https://www.stereophile.com/content/gra ... distortion
Någon är här som känner sig intresserad?

Moderator: Redaktörer
JM skrev:Vissa hornhögtalare och rörförstärkare har icke obetydlig andratonsdistorsion men låter förnämligt enligt min mångåriga erfarenhet.
Förklaringen perceptionspsykologiskt i dessa fall brukar vara att grundtonen maskerar andratonsdistorsionen dvs andratonsdistorsionen är ej hörbar.
Andratonsdistorsionen maskerar i sin tur tredjetonsdistorsionen. Utan andratonsdistorsionen är tredjetonsdistorsionen hörbar.
Dessutom maskerar andratonsdistorsionen naturliga icke distorderande toner i angränsande frekvenser. Dvs delar av egentliga musiken blir ohörbar.
En manick som selektivt genererar andratonsdistorsion kan då teoretiskt göra tredjetonsdistorderand musik subjektivt bättre.
Dessutom genereras ett rörliknande och hornhögtalarliknande ljud genom att ta bort delar av egentliga musiken genom maskering.
Normalt är det bara under vissa omständigheter som fasfel blir hörbara.
Möjligen kan någon annan förklara faspsykologin som Nelson Pass tar upp?
JM
Tell skrev:JM skrev:Vissa hornhögtalare och rörförstärkare har icke obetydlig andratonsdistorsion men låter förnämligt enligt min mångåriga erfarenhet.
Förklaringen perceptionspsykologiskt i dessa fall brukar vara att grundtonen maskerar andratonsdistorsionen dvs andratonsdistorsionen är ej hörbar.
Andratonsdistorsionen maskerar i sin tur tredjetonsdistorsionen. Utan andratonsdistorsionen är tredjetonsdistorsionen hörbar.
Dessutom maskerar andratonsdistorsionen naturliga icke distorderande toner i angränsande frekvenser. Dvs delar av egentliga musiken blir ohörbar.
En manick som selektivt genererar andratonsdistorsion kan då teoretiskt göra tredjetonsdistorderand musik subjektivt bättre.
Dessutom genereras ett rörliknande och hornhögtalarliknande ljud genom att ta bort delar av egentliga musiken genom maskering.
Normalt är det bara under vissa omständigheter som fasfel blir hörbara.
Möjligen kan någon annan förklara faspsykologin som Nelson Pass tar upp?
JM
Källa på det?
"So why is the phase important? Well, it's a subtle thing. I don't suppose everyone can hear it, and fewer particularly care, but from listening tests we learn that there is a tendency to interpret negative phase 2nd [harmonic] as giving a deeper soundstage and improved localization [of images] than otherwise. Positive phase seems to put the instruments and vocals closer and a little more in-your-face with enhanced detail."
"Your results may vary, but when I first explored this with the SIT-1 amplifier at First Watt, I had a knob on the front of the amplifier which varied the amount and phase of the 2nd harmonic. It was easy enough to lend the amplifiers to listeners who didn't know what the knob did and gather their comments. Roughly speaking, they tended to prefer about 1% negative phase 2nd harmonic, so it became my standard setting for that knob."
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 13 gäster