Illaljudande musik på mässan?

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait
 
Inlägg: 26593
Blev medlem: 2011-09-17
Ort: Metropolen Hallstahammar

Re: Illaljudande musik på mässan?

Inläggav hifikg » 2019-02-18 20:25

IngOehman skrev:
hifikg skrev:
IngOehman skrev:Eller du kanske har låga krav/hör små skillnader?

När jag hälsade på dig så sa du att du tyckte du att dina två uppställda system - ESL63 respektive OA-52 - lät i princip likadant, och att det i princip omöjligt att höra vilka av dem som spelade.

Det var det inte. Jag hade som du säkert minns inga svårigheter alls att höra vilka det var som spelade och tyckte även att de lät rejält olika varandra. Du tyckte även att ditt lyssningsrum, med en efterklangstid på uppåt en sekund(!) gav en utmärkt musikåtergivning.

Ingen har fel i sina åsikter så länge de är just det, alltså åsikter och därmed subjektiva, men vi kan ändå tycka väldigt olika. Eller hur?


Vh, iö

Den har minskat med mattorna. Efterklangen alltså. I mitt rum.

Okej.

Tycker du det blev bättre? Eller typ samma men annorlunda?

hifikg skrev:Men vad gäller mässan var jag knappast ensam om att tycka att det lät bra i nämnda lokaler, så jag förvånas ändå över att du tycker att det var så illa som du ger uttryck för.

Jag har just ingen användning av statistisk information om hur många som tycker si eller så.

Spelar det någon roll om det var fler som delade din uppfattning?

Det påverkar ju inte hur det lät. Tror du inte att det finns skäl att tro att det finns massor av människor (t ex de som är inblandade i produktionen) som är nöjda med varenda hårdrocksproduktion som görs? Annars hade de väl gjort annorlunda, eller vad tror du?

Jag säger bara att jag för det mesta på mässor konstaterar att de flesta erbjuder (eller rättare sagt demonstrerar) en ljudkvalitet som är lägre än vad som är möjligt (även när de spelar skapligt välljudande programmaterial) och att detta på sätt och vis förvånar mig, samtidigt som jag ju är van vid att det är så och tycker det är bra att påminna alla besökare på mässor att apparaterna nog i många fall är bättre än de låter på mässorna.

Men på denna mässa var det lite sämre än vanligt till och med, med avseende på hur det lät.


Vh, iö


Det blev annorlunda med mattorna, jag har skrivit en hel del om dem i min tråd. Ett tag la jag mattor på mattor o mattor över dem, ha ha, blev som "kaminmannen" i Nile City nästan. Nu håller jag på att avveckla onödiga mattor, det räcker med en enkel matta, alltså ett lager. Inte för att det blir roligare att lyssna på musik, utan för att det känns mer ombonat och skönare att gå barfota på :)

Det kan väl vara intressant om det visar sig att du är den enda i hela världen som tycker att det lät så illa som du skriver "Hörde inte ett enda rum där det lät ens anständigt " samtidigt som jag och alla andra tycker att det fanns flera rum som det lät både anständigt och mer än så i, då lutar jag mig tillbaka och tänker att jag har rätt, men den där ingenjören e ute o cyklar igen. Visar det sig vara tvärtom får jag åka tillbaka till mässan och se om jag borde revidera min uppfattning. Eller så låter jag det hela (mest troligt) bara bero, för det kvittar egentligen, men det gör å andra sidan det mesta som diskuteras i forumet :)
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait
 
Inlägg: 26593
Blev medlem: 2011-09-17
Ort: Metropolen Hallstahammar

Re: Illaljudande musik på mässan?

Inläggav hifikg » 2019-02-18 20:31

DVD-ai skrev:Jag ”snodde” lite musik på mässan som jag lyssnade på hemma senare, det står klart att även det som lät vettigt på mässan låter fantastiskt mycket bättre hemma...


Fast så är det alltid. Var man än lyssnar. Finns väl inget som låter bättre än hemma :)
Som vanligt var det musiken som var den stora behållningen av mässan, för första gången hade jag Shazam i mobilen och kunde fånga upp många fler titlar än jag brukar lyckas med. Har redan röjt hos grannen och ska besöka hökaren så snart jag hinner för att lyssna vidare hemma. Kommer att skärmdumpa min lista så småningom och kommentera lite därtill.
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
shifts
Med fasen rätt!
 
Inlägg: 11250
Blev medlem: 2007-08-17
Ort: Stockholm

Re: Illaljudande musik på mässan?

Inläggav shifts » 2019-02-18 21:25

hifikg: Jag kan rangordna mina lyssningar från bäst till sämst inom spannet av de upplevelser jag hade på mässan och det är vad jag gjort i tråden. Det betyder inte att de är representativa för den nivå jag tycker återgivning ska ha eller ens närmar sig det bästa jag hört. Gissar att de flesta känner på detta sätt.
2021 maj på Spotify

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait
 
Inlägg: 26593
Blev medlem: 2011-09-17
Ort: Metropolen Hallstahammar

Re: Illaljudande musik på mässan?

Inläggav hifikg » 2019-02-18 22:08

shifts skrev:hifikg: Jag kan rangordna mina lyssningar från bäst till sämst inom spannet av de upplevelser jag hade på mässan och det är vad jag gjort i tråden. Det betyder inte att de är representativa för den nivå jag tycker återgivning ska ha eller ens närmar sig det bästa jag hört. Gissar att de flesta känner på detta sätt.


Må vara hänt, men håller du med om att det inte ens lät anständigt i något enda rum? Jag tror att jag hade kastbytt mina OA52 mot MBL-riggen utan att provlyssna (åtminstone om de skickat med Stromtanken) och troligen hade HiFi-klubben kunnat byta in dem mot Steinway & Son också, det var kanske den mest spännande upplevelsen. Vad MBL kan vet jag sedan tidigare, lyssnar mycket på MBL till vardags också, så det var ingen överraskning medan vissa stycken som spelades på Steinway gav gåshud utöver det vanliga, särskilt på en mässa. Tyvärr gick Shazam bet på en del av musiken som spelades i Drottningholm B.
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
shifts
Med fasen rätt!
 
Inlägg: 11250
Blev medlem: 2007-08-17
Ort: Stockholm

Re: Illaljudande musik på mässan?

Inläggav shifts » 2019-02-18 22:33

Jag tycker nog nästan att det inte lät anständigt någonstans nej, förutom inne hos PL Audio på Focal Kanan No 2 som lät anständigt och iaf visade ha potential.. Har nog lägre krav än Ingvar och flera andra, men tycker inte det är konstigt om någon eller några inte tycker det lät anständigt någonstans de lyssnade. De flesta rum lät bedrövligt dåligt.

MBL hade jag gärna ägt om jag hade extra rum till dessa, men tror de kan låta mycket bättre än på mässan. Basen var synnerligen problematisk där. Steinway hade jag inte tagit emot mer än för att sälja.
2021 maj på Spotify

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait
 
Inlägg: 26593
Blev medlem: 2011-09-17
Ort: Metropolen Hallstahammar

Re: Illaljudande musik på mässan?

Inläggav hifikg » 2019-02-18 23:06

Då kan nästa mässa bara bli bättre :)
Fast jag är inte enig, sååå illa var det inte, jag tycker att en hel del kan låta anständigt utan att nå upp till Carlsson-klass, men det är jag det. Jag är en sån som lyssnar mer på musiken än på ljudet, så det är nog lättare att lura mig än dig och Ingvar :)
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
music4ever
 
Inlägg: 3312
Blev medlem: 2012-04-18

Re: Illaljudande musik på mässan?

Inläggav music4ever » 2019-02-19 01:13

Morello skrev:Till och med Krall är "remastered". Obegripligt att Spotify/Tidal är så populärt även bland folk som påstår sig ha anspråk.


För att de har nya skivor som knappast låter bättre på CD utgåvan. Sen så är det perfekt att ha när man letar ny musik eller gör playlist eller när man har musik på i bakgrunden.

Användarvisningsbild
sprudel
ADHB
 
Inlägg: 9565
Blev medlem: 2008-01-20
Ort: Göteborg

Re: Illaljudande musik på mässan?

Inläggav sprudel » 2019-02-19 08:16

Oj då, så mycket gnäll på mässor. Jag tror många har lite stora förväntningar.
Hemma sitter man i sweetspot, och trixat och fixat på olika sätt under lång tid för att få till ljudet. Det borde låta hyfsat, men inte överallt antagligen.
På mässan har leverantören knappt en dag och begränsade möjligheter att anpassa rummet, då kan det inte låta bra överallt, kanske inte ens i sweetspot.
Mäsupplevelser visar väl återigen rummets betydelse, det är så det är.
It ain't what you don't know that gets you into trouble. It's what you know for sure that just ain't so.

M.Twain

Perhaps you say that it's not accurate? I say it's entertainment!

© 2012 Nelson Pass

Användarvisningsbild
PJo
 
Inlägg: 403
Blev medlem: 2014-10-25
Ort: Stockholm

Re: Illaljudande musik på mässan?

Inläggav PJo » 2019-02-19 08:38

juanth skrev:
1729BE6C-3452-47C4-BC93-402AA5A25051.jpeg
juanth skrev:Dessa låtar hörde jag: https://open.spotify.com/user/juanth/pl ... G3Z8TGIWFQ


Jag glömde nämna att jag inte hittade den här (se bild) på Spotify till listan så den är med i en annan version.

Sedan om någon mer har listat den musik ni lyssnade på under mässan så lägg gärna till på listan, den är öppen.

Denna är inte helt dålig! :) Förutsatt att det var just denna=Telarc'en då.
/Patrik
Scientia Potentia Est

Användarvisningsbild
RogerGustavsson
 
Inlägg: 22665
Blev medlem: 2004-05-02
Ort: Huskvarna

Re: Illaljudande musik på mässan?

Inläggav RogerGustavsson » 2019-02-19 08:42

sprudel skrev:Oj då, så mycket gnäll på mässor. Jag tror många har lite stora förväntningar.
Hemma sitter man i sweetspot, och trixat och fixat på olika sätt under lång tid för att få till ljudet. Det borde låta hyfsat, men inte överallt antagligen.
På mässan har leverantören knappt en dag och begränsade möjligheter att anpassa rummet, då kan det inte låta bra överallt, kanske inte ens i sweetspot.
Mäsupplevelser visar väl återigen rummets betydelse, det är så det är.


Det där kan man hålla med om! Det är också en stor skillnad på att ha ett rum fullt med folk eller att sitta där själv. Mindre anläggningar som i hemmamiljö kan låta utmärkt har väldigt svårt att hävda sig på mässor där det ska spelas starkt och kanske i stora rum. Det är heller inte alla demonstratörer som har det kunnande de borde ha. Kanske är de mera säljare än välljudsentusiaster?

Användarvisningsbild
Morgan
 
Inlägg: 2607
Blev medlem: 2004-11-17
Ort: Bollebygd

Re: Illaljudande musik på mässan?

Inläggav Morgan » 2019-02-19 10:37

På 90-talet hade jag med mig min blivande hustru till Arken-mässan i Göteborg. Stooora Infinity-högtalare demades med elektronik i miljonklassen. Hustrun: "Jag förstår varför säljaren snackar så mycket och spelar så lite musik, för det låter ju inte bra!". I det ena rummet efter det andra var kommentaren densamma: Det låter bättre hemma! (Och på den tiden hade jag inte så särskilt mycket akustikåtgärder i vardagsrummet, så det lät inte superbra där heller.)
På två ställen tyckte hon det lät bra: Hos Dynaudio och hos Purist Audio Design. Båda kända för att lägga stor vikt vid att ge sina högtalare goda akustiska arbetsbetingelser på mässorna. Det är nästan alltid demorummens akustik som är problemet på mässor. Det enda som möjligen kan låta skapligt är gles närmickad musik med få instrument.
Hobbyakustiker (kontrollrum, lyssningsrum, hemmabiosar).
Hobbykabeltillverkare :)

Användarvisningsbild
shifts
Med fasen rätt!
 
Inlägg: 11250
Blev medlem: 2007-08-17
Ort: Stockholm

Re: Illaljudande musik på mässan?

Inläggav shifts » 2019-02-19 11:17

sprudel skrev:Oj då, så mycket gnäll på mässor. Jag tror många har lite stora förväntningar.
Hemma sitter man i sweetspot, och trixat och fixat på olika sätt under lång tid för att få till ljudet. Det borde låta hyfsat, men inte överallt antagligen.
På mässan har leverantören knappt en dag och begränsade möjligheter att anpassa rummet, då kan det inte låta bra överallt, kanske inte ens i sweetspot.
Mäsupplevelser visar väl återigen rummets betydelse, det är så det är.


Njaeee, alltså, ja och nej. Klart rummet är den största boven. Mässlyssning är mässlyssning. Men många verkar älska det de hör och då blir det ju bara konstigt: Jag ser folk många gånger till och med sittdansa i extas och ivrigt söka blicken från den som demar och entusiastiskt nicka när det pratas om hur bra djupledsperspektiv högtalarna målar upp – när det inte är ens i närheten av bra, platt som en pannkaka osv. Brukar prova på flera olika positioner för att se hur mina intryck ändras, men oftast består de. De kan ju vara glada för att låten är bra, kaffet var gott och de är bra kompis med demonstratören och vill boosta hans presentation en smula med entusiasm så klart.
2021 maj på Spotify

Användarvisningsbild
juanth
 
Inlägg: 3575
Blev medlem: 2012-04-18
Ort: Sthlm

Re: Illaljudande musik på mässan?

Inläggav juanth » 2019-02-19 11:51

PJo skrev:
juanth skrev:
1729BE6C-3452-47C4-BC93-402AA5A25051.jpeg
juanth skrev:Dessa låtar hörde jag: https://open.spotify.com/user/juanth/pl ... G3Z8TGIWFQ


Jag glömde nämna att jag inte hittade den här (se bild) på Spotify till listan så den är med i en annan version.

Sedan om någon mer har listat den musik ni lyssnade på under mässan så lägg gärna till på listan, den är öppen.

Denna är inte helt dålig! :) Förutsatt att det var just denna=Telarc'en då.


Jodå det var den. Fantastisk dynamik.
Mvh Johan


Orthoakustiska öron. Bor i Sörmland och ibland i Sthlm

Användarvisningsbild
IngOehman
 
Inlägg: 48415
Blev medlem: 2003-09-28
Ort: K-PAX via Tellus

Re: Illaljudande musik på mässan?

Inläggav IngOehman » 2019-02-19 13:50

hifikg skrev:
DVD-ai skrev:Jag ”snodde” lite musik på mässan som jag lyssnade på hemma senare, det står klart att även det som lät vettigt på mässan låter fantastiskt mycket bättre hemma...


Fast så är det alltid. Var man än lyssnar. Finns väl inget som låter bättre än hemma :)

Du säger saker som står i motsatsförhållande till varandra.

Du kan inte BÅDE säga att du tycker det låter bättre hemma hos dig än allt annat - och även antyda att du tycker saker du hört på mässa låter bättre än därhemma - såpass att du skulle kunna tänka dig att byta ut det du har hemma till anläggning X eller Y som du hört på mässan (bortsett ifrån priset).

Är det inte så enkelt som att du tycker rätt så mycket låter bra och även ganska lika? Att det i själva verket finns massor av olika anläggningar som du skulle bli väldigt nöjd med, eftersom du är sådan? Det är en bra egenskap! Bra för den som har den.

Två av de mest olika högtalare som konstruerats är Carlsson OA-52 och Quad ESL 63. Och du tycker de låter så lika att de är svåra att skilja. Eller hur? Det är kanske inte så konstigt att du på en HIFi-mässa tycker att flera anläggningar spelar bra?

Det är inte alls menat som en kritik, verkligen inte. Bara som en uppmaning till dig att fundera på om det inte är rätt så naturligt att någon annan, med större urskillning, är mindre benägen att nöja sig med vad som helst än du? Det är ju inte konstigare än att någon som bara har ledsyn är mindre kritisk mot fel på glasögon.



Vh, iö
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
Morello
 
Inlägg: 34863
Blev medlem: 2003-05-19
Ort: Stockholm/Täby

Re: Illaljudande musik på mässan?

Inläggav Morello » 2019-02-19 14:04

Ojoj, vilken käftsmäll.
Driver: SYBARITE AUDIO
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait
 
Inlägg: 26593
Blev medlem: 2011-09-17
Ort: Metropolen Hallstahammar

Re: Illaljudande musik på mässan?

Inläggav hifikg » 2019-02-19 14:05

ha ha den var fin... ledsyn... jo jag tackar jag :)

OA 52 levererar ren och oförfalskad musik, så och ESL 63, det är inte märkvärdigare än så, musik är musik. Och jag TROR att ett par halvstora MBL skulle göra likaledes, fast jag skrev också att jag inte är helt säker, det vore en klar chansning att byta, men ibland måste man våga. Steinway & Son fick jag lite olika intryck av, något lurigt var det med dem, även om de stundtals spelade brallorna av det mesta. När jag gick ner o lyssnade på Focal direkt efter kändes det (flummigt värre) mer äkta och luften var lättare att andas, trots ett mycket mindre rum. Det fick mig att fundera på om dsp-behandlingen kanske skulle vara tröttande efter en tids lyssning.

Minns när jag hörde Yamaha dema DSP i Älvsjö i mitten på 80-talet, hur de kunde förflytta lyssnaren mellan olika akustiska miljöer med några knapptryck. Storslaget. Men nyhetens behag lade sig ganska snabbt. Jag har fortfarande kvar en sån där tilläggsgrunka i mina samlingar, men skulle inte få för mig att använda den :)
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
paa
Sökaren
 
Inlägg: 35481
Blev medlem: 2005-01-10

Re: Illaljudande musik på mässan?

Inläggav paa » 2019-02-19 18:59

Men de har ju helt olika funktion. Lyngdorf Room Perfect tar hand om rummets påverkan på frekvensgången. Yamahas DSP skapar däremot en konstgjord efterklang som läggs på musiken.
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
IngOehman
 
Inlägg: 48415
Blev medlem: 2003-09-28
Ort: K-PAX via Tellus

Re: Illaljudande musik på mässan?

Inläggav IngOehman » 2019-02-19 19:11

Ja, helt olika saker.

Och hur Morello än försöker att skapa bråk och få folk att misstolka varandras inlägg (och påstå att något som inte på något sätt varken var eller var avsett att tolkas som en käftsmäll) så hoppas jag att du hifikg förstår vad jag menade. Det är inte något konstigt att olika människor finner olika antal system som ”dugliga”.


Vh, iö
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait
 
Inlägg: 26593
Blev medlem: 2011-09-17
Ort: Metropolen Hallstahammar

Re: Illaljudande musik på mässan?

Inläggav hifikg » 2019-02-19 19:50

IngOehman skrev:Ja, helt olika saker.

Och hur Morello än försöker att skapa bråk och få folk att misstolka varandras inlägg (och påstå att något som inte på något sätt varken var eller var avsett att tolkas som en käftsmäll) så hoppas jag att du hifikg förstår vad jag menade. Det är inte något konstigt att olika människor finner olika antal system som ”dugliga”.


Vh, iö


Jag skrev mitt inlägg medan han publicerade sitt, men eftersom det kom så nära brydde jag mig inte om att citera, det framgick nog ändå vems inlägg jag svarade på. Hoppas jag. Vi har bara olika sätt att betrakta produkter och musik.

Ditt sätt att lyssna är säkert optimalt för en fabrikör, du förväntas lyssna mer på små anomalier än helheten. Klart du noterar saker som jag, som bara njuter av musik, inte noterar. Då blir det säkert lätt att uppfatta skillnaden mellan två olika högtalare, men låter verkligen musiken, helheten, så väldigt olika? Där är det kanske du som skulle behöva blindglasögon för att slippa se och veta vad du lyssnar på och kunna slappna av o bara njuta.

Jag minns när jag jobbade med katalogproduktion och korrekturläste (ungdomar kan googla, det förekommer inte längre) dagarna i ända periodvis. Det blev så illa att jag inte kunde läsa en vanlig bok utan att sätta korrekturtecken i marginalen :) Bokens innehåll gick mig förbi. Såg en felstavning långt innan jag läst sidan och än idag är jag känslig för sådana, men har slutat med ovanan att påpeka dem :) Ibland tänker jag att det måste vara som att ha ett absolut gehör, det är utomordentligt bra i somliga sammanhang men säkert rätt jobbigt i andra.

Brorsan som är en jäkel på motorer hör om en ventil rör sig lite fel och börjar fundera på det resten av resan, missar både Eiffeltornet och Triumfbågen, medan jag, som njuter av färden kan ta in allt. Om bilen rasar om tusen mil blir en senare historia :)

Ibland är det bra att se träden, ibland vill man uppleva skogen.
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait
 
Inlägg: 26593
Blev medlem: 2011-09-17
Ort: Metropolen Hallstahammar

Re: Illaljudande musik på mässan?

Inläggav hifikg » 2019-02-19 19:55

paa skrev:Men de har ju helt olika funktion. Lyngdorf Room Perfect tar hand om rummets påverkan på frekvensgången. Yamahas DSP skapar däremot en konstgjord efterklang som läggs på musiken.


Jag förstår att det är olika saker, men tänker om det ändå skapar en konstgjord känsla som är tröttande i längden. Jämförde bara nyhetens behag så att säga. När man hör effekten för första gången är den slående, men är det lika kul när man går ner i lyssningsrummet efter drygt tre decennier?
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
Morello
 
Inlägg: 34863
Blev medlem: 2003-05-19
Ort: Stockholm/Täby

Re: Illaljudande musik på mässan?

Inläggav Morello » 2019-02-19 20:03

IngOehman skrev:Ja, helt olika saker.

Och hur Morello än försöker att skapa bråk och få folk att misstolka varandras inlägg (och påstå att något som inte på något sätt varken var eller var avsett att tolkas som en käftsmäll) så hoppas jag att du hifikg förstår vad jag menade. Det är inte något konstigt att olika människor finner olika antal system som ”dugliga”.


Vh, iö


Du tolkar och tolkar fel - jag söker inte starta bråk, men konstaterar att du implicerar att hifikg hör taffligt och/eller har taffligt omdöme.
Driver: SYBARITE AUDIO
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
goat76
 
Inlägg: 6641
Blev medlem: 2012-08-25

Re: Illaljudande musik på mässan?

Inläggav goat76 » 2019-02-20 00:00

hifikg skrev:
paa skrev:Men de har ju helt olika funktion. Lyngdorf Room Perfect tar hand om rummets påverkan på frekvensgången. Yamahas DSP skapar däremot en konstgjord efterklang som läggs på musiken.


Jag förstår att det är olika saker, men tänker om det ändå skapar en konstgjord känsla som är tröttande i längden. Jämförde bara nyhetens behag så att säga. När man hör effekten för första gången är den slående, men är det lika kul när man går ner i lyssningsrummet efter drygt tre decennier?


Det verkar som om du har en lite avig syn på rumskorrigering för om det görs helt rätt och med perfekt precision så uppstår det inte någon konstgjord känsla. Det blir ju knappast mer tröttsamt att lyssna på musik om man reducerar eller helt tar bort de förstärkta frekvenser som lyssningsrummet lagt till, snarare tvärtom då dessa problem-frekvenser inte längre beslöjar precis allt man lyssnar på. Resultatet av korrigeringen gör så att allt istället låter som det ursprungligen var tänkt.

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait
 
Inlägg: 26593
Blev medlem: 2011-09-17
Ort: Metropolen Hallstahammar

Re: Illaljudande musik på mässan?

Inläggav hifikg » 2019-02-20 00:31

goat76 skrev:
hifikg skrev:
paa skrev:Men de har ju helt olika funktion. Lyngdorf Room Perfect tar hand om rummets påverkan på frekvensgången. Yamahas DSP skapar däremot en konstgjord efterklang som läggs på musiken.


Jag förstår att det är olika saker, men tänker om det ändå skapar en konstgjord känsla som är tröttande i längden. Jämförde bara nyhetens behag så att säga. När man hör effekten för första gången är den slående, men är det lika kul när man går ner i lyssningsrummet efter drygt tre decennier?


Det verkar som om du har en lite avig syn på rumskorrigering för om det görs helt rätt och med perfekt precision så uppstår det inte någon konstgjord känsla. Det blir ju knappast mer tröttsamt att lyssna på musik om man reducerar eller helt tar bort de förstärkta frekvenser som lyssningsrummet lagt till, snarare tvärtom då dessa problem-frekvenser inte längre beslöjar precis allt man lyssnar på. Resultatet av korrigeringen gör så att allt istället låter som det ursprungligen var tänkt.


Jag har egentligen ingen syn alls på rumskorrigering. Det kanske var något helt annat som gav mig känslan jag beskrev. Jag avslutade min, något dystopiska, fundering med ett frågetecken. Jag påstår mig inte veta något alls. Mer än att jag inte behöver det, mina högtalare är byggda för att fungera i vanliga rum och det gör de. Både OA 52 och ESL 63 :)
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
music4ever
 
Inlägg: 3312
Blev medlem: 2012-04-18

Re: Illaljudande musik på mässan?

Inläggav music4ever » 2019-02-20 01:12

goat76 skrev:Det verkar som om du har en lite avig syn på rumskorrigering för om det görs helt rätt och med perfekt precision så uppstår det inte någon konstgjord känsla. Det blir ju knappast mer tröttsamt att lyssna på musik om man reducerar eller helt tar bort de förstärkta frekvenser som lyssningsrummet lagt till, snarare tvärtom då dessa problem-frekvenser inte längre beslöjar precis allt man lyssnar på. Resultatet av korrigeringen gör så att allt istället låter som det ursprungligen var tänkt.


Han är knappast ensam. Rumkorrigering är verkligen inget jag skulle rekommendera någon, då det är väsentligt mycket sämre än att fixa till rummet.

Användarvisningsbild
goat76
 
Inlägg: 6641
Blev medlem: 2012-08-25

Re: Illaljudande musik på mässan?

Inläggav goat76 » 2019-02-20 01:32

hifikg skrev:
goat76 skrev:
hifikg skrev:
Jag förstår att det är olika saker, men tänker om det ändå skapar en konstgjord känsla som är tröttande i längden. Jämförde bara nyhetens behag så att säga. När man hör effekten för första gången är den slående, men är det lika kul när man går ner i lyssningsrummet efter drygt tre decennier?


Det verkar som om du har en lite avig syn på rumskorrigering för om det görs helt rätt och med perfekt precision så uppstår det inte någon konstgjord känsla. Det blir ju knappast mer tröttsamt att lyssna på musik om man reducerar eller helt tar bort de förstärkta frekvenser som lyssningsrummet lagt till, snarare tvärtom då dessa problem-frekvenser inte längre beslöjar precis allt man lyssnar på. Resultatet av korrigeringen gör så att allt istället låter som det ursprungligen var tänkt.


Jag har egentligen ingen syn alls på rumskorrigering. Det kanske var något helt annat som gav mig känslan jag beskrev. Jag avslutade min, något dystopiska, fundering med ett frågetecken. Jag påstår mig inte veta något alls. Mer än att jag inte behöver det, mina högtalare är byggda för att fungera i vanliga rum och det gör de. Både OA 52 och ESL 63 :)


Jo jag förstår, jag försöker väl bara ge ett svar till ditt frågetecken. :)
En korrektion av ett fel ger inte en effekt, den tar snarare bort den.

Jag var tidigare en stark motståndare till digital korrigering men har de senaste 4-5 månaderna använt den. Då och då har jag provat stänga av den men har vid varje tillfälle konstatera att det blir bättre med den påslagen.
Om små korrigeringar görs på rätt sätt för att få till de sista små stegen i ett redan hyfsat välljudande rum så bidrar dessa små justeringar betydligt mer än man först kan tro.
De små korrigeringarna jag gjort ligger alla under 80Hz men bidrar till en klart tydligare bas som faktiskt låter starkare trots att jag alltså har filat ner vissa frekvenser, och trots att justeringarna ligger långt under frekvenserna för röster/sång så är det tydligt att de tidigare var något beslöjade av dessa rums-noder.

Användarvisningsbild
goat76
 
Inlägg: 6641
Blev medlem: 2012-08-25

Re: Illaljudande musik på mässan?

Inläggav goat76 » 2019-02-20 01:41

music4ever skrev:
goat76 skrev:Det verkar som om du har en lite avig syn på rumskorrigering för om det görs helt rätt och med perfekt precision så uppstår det inte någon konstgjord känsla. Det blir ju knappast mer tröttsamt att lyssna på musik om man reducerar eller helt tar bort de förstärkta frekvenser som lyssningsrummet lagt till, snarare tvärtom då dessa problem-frekvenser inte längre beslöjar precis allt man lyssnar på. Resultatet av korrigeringen gör så att allt istället låter som det ursprungligen var tänkt.


Han är knappast ensam. Rumkorrigering är verkligen inget jag skulle rekommendera någon, då det är väsentligt mycket sämre än att fixa till rummet.


Först fixar man rummet, sen finjusterar man med rumskorrigering.

Du har misslyckats med de korrigeringar du testat, och det lika mycket som du misslyckas med att dölja att du jagar efter mig i varje tråd. Om jag säger rött, så säger du blått, och du förlorar varje gång. :D

Användarvisningsbild
music4ever
 
Inlägg: 3312
Blev medlem: 2012-04-18

Re: Illaljudande musik på mässan?

Inläggav music4ever » 2019-02-20 04:27

Rumkorrigering är värdelöst. Vår hörsel uppfattar inte ljudet som en mick.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör
 
Inlägg: 57179
Blev medlem: 2003-10-28
Ort: Grå Hamnarna

Re: Illaljudande musik på mässan?

Inläggav Nattlorden » 2019-02-20 08:30

goat76 skrev:
hifikg skrev:
paa skrev:Men de har ju helt olika funktion. Lyngdorf Room Perfect tar hand om rummets påverkan på frekvensgången. Yamahas DSP skapar däremot en konstgjord efterklang som läggs på musiken.


Jag förstår att det är olika saker, men tänker om det ändå skapar en konstgjord känsla som är tröttande i längden. Jämförde bara nyhetens behag så att säga. När man hör effekten för första gången är den slående, men är det lika kul när man går ner i lyssningsrummet efter drygt tre decennier?


Det verkar som om du har en lite avig syn på rumskorrigering för om det görs helt rätt och med perfekt precision så uppstår det inte någon konstgjord känsla. Det blir ju knappast mer tröttsamt att lyssna på musik om man reducerar eller helt tar bort de förstärkta frekvenser som lyssningsrummet lagt till, snarare tvärtom då dessa problem-frekvenser inte längre beslöjar precis allt man lyssnar på. Resultatet av korrigeringen gör så att allt istället låter som det ursprungligen var tänkt.


Inte allt - så fort du justerar i själva signalen så förändrar du direktljudet, så alla förändringar (som inte är till för att förbättra högtalaren själv) kommer att vara försämringar av direktljudet. Sen vet vi ju att i mängd så är direktljudet i minoritet av allt ljud vi hör - men jag och många med mig håller det ändå för att vara den viktigaste delen.

Har Cantons top-of-the-line digitalkorrigerade högtalare Digital 1.1 stående hemma, så jag har jämfört länge och väl - de har dock inte varit inkopplade på väldigt länge. ( En tjänstgör som helmholz-fälla, den andra har porten pluggad.)
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
hcl
 
Inlägg: 2050
Blev medlem: 2013-07-16

Re: Illaljudande musik på mässan?

Inläggav hcl » 2019-02-20 08:37

music4ever skrev:Rumkorrigering är värdelöst. Vår hörsel uppfattar inte ljudet som en mick.


Helautomatisk rumskorrigering är nog sällan bra (har aldrig hört någon sådan korrigerad anläggning som låtit bra). Helt manuell ”rumskorrigering” (bl.a. eller kanske t.o.m. f.f.a. rätt placering av högtalarna) är helt nödvändigt för bra återgivning i ett rum.
- - - - - - - - - - - - - - - - - -
Rocred Production AB
www.rocred.se
info@rocred.se

Användarvisningsbild
goat76
 
Inlägg: 6641
Blev medlem: 2012-08-25

Re: Illaljudande musik på mässan?

Inläggav goat76 » 2019-02-20 09:27

Nattlorden skrev:
goat76 skrev:
hifikg skrev:
Jag förstår att det är olika saker, men tänker om det ändå skapar en konstgjord känsla som är tröttande i längden. Jämförde bara nyhetens behag så att säga. När man hör effekten för första gången är den slående, men är det lika kul när man går ner i lyssningsrummet efter drygt tre decennier?


Det verkar som om du har en lite avig syn på rumskorrigering för om det görs helt rätt och med perfekt precision så uppstår det inte någon konstgjord känsla. Det blir ju knappast mer tröttsamt att lyssna på musik om man reducerar eller helt tar bort de förstärkta frekvenser som lyssningsrummet lagt till, snarare tvärtom då dessa problem-frekvenser inte längre beslöjar precis allt man lyssnar på. Resultatet av korrigeringen gör så att allt istället låter som det ursprungligen var tänkt.


Inte allt - så fort du justerar i själva signalen så förändrar du direktljudet, så alla förändringar (som inte är till för att förbättra högtalaren själv) kommer att vara försämringar av direktljudet. Sen vet vi ju att i mängd så är direktljudet i minoritet av allt ljud vi hör - men jag och många med mig håller det ändå för att vara den viktigaste delen.

Har Cantons top-of-the-line digitalkorrigerade högtalare Digital 1.1 stående hemma, så jag har jämfört länge och väl - de har dock inte varit inkopplade på väldigt länge. ( En tjänstgör som helmholz-fälla, den andra har porten pluggad.)


Canton Digital 1.1 är som jag förstår det en högtalare med en 20 år gammal inbyggd digitalkorrigering där man matade in de värden man fick från en mätning med en mikrofon?

Det låter som om det är en sån där typ av automatisk rumskorrigering som brukar följa med hembio-förstärkare och som aldrig låter bra.
Om Cantons lösning gjorde korrigeringar långt uppe i det hörbara området över 80Hz så kan jag förstå att det blev riktigt dåligt.

FöregåendeNästa

Återgå till Generellt om hifi


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 11 gäster