LP och kassetter går starkt men när slår MiniDisc igenom?

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
jonaz81a
 
Inlägg: 1044
Blev medlem: 2009-04-19

LP och kassetter går starkt men när slår MiniDisc igenom?

Inläggav jonaz81a » 2019-03-02 17:36

... igen? ... Om man nu kan säga att MiniDisc någonsin slog igenom?

Nu när andra gamla obsoleta format är inne igen så varför inte slå ett slag för detta fantastiska lagringsmedia.

MD är ju ett format med ett fysiskt medium... Jag har uppfattat att många av oss gillar att hålla i musiken i form av ett konkret föremål. MD bör inte ses som ett hot mot CD:n som vi ALLA tycker så mycket om men däremot som ett utmärkt komplement för att enkelt skapa egna fonogram. Skapa en mix-minidisc för söndagspromenaden så slipper du småprata med frun eller barnen utan att behöva lyssna på brus och svaj. Mediet och spelarna är (med några få undantag) tämligen oömma och tidsbeständiga och behöver vanligen inte nya svårbytta dyra remmar från skumma Ebay-säljare.

Istället för att spana efter 80-tals kassett-Walkmans köp istället en MiniDisc-Walkman. När du ändå har öppnat plånboken så köp en MD-enhet till stereon i vardagsrummet också! Att att addera en MiniDisc-spelare gör stereostapeln exakt en enhet högre, alla vet att högre är bättre!

Vad det gäller ljudkvalitet så se bara till att köpa spelare som är från 1998 eller nyare så är du garanterad att få en enhet med den senaste versionen (4.5) av komprimeringsstandarden ATRAC1. En tysk hävdade i nummer 8 -1995 av tidningen "STEREO" att redan version 3.5 av ATRAC1 var transparent vid jämförelse med CD. Version 4.5 måste rimligen vara transparentare med tanka på alla förbättringar som infördes i version 4 och 4.5...



Jag var själv lite sugen på denna maskin... innan priset gick över 200:- ... Frågan jag ställde är uppenbarligen onödig... Det tycks redan ha hänt?

https://www.tradera.com/item/170605/340830207/yamaha-msx-e100-md-recorder-
Presentation kommer

Användarvisningsbild
JB
 
Inlägg: 3671
Blev medlem: 2006-07-31
Ort: Övik

Re: LP och kassetter går starkt men när slår MiniDisc igenom

Inläggav JB » 2019-03-02 18:06

Problemet är väl att det är så pass få som har MiniDisc spelare hemma till skillnad från LP spelare som många hade kvar på vinden när dom blev poppis igen, dessutom har ju inte formatet samma charm som en LP, dom är ju mer som en liten CD-skiva, men tydligen så har det släppts ett fåtal nya releaser på MiniDisc, så helt utdött är formatet inte:
https://www.youtube.com/watch?v=sabtaoTCSKQ :)

Användarvisningsbild
jonaz81a
 
Inlägg: 1044
Blev medlem: 2009-04-19

Re: LP och kassetter går starkt men när slår MiniDisc igenom

Inläggav jonaz81a » 2019-03-02 18:20

JB skrev:Problemet är väl att det är så pass få som har MiniDisc spelare hemma till skillnad från LP spelare som många hade kvar på vinden när dom blev poppis igen, dessutom har ju inte formatet samma charm som en LP, dom är ju mer som en liten CD-skiva, men tydligen så har det släppts ett fåtal nya releaser på MiniDisc, så helt utdött är formatet inte:
https://www.youtube.com/watch?v=sabtaoTCSKQ :)


Jag var mest lite sur över att jag inte för ett rimligt pris kunde göra min Yamaha Pianocraft-stapel " exakt en enhet högre".

Vad det gäller formatet som sådant så har du så klart en poäng. Under de år jag sprungit i "second hand"-butiker och jagat skivor så har jag bara stött på två (icke bärbara) MD-spelare. Båda maskinerna såldes som otestade i befintligt skick för 100-lappen, gissningsvis för att affärerna inte hade något att testa dem med. Jag köpte MD-spelarna av ren nyfikenhet utan att själv ha använt MiniDisc sedan gymnasietiden i slutet på 90-talet. Nyligen sprang jag på lite billiga MD-skivor och kunde nu långt efter inköp testa de två spelarna jag köpt och de visade sig fungera perfekt.
Presentation kommer

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait
 
Inlägg: 26589
Blev medlem: 2011-09-17
Ort: Metropolen Hallstahammar

Re: LP och kassetter går starkt men när slår MiniDisc igenom

Inläggav hifikg » 2019-03-02 19:14

Elcaset då? ska inte det komma tillbaka? Rejäla band...
Bilagor
elcasetspelare.jpg
elcasetspelare.jpg (54.16 KiB) Visad 1810 gånger
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
jonaz81a
 
Inlägg: 1044
Blev medlem: 2009-04-19

Re: LP och kassetter går starkt men när slår MiniDisc igenom

Inläggav jonaz81a » 2019-03-02 22:49

hifikg skrev:Elcaset då? ska inte det komma tillbaka? Rejäla band...


Bah! Analogt skräp utan upplevelsehöjande kvantifakter!



Tycker man inte att det räcker med ATRAC1 v4.5 så kan man köpa en fet Pioneer med ASRAC... Försvenskar man ASRAC blir det asrak och alla vet hur bra allt låter när man är asrak.



Här kan man se hur bra det låter!

Pioneer MJ-D707.jpg
Pioneer MJ-D707.jpg (334.43 KiB) Visad 1752 gånger
Presentation kommer

Användarvisningsbild
jonaz81a
 
Inlägg: 1044
Blev medlem: 2009-04-19

Re: LP och kassetter går starkt men när slår MiniDisc igenom

Inläggav jonaz81a » 2019-03-14 21:34

Nu när jag har en massa Minidiscar och ett par fullbredds komponentenheter så kändes det som en bra ide att skaffa en bärbar spelare också så mina kassett-Walkmans får vila lite.



Sagt och gjort, jag köpte en Sony MZ-R501 med kartong och tillbehör på Tradera för den inte helt orimliga summan 146kr. Det fina med denna modell är att den drivs av ett vanligt AA batteri. I annonsen stod det "Provad, fungerar". "Provad fungerar" betyder på Tradera-språk att displayen säger "no disc" när enheten slås på utan media i, inget annat.


Sony MZ-R501 Tradera.jpg
Sony MZ-R501 Tradera.jpg (667.56 KiB) Visad 1612 gånger







När jag testade spelaren med en Minidisc så rasslade den som ett gammalt tröskverk men discen ville den absolut inte läsa... Det var ungefär vad jag hade förväntat mig... Gissa om dessa små as innehåller många små spännande fjädrar och knappnålshuvudstora skruvar som gärna hoppar iväg... Mycket stånk och stön senare är allt gammalt smörfett avlägsnat, nytt smörfett applicerat och linsen rengjord. Jag borde tagit ett bild när alla saker låg utspridda på bordet man jag hade fullt upp att hålla reda på allt.

Nu fungerar denna Sony MZ-R501 nästan riktigt fint igen! Det enda som jag inte fått att fungera är luckan som inte längre vill öppnas när man drar i det återfjädrande skjutreglaget. Inget är direkt trasigt eller felmonterat vad jag kan se men av någon anledning så räcker inte längre skjutreglagets spel till för att dra låshaken långt nog för att den ska gå fri. Om man drar lite i luckan samtidigt som man drar skjutreglaget för öppningsmekanismen så långt som möjligt så kan man fortfarande öppna den så det är ett problem jag kan leva med. De medföljande öronsnäckorna fungerar till exakt 50% men den som fungerar låter inte bra nog för att jag ska se detta som en förlust.


Sony MZ-R501 nu nästan fullt fungerande.jpg
Sony MZ-R501 nu nästan fullt fungerande.jpg (650.64 KiB) Visad 1612 gånger


Det är skönt att nu ha en lite mer modern kompakt portabel musikspelare!
Presentation kommer

Användarvisningsbild
RJohan
 
Inlägg: 1574
Blev medlem: 2007-02-11

Re: LP och kassetter går starkt men när slår MiniDisc igenom

Inläggav RJohan » 2019-03-15 08:46

hifikg skrev:Elcaset då? ska inte det komma tillbaka? Rejäla band...


Det har börjat komma ut inspelade elcaseter:

https://www.ebay.com/itm/Elcaset-first-official-Pre-Recorded-commercial-release-Jeremy-Heiden-Blue-Wicked-/303056548455?oid=302487176448

http://www.tapeheads.net/showthread.php?t=60378

De lyckliga finländarna fick tydligen alla osålda apparater av elcaset när formatet övergavs.

Känns lite för nytt för mej, dock. Tacka vet jag föregångaren från RCA:

https://en.wikipedia.org/wiki/RCA_tape_cartridge

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait
 
Inlägg: 26589
Blev medlem: 2011-09-17
Ort: Metropolen Hallstahammar

Re: LP och kassetter går starkt men när slår MiniDisc igenom

Inläggav hifikg » 2019-03-15 12:05

Ha, ha, skulle nog väcka en del uppmärksamhet att gå runt med en kassettfreestyle idag. Veva in trasslande band med en penna o sen gå vidare...
Sitter nöjd :)

nigthdreamerssky
 
Inlägg: 148
Blev medlem: 2018-01-15

Re: LP och kassetter går starkt men när slår MiniDisc igenom

Inläggav nigthdreamerssky » 2019-04-29 22:07

jonaz81a skrev:... igen? ... Om man nu kan säga att MiniDisc någonsin slog igenom?

Nu när andra gamla obsoleta format är inne igen så varför inte slå ett slag för detta fantastiska lagringsmedia.

MD är ju ett format med ett fysiskt medium... Jag har uppfattat att många av oss gillar att hålla i musiken i form av ett konkret föremål. MD bör inte ses som ett hot mot CD:n som vi ALLA tycker så mycket om men däremot som ett utmärkt komplement för att enkelt skapa egna fonogram. Skapa en mix-minidisc för söndagspromenaden så slipper du småprata med frun eller barnen utan att behöva lyssna på brus och svaj. Mediet och spelarna är (med några få undantag) tämligen oömma och tidsbeständiga och behöver vanligen inte nya svårbytta dyra remmar från skumma Ebay-säljare.

Istället för att spana efter 80-tals kassett-Walkmans köp istället en MiniDisc-Walkman. När du ändå har öppnat plånboken så köp en MD-enhet till stereon i vardagsrummet också! Att att addera en MiniDisc-spelare gör stereostapeln exakt en enhet högre, alla vet att högre är bättre!

Vad det gäller ljudkvalitet så se bara till att köpa spelare som är från 1998 eller nyare så är du garanterad att få en enhet med den senaste versionen (4.5) av komprimeringsstandarden ATRAC1. En tysk hävdade i nummer 8 -1995 av tidningen "STEREO" att redan version 3.5 av ATRAC1 var transparent vid jämförelse med CD. Version 4.5 måste rimligen vara transparentare med tanka på alla förbättringar som infördes i version 4 och 4.5...



Jag var själv lite sugen på denna maskin... innan priset gick över 200:- ... Frågan jag ställde är uppenbarligen onödig... Det tycks redan ha hänt?

https://www.tradera.com/item/170605/340830207/yamaha-msx-e100-md-recorder-


Oj, jag har flera små lådor liggande med inspelade minidisc skivor blandat med inspelningar från vinyl och cd.. (alltså flera hundra minidiscar) tyvärr har min stationära minidisc spelare gått sönder och jag har inte kommit mig för att skaffa en ersättare.. har en halvt trasig bärbar liggande också och samma där att jag inte kommit mig för..

När det gäller inspelningskvaliteten på minidisc, så kan den vara riktigt suveränt bra om man använder den analoga linjegången till vinyl t,ex..
När det gäller bärbara enheter, så fanns det även där suveränt bra spelare som lät riktigt bra.. hade en som tyvärr blev stulen vid inbrott i skåpet i omklädningsrummet på jobbet.. extra surt var det när jag dessutom nyss hade fått tillbaks den efter en service..

WhereNextColumbus
 
Inlägg: 770
Blev medlem: 2012-12-10

Re: LP och kassetter går starkt men när slår MiniDisc igenom

Inläggav WhereNextColumbus » 2019-05-31 20:45

Hade en portabel minidisc-spelare som jag köpte för sommarjobbspengar... gick förmodligen i högstadiet. Det var tider det, älskade den där apparaten, den var riktigt vacker. Ja se själva:
Bild
Wenn wellen schwingen ferne stimmen singen

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare
 
Inlägg: 14496
Blev medlem: 2013-03-20
Ort: Trosa

Re: LP och kassetter går starkt men när slår MiniDisc igenom

Inläggav Perfector » 2019-05-31 21:12

Glöm inte DCC.
En så'n hade jag som jag som jag gav bort för att det inte går att få fram kassetter till den.
Den spelade av vanliga kassetter men kunde bara spela in DCC.
Fd. högtalarbyggare i samarbete med Monacor AB under 10 år, HiFi Kit Stockholm sedan 1973, Visaton, Inertia AB, Sinus. Sveriges Radio. Deltagit i HiFi och musik, Elektronikvärlden och Teknik för alla.

Användarvisningsbild
Morello
 
Inlägg: 34863
Blev medlem: 2003-05-19
Ort: Stockholm/Täby

Re: LP och kassetter går starkt men när slår MiniDisc igenom

Inläggav Morello » 2019-06-01 11:45

Vi andra som söker högsta kvalitet fyndar vidare bland disco compacto :)
Driver: SYBARITE AUDIO
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick
 
Inlägg: 32008
Blev medlem: 2004-07-15
Ort: Bromma-Stockholm

Re: LP och kassetter går starkt men när slår MiniDisc igenom

Inläggav Bill50x » 2019-06-01 22:25

Morello skrev:Vi andra som söker högsta kvalitet fyndar vidare bland disco compacto :)

Alltså, om man nu gillar gamla analoga klockor, lägger ner en förmögenhet på handgjorda skor (?), väljer nagelsax med omsorg, likaså en rakkniv... vad är det då för fel på MiniDisc?

Å andra sidan börjar ju CD bli en sådan gammal relik så den passar in i mönstret ;-)

/ B
När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet.


Återgå till Generellt om hifi


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 11 gäster