Om HiFi & Musik

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait
 
Inlägg: 26678
Blev medlem: 2011-09-17
Ort: Metropolen Hallstahammar

Re: Om HiFi & Musik

Inläggav hifikg » 2019-02-11 00:08

De hävdade också att de sk hifi-mössen gjorde skillnad :)
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
Baffel
Semesterfirare
 
Inlägg: 5660
Blev medlem: 2018-11-26

Re: Om HiFi & Musik

Inläggav Baffel » 2019-02-11 18:06

Jag brukar låna det senaste årets HM tidningar när jag är i sommarstugan. Slöläser och bläddrar igenom dem. En del intressanta reportage , lite musikrecensioner (tips till Spotify). Skummar igenom tester. Kanske fastnar för något , tex Heco Direkt, (som jag tyvärr inte lyssnat på än :( )

Ungefär så är mitt förhållande till HM.

Tell
 
Inlägg: 2108
Blev medlem: 2015-10-27

Re: Om HiFi & Musik

Inläggav Tell » 2019-02-11 19:45

Baffel skrev:
dali skrev:Läser man Hifi & Musik under en längre period ser man ett mönster, testvinnarna har ofta helsidesannonser med i samma tidning ... eller nästa nummer. Dyra produkter vinner så gott som alltid över billigare och dyrare modeller från samma tillverkare är alltid bättre än billigare modeller. Man behöver inte läsa testet, kolla prislapparna så vet du vem som vinner. :roll:

Med HiFi är det lite enklare . Om ljudet inte blir bättre ju dyrare produkterna blir så är ju hela HiFi branchen ett stort lurenbedrägeri och HFi musik är en del av skojeriet.

Har väl varit uppenbart rätt länge nu. Många typer av ljudprodukter idag låter ju så bra dom kan (för ett mänskligt öra, fladdermössen kanske behöver bättre dock) och har varit det i ganska många år nu, så dom blir ju desperata i sitt sätt att bygga o sälja nya produkter som ingen egentligen behöver. Tar till allla dåliga o oetiska knep som finns. Och även dom som köper är ju duktiga på att lura sig själva genom att höra saker som inte finns. O när dom väl har det bästa o senaste så börjar dom desperat försöka hitta fler nya sätt att förbättre ljudet på. Senast igår läste jag om nån som bytt från en Celeron CPU till en i7 i en liten Intel Nuc och på så vis fått "bättre" ljud ;\ Desperationen inom Hifi är så stor att alla placebolurar sig själva och bygger upp myter om alla möjliga konstiga saker. Tröttsamt..

Användarvisningsbild
mx
 
Inlägg: 10814
Blev medlem: 2010-09-18
Ort: Luleå

Re: Om HiFi & Musik

Inläggav mx » 2019-02-11 21:07

Sen vill ju folk som kanske blivit lurade, om vi får uttrycka det så, inte erkänna det. Då skulle ju alla pengar vara kastade i sjön.
Alea iacta est.

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait
 
Inlägg: 26678
Blev medlem: 2011-09-17
Ort: Metropolen Hallstahammar

Re: Om HiFi & Musik

Inläggav hifikg » 2019-02-12 01:06

Tell skrev:Har väl varit uppenbart rätt länge nu. Många typer av ljudprodukter idag låter ju så bra dom kan (för ett mänskligt öra, fladdermössen kanske behöver bättre dock) och har varit det i ganska många år nu, så dom blir ju desperata i sitt sätt att bygga o sälja nya produkter som ingen egentligen behöver. Tar till allla dåliga o oetiska knep som finns. Och även dom som köper är ju duktiga på att lura sig själva genom att höra saker som inte finns. O när dom väl har det bästa o senaste så börjar dom desperat försöka hitta fler nya sätt att förbättre ljudet på. Senast igår läste jag om nån som bytt från en Celeron CPU till en i7 i en liten Intel Nuc och på så vis fått "bättre" ljud ;\ Desperationen inom Hifi är så stor att alla placebolurar sig själva och bygger upp myter om alla möjliga konstiga saker. Tröttsamt..


Medhåll, men när man kommit till den insikten är det ganska underhållande att läsa hur Mats, Olle och alla andra på redaktionen hör stora skillnader på de mest underliga saker :)
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
LeifB
Trollkarl
 
Inlägg: 1853
Blev medlem: 2003-12-30

Re: Om HiFi & Musik

Inläggav LeifB » 2019-02-12 10:15

hifikg skrev:
Tell skrev:Har väl varit uppenbart rätt länge nu. Många typer av ljudprodukter idag låter ju så bra dom kan (för ett mänskligt öra, fladdermössen kanske behöver bättre dock) och har varit det i ganska många år nu, så dom blir ju desperata i sitt sätt att bygga o sälja nya produkter som ingen egentligen behöver. Tar till allla dåliga o oetiska knep som finns. Och även dom som köper är ju duktiga på att lura sig själva genom att höra saker som inte finns. O när dom väl har det bästa o senaste så börjar dom desperat försöka hitta fler nya sätt att förbättre ljudet på. Senast igår läste jag om nån som bytt från en Celeron CPU till en i7 i en liten Intel Nuc och på så vis fått "bättre" ljud ;\ Desperationen inom Hifi är så stor att alla placebolurar sig själva och bygger upp myter om alla möjliga konstiga saker. Tröttsamt..


Medhåll, men när man kommit till den insikten är det ganska underhållande att läsa hur Mats, Olle och alla andra på redaktionen hör stora skillnader på de mest underliga saker :)


Visst är det underhållande...
Kan tro att man är rätt less när man har lyssnat på 1000-tal högtalare under åren.
Inte lätt att hålla upp modet. Det MÅSTE bli "bättre" med tiden.

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait
 
Inlägg: 26678
Blev medlem: 2011-09-17
Ort: Metropolen Hallstahammar

Re: Om HiFi & Musik

Inläggav hifikg » 2019-02-12 12:26

LeifB skrev:
hifikg skrev:
Tell skrev:Har väl varit uppenbart rätt länge nu. Många typer av ljudprodukter idag låter ju så bra dom kan (för ett mänskligt öra, fladdermössen kanske behöver bättre dock) och har varit det i ganska många år nu, så dom blir ju desperata i sitt sätt att bygga o sälja nya produkter som ingen egentligen behöver. Tar till allla dåliga o oetiska knep som finns. Och även dom som köper är ju duktiga på att lura sig själva genom att höra saker som inte finns. O när dom väl har det bästa o senaste så börjar dom desperat försöka hitta fler nya sätt att förbättre ljudet på. Senast igår läste jag om nån som bytt från en Celeron CPU till en i7 i en liten Intel Nuc och på så vis fått "bättre" ljud ;\ Desperationen inom Hifi är så stor att alla placebolurar sig själva och bygger upp myter om alla möjliga konstiga saker. Tröttsamt..


Medhåll, men när man kommit till den insikten är det ganska underhållande att läsa hur Mats, Olle och alla andra på redaktionen hör stora skillnader på de mest underliga saker :)


Visst är det underhållande...
Kan tro att man är rätt less när man har lyssnat på 1000-tal högtalare under åren.
Inte lätt att hålla upp modet. Det MÅSTE bli "bättre" med tiden.


Samtidigt som de vet att det inte hänt särskilt mycket sedan slutet av förra millenniet :)
Bilagor
klockrenbast.jpg
klockrenbast.jpg (38.46 KiB) Visad 3070 gånger
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
LeifB
Trollkarl
 
Inlägg: 1853
Blev medlem: 2003-12-30

Re: Om HiFi & Musik

Inläggav LeifB » 2019-02-12 12:31

hifikg skrev:
LeifB skrev:
hifikg skrev:
Medhåll, men när man kommit till den insikten är det ganska underhållande att läsa hur Mats, Olle och alla andra på redaktionen hör stora skillnader på de mest underliga saker :)


Visst är det underhållande...
Kan tro att man är rätt less när man har lyssnat på 1000-tal högtalare under åren.
Inte lätt att hålla upp modet. Det MÅSTE bli "bättre" med tiden.


Samtidigt som de vet att det inte hänt särskilt mycket sedan slutet av förra millenniet :)


Precis, inte har det hänt mycket.. Knappt lönt heller, kan jag tro.
Andrew Jones försöker... Ok lyckas för det mesta.

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait
 
Inlägg: 26678
Blev medlem: 2011-09-17
Ort: Metropolen Hallstahammar

Re: Om HiFi & Musik

Inläggav hifikg » 2019-02-12 12:33

LeifB skrev:
hifikg skrev:
LeifB skrev:
Visst är det underhållande...
Kan tro att man är rätt less när man har lyssnat på 1000-tal högtalare under åren.
Inte lätt att hålla upp modet. Det MÅSTE bli "bättre" med tiden.


Samtidigt som de vet att det inte hänt särskilt mycket sedan slutet av förra millenniet :)


Precis, inte har det hänt mycket.. Knappt lönt heller, kan jag tro.
Andrew Jones försöker... Ok lyckas för det mesta.


Väntar på test av Larsens största och hoppas få höra dem på HEM, där kanske det hänt något på allvar efter alla år. Den som lyssnar får höra.
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
LeifB
Trollkarl
 
Inlägg: 1853
Blev medlem: 2003-12-30

Re: Om HiFi & Musik

Inläggav LeifB » 2019-02-12 12:38

hifikg skrev:
LeifB skrev:
hifikg skrev:
Samtidigt som de vet att det inte hänt särskilt mycket sedan slutet av förra millenniet :)


Precis, inte har det hänt mycket.. Knappt lönt heller, kan jag tro.
Andrew Jones försöker... Ok lyckas för det mesta.


Väntar på test av Larsens största och hoppas få höra dem på HEM, där kanske det hänt något på allvar efter alla år. Den som lyssnar får höra.


Lycka till.. :wink:

Användarvisningsbild
bassman
 
Inlägg: 4285
Blev medlem: 2007-01-01
Ort: Piteå

Re: Om HiFi & Musik

Inläggav bassman » 2019-02-13 00:12

hifikg skrev:
LeifB skrev:
hifikg skrev:
Samtidigt som de vet att det inte hänt särskilt mycket sedan slutet av förra millenniet :)


Precis, inte har det hänt mycket.. Knappt lönt heller, kan jag tro.
Andrew Jones försöker... Ok lyckas för det mesta.


Väntar på test av Larsens största och hoppas få höra dem på HEM, där kanske det hänt något på allvar efter alla år. Den som lyssnar får höra.


Hoppas vi ses hifikg :-)
Skidåkarens rättesnöre, är att tänka efter före. © R Eriksson

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait
 
Inlägg: 26678
Blev medlem: 2011-09-17
Ort: Metropolen Hallstahammar

Re: Om HiFi & Musik

Inläggav hifikg » 2019-02-13 00:30

Jag kommer vara där på lördagen, får se om jag orkar baxa med mig en riktig kamera i år, missade att fota alla brudarna förra mässan...
Sitter nöjd :)

Imnotdriving
 
Inlägg: 21
Blev medlem: 2018-02-18

Re: Om HiFi & Musik

Inläggav Imnotdriving » 2019-02-27 22:09

Jeg er norsk bor i Sverige, og elsker hifi & musik..

Nå selges det H&M i Norge også.

Jeg elsker musikk resensjonene, og masse interessant lesestoff om både klassisk, rocke musikk og vise osv.

Dessuten har de mätningar av utstyr. Mange ganger tester de ting som vanlige dødelige har råd med også. [emoji4]

La gå at de annonserer mye og at noen av de får tester. Sånn er det i alle hifi blader.

Men mätningar och store musikk resensjoner og artikler har ikke de andre.

Dessuten gleder jeg meg til bladet i førsten av Mars.

Da skal jeg kose meg med kritikken de skal ha med av Nettverks kabeltesten. [emoji4]
Underholdning.

Imnotdriving
 
Inlägg: 21
Blev medlem: 2018-02-18

Re: Om HiFi & Musik

Inläggav Imnotdriving » 2019-02-27 22:25

En stor sak i lyd og bilde om annonsører som får fete tester i Norge nå.

Sånn er det i alle hifi blader. De lever av annonsører og bransjen lever av tester.

Strøm bryr meg ikke, det er innafor.

Men begynner de å snakke om stener og kabeløftere så rygger jeg litt på øyenbrynene...

Så en jordboks i forrige blads nyheter da, litt på grensen, men ikke så ille som stener og kabel-løftere.

De rapporterer jo om ting som selges da, og noen hifibutikker de har kontakt med selger mye rart.

Men alt lesestoff om musikere, om historier bak feks typ Klipsch som jeg har stor respekt for er koselig lesning.

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait
 
Inlägg: 26678
Blev medlem: 2011-09-17
Ort: Metropolen Hallstahammar

Re: Om HiFi & Musik

Inläggav hifikg » 2019-02-28 01:18

Har just läst igenom marsnumret av H&M, sicken jättemiss de gjort, inte en enda jazzskiva i musikdelen! Å andra sidan serverades ett par trevliga klassiska tips, så jag får väl fortsätta lyssna till Jazz at the Pawnshop till nästa nummer kommer ut :)

Test av en musikmaskin från NAD, tänka sig, den rippar CD till två speglade SSD-diskar om 2 TB. Det ska räcka till de flesta anser skribenten. Icke. Mitt iTunes bibliotek har passerat 4 TB, men det roligaste är ändå att enheten för 70.000 rippar i realtid för att säkra att alla bitar kommer i rätt ordning (!?) En 70 minuters CD tar alltså 70 minuter att rippa. Vojne. Då är man nog glad att slippa rippa (sic!) mer än 2 TB. Javisst ja, förutom att rippa kan den streama också, men den kan inte omvandla digitala signaler till analoga, så en DAC behövs också, man kan inte få allt.

Vidare finns ett reportage från HEM och ett löfte om fler nätverksprodukter i test i nästa nummer :) På insändarsidorna förklarar "P" hur världsfrånvända och flummiga H&M är som tror på kabelmagi a la nätverkskablar. Redaktionen försvarar sig.

Och så har man hittat högtalare som får redaktionen att tänka på OA52, ett par "späda" schweiziska högtalare med komplext innandöme som lystrar till namnet Boenicke W8. För dryga 80.000 SEK (inklusive en mekanisk enpunktsjordning) "kan de nästan skapa en lika spöklik tredimensionell realism som OA52 var så mästerliga på". Vaddå "var"?? som om det skulle ha ändrat sig. Högtalarna är byggda för att arbeta med rummet, tänka sig. Den uppmätta frekvensgången ser skum ut, men, skriver man, det beror mest på att mätningen tar bort rummets inverkan, varför högtalaren uppfattas som mycket mer linjär vid lyssning.

Boken "Brumfällan" recenseras och man får läsa om norska countryartister och en stor artikel om självaste Vivaldi. Bäst av allt är att det inte finns ett ord om politik i hela tidningen. Så skönt att läsa, sittandes i lyssningsfåtöljen med skönaste musiken klingande från alldeles äkta OA52:or :)
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
UrSv
 
Inlägg: 7074
Blev medlem: 2003-10-09
Ort: Linköping

Re: Om HiFi & Musik

Inläggav UrSv » 2019-02-28 09:44

hifikg skrev: men det roligaste är ändå att enheten för 70.000 rippar i realtid för att säkra att alla bitar kommer i rätt ordning (!?) En 70 minuters CD tar alltså 70 minuter att rippa.


Ett lysande exempel på att de inte har nån som helst teknisk kunskap. Det är ju sånt som får en av helt avstå att köpa tidningen.
Jag har tyvärr inte tid just nu, jag ska göra ingenting en stund...

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait
 
Inlägg: 26678
Blev medlem: 2011-09-17
Ort: Metropolen Hallstahammar

Re: Om HiFi & Musik

Inläggav hifikg » 2019-02-28 10:36

UrSv skrev:
hifikg skrev: men det roligaste är ändå att enheten för 70.000 rippar i realtid för att säkra att alla bitar kommer i rätt ordning (!?) En 70 minuters CD tar alltså 70 minuter att rippa.


Ett lysande exempel på att de inte har nån som helst teknisk kunskap. Det är ju sånt som får en av helt avstå att köpa tidningen.


Menar du att de har fel? Kan den rippa normalt också? Jag kanske läste slarvigt. Annars är det NAD man bör avstå ifrån, åtminstone just den apparaten.
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
UrSv
 
Inlägg: 7074
Blev medlem: 2003-10-09
Ort: Linköping

Re: Om HiFi & Musik

Inläggav UrSv » 2019-02-28 12:06

Ja? Begriper de inte så grundläggande saker förstår jag varför de skriver vissa saker.
Jag har tyvärr inte tid just nu, jag ska göra ingenting en stund...

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden
 
Inlägg: 15188
Blev medlem: 2003-10-08
Ort: 08

Re: Om HiFi & Musik

Inläggav Harryup » 2019-02-28 12:18

Dom skriver säkert vad leverantörerna säger att deras apparaters features är.
Tidningen är ingen ingenjörstidning som skall verka som Råd&Rön. Mera att man redovisar vad tillverkarna säger om produkterna och så lite egen text utifrån sina gjorda tester.

/Harryup

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick
 
Inlägg: 32020
Blev medlem: 2004-07-15
Ort: Bromma-Stockholm

Re: Om HiFi & Musik

Inläggav Bill50x » 2019-02-28 12:19

UrSv skrev:Ja? Begriper de inte så grundläggande saker förstår jag varför de skriver vissa saker.

Men, om man rippar i realtid så hinner liksom bitarna att falla på plats. Om man lägger på bit efter bit i realtid, då behövs väl ingen felkorrigerande klocka? Då blir det väl rätt från början?

Kommer ni ihåg de allra första cd-brännarna som först testade körningen först och sedan brände i realtid? Dvs processen tog minst 150 minuter, det fick bara vara ett visst antal nivåer i filstrukturen, skivorna kostade 80-100:- styck, en brännare 6000:-, allt annat på datorn var tvunget att vara inaktivt samt att ca 30% av alla bränningar misslyckades - av okänd anledning. Jag har fortfarande mardrömmar om det tickande ljudet från brännaren när det började spåra ur :-)
Där kunde man prata om realtid, men inte blev det bättre för det...

Men
När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet.

Användarvisningsbild
matssvensson
 
Inlägg: 1375
Blev medlem: 2010-11-30
Ort: Stockholm

Re: Om HiFi & Musik

Inläggav matssvensson » 2019-02-28 12:58

Bill50x skrev:
UrSv skrev:Ja? Begriper de inte så grundläggande saker förstår jag varför de skriver vissa saker.

Men, om man rippar i realtid så hinner liksom bitarna att falla på plats. Om man lägger på bit efter bit i realtid, då behövs väl ingen felkorrigerande klocka? Då blir det väl rätt från början?

Kommer ni ihåg de allra första cd-brännarna som först testade körningen först och sedan brände i realtid? Dvs processen tog minst 150 minuter, det fick bara vara ett visst antal nivåer i filstrukturen, skivorna kostade 80-100:- styck, en brännare 6000:-, allt annat på datorn var tvunget att vara inaktivt samt att ca 30% av alla bränningar misslyckades - av okänd anledning. Jag har fortfarande mardrömmar om det tickande ljudet från brännaren när det började spåra ur :-)
Där kunde man prata om realtid, men inte blev det bättre för det...

Med risk för att jag kliver utanför min begränsade kunskap om digital teknik, så har jag för mig att man numer utvecklat och använder robusta rutiner som säkerställer att ett paket med data har levererats korrekt. Då ska det inte behöva bli någon skillnad i den digitala informationen oavsett ripphastighet om jag tänker rätt. Att sen en rippning med lägre hastighet möjligen skulle kunna ge fördelar i hur den digitala bearbetningen belastas, när den ska packa upp informationen och skicka den vidare till omvandlingen så vi kan lyssna på informationen, vet jag faktiskt inte. Men OM det är så skulle det möjligen kunna ge ljudmässig påverkan i den känsligare analoga elektroniken kring D/A omvandlingen i min värld i alla fall.

MEN, att rippa i realtid blir ju fullständigt opraktiskt. Lika dumt som varför jag aldrig kommer rippa mina vinylskivor - jag kommer rimligen inte hinna leva till att lyssna på det färdigrippade resultatet :cry:. Varför inte lägga ambitionerna på att göra D/A omvandlingen robust från eventuella störningar i den digitala bearbetningen istället. Men det kanske är för logiskt för audiobranschen?

mvh, mats
Skivaffär, IC kretsar, mobiltelefoner, hifi-skribent, näringslivsanalyser i CV:t. Har snöat in på dipolära högtalare, Stig Carlsson och psykoakustik

Imnotdriving
 
Inlägg: 21
Blev medlem: 2018-02-18

Re: Om HiFi & Musik

Inläggav Imnotdriving » 2019-02-28 13:09

Bill50x skrev:
UrSv skrev:Ja? Begriper de inte så grundläggande saker förstår jag varför de skriver vissa saker.

Men, om man rippar i realtid så hinner liksom bitarna att falla på plats. Om man lägger på bit efter bit i realtid, då behövs väl ingen felkorrigerande klocka? Då blir det väl rätt från början?

Kommer ni ihåg de allra första cd-brännarna som först testade körningen först och sedan brände i realtid? Dvs processen tog minst 150 minuter, det fick bara vara ett visst antal nivåer i filstrukturen, skivorna kostade 80-100:- styck, en brännare 6000:-, allt annat på datorn var tvunget att vara inaktivt samt att ca 30% av alla bränningar misslyckades - av okänd anledning. Jag har fortfarande mardrömmar om det tickande ljudet från brännaren när det började spåra ur :-)
Där kunde man prata om realtid, men inte blev det bättre för det...

Men
PS audio har vel lignende sak i Direct Stream memory player, men den spiller alle format og lagrer det.

Jeg synes dette er bra for Cd spillere, for det gjør de mer anvendelige og fremtidsrettet.

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait
 
Inlägg: 26678
Blev medlem: 2011-09-17
Ort: Metropolen Hallstahammar

Re: Om HiFi & Musik

Inläggav hifikg » 2019-02-28 13:21

Bill50x skrev:
UrSv skrev:Ja? Begriper de inte så grundläggande saker förstår jag varför de skriver vissa saker.

Men, om man rippar i realtid så hinner liksom bitarna att falla på plats. Om man lägger på bit efter bit i realtid, då behövs väl ingen felkorrigerande klocka? Då blir det väl rätt från början?

Kommer ni ihåg de allra första cd-brännarna som först testade körningen först och sedan brände i realtid? Dvs processen tog minst 150 minuter, det fick bara vara ett visst antal nivåer i filstrukturen, skivorna kostade 80-100:- styck, en brännare 6000:-, allt annat på datorn var tvunget att vara inaktivt samt att ca 30% av alla bränningar misslyckades - av okänd anledning. Jag har fortfarande mardrömmar om det tickande ljudet från brännaren när det började spåra ur :-)
Där kunde man prata om realtid, men inte blev det bättre för det...

Men


Det var tider det, råkade man trampa för hårt i golvet var det kört. Att piratkopiera CD-skivor var liksom inte lönt :)
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait
 
Inlägg: 26678
Blev medlem: 2011-09-17
Ort: Metropolen Hallstahammar

Re: Om HiFi & Musik

Inläggav hifikg » 2019-02-28 13:28

UrSv skrev:Ja? Begriper de inte så grundläggande saker förstår jag varför de skriver vissa saker.


Saxat från Hifiklubbens produktbeskrivning

"Till skillnad från när du rippar CD-skivor till en vanlig dator- eller nätverkshårddisk (NAS) via PC eller Mac så rippar M50.2 alltid skivorna helt perfekt. M50.2 använder en version av det Linux-baserade programmet CDParanoia som alltid kommer att ge dig en 100 % exakt kopia av originalskivan. Om detta inte är möjligt, t.ex. på grund av att skivan är repad, så kommer M50.2 helt enkelt att skicka ut skivan igen. Om detta skulle inträffa kan du fortfarande rippa CD:n via datorn och sedan kopiera in musiken på hårddisken i M50.2.

M50.2 erbjuder inte rippning i 24x speed eller några andra hastighetsrekord. Målet är att rippa i helt perfekt kvalitet, och det tar oundvikligen lite längre tid än den okritiska insats en datorlösning gör. Du kan rippa i det förlustfria FLAC-formatet, eller så skapar du MP3-filer eller helt okomprimerade WAV-filer. Om du vill ha en kompakt version av din musik – för att till exempel överföra musik till din smartphone eller surfplatta – så kan du till och med rippa till FLAC och MP3 samtidigt."
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer
 
Inlägg: 19059
Blev medlem: 2003-10-03
Ort: Metropolis, men passet är från Moskva

Re: Om HiFi & Musik

Inläggav Max_Headroom » 2019-02-28 13:40

Max vibbar att den där NAD-manicken är en rasberry pi eller motsvarande i en snoffsigare låda, eventuellet med eget utgångskort.

Idiotisk produkt som får en allt mindre potentiell köparskara i takt med att allt fler med tiden lär sig digitalteknik och sånt.
Denna signatur är endast för privat bruk. Vänligen läs ej!

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann
 
Inlägg: 39779
Blev medlem: 2007-04-17
Ort: Härnösand

Re: Om HiFi & Musik

Inläggav petersteindl » 2019-02-28 13:47

Rippa i realtid förknippar jag med att apparaten kan rippa medans man lyssnar på skivan.

Annars säger man väl om apparaten tippar med ett antal ggr varvhastigheten, exempelvis 4ggr eller 8 ggr eller 24 ggr.

Om det är korrekt gjort så fås t.ex. 24 ggr läsningar med fix hastighet istället för 1 gång och det reducerar felprocenten. Däremot är dynamisk läshastighet värdelöst.

År 1997 hade jag en Yamaha som då ansågs som bäst och som användes bland proffs. Den var installerad i datorn.

Jag lånade en Marantz kring år 1994. Det var en hifiapparat som kunde bränna CD från vinylavspelning. Den gick i realtid medans man lyssnade på LPn. Brännbar CD-skiva kostade ungefär 350 kr styck. Marantzapparaten kostade kring 35000 kr om jag minns rätt. Det var den första i sitt slag på marknaden.

Mvh
Peter
Senast redigerad av petersteindl 2019-02-28 13:51, redigerad totalt 1 gång.
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait
 
Inlägg: 26678
Blev medlem: 2011-09-17
Ort: Metropolen Hallstahammar

Re: Om HiFi & Musik

Inläggav hifikg » 2019-02-28 13:48

Max_Headroom skrev:Max vibbar att den där NAD-manicken är en rasberry pi eller motsvarande i en snoffsigare låda, eventuellet med eget utgångskort.

Idiotisk produkt som får en allt mindre potentiell köparskara i takt med att allt fler med tiden lär sig digitalteknik och sånt.


Ja, för nära 50.000... som en långsam Embla utan DAC, hur kom de på den idén?
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
distad
Semesterfirare
 
Inlägg: 10217
Blev medlem: 2004-07-25
Ort: På samhällets botten

Re: Om HiFi & Musik

Inläggav distad » 2019-02-28 23:57

Baffel skrev:Dvs tidningen:

http://www.hifi-musik.se/

Har säkert alla här läst/läser. Vad tycker ni om tidningen? Kommersiell smörja eller seriösa oberoende tester , bra eller dåliga artiklar? Vad anser ni vara bra resp dåligt med tidningen?

Du kan inte ha läst någonting alls här, mer eller mindre när du ställer en sådan fråga på detta forum. Alla tidningar är rena smörjan och de är köpta osv osv, och alla som håller till här vet bäst i hela världen. Finns väl inget forum där inaveln är så utbredd som här. Vill du läsa på ett forum där ordet ljudsmak existerar (alla tycker inte likadant och det är tillåtet att även göra så) så rekommenderar jag Hififorum.nu
Psykfall med Komplex PTSD,Paniksyndrom,Ångest osv.
Tror på Kablar,ett altare och ett färgrikt ljud och är obegåvad enligt en del personer.

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait
 
Inlägg: 26678
Blev medlem: 2011-09-17
Ort: Metropolen Hallstahammar

Re: Om HiFi & Musik

Inläggav hifikg » 2019-03-01 00:00

FBK skrev:
Baffel skrev:Dvs tidningen:

http://www.hifi-musik.se/

Har säkert alla här läst/läser. Vad tycker ni om tidningen? Kommersiell smörja eller seriösa oberoende tester , bra eller dåliga artiklar? Vad anser ni vara bra resp dåligt med tidningen?

Du kan inte ha läst någonting alls här, mer eller mindre när du ställer en sådan fråga på detta forum. Alla tidningar är rena smörjan och de är köpta osv osv, och alla som håller till här vet bäst i hela världen. Finns väl inget forum där inaveln är så utbredd som här. Vill du läsa på ett forum där ordet ljudsmak existerar (alla tycker inte likadant och det är tillåtet att även göra så) så rekommenderar jag Hififorum.nu


Du har inte läst tråden va? :)
Sitter nöjd :)

Imnotdriving
 
Inlägg: 21
Blev medlem: 2018-02-18

Re: Om HiFi & Musik

Inläggav Imnotdriving » 2019-03-01 12:26

Journalister sier da negative ting også, og hvem de rekommenderer ting for.

Synd det ikke finnes en objektiv- Alt lyder likt, reviews bare med måleapparaters resultat, anbefaling av MP3 i høy bitrate siden ingen hører forskjell osv..

Burde solgt som hakka møkk.
. [emoji4]

FöregåendeNästa

Återgå till Generellt om hifi


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Google [Bot] och 16 gäster