Hur spelas musiken i På spåret in?

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
mx

Hur spelas musiken i På spåret in?

Inläggav mx » 2019-02-10 19:24

Jag tycker att musiken som spelas av Augustifamiljen i programmet På spåret på SVT är riktigt bra. Duktiga musiker och bra ljud.

Jag kollade på dem live i somras under en semester på västkusten och då lät det förjävligt. På ren svenska. Otajta musiker. Dålig mix. :|

Verkligheten. Hur ser den ut? Hur spelas musiken i programmet in? Är det i en studio efteråt? Jag började nagelfara avsnitten efter att jag sett dem live och har sett att trummisen exempelvis slagit på symbaler om inte låter någonting alls i mixen som går ut i TV-rutan exempelvis. Tråkigt.

Vad är er erfarenhet? Har ni sett dem live? Vet ni hur produktionen till På spåret går till?
Senast redigerad av mx 2019-02-10 23:24, redigerad totalt 1 gång.
Alea iacta est.

Användarvisningsbild
peterh

Re: Hur spelas musiken i På såret in?

Inläggav peterh » 2019-02-10 19:29

mx skrev:Jag tycker att musiken som spelas av Augustifamiljen i programmet På spåret på SVT är riktigt bra. Duktiga musiker och bra ljud.

Jag kollade på dem live i somras under en semester på västkusten och då lät det förjävligt. På ren svenska. Otajta musiker. Dålig mix. :|

Verkligheten. Hur ser den ut? Hur spelas musiken i programmet in? Är det i en studio efteråt? Jag började nagelfara avsnitten efter att jag sett dem live och har sett att trummisen exempelvis slagit på symbaler om inte låter någonting alls i mixen som går ut i TV-rutan exempelvis. Tråkigt.

Vad är er erfarenhet? Har ni sett dem live? Vet ni hur produktionen till På spåret går till?

Jag har sett dem live under inspelning, och ja, de är samspelta och duktiga.
Vad jag kan bedöma användes ljudet i tv-sändningen.
Älskar musik, driver numera Tubular-well, välljud med garanti.

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2019-02-10 19:32

Jag tror de plåstrar om ljudet lite extra.
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
tvett

Inläggav tvett » 2019-02-10 19:43

Man använder förband, kompresser och låter det sedan vara.
/J

Cygnus resurectum

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist

Inläggav Kalejdokom » 2019-02-10 22:23

Lite som "Så mycket bättre" där TV-ljudet är så mycket bättre än studioinspelningarna (som senare spelas i radio eller tankas ner via nätet).

Kralle

Inläggav Kralle » 2019-02-10 22:52

hifikg skrev:Jag tror de plåstrar om ljudet lite extra.

Tror att First Aid Kit är inblandade

Användarvisningsbild
mx

Re: Hur spelas musiken i På spåret in?

Inläggav mx » 2019-02-10 23:25

Jaja. Jag har ändrat mitt stavfel nu.
Alea iacta est.

Användarvisningsbild
KentLindqvist
fd Korksniff

Inläggav KentLindqvist » 2019-02-11 00:36

mx skrev:Jag tycker att musiken som spelas av Augustifamiljen i programmet På spåret på SVT är riktigt bra. Duktiga musiker och bra ljud.

En tanke är väl att de mixar ljudet främst för att gå ut bra i tv.
Ljudet de skickar ut i studion är väl uppspelat via ett mycket litet PA. Skulle
Man gå på med större prylar, för att få fram bas etc lär det möjligen om något försämra TV-ljudet.
Direktljudet från orkestern behöver inte heller bli optimalt live. Gitarrstärkare mm
Har rimligen volym optimerad för inspelning hällre än medhörning, än mindre
För studiopublikens upplevelse...
HIFI är det nya varg.

Användarvisningsbild
mx

Inläggav mx » 2019-02-11 21:03

Hm, okej. Har som sagt sett dem live en gång och det var inte under en inspelning av På spåret. Det var en konsert.

Den gången var orkestern långt ifrån så samspelta som de är i TV. Ljudet var ju självklart mixat på ett annat sätt också. Tycker bara det är så märkligt hur det kan vara så stor skillnad.

Kanske poleras ljudet som går ut i TV-rutan så småningom väldigt mycket i efterproduktionen.
Alea iacta est.

Användarvisningsbild
KentLindqvist
fd Korksniff

Inläggav KentLindqvist » 2019-02-11 21:09

mx skrev:Hm, okej. Har som sagt sett dem live en gång och det var inte under en inspelning av På spåret. Det var en konsert.

Den gången var orkestern långt ifrån så samspelta som de är i TV. Ljudet var ju självklart mixat på ett annat sätt också. Tycker bara det är så märkligt hur det kan vara så stor skillnad.

Kanske poleras ljudet som går ut i TV-rutan så småningom väldigt mycket i efterproduktionen.

Det jag verkligen håller med om är att det är bra produktion och därmed ljud avseende bandet i detta program.
TV-ljudet går ut via en Nad 3020 till ett par OA50.1 härhemma. Mumma!
HIFI är det nya varg.

Återgå till Generellt om hifi