Varför sitter högtalarelement ofta i öronhöjd?

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Ronnie
 
Inlägg: 2992
Blev medlem: 2006-05-26
Ort: Gustavsberg, Stockholm

Re: Varför sitter högtalarelement ofta i öronhöjd?

Inläggav Ronnie » 2019-02-27 16:54

IngOehman skrev:
Ronnie skrev:Om jag förstått det rätt spelas sång och instrument sällan in som om mikrofonpositionering+högtalarplacering i vertikalled skulle ge någon information om ljudkällans position på höjden.
Varför väljs då högtalarelementens placering i vertikalled oftare till omkring öronhöjd på en sittande person än till en position där det är vanligt att sångröster och instrument befinner sig vid konserttillfällen?

Visst -man kan sitta på balkong i konserthus eller på operan med samtliga ljud kommande från en lägre position, men om en vettig medelposition skulle användas skulle jag föredra att sångare hamnade omkring 200cm över marken (typ en sångare/sångerska på en liten scen), vilket även känns någorlunda rimligt för ljudet från instrumenten i en konsertorkester när man sitter på parkett, ett jazzband på en lite upphöjd scen o.s.v.

Är det för att en högtalare lätt blir vinglig när den görs hög? :roll:

Jag tror din frågeställning i hög grad vilar mot en ide om att högtalarna i ditt lyssningsrum skulle vara originalljudens representanter. Med den utgångspunkten så blir frågan begriplig.

Men är det en riktig utgångspunkt?

Jag vill påstå att det inte är det.

En korrekt utgångspunkt är att högtalarna (båda tillsammans, inte en och en) är en dörröppnare till inspelningsvärlden. Stereosystemet fungerar medelst fantomprojektion och även om de flesta kanske bara föreställer sig denna som möjlig i en linje mellan högtalarna så går det utmärkt att fantomprojicera även under och över dem. (Dock styrt sv helt andra mekanismer.)

En viktig startpunkt för detta är då att hitta ekvstionen* för möjlighetens gräns!

Med den som utgångspunkt så kan man optimera högtalarnas position i rummet. Det är synnerligen komplext om alla variabler skall tas med, men om utgångspunkten är vertikalt normalbredstrålande (läs; ungefär samma som horisontellt) högtalare och en lyssnare som sitter i en normal soffa i ett rum med 2,2-3,4 meter i takhöjd så bör det element som spelar i registret 100-3000 Hz sitta cirka 7 dm ovan golvet.

För utstrålning av de lägre och de högre frekvenserna gäller lite andra saker och mycker beror på mycket.

För låga frekvenser finns mycket komplexa samband och möjligheter finns en mass! Både möjligheter att göra väldigt fel och att göra något väldigt rätt(/bra).

För höga frekvenser kan man möjligen förenkla situationen till att det är mycket okänsligare än folk tror sett till förhållandet mellan diskantelementen och öronen. Men högtalare med stort avstånd mellan huvuddiskantelementet (om det finns flera) och det (eller de) element som spelar 100-3000 Hz tycka inte kunna bli bra. Har aldrig hört någon sådan högtalare som låtit bra i varje fall#.

Många andra saker kommer in, men en hel lärobok blir för mycket och frågan är lite sådan att svaret tenderar att plågas av en ”har du sagt A så får du säga B också”-situation. Därför haltar jag här, innan jag kommit ända fram till A och den ofantliga förklaringen blir nästan ofrånkomlig.


Vh, iö

- - - - -

*Som inte är en ekvation i ordets normala bemärkelse, utan mera en hel hop av samband.

#Intressant är dock att så många verkar tro att det är diskantelementets position som är så viktig, och de placerar elementet för registret under nära diskanten, när man borde görs tvärtom - sätta elementet för registret under diskantregistret på rätt ställe först, och SEN ta itu med diskanten. För högtalare med icke-punktformig ljudutstrålning i registret upp till cirkus 3 kHz gäller helt andra saker. Dessa har jag inte tagit upp alls i detta inlägg.


Tackar! Högst intressant. Jag ska inte försöka dra ur dig mer än nästan A. Inte i form av en skriftlig uppsats iallafall. :lol:

jansch
 
Inlägg: 3689
Blev medlem: 2009-05-01

Re: Varför sitter högtalarelement ofta i öronhöjd?

Inläggav jansch » 2019-02-27 20:56

Refererande till några kommentarer om inspelning av den vackra flygeln på bild i tråden....

Jag har gjort mängder av "amatörmässiga experiment" med inspelning av min flygel (Yamaha C3X ). Jag har använt 1 - 2 st mätmikrofoner ( B&K 4191) för att färga ljudet så lite som möjligt.

Har konstaterat följande:
- Att placera på avstånd för att få med rumsakustik resulterar alltid i "burkigt" ljud
- Att mäta ungefär där öronen befinner sig när man sitter och spelar blir också ganska burkigt. 1/2 mic:ar (= B&K4191) har en upptagningskaraktäristik som bäst motsvarar örat jämfört med 1 tums, 1/4 tums och 1/8 tums mätmic:ar och ändå låter inspelningen "skit" trots att det låter bra när man sitter och spelar (och då menar jag inte mej som pianist!)
- Att mic:a underifrån ger hyffsat mellanregister och bas men det låter inte naturligt-
- Ej öppet lock låter kasst oavsett vart man placerar mikrofonerna....
- Kvarstår närmic:at med öppet lock och mikrofonerna innan för sargen på flygeln där inspelningen låter "öppen" och "rätt".

Bästa ljud får JAG genom att spela in med 2 mic:ar och betrakta dessa som höger och vänster kanal men panorera in dom lite. Optimal placering av mick:arna är svår att hitta så länge dom är innanför sargen. Det låter lite olika när man flyttar runt dom men det verkar bra att att ha "vänstermic:en" på bassidan och "högermic:en" på diskantsidan. Det kan vara en psykologisk effekt...
Att använda EN mikrofon och panorera till mitten låter inte lika intressant och komplext, lite plattare..... Usch vilka subjektiva ord!!!
Jag kan "trötta ut" läsaren av detta med fler iaktagelser men då blir det komplicerat.

Så vad har jag då kommit fram till...
Jo, "verkligheten" eller naturligt ljud har ingenting att göra med Hifi. En flygel, som i detta fallet, låter skit om man försöker efterlikna hörselns upptagningskaraktäristik. Åtminstone jag försöker hitta bästa ljud enligt min subjektiva uppfattning och det motsvarar mikrofonplacering som om man placerar huvudet mellan lock och resonansbotten och helst försöker separera öronen från varann med ca 50 cm.....

Användarvisningsbild
Ronnie
 
Inlägg: 2992
Blev medlem: 2006-05-26
Ort: Gustavsberg, Stockholm

Re: Varför sitter högtalarelement ofta i öronhöjd?

Inläggav Ronnie » 2019-02-27 22:06

jansch skrev:Refererande till några kommentarer om inspelning av den vackra flygeln på bild i tråden....

Jag har gjort mängder av "amatörmässiga experiment" med inspelning av min flygel (Yamaha C3X ). Jag har använt 1 - 2 st mätmikrofoner ( B&K 4191) för att färga ljudet så lite som möjligt.

Har konstaterat följande:
- Att placera på avstånd för att få med rumsakustik resulterar alltid i "burkigt" ljud
- Att mäta ungefär där öronen befinner sig när man sitter och spelar blir också ganska burkigt. 1/2 mic:ar (= B&K4191) har en upptagningskaraktäristik som bäst motsvarar örat jämfört med 1 tums, 1/4 tums och 1/8 tums mätmic:ar och ändå låter inspelningen "skit" trots att det låter bra när man sitter och spelar (och då menar jag inte mej som pianist!)
- Att mic:a underifrån ger hyffsat mellanregister och bas men det låter inte naturligt-
- Ej öppet lock låter kasst oavsett vart man placerar mikrofonerna....
- Kvarstår närmic:at med öppet lock och mikrofonerna innan för sargen på flygeln där inspelningen låter "öppen" och "rätt".

Bästa ljud får JAG genom att spela in med 2 mic:ar och betrakta dessa som höger och vänster kanal men panorera in dom lite. Optimal placering av mick:arna är svår att hitta så länge dom är innanför sargen. Det låter lite olika när man flyttar runt dom men det verkar bra att att ha "vänstermic:en" på bassidan och "högermic:en" på diskantsidan. Det kan vara en psykologisk effekt...
Att använda EN mikrofon och panorera till mitten låter inte lika intressant och komplext, lite plattare..... Usch vilka subjektiva ord!!!
Jag kan "trötta ut" läsaren av detta med fler iaktagelser men då blir det komplicerat.

Så vad har jag då kommit fram till...
Jo, "verkligheten" eller naturligt ljud har ingenting att göra med Hifi. En flygel, som i detta fallet, låter skit om man försöker efterlikna hörselns upptagningskaraktäristik. Åtminstone jag försöker hitta bästa ljud enligt min subjektiva uppfattning och det motsvarar mikrofonplacering som om man placerar huvudet mellan lock och resonansbotten och helst försöker separera öronen från varann med ca 50 cm.....


Kul att höra om lite inspelningsförfaranden! Nu blir jag ju inte mindre sugen på att köpa mikrofoner, vilket den här månadens lön inte tillät. Har just hämtat min första mikrofonförstärkaregrej.

IMG_1972.JPG
IMG_1972.JPG (932.39 KiB) Visad 3768 gånger

Användarvisningsbild
goat76
 
Inlägg: 6642
Blev medlem: 2012-08-25

Re: Varför sitter högtalarelement ofta i öronhöjd?

Inläggav goat76 » 2019-02-27 22:58

jansch skrev:Refererande till några kommentarer om inspelning av den vackra flygeln på bild i tråden....

Jag har gjort mängder av "amatörmässiga experiment" med inspelning av min flygel (Yamaha C3X ). Jag har använt 1 - 2 st mätmikrofoner ( B&K 4191) för att färga ljudet så lite som möjligt.

Har konstaterat följande:
- Att placera på avstånd för att få med rumsakustik resulterar alltid i "burkigt" ljud
- Att mäta ungefär där öronen befinner sig när man sitter och spelar blir också ganska burkigt. 1/2 mic:ar (= B&K4191) har en upptagningskaraktäristik som bäst motsvarar örat jämfört med 1 tums, 1/4 tums och 1/8 tums mätmic:ar och ändå låter inspelningen "skit" trots att det låter bra när man sitter och spelar (och då menar jag inte mej som pianist!)
- Att mic:a underifrån ger hyffsat mellanregister och bas men det låter inte naturligt-
- Ej öppet lock låter kasst oavsett vart man placerar mikrofonerna....
- Kvarstår närmic:at med öppet lock och mikrofonerna innan för sargen på flygeln där inspelningen låter "öppen" och "rätt".

Bästa ljud får JAG genom att spela in med 2 mic:ar och betrakta dessa som höger och vänster kanal men panorera in dom lite. Optimal placering av mick:arna är svår att hitta så länge dom är innanför sargen. Det låter lite olika när man flyttar runt dom men det verkar bra att att ha "vänstermic:en" på bassidan och "högermic:en" på diskantsidan. Det kan vara en psykologisk effekt...
Att använda EN mikrofon och panorera till mitten låter inte lika intressant och komplext, lite plattare..... Usch vilka subjektiva ord!!!
Jag kan "trötta ut" läsaren av detta med fler iaktagelser men då blir det komplicerat.

Så vad har jag då kommit fram till...
Jo, "verkligheten" eller naturligt ljud har ingenting att göra med Hifi. En flygel, som i detta fallet, låter skit om man försöker efterlikna hörselns upptagningskaraktäristik. Åtminstone jag försöker hitta bästa ljud enligt min subjektiva uppfattning och det motsvarar mikrofonplacering som om man placerar huvudet mellan lock och resonansbotten och helst försöker separera öronen från varann med ca 50 cm.....


Det verkar aningen komplicerat att spela in flygel men klart det går att få till, det finns ju väldigt fina och trovärdiga inspelningar av det instrumentet. :)

Nästa gång du tester så är mitt förslag att du ber någon annan spela medans du med hjälp av bra och väl ljudisolerade hörlurar hittar de optimala placeringarna för mikrofonerna, eftersom väldigt små förflyttningar gör väldigt stora förändringar i ljudupptagningen, ju närmare desto större blir skillnaden på bara små centimeter-förflyttningar.

Din teori med att använda mätmikrofoner för att de skulle färga ljudet mindre vid inspelning fungerar nog inte så bra, annars skulle nog alla inspelningar göras med sånna mikrofoner.
Det jag har kommit fram till med mina egna inspelningar och som också tydligt framkommer när man läser om inspelningar, är att de blir allra bäst och faktiskt mer likt det verkliga ljudet så som våra öron uppfattar det om mikrofonerna istället har rätt färgning. De populäraste inspelningsmikrofonerna har ofta en väldigt tydlig karaktär vilket de kanske måste ha eftersom de ofta måste placeras extremt mycket närmare ljudkällan än det avstånd vi är vana att höra instrumenten på. AKG C414 är väl en populär mikrofon för inspelning av flygel och de ska ha en egen och ganska tydlig karaktär, de är hyfsat dyra så det finns säkert någon betydligt billigare klon att hitta.
Bild

Här är en video som visar lite olika mikrofonplaceringar:


Sen gör olika panoreringar under mixning väldigt stor skillnad. Om det är en ensam flygel som ska spelas in så kan man ju nyttja hela stereofältet, det blir nog i det fallet mest naturligt för många pianister om den basigare sidan hålls till vänster och den ljusare panorerad mer mot höger sida så som en flygel/ett piano är på riktigt.

...

Tangband
Semesterfirare
 
Inlägg: 8841
Blev medlem: 2017-11-28

Re: Varför sitter högtalarelement ofta i öronhöjd?

Inläggav Tangband » 2019-02-28 09:12

IngOehman skrev:
Ronnie skrev:Om jag förstått det rätt spelas sång och instrument sällan in som om mikrofonpositionering+högtalarplacering i vertikalled skulle ge någon information om ljudkällans position på höjden.
Varför väljs då högtalarelementens placering i vertikalled oftare till omkring öronhöjd på en sittande person än till en position där det är vanligt att sångröster och instrument befinner sig vid konserttillfällen?

Visst -man kan sitta på balkong i konserthus eller på operan med samtliga ljud kommande från en lägre position, men om en vettig medelposition skulle användas skulle jag föredra att sångare hamnade omkring 200cm över marken (typ en sångare/sångerska på en liten scen), vilket även känns någorlunda rimligt för ljudet från instrumenten i en konsertorkester när man sitter på parkett, ett jazzband på en lite upphöjd scen o.s.v.

Är det för att en högtalare lätt blir vinglig när den görs hög? :roll:

Jag tror din frågeställning i hög grad vilar mot en ide om att högtalarna i ditt lyssningsrum skulle vara originalljudens representanter. Med den utgångspunkten så blir frågan begriplig.

Men är det en riktig utgångspunkt?

Jag vill påstå att det inte är det.

En korrekt utgångspunkt är att högtalarna (båda tillsammans, inte en och en) är en dörröppnare till inspelningsvärlden. Stereosystemet fungerar medelst fantomprojektion och även om de flesta kanske bara föreställer sig denna som möjlig i en linje mellan högtalarna så går det utmärkt att fantomprojicera även under och över dem. (Dock styrt sv helt andra mekanismer.)

En viktig startpunkt för detta är då att hitta ekvstionen* för möjlighetens gräns!

Med den som utgångspunkt så kan man optimera högtalarnas position i rummet. Det är synnerligen komplext om alla variabler skall tas med, men om utgångspunkten är vertikalt normalbredstrålande (läs; ungefär samma som horisontellt) högtalare och en lyssnare som sitter i en normal soffa i ett rum med 2,2-3,4 meter i takhöjd så bör det element som spelar i registret 100-3000 Hz sitta cirka 7 dm ovan golvet.

För utstrålning av de lägre och de högre frekvenserna gäller lite andra saker och mycker beror på mycket.

För låga frekvenser finns mycket komplexa samband och möjligheter finns en mass! Både möjligheter att göra väldigt fel och att göra något väldigt rätt(/bra).

För höga frekvenser kan man möjligen förenkla situationen till att det är mycket okänsligare än folk tror sett till förhållandet mellan diskantelementen och öronen. Men högtalare med stort avstånd mellan huvuddiskantelementet (om det finns flera) och det (eller de) element som spelar 100-3000 Hz tycka inte kunna bli bra. Har aldrig hört någon sådan högtalare som låtit bra i varje fall#.

Många andra saker kommer in, men en hel lärobok blir för mycket och frågan är lite sådan att svaret tenderar att plågas av en ”har du sagt A så får du säga B också”-situation. Därför haltar jag här, innan jag kommit ända fram till A och den ofantliga förklaringen blir nästan ofrånkomlig.


Vh, iö

- - - - -

*Som inte är en ekvation i ordets normala bemärkelse, utan mera en hel hop av samband.

#Intressant är dock att så många verkar tro att det är diskantelementets position som är så viktig, och de placerar elementet för registret under nära diskanten, när man borde görs tvärtom - sätta elementet för registret under diskantregistret på rätt ställe först, och SEN ta itu med diskanten. För högtalare med icke-punktformig ljudutstrålning i registret upp till cirkus 3 kHz gäller helt andra saker. Dessa har jag inte tagit upp alls i detta inlägg.


Väldigt lärorikt inlägg IÖ. Jag kommer själv förkasta eget D'apollito bygge pga de problem med icke homogena spridningar, delningar och omöjliga våglängder det innebär . Att sätta mid-elementet i en trevägare ca 70 cm ovanför golvet verkar logiskt.
Det jag lärt mig mest av det senaste året är att inspelning med mikrofoner och uppspelning i ett rum med högtalare är helt skilda saker. Jag uppmanar alla som inte gjort det redan att köpa en enkel Zoom och prova spela in en flygel eller piano för att sedan spela upp det i högtalarna hemma . Då man sedan lyssnar inser man att 2-kanalsåtergivning är en illusion och ingen noggran kopia av verkligheten.
Sedan får man sovra lite bland kunskaper som presenterats av Toole , Linkwitz mfl och inse att dessa inte har så stor erfarenhet av inspelning som man kanske tror. Man måste förstå hela kedjan från mikrofon till högtalarljudet hemma för att förstå samband och inse att perfekt återgivning med 2 kanaler är en illusion och ingen fotokopia, där illusionen förvisso kan vara rätt bra.
En tjock matta på golvet är en bra början i lyssningsrummet.

Tangband
Semesterfirare
 
Inlägg: 8841
Blev medlem: 2017-11-28

Re: Varför sitter högtalarelement ofta i öronhöjd?

Inläggav Tangband » 2019-02-28 09:31

jansch skrev:Refererande till några kommentarer om inspelning av den vackra flygeln på bild i tråden....

Jag har gjort mängder av "amatörmässiga experiment" med inspelning av min flygel (Yamaha C3X ). Jag har använt 1 - 2 st mätmikrofoner ( B&K 4191) för att färga ljudet så lite som möjligt.

Har konstaterat följande:
- Att placera på avstånd för att få med rumsakustik resulterar alltid i "burkigt" ljud
- Att mäta ungefär där öronen befinner sig när man sitter och spelar blir också ganska burkigt. 1/2 mic:ar (= B&K4191) har en upptagningskaraktäristik som bäst motsvarar örat jämfört med 1 tums, 1/4 tums och 1/8 tums mätmic:ar och ändå låter inspelningen "skit" trots att det låter bra när man sitter och spelar (och då menar jag inte mej som pianist!)
- Att mic:a underifrån ger hyffsat mellanregister och bas men det låter inte naturligt-
- Ej öppet lock låter kasst oavsett vart man placerar mikrofonerna....
- Kvarstår närmic:at med öppet lock och mikrofonerna innan för sargen på flygeln där inspelningen låter "öppen" och "rätt".

Bästa ljud får JAG genom att spela in med 2 mic:ar och betrakta dessa som höger och vänster kanal men panorera in dom lite. Optimal placering av mick:arna är svår att hitta så länge dom är innanför sargen. Det låter lite olika när man flyttar runt dom men det verkar bra att att ha "vänstermic:en" på bassidan och "högermic:en" på diskantsidan. Det kan vara en psykologisk effekt...
Att använda EN mikrofon och panorera till mitten låter inte lika intressant och komplext, lite plattare..... Usch vilka subjektiva ord!!!
Jag kan "trötta ut" läsaren av detta med fler iaktagelser men då blir det komplicerat.

Så vad har jag då kommit fram till...
Jo, "verkligheten" eller naturligt ljud har ingenting att göra med Hifi. En flygel, som i detta fallet, låter skit om man försöker efterlikna hörselns upptagningskaraktäristik. Åtminstone jag försöker hitta bästa ljud enligt min subjektiva uppfattning och det motsvarar mikrofonplacering som om man placerar huvudet mellan lock och resonansbotten och helst försöker separera öronen från varann med ca 50 cm.....

+1.
Mycket bra inlägg

Användarvisningsbild
Eri
Händige herrn
 
Inlägg: 1219
Blev medlem: 2006-04-29

Re: Varför sitter högtalarelement ofta i öronhöjd?

Inläggav Eri » 2019-02-28 09:32

Citat IÖ
"#Intressant är dock att så många verkar tro att det är diskantelementets position som är så viktig, och de placerar elementet för registret under nära diskanten, när man borde görs tvärtom - sätta elementet för registret under diskantregistret på rätt ställe först, och SEN ta itu med diskanten. För högtalare med icke-punktformig ljudutstrålning i registret upp till cirkus 3 kHz gäller helt andra saker. Dessa har jag inte tagit upp alls i detta inlägg."

Vad menas med detta?
Medlem i MEK

Användarvisningsbild
IngOehman
 
Inlägg: 48415
Blev medlem: 2003-09-28
Ort: K-PAX via Tellus

Re: Varför sitter högtalarelement ofta i öronhöjd?

Inläggav IngOehman » 2019-02-28 13:57

Menade det jag skrev.

Kan inte förtydliga utan att du berättar vad det är som du tycker är oklart.


Vh, iö
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

RogerJoensson
 
Inlägg: 5287
Blev medlem: 2006-10-22

Re: Varför sitter högtalarelement ofta i öronhöjd?

Inläggav RogerJoensson » 2019-02-28 14:50

jansch skrev:Jag har gjort mängder av "amatörmässiga experiment" med inspelning av min flygel (Yamaha C3X ). Jag har använt 1 - 2 st mätmikrofoner ( B&K 4191) för att färga ljudet så lite som möjligt.

Har konstaterat följande:
- Att placera på avstånd för att få med rumsakustik resulterar alltid i "burkigt" ljud
- Att mäta ungefär där öronen befinner sig när man sitter och spelar blir också ganska burkigt. 1/2 mic:ar (= B&K4191) har en upptagningskaraktäristik som bäst motsvarar örat jämfört med 1 tums, 1/4 tums och 1/8 tums mätmic:ar och ändå låter inspelningen "skit" trots att det låter bra när man sitter och spelar (och då menar jag inte mej som pianist!)

Prova ett mikpar med riktverkan (gärna småmembransmikar)!
Omni-mikar är inte lätt att få att funka i ett litet rum på normalt lyssningsavstånd. Även om det rör sig om mätmikar med spikrak frekvensgång, så blir det lätt något annat av helheten när rummet kommer in i bilden (dvs långt ifrån spikrakt). Det blir gärna för mycket av rummet på inspelningen och det är ofta de dåliga sidorna som framhävs (som man inte tänker på när man befinner sig i rummet).
-På självvald "semester".

Användarvisningsbild
Eri
Händige herrn
 
Inlägg: 1219
Blev medlem: 2006-04-29

Re: Varför sitter högtalarelement ofta i öronhöjd?

Inläggav Eri » 2019-03-02 09:17

IngOehman skrev:Menade det jag skrev.

Kan inte förtydliga utan att du berättar vad det är som du tycker är oklart.


Vh, iö


Läste igenom texten lite noggrannare och då klarnade de.
Medlem i MEK

Användarvisningsbild
mx
 
Inlägg: 10814
Blev medlem: 2010-09-18
Ort: Luleå

Re: Varför sitter högtalarelement ofta i öronhöjd?

Inläggav mx » 2019-03-02 10:12

Hur är det tänkt att denna högtalare ska fungera då?

https://www.dynaudio.com/home-audio/consequence

Bild
Alea iacta est.

Användarvisningsbild
RogerGustavsson
 
Inlägg: 22701
Blev medlem: 2004-05-02
Ort: Huskvarna

Re: Varför sitter högtalarelement ofta i öronhöjd?

Inläggav RogerGustavsson » 2019-03-02 10:44

Inspelningar flyglar har varit uppe tidigare, viewtopic.php?p=2020663#p2020663
Att spela in hemmavid i ett mindre rum är nog olämpligt. Förmodligen bättre i ett passande lagom stort rum.

Användarvisningsbild
DVD-ai
 
Inlägg: 15357
Blev medlem: 2008-03-30
Ort: Stockholms skärgård

Re: Varför sitter högtalarelement ofta i öronhöjd?

Inläggav DVD-ai » 2019-03-02 10:47

mx skrev:Hur är det tänkt att denna högtalare ska fungera då?

https://www.dynaudio.com/home-audio/consequence

[ Bild ]


Ja detta är en högtalare jag länge hoppats på att få höra :mrgreen:
Mvh//David
Klar och nyfiken på annat !

"Att mäta är att få svar på hur det man mäter, mäter"

Användarvisningsbild
mx
 
Inlägg: 10814
Blev medlem: 2010-09-18
Ort: Luleå

Re: Varför sitter högtalarelement ofta i öronhöjd?

Inläggav mx » 2019-03-02 10:49

DVD-ai skrev:
mx skrev:Hur är det tänkt att denna högtalare ska fungera då?

https://www.dynaudio.com/home-audio/consequence

[ Bild ]


Ja detta är en högtalare jag länge hoppats på att få höra :mrgreen:

Det verkar vara en så märklig farkost. 8O

Tänker mig att diskanten skulle dödas ganska effektivt av mattan på golvet. Men det kanske är meningen.
Alea iacta est.

Användarvisningsbild
DVD-ai
 
Inlägg: 15357
Blev medlem: 2008-03-30
Ort: Stockholms skärgård

Re: Varför sitter högtalarelement ofta i öronhöjd?

Inläggav DVD-ai » 2019-03-02 11:08

Ja jag har låga förhoppningar om väljud, men höga om rolig upplevelse :)
Mvh//David
Klar och nyfiken på annat !

"Att mäta är att få svar på hur det man mäter, mäter"

Användarvisningsbild
goat76
 
Inlägg: 6642
Blev medlem: 2012-08-25

Re: Varför sitter högtalarelement ofta i öronhöjd?

Inläggav goat76 » 2019-03-02 13:55

RogerGustavsson skrev:Inspelningar flyglar har varit uppe tidigare, viewtopic.php?p=2020663#p2020663
Att spela in hemmavid i ett mindre rum är nog olämpligt. Förmodligen bättre i ett passande lagom stort rum.


Ja, ämnet har varit uppe förr. :)

Jag tror egentligen det är ganska lätt att spela in en flygel, förutsatt att instrumentet låter och spelar bra i det rum den står i, ovsett rummets storlek (men större rum brukar väl vara en fördel) och att man har tillgång till bra och passande inspelningsutrustning.
Passande mikrofoner med riktad ljudupptagning i XY-konfiguration eller annan stereo-konfiguration, mikrofonförstärkare med bra kvalitét och ett hyfsat ljudkort. Använda hörlurar med bra isolering så att man hör det mikrofonerna ”hör” för att hitta en välljudande placering av mikrofonerna.
Sen är det bara att spela in, hur resultatet sen blir beror bara på pianistens färdigheter. :)

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait
 
Inlägg: 26676
Blev medlem: 2011-09-17
Ort: Metropolen Hallstahammar

Re: Varför sitter högtalarelement ofta i öronhöjd?

Inläggav hifikg » 2019-03-02 14:48

mx skrev:Hur är det tänkt att denna högtalare ska fungera då?

https://www.dynaudio.com/home-audio/consequence

[ Bild ]


Wow, en femvägare :)
500 lax för >100 kg att baxa runt på.

"Enastående musikalitet från denna exceptionella högtalare hörs från första stund. Med en ljudbild med en ojämförbar vidd, en avgrundsdjup basåtegivning och en häpnadsväckande upplösning även i minsta detalj. Consequence Ultimate Edition är en absolut referens när det gäller musik reproduktion."

Borde låta bra. Ska man stå på huvudet när man lyssnar? En högtalare för yoga-grupper kanske?
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
mx
 
Inlägg: 10814
Blev medlem: 2010-09-18
Ort: Luleå

Re: Varför sitter högtalarelement ofta i öronhöjd?

Inläggav mx » 2019-03-02 14:49

hifikg skrev:
mx skrev:Hur är det tänkt att denna högtalare ska fungera då?

https://www.dynaudio.com/home-audio/consequence

[ Bild ]


Wow, en femvägare :)
500 lax för >100 kg att baxa runt på.

"Enastående musikalitet från denna exceptionella högtalare hörs från första stund. Med en ljudbild med en ojämförbar vidd, en avgrundsdjup basåtegivning och en häpnadsväckande upplösning även i minsta detalj. Consequence Ultimate Edition är en absolut referens när det gäller musik reproduktion."

Borde låta bra. Ska man stå på huvudet när man lyssnar? En högtalare för yoga-grupper kanske?

Något sådant. Den går ju inte lyssna på någonstans så den kanske inte ens existerar.
Alea iacta est.

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait
 
Inlägg: 26676
Blev medlem: 2011-09-17
Ort: Metropolen Hallstahammar

Re: Varför sitter högtalarelement ofta i öronhöjd?

Inläggav hifikg » 2019-03-02 15:23

mx skrev:
hifikg skrev:
mx skrev:Hur är det tänkt att denna högtalare ska fungera då?

https://www.dynaudio.com/home-audio/consequence

[ Bild ]


Wow, en femvägare :)
500 lax för >100 kg att baxa runt på.

"Enastående musikalitet från denna exceptionella högtalare hörs från första stund. Med en ljudbild med en ojämförbar vidd, en avgrundsdjup basåtegivning och en häpnadsväckande upplösning även i minsta detalj. Consequence Ultimate Edition är en absolut referens när det gäller musik reproduktion."

Borde låta bra. Ska man stå på huvudet när man lyssnar? En högtalare för yoga-grupper kanske?

Något sådant. Den går ju inte lyssna på någonstans så den kanske inte ens existerar.


Hittade citatet på Lefflers hemsida, så kanske där?
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
mx
 
Inlägg: 10814
Blev medlem: 2010-09-18
Ort: Luleå

Re: Varför sitter högtalarelement ofta i öronhöjd?

Inläggav mx » 2019-03-03 08:58

Är det någon duktig konstruktör av högtalare som vet varför man bygger en högtalare på det där sättet? Vad vill man uppnå? Vad är för- och nackdelarna?

Någon som lyssnat på den?
Alea iacta est.

Kraniet
 
Inlägg: 12541
Blev medlem: 2003-10-04
Ort: Umeå

Re: Varför sitter högtalarelement ofta i öronhöjd?

Inläggav Kraniet » 2019-03-04 09:51

Här är en recension

http://www.hifiplus.com/articles/the-dy ... n-hifi-74/

Verkara vara tidsoptimering mellan elementen och hänsyn till reflexer som är anledningen. Att ha basen så högt gör en en viss skillnad i hur rumsresonanser slås an.

A five-way design, from the bottom up, the Consequence sports supertweeter, tweeter, midrange dome, midrange cone and that separate bass box. These cross over at 15kHz, 2.7kHz, 1.4kHz and 800Hz respectively, which shows how much work the bass driver takes on

Det sitter en till bas någonstans också. Dubbla 12 tum med -3dB vid 17 Hz. Så det verkar vara en "äkta" fullregisterhögtalare.

De är 133 cm höga. Så Midbasen och mellanregisterdomen hamnar ser ut att hamna runt 100 och 80 cm över golvet ändå. De använder väl även 6dB filter så överlappen är ganska stora.

edit:
Här var en annan recension
http://ldsound.ru/dynaudio-consequence- ... e-edition/

En genomskärning. Verkar vara en slags isobariklösning
Bild
Mvh
Magnus

Användarvisningsbild
Emanuelgbg
 
Inlägg: 1664
Blev medlem: 2011-02-28
Ort: Göteborg

Re: Varför sitter högtalarelement ofta i öronhöjd?

Inläggav Emanuelgbg » 2019-03-04 11:13

De spelade den på Arkenmässan för ett gäng år sedan, i den större hörsalen som Dynaudio brukade hålla till i. Tyvärr spelades en liten stativare när jag var där och inte de stora klumparna. Där var väl iofs även scenen något upphöjd mot lyssnarna?

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist
 
Inlägg: 7323
Blev medlem: 2007-10-28

Re: Varför sitter högtalarelement ofta i öronhöjd?

Inläggav Kalejdokom » 2019-03-04 13:09

Ja, den där högtalaren har man ju funderat över några gånger. Kan någon förklara vad som avses med den "Compound Bass" som används? Om det är en helt sluten kammare mellan baselementen och om dom spelar helt i fas (elektriskt parallellkopplade) så borde det väl bara bli en vanlig Isobaric? Eller har den stora kammaren mellan elementen någon inverkan på dist eller annan egenskap?

Tangband
Semesterfirare
 
Inlägg: 8841
Blev medlem: 2017-11-28

Re: Varför sitter högtalarelement ofta i öronhöjd?

Inläggav Tangband » 2019-03-04 14:45

Kalejdokom skrev:Ja, den där högtalaren har man ju funderat över några gånger. Kan någon förklara vad som avses med den "Compound Bass" som används? Om det är en helt sluten kammare mellan baselementen och om dom spelar helt i fas (elektriskt parallellkopplade) så borde det väl bara bli en vanlig Isobaric? Eller har den stora kammaren mellan elementen någon inverkan på dist eller annan egenskap?


Jo, det ser ut som en vanlig isobarik. Dessutom monterat utan möjligheten till minskad dist. Lite problematiskt med den stora kammaren mellan de båda baselementen, isobarik slutar fungera och bör inte användas ovanför den våglängd som kammarens största avstånd genererar. Ovanför den frekvensen fungerar och låter högtalaren mycket sämre än ett enda element. ( källa: legend acoustics )

Som ett exempel:
34300/50 cm i isobarikkammaren = 686 Hz

Hoppas inte Dynaudio använder 6 dB filter till denna. Men basarna kanske delas väldigt lågt ?
Senast redigerad av Tangband 2019-03-04 14:58, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
Morello
 
Inlägg: 34918
Blev medlem: 2003-05-19
Ort: Stockholm/Täby

Re: Varför sitter högtalarelement ofta i öronhöjd?

Inläggav Morello » 2019-03-04 14:56

Nä, nu får ni sluta skriva dB med enbart gemener. 8)
Driver: SYBARITE AUDIO
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Tangband
Semesterfirare
 
Inlägg: 8841
Blev medlem: 2017-11-28

Re: Varför sitter högtalarelement ofta i öronhöjd?

Inläggav Tangband » 2019-03-04 14:57

Morello skrev:Nä, nu får ni sluta skriva dB med enbart gemener. 8)

Förlåt :oops:

Användarvisningsbild
Morello
 
Inlägg: 34918
Blev medlem: 2003-05-19
Ort: Stockholm/Täby

Re: Varför sitter högtalarelement ofta i öronhöjd?

Inläggav Morello » 2019-03-04 15:05

Vad du menar är filter av ordning ett eller filter med flankdämpning om 6 dB/oktav (=20 dB/dekad).
Driver: SYBARITE AUDIO
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist
 
Inlägg: 7323
Blev medlem: 2007-10-28

Re: Varför sitter högtalarelement ofta i öronhöjd?

Inläggav Kalejdokom » 2019-03-04 16:15

Basarna delas vid 350 Hz, "Phase-adjusted 2nd order", vad det nu innebär?
Låter som ett LP-filter med en flankdämpning om 12dB/okt och att polaritet valts för rätt fas mot mellanregistret. :?

Spontant vill man* väl inte använda ett dedikerat subbaselement så långt upp i frekvens med så flack delning?
*) tycker jag alltså... :)

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist
 
Inlägg: 7323
Blev medlem: 2007-10-28

Re: Varför sitter högtalarelement ofta i öronhöjd?

Inläggav Kalejdokom » 2019-03-04 17:04

Så här skriver Stereophile om baskonstruktionen. Kan det verkligen stämma, att man får den effekten av att öka volymen mellan elementen i en Isobaric?

"A second 12" woofer is mounted at the top of the rear module fires into the interior of the top volume, forming a compound or "isobaric" system, where the primary woofer operates with constant back pressure on its cone, extending its response below what would have been its air-suspended resonant frequency. The inner woofer is loaded with a long port firing downward, and the system is specified as being linear to 17Hz!"

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann
 
Inlägg: 39776
Blev medlem: 2007-04-17
Ort: Härnösand

Re: Varför sitter högtalarelement ofta i öronhöjd?

Inläggav petersteindl » 2019-03-04 18:05

Har Stereophile mätningar och test?
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

FöregåendeNästa

Återgå till Generellt om hifi


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Google [Bot] och 18 gäster