Illaljudande musik på mässan?

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Rille
 
Inlägg: 635
Blev medlem: 2003-06-13

Illaljudande musik på mässan?

Inläggav Rille » 2019-02-17 19:06

Jag blev överaskad av att det spelades så mycket illaljudande musik på mässan. Typiskt nyare produktioner som lät både vasst, distande och komprimerade spelades i många rum. Varför väljer man sådan musik till att dema sina dyra toppanläggningar med?
Var det någon annan som upplevde detta på årets mässa i stockholm?

Användarvisningsbild
shifts
Med fasen rätt!
 
Inlägg: 11250
Blev medlem: 2007-08-17
Ort: Stockholm

Re: Illaljudande musik på mässan?

Inläggav shifts » 2019-02-17 19:17

Det var inte musikens välljudskvaliteter som fick fick mig att lida mest under mässan, utan uddlösheten och likformigheten på närapå all musik. Det fanns ett fåtal rum som bjöd på något som kunde ses som en kärlek till musik, men de var försvinnande få. Det behöver verkligen inte vara välljudande inspelningar tycker jag, utan vill hellre se att någon spelar något som gör att man förstår att personen som står där har en passion till musiken, och nu vill de visa upp de bästa verktygen för att ta del av den kärleken.
2021 maj på Spotify

Användarvisningsbild
paa
Sökaren
 
Inlägg: 35480
Blev medlem: 2005-01-10

Re: Illaljudande musik på mässan?

Inläggav paa » 2019-02-17 19:24

Lyssnade på en inspelning av Dean Martin från 60-talet i Technics-rummet. Inte alls illaljudande.
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
juanth
 
Inlägg: 3575
Blev medlem: 2012-04-18
Ort: Sthlm

Re: Illaljudande musik på mässan?

Inläggav juanth » 2019-02-17 19:59

Mvh Johan


Orthoakustiska öron. Bor i Sörmland och ibland i Sthlm

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait
 
Inlägg: 26589
Blev medlem: 2011-09-17
Ort: Metropolen Hallstahammar

Re: Illaljudande musik på mässan?

Inläggav hifikg » 2019-02-17 20:48

juanth skrev:Dessa låtar hörde jag: https://open.spotify.com/user/juanth/pl ... G3Z8TGIWFQ


Tack för en kul lista, tycker det ser mycket varierat ut, Min egen lista är lite mindre varierad, men det beror på att jag bara noterade sådant jag gillade, resten glömde jag snabbt :)
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
Ronnie
 
Inlägg: 2987
Blev medlem: 2006-05-26
Ort: Gustavsberg, Stockholm

Re: Illaljudande musik på mässan?

Inläggav Ronnie » 2019-02-17 20:50

Jag väntar mig alltid väsande sång och ett fåtal (gärna ett) instrument som ackompanjemang i mässmusiken.
Jag tror att utställarna gör så för att undvika att besökarna ska behöva höra musik som grötar ihop sig p g a olämpliga akustiska förhållanden och för många samtidigt spelande instrument.

Det där med diskantväset kanske är nån slags masspsykos hos utställare och besökare, där man fått för sig att ju mer sången sticker ut i musiken desto bättre.

Användarvisningsbild
Vinylcalle
 
Inlägg: 3089
Blev medlem: 2008-12-24
Ort: Lund

Re: Illaljudande musik på mässan?

Inläggav Vinylcalle » 2019-02-17 22:41

Intressant tråd tycker jag, oftast brukar kritiken vara att det bara är en massa välproducerad "mässjazz" som spelas.

Förövrigt borde TS besökt Rehifi/Tune Audios rum i GBG i höstas, vi spelad enbart mono LP och 78 varvare, svårt att anklaga det för modern produktion :mrgreen:

Mvh Carl
VD och ägare
www.rehifi.se

Tangband
Semesterfirare
 
Inlägg: 8841
Blev medlem: 2017-11-28

Re: Illaljudande musik på mässan?

Inläggav Tangband » 2019-02-18 09:34

juanth skrev:Dessa låtar hörde jag: https://open.spotify.com/user/juanth/pl ... G3Z8TGIWFQ


Tack för listan !

Jag tycker, på rak arm att Anette Askvik, Kari Bremnes och Diana Krall är synnerligen välljudande, dessa lyssnar jag på ibland till vardags . Ska lyssna mer på övriga. :)

Tangband
Semesterfirare
 
Inlägg: 8841
Blev medlem: 2017-11-28

Re: Illaljudande musik på mässan?

Inläggav Tangband » 2019-02-18 09:36

Rille skrev:Jag blev överaskad av att det spelades så mycket illaljudande musik på mässan. Typiskt nyare produktioner som lät både vasst, distande och komprimerade spelades i många rum. Varför väljer man sådan musik till att dema sina dyra toppanläggningar med?
Var det någon annan som upplevde detta på årets mässa i stockholm?


Kan du ge exempel på musik som du tyckte lät illaljudande från juanth:s lista ?

Användarvisningsbild
Morello
 
Inlägg: 34863
Blev medlem: 2003-05-19
Ort: Stockholm/Täby

Re: Illaljudande musik på mässan?

Inläggav Morello » 2019-02-18 09:40

Till och med Krall är "remastered". Obegripligt att Spotify/Tidal är så populärt även bland folk som påstår sig ha anspråk.
Driver: SYBARITE AUDIO
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Tangband
Semesterfirare
 
Inlägg: 8841
Blev medlem: 2017-11-28

Re: Illaljudande musik på mässan?

Inläggav Tangband » 2019-02-18 09:55

Morello skrev:Till och med Krall är "remastered". Obegripligt att Spotify/Tidal är så populärt även bland folk som påstår sig ha anspråk.


Jo det är synd. Jag har originalskivan med ”stepping out” rippad till FLAC på min NAS och den låter klart bättre .
Tycker ändå låten på HEM-listan låter ganska bra.

Användarvisningsbild
Morello
 
Inlägg: 34863
Blev medlem: 2003-05-19
Ort: Stockholm/Täby

Re: Illaljudande musik på mässan?

Inläggav Morello » 2019-02-18 10:20

Ja, den låter rätt så hyggligt, speciellt jämfört med senare Krall-album som är illa stympade dynamiskt.
Driver: SYBARITE AUDIO
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
IngOehman
 
Inlägg: 48415
Blev medlem: 2003-09-28
Ort: K-PAX via Tellus

Re: Illaljudande musik på mässan?

Inläggav IngOehman » 2019-02-18 11:06

Hörde inte ett enda rum där det lät ens anständigt (trots att det faktiskt fanns några rum där det spelades välljudande programmaterial).

Men - jag tycker inte man skall döma ut något för det. Som TS skrivit så är ofta en del av orsakerna till dålig ljudkvalitet på mässor att de spelar programmaterial som låter uselt.

Men även när så inte är fallet så har många svårt att få till det på mässor, så apparaterna KAN vara mycket bättre än den usla kvalitet som hördes överallt denna gång. Lite oväntat dock att det inte lät ens skapligt bra i ett enda rum. :(

Alldeles bortsett ifrån det fick jag en positiv känsla av mässan, en känsla av att hifi är på väg tillbaka! Nu behöver de bara få till ljudet också. :)


Vh, iö
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Tangband
Semesterfirare
 
Inlägg: 8841
Blev medlem: 2017-11-28

Re: Illaljudande musik på mässan?

Inläggav Tangband » 2019-02-18 11:14

IngOehman skrev:Hörde inte ens ett enda rum dår det lät ens anständigt.

Men - jag tycker inte man skall döma ut något för det. Som TS skrivit så är ofta en del av orsakerna till dålig ljudkvalitet på mässor att de spelar programmaterial som låter uselt.

Men även när så inte är fallet så har många svårt att få till det på mässor, så apparaterna KAN vara mycket bättre än den usla kvalitet som hördes överallt denna gång. Lite oväntat dock att det inte lät ens skapligt bra i ett enda rum. ;)

Alldeles bortsett ifrån det fick jag en positiv känsla av mässan, en känsla av att hifi är på väg tillbaka! Nu behöver de bara få till ljudet också. :)


Vh, iö


Hmm.. är inte det en förutsättning för att hifi ska ”ta” sig ? Att det låter bra ? Vem vill betala om det låter dåligt ?
Som det blev nu så verkar ju de flesta inte gilla det de hörde. Nu var jag inte där, men jag har varit på en del mässor genom åren och det är enligt min mening ofta katastrofala installationer som sätter käppar i ljud-upplevelsen.

Jag tror att grejorna som används ofta är betydligt bättre än man ofta tror- jag tror en grundkurs i installation med de som ställer ut hade inneburit en stor förbättring ( tex en grundkurs i avstånd mellan högtalarna- lyssningsplats, avstånd till bakvägg mm, mm dvs basic )

Saknas dessa basala insikter och man bara på måfå utan att prova alternativ slängt ut ett par högtalare i ett rum är det klart att det låter dåligt :?

Användarvisningsbild
bassman
 
Inlägg: 4284
Blev medlem: 2007-01-01
Ort: Piteå

Re: Illaljudande musik på mässan?

Inläggav bassman » 2019-02-18 11:24

Söndag morgon spelades ZZ Top La Grange på Klipschhornen, det var oväntat och kul. Hur många gånger har man inte hinkat bira till den låten.

I övrigt shazammades en handfull låtar jag blev sugen på att lyssna mer på här hemma när jag blir sugen :-)
Skidåkarens rättesnöre, är att tänka efter före. © R Eriksson

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait
 
Inlägg: 26589
Blev medlem: 2011-09-17
Ort: Metropolen Hallstahammar

Re: Illaljudande musik på mässan?

Inläggav hifikg » 2019-02-18 12:34

IngOehman skrev:Hörde inte ett enda rum där det lät ens anständigt (trots att det faktiskt fanns några rum där det spelades välljudande programmaterial).

Men - jag tycker inte man skall döma ut något för det. Som TS skrivit så är ofta en del av orsakerna till dålig ljudkvalitet på mässor att de spelar programmaterial som låter uselt.

Men även när så inte är fallet så har många svårt att få till det på mässor, så apparaterna KAN vara mycket bättre än den usla kvalitet som hördes överallt denna gång. Lite oväntat dock att det inte lät ens skapligt bra i ett enda rum. :(

Alldeles bortsett ifrån det fick jag en positiv känsla av mässan, en känsla av att hifi är på väg tillbaka! Nu behöver de bara få till ljudet också. :)


Vh, iö


Missade du MBL?
Vad säger du om Steinway & Son?
Eventuellt skulle jag byta mina 52:or mot dem, men helt säker är jag inte.
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
IngOehman
 
Inlägg: 48415
Blev medlem: 2003-09-28
Ort: K-PAX via Tellus

Re: Illaljudande musik på mässan?

Inläggav IngOehman » 2019-02-18 12:49

Jag hörde båda.

Det är svårt att få det att låta ens anständigt bra på en mässa.


Vh, iö
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait
 
Inlägg: 26589
Blev medlem: 2011-09-17
Ort: Metropolen Hallstahammar

Re: Illaljudande musik på mässan?

Inläggav hifikg » 2019-02-18 13:46

IngOehman skrev:Jag hörde båda.

Det är svårt att få det att låta ens anständigt bra på en mässa.


Vh, iö


Jag tycker att de två jag nämnde lyckades väldigt väl (och ytterligare ett par utöver dem), de kanske spelade något du inte gillade att lyssna på när du var där?
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
IngOehman
 
Inlägg: 48415
Blev medlem: 2003-09-28
Ort: K-PAX via Tellus

Re: Illaljudande musik på mässan?

Inläggav IngOehman » 2019-02-18 15:00

Eller du kanske har låga krav/hör små skillnader?

När jag hälsade på dig så sa du att du tyckte du att dina två uppställda system - ESL63 respektive OA-52 - lät i princip likadant, och att det i princip omöjligt att höra vilka av dem som spelade.

Det var det inte. Jag hade som du säkert minns inga svårigheter alls att höra vilka det var som spelade och tyckte även att de lät rejält olika varandra. Du tyckte även att ditt lyssningsrum, med en efterklangstid på uppåt en sekund(!) gav en utmärkt musikåtergivning.

Ingen har fel i sina åsikter så länge de är just det, alltså åsikter och därmed subjektiva, men vi kan ändå tycka väldigt olika. Eller hur?


Vh, iö
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait
 
Inlägg: 26589
Blev medlem: 2011-09-17
Ort: Metropolen Hallstahammar

Re: Illaljudande musik på mässan?

Inläggav hifikg » 2019-02-18 15:50

IngOehman skrev:Eller du kanske har låga krav/hör små skillnader?

När jag hälsade på dig så sa du att du tyckte du att dina två uppställda system - ESL63 respektive OA-52 - lät i princip likadant, och att det i princip omöjligt att höra vilka av dem som spelade.

Det var det inte. Jag hade som du säkert minns inga svårigheter alls att höra vilka det var som spelade och tyckte även att de lät rejält olika varandra. Du tyckte även att ditt lyssningsrum, med en efterklangstid på uppåt en sekund(!) gav en utmärkt musikåtergivning.

Ingen har fel i sina åsikter så länge de är just det, alltså åsikter och därmed subjektiva, men vi kan ändå tycka väldigt olika. Eller hur?


Vh, iö


Den har minskat med mattorna. Efterklangen alltså. I mitt rum. Men vad gäller mässan var jag knappast ensam om att tycka att det lät bra i nämnda lokaler, så jag förvånas ändå över att du tycker att det var så illa som du ger uttryck för.
Sitter nöjd :)

Tangband
Semesterfirare
 
Inlägg: 8841
Blev medlem: 2017-11-28

Re: Illaljudande musik på mässan?

Inläggav Tangband » 2019-02-18 16:25

Tillbaka till trådämnet :)
Lät det illa på mässan pga att den inspelade musiken som spelades lät illa ?

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait
 
Inlägg: 26589
Blev medlem: 2011-09-17
Ort: Metropolen Hallstahammar

Re: Illaljudande musik på mässan?

Inläggav hifikg » 2019-02-18 16:33

Tangband skrev:Tillbaka till trådämnet :)
Lät det illa på mässan pga att den inspelade musiken som spelades lät illa ?


Om det var musiken, inspelningarna, lokalerna och/eller apparaterna som gav upphov till eventuellt missljud är väl intressant. Tycker också att det är intressant att olika lyssnare har så olika uppfattning om samma system. Det beror förstås på att hifi, musik och ljud inte är någon exakt vetenskap med avseende på hur vi upplever det. "Hörde inte ett enda rum där det lät ens anständigt" är en rätt brutal sågning. Var det fler som upplevde mässan så illaljudande?
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
paa
Sökaren
 
Inlägg: 35480
Blev medlem: 2005-01-10

Re: Illaljudande musik på mässan?

Inläggav paa » 2019-02-18 16:34

MBL lät väldigt skumt i basen. Den var kraftig men liksom durrig på något sätt.
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
bja47
 
Inlägg: 33
Blev medlem: 2005-04-07
Ort: Växjö

Re: Illaljudande musik på mässan?

Inläggav bja47 » 2019-02-18 16:37

Det spelades kollosalt dålig musik på många anläggningar. Hade dessa kostat 5000 kr eller mindre så kanske jag skulle ursäkta det hela , men anläggningar i 100.000 krs klassen lät för djävligt. De enda positiva var Technics med sin opto PU/skivspelare, Focals stora högtalare , MBLs och sist JBL-rummet med sitt lite speciella sound. Annars väldigt trevligare utställare men med dålig musiksmak.
(mina åsikter) :D

Användarvisningsbild
RogerGustavsson
 
Inlägg: 22665
Blev medlem: 2004-05-02
Ort: Huskvarna

Re: Illaljudande musik på mässan?

Inläggav RogerGustavsson » 2019-02-18 16:47

Tangband skrev:
juanth skrev:Dessa låtar hörde jag: https://open.spotify.com/user/juanth/pl ... G3Z8TGIWFQ


Tack för listan !

Jag tycker, på rak arm att Anette Askvik, Kari Bremnes och Diana Krall är synnerligen välljudande, dessa lyssnar jag på ibland till vardags . Ska lyssna mer på övriga. :)


Har kämpat mig igenom listan under arbetet. Nja, via Tidal Hifi är det rätt många med stympad dynamik. Går man in och analyserar, verkar det saknas 5-6 dB i dynamik på hälften av låtarna i listan. De norska damerna må vara lite småtrevliga att lyssna på men de är enformiga och sjunger sällan ut. De låtarna är ofta också stympade dynamiskt men det kan vara valt av producenten. Musikaliskt är det förstås en smaksak vad man föredrar eller tilltalas av. Det får gärna vara lite drag också när det demas!

Användarvisningsbild
juanth
 
Inlägg: 3575
Blev medlem: 2012-04-18
Ort: Sthlm

Re: Illaljudande musik på mässan?

Inläggav juanth » 2019-02-18 18:00

hifikg skrev:
Tangband skrev:Tillbaka till trådämnet :)
Lät det illa på mässan pga att den inspelade musiken som spelades lät illa ?


Om det var musiken, inspelningarna, lokalerna och/eller apparaterna som gav upphov till eventuellt missljud är väl intressant. Tycker också att det är intressant att olika lyssnare har så olika uppfattning om samma system. Det beror förstås på att hifi, musik och ljud inte är någon exakt vetenskap med avseende på hur vi upplever det. "Hörde inte ett enda rum där det lät ens anständigt" är en rätt brutal sågning. Var det fler som upplevde mässan så illaljudande?



Ja nästan så illa tycker jag det var. Jag tycker att en MBL-anläggning för 2 mille inte borde ha hörbar distorsion när den spelar långt från max. Det är klart att jag ändå tyckte de var en upplevelse då jag aldrig hört dem förut.
Steinwayhögtalarna distade också betänkligt, de lät hårt pressade. (för stort rum?) Den mindre anläggningen hos hifiklubben lät bättre men inte så hifi.
De flesta andra jag lyssnade på saknade både närvaro och tydlig stereobild och verkade i många fall bara vara inslängda i ett rum för sitt skinande yttre, ofta saknades bas på högtalare som till det yttre skvallrar om att de vill vara fullregister. De enda jag hörde som gav mig en njutbar upplevelse var Buchardt S400

För mig är det obegripligt att någon som vill sälja en produkt som det investerats massor av pengar och tid i och som om ifall det inte lyckas med kan riskera ett större antal människors levebröd inte presenteras på ett bättre sätt. Oansvarigt.

Jag har aldrig tidigare besökt en hifimässa.
Mvh Johan


Orthoakustiska öron. Bor i Sörmland och ibland i Sthlm

Användarvisningsbild
juanth
 
Inlägg: 3575
Blev medlem: 2012-04-18
Ort: Sthlm

Re: Illaljudande musik på mässan?

Inläggav juanth » 2019-02-18 18:46

1729BE6C-3452-47C4-BC93-402AA5A25051.jpeg
1729BE6C-3452-47C4-BC93-402AA5A25051.jpeg (170.86 KiB) Visad 3223 gånger
juanth skrev:Dessa låtar hörde jag: https://open.spotify.com/user/juanth/pl ... G3Z8TGIWFQ


Jag glömde nämna att jag inte hittade den här (se bild) på Spotify till listan så den är med i en annan version.

Sedan om någon mer har listat den musik ni lyssnade på under mässan så lägg gärna till på listan, den är öppen.
Mvh Johan


Orthoakustiska öron. Bor i Sörmland och ibland i Sthlm

Användarvisningsbild
IngOehman
 
Inlägg: 48415
Blev medlem: 2003-09-28
Ort: K-PAX via Tellus

Re: Illaljudande musik på mässan?

Inläggav IngOehman » 2019-02-18 18:54

hifikg skrev:
IngOehman skrev:Eller du kanske har låga krav/hör små skillnader?

När jag hälsade på dig så sa du att du tyckte du att dina två uppställda system - ESL63 respektive OA-52 - lät i princip likadant, och att det i princip omöjligt att höra vilka av dem som spelade.

Det var det inte. Jag hade som du säkert minns inga svårigheter alls att höra vilka det var som spelade och tyckte även att de lät rejält olika varandra. Du tyckte även att ditt lyssningsrum, med en efterklangstid på uppåt en sekund(!) gav en utmärkt musikåtergivning.

Ingen har fel i sina åsikter så länge de är just det, alltså åsikter och därmed subjektiva, men vi kan ändå tycka väldigt olika. Eller hur?


Vh, iö

Den har minskat med mattorna. Efterklangen alltså. I mitt rum.

Okej.

Tycker du det blev bättre? Eller typ samma men annorlunda?

hifikg skrev:Men vad gäller mässan var jag knappast ensam om att tycka att det lät bra i nämnda lokaler, så jag förvånas ändå över att du tycker att det var så illa som du ger uttryck för.

Jag har just ingen användning av statistisk information om hur många som tycker si eller så.

Spelar det någon roll om det var fler som delade din uppfattning?

Det påverkar ju inte hur det lät. Tror du inte att det finns skäl att tro att det finns massor av människor (t ex de som är inblandade i produktionen) som är nöjda med varenda hårdrocksproduktion som görs? Annars hade de väl gjort annorlunda, eller vad tror du?

Jag säger bara att jag för det mesta på mässor konstaterar att de flesta erbjuder (eller rättare sagt demonstrerar) en ljudkvalitet som är lägre än vad som är möjligt (även när de spelar skapligt välljudande programmaterial) och att detta på sätt och vis förvånar mig, samtidigt som jag ju är van vid att det är så och tycker det är bra att påminna alla besökare på mässor att apparaterna nog i många fall är bättre än de låter på mässorna.

Men på denna mässa var det lite sämre än vanligt till och med, med avseende på hur det lät.


Vh, iö
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

rajapruk
 
Inlägg: 2832
Blev medlem: 2013-04-23

Re: Illaljudande musik på mässan?

Inläggav rajapruk » 2019-02-18 19:45

Jasså det fanns Klipschhorn där? De har jag alltid velat höra.
Vad tyckte ni om dem?

Användarvisningsbild
DVD-ai
 
Inlägg: 15350
Blev medlem: 2008-03-30
Ort: Stockholms skärgård

Re: Illaljudande musik på mässan?

Inläggav DVD-ai » 2019-02-18 20:18

Jag ”snodde” lite musik på mässan som jag lyssnade på hemma senare, det står klart att även det som lät vettigt på mässan låter fantastiskt mycket bättre hemma.
MEN det är ju heller inte så konstigt då man hemma har mycket mera tid och möjligheter att fintrimma placering av högtalare i rummet.

Dock tycker jag att det generellt var ganska dåligt ljud...
Jag tyckte som vanlogt att MBL bjuder på en upplevelse som är mysig och jag skulle kunna tänka mig att ha ett par sådana golvare i ett lounge-rum och mina Ino i vardagsrummet.

Kii spelade helt okey också, förruom ett basproblem i 70-90Hz omådet. Ja trodd jag i alla fall tills at dom spelade en låt med sång pch det stod klart att något inte står rätt till i övre mellanregister/undre diskant registret.

Buchardt var en stor besvikelse... dom fick jag ej höra riktigt förra året men då verkade dom låta bra.
Nu var det fattigt i värmeomådet och saknades sammanhållning i ljudbilden...
men jag tror att dessa högtalare är dom som skulle kunna låta bäst av alla på mässan OM man gav dom dämpning bakom högtalarna och vinklade ihop dom mer.

Det var befriande att efter mässan komma hem till en god vän och forumis och lyssna på ljuv musik via en komptent ljudanläggning :)
Mvh//David
Klar och nyfiken på annat !

"Att mäta är att få svar på hur det man mäter, mäter"

Nästa

Återgå till Generellt om hifi


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 14 gäster