Väldigt olika högtalare låter lika. Eller?

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait
 
Inlägg: 26687
Blev medlem: 2011-09-17
Ort: Metropolen Hallstahammar

Re: Väldigt olika högtalare låter lika. Eller?

Inläggav hifikg » 2019-03-07 16:54

Almen skrev:
hifikg skrev:
Almen skrev:Hur vet man då vilken som låter rätt?

Man tycker att det låter rätt.


Så enkelt det ändå är med ljud :)
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
steveo1234
 
Inlägg: 7795
Blev medlem: 2005-06-26
Ort: Helsingborg

Re: Väldigt olika högtalare låter lika. Eller?

Inläggav steveo1234 » 2019-03-08 10:30

Kitchenmaster skrev:
steveo1234 skrev:
Nattlorden skrev:
Hade dämpvägg bakom ( http://www.nattlorden.com/images/hifi/pi60s-s/bothers.jpg ) och en Canton Digital 1.1 som agerade helmholzfälla (den andra har porten pluggad då den inte bidrog positivt med den öppen) men för övrigt obehandlad och huvudsakligen mattbefriat.


Ah, tack för rättningen.

Med obehandlat tänkte jag mest att det inte var heltäckningsmatta, massa grejer på väggarna, diffusorer etc.


Med tanke på hur intresserad du verkar vara av att hitta bästa möjliga prestanda, så kanske det vore en god idé att lyssna i ett Ino-rum för att utröna om dina intryck består? Då skulle du kunna vara mer säker på om det är högtalarna som inte passar dig, eller om rumsakustiken, placering, etc hos dig skulle kunna justeras så att du blir nöjd. :)

Vid mitt första besök i Täby-källaren 2006 blev det tydligt att Ino är rätt högtalare, för mig. Har senare även lyssnat på Ino i rum där deras potential inte kommer fram till fullo och då var de inte lika imponerande.


Jao, det är ju en möjlighet såklart. Jag har inte kommit iväg bara...
You are entitled to your own opinion. You are however not entitled to your own facts.

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert
 
Inlägg: 17898
Blev medlem: 2005-01-01
Ort: Göteborg

Re: Väldigt olika högtalare låter lika. Eller?

Inläggav Almen » 2019-03-08 11:50

hifikg skrev:
Almen skrev:
hifikg skrev:

Man tycker att det låter rätt.


Så enkelt det ändå är med ljud :)

Japp! :)
Nämn tre av de köttätande växter som vid mässan i Hannover med hull och hår slukade den då ditresta gosskören. Svara!

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör
 
Inlägg: 57246
Blev medlem: 2003-10-28
Ort: Grå Hamnarna

Re: Väldigt olika högtalare låter lika. Eller?

Inläggav Nattlorden » 2019-03-08 19:39

hifikg skrev:
Almen skrev:När du säger att du inte kan skilja på dem för att "Två lyckade konstruktioner bör i slutändan låta ganska lika" så tror jag att det är ett feltänk.


Hur vet man då vilken som låter rätt?


Med största sannolikhet ingen av dem.
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick
 
Inlägg: 32022
Blev medlem: 2004-07-15
Ort: Bromma-Stockholm

Re: Väldigt olika högtalare låter lika. Eller?

Inläggav Bill50x » 2019-03-09 00:58

Nattlorden skrev:
hifikg skrev:
Almen skrev:När du säger att du inte kan skilja på dem för att "Två lyckade konstruktioner bör i slutändan låta ganska lika" så tror jag att det är ett feltänk.
Hur vet man då vilken som låter rätt?
Med största sannolikhet ingen av dem.

ALLA högtalare färgar ljudet på ett eller annat sätt. I slutänden handlar det om vilka fel vi accepterar. Av den anledningen kan olika konstruktioner vara tillfredsställande bra, kanske dock inte för samma personer. Det är ju ganska olika krav på återgivning om man lyssnar på körmusik och trash-metal, för att ta ett exempel. Man kan också lyssna efter olika saker, en del snöar in på detaljer, andra på rytmik.

Jag tror vi får vänta mycket länge innan en högtalare kan återge all slags musik på ett realistiskt sätt. Om det någonsin sker, det är trots allt skillnad på livemusik och reproducerad i hemmet eller i hörlurar.

/ B
När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör
 
Inlägg: 57246
Blev medlem: 2003-10-28
Ort: Grå Hamnarna

Re: Väldigt olika högtalare låter lika. Eller?

Inläggav Nattlorden » 2019-03-09 15:27

Bill50x skrev:
Nattlorden skrev:
hifikg skrev:Hur vet man då vilken som låter rätt?
Med största sannolikhet ingen av dem.

ALLA högtalare färgar ljudet på ett eller annat sätt. I slutänden handlar det om vilka fel vi accepterar. Av den anledningen kan olika konstruktioner vara tillfredsställande bra, kanske dock inte för samma personer. Det är ju ganska olika krav på återgivning om man lyssnar på körmusik och trash-metal, för att ta ett exempel. Man kan också lyssna efter olika saker, en del snöar in på detaljer, andra på rytmik.

Jag tror vi får vänta mycket länge innan en högtalare kan återge all slags musik på ett realistiskt sätt. Om det någonsin sker, det är trots allt skillnad på livemusik och reproducerad i hemmet eller i hörlurar.


Precis därför jag inte tror på att två olika principer skulle lyckas nå samma - perfekta - resultat... Därför om två är lika är det sannolikast att båda är fel.
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait
 
Inlägg: 26687
Blev medlem: 2011-09-17
Ort: Metropolen Hallstahammar

Re: Väldigt olika högtalare låter lika. Eller?

Inläggav hifikg » 2019-03-09 15:30

Nattlorden skrev:
Bill50x skrev:
Nattlorden skrev:Med största sannolikhet ingen av dem.

ALLA högtalare färgar ljudet på ett eller annat sätt. I slutänden handlar det om vilka fel vi accepterar. Av den anledningen kan olika konstruktioner vara tillfredsställande bra, kanske dock inte för samma personer. Det är ju ganska olika krav på återgivning om man lyssnar på körmusik och trash-metal, för att ta ett exempel. Man kan också lyssna efter olika saker, en del snöar in på detaljer, andra på rytmik.

Jag tror vi får vänta mycket länge innan en högtalare kan återge all slags musik på ett realistiskt sätt. Om det någonsin sker, det är trots allt skillnad på livemusik och reproducerad i hemmet eller i hörlurar.


Precis därför jag inte tror på att två olika principer skulle lyckas nå samma - perfekta - resultat... Därför om två är lika är det sannolikast att båda är fel.


Finns det överhuvudtaget någon högtalare som kan göra någonting alls helt rätt? Tystnad kanske?
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör
 
Inlägg: 57246
Blev medlem: 2003-10-28
Ort: Grå Hamnarna

Re: Väldigt olika högtalare låter lika. Eller?

Inläggav Nattlorden » 2019-03-09 15:33

hifikg skrev:
Nattlorden skrev:
Bill50x skrev:ALLA högtalare färgar ljudet på ett eller annat sätt. I slutänden handlar det om vilka fel vi accepterar. Av den anledningen kan olika konstruktioner vara tillfredsställande bra, kanske dock inte för samma personer. Det är ju ganska olika krav på återgivning om man lyssnar på körmusik och trash-metal, för att ta ett exempel. Man kan också lyssna efter olika saker, en del snöar in på detaljer, andra på rytmik.

Jag tror vi får vänta mycket länge innan en högtalare kan återge all slags musik på ett realistiskt sätt. Om det någonsin sker, det är trots allt skillnad på livemusik och reproducerad i hemmet eller i hörlurar.


Precis därför jag inte tror på att två olika principer skulle lyckas nå samma - perfekta - resultat... Därför om två är lika är det sannolikast att båda är fel.


Finns det överhuvudtaget någon högtalare som kan göra någonting alls helt rätt? Tystnad kanske?


Nej, "självklart inte".... därför är ju sannolikheten att TVÅ skall dela på närmsta posten att komma nära högt osannolik... så om två låter lika är sannolikheten att de ligger längre ifrån ....högre.
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait
 
Inlägg: 26687
Blev medlem: 2011-09-17
Ort: Metropolen Hallstahammar

Re: Väldigt olika högtalare låter lika. Eller?

Inläggav hifikg » 2019-03-09 16:38

Nattlorden skrev:
hifikg skrev:
Nattlorden skrev:
Precis därför jag inte tror på att två olika principer skulle lyckas nå samma - perfekta - resultat... Därför om två är lika är det sannolikast att båda är fel.


Finns det överhuvudtaget någon högtalare som kan göra någonting alls helt rätt? Tystnad kanske?


Nej, "självklart inte".... därför är ju sannolikheten att TVÅ skall dela på närmsta posten att komma nära högt osannolik... så om två låter lika är sannolikheten att de ligger längre ifrån ....högre.


Fast teoretiskt då, om man kunde bygga en perfekt högtalare. Helt rätt ljud i alla register o instrumenten låter precis som instrument gör osv osv, skulle det gå att göra med två olika principer, eller finns det EN som är rätt? Och OM det går att nå med olika principer, borde inte slutresultatet då bli... lika.
Sitter nöjd :)

Föregående

Återgå till Generellt om hifi


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: idea och 14 gäster