Illaljudande musik på mässan?

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann
 
Inlägg: 39788
Blev medlem: 2007-04-17
Ort: Härnösand

Re: Illaljudande musik på mässan?

Inläggav petersteindl » 2019-02-21 18:15

Så här kan det bli-

Bild

eller så här.

Bild
Digital room correction may involve minimum phase algorithms, to maintain wavefront coherence over the intended frequency range.

Vilket låter bäst? 8) :D

Med vänlig hälsning
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

JM
 
Inlägg: 4831
Blev medlem: 2011-08-13

Re: Illaljudande musik på mässan?

Inläggav JM » 2019-02-21 18:24

petersteindl skrev:
JM skrev:Teoretiskt är ingreppet enkelt.
Under 80 Hz finns inte någon upplevd riktning på ljudet. Finns det ingen upplevd riktning på ljudet finns inte heller något direktljud. Finns inget direktljud kan en EQ inte förstöra något direktljud.
Över 80 Hz finns upplevd ljudriktning, upplevt direktljud och hörbara rumsresonanser vid viss frekvenser. Hörbara rumsresonanser kan selektivt släckas ut med extra högtalare i motfas i ett tryckmaximum för aktuell frekvens utan att direktljudet påverkas.

JM

Du har fortfarande inte svarat på och gett exempel på tillverkare som saluför rumskompenseringssystem som inte ändrar direktljudet. Det skall vara tillverkare som kommersiellt säljer system på marknaden. Hittills har du inte lyckats nämna ett enda. Därmed bevisar du snarast eller t o m skärper min hypotes än falsifierar hypotesen.

Sedan är det fel i din hypotes att det inte skulle finnas direktljud under 80 Hz. Det har inget med riktningshörande att göra. Det behöver inte ens finnas en människa i rummet. Det räcker med att bestämma vilken punkt i rummet det refereras till och sätta högtalarna på dess avsedda plats.

Jag vidhåller, det finns i stort sett ingen kommersiell aktör på marknaden som har klart för sig den fundamentala fysiken både gällande stående våg och rumsresonans. Just nu är jag t o m frestad att lägga till företeelsen direktljud i mitt antagande. Det är också ett svårt begrepp.

Det är inte egentlig kritik. Det visar på svårigheten. Akustik och vågrörelselära är inte det enklaste att ge sig in i. Det finns många fallgropar och de flesta ropar Hej alldeles för tidigt d v s innan de förstår tillräckligt mycket av helheten.

Mvh
Peter



Höga frekvenser i ett rum uppför sig i termodynamisk mening likt vandrande vågor vilka kan reflekteras utan hörbara stående vågor.
Höga och låga frekvenser på ett öppet fält uppför sig i termodynamisk mening likt vandrande vågor som kan reflekteras utan hörbara stående vågor.

I ett lyssningsrum kommer med sjunkande frekvens kommer antalet hörbara stående vågor att öka som vi alla känner till. Med sjunkande frekvens uppför sig rummet allt mer som ett slutet system i termodynamisk mening.
Dvs luften i rummet uppför sig allt mer som en termodynamiskt nästan slutet system där högtalarens tillförda kinetiska energi avspeglas direkt i varje punkt rummet med förändrad lägesenergi relaterat till stående vågor.

Således kan uppfattad lokalisation av ljud minska med sjunkande frekvens i lyssningsrummet pga rummet allt mer uppfyller termodynamiskens lagar.

The law of conservation of energy.

This states that energy can be neither created nor destroyed. However, energy can change forms, and energy can flow from one place to another. A particular consequence of the law of conservation of energy is that the total energy of an isolated system does not change.

The concept of internal energy and its relationship to temperature.

If a system has a definite temperature, then its total energy has three distinguishable components. If the system is in motion as a whole, it has kinetic energy. If the system as a whole is in an externally imposed force field (e.g. gravity), it has potential energy relative to some reference point in space. Finally, it has internal energy, which is a fundamental quantity of thermodynamics. The establishment of the concept of internal energy distinguishes the first law of thermodynamics from the more general law of conservation of energy.

The two types of waves dealt with in thermoacoustics are the standing wave and the traveling wave.
The standing wave looks like it’s standing still because it is vibrating at the resonant frequency, or mode, of the tube.
The traveling wave is a moving wave, when it hits one end it is reflected back. This reflection can either weaken or strengthen its amplitude. Air travels in a compression wave and as air is heated it wants to move in accordance with natural laws.



http://slideplayer.com/slide/6103183/
https://en.wikipedia.org/wiki/Laws_of_thermodynamics

Upplevd ljudriktning förutsätter vandrande vågor.
Undviker den svenska nomenklaturen då den är motsägelsefull relativt internationell nomenklatur.

JM
Neuroscientist. Emotional Beauty is in the Ear of the Listener. "Kill your darlings" => scientific evolution.

Användarvisningsbild
Adhoc
 
Inlägg: 3708
Blev medlem: 2005-06-29
Ort: Göteborg

Re: Illaljudande musik på mässan?

Inläggav Adhoc » 2019-02-21 18:38

Av ovanstående 4 mätdiagram tror jag det till höger låter bäst. :) Att hålla sig till höger är normalt alltid bäst, tex i trafiken.

Den engelska texten om stående vågor är inte helt lyckad. En stående våg i ett rum kan upphöra i princip exakt samtidigt som ljudet från högtalaren (som var upphov till den stående vågen) upphör. En resonans (mod) i rummet, som högtalaren var upphov till, kan däremot höras från delar av till flera sekunder senare efter att ljudet från högtalaren upphört.

Stående våg kan vara en en reflektion från tex en vägg. Den reflektionen upphör samtidigt med dess upphov, ljudet från högtalaren. En sådan stående våg kan inte EQ:as bort vid lyssningsplats. Den behöver dämpas, styras om eller diffuseras så den blir tillräckligt låg och ickestörande. EQ kan vara till hjälp vid LP för låga resonansfrekvenser, T60-tiden förändras inte för moden men om modfrekvensens SPL sänks början kan man raskare hamna under hörbarheten för frekvensen samtidigt som amplituden blir mer liknande frekvenserna omkring. Någon hjälp för andra platser än vid själva LP bör man inte räkna med, det kan tvärtom bli försämrande där. -Min uppfattning om det hele.
Senast redigerad av Adhoc 2019-02-21 19:04, redigerad totalt 2 gånger.

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer
 
Inlägg: 19061
Blev medlem: 2003-10-03
Ort: Metropolis, men passet är från Moskva

Re: Illaljudande musik på mässan?

Inläggav Max_Headroom » 2019-02-21 18:56

petersteindl skrev:
Max_Headroom skrev:
petersteindl skrev:
Jag vill påstå att du har grundläggande fel. Jag vill snarast vända på steken och säga att ingen korrekt ljudåtergivning kan ske vid uppspelning med högtalare i rum utan korrekt elektro-akustisk rumskompensering.

Mvh
Peter


Elektro-akustisk? Är det dina extra högtalare för detta som åsyftas?


Jag använder ordet elektro-akustik, eftersom det inte åtgärdas rent elektroniskt utan även med fler högtalare än de ämnat för direktljudet.


Men att använda fler högtalare än dom vanliga som man har till direktljudet är ju fusk! Då kan man ju göra nästan vad som helst (om man har tillräcklig många högtalare på rätt platser, typ), som jag ju redan skrivit om på annat håll här forumet. Inte bara rumskorrigering, utan helt syntetiska rum med helt annan karraktär än det man egentligen har.
Denna signatur är endast för privat bruk. Vänligen läs ej!

Användarvisningsbild
Johan_Lindroos
Mr Cliffhanger
 
Inlägg: 9639
Blev medlem: 2003-09-17
Ort: Stockholm

Re: Illaljudande musik på mässan?

Inläggav Johan_Lindroos » 2019-02-21 19:31

JM skrev:
Höga frekvenser i ett rum uppför sig i termodynamisk mening likt vandrande vågor vilka kan reflekteras utan hörbara stående vågor.
Höga och låga frekvenser på ett öppet fält uppför sig i termodynamisk mening likt vandrande vågor som kan reflekteras utan hörbara stående vågor.

I ett lyssningsrum kommer med sjunkande frekvens kommer antalet hörbara stående vågor att öka som vi alla känner till. Med sjunkande frekvens uppför sig rummet allt mer som ett slutet system i termodynamisk mening.
Dvs luften i rummet uppför sig allt mer som en termodynamiskt nästan slutet system där högtalarens tillförda kinetiska energi avspeglas direkt i varje punkt rummet med förändrad lägesenergi relaterat till stående vågor.

Således kan uppfattad lokalisation av ljud minska med sjunkande frekvens i lyssningsrummet pga rummet allt mer uppfyller termodynamiskens lagar.

The law of conservation of energy.

This states that energy can be neither created nor destroyed. However, energy can change forms, and energy can flow from one place to another. A particular consequence of the law of conservation of energy is that the total energy of an isolated system does not change.

The concept of internal energy and its relationship to temperature.

If a system has a definite temperature, then its total energy has three distinguishable components. If the system is in motion as a whole, it has kinetic energy. If the system as a whole is in an externally imposed force field (e.g. gravity), it has potential energy relative to some reference point in space. Finally, it has internal energy, which is a fundamental quantity of thermodynamics. The establishment of the concept of internal energy distinguishes the first law of thermodynamics from the more general law of conservation of energy.

The two types of waves dealt with in thermoacoustics are the standing wave and the traveling wave.
The standing wave looks like it’s standing still because it is vibrating at the resonant frequency, or mode, of the tube.
The traveling wave is a moving wave, when it hits one end it is reflected back. This reflection can either weaken or strengthen its amplitude. Air travels in a compression wave and as air is heated it wants to move in accordance with natural laws.



http://slideplayer.com/slide/6103183/
https://en.wikipedia.org/wiki/Laws_of_thermodynamics

Upplevd ljudriktning förutsätter vandrande vågor.
Undviker den svenska nomenklaturen då den är motsägelsefull relativt internationell nomenklatur.

JM


Oj, snälla JM, du behöver verkligen använda nomenklatur som är korrekt svenska. Det är så tydligt att du läst saker på det engelska språket som du sedan översätter felaktigt så det blir tokigt. Jag har ju redan skrivit detta minst en gång, kanske flera till dig.

Det finns inget som heter "vandrande vågor". Det är uppenbart att du översatt från ordet "travelling waves", eller? Återigen, jag har redan skrivit detta till dig tidigare... Jag råder dig till att använda exempelvis uttrycket ljudutbredning istället, alternativt en utbredande ljudvåg, välj det som passar sammanhanget.

Sedan är det samma sak igen här, du behöver lära dig vad en stående våg är för något. Lär dig vad som är skillnad mellan en stående våg och resonans.

Men... Är inte ditt ovanstående något som du redan skrivit förr, som du helt enkelt bara klistrar in igen!? Jag tycker mig ha sett din text tidigare. Är det så?

Sedan detta:
I ett lyssningsrum kommer med sjunkande frekvens kommer antalet hörbara stående vågor att öka som vi alla känner till.

Så är det inte då vi människor uppfattar ljud efter en ungefärligt sett logaritmisk frekvensskala. Typ, vi kan urskilja ljud mellan 20 - 100 Hz på ett mycket bättre sätt än exempelvis mellan 10020 - 10100 Hz. Så det är precis tvärtom kan man säga mot vad du påstår.

Å sen kan jag inte kommentera mer just nu för jag måste springa iväg. Men det mesta du skrev är felaktigt, och det engelska är väldigt felaktigt.
//Johan Lindroos

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann
 
Inlägg: 39788
Blev medlem: 2007-04-17
Ort: Härnösand

Re: Illaljudande musik på mässan?

Inläggav petersteindl » 2019-02-21 20:39

Max_Headroom skrev:
petersteindl skrev:
Max_Headroom skrev:
Elektro-akustisk? Är det dina extra högtalare för detta som åsyftas?


Jag använder ordet elektro-akustik, eftersom det inte åtgärdas rent elektroniskt utan även med fler högtalare än de ämnat för direktljudet.


Men att använda fler högtalare än dom vanliga som man har till direktljudet är ju fusk! Då kan man ju göra nästan vad som helst (om man har tillräcklig många högtalare på rätt platser, typ), som jag ju redan skrivit om på annat håll här forumet. Inte bara rumskorrigering, utan helt syntetiska rum med helt annan karraktär än det man egentligen har.


Vaddå fusk? Varje reflex från väggar golv eller tak är ju som om det vore extra högtalare där respektive vägg skall ses som en akustisk transparent spegel, som om det fanns en likadan högtalare på andra sidan väggen som en spegling av den reella högtalaren. Utifrån ett sådant betraktelsesätt kan man tillföra ytterligare reella högtalare som ges sådant ljud att man tar kontroll på reflexerna när de ger upphov till resonans och detta görs under schröderfrekvensen d v s ljudet från de extra reella högtalarna skall summeras med ljudet från spegelhögtalarna så att summan av ljudet av dessa blir det man önskar, t.ex. med exakt det resonanta system man vill uppnå.

Med vänlig hälsning
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Tangband
Semesterfirare
 
Inlägg: 8841
Blev medlem: 2017-11-28

Re: Illaljudande musik på mässan?

Inläggav Tangband » 2019-02-21 20:47

petersteindl skrev:Det finns många olika sätt att göra elektroakustisk rumskompensering på. Personligen strävar jag efter att upprätthålla ett intakt direktljud och låta rumskorrigeringen ske senare i tiden och distribuerat genom fler högtalare från lämpliga positioner. Jag känner inte till något sådant system på marknaden.

Rumsresonanser inträffar långt efter i tiden. Man får först ta reda på vad rumsresonans är. Definitionen. Då vet man hur de uppstår. Därefter söker man lämpliga åtgärder. :D Sedan är det bara att applicera på ett korrekt sätt.

Jag vågar sticka ut hakan och påstå att i stort sett samtliga som tillverkar och saluför elektronisk rumskorrigering inte ens har den grundläggande definitionen på rumsresonans klar för sig. 8)

Mvh
Peter


Nej, och det är konstigt eftersom programmering av rumskorrigering och konstruktion av hårdvaran kräver väldigt höga kunskaper på sitt vis.

Det tål att upprepas : rumsresonanser och rumsnoder är inte samma sak !
Det blandas ihop med begreppen hela tiden i var och varannan tråd.
Själv förstod jag inte skillnaden tills för nån månad sedan.

Tack Peter att du (och Morello samt IÖ ) förklarade för mig att rumsresonanser inte har något alls med högtalarna att göra.

Det är inte högtalarna som är problemet vid rumsresonanser. Det är rummet. Det är alltså rummet som kan korrigeras.

Det går inte att korrigera ett ljud som kommer från högtalaren och studsar mot en vägg till lyssnare. Den störningen kommer att se olika ut och uppträda vid olika frekvens om man flyttar sig 10 cm i lyssningsoffan. Försöker man korrigera för det kommer resultatet att låta mycket sämre än korrigeringen helt avslagen.

RUMSRESONANSER däremot, är något som kan korrigeras eftersom de uppstår mellan tvenne väggar, tex tak/golv.
Den resonansen i ett rum är HELT beroende av rummets storlek och geometri- den kommer att uppträda vid samma frekvens i HELA rummet. Detta är en stor skillnad.
Räknar man på hur många ytor i ett fyrkantigt eller rektangulärt rum som resonanser kan uppstå vid, så ser man att det bara är vid 3 olika frekvenser - alla är under 80 Hz om man inte bor i ett extremt litet rum som är mindre än 2 meter på någon ledd.

Sedan kan man med ett enkelt måttband räkna ut exakt var i rummet resonanserna finns- man behöver inte ens lyssna .
Lyssna däremot måste man för att avgöra hur stor korrigering man ska göra. :)

Tyvärr kommer resonanserna i ett rum ändå finnas kvar även om de dämpas- de resonerar i tid många ms och förstör timingen i musiken. Akustiska åtgärder är opraktiska men fungerar därför bättre än rumskorrigering.

Tangband
Semesterfirare
 
Inlägg: 8841
Blev medlem: 2017-11-28

Re: Illaljudande musik på mässan?

Inläggav Tangband » 2019-02-21 20:58

goat76 skrev:
Nattlorden skrev:
goat76 skrev:Canton Digital 1.1 är som jag förstår det en högtalare med en 20 år gammal inbyggd digitalkorrigering där man matade in de värden man fick från en mätning med en mikrofon?

Det låter som om det är en sån där typ av automatisk rumskorrigering som brukar följa med hembio-förstärkare och som aldrig låter bra.
Om Cantons lösning gjorde korrigeringar långt uppe i det hörbara området över 80Hz så kan jag förstå att det blev riktigt dåligt.


Inte "inbyggd". Separat box. Dels med prommade data för korrigering av det specifika paret högtalare mått och kodat på fabrik, dels en mikrofonmätning och PC-mjukvara för att välja hur man ville hantera mätningen/korrigeringen. Ingen automatik som sådan, nej - boxen i sig gjorde inte korrigeringen - den tankades ned via RS232.
Dessutom enkel avstängbar i boxen och möjlighet att ha mer än en korrigering valbar. Högst avancerad för sin tid.


Gjordes det korrigeringar av hela tonkurvan ända upp till 20kHz?

Jag är personligen väldigt skeptisk till hela idén och konceptet att man med digital korrigering ska fixa ljudet att bli bra i ett kalt och dåligt lyssningsrum som Canton verkade vilja sälja in med dessa system.
Man bör naturligtvis ordna akustiken i rummet så långt man kan först vilket jag är övertygad om att vi alla på det här forumet håller med om. Att man efter det gör lättare små-justeringar digitalt för att ta det ytterligare några steg till det bättre är en helt annan sak.

De största problemen att hantera i lyssningsrum är vanligtvis området under 80Hz och dessa problem-frekvenser har en tendens att maskera resten av ljudfältet mer eller mindre betydligt längre upp. Ett alternativ är så klart att installera stora bass traps och liknande men det kan vara svårt att ordna med i ett vardagsrum.
Som sagt så tycker jag man ska hålla sig under 80Hz med digitala korrigeringar och man justerar det bäst med musik istället för med mikrofon och det hörs tydligt när man prickar rätt med väldigt smalbandiga och små korrigeringar, Ingvar nämde i en annan tråd om att bör hålla sig vid max 12dB eller däromkring.


Ja, endast under 80 Hz och med måttband för att mäta avstånden mellan väggarna och tak/golv samt miniräknare så man kan räkna ut exakt var de tre rumsresonanserna finns i ett kvadratiskt eller rektangulärt rum.
Betydligt mer exakt än att bara lyssna.
Undrar om inte Linns space trots allt är ett av de bättre rumskorrigerings-programmen. Där ska man ju mäta alla ytor i rummet och knappa in, för att få fram rätt resonansfrekvenser.

Användarvisningsbild
music4ever
 
Inlägg: 3312
Blev medlem: 2012-04-18

Re: Illaljudande musik på mässan?

Inläggav music4ever » 2019-02-21 21:50

goat76 skrev:Oavsett om ens lyssningsrum är en biosalong, en mancave eller ett vanligt vardagsrum så är vi nog alla överens om att man först och främst bör fixa akustiken så långt det är möjligt under de förutsättningar som råder. Om det efter det blir ytterligare förbättringar med digital korrigering, kör på. Låter det bättre så är det bättre, det är bara dumt att inte använda något av rena principiella skäl.


Man kan göra som man vill men jag förstår inte varför man vill förstöra ljudet med rumskorrigering om man har fixat till ett akustiskt schysst rum.
Lika lite som jag kommer testa alla dyrkablar för att "det är dumt att inte testa något av principiella skäl" så tänker jag inte hålla på med rumskorrigering.

JM
 
Inlägg: 4831
Blev medlem: 2011-08-13

Re: Illaljudande musik på mässan?

Inläggav JM » 2019-02-21 22:00

petersteindl skrev:
Max_Headroom skrev:
petersteindl skrev:
Jag använder ordet elektro-akustik, eftersom det inte åtgärdas rent elektroniskt utan även med fler högtalare än de ämnat för direktljudet.


Men att använda fler högtalare än dom vanliga som man har till direktljudet är ju fusk! Då kan man ju göra nästan vad som helst (om man har tillräcklig många högtalare på rätt platser, typ), som jag ju redan skrivit om på annat håll här forumet. Inte bara rumskorrigering, utan helt syntetiska rum med helt annan karraktär än det man egentligen har.


Vaddå fusk? Varje reflex från väggar golv eller tak är ju som om det vore extra högtalare där respektive vägg skall ses som en akustisk transparent spegel, som om det fanns en likadan högtalare på andra sidan väggen som en spegling av den reella högtalaren. Utifrån ett sådant betraktelsesätt kan man tillföra ytterligare reella högtalare som ges sådant ljud att man tar kontroll på reflexerna när de ger upphov till resonans och detta görs under schröderfrekvensen d v s ljudet från de extra reella högtalarna skall summeras med ljudet från spegelhögtalarna så att summan av ljudet av dessa blir det man önskar, t.ex. med exakt det resonanta system man vill uppnå.

Med vänlig hälsning
Peter

Bra Peter! Framtiden är multipla högtalare vilka ger reflexljud/direktljud på rätt plats och vid rätt tidpunkt enligt flexibla realtids algoritmer.

JM
Neuroscientist. Emotional Beauty is in the Ear of the Listener. "Kill your darlings" => scientific evolution.

Användarvisningsbild
goat76
 
Inlägg: 6642
Blev medlem: 2012-08-25

Re: Illaljudande musik på mässan?

Inläggav goat76 » 2019-02-21 22:36

Tangband skrev:
goat76 skrev:
Nattlorden skrev:
Inte "inbyggd". Separat box. Dels med prommade data för korrigering av det specifika paret högtalare mått och kodat på fabrik, dels en mikrofonmätning och PC-mjukvara för att välja hur man ville hantera mätningen/korrigeringen. Ingen automatik som sådan, nej - boxen i sig gjorde inte korrigeringen - den tankades ned via RS232.
Dessutom enkel avstängbar i boxen och möjlighet att ha mer än en korrigering valbar. Högst avancerad för sin tid.


Gjordes det korrigeringar av hela tonkurvan ända upp till 20kHz?

Jag är personligen väldigt skeptisk till hela idén och konceptet att man med digital korrigering ska fixa ljudet att bli bra i ett kalt och dåligt lyssningsrum som Canton verkade vilja sälja in med dessa system.
Man bör naturligtvis ordna akustiken i rummet så långt man kan först vilket jag är övertygad om att vi alla på det här forumet håller med om. Att man efter det gör lättare små-justeringar digitalt för att ta det ytterligare några steg till det bättre är en helt annan sak.

De största problemen att hantera i lyssningsrum är vanligtvis området under 80Hz och dessa problem-frekvenser har en tendens att maskera resten av ljudfältet mer eller mindre betydligt längre upp. Ett alternativ är så klart att installera stora bass traps och liknande men det kan vara svårt att ordna med i ett vardagsrum.
Som sagt så tycker jag man ska hålla sig under 80Hz med digitala korrigeringar och man justerar det bäst med musik istället för med mikrofon och det hörs tydligt när man prickar rätt med väldigt smalbandiga och små korrigeringar, Ingvar nämde i en annan tråd om att bör hålla sig vid max 12dB eller däromkring.


Ja, endast under 80 Hz och med måttband för att mäta avstånden mellan väggarna och tak/golv samt miniräknare så man kan räkna ut exakt var de tre rumsresonanserna finns i ett kvadratiskt eller rektangulärt rum.
Betydligt mer exakt än att bara lyssna.
Undrar om inte Linns space trots allt är ett av de bättre rumskorrigerings-programmen. Där ska man ju mäta alla ytor i rummet och knappa in, för att få fram rätt resonansfrekvenser.


Tangband, jag minns att vi pratat om Linn Space Optimisation förut och att du och din kompis vid varje försök att ställa in det alltid kommit fram till att det lät bättre med det avslaget. Det var samma uppfattning jag hade tidigare och det var först när jag lite på skoj testade att följa de detaljerade anvisningarna från en kille på Linns forum som jag ändrade uppfattning. Han är en privatperson som på eget bevåg har rest runt till flera hundra personer runt om i världen och hjälpt att ställa in Space optimisation, så han har blivit lite av en expert på området.
Här är anvisningarna och tar man sig tid så får man nog till det: https://hifiwigwam.com/forum/topic/1299 ... ober-2018/

Som sagt, vid alla tidigare tillfällen som jag använt korrigeringen så har jag efter en tid alltid konstaterat att det är bättre utan den, men så är det inte nu, det blir märkbart sämre när man slår av den.
Förutsatt att din vän har ordnat med akustiken så gott han kunnat i sitt lyssningrum så är mitt tips att ni i lugn och ro testar att följa anvisningarna i länken samtidigt som ni lyssnar på de musikexempel han ger och de detaljer man kan lyssna efter, så tror jag ni också får till det.

Användarvisningsbild
goat76
 
Inlägg: 6642
Blev medlem: 2012-08-25

Re: Illaljudande musik på mässan?

Inläggav goat76 » 2019-02-21 23:12

music4ever skrev:
goat76 skrev:Oavsett om ens lyssningsrum är en biosalong, en mancave eller ett vanligt vardagsrum så är vi nog alla överens om att man först och främst bör fixa akustiken så långt det är möjligt under de förutsättningar som råder. Om det efter det blir ytterligare förbättringar med digital korrigering, kör på. Låter det bättre så är det bättre, det är bara dumt att inte använda något av rena principiella skäl.


Man kan göra som man vill men jag förstår inte varför man vill förstöra ljudet med rumskorrigering om man har fixat till ett akustiskt schysst rum.
Lika lite som jag kommer testa alla dyrkablar för att "det är dumt att inte testa något av principiella skäl" så tänker jag inte hålla på med rumskorrigering.


Det jag sa var att man bör fixa akustiken så långt det är möjligt vilket i en hyreslägenhet kanske innebär vissa begränsningar då man knappast bygger om en vägg till en bas-fångare, ett annat exempel kan vara att man inte får fria händer att göra som man vill ifall man bor med en vacker diktator. I dessa fall kan det vara bra att man kan bota de kvarvarande problemen på ett digitalt osynligt sätt.

Förhoppningsvis får du till akustiken perfekt i ditt bygg-projekt, men om det råkar kvarstå endel små problem i bas-området under 80Hz så tycker jag du ska ge digital korrigering en chans. Även om det teoretiskt påverkar direktljudet så är det enligt min erfarenhet inte märkbart så pass långt ner i frekvens, förbättringarna hör man däremot tydligt.

Att akustiken i lyssningsrummet redan har fixats så bra som möjligt tror jag är en förutsättning så att endast små digitala korrigeringar som möjligt behöver göras, annars krävs det för stora justeringar som troligtvis blir tydligt märkbara på fel sätt.

Användarvisningsbild
music4ever
 
Inlägg: 3312
Blev medlem: 2012-04-18

Re: Illaljudande musik på mässan?

Inläggav music4ever » 2019-02-22 00:46

goat76 skrev:Det jag sa var att man bör fixa akustiken så långt det är möjligt vilket i en hyreslägenhet kanske innebär vissa begränsningar då man knappast bygger om en vägg till en bas-fångare, ett annat exempel kan vara att man inte får fria händer att göra som man vill ifall man bor med en vacker diktator. I dessa fall kan det vara bra att man kan bota de kvarvarande problemen på ett digitalt osynligt sätt.

Förhoppningsvis får du till akustiken perfekt i ditt bygg-projekt, men om det råkar kvarstå endel små problem i bas-området under 80Hz så tycker jag du ska ge digital korrigering en chans. Även om det teoretiskt påverkar direktljudet så är det enligt min erfarenhet inte märkbart så pass långt ner i frekvens, förbättringarna hör man däremot tydligt.

Att akustiken i lyssningsrummet redan har fixats så bra som möjligt tror jag är en förutsättning så att endast små digitala korrigeringar som möjligt behöver göras, annars krävs det för stora justeringar som troligtvis blir tydligt märkbara på fel sätt.


Nej. Inte intresserad av ett feltänk (över 100-200 hz). Det är som mastering, det spelar ingen roll vilka argument som framförs, de bygger alla på samma falska premiss.

Användarvisningsbild
goat76
 
Inlägg: 6642
Blev medlem: 2012-08-25

Re: Illaljudande musik på mässan?

Inläggav goat76 » 2019-02-22 00:57

music4ever skrev:
goat76 skrev:Det jag sa var att man bör fixa akustiken så långt det är möjligt vilket i en hyreslägenhet kanske innebär vissa begränsningar då man knappast bygger om en vägg till en bas-fångare, ett annat exempel kan vara att man inte får fria händer att göra som man vill ifall man bor med en vacker diktator. I dessa fall kan det vara bra att man kan bota de kvarvarande problemen på ett digitalt osynligt sätt.

Förhoppningsvis får du till akustiken perfekt i ditt bygg-projekt, men om det råkar kvarstå endel små problem i bas-området under 80Hz så tycker jag du ska ge digital korrigering en chans. Även om det teoretiskt påverkar direktljudet så är det enligt min erfarenhet inte märkbart så pass långt ner i frekvens, förbättringarna hör man däremot tydligt.

Att akustiken i lyssningsrummet redan har fixats så bra som möjligt tror jag är en förutsättning så att endast små digitala korrigeringar som möjligt behöver göras, annars krävs det för stora justeringar som troligtvis blir tydligt märkbara på fel sätt.


Nej. Inte intresserad av ett feltänk (över 100-200 hz). Det är som mastering, det spelar ingen roll vilka argument som framförs, de bygger alla på samma falska premiss.


Ha ha! :D

Har du tänkt igenom hur du ska sortera alla dina omastrade skivor så att du inte blandar ihop dom med dom mastrade sen när du byggt färdigt ditt lyssningsrum?

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann
 
Inlägg: 39788
Blev medlem: 2007-04-17
Ort: Härnösand

Re: Illaljudande musik på mässan?

Inläggav petersteindl » 2019-02-22 01:28

Adhoc skrev:Av ovanstående 4 mätdiagram tror jag det till höger låter bäst. :) Att hålla sig till höger är normalt alltid bäst, tex i trafiken.

Den engelska texten om stående vågor är inte helt lyckad. En stående våg i ett rum kan upphöra i princip exakt samtidigt som ljudet från högtalaren (som var upphov till den stående vågen) upphör. En resonans (mod) i rummet, som högtalaren var upphov till, kan däremot höras från delar av till flera sekunder senare efter att ljudet från högtalaren upphört.

Stående våg kan vara en en reflektion från tex en vägg. Den reflektionen upphör samtidigt med dess upphov, ljudet från högtalaren. En sådan stående våg kan inte EQ:as bort vid lyssningsplats. Den behöver dämpas, styras om eller diffuseras så den blir tillräckligt låg och ickestörande. EQ kan vara till hjälp vid LP för låga resonansfrekvenser, T60-tiden förändras inte för moden men om modfrekvensens SPL sänks början kan man raskare hamna under hörbarheten för frekvensen samtidigt som amplituden blir mer liknande frekvenserna omkring. Någon hjälp för andra platser än vid själva LP bör man inte räkna med, det kan tvärtom bli försämrande där. -Min uppfattning om det hele.


Jag hoppas du inte misstycker, men jag känner att jag vill kommentera den text jag blåmarkerat. Jag vill snarast hävda motsatsen mot det du skriver. :D

Det är inte så att en högtalare ger upphov till en stående våg! En högtalare ger upphov till en propagerande våg! Då denna propagerande våg har en infallsvinkel ortogonalt mot en vägg så reflekteras den inkommande propagerande ljudvågen i väggen, och den i riktning motsatta reflektionen tillsammans med den propagerande inkommande ljudvågen summeras till att bli en stående våg. Det är alltså inte högtalaren, utan reflexen från vägg som tillsammans med den inkommande ljudvågen summeras till en stående våg. Väggen är den skyldige, inte högtalaren.

Sedan skriver du att en resonans i rummet som högtalaren var upphov till. . . Det är också helt fel. Det är två parallella väggar som ger upphov till resonans mellan väggarna och det spelar ingen roll var du placerar högtalaren mellan väggarna. Upphovet till resonans är repetitiva reflexer mellan väggarna så att noderna inte ändrar sitt läge. Det har med våglängden, ljudhastigheten och avståndet mellan väggarna att göra. Med given våglängd och ljudhastighet kan frekvens räknas ut med formeln v = λ*f.
Q-värdet på resonansen ges av absorptionen.

Sedan skriver du "Stående våg kan vara en reflektion från tex en vägg. Den reflektionen upphör samtidigt med dess upphov, ljudet från högtalaren"

En stående våg uppstår genom en propagerande ljudvågs reflektion mot en vägg. Sedan skriver du att reflektionen upphör samtidigt med dess upphov, ljudet från högtalaren. Problemet är att det inte är ljudet från högtalaren som är dess upphov. Det är reflexen som resulterar i dess upphov. Så, ta bort väggen vid tiden t1 och den stående vågen dör ut med den tid det tar för reflexen från tiden t1 till att reflexen når högtalaren. Det kan röra sig om 10 ms. Då är förutsättningen att det handlar om sinuston.

Sedan skriver du att "en stående våg behöver dämpas, styras om eller diffuseras". Det funkar inte så. Det är den inkommande propagerande vågen som behöver dämpas, styras om eller diffuseras. I så fall uppstår inte ens stående våg. Du kan inte ändra den stående vågen genom att dämpa, styras om eller diffusera den.

Då vill jag passa på att citera ett inlägg jag gjort tidigare.
petersteindl skrev:
Tangband skrev:En insikt jag fått är att varje förflyttning av jbl 530 kommer generera rumsresonanser (om man mäter från lyssningsplats- ) på helt olika frekvenser .

Flyttar jag en av jbl högtalarna tex 30 cm åt sidan kommer resonansen vid 71 hz förflytta sig till en annan frekvens.
Dsp korrigering fungerar alltså ENDAST vid en specifik högtalarplacering . Och vid en specifik lyssningsplats . Flyttas placeringen eller lyssningsplatsen får man mäta om alltsammans och göra andra korrigeringar.

Detta gäller alltså under rummets schröderfrekvens, dvs i mitt rum nånstans under 300 Hz


Då jag läser ditt inlägg får jag känslan av att du inkluderar ljudkällan eller ljudmottagaren i fenomenet rumsresonanser. I själva verket är det inte så. Rummets moder har enkom med rummet att göra. Dessa bildar ett system av rumsresonanser som enkom är beroende av rummets geometri och dess absorption och tiden. Geometrin ger frekvenserna och absorption ger dämpning. I rummet uppstår det tryckmax. De är utspridda i rummet beroende på resonans, men i hörnen finns det alltid tryckmax.

För att resonans skall uppstå så behövs tillförd energi från en elektroakustisk ljudkälla. Exempelvis en högtalare. Högtalaren kan ställas på olika ställen i ett rum. Sedan skall energin mätas/fångas upp/registreras i rummet. Det kan göras med en tryckkännande mätmikrofon eller en lyssnare.

Jag vill redan nu ge denna länk som jag rekommenderar i ämnet. https://amcoustics.com/tools/amroc?l=685&w=600&h=249&re=DIN%2018041%20-%20Speech Ägna en del tid åt denna sajt.

Funktionerna som beskriver tids och rumsdistribution av akustiska kvantiteter i en sluten rymd kallas Eigenfunctions. De beror på volymen i det slutna utrymmet och utrymmets form samt begränsningsytornas reaktiva impedans. Dessa kan beräknas analytiskt.

Jag vill redan här infoga två olika betraktelser av akustisk vågrörelse. Den ena kallas för fri våg. Tänk en högtalare som återger en puls och därefter inget d v s agerar som om högtalaren vore kortsluten. Pulsen fortskrider därefter i rummet och påverkas endast av rummet.
Den andra kallas forcerad akustisk våg och det är exempelvis sinuston som med högtalaren kontinuerligt upprätthålls medan resonanserna byggs upp. Det tillförs akustisk energi till rummet så länge de akustiska vågorna bygger upp resonanser.


Man kan sedan dela in ljudvågor i sfäriska, plana och cylindriska. Vad jag sett så räknas det mestadels på plana stående akustiska ljudvågor med ett specifikt vågtal km.

En plan stående våg med vågtalet km är en mode med karakteristisk frekvens kallad Eigenfrekvens.

Moderna sätts upp i ett matrissystem, X-Y-Z. De beskrivs av positiva multiplar d v s 1, 2, 3 4, 5, osv. Dessa kallas quantum numbers på engelska. Den lägsta frekvensen på en mode har matrisen 1-0-0. Multiplar av denna är exempelvis 2-0-0 och 3-0-0 osv. Dessa moder kallas Eigenmodes och denna med multiplar är Axial. Denna axiella resonans uppstår mellan väggarna med största avståndet från varandra. Det brukar vara rummets längd men kan vara höjden.

På den hänvisade hemsidan, dra pekaren exempelvis över resonanserna och titta i 3D så ser du tryckmax i färg. Det uppstår segment i rummet med olika tryck. Dessa är framtagna helt utan ljudkälla och ljudregistrerare. Jag återkommer till dessa.

Moderna delas in i 3 olika typer. Axial, Tangential och Oblique Modes på engelska.

För att förstå dessa så har Axial modes alltid 2 nollor i matrisen. Exempel: 1-0-0, 0-1-0, 0-0-1, 2-0-0, 0-2-0, 0-0-2, osv.
Tangential modes har alltid 1 och endast 1 nolla. Exempel: 1-1-0, 1-0-1, 0-1-1, 2-1-0, osv.
Oblique modes har aldrig någon nolla i matrisen. Exempel: 1-1-1, 2-1-1, 2-2-1, 1-2-1, osv.
Allt detta finns med i kolumnerna på sajten.

Axial modes går längs en axel i rummet i ett kartesiskt koordinatsystem. Mellan kortväggarna, eller mellan långväggarna eller mellan golv till tak. Enbart 2 begränsningsytor är involverade.
Tangential modes har 4 involverade begränsningsytor. Den vågen är tangentiell met en av begränsningsytorna. Då kan det uppstå resonans på diagonalen.
Oblique modes uppstår då vågor har en infallsvinkel mot väggar/begränsningsytor med en vinkel skild från 90 grader. Den kan alltså studsa runt i rummet mot samtliga begränsningsytor.

Nu kommer jag in på högtalarplacering. Som kan ses så kan en högtalare placeras i tryckmaxima eller i tryckminimum eller någonstans däremellan. Tillförs energi i rummet i trycktryckminima vid vissa frekvenser så är detta att betraktas som ett nollställe och utfasning av energin i den punkten. Andra frekvenser kan istället ha sitt tryckmax i just den punkten och det uppstår maximal resonans av tillförd energi, allt i enlighet med energins bevarande i det slutna utrymmet. Högtalarens placering ändrar inte själva rumsmoderna. Samma resonemang kan tillämpas på mikrofonens placering. Med smart placering av högtalare och mikrofon/lyssnare kan man tillföra och registrera energin utan att behöva accentuera resonanserna maximalt. Frekvensgångsmässigt finns det stora fördelar med en rumsligt placerad optimering av tillförd energi i rummet. Man bör dock separera mellan direktljud och efterkommande ljud så att man inte förstör direktljudet som följd av att åtgärda rumsresonansers påverkan.

Känner man till moderna och placering av högtalare och lyssnare så kan man aktivt försöka eliminera uppbyggnad av rumsresonanser genom distribuerad bas från flera basmoduler under Schröderfrekvensen utan att behöva påverka direktljudet.

Att med DSP försöka trixa med direktljudet för att åtgärda fel som uppstår långt därefter ser jag som en återvändsgränd. Varje reflex är dock som om det vore senare ljud från en spegelhögtalare på andra sidan väggen. Då kan man med distribuerade basar trixa så att denna spegelkälla inte ger upphov till resonans utan att påverka direktljudet. Man åtgärdar själva källan till just uppbyggnad av resonans. Det är inte enkelt. Då skulle det redan vara gjort.

Mvh
Peter


Det jag vill poängtera är att jag tror att då du skriver att högtalaren ger upphov till stående våg så menar du exemplet med forcerad akustisk ljudvåg genom kontinuerligt tillförd energi till systemet via högtalare och det handlar om sinuston. Högtalaren alstrar ingen stående våg utan en forcerad propagerande ljudvåg. Reflexen reflekteras åter och propagerar mot högtalaren. Då uppstår 2 propagerande akustiska ljudvågor som går åt diametralt motsatt håll mot varandra och vi låtsas att det är en plan våg och summationen av båda dessa propagerande ljudvågor blir en stående våg.

Liknelse: Tag 2 tåg som går på 2 parallella spår och de har motsatt riktning mot varandra och vid ett tillfälle möts tågen. Först möts loken och sist möts sista vagnarna i tågen. Stänger du av det forcerade ljudet i högtalaren vid tidpunkt t0 så propagerar ljudvågen dessförinnan mot väggen och reflekteras tillbaka. Det som då händer vid slutet på vågen är att då reflexen d v s ena tåget passerar det andra tåget tills den sista vagnen d v s ljudvågen från högtalaren, så övergår den stående vågen till att bli propagerande och då är det reflexen i riktning mot högtalaren. Efter att de sista vagnarna möts så har den stående vågen upphört och en restsnutt reflekteras åter mot högtalaren som propagerande våg. Så länge tågen möts blir summan av tågen en stående våg. När de kört förbi varandra upphör summationen kontinuerligt tills sista vagnarna passerat varandra. Ungefär så. :) Det är två funktioner som går igenom varandra från varsitt håll. Jag tror det kallas faltning på svenska.

Jag lägger upp två bilder från Wiki.

Bild
Det jag vill att man skall titta på är dels den röda propagerande vågen dels den blå propagerande vågen. Om den blå är den propagerande vågen från högtalaren så är den röda i så fall den propagerande ljudvågen från reflektionen från vägg. Tyvärr är slutändarna noder i den animerade bilden. Sätter man väggar i ytterkanterna så kan det i så fall således inte vara ljudtrycket som åskådliggörs. Däremot hastigheten som har värdet noll vid väggarna då det gäller den ortogonala delen av vågen mot vägg. Summerar man de två propagerande vågorna fås den svarta vågen som är en stående våg. Det är alltså summering enligt superpositionsprincipen, f(x) + f(y) = F(x+y), av dessa två propagerande vågor som resulterar i fenomenet Stående våg. f(x) är propagerande, f(y) är propagerande, men F(x+y) är en stående våg.

Vi tar nästa bild.
Bild
Här är det den gröna propagerande och den blå propagerande som summeras till den röda stående vågen. Observerar man hur de propagerande vågorna summeras kring noden så ser man att då den ena vågen har ett positivt värde så har den andra vågen ett lika stort negativt värde och vice versa och summan blir alltid noll i den punkten. I fallet med akustisk ljudvåg i luft är det runt det statiska ljudtrycket i luften.

Jag väljer att även lägga in en annan bild som förekommit. Den är bra eftersom den visar i princip enbart summationen och det är summationen som egentligen är det synbara och mätbara. Man ser alltså inte de propagerande vågorna.

Bild

I ena änden är den i princip öppen och i andra änden är det en vägg och vid väggen är det tryckmax.

Så, kan ni stående vågor nu? En liten återstående fråga. :twisted:

Vi har en propagerande akustisk ljudvåg i luft. Ljudhastigheten d v s våghastigheten är 343 m/s. Vi tar en frekvens på 1000 Hz. Hur stor är då våglängden? Jo, den ges av formeln v = λ*f
Våglängden λ= v/f = 343/1000 = 0,343 meter.

Nu tittar vi istället på en stående ljudvåg i luft.

Min fråga är, vilken ljudhastighet v har den stående vågen? Den har frekvensen f och våglängden λ = 0,343 meter. Du bör kunna motivera svaret och med en enkel uträkning visa varför det blir såsom du säger. Ingvar Öhman får ej svara. :)

Men JM får gärna svara och ni andra som läser.

Med vänlig hälsning
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
Adhoc
 
Inlägg: 3708
Blev medlem: 2005-06-29
Ort: Göteborg

Re: Illaljudande musik på mässan?

Inläggav Adhoc » 2019-02-22 04:28

Sent nu och det är egentligen tid att gå och lägga sig. Men, i alla fall: Nej jag tar inte illa upp om du korrigerar eller förklarar ytterligare. Jag kunde använt bättre ord /beskrivning.

För det blåade menade jag tex inte högtalaren i sig, utan att när ljudet från den slutar (det du benämner forcerad ljudvåg), upphör också reflexen från väggen som vid LP kombineras med direktljudet till en förändrad frekvenskurva jämfört med direktljudets. Krokigheten i kurvan som blir anser jag kan mildras om tex en absorbent sätts vid reflektionsytan, är den så effektiv att ljudvågen (den frekvensen) dämpas helt återstår direktljudets frekvenskurva vid LP. Det funkar inte att med EQ ”trolla bort” väggreflexen av det ljud som redan gått ut från högtalaren.

Vad jag annars ville mena på var den skillnad det är i tid det tar för en stående våg pga reflexen från sidoväggen att ”dö bort”, jämfört med resonanser som byggts upp mellan rumsytor och som lever kvar hörbara under lång tid.

(”Så, ta bort väggen vid tiden t1 och den stående vågen dör ut med den tid det tar för reflexen från tiden t1 till att reflexen når högtalaren.” Du menar väl LP i.st.f. högtalaren?)

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann
 
Inlägg: 39788
Blev medlem: 2007-04-17
Ort: Härnösand

Re: Illaljudande musik på mässan?

Inläggav petersteindl » 2019-02-22 15:14

Adhoc skrev:Sent nu och det är egentligen tid att gå och lägga sig. Men, i alla fall: Nej jag tar inte illa upp om du korrigerar eller förklarar ytterligare. Jag kunde använt bättre ord /beskrivning.

För det blåade menade jag tex inte högtalaren i sig, utan att när ljudet från den slutar (det du benämner forcerad ljudvåg), upphör också reflexen från väggen som vid LP kombineras med direktljudet till en förändrad frekvenskurva jämfört med direktljudets. Krokigheten i kurvan som blir anser jag kan mildras om tex en absorbent sätts vid reflektionsytan, är den så effektiv att ljudvågen (den frekvensen) dämpas helt återstår direktljudets frekvenskurva vid LP. Det funkar inte att med EQ ”trolla bort” väggreflexen av det ljud som redan gått ut från högtalaren.

Vad jag annars ville mena på var den skillnad det är i tid det tar för en stående våg pga reflexen från sidoväggen att ”dö bort”, jämfört med resonanser som byggts upp mellan rumsytor och som lever kvar hörbara under lång tid.

(”Så, ta bort väggen vid tiden t1 och den stående vågen dör ut med den tid det tar för reflexen från tiden t1 till att reflexen når högtalaren.” Du menar väl LP i.st.f. högtalaren?)


Jag menar högtalaren. :)

Snabbt svar. Av dina inlägg att döma tror jag du tänker i banor kring interferens. Jag pratar angående stående våg och resonans.

Det är två skilda fenomen och bör hållas isär vid analys. Först analyserar man bägge fenomenen separat. Därefter skapar man syntes av bägge fenomenen. Visst, de är sammanflätade i vågekvationen.

Analyserar man stående våg och resonans i rum så kommer inte LP (LyssnarPlats) in i bilden och inte heller högtalarens placering! Det är enkom rummets dimensioner samt absorption som kommer in i analysen.

Vill man sedan analysera interferens så kommer högtalarens placering i rum in i analysen och även LP.

Skall man skapa ett Room Correction System så är det enkom rummets egenskaper som man analyserar och åtgärdar. Utan att förstå fysiken eller snarast akustiken bakom stående ljudvåg och rumsresonans så ser jag inte hur man skall kunna lyckas. Man får då istället förlita sig på slumpen att av någon outgrundlig anledning få till den korrekt optimala lösningen eller förlita sig på nybörjartur. Eller också får man bita i det sura äpplet och lära sig hela baletten.

Analyserar man interferens så bör man först skilja på interferens vid ljudkälla/högtalare kontra interferens hos ljudmottagaren/LP/lyssnare/mikrofon.

Man bör i samma veva analysera begreppet direktljud.

Har man dessa tre analyser klargjorda så kommer man ganska långt. Man inser att det behövs distribuerade ljudkanaler/högtalare för korrekt optimal Room Compensation. Man kan t o m lägga in en modul för interferens och med fördel använda sig av distribuerade högtalare.

Men en sak som inte går att elektroniskt korrigera/eliminera är interferens på direktljudet. Det måste till en separat grundläggande analys för att förstå på vilket sätt man bör sätta definitionen på direktljudet då högtalaren placeras i rum.

Då får man tänka på hela tonfrekvensområdet och interferens och stående våg och även resonans kommer in i bilden över vad direktljud är och inte är.

Vad gäller begreppen Forcerad ljudvåg kontra fri ljudvåg så använder jag dessa begrepp i enlighet med engelskans Forced wave och Free wave. I exempelvis boken Acoustics of small rooms kapitel 1.2 WAVE EQUATION FOR FREE WAVES lär man sig denna innebörd. I kapitel 1.3 WAVE EQUATION FOR FORCED WAVES lär man sig denna innebörd.
Begreppen är således inget jag hittat på själv. Du har ju själv boken. Jag rekommenderar att du lusläser hela kapitel 1 tills bilden klarnar. Vad vill han ha sagt? Det är ett oerhört kraftfullt kapitel och en fantastisk inledning i akustik. Det går helt enkelt inte att förstå kapitel 2 och framåt utan kapitel 1 som grund.

I boken Acoustics av Beranek så har han ett kapitel om Freely travelling plane wave och ett annat kapitel om Freely travelling spherical wave. De ger lite olika lösningar på vågekvationen. Dessutom blir denna fantastiska bok betydligt enklare att penetrera då man kan kapitel ett i förra boken på sina fem fingrar.

Då man kan båda dessa böcker i sin helhet kan man börja med boken Acoustics av Pierce. Även Svante ojade sig över denna bok.

Jag vill helst använda mig av vedertagen nomenklatur från läroböcker inom området samt vedertagna begrepp och storheter.

Jag använder helst orden propagerande våg på svenska och propagating wave på engelska. Detta för att orden liknar varandra och är inte förväxlingsbara med annat. Man kan googla på båda begreppen så ser man att de är vedertagna. På engelska är dock travelling waves vanligare i läroböcker. Men att översätta detta till vandrande vågor är inget för mig.

Mvh
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
IngOehman
 
Inlägg: 48430
Blev medlem: 2003-09-28
Ort: K-PAX via Tellus

Re: Illaljudande musik på mässan?

Inläggav IngOehman » 2019-02-22 18:33

När jag läser det ni båda skriver är det uppenbart att ni båda två har skaplig koll på hur det fungerar (även Johan Lindroos).

Tycker det vore mera konstruktivt om ni rättade alla tokigheter som skrivs i tråden (framförallt av en person) än att nittpicka varandras i stort sett riktiga texter.


Exempelvis är det helt absurt att påstå att det inte finns något direktljud i ett vanligt hems lyssningsrum när 1/4 våglängd är bara lite över en meter. Även iden att direktljud skulle vara en psykoakustisk fråga är tokerier. Det är en akustisk fråga. Därmed inte sagt att man kan relatera det till hörseln, exempelvis ta hänsyn till ”klockfrekvensen” för kommunikationen mellan öron och på så vis kunna skilja mellan urskiljbarheter och sådant som i förekommande fall inte är urskiljbart. Det är dock rimligt att i de fallen minnas att det kan finnas saker som är i tiden icke urskiljbart men som har påverkan klangligt, o s v...


Vh, iö
Senast redigerad av IngOehman 2019-02-22 18:48, redigerad totalt 1 gång.
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
Baffel
Semesterfirare
 
Inlägg: 5660
Blev medlem: 2018-11-26

Re: Illaljudande musik på mässan?

Inläggav Baffel » 2019-02-22 18:48

Men de som ställer ut på mässor måste ju vara medvetna om problem med det akustiken i det rum de lirar i. Är det omöjligt att få till akustiken , något så när vettigt på en dag? (eller vad de tidsmässigt har på sig att fixa rummet) Kostar det för mycket och /eller är det för krångligt? Om så inte är fallet så måste ju utställarna lita sig på det visuella intrycket deras pryttlar ger, dvs ögat lurar örat.

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait
 
Inlägg: 26687
Blev medlem: 2011-09-17
Ort: Metropolen Hallstahammar

Re: Illaljudande musik på mässan?

Inläggav hifikg » 2019-02-22 19:31

Baffel skrev:Men de som ställer ut på mässor måste ju vara medvetna om problem med det akustiken i det rum de lirar i. Är det omöjligt att få till akustiken , något så när vettigt på en dag? (eller vad de tidsmässigt har på sig att fixa rummet) Kostar det för mycket och /eller är det för krångligt? Om så inte är fallet så måste ju utställarna lita sig på det visuella intrycket deras pryttlar ger, dvs ögat lurar örat.


Se där, någon som håller sig till ämnet :)
Peter borde veta, han har ställt ut på Sheraton. Minns att han kom i tidsnöd ett år.
En del klär väggarna i Rockwool, somliga ställer upp vingar av olika slag, andra nöjer sig med en matta. De som gjort rätt från början bara lirar :)
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
IngOehman
 
Inlägg: 48430
Blev medlem: 2003-09-28
Ort: K-PAX via Tellus

Re: Illaljudande musik på mässan?

Inläggav IngOehman » 2019-02-22 19:32

Baffel: Din tro om andras medvetenhet är nog... skapligt optimistisk. :)

Du talar om en bransch full av människor som tror kablarna spelar större roll än högtalarna, och som ofta inte ens reflekterat över att rummet påverkar överhuvudtaget...


Vh, iö
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
Baffel
Semesterfirare
 
Inlägg: 5660
Blev medlem: 2018-11-26

Re: Illaljudande musik på mässan?

Inläggav Baffel » 2019-02-22 19:51

hifikg skrev:
Baffel skrev:Men de som ställer ut på mässor måste ju vara medvetna om problem med det akustiken i det rum de lirar i. Är det omöjligt att få till akustiken , något så när vettigt på en dag? (eller vad de tidsmässigt har på sig att fixa rummet) Kostar det för mycket och /eller är det för krångligt? Om så inte är fallet så måste ju utställarna lita sig på det visuella intrycket deras pryttlar ger, dvs ögat lurar örat.


Se där, någon som håller sig till ämnet :)
Peter borde veta, han har ställt ut på Sheraton. Minns att han kom i tidsnöd ett år.
En del klär väggarna i Rockwool, somliga ställer upp vingar av olika slag, andra nöjer sig med en matta. De som gjort rätt från början bara lirar :)


Intressant , Peter kanske kan berätta mer om sina äventyr ang detta (kanske han redan gjort).

Användarvisningsbild
Baffel
Semesterfirare
 
Inlägg: 5660
Blev medlem: 2018-11-26

Re: Illaljudande musik på mässan?

Inläggav Baffel » 2019-02-22 19:52

IngOehman skrev:Baffel: Din tro om andras medvetenhet är nog... skapligt optimistisk. :)

Du talar om en bransch full av människor som tror kablarna spelar större roll än högtalarna, och som ofta inte ens reflekterat över att rummet påverkar överhuvudtaget...


Vh, iö


Läge för en ny tråd. Skapar dem omgående :)

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann
 
Inlägg: 39788
Blev medlem: 2007-04-17
Ort: Härnösand

Re: Illaljudande musik på mässan?

Inläggav petersteindl » 2019-02-22 23:41

Baffel skrev:
hifikg skrev:
Baffel skrev:Men de som ställer ut på mässor måste ju vara medvetna om problem med det akustiken i det rum de lirar i. Är det omöjligt att få till akustiken , något så när vettigt på en dag? (eller vad de tidsmässigt har på sig att fixa rummet) Kostar det för mycket och /eller är det för krångligt? Om så inte är fallet så måste ju utställarna lita sig på det visuella intrycket deras pryttlar ger, dvs ögat lurar örat.


Se där, någon som håller sig till ämnet :)
Peter borde veta, han har ställt ut på Sheraton. Minns att han kom i tidsnöd ett år.
En del klär väggarna i Rockwool, somliga ställer upp vingar av olika slag, andra nöjer sig med en matta. De som gjort rätt från början bara lirar :)


Intressant , Peter kanske kan berätta mer om sina äventyr ang detta (kanske han redan gjort).


Jag hatar att ställa ut på hifimässor. :evil: Undrar om det finns något jobbigare?

Med vänlig hälsning
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait
 
Inlägg: 26687
Blev medlem: 2011-09-17
Ort: Metropolen Hallstahammar

Re: Illaljudande musik på mässan?

Inläggav hifikg » 2019-02-23 00:04

petersteindl skrev:
Baffel skrev:
hifikg skrev:
Se där, någon som håller sig till ämnet :)
Peter borde veta, han har ställt ut på Sheraton. Minns att han kom i tidsnöd ett år.
En del klär väggarna i Rockwool, somliga ställer upp vingar av olika slag, andra nöjer sig med en matta. De som gjort rätt från början bara lirar :)


Intressant , Peter kanske kan berätta mer om sina äventyr ang detta (kanske han redan gjort).


Jag hatar att ställa ut på hifimässor. :evil: Undrar om det finns något jobbigare?

Med vänlig hälsning
Peter


Prova Medicinmässan så får du se, brukade gå av stapeln ihop med Läkarstämman. Resten får du tänka dig. Hifinördar vs läkare och professorer :)
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
JB
 
Inlägg: 3671
Blev medlem: 2006-07-31
Ort: Övik

Re: Illaljudande musik på mässan?

Inläggav JB » 2019-02-23 00:11

Finns det någon regel hur högt man får spela på mässorna eller kan man ta med sig en gigantisk PA-anläggning och spela 120+ dB så enbart ens egen anläggning hörs? (efter att ha delat ut hörselproppar vid entrén så ingen kan anklaga en för eventuella hörselskador efteråt förståss) :roll:

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait
 
Inlägg: 26687
Blev medlem: 2011-09-17
Ort: Metropolen Hallstahammar

Re: Illaljudande musik på mässan?

Inläggav hifikg » 2019-02-23 00:13

Mässgeneralen går runt och ber utställarna sänka volymen, åtminstone om de stör den egna riggen :)

Se vad jag hittade i mitt arkiv... Peter på Mässa

Det var i det rummet jag hörde Jackie Evancho första gången

Bilagor
bremen_8418.jpg
bremen_8418.jpg (47.32 KiB) Visad 2764 gånger
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden
 
Inlägg: 15188
Blev medlem: 2003-10-08
Ort: 08

Re: Illaljudande musik på mässan?

Inläggav Harryup » 2019-02-23 11:12

JB skrev:Finns det någon regel hur högt man får spela på mässorna eller kan man ta med sig en gigantisk PA-anläggning och spela 120+ dB så enbart ens egen anläggning hörs? (efter att ha delat ut hörselproppar vid entrén så ingen kan anklaga en för eventuella hörselskador efteråt förståss) :roll:


Förstås finns det regler för att man inte får förstöra för andra. Och man brukar komma överrens om hur högt man kan spela i snitt med sina grannar.

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden
 
Inlägg: 15188
Blev medlem: 2003-10-08
Ort: 08

Re: Illaljudande musik på mässan?

Inläggav Harryup » 2019-02-23 11:17

hifikg skrev:
petersteindl skrev:
Baffel skrev:
Intressant , Peter kanske kan berätta mer om sina äventyr ang detta (kanske han redan gjort).


Jag hatar att ställa ut på hifimässor. :evil: Undrar om det finns något jobbigare?

Med vänlig hälsning
Peter


Prova Medicinmässan så får du se, brukade gå av stapeln ihop med Läkarstämman. Resten får du tänka dig. Hifinördar vs läkare och professorer :)


Jag håller med Peter efter att faktiskt varit på den andra typen av mässa också.
Det finns en stor grupp lyssnare som aldrig kommer bli kund men ändå skall försöka dra igång störande diskussioner och visa sig märkvärdiga med diverse jämförelser med deras fantastiska anläggningar som dom har hemma. Sen finns det seriöst intresserade människor som får för lite uppmärksamhet då dessa i regel är mycket mer försynta än hifi-poliserna.

Användarvisningsbild
DVD-ai
 
Inlägg: 15357
Blev medlem: 2008-03-30
Ort: Stockholms skärgård

Re: Illaljudande musik på mässan?

Inläggav DVD-ai » 2019-02-23 13:08

Jag tycker det är kul att gå på mässa för att lyssna på allt möjligt sådant som jag inte hört och för att få en inblick i HiFi-världen som sådan.
Jag känner mig (tack och lov) lite utanför denna värld, men jag vill ibland titta in och se vad som händer där och en mässa är ett bra sätt då.

Och så är det kul att träffa andra ljudintresserade och lyssna runt tillsammans med :)
Mvh//David
Klar och nyfiken på annat !

"Att mäta är att få svar på hur det man mäter, mäter"

FöregåendeNästa

Återgå till Generellt om hifi


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Google [Bot] och 12 gäster