Intressant test ”online” av digitala avspelare

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Låter olika spelare olika vid avspelning av cd-material ?

1. Ja
7
50%
2. Nej
3
21%
3. Kanske
4
29%

Antal röster : 14

Tangband
Semesterfirare

Intressant test ”online” av digitala avspelare

Inläggav Tangband » 2019-02-12 16:01

Eftersom det inom high-end segmentet påstås vara hörbara skillnader mellan olika digitala spelare så har archimago startat en test som alla kan vara med på. Man laddar enkelt ned en zip- fil med fyra låtar som blivit avspelade från fyra olika sorters spelare. Han har alltså spelat musiken från var och en av spelarna via dess analoga utgångar, sedan konverterat allting genom en god ADC konverter och sedan gjort zip-filer av dessa. Zip filerna är nivåmatchade.

Man kan lätt själv ladda ned zip filen och lyssna hemma. Låter spelarna olika ?

Resultatet kommer att presenteras den 30:e april 2019 av archimago . Han har även facit på de spelare som använts.

Läs mer här: http://archimago.blogspot.com/2019/01/i ... .html#more
Senast redigerad av Tangband 2019-02-12 16:17, redigerad totalt 3 gånger.

Användarvisningsbild
Morello

Re: Intressant test ”online” av digitala transporter

Inläggav Morello » 2019-02-12 16:04

Humm, har ju spelat in den analoga signalen från fyra olika DA-omvandlare!
Driver: www.sybariteaudio.se
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2019-02-12 16:05

"They were played as a playlist through the respective test devices, and then captured using the ADC in 24/96 quality at approximately the same volume. Afterwards I tweaked the files to make sure that the average loudness was almost identical:"
Driver: www.sybariteaudio.se
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Tangband
Semesterfirare

Inläggav Tangband » 2019-02-12 16:18

Morello skrev:"They were played as a playlist through the respective test devices, and then captured using the ADC in 24/96 quality at approximately the same volume. Afterwards I tweaked the files to make sure that the average loudness was almost identical:"

Jo, jag har korrigerat hela trådens inledning , tack för påpekandet :D

Användarvisningsbild
dewpo

Re: Intressant test ”online” av digitala avspelare

Inläggav dewpo » 2019-02-12 18:11

Jag vet inte, Antagligen archimago lurat oss alla och filerna är identiska :?
Men jag tycker mig ändock höra skillnad :oops:

Öppna spoilern om ni vill veta hur jag rankar spelarna :twisted:
Spoiler:
Visa
D låter bäst i mitt system, Mjukt och avstämt!
A låter likt D men saknar lite nyanser!
B låter lite bastungt!
C låter rivigt och lite riffigt!
Framtiden är här... men har den blivit som vi önskade den?
Läs innan du beaktar Disclaimer-> Viktig information

Tell

Inläggav Tell » 2019-02-12 19:09

Jag tycker mig också kanske höra nån liten fjuttig skillnad ibland när jag dragit igång en kort loop av varje klipp i Ableton för att instant kunna jämföra dom. Men nä, har faktiskt svårt att tro att nån hör nån _riktig_ skillnad mellan dom. Jag hoppas att Archimago blandar vilka spelare som är vilka mellan låtarna också bara för att göra folk lite extra blinda. Ska iaf bli väldigt intressant att se resultatet av det här sen!

Användarvisningsbild
goat76

Inläggav goat76 » 2019-02-12 19:22

Tell skrev:Jag tycker mig också kanske höra nån liten fjuttig skillnad ibland när jag dragit igång en kort loop av varje klipp i Ableton för att instant kunna jämföra dom. Men nä, har faktiskt svårt att tro att nån hör nån _riktig_ skillnad mellan dom. Jag hoppas att Archimago blandar vilka spelare som är vilka mellan låtarna också bara för att göra folk lite extra blinda. Ska iaf bli väldigt intressant att se resultatet av det här sen!

Testa att spela upp två spår samtidigt i Ableton men fasvänd det ena av dem. Om det är det total tystnad så är spåren helt identiska. :)

Tell

Inläggav Tell » 2019-02-12 22:37

goat76 skrev:
Tell skrev:Jag tycker mig också kanske höra nån liten fjuttig skillnad ibland när jag dragit igång en kort loop av varje klipp i Ableton för att instant kunna jämföra dom. Men nä, har faktiskt svårt att tro att nån hör nån _riktig_ skillnad mellan dom. Jag hoppas att Archimago blandar vilka spelare som är vilka mellan låtarna också bara för att göra folk lite extra blinda. Ska iaf bli väldigt intressant att se resultatet av det här sen!

Testa att spela upp två spår samtidigt i Ableton men fasvänd det ena av dem. Om det är det total tystnad så är spåren helt identiska. :)

Ja nä HELT identiska är dom ju inte, för även om det kanske låter som det så verkar inte så många DACar kunna spela upp nånting utan nån slags wow/flutter. Så signalerna går in o ur fas med varandra, o det även om man försöker linea upp dom så perrrfekt det bara går :\

Användarvisningsbild
goat76

Inläggav goat76 » 2019-02-13 11:03

Jag förstår inte riktigt varför det ska behövas ett test för det här. Alla har väl hört skillnaden mellan olika CD-spelare ett otal gånger genom livet?

Själv använde jag för många år sedan en Sony DVD-spelare som uppspelningskälla, då jag bytte till en HDDVD-spelare från Toshiba så var det ett stort steg upp rent ljudmässigt för musik.
När jag hoppade över till streaming så blev det ett rejält lyft med en Linn Akutate DS(2007-modellen). Denna fick ofta mjukvaru-uppdateringar som i princip alltid förbättrade ljudet ytterligare.
Förra året uppgraderade jag spelaren till en Akurate DSM med deras nya dac Katalyst vilket gav ett stort lyft i ljudet. Separationen i ljudbilden blev klart tydligare och basen blev mycket mer framhävande och artikulerad.

Jag är ytterst tveksam till att en ren transport av en opåverkad digital signal skulle ge någon skillnad men det är det inte i det här fallet.
CD-spelarnas läsare kan vara olika bra och det Sker väl små läsfel hela tiden(osäker på hur det ligger till på den biten)? Ljudskillnaden mellan CD-spelarna ligger nog i mest i att de har olika bra DA-omvandlare.
När det kommer till streaming så påverkas signalen av mjukvaran i spelaren vilket varit väldigt tydligt då det skett tydliga förändringar med uppdateringarna. Om orsaken till att det låter bättre och bättre är att signalen blir allt renare eller om det sker en så kallad färgning låter jag vara osagt men jag gissar på det förstnämda då jag absolut inte upplever någon form av sameness. Den största ljudliga skillnaden mellan Linn-spelarna är nog p.g.a. bättre DAC och att utvecklingen gått framåt hos tillverkaren från 2007 till 2018.

Om jag har förstått det där testet rätt så spelar han in den analoga signalen vilket innebär att han jämnför hela ”arkitekturen” i spelarna inklusive DA-omvandkare. Denna signal kommer garanterat att påverkas av den AD-omvandlare han använder, sen ska vi alltså jämnföra dessa signaler på våra spelare och de skillnader de besitter inklusive de DA-omvandlare och konstatera VAD, att det finns en skillnad?
Det blir lite som att göra ett test mellan olika högtalare på youtube och sitta hemma och lyssna på skillnaderna på högtalarna i videon genom våra ljudsystem. :)

Tell

Inläggav Tell » 2019-02-13 13:15

Jag har iofs inte kört CD sen sena 90-talet utan lyssnat 99% ifrån datorer med antingen deras inbyggda ljudkort eller nån extern grej (typ hemmabioreciever eller nu senast MiniDSP 2x4HD), eller nån Android-apparat, typ TV eller mobil. O när jag har bytt och uppgraderat mig där har jag ALDRIG hört nån skillnad. Jag har iofs aldrig heller letat efter nån skillnad, så hade jag verkligen velat leta så kanske jag hade kunnat snappa upp nån minimal skillnad. För det där med att folk hör "stor" skillnad har iaf jag extremt svårt att tro på. Jag menar, det fanns ju väldigt bra DACar redan på 80-talet (säger bl a folk här på forumet iaf), o med tanke på hur galet mycket bättre teknik har blivit i allmänhet sen dess så har jag vääääldigt svårt att tro på att även DACar sen dess inte har blivit så gott som perfekta och även riktigt billiga. Jag menar, jämfört med det mesta andra hos datorer osv så är det där med ljud verkligen ingen rocket science. Bara kolla på den lilla 3.5mm-dongeln som följer med iPhones nuförtiden, kostar väl runt en hundring och mäter riktigt bra.

Ja det han egentligen jämför är ju dom inbyggda DACarna. Hans ADC däremot kommer ju färga (om den nu ens gör det) alla signlar på exakt samma sätt vilket gör att man fortfarande bara hör o jämför DACarna. Har själv gjort testet goat? Har nån annan gjort det o vågar komma med nåt utlåtande?

Användarvisningsbild
goat76

Inläggav goat76 » 2019-02-13 16:01

Nej, jag har inte gjort testet själv av den orsaken jag nämde i slutet av min förra post.

Jag anser att man bör ha spelarna hemma och att jämnförelser mellan apparater bör ske över en längre tid då skillnaderna ofta verkar vara av subtil karaktär i ett snabbt A/B-liknande test. Dessa skillnader som först verkar vara väldigt små och subtila kan över en längre testperiod bli allt tydligare och när man väl märkt att en viss spelare har en aspekt i sitt framförande man inte gillar så "växer" problemet och man hör det hela tiden i allt man lyssnar på.

Tell, jag vet sen tidigare att du tycker det jag sa här ovanför är flumsnack men testa att lyssna på en apparat/dac i ett par veckor, sen byter du till en annan och lyssnar på den lika länge. Nu byter du tillbaka till föregående spelare och du kommer med stor sannorlek på några få minuter veta vilken av de två apparaterna du föredrar och det är den som uppvisar minst fel enligt ditt tycke som du gärna behåller. Trots att du till en början tyckte att spelarna lät helt identiska så kan du nu höra att de små skillnaderna kan upplevas väldigt avgörande, det är min egen erfarenhet.

Högtalare är mycket lättare att efter en hyfsat kort stund avgöra om man gillar eller inte för skillnaderna är ofta mycket tydligare, så en icke optimal placering kan ändå ge ett relativt tydligt svar på om man gillar ljudkaraktären eller ej. Om man däremot vill vara helt säker bör någon dock på förhand ha hittat rätt position för dem i det specifika rummet innan testet.

Du har en så pass bergfast motsatt övertygelse på den här punkten än mig, så jag tror det är ett sånt där tillfälle då vi får "agree to disagree". :)

Tell

Inläggav Tell » 2019-02-13 17:51

Förstår dock inte riktigt hur man ska kunna höra en skillnad mellan olika saker när man inte gör det mellan en direkt A/B-lyssning? Med tanke på att ljudminnet ska vara rätt kort så verkar det rätt bakvänt. Har ju iofs läst andra påstå samma sak, men aldrig sett några fakta på det. Har du nå fakta att backa upp det med? :)
Sen förstår jag inte hur en programvara som inte pysslar med DSP ska kunna påverka hur det låter. Det är som att påstå att olika bildvisningsprogram visa bilder på lite olika sätt (om man bortser från att vissa program av nån dum anledning inte hanterar färgprofiler då), o har aldrig sett nån påstå det heller så. Eller som att olika texthanterare skulle visa lite olika bokstäver eller ord. Data är data och går bara att tolk på ett sätt. Förutom i ljudvärlden då enligt vissa, för den är lite mer magisk o flummig.. ;\

Men visst, iom att du verkar tro på flumsnacket och inte vill hjälpa till med Archimagos test så får vi väl agreea att vi disagreear ja ^^

Användarvisningsbild
hcl

Inläggav hcl » 2019-02-13 20:43

Tell skrev:Förstår dock inte riktigt hur man ska kunna höra en skillnad mellan olika saker när man inte gör det mellan en direkt A/B-lyssning? Med tanke på att ljudminnet ska vara rätt kort så verkar det rätt bakvänt. Har ju iofs läst andra påstå samma sak, men aldrig sett några fakta på det. Har du nå fakta att backa upp det med? :)
Sen förstår jag inte hur en programvara som inte pysslar med DSP ska kunna påverka hur det låter. Det är som att påstå att olika bildvisningsprogram visa bilder på lite olika sätt (om man bortser från att vissa program av nån dum anledning inte hanterar färgprofiler då), o har aldrig sett nån påstå det heller så. Eller som att olika texthanterare skulle visa lite olika bokstäver eller ord. Data är data och går bara att tolk på ett sätt. Förutom i ljudvärlden då enligt vissa, för den är lite mer magisk o flummig.. ;\

Men visst, iom att du verkar tro på flumsnacket och inte vill hjälpa till med Archimagos test så får vi väl agreea att vi disagreear ja ^^

RME AD:n lär sudda ut en hel del av skillnaden. Den är en bra bit från state-of-the-art, därmed inte sagt att vissa skillnader kan kvarstå som detekterbara. Om skillnaderna är små från början så torde det dock vara väldigt små skillnader kvar efter ytterligare ett A/D-D/A steg...
- - - - - - - - - - - - - - - - - -
Tidigare - Rocred Records

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2019-02-13 23:23

hcl skrev:RME AD:n lär sudda ut en hel del av skillnaden. Den är en bra bit från state-of-the-art, därmed inte sagt att vissa skillnader kan kvarstå som detekterbara. Om skillnaderna är små från början så torde det dock vara väldigt små skillnader kvar efter ytterligare ett A/D-D/A steg...

Alltid tveksamt när man ska bedöma ljudet efter ett antal omvandlingar. Speciellt som när det handlar om digital/analog/digital, hur mycket kan inte gå fel här?

/ B
När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet.

Återgå till Generellt om hifi