Högtalarkablar, i dagsläget

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Baffel
Semesterfirare
 
Inlägg: 5660
Blev medlem: 2018-11-26

Högtalarkablar, i dagsläget

Inläggav Baffel » 2019-02-22 20:00

Ämnet har säkert avhandlats tidigare , men en liten uppdatering om dagsläget. Hur är det med högtalarkablar nu för tiden? Låt säga att jag har en anläggning för 50 000 kronor. Lagt ned 25 000 kronor på högtalarna. Finns det några riktmärken på hur mycket jag ska satsa på högtalarkablar? Misstänker att de tokdyra kablarna som kostade lika mycket som högtalarna inte finns kvar längre , men å andra sidan duger bara några smala elsladdar a typ 20 kronor. Vad har hänt de senaste åren gällande högtalarkablar? Hur ser man på detta nu för tiden?

Användarvisningsbild
paa
Sökaren
 
Inlägg: 35480
Blev medlem: 2005-01-10

Re: Högtalarkablar, i dagsläget

Inläggav paa » 2019-02-22 20:05

Baffel skrev:Ämnet har säkert avhandlats tidigare , men en liten uppdatering om dagsläget. Hur är det med högtalarkablar nu för tiden? Låt säga att jag har en anläggning för 50 000 kronor. Lagt ned 25 000 kronor på högtalarna. Finns det några riktmärken på hur mycket jag ska satsa på högtalarkablar? Misstänker att de tokdyra kablarna som kostade lika mycket som högtalarna inte finns kvar längre , men å andra sidan duger bara några smala elsladdar a typ 20 kronor. Vad har hänt de senaste åren gällande högtalarkablar? Hur ser man på detta nu för tiden?

Rekommenderar tråden: Vilken typ av högtalarkablar har du?
viewtopic.php?p=1981048
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
Baffel
Semesterfirare
 
Inlägg: 5660
Blev medlem: 2018-11-26

Re: Högtalarkablar, i dagsläget

Inläggav Baffel » 2019-02-22 20:07

paa skrev:
Baffel skrev:Ämnet har säkert avhandlats tidigare , men en liten uppdatering om dagsläget. Hur är det med högtalarkablar nu för tiden? Låt säga att jag har en anläggning för 50 000 kronor. Lagt ned 25 000 kronor på högtalarna. Finns det några riktmärken på hur mycket jag ska satsa på högtalarkablar? Misstänker att de tokdyra kablarna som kostade lika mycket som högtalarna inte finns kvar längre , men å andra sidan duger bara några smala elsladdar a typ 20 kronor. Vad har hänt de senaste åren gällande högtalarkablar? Hur ser man på detta nu för tiden?

Rekommenderar tråden: Vilken typ av högtalarkablar har du?
viewtopic.php?p=1981048


Aha aha missade det. Då är denna tråd överflödig , om man inte vill diskutera högtalarkablar generellt , utvecklingen , synen på hur de ska vara utformade osv.

Användarvisningsbild
NADifierad
inaktiv
 
Inlägg: 15267
Blev medlem: 2009-01-04
Ort: Karlskrona

Re: Högtalarkablar, i dagsläget

Inläggav NADifierad » 2019-02-22 20:17

Känns som det finns tillräckligt med sådana diskussioner redan.
Det samma gäller spikes kontra mjukfötter :)
Stereo = Dator, TV, Optiskt, Najda, InterM R300plus, Fukdist och 2 x 18” infra.

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait
 
Inlägg: 26589
Blev medlem: 2011-09-17
Ort: Metropolen Hallstahammar

Re: Högtalarkablar, i dagsläget

Inläggav hifikg » 2019-02-22 20:23

Längden är den viktigaste parametern. För korta kablar är ett elände.
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
Baffel
Semesterfirare
 
Inlägg: 5660
Blev medlem: 2018-11-26

Re: Högtalarkablar, i dagsläget

Inläggav Baffel » 2019-02-22 20:34

Om jag kunde hade jag raderat denna tråd nu. Inser att den är överflödig. Sorry.

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait
 
Inlägg: 26589
Blev medlem: 2011-09-17
Ort: Metropolen Hallstahammar

Re: Högtalarkablar, i dagsläget

Inläggav hifikg » 2019-02-22 22:11

Baffel skrev:Om jag kunde hade jag raderat denna tråd nu. Inser att den är överflödig. Sorry.


Vi har svårt för ormolja på den här sajten, jag skulle hellre köpa en bil till än en sån här :)
Bilagor
Ansuzkablar.jpg
Ansuzkablar.jpg (187.36 KiB) Visad 3345 gånger
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
Baffel
Semesterfirare
 
Inlägg: 5660
Blev medlem: 2018-11-26

Re: Högtalarkablar, i dagsläget

Inläggav Baffel » 2019-02-22 22:36

Ähä jag skulle aldrig köpa dessa vansinneskablar, men min undran var mest duger en enkel lampsladd i alla lägen eller ej?

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann
 
Inlägg: 39703
Blev medlem: 2007-04-17
Ort: Härnösand

Re: Högtalarkablar, i dagsläget

Inläggav petersteindl » 2019-02-22 23:07

Skulle heller aldrig köpa dessa. Jag behöver 6 meter. Undrar vad de skulle kosta?
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
Griff
 
Inlägg: 357
Blev medlem: 2006-09-08

Re: Högtalarkablar, i dagsläget

Inläggav Griff » 2019-02-23 00:03

hifikg skrev:
Baffel skrev:Om jag kunde hade jag raderat denna tråd nu. Inser att den är överflödig. Sorry.


Vi har svårt för ormolja på den här sajten, jag skulle hellre köpa en bil till än en sån här :)

Fick mig osökt att tänka på när Linns representant (Göran?) installerade Linn hemma hos mig då han ropade ”har du hört den här saxofonen i ”When I’m sextifour” tidigare.

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait
 
Inlägg: 26589
Blev medlem: 2011-09-17
Ort: Metropolen Hallstahammar

Re: Högtalarkablar, i dagsläget

Inläggav hifikg » 2019-02-23 00:07

Griff skrev:
hifikg skrev:
Baffel skrev:Om jag kunde hade jag raderat denna tråd nu. Inser att den är överflödig. Sorry.


Vi har svårt för ormolja på den här sajten, jag skulle hellre köpa en bil till än en sån här :)

Fick mig osökt att tänka på när Linns representant (Göran?) installerade Linn hemma hos mig då han ropade ”har du hört den här saxofonen i ”When I’m sextifour” tidigare.


Hade han tagit med en extra? Men visst är det lite fräsigt med installation av tillverkaren/representanten i hemmiljö. Min polare fick det när han köpte MBL. Det närmaste jag varit var när Peter var här med sina ägg :)
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait
 
Inlägg: 26589
Blev medlem: 2011-09-17
Ort: Metropolen Hallstahammar

Re: Högtalarkablar, i dagsläget

Inläggav hifikg » 2019-02-23 00:11

Baffel skrev:Ähä jag skulle aldrig köpa dessa vansinneskablar, men min undran var mest duger en enkel lampsladd i alla lägen eller ej?


Det är frestande att svara "ja" på den frågan, men eftersom det här är Faktiskt så måste du berätta vad du menar med "en enkel lampsladd" menar du en sladd med en enkelledare så duger det inte, då behöver du två... o så där kan vi hålla på hela natten, men om du menar det jag tror så är svaret JA
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
NADifierad
inaktiv
 
Inlägg: 15267
Blev medlem: 2009-01-04
Ort: Karlskrona

Re: Högtalarkablar, i dagsläget

Inläggav NADifierad » 2019-02-23 00:16

Fast den är lite klen!?
Har för mig att lampsladd brukar ligga på 0,75 kvadrat.
Fast även det är troligen diskuterbart :) .
Stereo = Dator, TV, Optiskt, Najda, InterM R300plus, Fukdist och 2 x 18” infra.

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait
 
Inlägg: 26589
Blev medlem: 2011-09-17
Ort: Metropolen Hallstahammar

Re: Högtalarkablar, i dagsläget

Inläggav hifikg » 2019-02-23 00:18

NADifierad skrev:Fast den är lite klen!?
Har för mig att lampsladd brukar liggapå 0,75 kvadrat.
Fast även det är troligen diskuterbart :) .


Hä dug bra dä... fast själv är jag förstås lite skrockfull o kör 4 mm VdH kablage, ha ha... fanns ju en tid när jag trodde på Kent på Hifi-Art :) Nåja, han gav mig ett väldigt bra pris på kablarna när jag köpte mina OA52 av honom, så jag var helt nöjd med den affären. Spelar med dem just nu, tre decennier senare. Fast ibland har jag möblerat så de inte räckt till, då har jag skarvat med lampsladd med hjälp av en sockerbit o inte kan någon, av kvinna född, höra skillnad på det heller.
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
NADifierad
inaktiv
 
Inlägg: 15267
Blev medlem: 2009-01-04
Ort: Karlskrona

Re: Högtalarkablar, i dagsläget

Inläggav NADifierad » 2019-02-23 00:28

Du får bjuda in till blindtest :D
Stereo = Dator, TV, Optiskt, Najda, InterM R300plus, Fukdist och 2 x 18” infra.

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait
 
Inlägg: 26589
Blev medlem: 2011-09-17
Ort: Metropolen Hallstahammar

Re: Högtalarkablar, i dagsläget

Inläggav hifikg » 2019-02-23 00:31

NADifierad skrev:Du får bjuda in till blindtest :D


Du är välkommen när du vill :)
Då kan jag bjuda på ett onödigt test av min strömkabel också :)
Bilagor
snakehead_4732.jpg
snakehead_4732.jpg (81.79 KiB) Visad 3245 gånger
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
Baffel
Semesterfirare
 
Inlägg: 5660
Blev medlem: 2018-11-26

Re: Högtalarkablar, i dagsläget

Inläggav Baffel » 2019-02-23 00:33

Vad i helvete är det där? Senaste alienfilmen ?

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait
 
Inlägg: 26589
Blev medlem: 2011-09-17
Ort: Metropolen Hallstahammar

Re: Högtalarkablar, i dagsläget

Inläggav hifikg » 2019-02-23 00:40

Baffel skrev:Vad i helvete är det där? Senaste alienfilmen ?


Det är en riktigt kabel, bra att ha med sig den bilden på mässorna, då backar kabelnasarna snabbt, för den där slår de inte :)
Lite som Crocodile Dundee, fast han hade kanske inte en kabel... Det finns fler bilder på den i min medlemstråd, men då måste jag varna för stötande innehåll.
Bilagor
blownhat_5093.jpg
blownhat_5093.jpg (34.6 KiB) Visad 3217 gånger
Senast redigerad av hifikg 2019-02-23 00:52, redigerad totalt 2 gånger.
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
NADifierad
inaktiv
 
Inlägg: 15267
Blev medlem: 2009-01-04
Ort: Karlskrona

Re: Högtalarkablar, i dagsläget

Inläggav NADifierad » 2019-02-23 00:41

Men om han lagt en kabel..... 8)
Stereo = Dator, TV, Optiskt, Najda, InterM R300plus, Fukdist och 2 x 18” infra.

Användarvisningsbild
Baffel
Semesterfirare
 
Inlägg: 5660
Blev medlem: 2018-11-26

Re: Högtalarkablar, i dagsläget

Inläggav Baffel » 2019-02-23 01:03

hifikg skrev:
Baffel skrev:Vad i helvete är det där? Senaste alienfilmen ?


Det är en riktigt kabel, bra att ha med sig den bilden på mässorna, då backar kabelnasarna snabbt, för den där slår de inte :)
Lite som Crocodile Dundee, fast han hade kanske inte en kabel... Det finns fler bilder på den i min medlemstråd, men då måste jag varna för stötande innehåll.


Ha ha. Men jag kan fixa en som är dubbelt så tjock . Lite vanlig kabel och sen klippa klippa en madrass , köpa lite ormfärgad tyg . Vips. Extra pris för dig min vän idag bara 25 000 kr. Just att den är ormfärgad (ormolja) är det roliga i det hela.

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait
 
Inlägg: 26589
Blev medlem: 2011-09-17
Ort: Metropolen Hallstahammar

Re: Högtalarkablar, i dagsläget

Inläggav hifikg » 2019-02-23 01:12

Baffel skrev:
hifikg skrev:
Baffel skrev:Vad i helvete är det där? Senaste alienfilmen ?


Det är en riktigt kabel, bra att ha med sig den bilden på mässorna, då backar kabelnasarna snabbt, för den där slår de inte :)
Lite som Crocodile Dundee, fast han hade kanske inte en kabel... Det finns fler bilder på den i min medlemstråd, men då måste jag varna för stötande innehåll.


Ha ha. Men jag kan fixa en som är dubbelt så tjock . Lite vanlig kabel och sen klippa klippa en madrass , köpa lite ormfärgad tyg . Vips. Extra pris för dig min vän idag bara 25 000 kr. Just att den är ormfärgad (ormolja) är det roliga i det hela.


Fast du missar de hemliga kristallerna som är inbakade i den esoteriska leran, den kan bara Coconut Audio a k a Patrick 82 fixa



Numera har Patrick helt koncentrerat sig på kristaller och annan magi. För hifi.

http://audiophile.rocks/icetower.html
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
hcl
 
Inlägg: 2050
Blev medlem: 2013-07-16

Re: Högtalarkablar, i dagsläget

Inläggav hcl » 2019-02-23 10:17

hifikg skrev:
Baffel skrev:
hifikg skrev:
Det är en riktigt kabel, bra att ha med sig den bilden på mässorna, då backar kabelnasarna snabbt, för den där slår de inte :)
Lite som Crocodile Dundee, fast han hade kanske inte en kabel... Det finns fler bilder på den i min medlemstråd, men då måste jag varna för stötande innehåll.


Ha ha. Men jag kan fixa en som är dubbelt så tjock . Lite vanlig kabel och sen klippa klippa en madrass , köpa lite ormfärgad tyg . Vips. Extra pris för dig min vän idag bara 25 000 kr. Just att den är ormfärgad (ormolja) är det roliga i det hela.


Fast du missar de hemliga kristallerna som är inbakade i den esoteriska leran, den kan bara Coconut Audio a k a Patrick 82 fixa


Det är inte så att namnet är felstavat? Skall det vara Kocko Nut tro?
- - - - - - - - - - - - - - - - - -
Rocred Production AB
www.rocred.se
info@rocred.se

Användarvisningsbild
DVD-ai
 
Inlägg: 15350
Blev medlem: 2008-03-30
Ort: Stockholms skärgård

Re: Högtalarkablar, i dagsläget

Inläggav DVD-ai » 2019-02-23 13:11

Jag tycker att tillräckligt långa kablar med tillräcklig tjocklek är det mest betydelsefulla, därefter så kommer egenskaper som att man ev vill titta på solida ledare eller i alla fall tenpläterade om dessa är mångkarderliga, om man ändå ska börja bry sig om ”småsaker” menar jag.... :)
Mvh//David
Klar och nyfiken på annat !

"Att mäta är att få svar på hur det man mäter, mäter"

Tell
 
Inlägg: 2085
Blev medlem: 2015-10-27

Re: Högtalarkablar, i dagsläget

Inläggav Tell » 2019-02-23 14:48

hifikg skrev:
Baffel skrev:
hifikg skrev:
Det är en riktigt kabel, bra att ha med sig den bilden på mässorna, då backar kabelnasarna snabbt, för den där slår de inte :)
Lite som Crocodile Dundee, fast han hade kanske inte en kabel... Det finns fler bilder på den i min medlemstråd, men då måste jag varna för stötande innehåll.


Ha ha. Men jag kan fixa en som är dubbelt så tjock . Lite vanlig kabel och sen klippa klippa en madrass , köpa lite ormfärgad tyg . Vips. Extra pris för dig min vän idag bara 25 000 kr. Just att den är ormfärgad (ormolja) är det roliga i det hela.


Fast du missar de hemliga kristallerna som är inbakade i den esoteriska leran, den kan bara Coconut Audio a k a Patrick 82 fixa

[ YouTube ]


Numera har Patrick helt koncentrerat sig på kristaller och annan magi. För hifi.

http://audiophile.rocks/icetower.html


Ganska nyfiken på hur länge snubben kan hålla igång sitt troll-projekt o hur mycket pengar han egentligen tjänar på det. Men det här med falsk marknadsföring, hur funkar det egentligen? För han lovar ju saker som inte uppenbarligen stämmer, men med tanke på den extrema ironin som finns i typ det här klippet så känns det ju som att det inte borde finnas nån som faktiskt går på det. Eller?

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait
 
Inlägg: 26589
Blev medlem: 2011-09-17
Ort: Metropolen Hallstahammar

Re: Högtalarkablar, i dagsläget

Inläggav hifikg » 2019-02-23 14:57

Tell skrev:
hifikg skrev:
Baffel skrev:
Ha ha. Men jag kan fixa en som är dubbelt så tjock . Lite vanlig kabel och sen klippa klippa en madrass , köpa lite ormfärgad tyg . Vips. Extra pris för dig min vän idag bara 25 000 kr. Just att den är ormfärgad (ormolja) är det roliga i det hela.


Fast du missar de hemliga kristallerna som är inbakade i den esoteriska leran, den kan bara Coconut Audio a k a Patrick 82 fixa

[ YouTube ]


Numera har Patrick helt koncentrerat sig på kristaller och annan magi. För hifi.

http://audiophile.rocks/icetower.html


Ganska nyfiken på hur länge snubben kan hålla igång sitt troll-projekt o hur mycket pengar han egentligen tjänar på det. Men det här med falsk marknadsföring, hur funkar det egentligen? För han lovar ju saker som inte uppenbarligen stämmer, men med tanke på den extrema ironin som finns i typ det här klippet så känns det ju som att det inte borde finnas nån som faktiskt går på det. Eller?


Vaddå!?!?
Bilagor
vibra_1620.jpg
vibra_1620.jpg (33.12 KiB) Visad 3052 gånger
Sitter nöjd :)

Imnotdriving
 
Inlägg: 21
Blev medlem: 2018-02-18

Re: Högtalarkablar, i dagsläget

Inläggav Imnotdriving » 2019-03-02 15:41

Jeg har lyst på Xindak kabler, de virker solide og terminerte til grei pris.

En høvding som vi sier eller 800 er kanskje for dyrt for andre..

Men da kan man lage sjøl.

Imnotdriving
 
Inlägg: 21
Blev medlem: 2018-02-18

Re: Högtalarkablar, i dagsläget

Inläggav Imnotdriving » 2019-08-10 13:02

Valget ble billigere...

Fikk Xtz Quad star med bananer for 499 av hembiobutiken.

De er solide og lyden er bra om det er lov å si det.
Til sammenligning med Diy sølv så ble det ikke like skarpt i toppen, og vokaler og mellom er mer tydelig og detaljert.

Et hakk varmere tror jeg.

Sent fra min AGS-W09 via Tapatalk


Återgå till Generellt om hifi


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Conan och 15 gäster