Vilken temperatur och luftfuktighet i lyssningsrummet?

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Helmut
 
Inlägg: 1467
Blev medlem: 2007-07-24

Vilken temperatur och luftfuktighet i lyssningsrummet?

Inläggav Helmut » 2019-03-05 11:30

Alla pratar om högtalarkablar men det är sällan folk pratar om den perfekta temperaturen och luftfuktigheten i lyssningsrummen. Läste följande inlägg men kom inte fram till om det ska vara en massa`minusgrader eller bastuvarmt i lyssningsrummet. Lyckades inte heller lista ut om det ska vara djungelfuktigt eller ökentorrt i lyssningsrummet.
Någon som testat hur fukt och värme påverkar ljudet i lyssningsrummet.
Funderar på om man ska spara in pengar på dyra högtalarkablar och istället köpa ett par badbyxor eller en skön vargskinspäls

http://www.film-tech.com/cgi-bin/ubb/f1 ... 20/p1.html
http://www.kayelaby.npl.co.uk/general_p ... 2_4_1.html

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör
 
Inlägg: 57178
Blev medlem: 2003-10-28
Ort: Grå Hamnarna

Re: Vilken temperatur och luftfuktighet i lyssningsrummet?

Inläggav Nattlorden » 2019-03-05 12:12

Beror på om du skall lyssna på Eldfågeln eller Water Music... :mrgreen:
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick
 
Inlägg: 32008
Blev medlem: 2004-07-15
Ort: Bromma-Stockholm

Re: Vilken temperatur och luftfuktighet i lyssningsrummet?

Inläggav Bill50x » 2019-03-05 12:23

Att testa olika Rh och C i ett rum är ganska komplicerat, då behöver man nog hyra in sig på SP. Jag skulle vilja se det ur en praktisk synvinkel, när mår man bra? Känner man sig avslappad och komfortabel så kan man njuta mer av musiken. Även om anläggningen (mot förmodan) skulle låta som bäst vid 10 C och hög Rh, hur kul är det att lyssna med lovikavantar och dunjacka? Visst, man slipper is i whiskyn, men det är väl det enda positiva...

Generellt brukar man säga att en Rh på 40-60 % är idealisk ur många synvinklar. Det är inte så torrt så man får problem med kringflygande damm och dammattraktion på plaster (vinylskivorna!), men inte heller så fuktigt så man får bekymmer med mögel/rost eller krypströmmar i elektronik. Temperatur är väldigt individuellt, stillasittande gillar jag själv typ 22-23 C. Känslan av temperatur är för övrigt beroende av luftens rörelser i rummet. Att bara mäta en viss punkt säger bara halva sanningen, typ.

/ B
När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet.

Användarvisningsbild
darkg
Ljushuvud
 
Inlägg: 8651
Blev medlem: 2011-12-11
Ort: Kristianstad

Re: Vilken temperatur och luftfuktighet i lyssningsrummet?

Inläggav darkg » 2019-03-05 12:25

Hur skulle det låta med rumsluften utbytt mot svavelhexafluorid?
Don’t just do something, sit there.

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick
 
Inlägg: 32008
Blev medlem: 2004-07-15
Ort: Bromma-Stockholm

Re: Vilken temperatur och luftfuktighet i lyssningsrummet?

Inläggav Bill50x » 2019-03-05 12:29

darkg skrev:Hur skulle det låta med rumsluften utbytt mot svavelhexafluorid?

Ur Wiki:
"Svavelhexafluorid (SF6) är en oorganisk, färglös, luktfri, och obrännbar växthusgas. SF6 har en oktaedrisk geometri, bestående av sex fluoratomer bundna till en central svavelatom. Det är en hypervalent molekyl. Typisk för opolär gas, den löser sig dåligt i vatten men är löslig i opolära lösningsmedel. Den transporteras generellt som en flytande komprimerad gas."

Apropå en annan diskussion om etablerad terminologi för att beskriva ljud... För en insatt i branschen är ovanstående beskrivning säkert tekniskt korrekt och beskrivande, men för oss vanliga människor, går det att andas i denna miljö? Är det giftigt? Vilken fördel skulle det kunna vara mot vanlig luft?

/ B
När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet.

Kraniet
 
Inlägg: 12534
Blev medlem: 2003-10-04
Ort: Umeå

Re: Vilken temperatur och luftfuktighet i lyssningsrummet?

Inläggav Kraniet » 2019-03-05 12:37

SF6 i sig är ofarlig. Den har motsatt effekt som helium. Dvs man får mörkare röst.

Används tydligen ofta inom filmindustrin eftersom den är tung och kan därför användas för att få saker att "sväva i luften".

Finns massa klipp på tuben. Denna tex:
https://www.youtube.com/watch?v=u19QfJWI1oQ
Mvh
Magnus

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann
 
Inlägg: 39703
Blev medlem: 2007-04-17
Ort: Härnösand

Re: Vilken temperatur och luftfuktighet i lyssningsrummet?

Inläggav petersteindl » 2019-03-05 12:55

Det skall vara 56,7 % luftfuktighet och 23,8 grader Celsius.
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick
 
Inlägg: 32008
Blev medlem: 2004-07-15
Ort: Bromma-Stockholm

Re: Vilken temperatur och luftfuktighet i lyssningsrummet?

Inläggav Bill50x » 2019-03-05 15:04

petersteindl skrev:Det skall vara 56,7 % luftfuktighet och 23,8 grader Celsius.

Helt OK för mig. Du kanske ska bygga en apparat att koppla till sin stereo som säkerställer just dessa värden i lyssningsrummet?

Jag menar, finns det marknad för sådana här så...

Bild

/ B
När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet.

Användarvisningsbild
DVD-ai
 
Inlägg: 15350
Blev medlem: 2008-03-30
Ort: Stockholms skärgård

Re: Vilken temperatur och luftfuktighet i lyssningsrummet?

Inläggav DVD-ai » 2019-03-05 18:43

Jag tycker det är bäst vid 40rh och 23*c.
Mvh//David
Klar och nyfiken på annat !

"Att mäta är att få svar på hur det man mäter, mäter"

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör
 
Inlägg: 57178
Blev medlem: 2003-10-28
Ort: Grå Hamnarna

Re: Vilken temperatur och luftfuktighet i lyssningsrummet?

Inläggav Nattlorden » 2019-03-05 18:57

Bill50x skrev:Jag menar, finns det marknad för sådana här så...


Vem hade inte velat ha ett par, tre Stromtank? Jösses var bra Kraftwerk hade låtit! 8)
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
NADifierad
inaktiv
 
Inlägg: 15267
Blev medlem: 2009-01-04
Ort: Karlskrona

Re: Vilken temperatur och luftfuktighet i lyssningsrummet?

Inläggav NADifierad » 2019-03-05 19:05

Jag tycker att kroppstemp och strupfuktighet är viktigare för lyssningsintrycket.
Det brukar låta bäst efter ett par kalla pilsner.
Stereo = Dator, TV, Optiskt, Najda, InterM R300plus, Fukdist och 2 x 18” infra.

Användarvisningsbild
darkg
Ljushuvud
 
Inlägg: 8651
Blev medlem: 2011-12-11
Ort: Kristianstad

Re: Vilken temperatur och luftfuktighet i lyssningsrummet?

Inläggav darkg » 2019-03-06 13:01

Bill50x skrev:
petersteindl skrev:Det skall vara 56,7 % luftfuktighet och 23,8 grader Celsius.

Helt OK för mig. Du kanske ska bygga en apparat att koppla till sin stereo som säkerställer just dessa värden i lyssningsrummet?

/ B


Nja, helst skulle man nog lägga in metadata så att luftfuktighet och temperatur kan anpassas rätt för varje spår. Kanske halten koldioxid också. Golvets konduktivitet. Kalsongernas elasticitetsmodul. Silverfiskarnas metabolism. Men det kanske är att gå till överdrift?
Don’t just do something, sit there.

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick
 
Inlägg: 32008
Blev medlem: 2004-07-15
Ort: Bromma-Stockholm

Re: Vilken temperatur och luftfuktighet i lyssningsrummet?

Inläggav Bill50x » 2019-03-06 14:00

darkg skrev:
Bill50x skrev:
petersteindl skrev:Det skall vara 56,7 % luftfuktighet och 23,8 grader Celsius.

Helt OK för mig. Du kanske ska bygga en apparat att koppla till sin stereo som säkerställer just dessa värden i lyssningsrummet?

Nja, helst skulle man nog lägga in metadata så att luftfuktighet och temperatur kan anpassas rätt för varje spår. Kanske halten koldioxid också. Golvets konduktivitet. Kalsongernas elasticitetsmodul. Silverfiskarnas metabolism. Men det kanske är att gå till överdrift?

"Det finns ingen genväg till det perfekta ljudet"

Enid Lumley på absolute sound! menade att man måste fixa följande saker:
1) Inte ha eldragningen i väggarna så kablarna går runt rummet, då bildas en gigantisk spole (fö något man påpekade inom området elöverkänslighet i någon svenska utredning).
2) Din lyssningsfåtölj ska inte innehålla några metalldelar.
3) Du ska inte ha några starka lampor riktade direkt mot högtalarna.
4) Kablarna ska inte ligga på golvet (halva tennisbollar ok).
5) Kablarna ska kläs in med trälister som ska oljas in.
6) Du ska inte ha några el-kablar/grendosor i närheten av lyssningsplatsen, oavsett om det är anslutna några apparater eller inte.

/ B
När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet.

Användarvisningsbild
Morello
 
Inlägg: 34863
Blev medlem: 2003-05-19
Ort: Stockholm/Täby

Re: Vilken temperatur och luftfuktighet i lyssningsrummet?

Inläggav Morello » 2019-03-06 14:08

:mrgreen:
Driver: SYBARITE AUDIO
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann
 
Inlägg: 39703
Blev medlem: 2007-04-17
Ort: Härnösand

Re: Vilken temperatur och luftfuktighet i lyssningsrummet?

Inläggav petersteindl » 2019-03-06 14:33

darkg skrev:
Bill50x skrev:
petersteindl skrev:Det skall vara 56,7 % luftfuktighet och 23,8 grader Celsius.

Helt OK för mig. Du kanske ska bygga en apparat att koppla till sin stereo som säkerställer just dessa värden i lyssningsrummet?

/ B


Nja, helst skulle man nog lägga in metadata så att luftfuktighet och temperatur kan anpassas rätt för varje spår. Kanske halten koldioxid också. Golvets konduktivitet. Kalsongernas elasticitetsmodul. Silverfiskarnas metabolism. Men det kanske är att gå till överdrift?


Vi simulerar, där luftens exakta beståndsdelar ingår. :lol: d v s mängden koldioxid o s v. Temperatur och fukt kommer naturligtvis in i Navier-Stokes ekvationer. Även hår och skägg och klädplagg och valet av smink påverkar hur de akustiska ljudvågorna går runt huvudet. :wink: Jag återkommer då lilltroll simulerat fram hur den optimala hifimustaschen skall vara för att linjärisera den akustiska impedansen runt huvudet.

Det är inte lätt att vara ljudbög/audiofil.
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
darkg
Ljushuvud
 
Inlägg: 8651
Blev medlem: 2011-12-11
Ort: Kristianstad

Re: Vilken temperatur och luftfuktighet i lyssningsrummet?

Inläggav darkg » 2019-03-06 23:19

petersteindl skrev:
darkg skrev:
Bill50x skrev:Helt OK för mig. Du kanske ska bygga en apparat att koppla till sin stereo som säkerställer just dessa värden i lyssningsrummet?

/ B


Nja, helst skulle man nog lägga in metadata så att luftfuktighet och temperatur kan anpassas rätt för varje spår. Kanske halten koldioxid också. Golvets konduktivitet. Kalsongernas elasticitetsmodul. Silverfiskarnas metabolism. Men det kanske är att gå till överdrift?


Vi simulerar, där luftens exakta beståndsdelar ingår. :lol: d v s mängden koldioxid o s v. Temperatur och fukt kommer naturligtvis in i Navier-Stokes ekvationer. Även hår och skägg och klädplagg och valet av smink påverkar hur de akustiska ljudvågorna går runt huvudet. :wink: Jag återkommer då lilltroll simulerat fram hur den optimala hifimustaschen skall vara för att linjärisera den akustiska impedansen runt huvudet.

Det är inte lätt att vara ljudbög/audiofil.


Grundligt! Hur förhåller det sig med den tvåpipiga helmholtzresonatorn mitt i ansiktet? De paranasala bihålorna kanske innebär att det blir ett slags bandpass-system? Och gapar man i hänförelse eller förskräckelse, kantrar hela den nattsvarta luftigheten då?
Don’t just do something, sit there.

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick
 
Inlägg: 32008
Blev medlem: 2004-07-15
Ort: Bromma-Stockholm

Re: Vilken temperatur och luftfuktighet i lyssningsrummet?

Inläggav Bill50x » 2019-03-06 23:38

darkg skrev: Golvets konduktivitet. Men det kanske är att gå till överdrift?

Jag har faktiskt mätutrustning hemma för att mäta resistansen i golv. Men jag har aldrig känt att jag haft anledning att koppla det till ljudupplevelser. Jag har till och med en joniseringsapparat som neutraliserar uppladdning av statisk elektricitet som skulle kunna användas för vinyler och cd's. Tom ett mätinstrument för att mäta eventuell uppladdning. Kanske dags för lite experiment?

/ B
När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet.

Användarvisningsbild
Morello
 
Inlägg: 34863
Blev medlem: 2003-05-19
Ort: Stockholm/Täby

Re: Vilken temperatur och luftfuktighet i lyssningsrummet?

Inläggav Morello » 2019-03-06 23:40

Just nu 38 C inuti Sybarite Audio No1200.
Driver: SYBARITE AUDIO
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
darkg
Ljushuvud
 
Inlägg: 8651
Blev medlem: 2011-12-11
Ort: Kristianstad

Re: Vilken temperatur och luftfuktighet i lyssningsrummet?

Inläggav darkg » 2019-03-07 03:19

Bill50x skrev:
darkg skrev: Golvets konduktivitet. Men det kanske är att gå till överdrift?

Jag har faktiskt mätutrustning hemma för att mäta resistansen i golv. Men jag har aldrig känt att jag haft anledning att koppla det till ljudupplevelser. Jag har till och med en joniseringsapparat som neutraliserar uppladdning av statisk elektricitet som skulle kunna användas för vinyler och cd's. Tom ett mätinstrument för att mäta eventuell uppladdning. Kanske dags för lite experiment?

/ B


Absolut, annars fungerar ju golvet som en jättekondensator och bildar ett snedpassfilter, särskilt om dammkvalstren löper motsols*.

* på norra halvklotet
Don’t just do something, sit there.

Användarvisningsbild
lennartj
 
Inlägg: 6392
Blev medlem: 2007-10-03
Ort: Göteborg

Re: Vilken temperatur och luftfuktighet i lyssningsrummet?

Inläggav lennartj » 2019-03-07 10:56

Seriösa pickuptillverkare och apparattestare (t.ex. Stereophile) redovisar vid vilken temperatur och luftfuktighet spårningsförmågan uppmätts.
Jag tror också att Ljudtekniska Sällskapet har skrivit om ämnet i Musik och Ljudteknik, troligen i början av 80-talet.
[size=50]Lyra Delos-Jelco SA-750D-Systemdek IIS, Oppo BDP-95, Mytek Stereo 192 DSD DAC, McIntosh C2300, ino cr80s+infra,Ezon PowerAmp,2x McIntosh MC75,Yamaha A-320, 4xOB52, 2xOA52.2,(2xB&W DM4),OD11[/size]

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait
 
Inlägg: 26591
Blev medlem: 2011-09-17
Ort: Metropolen Hallstahammar

Re: Vilken temperatur och luftfuktighet i lyssningsrummet?

Inläggav hifikg » 2019-03-07 13:40

Bill50x skrev:...Kablarna ska kläs in med trälister som ska oljas in.


App, app, app!! Du kan inte bara skriva "oljas in". Du måste ange med vilken typ av olja och hur mycket också. Gärna med blindtester som beskriver skillnaden mellan olika oljor. Gör om, gör rätt!
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
STDI
Carlssonsk apostel
 
Inlägg: 2493
Blev medlem: 2009-10-06
Ort: ho-acoustic

Re: Vilken temperatur och luftfuktighet i lyssningsrummet?

Inläggav STDI » 2019-03-08 11:52

hifikg skrev:
Bill50x skrev:...Kablarna ska kläs in med trälister som ska oljas in.


App, app, app!! Du kan inte bara skriva "oljas in". Du måste ange med vilken typ av olja och hur mycket också. Gärna med blindtester som beskriver skillnaden mellan olika oljor. Gör om, gör rätt!

Ormolja är standarsvaret.
OD-11(T22+B65OAII), 3xOA12(T22+B65OAII), OA52.N, 3xL8, SC6, SC6.2

Användarvisningsbild
lennartj
 
Inlägg: 6392
Blev medlem: 2007-10-03
Ort: Göteborg

Re: Vilken temperatur och luftfuktighet i lyssningsrummet?

Inläggav lennartj » 2019-03-09 00:00

lennartj skrev:Seriösa pickuptillverkare och apparattestare (t.ex. Stereophile) redovisar vid vilken temperatur och luftfuktighet spårningsförmågan uppmätts.
Jag tror också att Ljudtekniska Sällskapet har skrivit om ämnet i Musik och Ljudteknik, troligen i början av 80-talet.

Bland alla tramsinlägg i den här tråden vill jag bara påpeka att mitt inlägg ovan är högst seriöst.
Pickuptillverkarna har under åren haft olika polymerer med varierande känslighet för temperaturen, ett par grader varmare kan orsaka variationer i frekvensgången på flera dB samt lägre distorsion p.g.a. bättre spårningsförmåga, medan andra påverkas mindre.
Udda konstruktioner, som Decca-pickuperna tror jag påverkas minst.
[size=50]Lyra Delos-Jelco SA-750D-Systemdek IIS, Oppo BDP-95, Mytek Stereo 192 DSD DAC, McIntosh C2300, ino cr80s+infra,Ezon PowerAmp,2x McIntosh MC75,Yamaha A-320, 4xOB52, 2xOA52.2,(2xB&W DM4),OD11[/size]

jansch
 
Inlägg: 3675
Blev medlem: 2009-05-01

Re: Vilken temperatur och luftfuktighet i lyssningsrummet?

Inläggav jansch » 2019-03-09 21:14

lennartj skrev:
lennartj skrev:Seriösa pickuptillverkare och apparattestare (t.ex. Stereophile) redovisar vid vilken temperatur och luftfuktighet spårningsförmågan uppmätts.
Jag tror också att Ljudtekniska Sällskapet har skrivit om ämnet i Musik och Ljudteknik, troligen i början av 80-talet.

Bland alla tramsinlägg i den här tråden vill jag bara påpeka att mitt inlägg ovan är högst seriöst.
Pickuptillverkarna har under åren haft olika polymerer med varierande känslighet för temperaturen, ett par grader varmare kan orsaka variationer i frekvensgången på flera dB samt lägre distorsion p.g.a. bättre spårningsförmåga, medan andra påverkas mindre.
Udda konstruktioner, som Decca-pickuperna tror jag påverkas minst.


Detta gäller även mätmikrofoner där man vid kalibrering anger luftfuktighet och temperatur. Lufttryck anges också då det påverkar normalt mest.
Även vid noggrannare ljudtrycksmätningar anger man det eller vanligtvis kompenserar för det.

Alla "mekaniska komponenter" påverkas ju, så även högtalare. Om JAG skulle göra ett val mellan en halv miljon för "dyrkablar" eller klimatkompenserat lyssningsrum hade det absolut blivit rummet. Fast även ett klimatkompenserat lyssningsrum är löjligt.

Användarvisningsbild
Laila
 
Inlägg: 10937
Blev medlem: 2005-05-31
Ort: Nattmössan

Re: Vilken temperatur och luftfuktighet i lyssningsrummet?

Inläggav Laila » 2019-03-10 01:08

lennartj skrev:...
Pickuptillverkarna har under åren haft olika polymerer med varierande känslighet för temperaturen, ett par grader varmare kan orsaka variationer i frekvensgången på flera dB samt lägre distorsion p.g.a. bättre spårningsförmåga, medan andra påverkas mindre.
Udda konstruktioner, som Decca-pickuperna tror jag påverkas minst.

Kanske inte så underligt då just Decca-pupparna saknar polymerer i upphängningen, om
jag mins rätt . . . typ ?
Sterio . . . krävs dä tvillingar för å lyssna på´t åsså, typ . . . ?
Sedan mitt andra jag gick bort lyssnar jag mest på monio . . . typ.

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick
 
Inlägg: 32008
Blev medlem: 2004-07-15
Ort: Bromma-Stockholm

Re: Vilken temperatur och luftfuktighet i lyssningsrummet?

Inläggav Bill50x » 2019-03-10 01:14

jansch skrev:Fast även ett klimatkompenserat lyssningsrum är löjligt.

Inte alls. Man ska ju må bra också. Och det gör man inte i ett för torrt rum, eller ett där fukten dryper utmed väggarna. Eller där det är 16 eller 40 grader varmt.

/ B
När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet.

jansch
 
Inlägg: 3675
Blev medlem: 2009-05-01

Re: Vilken temperatur och luftfuktighet i lyssningsrummet?

Inläggav jansch » 2019-03-10 14:23

Bill50x skrev:
jansch skrev:Fast även ett klimatkompenserat lyssningsrum är löjligt.

Inte alls. Man ska ju må bra också. Och det gör man inte i ett för torrt rum, eller ett där fukten dryper utmed väggarna. Eller där det är 16 eller 40 grader varmt.

/ B


Det är ju skillnad på ett klimatkompenserat rum och ett sunt rum.


Framförallt ju är stabilt lufttryck inte en nödvändighet för bra klimat inomhus och det är ju det som kostar stora pengar.

Själv ser jag alltid till att ha minst 30% luftfuktighet i huset = bra för flygel,gitarrer, cello och halsen. Hög luftfuktighet är inte riktigt lika kritiskt för instrument men såklart bör det var långt från daggpunkten.


Återgå till Generellt om hifi


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: BellsnWhistles och 22 gäster