Moderator: Redaktörer
Perfector skrev:Eventuellt detta, som ska dämpa vibrationer i bilen.
https://www.monacor.se/produkter/tillbe ... nr/110430/
tomasgbg skrev:Saken är den att det inte kommer jättemycket ljud just bakifrån.
Utan det liksom bara finns i kupén.
Därför tänkte jag montera något som äter upp vägbullret.
Men de klart, klistra den tunna svarta dämpmattan först.
Och sedan på med något skum borde väl vara bra?
Bilen i fråga är en VW T5 2014.
Har bytt till enl. specar tysta däck redan.
rigi skrev:Går det och göra en bil hörbart tystare i kupén??
Lms skrev:rigi skrev:Går det och göra en bil hörbart tystare i kupén??
ja.
rigi skrev:Lms skrev:rigi skrev:Går det och göra en bil hörbart tystare i kupén??
ja.
Jag vill gärna ha en länk eller en förklaring hur man går till väga för och få en märkbart/hörbart sänkning av ljudnivån.
Lms skrev:rigi skrev:Lms skrev:ja.
Jag vill gärna ha en länk eller en förklaring hur man går till väga för och få en märkbart/hörbart sänkning av ljudnivån.
https://www.youtube.com/watch?v=oaLWryK_Xbk
rigi skrev:Lms skrev:rigi skrev:
Jag vill gärna ha en länk eller en förklaring hur man går till väga för och få en märkbart/hörbart sänkning av ljudnivån.
https://www.youtube.com/watch?v=oaLWryK_Xbk
Kul att dom kollade bilen innan.... dom borde väl gjort någon mätning före/efter?? Eller var det med?
tvett skrev:Kan rekommendera SilentCoat butylgummi med aluminium. Lätt att applicera och sitter bra. Finns i 2 och 4mm.
[ Bild ]
edit: Fungerar även ypperligt på bänkdiskmaskiner.
Lms skrev:rigi skrev:
Kul att dom kollade bilen innan.... dom borde väl gjort någon mätning före/efter?? Eller var det med?
Mätning behövs inte det finns angivet av tillverkaren och den bilen dom dämpade är garanterat stendöd på kaross ljud.
rigi skrev:Någon av tidningarna Motor och Vi Bilägare (troligen den senare) har några gånger klagat på vissa nybilarns höga ljudnivåer. När Mazda presenterade Mazda 6 (första generationen) så var det en bil som hyllades i mycket men totalsågades just vad gäller ljudkomforten. Då bestämde sig ViB att göra ett försök att ljudtäta bilen, för att få veta om det gick. De gjorde en rad olika åtgärder och jag vill minnas att det slutade på fel sida av 10000:-. Skillnaden blev mätbar, men så liten att den man inte upplever den.
Vet ej vad dom gjorde men dom försökte.
RogerGustavsson skrev:rigi skrev:Någon av tidningarna Motor och Vi Bilägare (troligen den senare) har några gånger klagat på vissa nybilarns höga ljudnivåer. När Mazda presenterade Mazda 6 (första generationen) så var det en bil som hyllades i mycket men totalsågades just vad gäller ljudkomforten. Då bestämde sig ViB att göra ett försök att ljudtäta bilen, för att få veta om det gick. De gjorde en rad olika åtgärder och jag vill minnas att det slutade på fel sida av 10000:-. Skillnaden blev mätbar, men så liten att den man inte upplever den.
Vet ej vad dom gjorde men dom försökte.
Tror det var Vi Bilägare lämnade testbilen till ett företag som sålde sådana specialprodukter. Resultatet var nära noll. Det är svårt att ge generella lösningar och när de stora bilföretagen med resurser går bet varför skulle en privatperson lyckas så där rakt av? Det är en sak att klangen när man stänger en huv, dörr etc. förbättras men det är inte liktydigt med en sänkning av ljudnivån i kupén. Att det låter i ett större plåtskåp på en transportbil är att vänta. Visst kan man hiva in massa dämpande material men det sänker också lastkapaciteten. Jag har lånat grannes transportbil med ett stort transportskåp (Opel Vivaro), den var inte alls högljudd men den har bara en sitsrad och den stora plåthallen där bakom. Var själv förvånade av att den var så tyst trots 130 km/h... Min egna personbil (kombi) dras med vägljud där bak, tystare med dubbfria vinterdäck än sommardäck, ju mera slitna desto mera buller. Annat däckfabrikat kan göra skillnad även om jag kör på de som är framtagna för bilen. Blir bättre om man har fullt med grejor där bak.
RogerGustavsson skrev:Tror inte stenull eller glasull är vidare på att dämpa i lastutrymmet på en transportbil. Tror inte det finns en enkel väg att dämpa ut vägljudet. Det transporteras på flera sätt in i bilen, bl.a. genom hjulupphängningen till karossen och vidare i stommen. Om det sitter en stor "plåtlåda" som lastutrymme är det rena resonanskammaren som förstärker oljuden. Det är förhållandevis lätt att dämpa högfrekventa ljud medans de lågfrekventa blir närmast orörda.
RogerGustavsson skrev:Kan det vara så att du mera tänker på ljuddämpning i samband med ljudinstallationer i bil än att reducera den allmänna ljudnivån vid körning? Jag har dämpat tre av mina bilar. Lyckades förmodligen ungefär lika bra som det specialistföretag som hjälpte Vi Bilägare. Nu är det en transportbil vi talar om, inte en personbil. Det är en stor skillnad på hur det låter i en vanlig bilkupé jämfört med ett "plåtskåp" redan i stillastående. Bara att öppna och skrika in. När bilen sedan rullar kommer framförallt vägljudet in. Det är för mig märkligt hur stora biltillverkare inte lyckas bättre med att minska vägbullret, de har resurser och skulle gärna ta genvägar. SAAB skulle nog varit glada om de hittat en enkel lösning på infrabullret i sina halvkombi som de kämpade med en gång i tiden. Gummiupphängningar i all ära men de tar ändå inte bort bullret och är de för mjuka blir den bilen inte rolig att köra. Hade gärna sänkt ljudet från bakhjulen i min Mercedes men ingen har presenterat någon lösning vad jag vet. Mercedes själva löser det genom modellbyte... Att klistra på ljuddämpande mattor verkar inte vara en allmängiltig lösning och det har jag också gjort tidigare. Javisst, blir det annan klang men det är mest högfrekvent oljud som försvinner, inte så mycket vägljudet.
Användare som besöker denna kategori: Bing [Bot] och 15 gäster