Vad är bra ljudåtergivning?

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Baffel
Semesterfirare
 
Inlägg: 5660
Blev medlem: 2018-11-26

Vad är bra ljudåtergivning?

Inläggav Baffel » 2019-03-05 16:23

Vad är det egentligen? Om vi bortser från objektiva mätvärden. Vad är det som skiljer dem billigaste sk hifi- anläggningen från valfri storkedja från den bästa ljud du hört. Hur beskriver man det? Går det ens att beskriva ,med subjektiva termer, eller blir det bara Carl Jan Granqvist vinrecensioner av det hela?

Alla och då menar jag ALLA , även de som inte är intresserade av HiFi hör en skillnad mellan bottenskrapet och det i toppen. Men vad är det i det som man tycker man hör som låter det bättre? I ljudet i sig dvs. Utan tekniska termer går det att beskriva ?

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare
 
Inlägg: 14496
Blev medlem: 2013-03-20
Ort: Trosa

Re: Vad är bra ljudåtergivning?

Inläggav Perfector » 2019-03-05 16:26

Att inte höra högtalarna utan bara musiken borde väl platsa som referens till bra återgivning.
Fd. högtalarbyggare i samarbete med Monacor AB under 10 år, HiFi Kit Stockholm sedan 1973, Visaton, Inertia AB, Sinus. Sveriges Radio. Deltagit i HiFi och musik, Elektronikvärlden och Teknik för alla.

Användarvisningsbild
Baffel
Semesterfirare
 
Inlägg: 5660
Blev medlem: 2018-11-26

Re: Vad är bra ljudåtergivning?

Inläggav Baffel » 2019-03-05 16:37

Lite CJG vibb , men låt gå. Du menar att man inte tänker på att det finns pryttlar som producerar återgivningen? Jag har skräp i min lilla sommarstuga , men efter ett tag när jag lyssnat så tänker jag inte på pryttlarna utan lyssnar på musik. Fortfarande är anläggningn skräp men är det vad du menar inte höra högtalarna?

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare
 
Inlägg: 14496
Blev medlem: 2013-03-20
Ort: Trosa

Re: Vad är bra ljudåtergivning?

Inläggav Perfector » 2019-03-05 16:40

Baffel skrev:Lite CJG vibb , men låt gå. Du menar att man inte tänker på att det finns pryttlar som producerar återgivningen? Jag har skräp i min lilla sommarstuga , men efter ett tag när jag lyssnat så tänker jag inte på pryttlarna utan lyssnar på musik. Fortfarande är anläggningn skräp men är det vad du menar inte höra högtalarna?

Att uppleva att musikerna spelar i mitt rum för bara mig, då känner jag att det är musik.
Se'n brukar jag gärna höja lite och gå omkring i huset och tex. diska och med bra ljud så låter det fortfarande som om dom stod i mitt vardagsrum och spelade.
Vet inte om det är en duglig förklaring, men så känner jag.
Fd. högtalarbyggare i samarbete med Monacor AB under 10 år, HiFi Kit Stockholm sedan 1973, Visaton, Inertia AB, Sinus. Sveriges Radio. Deltagit i HiFi och musik, Elektronikvärlden och Teknik för alla.

Tangband
Semesterfirare
 
Inlägg: 8841
Blev medlem: 2017-11-28

Re: Vad är bra ljudåtergivning?

Inläggav Tangband » 2019-03-05 16:41

+1 på perfektors första inlägg. Att det inte är ”högtalarljud”.
En illusion ska finns där, det där att ljudet ”släpper ” från högtalarna och det blir en illusion av 3-D med riktiga instrument i ljudet.
Det måste finnas en närvarokänsla i ljudet.
Sen vill jag själv absolut ha en superartikulerad basåtergivning, jag står inte ut många minuter om det blir otydliga basgångar i musiken.

Jag gillar att lyssna aktivt, dvs inte läsa en bok eller diska samtidigt, nej, lyssningen måste ske i sweetspot och man sitter i mitten framför högtalarna. Gärna med en kopp kaffe :) .

Personligen anser jag att om jag lyssnar passivt, dvs om jag diskar eller läser samtidigt som jag lyssnar, kräver en mycket enklare anläggning, här duger min nyinköpta ikea eneby 20 gott och väl :)

Jag skulle däremot aldrig stå ut med eneby 20 eller 30 vid aktiv lyssning. Ljudet involverar inte tillräckligt.

”Tillräckligt bra ” återgivning där illusionen gör att man blir känslomässigt engagerad i musiken är viktig för mig. Finns inte den kvaliten så blir jag trött på att lyssna ganska snart.
Senast redigerad av Tangband 2019-03-05 16:57, redigerad totalt 2 gånger.

Användarvisningsbild
Baffel
Semesterfirare
 
Inlägg: 5660
Blev medlem: 2018-11-26

Re: Vad är bra ljudåtergivning?

Inläggav Baffel » 2019-03-05 16:51

Perfector skrev:
Baffel skrev:Lite CJG vibb , men låt gå. Du menar att man inte tänker på att det finns pryttlar som producerar återgivningen? Jag har skräp i min lilla sommarstuga , men efter ett tag när jag lyssnat så tänker jag inte på pryttlarna utan lyssnar på musik. Fortfarande är anläggningn skräp men är det vad du menar inte höra högtalarna?

Att uppleva att musikerna spelar i mitt rum för bara mig, då känner jag att det är musik.
Se'n brukar jag gärna höja lite och gå omkring i huset och tex. diska och med bra ljud så låter det fortfarande som om dom stod i mitt vardagsrum och spelade.
Vet inte om det är en duglig förklaring, men så känner jag.


Duger så bra så. Det handlar om upplevelser. Jag har nyfiken på hur vi upplever bra återgiven musik. Självklart blir det subjektiva upplevelse , eller flum . Men vad spelar det för roll. Det intressanta är ju hur vi uppfattar det hela. Vem vet det kanske finns en röd tråd , eller inte .

Användarvisningsbild
Baffel
Semesterfirare
 
Inlägg: 5660
Blev medlem: 2018-11-26

Re: Vad är bra ljudåtergivning?

Inläggav Baffel » 2019-03-05 16:58

Tangband skrev:+1 på perfektors första inlägg. Att det inte är ”högtalarljud”.
En illusion ska finns där, det där att ljudet ”släpper ” från högtalarna och det blir en illusion av 3-D med riktiga instrument i ljudet.
Det måste finnas en närvarokänsla i ljudet.
Sen vill jag själv absolut ha en superartikulerad basåtergivning, jag står inte ut många minuter om det blir otydliga basgångar i musiken.

Jag gillar att lyssna aktivt, dvs inte läsa en bok eller diska samtidigt, nej, lyssningen måste ske i sweetspot och man sitter i mitten framför högtalarna.

Personligen anser jag att om jag lyssnar passivt, dvs om jag diskar eller läser samtidigt som jag lyssnar, kräver en mycket enklare anläggning, här duger min nyinköpta ikea eneby 20 gott och väl :)

Jag skulle däremot aldrig stå ut med eneby 20 eller 30 vid aktiv lyssning. Ljudet involverar inte tillräckligt.


När du säger aktiv lyssning så låter det som att du har dina sinnen på helspänn. Kan du koppla av och vara i mellanting mellan slö och extremt aktiv lyssning ?

Detta gamla tjat om : man kan lyssna i timmar utan att bli trött på ljudet. Är inte det. vad det nu är, en definition av bra ljudåtergivning? Jag bara kastar ut lite nu.

Kraniet
 
Inlägg: 12534
Blev medlem: 2003-10-04
Ort: Umeå

Re: Vad är bra ljudåtergivning?

Inläggav Kraniet » 2019-03-05 17:09

Det finns ju en subjektiv dimension och en objektiv dimension.

Subjektivt kan ju allt möjligt låta "bra". Det är ju personbundet och kanske situationsbundet. Förutfattade meningar och grupptryck/märkesfixering osv kan ju också påverka detta.

Men vill man prata mer objektivt så bör det ju handla om återgivning. Där kommer ju saker som hänsyn till linjäritet, frånvaro av distorsion, psykoakustik, rumsakustik etc med i bilden.
Kräver förmodligen blinda eller dubbelblinda tester för att det ska vara möjligt att avgöra.

Det har ju visat sig i alla möjliga tester av sådan karaktär att det sällan är så att personer föredrar det som de föredrar på subjektiv nivå när de testar blint. Det gäller ju vinprovningar, bilmärken osv utöver HiFi.

I blinda tester är det ju så att saker som pris, storlek, märke, materialval, "knogtest" osv inte alls är någon bra indikator på hur "bra" det låter. Däremot finns det ett jättestort samband mellan olika typer av mätvärden (som frekvensgång, distorsion osv) och hur "bra" det låter.

Så antingen nöjer man sig med att "låter det bra så är det bra" eller så går man mer grundligt tillväga. Det beror ju kanske lite på vad ens mål med HiFi är.
Mvh
Magnus

Tangband
Semesterfirare
 
Inlägg: 8841
Blev medlem: 2017-11-28

Re: Vad är bra ljudåtergivning?

Inläggav Tangband » 2019-03-05 17:10

Baffel skrev:
Tangband skrev:+1 på perfektors första inlägg. Att det inte är ”högtalarljud”.
En illusion ska finns där, det där att ljudet ”släpper ” från högtalarna och det blir en illusion av 3-D med riktiga instrument i ljudet.
Det måste finnas en närvarokänsla i ljudet.
Sen vill jag själv absolut ha en superartikulerad basåtergivning, jag står inte ut många minuter om det blir otydliga basgångar i musiken.

Jag gillar att lyssna aktivt, dvs inte läsa en bok eller diska samtidigt, nej, lyssningen måste ske i sweetspot och man sitter i mitten framför högtalarna.

Personligen anser jag att om jag lyssnar passivt, dvs om jag diskar eller läser samtidigt som jag lyssnar, kräver en mycket enklare anläggning, här duger min nyinköpta ikea eneby 20 gott och väl :)

Jag skulle däremot aldrig stå ut med eneby 20 eller 30 vid aktiv lyssning. Ljudet involverar inte tillräckligt.


När du säger aktiv lyssning så låter det som att du har dina sinnen på helspänn. Kan du koppla av och vara i mellanting mellan slö och extremt aktiv lyssning ?

Detta gamla tjat om : man kan lyssna i timmar utan att bli trött på ljudet. Är inte det. vad det nu är, en definition av bra ljudåtergivning? Jag bara kastar ut lite nu.


Då jag lyssnar aktivt så menar jag att jag lyssnar jag på samma sätt som då jag lyssnar live på en klassisk konsert. Det är inte speciellt ansträngande. Men det kräver att jag verkligen lyssnar på musiken. Då läser jag inte en bok samtidigt eller skriver inlägg på faktiskt.io :)

Tangband
Semesterfirare
 
Inlägg: 8841
Blev medlem: 2017-11-28

Re: Vad är bra ljudåtergivning?

Inläggav Tangband » 2019-03-05 17:17

Kraniet skrev:Det finns ju en subjektiv dimension och en objektiv dimension.

Subjektivt kan ju allt möjligt låta "bra". Det är ju personbundet och kanske situationsbundet. Förutfattade meningar och grupptryck/märkesfixering osv kan ju också påverka detta.

Men vill man prata mer objektivt så bör det ju handla om återgivning. Där kommer ju saker som hänsyn till linjäritet, frånvaro av distorsion, psykoakustik, rumsakustik etc med i bilden.
Kräver förmodligen blinda eller dubbelblinda tester för att det ska vara möjligt att avgöra.

Det har ju visat sig i alla möjliga tester av sådan karaktär att det sällan är så att personer föredrar det som de föredrar på subjektiv nivå när de testar blint. Det gäller ju vinprovningar, bilmärken osv utöver HiFi.

I blinda tester är det ju så att saker som pris, storlek, märke, materialval, "knogtest" osv inte alls är någon bra indikator på hur "bra" det låter. Däremot finns det ett jättestort samband mellan olika typer av mätvärden (som frekvensgång, distorsion osv) och hur "bra" det låter.

Så antingen nöjer man sig med att "låter det bra så är det bra" eller så går man mer grundligt tillväga. Det beror ju kanske lite på vad ens mål med HiFi är.


Den objektiva dimensionen är för mig levande musik, tex en konsert med akustiska instrument på Norrlandsoperan.
Harmangruppens blindtester är ganska bra utförda med de saknar ju till dels referens till hur det låter i verkligheten eftersom man har högtalare som referens.

Det verkar dock vara så att de flesta föredrar en rak återgivning 1 meter ifrån högtalarna mellan 200-15000 Hz , helst inom +-2 db mätt i lyssningrummet, med de första 10 ms inräknade.

Eftersom alla akustiska inspelningar som återges genom två högtalare är en illusion av verkligheten ( mikrofonerna kanske fanns inuti flygeln och absolut inte vid lyssningsplatsen ) så blir det svårt egentligen att tala om korrekt perspektiv och korrekt klang, på ett helt objektivt sätt.
Senast redigerad av Tangband 2019-03-05 17:22, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
Baffel
Semesterfirare
 
Inlägg: 5660
Blev medlem: 2018-11-26

Re: Vad är bra ljudåtergivning?

Inläggav Baffel » 2019-03-05 17:19

Kraniet skrev:Det finns ju en subjektiv dimension och en objektiv dimension.

Subjektivt kan ju allt möjligt låta "bra". Det är ju personbundet och kanske situationsbundet. Förutfattade meningar och grupptryck/märkesfixering osv kan ju också påverka detta.

Men vill man prata mer objektivt så bör det ju handla om återgivning. Där kommer ju saker som hänsyn till linjäritet, frånvaro av distorsion, psykoakustik, rumsakustik etc med i bilden.
Kräver förmodligen blinda eller dubbelblinda tester för att det ska vara möjligt att avgöra.

Det har ju visat sig i alla möjliga tester av sådan karaktär att det sällan är så att personer föredrar det som de föredrar på subjektiv nivå när de testar blint. Det gäller ju vinprovningar, bilmärken osv utöver HiFi.

I blinda tester är det ju så att saker som pris, storlek, märke, materialval, "knogtest" osv inte alls är någon bra indikator på hur "bra" det låter. Däremot finns det ett jättestort samband mellan olika typer av mätvärden (som frekvensgång, distorsion osv) och hur "bra" det låter.

Så antingen nöjer man sig med att "låter det bra så är det bra" eller så går man mer grundligt tillväga. Det beror ju kanske lite på vad ens mål med HiFi är.


Men det är just poängen med denna tråd. Inte tala om objektiva mätbara fakta. Jag vet det blir då en flummig tråd om hur man ska beskriva bra ljudåtergivning.

En person som har absolut noll koll på det du tar upp ovan kan höra skillnad mellan ett urkasst system och top of the top system. Det kan ALLA. De/man hör en skillnad . Men vad är det de hör? Inte beskrivet i tekniska termer.

Användarvisningsbild
Baffel
Semesterfirare
 
Inlägg: 5660
Blev medlem: 2018-11-26

Re: Vad är bra ljudåtergivning?

Inläggav Baffel » 2019-03-05 17:28

Tangband skrev:
Det verkar dock vara så att de flesta föredrar en rak återgivning 1 meter ifrån högtalarna mellan 200-15000 Hz , helst inom +-2 db mätt i lyssningrummet, med de första 10 ms inräknade.


För det låter hur?

Tangband
Semesterfirare
 
Inlägg: 8841
Blev medlem: 2017-11-28

Re: Vad är bra ljudåtergivning?

Inläggav Tangband » 2019-03-05 17:30

Baffel skrev:
Kraniet skrev:Det finns ju en subjektiv dimension och en objektiv dimension.

Subjektivt kan ju allt möjligt låta "bra". Det är ju personbundet och kanske situationsbundet. Förutfattade meningar och grupptryck/märkesfixering osv kan ju också påverka detta.

Men vill man prata mer objektivt så bör det ju handla om återgivning. Där kommer ju saker som hänsyn till linjäritet, frånvaro av distorsion, psykoakustik, rumsakustik etc med i bilden.
Kräver förmodligen blinda eller dubbelblinda tester för att det ska vara möjligt att avgöra.

Det har ju visat sig i alla möjliga tester av sådan karaktär att det sällan är så att personer föredrar det som de föredrar på subjektiv nivå när de testar blint. Det gäller ju vinprovningar, bilmärken osv utöver HiFi.

I blinda tester är det ju så att saker som pris, storlek, märke, materialval, "knogtest" osv inte alls är någon bra indikator på hur "bra" det låter. Däremot finns det ett jättestort samband mellan olika typer av mätvärden (som frekvensgång, distorsion osv) och hur "bra" det låter.

Så antingen nöjer man sig med att "låter det bra så är det bra" eller så går man mer grundligt tillväga. Det beror ju kanske lite på vad ens mål med HiFi är.


Men det är just poängen med denna tråd. Inte tala om objektiva mätbara fakta. Jag vet det blir då en flummig tråd om hur man ska beskriva bra ljudåtergivning.

En person som har absolut noll koll på det du tar upp ovan kan höra skillnad mellan ett urkasst system och top of the top system. Det kan ALLA. De/man hör en skillnad . Men vad är det de hör? Inte beskrivet i tekniska termer.


Det finns många sk. ”topp of the line ” system som inte låter bra, men med det sagt: alla har en inre referens hur en röst ska låta i verkligheten. De flesta har hört en akustisk gitarr i verkligheten.
Om en flöjt låter som en flöjt, en gitarr som en gitarr och en röst som en riktig röst så är återgivningen ganska bra tror jag. Det behövs ingen utbildning för att uppskatta att det låter verklighetstroget.

Tangband
Semesterfirare
 
Inlägg: 8841
Blev medlem: 2017-11-28

Re: Vad är bra ljudåtergivning?

Inläggav Tangband » 2019-03-05 17:31

Baffel skrev:
Tangband skrev:
Det verkar dock vara så att de flesta föredrar en rak återgivning 1 meter ifrån högtalarna mellan 200-15000 Hz , helst inom +-2 db mätt i lyssningrummet, med de första 10 ms inräknade.


För det låter hur?


Klangligt ofärgat ( med vissa förbehåll )

Klangen är dock bara en beståndsdel i återgiven musik.

Musikens instrument spelar inte sinustoner eller pulser- som de som man använder för att mäta frekvensgången 1 meter från en högtalare.
Ett instrument spelar alla frekvenser vid varje ton- en elbas som har sin lägsta grundton nånstans vid 41 Hz har vid varje spelad ton övertoner upp över 8 KHz. Övertonerna sätter karaktären på instrumenten. Tar man bort alla övertoner för en cello blir det omöjligt att höra vad det är för instrument som spelar.
Konsekvensen av detta skulle kunna vara att man bör minimera all sorts intermodulationsdistorsion och andra förvrängningar i hela det hörbara registret i en högtalare för att kunna återge ett instrument verklighetstroget.

Användarvisningsbild
Baffel
Semesterfirare
 
Inlägg: 5660
Blev medlem: 2018-11-26

Re: Vad är bra ljudåtergivning?

Inläggav Baffel » 2019-03-05 17:46

Tangband skrev:
Baffel skrev:
Tangband skrev:
Det verkar dock vara så att de flesta föredrar en rak återgivning 1 meter ifrån högtalarna mellan 200-15000 Hz , helst inom +-2 db mätt i lyssningrummet, med de första 10 ms inräknade.


För det låter hur?


Klangligt ofärgat ( med vissa förbehåll )

Klangen är dock bara en beståndsdel i återgiven musik.

Musikens instrument spelar inte sinustoner eller pulser- som de som man använder för att mäta frekvensgången 1 meter från en högtalare.
Ett instrument spelar alla frekvenser vid varje ton- en elbas som har sin lägsta grundton nånstans vid 41 Hz har vid varje spelad ton övertoner upp över 8 KHz. Övertonerna sätter karaktären på instrumenten. Tar man bort alla övertoner för en cello blir det omöjligt att höra vad det är för instrument som spelar.



Okej. Du hade väl som ref livemusik? Orkester utan teknisk förstärkning , om jag inte minns fel. Så i ditt vardagsrum. Antingen råbarkade Klipchhorn. De morrar kraft och dynamik innan du ens slagit på förstärkaren. Visst så ofärgat kanske de inte spelar , det är mer pang på rödbetan . De exploderar med ljud när du sätter på de m. Eller en liten stativare som spelar fint ofärgat. Vad väljer du?

Kraniet
 
Inlägg: 12534
Blev medlem: 2003-10-04
Ort: Umeå

Re: Vad är bra ljudåtergivning?

Inläggav Kraniet » 2019-03-05 18:04

Baffel skrev:
Men det är just poängen med denna tråd. Inte tala om objektiva mätbara fakta. Jag vet det blir då en flummig tråd om hur man ska beskriva bra ljudåtergivning.

En person som har absolut noll koll på det du tar upp ovan kan höra skillnad mellan ett urkasst system och top of the top system. Det kan ALLA. De/man hör en skillnad . Men vad är det de hör? Inte beskrivet i tekniska termer.


Jo fast det är en enorm distans mellan ett urkasst system och top of the top.

Men jag håller inte ens med dig där. En hel del personer sitter nöjd med en liten burkig BT-högtalare. Jag har presenterat en del personer för mitt system och de rycker bara på axlarna. De sitter nöjd oavsett. De är tom nöjda med att lyssna på radio med dålig mottagning och reflekterar inte ens över att det skulle låta dåligt på något vis.

Men i övrigt skulle säga att loudness-kurva/hängmatteljud är nog något de allra flesta gillar.

Men om det låter "som på riktigt" osv verkar det vara få som bryr sig om. Huvudsaken det låter och att det är musik de tycker om.
Mvh
Magnus

Användarvisningsbild
Baffel
Semesterfirare
 
Inlägg: 5660
Blev medlem: 2018-11-26

Re: Vad är bra ljudåtergivning?

Inläggav Baffel » 2019-03-05 18:21

Kraniet skrev:
Jo fast det är en enorm distans mellan ett urkasst system och top of the top.

Men jag håller inte ens med dig där. En hel del personer sitter nöjd med en liten burkig BT-högtalare. Jag har presenterat en del personer för mitt system och de rycker bara på axlarna. De sitter nöjd oavsett. De är tom nöjda med att lyssna på radio med dålig mottagning och reflekterar inte ens över att det skulle låta dåligt på något vis.

Men i övrigt skulle säga att loudness-kurva/hängmatteljud är nog något de allra flesta gillar.

Men om det låter "som på riktigt" osv verkar det vara få som bryr sig om. Huvudsaken det låter och att det är musik de tycker om.


Om vi tar ut $ i ekvationen. Du vet vad de skulle välja.

Användarvisningsbild
DVD-ai
 
Inlägg: 15350
Blev medlem: 2008-03-30
Ort: Stockholms skärgård

Re: Vad är bra ljudåtergivning?

Inläggav DVD-ai » 2019-03-05 18:39

Baffel skrev:
Kraniet skrev:
Jo fast det är en enorm distans mellan ett urkasst system och top of the top.

Men jag håller inte ens med dig där. En hel del personer sitter nöjd med en liten burkig BT-högtalare. Jag har presenterat en del personer för mitt system och de rycker bara på axlarna. De sitter nöjd oavsett. De är tom nöjda med att lyssna på radio med dålig mottagning och reflekterar inte ens över att det skulle låta dåligt på något vis.

Men i övrigt skulle säga att loudness-kurva/hängmatteljud är nog något de allra flesta gillar.

Men om det låter "som på riktigt" osv verkar det vara få som bryr sig om. Huvudsaken det låter och att det är musik de tycker om.



Om vi tar ut $ i ekvationen. Du vet vad de skulle välja.


Nja.. Jag håller med kraniet, många vill ha just sin lillaskräniga BT högtalare :)
Mvh//David
Klar och nyfiken på annat !

"Att mäta är att få svar på hur det man mäter, mäter"

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör
 
Inlägg: 57177
Blev medlem: 2003-10-28
Ort: Grå Hamnarna

Re: Vad är bra ljudåtergivning?

Inläggav Nattlorden » 2019-03-05 18:45

Perfector skrev:Att uppleva att musikerna spelar i mitt rum för bara mig, då känner jag att det är musik.
Se'n brukar jag gärna höja lite och gå omkring i huset och tex. diska och med bra ljud så låter det fortfarande som om dom stod i mitt vardagsrum och spelade.
Vet inte om det är en duglig förklaring, men så känner jag.


Håller med.... vill tillägga att avslappning i lyssnandet är något som började infinna sig mer och mer ju mer LTS-bra utrustning jag petat in... det är inte direkt hörbart som uppgradering, men det tar mindre energi att lyssna.
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
NADifierad
inaktiv
 
Inlägg: 15267
Blev medlem: 2009-01-04
Ort: Karlskrona

Re: Vad är bra ljudåtergivning?

Inläggav NADifierad » 2019-03-05 19:08

För mig är bra ljudåtergivning beroende på rådande stämningsläge.
Lite som Tangband var inne på, med dedikerad lyssning.
Stereo = Dator, TV, Optiskt, Najda, InterM R300plus, Fukdist och 2 x 18” infra.

Användarvisningsbild
goat76
 
Inlägg: 6641
Blev medlem: 2012-08-25

Re: Vad är bra ljudåtergivning?

Inläggav goat76 » 2019-03-05 19:13

Tangband skrev:Det finns många sk. ”topp of the line ” system som inte låter bra, men med det sagt: alla har en inre referens hur en röst ska låta i verkligheten. De flesta har hört en akustisk gitarr i verkligheten.
Om en flöjt låter som en flöjt, en gitarr som en gitarr och en röst som en riktig röst så är återgivningen ganska bra tror jag. Det behövs ingen utbildning för att uppskatta att det låter verklighetstroget.


Det där är en väldigt märklig beskrivning med väldigt låga krav på återgivningen.
Har du någonsin hört en så dålig anläggning så att du inte hört om det var en flöjt eller en gitarr som spelades?

Tycker du en akustisk gitarr alltid låter likadant på alla inspelningar oavsett om den är liten, stor, nylonsträngad, stålsträngad, 6 strängad, 12 strängad, en Taylor, en Landola, olika träslag, spelad med plektrum eller med fingrarna/naglarna och musikerns specifika spelstil?

Sen har vi även hela inspelningskedjan att ta hänsyn till. Mikrofontyper, dessas avstånd och upptagningsteknik, mikrofonförstärkare och inspelningskonsollens/ljudkortets diverse färgning...

Hur låter en akustisk gitarr??? :)

Kraniet
 
Inlägg: 12534
Blev medlem: 2003-10-04
Ort: Umeå

Re: Vad är bra ljudåtergivning?

Inläggav Kraniet » 2019-03-05 19:25

DVD-ai skrev:
Baffel skrev:
Kraniet skrev:
Jo fast det är en enorm distans mellan ett urkasst system och top of the top.

Men jag håller inte ens med dig där. En hel del personer sitter nöjd med en liten burkig BT-högtalare. Jag har presenterat en del personer för mitt system och de rycker bara på axlarna. De sitter nöjd oavsett. De är tom nöjda med att lyssna på radio med dålig mottagning och reflekterar inte ens över att det skulle låta dåligt på något vis.

Men i övrigt skulle säga att loudness-kurva/hängmatteljud är nog något de allra flesta gillar.

Men om det låter "som på riktigt" osv verkar det vara få som bryr sig om. Huvudsaken det låter och att det är musik de tycker om.



Om vi tar ut $ i ekvationen. Du vet vad de skulle välja.


Nja.. Jag håller med kraniet, många vill ha just sin lillaskräniga BT högtalare :)


Eller ljudet från telefonen liggandes på ett bord. "Lyssna, hör du vilken bra låt!!?!!!".. urk :x

edit: det är som när jag klagar på ljudet på biografen. Värsta jag varit med om var när vänster högtalare var trasig och knastrade, ena baslådan var trasig och gjorde oljud och en surroundhögtalare knastrade hörbart.
Personen jag gick med hade inte märkt nånting!? 8O
Mvh
Magnus

Användarvisningsbild
goat76
 
Inlägg: 6641
Blev medlem: 2012-08-25

Re: Vad är bra ljudåtergivning?

Inläggav goat76 » 2019-03-05 20:36

En ljudanläggning med bra återgivning är för mig ett system som kan återge ett trovärdigt ljud oavsett vad som spelas. Vare sig det är klassisk musik, disco-dunk, jazz, rock eller metall så har de alla något gemensamt, alla består och är uppbyggda av olika ljud och alla dessa ljud måste kunna återges på ett trovärdigt sätt.
Om anläggningen har svårigheter att återge vissa av dessa ljud så är det inte en bra återgivare, så kanske är det lättare att vända på det hela...

- Om anläggningen är selektiv och passar dåligt för vissa musikstilar är den en dålig återgivare.
- Om den inte kan återge annat än väldigt gles musik och det blir grötigt vid tätare musik är den inte heller bra.
- Om den tydligt återger ett visst register påtagligt för starkt eller svagt får den också svårt att övertyga mig.

Sen är det några svårare saker att specificera tydligt och vad de beror på. Vissa ljudsystem kan låta riktigt bra och "rätt" rent ljudmässigt då man koncentrerar sig på vissa element av musiken men de engagerar mig inte av någon anledning, helheten i musiken saknar något och det är inte så lätt att riktigt veta vad det är. Kanske små fel i timing på "micro"-nivå som ändå gör stor skillnad i hur musiken uppfattas. Flummigt? :)

Användarvisningsbild
lennartj
 
Inlägg: 6392
Blev medlem: 2007-10-03
Ort: Göteborg

Re: Vad är bra ljudåtergivning?

Inläggav lennartj » 2019-03-05 21:07

Bra ljudåtergivning av bra musiker gör att jag inte kan fortsätta diska, eller bibehålla koncentrationen på något annat som jag håller på med.
Jag dras obönhörligt till sweetspot för att inte gå miste om någonting.
Återgivning som man lyssna på hur länge som helst utan lyssningströtthet är för mesig.
Man bör bli drabbad av "information overload" och någon form av lyssningströtthet och behöva en paus senast efter ett par timmar.
Det finns soft och tillrättalagd musik som är avsedd att gå i bakgrunden, men då hade jag förstås inte lämnat disken.
[size=50]Lyra Delos-Jelco SA-750D-Systemdek IIS, Oppo BDP-95, Mytek Stereo 192 DSD DAC, McIntosh C2300, ino cr80s+infra,Ezon PowerAmp,2x McIntosh MC75,Yamaha A-320, 4xOB52, 2xOA52.2,(2xB&W DM4),OD11[/size]

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait
 
Inlägg: 26589
Blev medlem: 2011-09-17
Ort: Metropolen Hallstahammar

Re: Vad är bra ljudåtergivning?

Inläggav hifikg » 2019-03-05 22:07

När jag ställer mig upp i mörkret och applåderar efter ett avslutat fonogram, ja då vet jag att jag kan sitta nöjd ett decennium till :)
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden
 
Inlägg: 15183
Blev medlem: 2003-10-08
Ort: 08

Re: Vad är bra ljudåtergivning?

Inläggav Harryup » 2019-03-05 22:10

+1 Lelle.
Om jag har varit på konsert som engagerar mig så inte känner jag mig utvilad. Men det kan jag göra efter att ha lyssnat på anläggningar som inte engagerar.

/Harryup

Användarvisningsbild
matssvensson
 
Inlägg: 1374
Blev medlem: 2010-11-30
Ort: Stockholm

Re: Vad är bra ljudåtergivning?

Inläggav matssvensson » 2019-03-06 00:42

lennartj skrev:Bra ljudåtergivning av bra musiker gör att jag inte kan fortsätta diska, eller bibehålla koncentrationen på något annat som jag håller på med.
Jag dras obönhörligt till sweetspot för att inte gå miste om någonting.
Återgivning som man lyssna på hur länge som helst utan lyssningströtthet är för mesig.
Man bör bli drabbad av "information overload" och någon form av lyssningströtthet och behöva en paus senast efter ett par timmar.
Det finns soft och tillrättalagd musik som är avsedd att gå i bakgrunden, men då hade jag förstås inte lämnat disken.

+1 på den. Bra ljudåtergivning får mig att "glömma bort" att jag lyssnar på just en anläggning, utan återgivningen drar in mig i musikupplevelsen. Jag bara förlorar mig i det som finns på fonogrammen från inspelningstillfället.

mvh, mats
Skivaffär, IC kretsar, mobiltelefoner, hifi-skribent, näringslivsanalyser i CV:t. Har snöat in på dipolära högtalare, Stig Carlsson och psykoakustik

Tangband
Semesterfirare
 
Inlägg: 8841
Blev medlem: 2017-11-28

Re: Vad är bra ljudåtergivning?

Inläggav Tangband » 2019-03-06 12:58

goat76 skrev:
Tangband skrev:Det finns många sk. ”topp of the line ” system som inte låter bra, men med det sagt: alla har en inre referens hur en röst ska låta i verkligheten. De flesta har hört en akustisk gitarr i verkligheten.
Om en flöjt låter som en flöjt, en gitarr som en gitarr och en röst som en riktig röst så är återgivningen ganska bra tror jag. Det behövs ingen utbildning för att uppskatta att det låter verklighetstroget.


Det där är en väldigt märklig beskrivning med väldigt låga krav på återgivningen.
Har du någonsin hört en så dålig anläggning så att du inte hört om det var en flöjt eller en gitarr som spelades?

Tycker du en akustisk gitarr alltid låter likadant på alla inspelningar oavsett om den är liten, stor, nylonsträngad, stålsträngad, 6 strängad, 12 strängad, en Taylor, en Landola, olika träslag, spelad med plektrum eller med fingrarna/naglarna och musikerns specifika spelstil?

Sen har vi även hela inspelningskedjan att ta hänsyn till. Mikrofontyper, dessas avstånd och upptagningsteknik, mikrofonförstärkare och inspelningskonsollens/ljudkortets diverse färgning...

Hur låter en akustisk gitarr??? :)


Och jag påstår att de flesta anläggningar inte kan återge en gitarr utan att det blir liiite åt mandolinhållet :) .
Det är självklart att olika gitarrer av olika slag låter olika i verkligheten. Tyvärr genererar alla anläggningar oavsett klass, och inspelningar, en smula sameness till återgivningen.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör
 
Inlägg: 57177
Blev medlem: 2003-10-28
Ort: Grå Hamnarna

Re: Vad är bra ljudåtergivning?

Inläggav Nattlorden » 2019-03-06 13:13

Tangband skrev:Och jag påstår att de flesta anläggningar inte kan återge en gitarr utan att det blir liiite åt mandolinhållet :) .
Det är självklart att olika gitarrer av olika slag låter olika i verkligheten. Tyvärr genererar alla anläggningar oavsett klass, och inspelningar, en smula sameness till återgivningen.


Kräver en del kunskap om inspelningens klass... om den över huvud taget "låter rätt" någon gång alls.
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
goat76
 
Inlägg: 6641
Blev medlem: 2012-08-25

Re: Vad är bra ljudåtergivning?

Inläggav goat76 » 2019-03-06 15:35

Tangband skrev:
goat76 skrev:
Tangband skrev:Det finns många sk. ”topp of the line ” system som inte låter bra, men med det sagt: alla har en inre referens hur en röst ska låta i verkligheten. De flesta har hört en akustisk gitarr i verkligheten.
Om en flöjt låter som en flöjt, en gitarr som en gitarr och en röst som en riktig röst så är återgivningen ganska bra tror jag. Det behövs ingen utbildning för att uppskatta att det låter verklighetstroget.


Det där är en väldigt märklig beskrivning med väldigt låga krav på återgivningen.
Har du någonsin hört en så dålig anläggning så att du inte hört om det var en flöjt eller en gitarr som spelades?

Tycker du en akustisk gitarr alltid låter likadant på alla inspelningar oavsett om den är liten, stor, nylonsträngad, stålsträngad, 6 strängad, 12 strängad, en Taylor, en Landola, olika träslag, spelad med plektrum eller med fingrarna/naglarna och musikerns specifika spelstil?

Sen har vi även hela inspelningskedjan att ta hänsyn till. Mikrofontyper, dessas avstånd och upptagningsteknik, mikrofonförstärkare och inspelningskonsollens/ljudkortets diverse färgning...

Hur låter en akustisk gitarr??? :)


Och jag påstår att de flesta anläggningar inte kan återge en gitarr utan att det blir liiite åt mandolinhållet :) .
Det är självklart att olika gitarrer av olika slag låter olika i verkligheten. Tyvärr genererar alla anläggningar oavsett klass, och inspelningar, en smula sameness till återgivningen.


Mandolin, verkligen?
Vad brukar du tycka en flöjt låter som då? :)

Nästa

Återgå till Generellt om hifi


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: gonkius och 18 gäster