Vad är bra ljudåtergivning?

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
RogerGustavsson
 
Inlägg: 22702
Blev medlem: 2004-05-02
Ort: Huskvarna

Re: Vad är bra ljudåtergivning?

Inläggav RogerGustavsson » 2019-03-06 16:23

Finns en massa skrivet genom åren på detta forum:

Fönster in i inspelningen vs. livehärmning.
Neutralisterna och illusionisterna.
Lite kul det där med bordsradion. Ett ljud som vi står ut med timme efter timme, oftast utan att ta notis om vad för musik som spelas.
Eftersom 100% neutralt är en utopi så måste man väl välja nån slags färgning? Frågan är bara vilken?


Vad är då bra återgivning? Återgivning av vad? Något som verkligen spelats av en grupp eller en ensklid solist eller en mix/kollage av något som egentligen inte ens finns/fanns?

Vi har alla preferenser av något slag. Själv tenderar jag att tycka om musik som kan framföras utan överdrivet bruk av PA. Det finns en övertro på att det ska låta starkt och överrösta en bullrande åhörarskara. Är det ett bra framförande brukar folk tystna och lyssna. Det händer förstås knappast på ställen där folk festar och skränar... Jag tror jag räknas till gruppen "livehärmning/illusionister".

Användarvisningsbild
goat76
 
Inlägg: 6642
Blev medlem: 2012-08-25

Re: Vad är bra ljudåtergivning?

Inläggav goat76 » 2019-03-06 17:16

RogerGustavsson skrev:Finns en massa skrivet genom åren på detta forum:

Fönster in i inspelningen vs. livehärmning.
Neutralisterna och illusionisterna.
Lite kul det där med bordsradion. Ett ljud som vi står ut med timme efter timme, oftast utan att ta notis om vad för musik som spelas.
Eftersom 100% neutralt är en utopi så måste man väl välja nån slags färgning? Frågan är bara vilken?


Vad är då bra återgivning? Återgivning av vad? Något som verkligen spelats av en grupp eller en ensklid solist eller en mix/kollage av något som egentligen inte ens finns/fanns?

Vi har alla preferenser av något slag. Själv tenderar jag att tycka om musik som kan framföras utan överdrivet bruk av PA. Det finns en övertro på att det ska låta starkt och överrösta en bullrande åhörarskara. Är det ett bra framförande brukar folk tystna och lyssna. Det händer förstås knappast på ställen där folk festar och skränar... Jag tror jag räknas till gruppen "livehärmning/illusionister".


All musik kan framföras utan PA och all musik har ett för instrumentet naturligt ursprung. Ett naturligt ursprung betyder inte att instrumentet absolut måste vara av akustiskt slag. En elgitarr har även den ett naturligt ursprungsljud och det ljudet kommer inte från en PA-anläggning, det kommer från gitarrförstärkaren eller högtalaren i det tillhörande kabinettet.
Att ljudet från en elgitarr inte kommer direkt från själva instrumentet är inte konstigt för utan en förstärkare är inte det instrumentet komplett, förstärkaren ÄR en del av det instrumentet och det är först när detta ljud kablas vidare till ett PA-ljudsystem som det inte längre har ett naturligt ursprung. Det skiljer sig i detta läget alltså inte från en akustisk gitarr som vid en större spelning också behöver ett PA-system för att höras.
En mindre rock-spelning utan behov av en PA-anläggning har ett lika naturligt ursprung som ett ensamt framförande av en pianist spelandes på en flygel utan mikrofon-upptagning.

Användarvisningsbild
PJo
 
Inlägg: 403
Blev medlem: 2014-10-25
Ort: Stockholm

Re: Vad är bra ljudåtergivning?

Inläggav PJo » 2019-03-06 17:26

Känslan att vara "där"!
Precis som så många andra skrivit.
/Patrik
Scientia Potentia Est

Användarvisningsbild
mx
 
Inlägg: 10814
Blev medlem: 2010-09-18
Ort: Luleå

Re: Vad är bra ljudåtergivning?

Inläggav mx » 2019-03-06 17:31

PJo skrev:Känslan att vara "där"!
Precis som så många andra skrivit.

Fast många gånger är ju inspelningarna så undermåliga att man aldrig "är på plats", det är en omöjlighet. Till exempel med Iron Maidens många skivor.

Hur gör man då?
Alea iacta est.

Tangband
Semesterfirare
 
Inlägg: 8841
Blev medlem: 2017-11-28

Re: Vad är bra ljudåtergivning?

Inläggav Tangband » 2019-03-06 18:04

Trycker in loudnessknappen på bilstereon och köttar på :D

Användarvisningsbild
mx
 
Inlägg: 10814
Blev medlem: 2010-09-18
Ort: Luleå

Re: Vad är bra ljudåtergivning?

Inläggav mx » 2019-03-06 18:09

Beatles konstiga stereomixar gör det också svårt att "vara på plats". Möjligtvis spelar bandet på ena sidan av scenen genom världens mest underdimensionerade PA med basreducering samtidigt som sångaren står på andra sidan scenen och sjunger. Ja, då kanske det är som live. :D
Alea iacta est.

Användarvisningsbild
RogerGustavsson
 
Inlägg: 22702
Blev medlem: 2004-05-02
Ort: Huskvarna

Re: Vad är bra ljudåtergivning?

Inläggav RogerGustavsson » 2019-03-06 19:54

goat76 skrev:
RogerGustavsson skrev:Finns en massa skrivet genom åren på detta forum:

Fönster in i inspelningen vs. livehärmning.
Neutralisterna och illusionisterna.
Lite kul det där med bordsradion. Ett ljud som vi står ut med timme efter timme, oftast utan att ta notis om vad för musik som spelas.
Eftersom 100% neutralt är en utopi så måste man väl välja nån slags färgning? Frågan är bara vilken?


Vad är då bra återgivning? Återgivning av vad? Något som verkligen spelats av en grupp eller en ensklid solist eller en mix/kollage av något som egentligen inte ens finns/fanns?

Vi har alla preferenser av något slag. Själv tenderar jag att tycka om musik som kan framföras utan överdrivet bruk av PA. Det finns en övertro på att det ska låta starkt och överrösta en bullrande åhörarskara. Är det ett bra framförande brukar folk tystna och lyssna. Det händer förstås knappast på ställen där folk festar och skränar... Jag tror jag räknas till gruppen "livehärmning/illusionister".


All musik kan framföras utan PA och all musik har ett för instrumentet naturligt ursprung. Ett naturligt ursprung betyder inte att instrumentet absolut måste vara av akustiskt slag. En elgitarr har även den ett naturligt ursprungsljud och det ljudet kommer inte från en PA-anläggning, det kommer från gitarrförstärkaren eller högtalaren i det tillhörande kabinettet.
Att ljudet från en elgitarr inte kommer direkt från själva instrumentet är inte konstigt för utan en förstärkare är inte det instrumentet komplett, förstärkaren ÄR en del av det instrumentet och det är först när detta ljud kablas vidare till ett PA-ljudsystem som det inte längre har ett naturligt ursprung. Det skiljer sig i detta läget alltså inte från en akustisk gitarr som vid en större spelning också behöver ett PA-system för att höras.
En mindre rock-spelning utan behov av en PA-anläggning har ett lika naturligt ursprung som ett ensamt framförande av en pianist spelandes på en flygel utan mikrofon-upptagning.


Fast jag har inte uteslutit några icke-akustiska instrument. Precis som du skriver är en mindre spelning där PA inte används fullt möjlig och jag har ofta lyssnat på sådant i verkligheten. Låter långt trevligare än när någon rattat ett PA åt skogen.

Användarvisningsbild
goat76
 
Inlägg: 6642
Blev medlem: 2012-08-25

Re: Vad är bra ljudåtergivning?

Inläggav goat76 » 2019-03-06 21:38

RogerGustavsson skrev:
goat76 skrev:
RogerGustavsson skrev:Finns en massa skrivet genom åren på detta forum:



Vad är då bra återgivning? Återgivning av vad? Något som verkligen spelats av en grupp eller en ensklid solist eller en mix/kollage av något som egentligen inte ens finns/fanns?

Vi har alla preferenser av något slag. Själv tenderar jag att tycka om musik som kan framföras utan överdrivet bruk av PA. Det finns en övertro på att det ska låta starkt och överrösta en bullrande åhörarskara. Är det ett bra framförande brukar folk tystna och lyssna. Det händer förstås knappast på ställen där folk festar och skränar... Jag tror jag räknas till gruppen "livehärmning/illusionister".


All musik kan framföras utan PA och all musik har ett för instrumentet naturligt ursprung. Ett naturligt ursprung betyder inte att instrumentet absolut måste vara av akustiskt slag. En elgitarr har även den ett naturligt ursprungsljud och det ljudet kommer inte från en PA-anläggning, det kommer från gitarrförstärkaren eller högtalaren i det tillhörande kabinettet.
Att ljudet från en elgitarr inte kommer direkt från själva instrumentet är inte konstigt för utan en förstärkare är inte det instrumentet komplett, förstärkaren ÄR en del av det instrumentet och det är först när detta ljud kablas vidare till ett PA-ljudsystem som det inte längre har ett naturligt ursprung. Det skiljer sig i detta läget alltså inte från en akustisk gitarr som vid en större spelning också behöver ett PA-system för att höras.
En mindre rock-spelning utan behov av en PA-anläggning har ett lika naturligt ursprung som ett ensamt framförande av en pianist spelandes på en flygel utan mikrofon-upptagning.


Fast jag har inte uteslutit några icke-akustiska instrument. Precis som du skriver är en mindre spelning där PA inte används fullt möjlig och jag har ofta lyssnat på sådant i verkligheten. Låter långt trevligare än när någon rattat ett PA åt skogen.


Nej, jag ser nu att det inte var något sådant du antydde, förlåt. :)

Det är andra jag sett komma med sådana påståenden här på forumet att det endast är naturtroget ifall instrumenteringen är av akustiskt slag.

Användarvisningsbild
Baffel
Semesterfirare
 
Inlägg: 5660
Blev medlem: 2018-11-26

Re: Vad är bra ljudåtergivning?

Inläggav Baffel » 2019-03-07 15:53

Okej, bra återgiven musik kännetecknas av att man lyssnar på musiken utan att tänka på vad som återger den , man lever sig in. Man är ett med musiken osv. Eftersom det är subjektivt kan den som köper dem billigaste av billigaste uppleva detta medan en person som lyssnat på det mesta av olika system anse att en lösning för 100 000 kr låter kattskit. Lite Platon grottan över det hela


Ignorance is bliss. Och detta fall bra mycket billigare. :)

Användarvisningsbild
JB
 
Inlägg: 3671
Blev medlem: 2006-07-31
Ort: Övik

Re: Vad är bra ljudåtergivning?

Inläggav JB » 2019-03-07 16:48

mx skrev:
PJo skrev:Känslan att vara "där"!
Precis som så många andra skrivit.

Fast många gånger är ju inspelningarna så undermåliga att man aldrig "är på plats", det är en omöjlighet. Till exempel med Iron Maidens många skivor.

Hur gör man då?


Ett bra första steg är att acceptera att nästan ingen musiker/ljudtekniker har som mål att försöka skapa en verklighetstrogen ljudbild utan snarare vill få fram ett sound man tycker passar musiken, sedan är det ju såklart inte alltid man håller med om att det soundet dom valt att ha på skivan låter speciellt bra.

Användarvisningsbild
goat76
 
Inlägg: 6642
Blev medlem: 2012-08-25

Re: Vad är bra ljudåtergivning?

Inläggav goat76 » 2019-03-07 16:59

JB skrev:
mx skrev:
PJo skrev:Känslan att vara "där"!
Precis som så många andra skrivit.

Fast många gånger är ju inspelningarna så undermåliga att man aldrig "är på plats", det är en omöjlighet. Till exempel med Iron Maidens många skivor.

Hur gör man då?


Ett bra första steg är att acceptera att nästan ingen musiker/ljudtekniker har som mål att försöka skapa en verklighetstrogen ljudbild utan snarare vill få fram ett sound man tycker passar musiken, sedan är det ju såklart inte alltid man håller med om att det soundet dom valt att ha på skivan låter speciellt bra.


Besynnerligt tänk det där måste jag ändå säga. :)

Bandet har jobbat fram ett sound och de låter på ett visst sätt när de spelar live, men både bandet och studioteknikern kommer fram till att det inte är så de ska låta på inspelningen!
Visst är det konstigt?

Användarvisningsbild
RogerGustavsson
 
Inlägg: 22702
Blev medlem: 2004-05-02
Ort: Huskvarna

Re: Vad är bra ljudåtergivning?

Inläggav RogerGustavsson » 2019-03-07 17:02

Baffel skrev:Okej, bra återgiven musik kännetecknas av att man lyssnar på musiken utan att tänka på vad som återger den , man lever sig in. Man är ett med musiken osv. Eftersom det är subjektivt kan den som köper dem billigaste av billigaste uppleva detta medan en person som lyssnat på det mesta av olika system anse att en lösning för 100 000 kr låter kattskit. Lite Platon grottan över det hela


Ignorance is bliss. Och detta fall bra mycket billigare. :)


Ja, plus på det. Det är väl så många musiker utan ljudintresse tar in musik? Sitter just nu på jobbet och lyssnar i ett par hörlur för 17 kr, visst kan man uppskatta musiken även så... om det är musik som tilltalar en.

Det här är rätt trevlig musik i mina öron, https://tidal.com/album/77696960

nigthdreamerssky
 
Inlägg: 148
Blev medlem: 2018-01-15

Re: Vad är bra ljudåtergivning?

Inläggav nigthdreamerssky » 2019-04-29 23:25

Jag tycker det är kul när man hör hur man gnuggar fingrarna mot gitarrsträngarna t,ex.. fick hem ett par Zachry EM 12 förra veckan som jag kopplade till min Sansui AU 9500 och vilket ljud sedan.. högtalarna är på 75 watt och det passar riktigt bra ihop med förstärkaren, det märks att detta var ett par riktigt välkonstruerade högtalare på 70-talet och jag som nöjt mig under en längre tid med Bic Venturi och Polk Audio till Sansuien..

Användarvisningsbild
dewpo
 
Inlägg: 5176
Blev medlem: 2016-08-01

Re: Vad är bra ljudåtergivning?

Inläggav dewpo » 2019-04-30 10:38

RogerGustavsson skrev:Det här är rätt trevlig musik i mina öron, https://tidal.com/album/77696960


Den var ganska originell :D
Men jag tror att det krävs en del tillvänjning för att uppskatta den typen av musik,
Om man är van med vanlig mer taktfast musik.

Med risk att verka motvalls på ett forum där de flesta tycker att bra ljud är när det skapas en illusion av att vara på plats någon annan stans. Så tycker jag som mest lyssnar på studio produktioner, Att bra ljud är när det låter som om man har artisterna på plats hemma! Jag tror faktiskt inte att jag hört någon liveinspelning som jag riktigt kunnat uppskatta :oops:

Vad anses vara det bästa när det gäller liveinspelningar?
Framtiden är här... men har den blivit som vi önskade den?
Läs innan du beaktar Disclaimer-> https://docs.google.com/document/d/1r6nhk1SOIF9_WThdKJTa5q4e-4MKohMeitCpN2yEhrc/edit?usp=sharing

nigthdreamerssky
 
Inlägg: 148
Blev medlem: 2018-01-15

Re: Vad är bra ljudåtergivning?

Inläggav nigthdreamerssky » 2019-04-30 10:53

mx skrev:
PJo skrev:Känslan att vara "där"!
Precis som så många andra skrivit.

Fast många gånger är ju inspelningarna så undermåliga att man aldrig "är på plats", det är en omöjlighet. Till exempel med Iron Maidens många skivor.

Hur gör man då?


Gör som jag, skaffa en extra förstärkare som gör det roligt att lyssna till.. själv skaffade jag en gammal Nad 3020 och tycker att det låter väldigt musikaliskt.. den klarar även att återge nyare CD skivor som inte är alltför komprimerade med bra resultat i en vintage anläggning..

Användarvisningsbild
Morello
 
Inlägg: 34918
Blev medlem: 2003-05-19
Ort: Stockholm/Täby

Re: Vad är bra ljudåtergivning?

Inläggav Morello » 2019-04-30 11:06

Nad 3020 är ju en förstärkare!
Driver: SYBARITE AUDIO
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

nigthdreamerssky
 
Inlägg: 148
Blev medlem: 2018-01-15

Re: Vad är bra ljudåtergivning?

Inläggav nigthdreamerssky » 2019-04-30 20:06

Morello skrev:Nad 3020 är ju en förstärkare!


Jaha..!? Vadå då.. en förstärkare kan påverka väldigt mycket för ett par högtalare hur de återger musik.. nämligen från miserabelt till riktigt bra och däremellan förlåtande så som Nad 3020 gör, så jag förstår inte riktigt vad du menar?

Användarvisningsbild
Cortado
Redaktör
 
Inlägg: 2242
Blev medlem: 2012-01-08

Re: Vad är bra ljudåtergivning?

Inläggav Cortado » 2019-04-30 20:20

nigthdreamerssky skrev:
Morello skrev:Nad 3020 är ju en förstärkare!


Jaha..!? Vadå då.. en förstärkare kan påverka väldigt mycket för ett par högtalare hur de återger musik.. nämligen från miserabelt till riktigt bra och däremellan förlåtande så som Nad 3020 gör, så jag förstår inte riktigt vad du menar?


Gissar att det som menas är att förstärkaren inte färgar så mycket att man kan säga så mycket om hur den låter, vilket härikrokarna är bra snarare en dåligt. Rent generellt är "stilen" här mer att går det att "höra förstärkaren" så färgar den och då passar den inte i en anläggning som är tänkt att vara transparent.

Dock är man helt fri att ha en annan uppfattning/åsikt och det är helt OK om man tycker att man hör stora skillnader på vad andra upplever sakna skillnad. Dock får man vara beredd att bli ifrågasatt om det är så att man uttrycker sina åsikter som sanningar när det inte kan motiveras vetenskapligt.

Användarvisningsbild
jonaz81a
 
Inlägg: 1044
Blev medlem: 2009-04-19

Re: Vad är bra ljudåtergivning?

Inläggav jonaz81a » 2019-04-30 21:55

En oönskad "ugly duckling" som denna pjäs samt en billig CD/DVD-spelare och ett par piP känns som ett väl avvägt system för bra ljudåtergivning.


national-panasonic-sg-6070.jpg
national-panasonic-sg-6070.jpg (255.32 KiB) Visad 3285 gånger




Så här tror jag på fullt allvar att det är rimligt att spendera 5000kr om man vill få bäst ljudåtergivning för pengarna.

Högtalare: Alla pengarna.
Resten: Pengarna som eventuellt blev över. Om inga pengar blev över det du hittar i soprummet eller på återvinningscentralen.
Presentation kommer

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann
 
Inlägg: 39779
Blev medlem: 2007-04-17
Ort: Härnösand

Re: Vad är bra ljudåtergivning?

Inläggav petersteindl » 2019-04-30 23:04

Vad är ljud? Vet man inte vad ljud är, hur skall man kunna definiera ljudåtergivning?

Sedan måste man definiera ordet ”bra”. :)

Mvh
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

nigthdreamerssky
 
Inlägg: 148
Blev medlem: 2018-01-15

Re: Vad är bra ljudåtergivning?

Inläggav nigthdreamerssky » 2019-05-01 00:41

Cortado skrev:
nigthdreamerssky skrev:
Morello skrev:Nad 3020 är ju en förstärkare!


Jaha..!? Vadå då.. en förstärkare kan påverka väldigt mycket för ett par högtalare hur de återger musik.. nämligen från miserabelt till riktigt bra och däremellan förlåtande så som Nad 3020 gör, så jag förstår inte riktigt vad du menar?


Gissar att det som menas är att förstärkaren inte färgar så mycket att man kan säga så mycket om hur den låter, vilket härikrokarna är bra snarare en dåligt. Rent generellt är "stilen" här mer att går det att "höra förstärkaren" så färgar den och då passar den inte i en anläggning som är tänkt att vara transparent.

Dock är man helt fri att ha en annan uppfattning/åsikt och det är helt OK om man tycker att man hör stora skillnader på vad andra upplever sakna skillnad. Dock får man vara beredd att bli ifrågasatt om det är så att man uttrycker sina åsikter som sanningar när det inte kan motiveras vetenskapligt.


Tack för påminnelsen.. jag känner väl till att det huserar herrar här på forumet som tycker att färgning är en styggelse.. tyvärr känner jag inte för att hålla med om detta! Du kanske inte känner till det, men just Nad 3020 slog världen med häpnad när den kom och slog större och dyrare förstärkare på fingrarna med sin återgivning!

nigthdreamerssky
 
Inlägg: 148
Blev medlem: 2018-01-15

Re: Vad är bra ljudåtergivning?

Inläggav nigthdreamerssky » 2019-05-01 00:48

jonaz81a skrev:En oönskad "ugly duckling" som denna pjäs samt en billig CD/DVD-spelare och ett par piP känns som ett väl avvägt system för bra ljudåtergivning.


national-panasonic-sg-6070.jpg




Så här tror jag på fullt allvar att det är rimligt att spendera 5000kr om man vill få bäst ljudåtergivning för pengarna.

Högtalare: Alla pengarna.
Resten: Pengarna som eventuellt blev över. Om inga pengar blev över det du hittar i soprummet eller på återvinningscentralen.


Hejsan, du kommer nog gilla innehållet i nedanstående länk (än så länge har jag inte använt egna bilder pga strul med asusmobil och överföring etc..)

https://vintagevinylstereo.blogspot.com/2019/03/nad-3020-series-20-mirsch-om-38.html?view=timeslide

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick
 
Inlägg: 32020
Blev medlem: 2004-07-15
Ort: Bromma-Stockholm

Re: Vad är bra ljudåtergivning?

Inläggav Bill50x » 2019-05-01 01:02

nigthdreamerssky skrev:Du kanske inte känner till det, men just Nad 3020 slog världen med häpnad när den kom och slog större och dyrare förstärkare på fingrarna med sin återgivning!

Att 3020 blev så känd berodde nog mer på att den lät ganska bra för sina pengar, en nivå som de flesta hifi-intresserade inte ens tittade på. Jag var i slutet på 2010 i en situation "mellan två förstärkare" och köpte en begagnad 3020 bara för att ha något som lät. Det gjorde det iofs men inte speciellt bra. Senare skaffade jag mig en Musical Fidelity Tempest som är i samma prisklass och storlek som NAD'en och denna lät betydligt bättre. Ett helt annat driv och med en fasthet i basen som NAD'en saknade. Så hur bra 3020 än var när den kom, det finns idag förstärkare som är långt bättre.

/ B
När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet.

nigthdreamerssky
 
Inlägg: 148
Blev medlem: 2018-01-15

Re: Vad är bra ljudåtergivning?

Inläggav nigthdreamerssky » 2019-05-01 07:16

Bill50x skrev:
nigthdreamerssky skrev:Du kanske inte känner till det, men just Nad 3020 slog världen med häpnad när den kom och slog större och dyrare förstärkare på fingrarna med sin återgivning!

Att 3020 blev så känd berodde nog mer på att den lät ganska bra för sina pengar, en nivå som de flesta hifi-intresserade inte ens tittade på. Jag var i slutet på 2010 i en situation "mellan två förstärkare" och köpte en begagnad 3020 bara för att ha något som lät. Det gjorde det iofs men inte speciellt bra. Senare skaffade jag mig en Musical Fidelity Tempest som är i samma prisklass och storlek som NAD'en och denna lät betydligt bättre. Ett helt annat driv och med en fasthet i basen som NAD'en saknade. Så hur bra 3020 än var när den kom, det finns idag förstärkare som är långt bättre.

/ B


Jag förstår att det kan tolkas som att jag menade att Nad 3020 är förstärkarnas kung.. det var inte det jag menade, utan att det var mycket förstärkare för pengarna precis som du påpekade. Men eftersom du skriver att den inte lät speciellt bra, så frågar jag mig vilken typ av högtalare du kopplade den till?

Jag kan göra en gissning med tanke på nedanstående utdrag från en artikel i länken om Musical Fidelity Express som jag hittade på nätet;

http://www.tersaudio.com/musical-fidelity-tempest-review/

It appears Musical Fidelity’s Tempest is appropriately named, as the sound is wholly dominated by a unnecessarily stormy treble. It is a deceptive amplifier that might sound superficially impressive but, likely as not, will rain all over your parade ground once you get it home. On the basis of the dousing received during the listening test we would suggest you don’t expose yourself to the Tempest. Stay indoors instead.

Här kan det ju också bero på vilken typ av högtalare de använde.. så antingen använde du dig utav någon sorts high end högtalare som inte passade ihop med Naden eller ett par högtalare som i sig är relativt mörka.. jag testade på Nad 3020 ihop med ett par Kef Concerto som jag hade några månader; den kombinationen fungerade som sagt inte bra, det lät alldeles för varmt och murrigt och fungerade såvitt okej med en relativt ljus pickup.. för med övriga olika högtalare jag har hemma, så kan jag bara konstatera faktum att Nad 3020 låter enastående bra för att vara en liten budgetförstärkare och låter medryckande och musikaliskt!

nigthdreamerssky
 
Inlägg: 148
Blev medlem: 2018-01-15

Re: Vad är bra ljudåtergivning?

Inläggav nigthdreamerssky » 2019-05-03 09:20

Bill50x skrev:
nigthdreamerssky skrev:Du kanske inte känner till det, men just Nad 3020 slog världen med häpnad när den kom och slog större och dyrare förstärkare på fingrarna med sin återgivning!

Att 3020 blev så känd berodde nog mer på att den lät ganska bra för sina pengar, en nivå som de flesta hifi-intresserade inte ens tittade på. Jag var i slutet på 2010 i en situation "mellan två förstärkare" och köpte en begagnad 3020 bara för att ha något som lät. Det gjorde det iofs men inte speciellt bra. Senare skaffade jag mig en Musical Fidelity Tempest som är i samma prisklass och storlek som NAD'en och denna lät betydligt bättre. Ett helt annat driv och med en fasthet i basen som NAD'en saknade. Så hur bra 3020 än var när den kom, det finns idag förstärkare som är långt bättre.

/ B


Jo, jag kanske ska lägga till att jag först skaffade Nad 3020 lite på kul och just för att eftersom jag har grejer som låter för bra för vissa skivor så att de låter dåligt mer eller mindre.. med Nad 3020 så går det lättare att lyssna till vissa mindre bra studioproducerade skivor helt enkelt eftersom den är förlåtande i jämförelse med t,ex min Sansui AU 9500 eller t,ex Optonica SM 7100 etc..

Såg att det är ett par Dahlqvist 10 du har som högtalare, de finns omnämnda bla i bloggen Stereonomono. Med den informationen där och på andra ställen jag läser om Dahlqvist 10, så förstår jag mycket väl att du tycker att Nad 3020 inte låter något vidare.. dessutom lär det väl inte låta så bra heller med sämre studioproducerade skivor såsom Ramones, Metallica etc.. å ena sidan är det väl knappast typen utav musik du lyssnar på så..

Användarvisningsbild
Morello
 
Inlägg: 34918
Blev medlem: 2003-05-19
Ort: Stockholm/Täby

Re: Vad är bra ljudåtergivning?

Inläggav Morello » 2019-05-03 09:28

nigthdreamerssky skrev:
Morello skrev:Nad 3020 är ju en förstärkare!


Jaha..!? Vadå då.. en förstärkare kan påverka väldigt mycket för ett par högtalare hur de återger musik.. nämligen från miserabelt till riktigt bra och däremellan förlåtande så som Nad 3020 gör, så jag förstår inte riktigt vad du menar?


En förstärkare besitter dock inte någon musikalitet.
Driver: SYBARITE AUDIO
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
lennartj
 
Inlägg: 6392
Blev medlem: 2007-10-03
Ort: Göteborg

Re: Vad är bra ljudåtergivning?

Inläggav lennartj » 2019-05-03 13:44

Morello skrev:En förstärkare besitter dock inte någon musikalitet.

Förvisso inte, men en dålig förstärkare kan "blurra till" återgivningen på grund av oförmåga att förmedla mikrodynamik och tajming från goda inspelningar av duktiga musiker.
Kan det vara detta som en del kallar bristande musikalitet?
[size=50]Lyra Delos-Jelco SA-750D-Systemdek IIS, Oppo BDP-95, Mytek Stereo 192 DSD DAC, McIntosh C2300, ino cr80s+infra,Ezon PowerAmp,2x McIntosh MC75,Yamaha A-320, 4xOB52, 2xOA52.2,(2xB&W DM4),OD11[/size]

Användarvisningsbild
Cortado
Redaktör
 
Inlägg: 2242
Blev medlem: 2012-01-08

Re: Vad är bra ljudåtergivning?

Inläggav Cortado » 2019-05-03 16:37

lennartj skrev:
Morello skrev:En förstärkare besitter dock inte någon musikalitet.

Förvisso inte, men en dålig förstärkare kan "blurra till" återgivningen på grund av oförmåga att förmedla mikrodynamik och tajming från goda inspelningar av duktiga musiker.
Kan det vara detta som en del kallar bristande musikalitet?


Har du exempel på en förstärkare som gör det du beskriver?

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick
 
Inlägg: 32020
Blev medlem: 2004-07-15
Ort: Bromma-Stockholm

Re: Vad är bra ljudåtergivning?

Inläggav Bill50x » 2019-05-03 16:59

Morello skrev:En förstärkare besitter dock inte någon musikalitet.

Absolut - inte.
Men den kan förmedla den musikalitet som finns på fonogrammet.

Och det är något alla bokstavstroende ingenjörer kanske behöver ta till sig. När man skriver att en apparat/högtalare är "musikalisk" så menar man att denna kan förmedla musikalitet. Det är verkligen inte alla anläggningar som kan just detta. Jag har hört enkla ghetto-blasters som låtit roligare än svindyra sk high-end anläggningar i miljonklassen. Och bespara mig snacket om att den dyra anläggningen är så bra att den avslöjar hur dålig inspelning/musik det var som avlyssnades. Det är bara en ursäkt för dem som lagt multum på sin anläggning som bara klarar av lågmäld mäss-jazz.

/ B
När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet.

Tangband
Semesterfirare
 
Inlägg: 8841
Blev medlem: 2017-11-28

Re: Vad är bra ljudåtergivning?

Inläggav Tangband » 2019-05-03 17:06

Jag vågar påstå, efter allt jag provat , att det är förvånansvärt små skillnader mellan olika förstärkare om man spelar under klippgränsen, använder normala högtalare och förstärkaren har låg utimpedans, rak frekvensgång, låg dist, hög dämpfaktor och inte oscillerar.

Det är en annan sak att bli påverkad i en lyssningssituation i en butik, än att verkligen jämföra hemmavid i lugn och ro.
Suggessionseffekten påverkar mycket.

FöregåendeNästa

Återgå till Generellt om hifi


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: guwt och 26 gäster