Tangband skrev:Var nyss ikväll och lyssnade på Beethovens 5:a med Umeå symfoniorkester. Vi satt på andra raden i mitten, 4 meter från dirigenten.
Fantastisk ljudkvalitet från instrumenten och en rent otrolig dynamik då riktiga instrument spelar.
Volymen var uppskattningsvis ca 20 db högre än man någonsin vågar spela i en lägenhet.
Lika mycket som jag blev upplyft av musiken, så blev jag smärtsamt påmind hur långt ifrån verkligheten ljudet hemma låter. Dynamiken från dynamiska högtalare är inte i närheten av verkligheten. Aktivt eller passivt spelar ingen roll

Kanske det inte räcker med 2-kanal för att ens komma i närheten av att låta som på riktigt, det kanske krävs 5 eller 7 kanaler ?
Eller är det mikrofonerna i början av kedjan som är för dåliga vid vanliga inspelningar ?
Vad tycker ni ?
Jag skulle nog säga att det brister liiite i många delar av kedjan från ljudet runt mikrofonerna till ljudet som strömmar fram till trumhinnorna när man sitter och lyssnar hemma. Var största begränsningarna sitter beror nog på vilka aspekter man håller viktigast, men mikrofoner och mikrofonplacering (antal och kofiguration) lär vara en kritisk länk. Stativ och mikrofonkablar är inte försumbart. Mikrofonförstärkarna spelar också väsentlig roll liksom ADC:er. Att mixa riktigt bra är svårt och antal mikrofoner spelar här roll för vilka möjligheter man har. Bra monitorlyssning, målmedvetenhet och tålamod... Även val av distributionsformatet spelar (enligt min mening roll). Det kan vara så att det viktigaste är att man håller sig till samma distributionsformat som man spelat in och mixat i, men jag misstänker att det finns hörbara skillnader till fördel för högupplösa format. Det är min erfarenhet i varje fall.
I uppspelningsledet så spelar också alla delar i kedjan en viss roll, om än med olika påverkan beroende på vilken del. Själva installationen av anläggningen i rummet är också viktig, inklusive hur man ställer apparater och vad de kopplas ihop med spelar roll. Givetvis spelar själva högtalarna, hur de placeras d.v.s. integreras i rummet också en fundamental roll. Sedan vill jag också tillstyrka att även om högtalare och rum har en fundamental påverkan så överträffar sällan en superdyr och bra högtalare tillsammans med hyffsad elektronik en riktigt bra billig högtalare och mycket bättre elektronik. De kommer båda låta just hyffsat, men de kommer också båda sakna något som den andra anläggningen har.
Kan det då bli någorlunda nära verkligheten, njae. Jag kan njuta av musik både inspelad och live. Det är inte samma sak och att höra instrumenten i sin fulla prakt kan vara spektakulärt. Riktigt väl framförd inspelad musik kan dock ge en upplevelse som inte ett sämre framförande kan matcha oavsett hur fint det låter - ljudmässig - live. Nu har jag bara släppt en platta i helt egen regi (helt igenom egenproducerad), men målet med denna var att fånga ett ljud som uppspelat i en bra anläggning skulle ge en så nära verkligheten - känsla av att uppleva musiken så - som man kan göra när det är riktigt bra live. Syftet var alltså inte att det skulle låta som verkligheten, även om det nog blivit rätt bra på det sättet också, men att ge känslan av att uppleva musiken live var målet. För mig är det känslan som man får när man lyssnar på ett bra framförande som är det viktigaste. Fint ljud utan känsla är för mig mindre intressant.