När öppnade Tesserakt i Hägersten

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
lennartj

När öppnade Tesserakt i Hägersten

Inläggav lennartj » 2019-02-04 15:26

När öppnade Anders Edenholm sin butik Tesserakt i Hägersten och hur länge fanns den?
Jag försöker få lite mer ordning på min HiFi-historia, och då är Tesserakt en pusselbit.
Jag vet bara att jag köpt min Isoda högtalarkabel där mellan 1987 och 1993.
[size=50]Lyra Delos-Jelco SA-750D-Systemdek IIS, Oppo BDP-95, Mytek Stereo 192 DSD DAC, McIntosh C2300, ino cr80s+infra,Ezon PowerAmp,2x McIntosh MC75,Yamaha A-320, 4xOB52, 2xOA52.2,(2xB&W DM4),OD11[/size]

Användarvisningsbild
ErikAndersson

Re: När öppnade Tesserakt i Hägersten

Inläggav ErikAndersson » 2019-02-04 15:44

Åttiotalet var det helt klart. Jag undrar om det inte var 1988?
Delansvarig för den "nya rörvågen" på 1980 talet. erikasson@telia.com

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2019-02-04 15:49

Boken "Rörförstärkare" av Jean Hiraga utgavs av Tesserakt media förl. 1986 i Nässjö. Tidigt 80-tal var vi ett hemma hos Anders Edenholm där. Möjligen ger några gamla hifi-tidskrifter mera information. Audio & Video hade väl en del artiklar bl.a. Verdier-spelaren och en del Hiraga-elektronik.

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2019-02-04 16:14

ErikAndersson skrev:Åttiotalet var det helt klart. Jag undrar om det inte var 1988?

1986 skrev Anders Edenholm om Hiragas prylar i tidskriften Audio-Video. I oktober 1986 presenterade Anders förförstärkaren Kaneda och då var det en byggsats. Tesserakt förlag hade Box-adress i början så det var svårt att spåra om Tesserakt var i Hägersten. 1987 var han i Nässjö. Då sålde han Kanedas aktiva delningsfilter.

Med vänlig hälsning
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
ErikAndersson

Inläggav ErikAndersson » 2019-02-04 16:23

Vid närmare eftertanke lutar jag också på 1987. Jag minns även att Anders hade en monter på Älvsjömässan, borde vara 1987

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2019-02-04 16:42

Han hade väl en anställd som hette Arne tror jag. Arne, om han hette så, öppnade en låda på Götgatan och gjorde sedan något gemensamt med Serner?
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2019-02-04 16:55

Serner var väl han med skivspelaren? Blev det inget av den?

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2019-02-04 17:13

RogerGustavsson skrev:Serner var väl han med skivspelaren? Blev det inget av den?

Serner köpte Ljudbutiken i Stockholm AB av mig 1986. Några år senare höll han på med sin skivspelare. Det blev endast 1 exemplar. Forsell tog över och gjorde sin luftlagrade spelare istället.

Hiraga använde Serner One på en mässa i Paris och var mäkta imponerad.

Användarvisningsbild
pingvinen

Inläggav pingvinen » 2019-02-04 17:19

Fanns 1986 eller tidigt 1987 skulle jag säga. Jag köpte en byggsats till Hiragas "Monstret" där.

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2019-02-04 18:28

-88 köpte jag en del av Kanedas försteg (phonodelen) hos Tesserakt och det var i Hägersten.

/ B
När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet.

Användarvisningsbild
lennartj

Inläggav lennartj » 2019-02-05 01:14

Tack för alla svar hittills.
Allt sammantaget var Tesserakt troligen igång från början av 1987. Jag minns att det var snöslask när jag var där och jag flyttade tillbaka till Göteborg i maj 1987. Jag gjorde ett urval av Svalanders förslag till modifiering av OA52 som jag trodde på och lämnade övriga, som kopparskruvarna till diskantelementet, därhän. I samband med Svalanders OA52-moddar har jag konstigt nog inget minne av att jag hade någon dämpfilt, det var först när jag kontaktade Stig Carlsson i början av 1994 som den kom på tal.

Vet någon när Tesserakt stängde?
[size=50]Lyra Delos-Jelco SA-750D-Systemdek IIS, Oppo BDP-95, Mytek Stereo 192 DSD DAC, McIntosh C2300, ino cr80s+infra,Ezon PowerAmp,2x McIntosh MC75,Yamaha A-320, 4xOB52, 2xOA52.2,(2xB&W DM4),OD11[/size]

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2019-02-05 01:42

Jag tittade in hos Tesserakt i Hägersten en gång, och fick en demo av Mini-audiofilen och överraskades av deras stora och djupa ljudbild som dom förmedlade.
Jag tror demorummet var lite akustikfixat vilket säkert var halva tricket. Den lilla förstärkaren med en transistor imponerade inte dock.
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2019-02-05 02:51

lennartj skrev:Tack för alla svar hittills.

Vet någon när Tesserakt stängde?

petersteindl skrev:Han hade väl en anställd som hette Arne tror jag. Arne, om han hette så, öppnade en låda på Götgatan och gjorde sedan något gemensamt med Serner?

Jag har för mig att Anders och hans anställde gick skilda vägar. Anders började plugga på journalisthögskolan. Han var i princip enda högermannen på hela skolan. :lol:

Anders fixade examen och GB vann.

Jag minns inte när Tesserakt försvann.

Med vänlig hälsning
Peter

Användarvisningsbild
ErikAndersson

Inläggav ErikAndersson » 2019-02-05 10:58

Tyvärr blev inte Tesserakt butiken gammal. Den stängdes åren 1989-90. Det var inte varorna det var fel på, tvärtom. Men Anders meddelade mig att hela Tesserakts sortiment skulle ovillkorligen levereras från Jean Hiragas moderfirma i Frankrike. Det var troligen det som var flaskhalsen, Tesserakt hamnade i sitsen att trots bra ordertillgång fick de betydande svårigheter med leverans till kund.

Jean Hiraga lanserade vid denna tidpunkt Singe-End förstärkare med direktuppvärmda trioder. Det var i en tid när det var Push-Pull som gällde, Själv var jag mycket tveksam till Singel-End tekniken som jag och många andra ansåg vara förlegad. Med facit i hand har jag och fler med mig konstaterat att Hiraga var före sin tid. Vad detta ledde till i förlängningen kan vi konstatera idag!

Hiraga gjorde även 300B röret känt på våra breddgrader. Det fanns vid denna tid sparsamt med 300B rör tillgängliga, först efter Tesserakts tid masstillverkades det 300B rör i kina efter ett initiativ av Peter Watson med firma PM komponents i England.

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2019-02-05 11:01

Före sin tid? Vi talar snarast om att vara 60 år efter i tiden.
Driver: www.sybariteaudio.se
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
ErikAndersson

Inläggav ErikAndersson » 2019-02-05 11:24

[quote="Morello"]Före sin tid? Vi talar snarast om att vara 60 år efter i tiden.[/quote

Singel-end kopplingen som sådan är mycket äldre än så, men Push-pull kopplingen är inte mycket yngre, uppfanns omkring 1928 den har alltså 91 år på nacken!

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2019-02-05 11:30

Ja precis, det blir alltså knepigt att tala i termer om att vara före sin tid om den som började göra SET-audioapparater på 1980-talet. :)
-Innehar F-skattsedel-

Användarvisningsbild
ErikAndersson

Inläggav ErikAndersson » 2019-02-05 11:55

Morello skrev:Ja precis, det blir alltså knepigt att tala i termer om att vara före sin tid om den som började göra SET-audioapparater på 1980-talet. :)

Jag ser det så här: FÖRE Hiraga fanns det inte mig veterligt några Singel-End förstärkare alls på den västerländska marknaden, EFTER hans publikationer börjar det byggas Singel-End förstärkare i bla Europa. Jag minns när jag arbetade med Audion i början på 90-talet. Vi tillverkade Push-Pull förstärkare med 300B och sålde bra. Men Noel på HiFi World tyckte: Varför tillverkar ni inte Singel-End? Då blev det så. det var svårt att få plats med alla delar i ett chassie. Den förstärkaren blev en jättesucce i bla Japan!

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2019-02-05 14:50

Långt före Hiraga hade var och varannan människa såväl TV som radiogrammofon med SET på utgången. Det var inget nytt - det var bara en pyramidalt knasig idé att väcka liv i mycket basala kopplingar och torgföra dem som hifi - trots att de näppeligen satisfierade DIN-normen.
-Innehar F-skattsedel-

Användarvisningsbild
ErikAndersson

Inläggav ErikAndersson » 2019-02-05 15:53

Morello skrev:Långt före Hiraga hade var och varannan människa såväl TV som radiogrammofon med SET på utgången. Det var inget nytt - det var bara en pyramidalt knasig idé att väcka liv i mycket basala kopplingar och torgföra dem som hifi - trots att de näppeligen satisfierade DIN-normen.

Fullständigt rätt! Men en del äldre radioapparater kan spela förvånansvärt bra, betydligt bättre jämfört med ljudlimpor och likande som säljs idag. Men jag avsåg mer sofistikerade förstärkare, jag har aldrig hittat 300B eller 845 rör i äldre radiogrammofoner, inte heller högklassiska utgångstransformatorer mm.

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2019-02-06 17:46

petersteindl skrev:Serner köpte Ljudbutiken i Stockholm AB av mig 1986. Några år senare höll han på med sin skivspelare. Det blev endast 1 exemplar. Forsell tog över och gjorde sin luftlagrade spelare istället.

Hiraga använde Serner One på en mässa i Paris och var mäkta imponerad.

Som jag minns det blev det nog 4 st som det då och då gick att spela på. Skivspelaren var ju en kopia av Melco fast annorlunda. Ett exemplar finns faktiskt hos Veteran HiFi i okänt skick. Man kan väl säga att lagret blev inte färdigutvecklat.

/Harryup

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2019-02-06 19:01

Aha, blev det 4 exemplar. Peter, jag och Johan åkte tillsammans till den mekaniska verkstad som höll på med att få fram delarna. Då det började osa hett på verkstadsgolvet gick Peter och jag ut. Det var då som jag berättade om Be Yamamuras skivspelare som hette Air och var luftlagrad och då sa jag att det är nog enda lagerprincipen som tror kommer fungera och dessutom väldigt bra om det görs rätt. Eftersom Peter hade en luftlagrad tonarm så kunde han ju haka på luftpumpen på skivspelaren också, tyckte jag. Sagt och gjort, så blev det, men Peter fick inte ihop den tunga skivtallriken.

Återgå till Generellt om hifi