Vifa lanserar högtalare och elektronik

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Kraniet

Vifa lanserar högtalare och elektronik

Inläggav Kraniet » 2005-07-11 19:04

Kanske är skåpmat.. själv läste jag detta idag. hemsida har dom också skaffat sig.
Kanske kan bli intressant? nån som vet nåt mer?
Mvh
Magnus

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2005-07-11 23:35

Äh, vem bryr sig om Kina-hifi nuförtiden?! ;)
Audiodesigner åt en del. Larsen, Holographic Audio etc.
CEO och huvudägare i Acoustic Landscape R&D AB.
CTO / R&D Manager och delägare i Acoustic Illusion AB.

Användarvisningsbild
Birger
007

Inläggav Birger » 2005-07-12 08:47

Jag bryr mig :wink:

Så grejerna är tillverkade i Kina??

Rätt snygga var dom i alla fall.

EngelholmAudio_inaktiv

Inläggav EngelholmAudio_inaktiv » 2005-07-12 09:54

Birger skrev:Rätt snygga var dom i alla fall.
Ett poäng får dom alltså... Men sen då?

Jag upplever produkterna som kraftigt designade och marknadsriktade.

One of the finest tweeters in the world – the patented Vifa dual concentric silk dome tweeter.
Dvs Ring Radiatorn... :cry:
vänligen
// Pär Engelholm
// Engelholm Audio (.com)
// info@engelholmaudio.com

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2005-07-12 11:43

Ett mer passande namn torde vara "distorsionsradiator" :lol:
Driver: www.sybariteaudio.se
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
hali
Site Admin
Site Admin

Inläggav hali » 2005-07-12 12:18

Morello skrev:Ett mer passande namn torde vara "distorsionsradiator" :lol:

Snick snack. :D
Redaktör på Faktiskt.io

Användarvisningsbild
Birger
007

Inläggav Birger » 2005-07-12 12:34

Engelholm audio hifinördarnas riddarräddarnörd på sin vita häst mot massproduktionen :wink:

Skämt å sido så tycker jag att elektroniken är rätt snygg men högtalarna vete fan...fast jag är nog konservativ iofs

Det viktigaste är väl ändå ljudet?

Hur var det med kina? är det kinabyggen eller??

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2005-07-12 12:44

Birger skrev:Hur var det med kina? är det kinabyggen eller??

Eftersom DST har lagt ner tillverkningen i Danmark och flyttat den till Kina så förutsätter jag att åtminstone rätt väsentliga delar är producerade i där.
Audiodesigner åt en del. Larsen, Holographic Audio etc.
CEO och huvudägare i Acoustic Landscape R&D AB.
CTO / R&D Manager och delägare i Acoustic Illusion AB.

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer

Inläggav Max_Headroom » 2005-07-12 12:47

Naqref™ skrev:

Eftersom DST har lagt ner tillverkningen i Danmark och flyttat den till Kina så förutsätter jag att åtminstone rätt väsentliga delar är producerade i där.

Är all DST tillverkning flyttad? Jag som tänkt köpa perless-basar (XXLS). Har den produktionen flyttat till kina så får jag väl försöka hitta nåt annat.
Denna signatur är endast för privat bruk. Vänligen läs ej!

Användarvisningsbild
Johan_Lindroos
Mr Cliffhanger

Re: Vifa lanserar högtalare och elektronik

Inläggav Johan_Lindroos » 2005-07-12 12:48

Jag tycker det ser ut som om designen ligger rätt i tiden. Jag tror folk i allmänhet är mer intresserade av att köpa högtalare som de gillar stuket på. Om de sedan inte låter apa så köper de helst snygga högtalare. Jag tror det kommer gå bra för Vifas högtalarserier.

Rent akusiskt ser de i några fall ut att vara ganska tveksamt utformade, särskilt kring diskantelementen. Ser mer ut som useendemässig design än akustisk design.
Ordförande i Ljudtekniska Sällskapet sedan 17:e april 2025

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2005-07-12 12:52

Naqref™ skrev:

Innebär det att vi kan räkna med en 50-70-procentig prissänkning på elementen?

EngelholmAudio_inaktiv

Inläggav EngelholmAudio_inaktiv » 2005-07-12 12:58

Birger skrev:Engelholm audio hifinördarnas riddarräddarnörd på sin vita häst mot massproduktionen :wink:
Främst egoistiska aspekter som får mig att tycka som jag gör.
Jag ser urvattning ur musik och hifianläggningar till att enbart handla om lågt pris, rätt utseende och hur många MP3'or ,man kan få in.

Lindroos träffar, dessvärre, huvet på spiken.

Jag tänkte senast igår på detta...Det var reklam. Reklam för...Öhh...det kommer jag självklart inte ihåg! :wink: Men nog var det ännu en nisch som ville göra sig påmind existera, att det är skillnad på produkt och produkt i just denna nisch och att alla är värda det bästa möjliga!
Tänk samma sak för musik. En mörk stabil röst talar om följande punkter:
* musik är viktigt för människan
* musiken som produceras idag är dåligt inspelad
* alla hör skillnad (bakgrundmusiken varierar mellan hårt komprimerat och dynamiskt)
* trenderna är idag mindre och mindre men sämre och sämre
* osv...

Att sätta en standard, att sätta ett medvetande, att visa på skillnader...
vänligen
// Pär Engelholm
// Engelholm Audio (.com)
// info@engelholmaudio.com

Användarvisningsbild
Erik_Johansson
"Långa Fabrorn"

Inläggav Erik_Johansson » 2005-07-12 13:14

Naqref™ skrev:

Även om jag tror du har rätt vad gäller elektroniken och dessa högtalarna, så är det väl bara budgetserierna från DST där tillverkningen flyttats till Kina?

/Erik

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer

Inläggav Max_Headroom » 2005-07-12 13:28

Flint skrev:
Naqref™ skrev:

Och dito kvalitetssänkning? Nåja, jag får väl kontakta dom och fråga vad dom håller på med. I värsta fall får jag väl köpa INO-element till 5-dubbla priset :(

Användarvisningsbild
Erik_Johansson
"Långa Fabrorn"

Inläggav Erik_Johansson » 2005-07-12 14:14

Max_Headroom skrev:
Flint skrev:
Naqref™ skrev:

Och dito kvalitetssänkning? Nåja, jag får väl kontakta dom och fråga vad dom håller på med. I värsta fall får jag väl köpa INO-element till 5-dubbla priset :(

Ännu sålänge finns det ju som tur är norrmän också. :wink:

/Erik

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2005-07-12 14:32

EngelholmAudio skrev:Jag upplever produkterna som kraftigt designade och marknadsriktade.

Om en bra design kan öka försäljningen är väl det bara av godo? Ju fler som delar på utvecklingskostnaderna ju lägre borde priset kunna bli. Om designen i sig gör att ljudet blir sämre än nödvändigt kan ju förstås saken diskuteras.

Att produkten är "marknadsriktad" (marknadsinriktad?) är väl bara bra? Högtalaren är gissningsvis konstruerad, designad och producerad med ett speciellt marknadssegment i åtanke. Det får man i alla fall hoppas. Om det segmentet är mer intresserad av en snygg design istället för det ultimata ljudet, ja då har man producerat rätt högtalare för det segmentet (om det nu är så att design går före ljud, det vet jag ju inte).

Att normaldeltagaren i detta forum kanske inte tillhör den tänkta målgruppen är en annan sak :-)

/ B

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2005-07-12 14:50

Bill50x skrev:
EngelholmAudio skrev:Jag upplever produkterna som kraftigt designade och marknadsriktade.

Om en bra design kan öka försäljningen är väl det bara av godo? Ju fler som delar på utvecklingskostnaderna ju lägre borde priset kunna bli. Om designen i sig gör att ljudet blir sämre än nödvändigt kan ju förstås saken diskuteras.

Att produkten är "marknadsriktad" (marknadsinriktad?) är väl bara bra? Högtalaren är gissningsvis konstruerad, designad och producerad med ett speciellt marknadssegment i åtanke. Det får man i alla fall hoppas. Om det segmentet är mer intresserad av en snygg design istället för det ultimata ljudet, ja då har man producerat rätt högtalare för det segmentet (om det nu är så att design går före ljud, det vet jag ju inte).

Att normaldeltagaren i detta forum kanske inte tillhör den tänkta målgruppen är en annan sak :-)

/ B

Jag är för marknadskrafterna. Av den anledningen att så fungerar helt enkelt marknaden. Det som är vi allihopa. Att försöka påverka den är nog enda chansen att hejda den från att skena. Antingen som individ genom att inte handla det man tycker svider. Eller som organisation, kanske LTS. Finns det någon mer organisation inom HiFi som vill stärka kundens makt?.
Det enda som riktigt retar mig är när kapitalet säger att den här kabeln för 400KKr låter bättre än den här för 45:-. Bevisa det, säger jag, med det enda som kan avgöra ljudkvalitet, en blindtest mellan de båda, och han säger nej. Här behöver inget bevisas. Den marknaden stöder jag inte.

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer

Inläggav Max_Headroom » 2005-07-12 15:38

Erik_Johansson skrev:Ännu sålänge finns det ju som tur är norrmän också. :wink:

/Erik

Synd att ingen där (vad jag vet) tillverkar användbara subbaselement...

Användarvisningsbild
Erik_Johansson
"Långa Fabrorn"

Inläggav Erik_Johansson » 2005-07-12 15:42

Max_Headroom skrev:
Erik_Johansson skrev:Ännu sålänge finns det ju som tur är norrmän också. :wink:

/Erik

Synd att ingen där (vad jag vet) tillverkar användbara subbaselement...

Sant... men väl mycket fina prylar till registren däröver. :-)

/Erik

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2005-07-12 16:12

Flint skrev:Jag är för marknadskrafterna. Av den anledningen att så fungerar helt enkelt marknaden. Det som är vi allihopa. Att försöka påverka den är nog enda chansen att hejda den från att skena. Antingen som individ genom att inte handla det man tycker svider. Eller som organisation, kanske LTS. Finns det någon mer organisation inom HiFi som vill stärka kundens makt?.
Det enda som riktigt retar mig är när kapitalet säger att den här kabeln för 400KKr låter bättre än den här för 45:-. Bevisa det, säger jag, med det enda som kan avgöra ljudkvalitet, en blindtest mellan de båda, och han säger nej. Här behöver inget bevisas. Den marknaden stöder jag inte.

Håller med till 100% utom sista meningen. Det var ju kapitalet som inte ville jämför dyrkabeln med budget-dito. "Marknaden" är ju, som du mycket riktigt påpekar själv, du å jag å vi, dvs dom som är tänkta att använda skräpet.

/ B

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2005-07-12 16:40

Bill50x skrev:
Flint skrev:Jag är för marknadskrafterna. Av den anledningen att så fungerar helt enkelt marknaden. Det som är vi allihopa. Att försöka påverka den är nog enda chansen att hejda den från att skena. Antingen som individ genom att inte handla det man tycker svider. Eller som organisation, kanske LTS. Finns det någon mer organisation inom HiFi som vill stärka kundens makt?.

Håller med till 100% utom sista meningen. Det var ju kapitalet som inte ville jämför dyrkabeln med budget-dito. "Marknaden" är ju, som du mycket riktigt påpekar själv, du å jag å vi, dvs dom som är tänkta att använda skräpet.

/ B

Visste väl att du skulle ha något att invända. :D Jag skulle förstås ha lagt dit ordet "företrädare" för kapitalet. Det var ju inte pengarna i sig som talade.

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2005-07-12 17:32

Flint skrev:Visste väl att du skulle ha något att invända. :D Jag skulle förstås ha lagt dit ordet "företrädare" för kapitalet. Det var ju inte pengarna i sig som talade.

Nej nej nej ;-)

"Kapitalet" tolkar jag precis som du menar när du förtydligar det hela med Företrädare för...

Vad jag invände emot var "...en blindtest mellan de båda, och han säger nej. Här behöver inget bevisas. Den marknaden stöder jag inte." Det är ju inte "marknaden" som säger nej det är ju (företrädare för) kapitalet. Alltså, du stöder inte kapitalet som bär sig så gement åt.

Här kan vi väl klippa tror jag, vi är ju faktiskt överens i sak. Det semantiska kan vi ju ta i någon annan tråd - hahaha!

Jag såg dock ditt inlägg som viktigt eftersom många, även på detta forum, inte riktigt har klart för sig vad "Marknaden" är. Det förstår man lätt på alla diskussioner om hur Marknaden ska hanteras och kringgärdas med förbud osv.

/ B

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2005-07-12 17:38

Bill50x skrev:
Flint skrev:Visste väl att du skulle ha något att invända. :D Jag skulle förstås ha lagt dit ordet "företrädare" för kapitalet. Det var ju inte pengarna i sig som talade.

Nej nej nej ;-)

"Kapitalet" tolkar jag precis som du menar när du förtydligar det hela med Företrädare för...

Vad jag invände emot var "...en blindtest mellan de båda, och han säger nej. Här behöver inget bevisas. Den marknaden stöder jag inte." Det är ju inte "marknaden" som säger nej det är ju (företrädare för) kapitalet. Alltså, du stöder inte kapitalet som bär sig så gement åt.

Här kan vi väl klippa tror jag, vi är ju faktiskt överens i sak. Det semantiska kan vi ju ta i någon annan tråd - hahaha!

Jag såg dock ditt inlägg som viktigt eftersom många, även på detta forum, inte riktigt har klart för sig vad "Marknaden" är. Det förstår man lätt på alla diskussioner om hur Marknaden ska hanteras och kringgärdas med förbud osv.

/ B

Jag var inte säker på vad du menade. Om det var en underfundighet du syftade till. Klipp.

Återgå till Generellt om hifi