Jag förstår inte riktigt varför det ska behövas ett test för det här. Alla har väl hört skillnaden mellan olika CD-spelare ett otal gånger genom livet?
Själv använde jag för många år sedan en Sony DVD-spelare som uppspelningskälla, då jag bytte till en HDDVD-spelare från Toshiba så var det ett stort steg upp rent ljudmässigt för musik.
När jag hoppade över till streaming så blev det ett rejält lyft med en Linn Akutate DS(2007-modellen). Denna fick ofta mjukvaru-uppdateringar som i princip alltid förbättrade ljudet ytterligare.
Förra året uppgraderade jag spelaren till en Akurate DSM med deras nya dac Katalyst vilket gav ett stort lyft i ljudet. Separationen i ljudbilden blev klart tydligare och basen blev mycket mer framhävande och artikulerad.
Jag är ytterst tveksam till att en ren transport av en opåverkad digital signal skulle ge någon skillnad men det är det inte i det här fallet.
CD-spelarnas läsare kan vara olika bra och det Sker väl små läsfel hela tiden(osäker på hur det ligger till på den biten)? Ljudskillnaden mellan CD-spelarna ligger nog i mest i att de har olika bra DA-omvandlare.
När det kommer till streaming så påverkas signalen av mjukvaran i spelaren vilket varit väldigt tydligt då det skett tydliga förändringar med uppdateringarna. Om orsaken till att det låter bättre och bättre är att signalen blir allt renare eller om det sker en så kallad färgning låter jag vara osagt men jag gissar på det förstnämda då jag absolut inte upplever någon form av sameness. Den största ljudliga skillnaden mellan Linn-spelarna är nog p.g.a. bättre DAC och att utvecklingen gått framåt hos tillverkaren från 2007 till 2018.
Om jag har förstått det där testet rätt så spelar han in den analoga signalen vilket innebär att han jämnför hela ”arkitekturen” i spelarna inklusive DA-omvandkare. Denna signal kommer garanterat att påverkas av den AD-omvandlare han använder, sen ska vi alltså jämnföra dessa signaler på våra spelare och de skillnader de besitter inklusive de DA-omvandlare och konstatera VAD, att det finns en skillnad?
Det blir lite som att göra ett test mellan olika högtalare på youtube och sitta hemma och lyssna på skillnaderna på högtalarna i videon genom våra ljudsystem.