Om HiFi & Musik

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
sprudel
ADHB
 
Inlägg: 9564
Blev medlem: 2008-01-20
Ort: Göteborg

Re: Om HiFi & Musik

Inläggav sprudel » 2019-03-01 21:11

FBK skrev:
Baffel skrev:Dvs tidningen:

http://www.hifi-musik.se/

Har säkert alla här läst/läser. Vad tycker ni om tidningen? Kommersiell smörja eller seriösa oberoende tester , bra eller dåliga artiklar? Vad anser ni vara bra resp dåligt med tidningen?

Du kan inte ha läst någonting alls här, mer eller mindre när du ställer en sådan fråga på detta forum. Alla tidningar är rena smörjan och de är köpta osv osv, och alla som håller till här vet bäst i hela världen. Finns väl inget forum där inaveln är så utbredd som här. Vill du läsa på ett forum där ordet ljudsmak existerar (alla tycker inte likadant och det är tillåtet att även göra så) så rekommenderar jag Hififorum.nu


Njae, kan förstå att du reagerar på tråden men det handlar nog inte om smak i första hand. Snarare en desperat jakt efter att övertyga sig själv om att den setup man har är den bästa som finns, allt annat är bara ormolja och det finns inga skillnader, allt är lika. Det är väl trevligt! :mrgreen:
It ain't what you don't know that gets you into trouble. It's what you know for sure that just ain't so.

M.Twain

Perhaps you say that it's not accurate? I say it's entertainment!

© 2012 Nelson Pass

Användarvisningsbild
darkg
Ljushuvud
 
Inlägg: 8651
Blev medlem: 2011-12-11
Ort: Kristianstad

Re: Om HiFi & Musik

Inläggav darkg » 2019-03-02 00:50

Imnotdriving skrev:Journalister sier da negative ting også, og hvem de rekommenderer ting for.

Synd det ikke finnes en objektiv- Alt lyder likt, reviews bare med måleapparaters resultat, anbefaling av MP3 i høy bitrate siden ingen hører forskjell osv..

Burde solgt som hakka møkk.
. [emoji4]


Jag fick googla det där, hakka møkk (som i framhackad guano, ursprungligen) verkar betyda detsamma som [går som] varmt hvetebrød, på svenska kanske vi skulle säga att det säljer som smör (eller går åt som smör i solsken). Så lärde jag mig nåt idag också.
Don’t just do something, sit there.

Imnotdriving
 
Inlägg: 21
Blev medlem: 2018-02-18

Re: Om HiFi & Musik

Inläggav Imnotdriving » 2019-03-02 02:13

darkg skrev:
Imnotdriving skrev:Journalister sier da negative ting også, og hvem de rekommenderer ting for.

Synd det ikke finnes en objektiv- Alt lyder likt, reviews bare med måleapparaters resultat, anbefaling av MP3 i høy bitrate siden ingen hører forskjell osv..

Burde solgt som hakka møkk.
. [emoji4]


Jag fick googla det där, hakka møkk (som i framhackad guano, ursprungligen) verkar betyda detsamma som [går som] varmt hvetebrød, på svenska kanske vi skulle säga att det säljer som smör (eller går åt som smör i solsken). Så lärde jag mig nåt idag också.
Korrekt broder.

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg
 
Inlägg: 29934
Blev medlem: 2009-03-30

Re: Om HiFi & Musik

Inläggav MagnusÖstberg » 2019-03-03 02:10

mx skrev:Det var den tidningen som fick min intresserad av ljudåtergivning. Även fått bra musiktips därifrån.


Samma här, var ivrig när den kom till biblioteket bredvid högstadiet..
Jag saknar dig.
Medlem på www.faktiskt.se sedan 2006

Imnotdriving
 
Inlägg: 21
Blev medlem: 2018-02-18

Re: Om HiFi & Musik

Inläggav Imnotdriving » 2019-03-03 13:44

NAD M Ripper, streamer? fikk heller dårlig betyg. Og den var dyr.

Man poengterte at den ikke hadde Dac, og at Cd spiller delen ikke var i klasse med prisen.

Jeg tror heller saken er at det meste av utstyr lyder bra idag, det er lite å trekke.

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer
 
Inlägg: 19053
Blev medlem: 2003-10-03
Ort: Metropolis, men passet är från Moskva

Re: Om HiFi & Musik

Inläggav Max_Headroom » 2019-03-03 13:59

Var inte Hifi & Musik bättre på 80-talet och tidigt 90-tal, dvs den gamla goda tiden? Då fanns inte så mycket nonsens och bluffprodukter för dom att gräva ned sig i. Men det som fanns svalde man ju med hull och hår, förståss. Elektronikvärlden hade en betydligt nyktrare inställning. Kanske fär att läsarna hade en större insikt i hur eklektronik å sånt faktiskt.io fungerar...

En sak skall Hifi&Muzak i alla fall ha kredd för: Någon gång runt 1990+/- några år så vann Jamo en av deras högtalar tester. En stormarknadshögtalare. Reaktionen blev kontaktad av diverse leverantörer som tyckte att "branchen och tidningen skulle sätta sig ned och diskutera hur tester skulle gå till i fortsättningen". Det tyckte inte HiFi & Musik. Jamo hade en bättre produkt, och så var det med det. Till saken hör att man publicerade att man blivit kontaktad i frågan.
Men idag framstår tidningen som ett misslyckat skämt. Kanske skivrecensionerna är vettiga?
Denna signatur är endast för privat bruk. Vänligen läs ej!

Imnotdriving
 
Inlägg: 21
Blev medlem: 2018-02-18

Re: Om HiFi & Musik

Inläggav Imnotdriving » 2019-03-03 14:18

Sånn er alle hifiblader.. og Skandinavia er ikke værst i så måte.

Det handler om å ta ting med en klype salt, og å sammenligne med forum inntrykk på nett.

Hifi&musik og folk på nett er tross alt bare personlige "subjektive" meninger.. Både i blader og på nett.

Også er det nytt utstyr...

Jeg har selv anbefalt nye ting på forum og etter lang tid funnet issues.

I blader kommer jeg på Sony 1000x3? Blåtann headsett.

Etter lang tid så viser det seg at touch systemet klikker i kuldegrader... Må restartes typ.

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer
 
Inlägg: 19053
Blev medlem: 2003-10-03
Ort: Metropolis, men passet är från Moskva

Re: Om HiFi & Musik

Inläggav Max_Headroom » 2019-03-03 14:48

Imnotdriving skrev:Sånn er alle hifiblader.. og Skandinavia er ikke værst i så måte.

Det handler om å ta ting med en klype salt, og å sammenligne med forum inntrykk på nett.

Hifi&musik og folk på nett er tross alt bare personlige "subjektive" meninger.. Både i blader og på nett.


Nei, det er de ikke. Hifi&Musik er en komersiell tidskrift. Folk som skriver på forum på nett gjør det gratis, man kan ikke kreve noe som helst av disse, synes jeg. Men av en komersiell publikasjon forventer jeg meg at man holder seg til Sannheten. Det gjører ikke Hifi&Musik og i prinsip ikke noe av Hifi-pressen ellers. Mye av det de skriver er helt enkelt løgn. Man påstår at produkter som ikke har noe som helst innverkan faktiskt.io har det. Man redoviser lyssningsintrykk som helt enkelt ikke kan oppstå, fabulerer helt enkelt. Dette er et problem. Det finns folk som på fullt allvor tror på det som skrivs. Dessutom får de HiFi at framstå som noe veldig sært og suspekt og skremmer vekk folk flest. Jeg vibber at Hifi-pressen varit sterkt bidragende til att hele HiFi-bransjen idag sliter.
Denna signatur är endast för privat bruk. Vänligen läs ej!

Imnotdriving
 
Inlägg: 21
Blev medlem: 2018-02-18

Re: Om HiFi & Musik

Inläggav Imnotdriving » 2019-03-03 15:07

Max_Headroom skrev:
Imnotdriving skrev:Sånn er alle hifiblader.. og Skandinavia er ikke værst i så måte.

Det handler om å ta ting med en klype salt, og å sammenligne med forum inntrykk på nett.

Hifi&musik og folk på nett er tross alt bare personlige "subjektive" meninger.. Både i blader og på nett.


Nei, det er de ikke. Hifi&Musik er en komersiell tidskrift. Folk som skriver på forum på nett gjør det gratis, man kan ikke kreve noe som helst av disse, synes jeg. Men av en komersiell publikasjon forventer jeg meg at man holder seg til Sannheten. Det gjører ikke Hifi&Musik og i prinsip ikke noe av Hifi-pressen ellers. Mye av det de skriver er helt enkelt løgn. Man påstår at produkter som ikke har noe som helst innverkan faktiskt.io har det. Man redoviser lyssningsintrykk som helt enkelt ikke kan oppstå, fabulerer helt enkelt. Dette er et problem. Det finns folk som på fullt allvor tror på det som skrivs. Dessutom får de HiFi at framstå som noe veldig sært og suspekt og skremmer vekk folk flest. Jeg vibber at Hifi-pressen varit sterkt bidragende til att hele HiFi-bransjen idag sliter.
Du må tenke på at de lever av annonsører.

Og annonsører krever at de tester produkter.

Ofte på dyre saker, har jeg aldri hørt om merker, og det gjelder mye av annonsører også.

Dersom annonsører hadde forsvunnet, så ville det ikke vært noe bra.

Du kan jo prøve et hvilket som helst blad uten reklame. Jeg tror ikke det finnes.

Dette vi snakker om er et reklamefritt blad.

Dersom du vil ha er sånt blad må du nok betale 200kr pr blad.

Jeg vil ikke kalle det løgn, jeg tror de tror på det de sier, om det er riktig er et annet spørsmål...

Lydmening er så personlig som det er mulig å bli.

Derfor er det bedre når to personer eller fler vurderer samme produkt.
Også handler det med å ta ting med en klype salt når superlativene strømmer på.

Og da undersøker jeg forum som dette. [emoji4]

Föregående

Återgå till Generellt om hifi


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Tompa89 och 22 gäster