Moderator: Redaktörer
Kurben skrev:Jag är ett stort fan av mellanbas, ni vet den där som slår i bröstet som en slägga vid högre ljudtryck men som även känns taktilt redan vid låga volymer.
Mitt nuvarande system har obefintlig mellanbas som precis alla andra hembio system jag hört där man kör mindre högtalare med subwoofer.
Jag har nu ett 5.1 från Jamo, D500 5.0 THX tillsammans med en egen byggd sub med xls12 portad ca 50l som drivs av en inuke 3000dsp. Markantz 7009 som avr.
Ljudet är ok men jag saknar verkligen den där smällen i bröstet, både vid musik och i film.
Har kollat på en lösning från diysoundgroup , MBM-12lx som är deras ”Midbass modules”. Tycker detta skulle vara som ett kul alternativ att testa. https://www.diysoundgroup.com/home-theater-speaker-kits/home-theater-extras/midbass-modules/mbm-12lx-kit.html
[ Bild ]
Tänker att två sådana nedanför vänster och höger högtalare och strunta under center. Köra dessa passivt med filter (långpass typ runt 200hz) kanske med någon form av attenuator för att matcha Jamo högtalarna. Jag vet det blir lite elda för kråkor.. känsligheten är stor skillnad på.
Om de står direkt nedanför på samma avstånd till vägg, vilka tänkbara problem kommer att uppstå? Går detta att lösa med passiva filter? Så att jag slipper fler slutsteg. De som sitter i Marantz är ganska dugliga.
Kurben skrev:Testade lite igår att modelera på Dayton PA255-8 basen, den är inte lätt att få någon rimlig kurva från. Men om man stämde av den lite högre, typ runt 50-60 Hz med basreflexen så blev Konutslagen låga och mycket höga db vid MOL. Räknade på en låda på cirka 50 l. Lätt att lura sig när man är så van att försöka få så låg utsträckning det går. I detta fallet ska man ju begränsa sig till ett annat frekvensband.
Ser man denna bas som en traditionell låg bas så är den usel, men som sagt till detta ändamål så är den verkligen prisvärd.
Kurben skrev:Jag är ett stort fan av mellanbas, ni vet den där som slår i bröstet som en slägga vid högre ljudtryck men som även känns taktilt redan vid låga volymer.
Mitt nuvarande system har obefintlig mellanbas som precis alla andra hembio system jag hört där man kör mindre högtalare med subwoofer.
Jag har nu ett 5.1 från Jamo, D500 5.0 THX tillsammans med en egen byggd sub med xls12 portad ca 50l som drivs av en inuke 3000dsp. Markantz 7009 som avr.
Ljudet är ok men jag saknar verkligen den där smällen i bröstet, både vid musik och i film.
Har kollat på en lösning från diysoundgroup , MBM-12lx som är deras ”Midbass modules”. Tycker detta skulle vara som ett kul alternativ att testa. https://www.diysoundgroup.com/home-theater-speaker-kits/home-theater-extras/midbass-modules/mbm-12lx-kit.html
[ Bild ]
Tänker att två sådana nedanför vänster och höger högtalare och strunta under center. Köra dessa passivt med filter (långpass typ runt 200hz) kanske med någon form av attenuator för att matcha Jamo högtalarna. Jag vet det blir lite elda för kråkor.. känsligheten är stor skillnad på.
Om de står direkt nedanför på samma avstånd till vägg, vilka tänkbara problem kommer att uppstå? Går detta att lösa med passiva filter? Så att jag slipper fler slutsteg. De som sitter i Marantz är ganska dugliga.
Kurben skrev:Det jag är ute efter är något som täcker upp 50 - 200 Hz, med stor konyta och snabbt impulssvar.
Kurben skrev:Tangband, jag tänker inte göra det för komplicerat. Jag vill ha konyta i det område där mellanbasen är. Enkelt en tolva eller tia som har bra ts värden för mellanbas och en avstämd låda för detta. Dessa kommer att stå under mina befintliga vänster och höger kanaler.
De jag har, Jamo d500 har redan något passivt högpassfilter så man kan köra dessa fullrange, men det finns igen bas såklart.
Min sub tar hand om det området. Men en sub tycker jag aldrig klarar av den där punchen som jag är ute efter. Det blir mest låg mullrig bas.
Det jag är ute efter är något som täcker upp 50 - 200 Hz, med stor konyta och snabbt impulssvar.
mx skrev:Har inget att tillföra tråden egentligen annat än att jag också tycker om midbas väldigt mycket. Om jag måste välja mellan en fullregisterhögtalare och en som spelar mycket midbas men rullar av tidigt brukar jag ofta föredra den med midbas.
Är förtjust i många Linn-modeller, Dynaudio med flera på grund av detta tror jag.
Att ha mycket midbas är också enklare att få till tycker jag. När man kopplar på subwoofers och kör delade system som spelar riktigt djupt så brukar rummet bråka en del.
avr7000 skrev:Det handlar inte om avstämmning.... det handlar om konarea...
Skall man få den där JBL knuffen i återgivningen måste man ha lite konarea området upp till 200-300 hz.
En högtalare med ett 7 " element avstäämt högre har inget att hämta.
Stefan
Kurben skrev:Goldfinger: när du säger fel avstämd, menar du då annat än så rak frekvensgång? eller är fel i detta fallet utan en puckel? Eller bara så att basen faller av för tidigt som i en för liten låda?
Användare som besöker denna kategori: Bing [Bot], Google [Bot] och 6 gäster