Ronnie skrev: vilket jag skyller det där högt upp monterade mellanregisterelementet på....
Det sitter där de sitter för att diskanten kommer för högt upp annars. Den faller av för mycket off-axis.
Moderator: Redaktörer
Ronnie skrev: vilket jag skyller det där högt upp monterade mellanregisterelementet på....
petersteindl skrev:Har Stereophile mätningar och test?
petersteindl skrev:Har Stereophile mätningar och test?
MagnusÖstberg skrev:Ronnie skrev: vilket jag skyller det där högt upp monterade mellanregisterelementet på....
Det sitter där de sitter för att diskanten kommer för högt upp annars. Den faller av för mycket off-axis.
Ronnie skrev:MagnusÖstberg skrev:Ronnie skrev: vilket jag skyller det där högt upp monterade mellanregisterelementet på....
Det sitter där de sitter för att diskanten kommer för högt upp annars. Den faller av för mycket off-axis.
Åhå. Men tror du inte nie av tie tillverkare hade tryckt ned mellanregistret under diskanten och flyttat ner basarna om de fått för sig att använda just de där elementen?
Högst ovanligt att man får nåt annat än baselement över öronhöjd på Hi-endmässor får jag för mig.
Vinylcalle skrev:Dynaudio Consequence är ursprungligen en högtalare ifrån 80-talet. Tror mest det är element och finish som är ändrat. Det är med andra ord ingen nymodighet.
På den tiden hade förövrigt flera om inte alla Dynaudio basen överst.
Mvh Carl
mx skrev:Vinylcalle skrev:Dynaudio Consequence är ursprungligen en högtalare ifrån 80-talet. Tror mest det är element och finish som är ändrat. Det är med andra ord ingen nymodighet.
På den tiden hade förövrigt flera om inte alla Dynaudio basen överst.
Mvh Carl
Det är inte att basen är överst som är märkligt. Det som är märkligt är att det ser ut som att hela högtalaren står på huvudet, och att diskanten är nära golvet.
IngOehman skrev:[...]Jag tror din frågeställning i hög grad vilar mot en ide om att högtalarna i ditt lyssningsrum skulle vara originalljudens representanter. Med den utgångspunkten så blir frågan begriplig.[...]
Ronnie skrev:Om jag förstått det rätt spelas sång och instrument sällan in som om mikrofonpositionering+högtalarplacering i vertikalled skulle ge någon information om ljudkällans position på höjden.
Varför väljs då högtalarelementens placering i vertikalled oftare till omkring öronhöjd på en sittande person än till en position där det är vanligt att sångröster och instrument befinner sig vid konserttillfällen?
Visst -man kan sitta på balkong i konserthus eller på operan med samtliga ljud kommande från en lägre position, men om en vettig medelposition skulle användas skulle jag föredra att sångare hamnade omkring 200cm över marken (typ en sångare/sångerska på en liten scen), vilket även känns någorlunda rimligt för ljudet från instrumenten i en konsertorkester när man sitter på parkett, ett jazzband på en lite upphöjd scen o.s.v.
Är det för att en högtalare lätt blir vinglig när den görs hög?
jansch skrev:Refererande till några kommentarer om inspelning av den vackra flygeln på bild i tråden....
Jag har gjort mängder av "amatörmässiga experiment" med inspelning av min flygel (Yamaha C3X ). Jag har använt 1 - 2 st mätmikrofoner ( B&K 4191) för att färga ljudet så lite som möjligt.
Har konstaterat följande:
- Att placera på avstånd för att få med rumsakustik resulterar alltid i "burkigt" ljud
- Att mäta ungefär där öronen befinner sig när man sitter och spelar blir också ganska burkigt. 1/2 mic:ar (= B&K4191) har en upptagningskaraktäristik som bäst motsvarar örat jämfört med 1 tums, 1/4 tums och 1/8 tums mätmic:ar och ändå låter inspelningen "skit" trots att det låter bra när man sitter och spelar (och då menar jag inte mej som pianist!)
- Att mic:a underifrån ger hyffsat mellanregister och bas men det låter inte naturligt-
- Ej öppet lock låter kasst oavsett vart man placerar mikrofonerna....
- Kvarstår närmic:at med öppet lock och mikrofonerna innan för sargen på flygeln där inspelningen låter "öppen" och "rätt".
Bästa ljud får JAG genom att spela in med 2 mic:ar och betrakta dessa som höger och vänster kanal men panorera in dom lite. Optimal placering av mick:arna är svår att hitta så länge dom är innanför sargen. Det låter lite olika när man flyttar runt dom men det verkar bra att att ha "vänstermic:en" på bassidan och "högermic:en" på diskantsidan. Det kan vara en psykologisk effekt...
Att använda EN mikrofon och panorera till mitten låter inte lika intressant och komplext, lite plattare..... Usch vilka subjektiva ord!!!
Jag kan "trötta ut" läsaren av detta med fler iaktagelser men då blir det komplicerat.
Så vad har jag då kommit fram till...
Jo, "verkligheten" eller naturligt ljud har ingenting att göra med Hifi. En flygel, som i detta fallet, låter skit om man försöker efterlikna hörselns upptagningskaraktäristik. Åtminstone jag försöker hitta bästa ljud enligt min subjektiva uppfattning och det motsvarar mikrofonplacering som om man placerar huvudet mellan lock och resonansbotten och helst försöker separera öronen från varann med ca 50 cm.....
IngOehman skrev:Ronnie skrev:Om jag förstått det rätt spelas sång och instrument sällan in som om mikrofonpositionering+högtalarplacering i vertikalled skulle ge någon information om ljudkällans position på höjden.
Varför väljs då högtalarelementens placering i vertikalled oftare till omkring öronhöjd på en sittande person än till en position där det är vanligt att sångröster och instrument befinner sig vid konserttillfällen?
Visst -man kan sitta på balkong i konserthus eller på operan med samtliga ljud kommande från en lägre position, men om en vettig medelposition skulle användas skulle jag föredra att sångare hamnade omkring 200cm över marken (typ en sångare/sångerska på en liten scen), vilket även känns någorlunda rimligt för ljudet från instrumenten i en konsertorkester när man sitter på parkett, ett jazzband på en lite upphöjd scen o.s.v.
Är det för att en högtalare lätt blir vinglig när den görs hög?
Det finns flera skäl till att många tillverkare gör så, och vissa förklaringar som är i varje fal möjliga kan man anföra vara generella sanninar:
1. Om man placerar elementen (de som är lättast att riktningsbestämma (=de som spelar 600-3000 Hz) i öronhöjd så är de det oavsett om man sitter nära eller långt bort.
2. Lyssningsrumsgolvet är inte inspelningsrumsgolvet, som ju ofta finns med på inspelningen, så det går utmärkt att med högtalare i ungefärlig öronhöjd, kommunicera höjder inom vida intervall. (Fast det kräver lite trix vid musikproduktionen. Trix som sällan görs.) Det kan läggas till att det som kommunicerar höjd när sådan finns inspelad INTE är golvreflexen.
3. I snitt kan nog öronhöjd trots allt vara den vanligaste höjden för ljudkällor avsedda att lyssnas till (violonceller, trummor, violiner, tutor, röster, fordon...) i snitt alltså.
Det kan även nämnas att det finns ett antal direkt olämpliga höjder att skapa ljud från i ett lyssningsrum, där kanske det bästa exemplet är halv takhöjd. Det är ett illa destruktiv-interferensutsatt ljudalstringsställe, som dessutom illa startar helvågsresonansen mellan golv och tak. Katastrof! Nära golvet kan ge samma problem med där är det oftast mera lösligt. Beror på register också, under 80 Hz är sällan golvplacering ett stort problem, även om det mest optimala ofta är något annat, mera utarbetat.
Vh, iö
IngOehman skrev:Båda de där bilderna visar ju situationer som kan approximeras rätt så bra med högtalarna ungefär rakt fram.
I konserthuset så är ju golvet en akustisk spegel och dessutom så lutar inte sällan parkett (inte just på sth konserthus i och för sig) och oavsett vilket så blir ju riktningen väldigt nära rakt fram när man är på lite avstånd.
Vh, iö
Ronnie skrev:Nja. Jag vill främst ha upp ljudhorisonten.
Det är inget jag ser som något självklart, eftersom ljud ju kan komma från alla möjliga höjder.
Ståplats på konsert med scen, sitta ner i kyrkbänk, sitta på parkett i konserthuset och liknande får perspektivet gärna skevas till konstant för min del. Hellre detta än att sångare sjunker ner en halvmeter genom mitt vardagsrumsgolv.
DVD-ai skrev:Ronnie skrev:Nja. Jag vill främst ha upp ljudhorisonten.
Det är inget jag ser som något självklart, eftersom ljud ju kan komma från alla möjliga höjder.
Ståplats på konsert med scen, sitta ner i kyrkbänk, sitta på parkett i konserthuset och liknande får perspektivet gärna skevas till konstant för min del. Hellre detta än att sångare sjunker ner en halvmeter genom mitt vardagsrumsgolv.
Det var detta jag menade
Emanuelgbg skrev:De spelade den på Arkenmässan för ett gäng år sedan, i den större hörsalen som Dynaudio brukade hålla till i. Tyvärr spelades en liten stativare när jag var där och inte de stora klumparna. Där var väl iofs även scenen något upphöjd mot lyssnarna?
Användare som besöker denna kategori: Bing [Bot] och 17 gäster