Moderator: Redaktörer
Ronnie skrev:Om jag förstått det rätt spelas sång och instrument sällan in som om mikrofonpositionering+högtalarplacering i vertikalled skulle ge någon information om ljudkällans position på höjden.
Varför väljs då högtalarelementens placering i vertikalled oftare till omkring öronhöjd på en sittande person än till en position där det är vanligt att sångröster och instrument befinner sig vid konserttillfällen?
Visst -man kan sitta på balkong i konserthus eller på operan med samtliga ljud kommande från en lägre position, men om en vettig medelposition skulle användas skulle jag föredra att sångare hamnade omkring 200cm över marken (typ en sångare/sångerska på en liten scen), vilket även känns någorlunda rimligt för ljudet från instrumenten i en konsertorkester när man sitter på parkett, ett jazzband på en lite upphöjd scen o.s.v.
Är det för att en högtalare lätt blir vinglig när den görs hög?
petersteindl skrev:Jag tror inte det handlar om höjden i sig d v s ljudkällans höjdskillnad gentemot lyssnaren. Jag ser det snarare som att det handlar om den vinkel som är. Det blir infallsvinkeln till öronen. Säg att man live har ungefär 10 grader. Med samma höjdskillnad hemma så blir vinkeln istället 20-30 grader. Det blir lite för mycket, tycker jag. Det beror lite på vilket det upplevda avståndet ljudkällan är som högtalarlyssningen förmedlar.
Med vänlig hälsning
Peter
petersteindl skrev::D De återger höjden på ett för hörseln perfekt korrekt sätt, förutsatt att inspelningen är gjord på ett perfekt korrekt sätt.
Med vänlig hälsning
Peter
hifikg skrev:Så gör även Carlsson, annars skulle allt ljud krypa längs golvet. Ovana Carlssonlyssnare tycker ibland att de sitter på läktaren och lyssnar, men det är det visuella intrycket som slår igenom. Så snart jag släcker ljuset har de ingen susning om var högtalarna står, men de kan se artisterna. Om inspelningen är hygglig. Just nu har jag en fransman på besök, han framtonar så tydligt att jag skulle kunna slå honom i magen och bli förvånad om han inte kommer av sig i sången Michel Jonasz, ett mässfynd.
hifikg skrev:Sväng in när du reser längs E18 mot Karlstad så ska du få en kopp kaffe och en lyssningsupplevelse
Ronnie skrev:hifikg skrev:Sväng in när du reser längs E18 mot Karlstad så ska du få en kopp kaffe och en lyssningsupplevelse
Det är ju ännu längre bort än T-centralen! Inte ofta jag förflyttar mig så långt ens. Ska hålla inbjudan i minnet iaf.
Ronnie skrev:Här spammar man i sin egen tråd, men den här högtalaren gillade jag näst bäst efter MBL på Highendmässan. MBL vann i naturlig klang i rummet.
Har ingen aning om den "lät bra", förutom att jag upplevde höjdledsljudtyngdpunkten som rimligare än hos alla andra högtalare på mässan, vilket jag skyller det där högt upp monterade mellanregisterelementet på:
[ Bild ]
Magico M6 heter de visst
Ronnie skrev:petersteindl skrev::D De återger höjden på ett för hörseln perfekt korrekt sätt, förutsatt att inspelningen är gjord på ett perfekt korrekt sätt.
Med vänlig hälsning
Peter
Intressant! Jag blir väldigt nyfiken på vad som krävs gällande mikrofonplacering.
Blir det lite knasigt om man låter mickarna sväva ovanför instrumenten?
[ Bild ]
[ Bild ]
petersteindl skrev:Ronnie skrev:petersteindl skrev::D De återger höjden på ett för hörseln perfekt korrekt sätt, förutsatt att inspelningen är gjord på ett perfekt korrekt sätt.
Med vänlig hälsning
Peter
Intressant! Jag blir väldigt nyfiken på vad som krävs gällande mikrofonplacering.
Blir det lite knasigt om man låter mickarna sväva ovanför instrumenten?
[ Bild ]
[ Bild ]
Mikrofonplacering är svårt. Ja, egentligen blir det lite knasigt, men det är bara att gilla läget. Vertikalinformation och hörseln är ett svårt kapitel och speciellt vid inspelning.
Det är svårt med absolutposition av ljudobjekt då det gäller fantomprojicering. Man har egentligen endast 3 punkter, höger, vänster och mitten. Resterande är relativa i sin karaktär och detta gäller horisontellt. Vertikalt sett är det en massa roliga hörselfenomen som kommer in och förnöjer tillvaron. Lyssnar man t.ex. på Bertil Alvings orgelinspelningar så blir det med äggen och Carlsson lätt så att orgeln låter som den är längre bort och ovanifrån. Personligen är min uppfattning att det handlar om det man benämner top down inom psykoakustiken. Det handlar om kognitiva processer. Men det finns även helt andra konstiga processer som kan bli dominanta och som är väldigt frekvensberoende.
Ingvar har gett ett namn på en företeelse inom stereo och fantomprojicering med 2 högtalare som han kallar regnbågseffekten. Det är en väldigt bra benämning. Det är också en trevlig effekt. Den får man se upp lite med då man inför centerhögtalare. Personligen har jag inget emot att centerhögtalaren är så konstruerad att regnbågseffekten bibehålles då man switchar mellan med och utan center. Det är nästan ingen center som klarar det. Det beror på att befintliga centerhögtalare inte är konstruerade för det. Normalt sett låter då stereo med 2 högtalare alltid bättre då man AB-jämför. Däremot inte så med den center jag har. Den har dock sina andra skavanker som skall åtgärdas i nästa prototypvariant, hade jag tänkt.
Med vänlig hälsning
Peter
jansch skrev:PERSONLIGEN.... har jag svårt att lyssna på musikåtergivning som ligger ovanför öronhöjd. Det blir bara fel..... känns onaturligt.
Endast i badrummet känns det OK att ha t.ex högtalare i taket för min del för slölyssning och nyhetskanaler.
Vad man bör ha med i sin bedömning är att bästa precence (tydlighet i t.ex. röster) har man under horisontallinjen med öronen som referenspunkt. Överlag har man också bästa riktningskänslighet när ljudet har en sådan riktning i höjdled.
Lite udda och för mej oförklarligt(? jag tror jag vet varför...) spelar det ingen roll om man är tillbakalutad i en fåtölj så att "horisontallinjen " förskjuts uppåt. Är ljudkällan ovanför öronen blir det ändå "fel"....
Ronnie skrev:petersteindl skrev::D De återger höjden på ett för hörseln perfekt korrekt sätt, förutsatt att inspelningen är gjord på ett perfekt korrekt sätt.
Med vänlig hälsning
Peter
Intressant! Jag blir väldigt nyfiken på vad som krävs gällande mikrofonplacering.
Blir det lite knasigt om man låter mickarna sväva ovanför instrumenten?
[ Bild ]
[ Bild ]
Kraniet skrev:Har läst nånstans att människor oftast föredrar att ha högtalarna placerade så att diskanten kommer i öronhöjd eller något över. Kanske har att göra med att de flesta högtalare är designade för att elementen ska summera i den riktningen?
Tangband skrev:Kraniet skrev:Har läst nånstans att människor oftast föredrar att ha högtalarna placerade så att diskanten kommer i öronhöjd eller något över. Kanske har att göra med att de flesta högtalare är designade för att elementen ska summera i den riktningen?
Kan nog ligga mycket i det
Om looben riktas uppåt eller nedåt borde påverka upplevelsen.
hifikg skrev:Om man inte ser högtalaren, hur uppfattar man ljudet då, jämfört med att se den alltså? När jag inte spelar på mina Quad står de på subborna, ganska högt och när mina bakgrunder är nervevade syns inte Carlsson bakom bakgrunden, besökare tror då att det är de högt placerade Quadarna som spelar från hörnen o det kan de väl få tro.
hifikg skrev:Om man inte ser högtalaren, hur uppfattar man ljudet då, jämfört med att se den alltså? När jag inte spelar på mina Quad står de på subborna, ganska högt och när mina bakgrunder är nervevade syns inte Carlsson bakom bakgrunden, besökare tror då att det är de högt placerade Quadarna som spelar från hörnen o det kan de väl få tro.
Ronnie skrev:Om jag förstått det rätt spelas sång och instrument sällan in som om mikrofonpositionering+högtalarplacering i vertikalled skulle ge någon information om ljudkällans position på höjden.
Varför väljs då högtalarelementens placering i vertikalled oftare till omkring öronhöjd på en sittande person än till en position där det är vanligt att sångröster och instrument befinner sig vid konserttillfällen?
Visst -man kan sitta på balkong i konserthus eller på operan med samtliga ljud kommande från en lägre position, men om en vettig medelposition skulle användas skulle jag föredra att sångare hamnade omkring 200cm över marken (typ en sångare/sångerska på en liten scen), vilket även känns någorlunda rimligt för ljudet från instrumenten i en konsertorkester när man sitter på parkett, ett jazzband på en lite upphöjd scen o.s.v.
Är det för att en högtalare lätt blir vinglig när den görs hög?
Användare som besöker denna kategori: Bing [Bot] och 17 gäster