Vad kännetecknar en bra musikupplevelse?

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
hcl

Vad kännetecknar en bra musikupplevelse?

Inläggav hcl » 2019-02-17 12:28

Appropå tråden om Verkligheten långt bättre än anläggningen; Har ni några specifika/påtagliga kännetecken som ni noterat hänger ihop med när ni upplever den återgivna musiken som bra respektive intetsägande?

För mig manifesterar sig en bra musik-/ljudupplevelse (vid närmare eftertanke inte bara ljudupplevelser) på ett fysiskt påtagligt sätt. De flesta känner säkert igen sig i rysningar ”på” ryggen, armhåren reser sig,... Bra pop, rock etc. tvingar en ofta att röra sig. Riktigt bra framförd, faktiskt mer ofta, klassisk musik ger mig en mer subtil, men annan fysisk förnimmelse - svårförklarad - innifrån ryggraden och mage/magsäck-hjärttrakten. Det liksom drar ihop sig och känns som att kroppen hamnar i någon form av känslomässig samklang (resonans) med den känsla som musikerna förmedlar genom sitt framförande, både vad och f.f.a. hur de spelar. Allt på ett som det uppfattas tilltalande sätt. Det är dock inte alls givet att det händer, vare sig live eller inspelat/uppspelat.

Populärmusik tenderar att för mig ge en mer lättillgänglig, rak upplevelse (t.ex. musikens rytm kopplar direkt till att kroppen ”vill” röra sig till musiken), ganska olik den upplevelse som f.f.a. väl framförd klassisk musik kan ge. Den speciella upplevelsen som klassisk musik KAN ge upplever jag som att kroppen vill ansluta nervförnimmelserna med den känsla som musiken förmedlar genom framförandet.

Kanske flummigt, men har ni andra sätt att beskriva en bra musikupplevelse?
- - - - - - - - - - - - - - - - - -
Tidigare - Rocred Records

Tangband
Semesterfirare

Re: Vad kännetecknar en bra musikupplevelse?

Inläggav Tangband » 2019-02-17 15:09

Det beror nog ganska mycket på hur bra musikerna spelar- spelar de dåligt och ljudkvaliteten är suverän så njuter jag inte av musiken. I fallet Beethovens symfoni så var både framförandet och ljudkvaliteten bra.

Vad det gäller upplevelse hemma så tycker jag en artikulerad basåtergivning , fundamentet i musiken med alla grundtonerna artikulerade ger en bättre återgivning på all musik. Jämfört med två dåliga subbasar som spelar o-artikulerat , alltså :)

Jag tycker även det är trevligt att kunna peka ut individuella instrument i en mix och lyssna hur tex gitarren spelar, gärna att varje inspelat instrument upplevs som om det är av kött och blod, alltså ingen platt återgivning med platta instrument som låter tunna som kartong.

Användarvisningsbild
goat76

Inläggav goat76 » 2019-02-17 16:20

De musikinspelningar som tilltalar mig mest är de där det finns en tydlig och äkta rumsupptagning och det gäller även de inspelningar som består av mestadels närmickade upptagningar.
Oavsett om ljudet kommer från ett trumset, cello, trumpet, kontabas eller elbas, akustisk gitarr eller en elgitarr så har alla dessa instrument en gemensam nämnare, inget av dem låter fullt naturligt om det inte finns en mikrofon som även tagit upp det ljud som instrumentet alstrat i rummet, och det även i de fall där en närmickning kanske står för huvuddelen av ljudet.

Det irriterar mig hyfsat mycket när någon här på forumet kommer med det okunniga påståendet att rockmusik inte består av någon naturlig akustisk ursprungshändelse. Bara för att ljudet från en elgitarr råkar komma från en högtalare i gitarrförstärkaren så verkar vissa inte förstå hur torrt och onaturligt detta ljud låter om det endast består av det närmickade ljudet. Det är ju inte speciellt vanligt att man sitter med örat tryckt kloss mot gitarrförstärkaren, så det ljud man är van att höra är det kompletta ljudet som består av både direktljudet OCH det ljudet som rummet bidrar med. Alltså inte speciellt olikt den upplevelse man får av att lyssna på en akustisk gitarr spelandes i ett rum.

Artificiellt alstrat rumsljud kan i bästa fall låta acceptabelt men då det tydligt och överdrivet hörs att det är fejk, vilket man ofta hör, så tappar iallafall jag snabbt intresset. Ofta används artificiell reverb så överdrivet att sångaren verkar stå i en enormt stor kyrka medans resten av bandet tycks stå i ett litet vaderat rum på 3 x 3 meter.
När det däremot används äkta rumsupptagningar så gör det sällan något om t ex. sången påtagligt och tydligt är inspelad i ett annat rum än övriga instrument för det hörs ändå tydligt att den gemensamma nämnaren är riktiga rumsljud från verkligheten.

Kortfattat, oavsett om inspelningen är nära och gemytlig eller väldigt rumslig så är det viktigt att det låter naturligt och då krävs det alltid att det finns rumsinformation i inspelningarna, det är viktigt för mig förutom alla andra viktiga faktorer som bra musik framförd av musiker som uppenbart brinner för det de skapat.

Användarvisningsbild
Ronnie

Inläggav Ronnie » 2019-02-17 18:48

hcl skrev:Appropå tråden om Verkligheten långt bättre än anläggningen; Har ni några specifika/påtagliga kännetecken som ni noterat hänger ihop med när ni upplever den återgivna musiken som bra respektive intetsägande?

För mig manifesterar sig en bra musik-/ljudupplevelse (vid närmare eftertanke inte bara ljudupplevelser) på ett fysiskt påtagligt sätt. De flesta känner säkert igen sig i rysningar ”på” ryggen, armhåren reser sig,... Bra pop, rock etc. tvingar en ofta att röra sig. Riktigt bra framförd, faktiskt mer ofta, klassisk musik ger mig en mer subtil, men annan fysisk förnimmelse - svårförklarad - innifrån ryggraden och mage/magsäck-hjärttrakten. Det liksom drar ihop sig och känns som att kroppen hamnar i någon form av känslomässig samklang (resonans) med den känsla som musikerna förmedlar genom sitt framförande, både vad och f.f.a. hur de spelar. Allt på ett som det uppfattas tilltalande sätt. Det är dock inte alls givet att det händer, vare sig live eller inspelat/uppspelat.

Populärmusik tenderar att för mig ge en mer lättillgänglig, rak upplevelse (t.ex. musikens rytm kopplar direkt till att kroppen ”vill” röra sig till musiken), ganska olik den upplevelse som f.f.a. väl framförd klassisk musik kan ge. Den speciella upplevelsen som klassisk musik KAN ge upplever jag som att kroppen vill ansluta nervförnimmelserna med den känsla som musiken förmedlar genom framförandet.

Kanske flummigt, men har ni andra sätt att beskriva en bra musikupplevelse?

Kul! Din beskrivning av den speciella effekten av klassisk musik ser ut att stämma överens med min fysiska upplevelse av vad jag kallar att bli hög. Framförallt upplever jag en värme som sprider sig från magtrakten. Det finns ju lite varianter på temat hög, men den här är den psykedeliska -ackompanjerad av jääättelångsam andning och nedsaktande av ...upplevelsen av tiden. Inte typiskt för just lyssnande på klassisk musik för mig. Gosiga sånger som "all of me" och "killing me softly" tror jag det var som spelades senast musik försatte mig i det tillståndet.

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer

Inläggav Max_Headroom » 2019-02-17 19:08

"Vad kännetecknar en bra musikupplevelse?"

Det korta svaret är, som säkert alla redan vet; Rock 'n' roll.

Det längre är mer komplext, men hänger ihop med lite av vad som är oväntat, miljö och inte minst; musik av högsta kvalitet.
Bland minna starkaste musiklyssningsminnen så är MC5s liveupptagning av "Rablin Rose", på bilstereo vid Svenstavik en glödhet sommarkväll på väg till den numera närmast legendariska sportorten Åre.
Nummer 2: Också på bilradio, Sue Foley, "Long Distance Lover".

Sedan har vi lite mer HiFi-relaterade grejjor, och då har vi ju bland annat "Paula" med Nasa spelar på Nerkis JBL-rigg (som får allt s.k. High End Hifi att framstå som rent trams). Och inte minst mina egne lyssningssessions på AC/DCs "Back in black", Peter Gabriels "Ovo" och en del annat spektakulärt. Som när jag hörde Pet Shop Boys "Left to my own devices" första gången. Häpnadsväckande (Trevor Horn har producerat, Richard Niles står för orkester arrangemang).
På senare tid har vi också första lyssningen på Gary Numans "My name i ruin". Häpnadsväckande bra.

Edit: En sådan här tråd är ju ingenting utan musik. Den som inte får ståpäls av introduktionen på dena melodi bör uppsöka läkare:

Denna signatur är endast för privat bruk. Vänligen läs ej!

Användarvisningsbild
hcl

Inläggav hcl » 2019-02-17 19:18

Ronnie skrev:Kul! Din beskrivning av den speciella effekten av klassisk musik ser ut att stämma överens med min fysiska upplevelse av vad jag kallar att bli hög. Framförallt upplever jag en värme som sprider sig från magtrakten. Det finns ju lite varianter på temat hög, men den här är den psykedeliska -ackompanjerad av jääättelångsam andning och nedsaktande av ...upplevelsen av tiden. Inte typiskt för just lyssnande på klassisk musik för mig. Gosiga sånger som "all of me" och "killing me softly" tror jag det var som spelades senast musik försatte mig i det tillståndet.

:-)

Det är inte lätt att beskriva upplevevelesen av känslor. Jag avsåg egentligen inte en avslappnande känsla, men ändå lite samma sak. Det här är lite som att prata om hur man upplever färger, dessutom utan att kunna titta på semma färg samtidigt.

Användarvisningsbild
hcl

Inläggav hcl » 2019-02-17 19:23

Max_Headroom skrev:"Vad kännetecknar en bra musikupplevelse?"

Det längre är mer komplext, ...

Onekligen! Olika musikstilar eller snarare kanske stycken/låtar och hur de framförs, mixats och återges förmedlar olika saker och kan upplevas väldigt olika. Rock och liknande ger en speciell upplevelse, klassisk musik väl framförd, inspelad och återgiven på ett bra sätt en helt egen känsla. För mig. Det är säkert inte samma för alla.

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer

Inläggav Max_Headroom » 2019-02-17 19:35

hcl skrev:

Onekligen! Olika musikstilar eller snarare kanske stycken/låtar och hur de framförs, mixats och återges förmedlar olika saker och kan upplevas väldigt olika. Rock och liknande ger en speciell upplevelse, klassisk musik väl framförd, inspelad och återgiven på ett bra sätt en helt egen känsla. För mig. Det är säkert inte samma för alla.

Många tror att Rock 'n' roll är nytt. Det är det inte. Lyssna på Bach gamla fugor. Bach var sin tids Iggy Pop, eller nåt sånt. När småkungar och furstar som vill visa sig manliga och tuffa, så bjöd man in andra "höjdare" till kyrkan där en inhyrd organist fick riva av några rejäla fugor. Då var man karl! Helt annan, tuffare, musik än den folk musik som allmogen höll på med på den tiden. Likadant med Beethoven. Det upproriska och revolutionära finns ju där i musiken.

Jag lyssnar nu på Bach Toccata und Fuge in D minor. Bland kommentarerna finns detta:

Metallica : "We are the kings of Heavy Metal".
Iron Maiden "no we are!"
Bach : "Hold my beer.."
Denna signatur är endast för privat bruk. Vänligen läs ej!

Användarvisningsbild
hcl

Inläggav hcl » 2019-02-18 20:37

Max_Headroom skrev:
hcl skrev:

Många tror att Rock 'n' roll är nytt. Det är det inte. Lyssna på Bach gamla fugor. Bach var sin tids Iggy Pop, eller nåt sånt. När småkungar och furstar som vill visa sig manliga och tuffa, så bjöd man in andra "höjdare" till kyrkan där en inhyrd organist fick riva av några rejäla fugor. Då var man karl! Helt annan, tuffare, musik än den folk musik som allmogen höll på med på den tiden. Likadant med Beethoven. Det upproriska och revolutionära finns ju där i musiken.

Jag lyssnar nu på Bach Toccata und Fuge in D minor. Bland kommentarerna finns detta:

Metallica : "We are the kings of Heavy Metal".
Iron Maiden "no we are!"
Bach : "Hold my beer.."

Du har helt rätt. Det är fel att kategorisera ”klassisk musik” som förmedlare av en enda känsla. De mest omskakande klassiska styckena får även den mesta tyngre rocken att framstå som rätt tam. Bach har onekligen gjort några häftiga stycken, men Beethoven, Tchaikovsky, Shostakovich, Mossorgsky, ...

rigi

Inläggav rigi » 2019-02-18 21:06

För mig är musikupplevelsen när man inte hör högtalarna, basen är överallt och scenen är stor.
Pianot som spelar lite längre bak till vänster om den som står och sjunger i mitten.

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2019-02-18 23:23

För mig blir ng svaret: när min hjärna tycker att ljuden verkligen uppstår i rummet och ingenting i ljudet vill ha uppmärksamhet.
Mvh//David
Klar och nyfiken på annat !

Användarvisningsbild
Baffel
Semesterfirare

Inläggav Baffel » 2019-02-19 00:40

Men om jag nu inte kan slänga in en stor orkester i mitt vardagsrum så får jag väl ta till det näst bäst , en hyfsaf anläggning. Finns inte så mycket att göra. Sen får man använda fantasin.

Jag kan dessutom inte heller slänga in en stor PA anläggning i vardagsrummet.

Användarvisningsbild
thiel

Inläggav thiel » 2019-02-19 19:32

Välbehag

Användarvisningsbild
sprudel
ADHB

Inläggav sprudel » 2019-02-19 20:20

Den får mig att må gött i själen, lugnar och inspirerar. Då får det inte finnas en massa störande skit mellan mig och musiken. Den ska suga in mig, närkontakt! :)
It ain't what you don't know that gets you into trouble. It's what you know for sure that just ain't so.

M.Twain

Perhaps you say that it's not accurate? I say it's entertainment!

© 2012 Nelson Pass

Återgå till Generellt om hifi