Moderator: Redaktörer
Ett poäng får dom alltså... Men sen då?Birger skrev:Rätt snygga var dom i alla fall.
Dvs Ring Radiatorn...One of the finest tweeters in the world – the patented Vifa dual concentric silk dome tweeter.
Birger skrev:Hur var det med kina? är det kinabyggen eller??
Naqref™ skrev:Birger skrev:Hur var det med kina? är det kinabyggen eller??
Eftersom DST har lagt ner tillverkningen i Danmark och flyttat den till Kina så förutsätter jag att åtminstone rätt väsentliga delar är producerade i där.
Eftersom DST har lagt ner tillverkningen i Danmark och flyttat den till Kina så förutsätter jag att åtminstone rätt väsentliga delar är producerade i där.
Främst egoistiska aspekter som får mig att tycka som jag gör.Birger skrev:Engelholm audio hifinördarnas riddarräddarnörd på sin vita häst mot massproduktionen![]()
Flint skrev:Naqref™ skrev:Birger skrev:Hur var det med kina? är det kinabyggen eller??
Innebär det att vi kan räkna med en 50-70-procentig prissänkning på elementen?
Max_Headroom skrev:Flint skrev:Naqref™ skrev:Birger skrev:Hur var det med kina? är det kinabyggen eller??
Innebär det att vi kan räkna med en 50-70-procentig prissänkning på elementen?
Och dito kvalitetssänkning? Nåja, jag får väl kontakta dom och fråga vad dom håller på med. I värsta fall får jag väl köpa INO-element till 5-dubbla priset
EngelholmAudio skrev:Jag upplever produkterna som kraftigt designade och marknadsriktade.
Bill50x skrev:EngelholmAudio skrev:Jag upplever produkterna som kraftigt designade och marknadsriktade.
Om en bra design kan öka försäljningen är väl det bara av godo? Ju fler som delar på utvecklingskostnaderna ju lägre borde priset kunna bli. Om designen i sig gör att ljudet blir sämre än nödvändigt kan ju förstås saken diskuteras.
Att produkten är "marknadsriktad" (marknadsinriktad?) är väl bara bra? Högtalaren är gissningsvis konstruerad, designad och producerad med ett speciellt marknadssegment i åtanke. Det får man i alla fall hoppas. Om det segmentet är mer intresserad av en snygg design istället för det ultimata ljudet, ja då har man producerat rätt högtalare för det segmentet (om det nu är så att design går före ljud, det vet jag ju inte).
Att normaldeltagaren i detta forum kanske inte tillhör den tänkta målgruppen är en annan sak
/ B
Erik_Johansson skrev:Ännu sålänge finns det ju som tur är norrmän också.![]()
/Erik
Max_Headroom skrev:Erik_Johansson skrev:Ännu sålänge finns det ju som tur är norrmän också.![]()
/Erik
Synd att ingen där (vad jag vet) tillverkar användbara subbaselement...
Flint skrev:Jag är för marknadskrafterna. Av den anledningen att så fungerar helt enkelt marknaden. Det som är vi allihopa. Att försöka påverka den är nog enda chansen att hejda den från att skena. Antingen som individ genom att inte handla det man tycker svider. Eller som organisation, kanske LTS. Finns det någon mer organisation inom HiFi som vill stärka kundens makt?.
Det enda som riktigt retar mig är när kapitalet säger att den här kabeln för 400KKr låter bättre än den här för 45:-. Bevisa det, säger jag, med det enda som kan avgöra ljudkvalitet, en blindtest mellan de båda, och han säger nej. Här behöver inget bevisas. Den marknaden stöder jag inte.
Bill50x skrev:Flint skrev:Jag är för marknadskrafterna. Av den anledningen att så fungerar helt enkelt marknaden. Det som är vi allihopa. Att försöka påverka den är nog enda chansen att hejda den från att skena. Antingen som individ genom att inte handla det man tycker svider. Eller som organisation, kanske LTS. Finns det någon mer organisation inom HiFi som vill stärka kundens makt?.
Det enda som riktigt retar mig är när kapitalet säger att den här kabeln för 400KKr låter bättre än den här för 45:-. Bevisa det, säger jag, med det enda som kan avgöra ljudkvalitet, en blindtest mellan de båda, och han säger nej. Här behöver inget bevisas. Den marknaden stöder jag inte.
Håller med till 100% utom sista meningen. Det var ju kapitalet som inte ville jämför dyrkabeln med budget-dito. "Marknaden" är ju, som du mycket riktigt påpekar själv, du å jag å vi, dvs dom som är tänkta att använda skräpet.
/ B
Flint skrev:Visste väl att du skulle ha något att invända.Jag skulle förstås ha lagt dit ordet "företrädare" för kapitalet. Det var ju inte pengarna i sig som talade.
Bill50x skrev:Flint skrev:Visste väl att du skulle ha något att invända.Jag skulle förstås ha lagt dit ordet "företrädare" för kapitalet. Det var ju inte pengarna i sig som talade.
Nej nej nej
"Kapitalet" tolkar jag precis som du menar när du förtydligar det hela med Företrädare för...
Vad jag invände emot var "...en blindtest mellan de båda, och han säger nej. Här behöver inget bevisas. Den marknaden stöder jag inte." Det är ju inte "marknaden" som säger nej det är ju (företrädare för) kapitalet. Alltså, du stöder inte kapitalet som bär sig så gement åt.
Här kan vi väl klippa tror jag, vi är ju faktiskt överens i sak. Det semantiska kan vi ju ta i någon annan tråd - hahaha!
Jag såg dock ditt inlägg som viktigt eftersom många, även på detta forum, inte riktigt har klart för sig vad "Marknaden" är. Det förstår man lätt på alla diskussioner om hur Marknaden ska hanteras och kringgärdas med förbud osv.
/ B
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 31 gäster