Mitt nuvarande system har obefintlig mellanbas som precis alla andra hembio system jag hört där man kör mindre högtalare med subwoofer.
Jag har nu ett 5.1 från Jamo, D500 5.0 THX tillsammans med en egen byggd sub med xls12 portad ca 50l som drivs av en inuke 3000dsp. Markantz 7009 som avr.
Ljudet är ok men jag saknar verkligen den där smällen i bröstet, både vid musik och i film.
Har kollat på en lösning från diysoundgroup , MBM-12lx som är deras ”Midbass modules”. Tycker detta skulle vara som ett kul alternativ att testa. https://www.diysoundgroup.com/home-theater-speaker-kits/home-theater-extras/midbass-modules/mbm-12lx-kit.html

Tänker att två sådana nedanför vänster och höger högtalare och strunta under center. Köra dessa passivt med filter (långpass typ runt 200hz) kanske med någon form av attenuator för att matcha Jamo högtalarna. Jag vet det blir lite elda för kråkor.. känsligheten är stor skillnad på.
Om de står direkt nedanför på samma avstånd till vägg, vilka tänkbara problem kommer att uppstå? Går detta att lösa med passiva filter? Så att jag slipper fler slutsteg. De som sitter i Marantz är ganska dugliga.