Moderator: Redaktörer
petersteindl skrev:JM skrev:Teoretiskt är ingreppet enkelt.
Under 80 Hz finns inte någon upplevd riktning på ljudet. Finns det ingen upplevd riktning på ljudet finns inte heller något direktljud. Finns inget direktljud kan en EQ inte förstöra något direktljud.
Över 80 Hz finns upplevd ljudriktning, upplevt direktljud och hörbara rumsresonanser vid viss frekvenser. Hörbara rumsresonanser kan selektivt släckas ut med extra högtalare i motfas i ett tryckmaximum för aktuell frekvens utan att direktljudet påverkas.
JM
Du har fortfarande inte svarat på och gett exempel på tillverkare som saluför rumskompenseringssystem som inte ändrar direktljudet. Det skall vara tillverkare som kommersiellt säljer system på marknaden. Hittills har du inte lyckats nämna ett enda. Därmed bevisar du snarast eller t o m skärper min hypotes än falsifierar hypotesen.
Sedan är det fel i din hypotes att det inte skulle finnas direktljud under 80 Hz. Det har inget med riktningshörande att göra. Det behöver inte ens finnas en människa i rummet. Det räcker med att bestämma vilken punkt i rummet det refereras till och sätta högtalarna på dess avsedda plats.
Jag vidhåller, det finns i stort sett ingen kommersiell aktör på marknaden som har klart för sig den fundamentala fysiken både gällande stående våg och rumsresonans. Just nu är jag t o m frestad att lägga till företeelsen direktljud i mitt antagande. Det är också ett svårt begrepp.
Det är inte egentlig kritik. Det visar på svårigheten. Akustik och vågrörelselära är inte det enklaste att ge sig in i. Det finns många fallgropar och de flesta ropar Hej alldeles för tidigt d v s innan de förstår tillräckligt mycket av helheten.
Mvh
Peter
petersteindl skrev:Max_Headroom skrev:petersteindl skrev:
Jag vill påstå att du har grundläggande fel. Jag vill snarast vända på steken och säga att ingen korrekt ljudåtergivning kan ske vid uppspelning med högtalare i rum utan korrekt elektro-akustisk rumskompensering.
Mvh
Peter
Elektro-akustisk? Är det dina extra högtalare för detta som åsyftas?
Jag använder ordet elektro-akustik, eftersom det inte åtgärdas rent elektroniskt utan även med fler högtalare än de ämnat för direktljudet.
JM skrev:
Höga frekvenser i ett rum uppför sig i termodynamisk mening likt vandrande vågor vilka kan reflekteras utan hörbara stående vågor.
Höga och låga frekvenser på ett öppet fält uppför sig i termodynamisk mening likt vandrande vågor som kan reflekteras utan hörbara stående vågor.
I ett lyssningsrum kommer med sjunkande frekvens kommer antalet hörbara stående vågor att öka som vi alla känner till. Med sjunkande frekvens uppför sig rummet allt mer som ett slutet system i termodynamisk mening.
Dvs luften i rummet uppför sig allt mer som en termodynamiskt nästan slutet system där högtalarens tillförda kinetiska energi avspeglas direkt i varje punkt rummet med förändrad lägesenergi relaterat till stående vågor.
Således kan uppfattad lokalisation av ljud minska med sjunkande frekvens i lyssningsrummet pga rummet allt mer uppfyller termodynamiskens lagar.
The law of conservation of energy.
This states that energy can be neither created nor destroyed. However, energy can change forms, and energy can flow from one place to another. A particular consequence of the law of conservation of energy is that the total energy of an isolated system does not change.
The concept of internal energy and its relationship to temperature.
If a system has a definite temperature, then its total energy has three distinguishable components. If the system is in motion as a whole, it has kinetic energy. If the system as a whole is in an externally imposed force field (e.g. gravity), it has potential energy relative to some reference point in space. Finally, it has internal energy, which is a fundamental quantity of thermodynamics. The establishment of the concept of internal energy distinguishes the first law of thermodynamics from the more general law of conservation of energy.
The two types of waves dealt with in thermoacoustics are the standing wave and the traveling wave.
The standing wave looks like it’s standing still because it is vibrating at the resonant frequency, or mode, of the tube.
The traveling wave is a moving wave, when it hits one end it is reflected back. This reflection can either weaken or strengthen its amplitude. Air travels in a compression wave and as air is heated it wants to move in accordance with natural laws.
http://slideplayer.com/slide/6103183/
https://en.wikipedia.org/wiki/Laws_of_thermodynamics
Upplevd ljudriktning förutsätter vandrande vågor.
Undviker den svenska nomenklaturen då den är motsägelsefull relativt internationell nomenklatur.
JM
I ett lyssningsrum kommer med sjunkande frekvens kommer antalet hörbara stående vågor att öka som vi alla känner till.
Max_Headroom skrev:petersteindl skrev:Max_Headroom skrev:
Elektro-akustisk? Är det dina extra högtalare för detta som åsyftas?
Jag använder ordet elektro-akustik, eftersom det inte åtgärdas rent elektroniskt utan även med fler högtalare än de ämnat för direktljudet.
Men att använda fler högtalare än dom vanliga som man har till direktljudet är ju fusk! Då kan man ju göra nästan vad som helst (om man har tillräcklig många högtalare på rätt platser, typ), som jag ju redan skrivit om på annat håll här forumet. Inte bara rumskorrigering, utan helt syntetiska rum med helt annan karraktär än det man egentligen har.
petersteindl skrev:Det finns många olika sätt att göra elektroakustisk rumskompensering på. Personligen strävar jag efter att upprätthålla ett intakt direktljud och låta rumskorrigeringen ske senare i tiden och distribuerat genom fler högtalare från lämpliga positioner. Jag känner inte till något sådant system på marknaden.
Rumsresonanser inträffar långt efter i tiden. Man får först ta reda på vad rumsresonans är. Definitionen. Då vet man hur de uppstår. Därefter söker man lämpliga åtgärder. Sedan är det bara att applicera på ett korrekt sätt.
Jag vågar sticka ut hakan och påstå att i stort sett samtliga som tillverkar och saluför elektronisk rumskorrigering inte ens har den grundläggande definitionen på rumsresonans klar för sig.
Mvh
Peter
goat76 skrev:Nattlorden skrev:goat76 skrev:Canton Digital 1.1 är som jag förstår det en högtalare med en 20 år gammal inbyggd digitalkorrigering där man matade in de värden man fick från en mätning med en mikrofon?
Det låter som om det är en sån där typ av automatisk rumskorrigering som brukar följa med hembio-förstärkare och som aldrig låter bra.
Om Cantons lösning gjorde korrigeringar långt uppe i det hörbara området över 80Hz så kan jag förstå att det blev riktigt dåligt.
Inte "inbyggd". Separat box. Dels med prommade data för korrigering av det specifika paret högtalare mått och kodat på fabrik, dels en mikrofonmätning och PC-mjukvara för att välja hur man ville hantera mätningen/korrigeringen. Ingen automatik som sådan, nej - boxen i sig gjorde inte korrigeringen - den tankades ned via RS232.
Dessutom enkel avstängbar i boxen och möjlighet att ha mer än en korrigering valbar. Högst avancerad för sin tid.
Gjordes det korrigeringar av hela tonkurvan ända upp till 20kHz?
Jag är personligen väldigt skeptisk till hela idén och konceptet att man med digital korrigering ska fixa ljudet att bli bra i ett kalt och dåligt lyssningsrum som Canton verkade vilja sälja in med dessa system.
Man bör naturligtvis ordna akustiken i rummet så långt man kan först vilket jag är övertygad om att vi alla på det här forumet håller med om. Att man efter det gör lättare små-justeringar digitalt för att ta det ytterligare några steg till det bättre är en helt annan sak.
De största problemen att hantera i lyssningsrum är vanligtvis området under 80Hz och dessa problem-frekvenser har en tendens att maskera resten av ljudfältet mer eller mindre betydligt längre upp. Ett alternativ är så klart att installera stora bass traps och liknande men det kan vara svårt att ordna med i ett vardagsrum.
Som sagt så tycker jag man ska hålla sig under 80Hz med digitala korrigeringar och man justerar det bäst med musik istället för med mikrofon och det hörs tydligt när man prickar rätt med väldigt smalbandiga och små korrigeringar, Ingvar nämde i en annan tråd om att bör hålla sig vid max 12dB eller däromkring.
goat76 skrev:Oavsett om ens lyssningsrum är en biosalong, en mancave eller ett vanligt vardagsrum så är vi nog alla överens om att man först och främst bör fixa akustiken så långt det är möjligt under de förutsättningar som råder. Om det efter det blir ytterligare förbättringar med digital korrigering, kör på. Låter det bättre så är det bättre, det är bara dumt att inte använda något av rena principiella skäl.
petersteindl skrev:Max_Headroom skrev:petersteindl skrev:
Jag använder ordet elektro-akustik, eftersom det inte åtgärdas rent elektroniskt utan även med fler högtalare än de ämnat för direktljudet.
Men att använda fler högtalare än dom vanliga som man har till direktljudet är ju fusk! Då kan man ju göra nästan vad som helst (om man har tillräcklig många högtalare på rätt platser, typ), som jag ju redan skrivit om på annat håll här forumet. Inte bara rumskorrigering, utan helt syntetiska rum med helt annan karraktär än det man egentligen har.
Vaddå fusk? Varje reflex från väggar golv eller tak är ju som om det vore extra högtalare där respektive vägg skall ses som en akustisk transparent spegel, som om det fanns en likadan högtalare på andra sidan väggen som en spegling av den reella högtalaren. Utifrån ett sådant betraktelsesätt kan man tillföra ytterligare reella högtalare som ges sådant ljud att man tar kontroll på reflexerna när de ger upphov till resonans och detta görs under schröderfrekvensen d v s ljudet från de extra reella högtalarna skall summeras med ljudet från spegelhögtalarna så att summan av ljudet av dessa blir det man önskar, t.ex. med exakt det resonanta system man vill uppnå.
Med vänlig hälsning
Peter
Tangband skrev:goat76 skrev:Nattlorden skrev:
Inte "inbyggd". Separat box. Dels med prommade data för korrigering av det specifika paret högtalare mått och kodat på fabrik, dels en mikrofonmätning och PC-mjukvara för att välja hur man ville hantera mätningen/korrigeringen. Ingen automatik som sådan, nej - boxen i sig gjorde inte korrigeringen - den tankades ned via RS232.
Dessutom enkel avstängbar i boxen och möjlighet att ha mer än en korrigering valbar. Högst avancerad för sin tid.
Gjordes det korrigeringar av hela tonkurvan ända upp till 20kHz?
Jag är personligen väldigt skeptisk till hela idén och konceptet att man med digital korrigering ska fixa ljudet att bli bra i ett kalt och dåligt lyssningsrum som Canton verkade vilja sälja in med dessa system.
Man bör naturligtvis ordna akustiken i rummet så långt man kan först vilket jag är övertygad om att vi alla på det här forumet håller med om. Att man efter det gör lättare små-justeringar digitalt för att ta det ytterligare några steg till det bättre är en helt annan sak.
De största problemen att hantera i lyssningsrum är vanligtvis området under 80Hz och dessa problem-frekvenser har en tendens att maskera resten av ljudfältet mer eller mindre betydligt längre upp. Ett alternativ är så klart att installera stora bass traps och liknande men det kan vara svårt att ordna med i ett vardagsrum.
Som sagt så tycker jag man ska hålla sig under 80Hz med digitala korrigeringar och man justerar det bäst med musik istället för med mikrofon och det hörs tydligt när man prickar rätt med väldigt smalbandiga och små korrigeringar, Ingvar nämde i en annan tråd om att bör hålla sig vid max 12dB eller däromkring.
Ja, endast under 80 Hz och med måttband för att mäta avstånden mellan väggarna och tak/golv samt miniräknare så man kan räkna ut exakt var de tre rumsresonanserna finns i ett kvadratiskt eller rektangulärt rum.
Betydligt mer exakt än att bara lyssna.
Undrar om inte Linns space trots allt är ett av de bättre rumskorrigerings-programmen. Där ska man ju mäta alla ytor i rummet och knappa in, för att få fram rätt resonansfrekvenser.
music4ever skrev:goat76 skrev:Oavsett om ens lyssningsrum är en biosalong, en mancave eller ett vanligt vardagsrum så är vi nog alla överens om att man först och främst bör fixa akustiken så långt det är möjligt under de förutsättningar som råder. Om det efter det blir ytterligare förbättringar med digital korrigering, kör på. Låter det bättre så är det bättre, det är bara dumt att inte använda något av rena principiella skäl.
Man kan göra som man vill men jag förstår inte varför man vill förstöra ljudet med rumskorrigering om man har fixat till ett akustiskt schysst rum.
Lika lite som jag kommer testa alla dyrkablar för att "det är dumt att inte testa något av principiella skäl" så tänker jag inte hålla på med rumskorrigering.
goat76 skrev:Det jag sa var att man bör fixa akustiken så långt det är möjligt vilket i en hyreslägenhet kanske innebär vissa begränsningar då man knappast bygger om en vägg till en bas-fångare, ett annat exempel kan vara att man inte får fria händer att göra som man vill ifall man bor med en vacker diktator. I dessa fall kan det vara bra att man kan bota de kvarvarande problemen på ett digitalt osynligt sätt.
Förhoppningsvis får du till akustiken perfekt i ditt bygg-projekt, men om det råkar kvarstå endel små problem i bas-området under 80Hz så tycker jag du ska ge digital korrigering en chans. Även om det teoretiskt påverkar direktljudet så är det enligt min erfarenhet inte märkbart så pass långt ner i frekvens, förbättringarna hör man däremot tydligt.
Att akustiken i lyssningsrummet redan har fixats så bra som möjligt tror jag är en förutsättning så att endast små digitala korrigeringar som möjligt behöver göras, annars krävs det för stora justeringar som troligtvis blir tydligt märkbara på fel sätt.
music4ever skrev:goat76 skrev:Det jag sa var att man bör fixa akustiken så långt det är möjligt vilket i en hyreslägenhet kanske innebär vissa begränsningar då man knappast bygger om en vägg till en bas-fångare, ett annat exempel kan vara att man inte får fria händer att göra som man vill ifall man bor med en vacker diktator. I dessa fall kan det vara bra att man kan bota de kvarvarande problemen på ett digitalt osynligt sätt.
Förhoppningsvis får du till akustiken perfekt i ditt bygg-projekt, men om det råkar kvarstå endel små problem i bas-området under 80Hz så tycker jag du ska ge digital korrigering en chans. Även om det teoretiskt påverkar direktljudet så är det enligt min erfarenhet inte märkbart så pass långt ner i frekvens, förbättringarna hör man däremot tydligt.
Att akustiken i lyssningsrummet redan har fixats så bra som möjligt tror jag är en förutsättning så att endast små digitala korrigeringar som möjligt behöver göras, annars krävs det för stora justeringar som troligtvis blir tydligt märkbara på fel sätt.
Nej. Inte intresserad av ett feltänk (över 100-200 hz). Det är som mastering, det spelar ingen roll vilka argument som framförs, de bygger alla på samma falska premiss.
Adhoc skrev:Av ovanstående 4 mätdiagram tror jag det till höger låter bäst. Att hålla sig till höger är normalt alltid bäst, tex i trafiken.
Den engelska texten om stående vågor är inte helt lyckad. En stående våg i ett rum kan upphöra i princip exakt samtidigt som ljudet från högtalaren (som var upphov till den stående vågen) upphör. En resonans (mod) i rummet, som högtalaren var upphov till, kan däremot höras från delar av till flera sekunder senare efter att ljudet från högtalaren upphört.
Stående våg kan vara en en reflektion från tex en vägg. Den reflektionen upphör samtidigt med dess upphov, ljudet från högtalaren. En sådan stående våg kan inte EQ:as bort vid lyssningsplats. Den behöver dämpas, styras om eller diffuseras så den blir tillräckligt låg och ickestörande. EQ kan vara till hjälp vid LP för låga resonansfrekvenser, T60-tiden förändras inte för moden men om modfrekvensens SPL sänks början kan man raskare hamna under hörbarheten för frekvensen samtidigt som amplituden blir mer liknande frekvenserna omkring. Någon hjälp för andra platser än vid själva LP bör man inte räkna med, det kan tvärtom bli försämrande där. -Min uppfattning om det hele.
petersteindl skrev:Tangband skrev:En insikt jag fått är att varje förflyttning av jbl 530 kommer generera rumsresonanser (om man mäter från lyssningsplats- ) på helt olika frekvenser .
Flyttar jag en av jbl högtalarna tex 30 cm åt sidan kommer resonansen vid 71 hz förflytta sig till en annan frekvens.
Dsp korrigering fungerar alltså ENDAST vid en specifik högtalarplacering . Och vid en specifik lyssningsplats . Flyttas placeringen eller lyssningsplatsen får man mäta om alltsammans och göra andra korrigeringar.
Detta gäller alltså under rummets schröderfrekvens, dvs i mitt rum nånstans under 300 Hz
Då jag läser ditt inlägg får jag känslan av att du inkluderar ljudkällan eller ljudmottagaren i fenomenet rumsresonanser. I själva verket är det inte så. Rummets moder har enkom med rummet att göra. Dessa bildar ett system av rumsresonanser som enkom är beroende av rummets geometri och dess absorption och tiden. Geometrin ger frekvenserna och absorption ger dämpning. I rummet uppstår det tryckmax. De är utspridda i rummet beroende på resonans, men i hörnen finns det alltid tryckmax.
För att resonans skall uppstå så behövs tillförd energi från en elektroakustisk ljudkälla. Exempelvis en högtalare. Högtalaren kan ställas på olika ställen i ett rum. Sedan skall energin mätas/fångas upp/registreras i rummet. Det kan göras med en tryckkännande mätmikrofon eller en lyssnare.
Jag vill redan nu ge denna länk som jag rekommenderar i ämnet. https://amcoustics.com/tools/amroc?l=685&w=600&h=249&re=DIN%2018041%20-%20Speech Ägna en del tid åt denna sajt.
Funktionerna som beskriver tids och rumsdistribution av akustiska kvantiteter i en sluten rymd kallas Eigenfunctions. De beror på volymen i det slutna utrymmet och utrymmets form samt begränsningsytornas reaktiva impedans. Dessa kan beräknas analytiskt.
Jag vill redan här infoga två olika betraktelser av akustisk vågrörelse. Den ena kallas för fri våg. Tänk en högtalare som återger en puls och därefter inget d v s agerar som om högtalaren vore kortsluten. Pulsen fortskrider därefter i rummet och påverkas endast av rummet.
Den andra kallas forcerad akustisk våg och det är exempelvis sinuston som med högtalaren kontinuerligt upprätthålls medan resonanserna byggs upp. Det tillförs akustisk energi till rummet så länge de akustiska vågorna bygger upp resonanser.
Man kan sedan dela in ljudvågor i sfäriska, plana och cylindriska. Vad jag sett så räknas det mestadels på plana stående akustiska ljudvågor med ett specifikt vågtal km.
En plan stående våg med vågtalet km är en mode med karakteristisk frekvens kallad Eigenfrekvens.
Moderna sätts upp i ett matrissystem, X-Y-Z. De beskrivs av positiva multiplar d v s 1, 2, 3 4, 5, osv. Dessa kallas quantum numbers på engelska. Den lägsta frekvensen på en mode har matrisen 1-0-0. Multiplar av denna är exempelvis 2-0-0 och 3-0-0 osv. Dessa moder kallas Eigenmodes och denna med multiplar är Axial. Denna axiella resonans uppstår mellan väggarna med största avståndet från varandra. Det brukar vara rummets längd men kan vara höjden.
På den hänvisade hemsidan, dra pekaren exempelvis över resonanserna och titta i 3D så ser du tryckmax i färg. Det uppstår segment i rummet med olika tryck. Dessa är framtagna helt utan ljudkälla och ljudregistrerare. Jag återkommer till dessa.
Moderna delas in i 3 olika typer. Axial, Tangential och Oblique Modes på engelska.
För att förstå dessa så har Axial modes alltid 2 nollor i matrisen. Exempel: 1-0-0, 0-1-0, 0-0-1, 2-0-0, 0-2-0, 0-0-2, osv.
Tangential modes har alltid 1 och endast 1 nolla. Exempel: 1-1-0, 1-0-1, 0-1-1, 2-1-0, osv.
Oblique modes har aldrig någon nolla i matrisen. Exempel: 1-1-1, 2-1-1, 2-2-1, 1-2-1, osv.
Allt detta finns med i kolumnerna på sajten.
Axial modes går längs en axel i rummet i ett kartesiskt koordinatsystem. Mellan kortväggarna, eller mellan långväggarna eller mellan golv till tak. Enbart 2 begränsningsytor är involverade.
Tangential modes har 4 involverade begränsningsytor. Den vågen är tangentiell met en av begränsningsytorna. Då kan det uppstå resonans på diagonalen.
Oblique modes uppstår då vågor har en infallsvinkel mot väggar/begränsningsytor med en vinkel skild från 90 grader. Den kan alltså studsa runt i rummet mot samtliga begränsningsytor.
Nu kommer jag in på högtalarplacering. Som kan ses så kan en högtalare placeras i tryckmaxima eller i tryckminimum eller någonstans däremellan. Tillförs energi i rummet i trycktryckminima vid vissa frekvenser så är detta att betraktas som ett nollställe och utfasning av energin i den punkten. Andra frekvenser kan istället ha sitt tryckmax i just den punkten och det uppstår maximal resonans av tillförd energi, allt i enlighet med energins bevarande i det slutna utrymmet. Högtalarens placering ändrar inte själva rumsmoderna. Samma resonemang kan tillämpas på mikrofonens placering. Med smart placering av högtalare och mikrofon/lyssnare kan man tillföra och registrera energin utan att behöva accentuera resonanserna maximalt. Frekvensgångsmässigt finns det stora fördelar med en rumsligt placerad optimering av tillförd energi i rummet. Man bör dock separera mellan direktljud och efterkommande ljud så att man inte förstör direktljudet som följd av att åtgärda rumsresonansers påverkan.
Känner man till moderna och placering av högtalare och lyssnare så kan man aktivt försöka eliminera uppbyggnad av rumsresonanser genom distribuerad bas från flera basmoduler under Schröderfrekvensen utan att behöva påverka direktljudet.
Att med DSP försöka trixa med direktljudet för att åtgärda fel som uppstår långt därefter ser jag som en återvändsgränd. Varje reflex är dock som om det vore senare ljud från en spegelhögtalare på andra sidan väggen. Då kan man med distribuerade basar trixa så att denna spegelkälla inte ger upphov till resonans utan att påverka direktljudet. Man åtgärdar själva källan till just uppbyggnad av resonans. Det är inte enkelt. Då skulle det redan vara gjort.
Mvh
Peter
Adhoc skrev:Sent nu och det är egentligen tid att gå och lägga sig. Men, i alla fall: Nej jag tar inte illa upp om du korrigerar eller förklarar ytterligare. Jag kunde använt bättre ord /beskrivning.
För det blåade menade jag tex inte högtalaren i sig, utan att när ljudet från den slutar (det du benämner forcerad ljudvåg), upphör också reflexen från väggen som vid LP kombineras med direktljudet till en förändrad frekvenskurva jämfört med direktljudets. Krokigheten i kurvan som blir anser jag kan mildras om tex en absorbent sätts vid reflektionsytan, är den så effektiv att ljudvågen (den frekvensen) dämpas helt återstår direktljudets frekvenskurva vid LP. Det funkar inte att med EQ ”trolla bort” väggreflexen av det ljud som redan gått ut från högtalaren.
Vad jag annars ville mena på var den skillnad det är i tid det tar för en stående våg pga reflexen från sidoväggen att ”dö bort”, jämfört med resonanser som byggts upp mellan rumsytor och som lever kvar hörbara under lång tid.
(”Så, ta bort väggen vid tiden t1 och den stående vågen dör ut med den tid det tar för reflexen från tiden t1 till att reflexen når högtalaren.” Du menar väl LP i.st.f. högtalaren?)
Baffel skrev:Men de som ställer ut på mässor måste ju vara medvetna om problem med det akustiken i det rum de lirar i. Är det omöjligt att få till akustiken , något så när vettigt på en dag? (eller vad de tidsmässigt har på sig att fixa rummet) Kostar det för mycket och /eller är det för krångligt? Om så inte är fallet så måste ju utställarna lita sig på det visuella intrycket deras pryttlar ger, dvs ögat lurar örat.
hifikg skrev:Baffel skrev:Men de som ställer ut på mässor måste ju vara medvetna om problem med det akustiken i det rum de lirar i. Är det omöjligt att få till akustiken , något så när vettigt på en dag? (eller vad de tidsmässigt har på sig att fixa rummet) Kostar det för mycket och /eller är det för krångligt? Om så inte är fallet så måste ju utställarna lita sig på det visuella intrycket deras pryttlar ger, dvs ögat lurar örat.
Se där, någon som håller sig till ämnet
Peter borde veta, han har ställt ut på Sheraton. Minns att han kom i tidsnöd ett år.
En del klär väggarna i Rockwool, somliga ställer upp vingar av olika slag, andra nöjer sig med en matta. De som gjort rätt från början bara lirar
IngOehman skrev:Baffel: Din tro om andras medvetenhet är nog... skapligt optimistisk.
Du talar om en bransch full av människor som tror kablarna spelar större roll än högtalarna, och som ofta inte ens reflekterat över att rummet påverkar överhuvudtaget...
Vh, iö
Baffel skrev:hifikg skrev:Baffel skrev:Men de som ställer ut på mässor måste ju vara medvetna om problem med det akustiken i det rum de lirar i. Är det omöjligt att få till akustiken , något så när vettigt på en dag? (eller vad de tidsmässigt har på sig att fixa rummet) Kostar det för mycket och /eller är det för krångligt? Om så inte är fallet så måste ju utställarna lita sig på det visuella intrycket deras pryttlar ger, dvs ögat lurar örat.
Se där, någon som håller sig till ämnet
Peter borde veta, han har ställt ut på Sheraton. Minns att han kom i tidsnöd ett år.
En del klär väggarna i Rockwool, somliga ställer upp vingar av olika slag, andra nöjer sig med en matta. De som gjort rätt från början bara lirar
Intressant , Peter kanske kan berätta mer om sina äventyr ang detta (kanske han redan gjort).
petersteindl skrev:Baffel skrev:hifikg skrev:
Se där, någon som håller sig till ämnet
Peter borde veta, han har ställt ut på Sheraton. Minns att han kom i tidsnöd ett år.
En del klär väggarna i Rockwool, somliga ställer upp vingar av olika slag, andra nöjer sig med en matta. De som gjort rätt från början bara lirar
Intressant , Peter kanske kan berätta mer om sina äventyr ang detta (kanske han redan gjort).
Jag hatar att ställa ut på hifimässor. Undrar om det finns något jobbigare?
Med vänlig hälsning
Peter
JB skrev:Finns det någon regel hur högt man får spela på mässorna eller kan man ta med sig en gigantisk PA-anläggning och spela 120+ dB så enbart ens egen anläggning hörs? (efter att ha delat ut hörselproppar vid entrén så ingen kan anklaga en för eventuella hörselskador efteråt förståss)
hifikg skrev:petersteindl skrev:Baffel skrev:
Intressant , Peter kanske kan berätta mer om sina äventyr ang detta (kanske han redan gjort).
Jag hatar att ställa ut på hifimässor. Undrar om det finns något jobbigare?
Med vänlig hälsning
Peter
Prova Medicinmässan så får du se, brukade gå av stapeln ihop med Läkarstämman. Resten får du tänka dig. Hifinördar vs läkare och professorer
Användare som besöker denna kategori: Google [Bot] och 12 gäster