Moderator: Redaktörer
petersteindl skrev:Tänker skriva lite om maskering och korrelerade ljud.
Maskeringseffekten för korrelerade ljud ligger mellan -8 dB till -18 dB, beroende på tidsdifferensen mellan signalerna och där tidsdifferensen i detta fall spänner sig från 0 ms till 1,5 ms.
För den som undrar över detta kan jag säga att det jag skrivit är helt enkelt kodning för stereofoni. Det är sådant som inspelningstekniker känner till eller åtminstone bör känna till.
Exempel, om man gör en inspelning som har ekvivalensstereofoni d v s där löptidsstereofoni och intensitetsstereofoni förhåller sig som 50/50 %, så kommer instrumentet/ljudkällan att panoreras helt och hållet i den ena kanalen om InterChannel Level Difference ICLD är ungefär 8 dB. Det betyder att om inspelningsteknikern uppnår en kanaldifferens på 8 dB ICLD och ICTD InterChannel Time Difference på ungefär 0,4 ms så hamnar ljudkällan helt i ena kanalen. Om inspelningsteknikern därifrån ökar kanaldifferensen till exempelvis 10 dB eller 12 dB eller 15 dB eller 18 dB så ändras inte ljudobjektets positionering i ljudbilden utan kommer låta som helt i ena kanalen. Det betyder att den svagare kanalen helt maskeras då dess intensitet ligger under -8 dB i jämförelse med den starkare kanalen och är 0,4 ms efter.
Om tidsdifferensen är noll mellan kanalerna d v s vid intensitetsstereofoni så blir maskeringseffekten vid -18 dB. Det betyder att -24 dB inte ger någon ytterligare skillnad. Maskering har således inträffat vid -18 dB.
Det krävs en del förkunskaper för att dels sätta sig in i vad siffrorna betyder, dels att förstå de underliggande konsekvenserna.
Det jag redogjort för är det som Bertil Alving använder sig av i hans inspelningar, men även Sengpiel har exakt samma värden i sina artiklar där han utgår från kliniska tester som gjorts från olika forskare på området. Även Gunther Theile som inte är en duvunge precis, som har skrivit många synnerligen intressanta och tänkvärda artiklar. https://www.hauptmikrofon.de/home-e/theile/61-theile-cv
Sedan blir resultaten lite olika beroende på hur signalen ser ut. Det blir skillnad på klickljud kontra tal & musik. Då det gäller inspelningstekniker så sysslar de nästan uteslutande med inspelning av tal och sång & musik.
Att överföra detta med fantomprojicering till reflexer irl gällande konsertlokaler eller irl gällande ljudåtergivning i små rum låter sig inte göras så lätt.
Därför finns det diagram för direktljud kontra reflexer som sträcker sig från 0 ms till 100 ms eller strax däröver.
I de diagrammen finns det olika områden som egentligen beskriver lite olika fenomen hos hörseln. Det finns summationsprincipen som gäller området från 0 ms till 1 ms. Det är det tidsintervall som gäller tidsdifferensen mellan öronen. Det kallas för ITD d v s Interaural Time Difference.
Så, här gäller det att se upp gällande olika typer av tidsdifferenser.
Det finns tidsdifferens mellan öronen som kallas ITD = Interaural Time Difference. Denna tidsdifferens går från 0 till ungefär 0,75 ms. Man sätter det tidsintervallet ibland till 1 ms.
Det finns tidsdifferens mellan kanalerna i stereofoni som kallas Inter-Channel Time Difference = ICTD. Denna tidsdifferens varierar från 0 till ungefär 1,5 ms vid löptidsstereofoni eller ekvivalensstereofoni. Vid intensitetsstereofoni är Inter-Channel Time Difference = ICTD alltid = 0.
Det finns tidsdifferens mellan direktljud och tidiga reflexer i konserthus. Denna tidsdifferens varierar från några ms till ungefär 50 ms.
Det finns tidsdifferens mellan direktljud och tidiga reflexer i små rum d v s lyssningsrum. Denna tidsdifferens varierar från kanske 0,2 ms till ungefär 10 ms.
Eftersom de flesta kliniska tester på hörseln görs via hörlurar så blir det ett slags flytande/extrapolerat försök mellan olika tidsdifferenser som egentligen inte går att extrapolera mellan varandra. Därför måsta man noggrant lusläsa hela artiklarna och förstå vad som egentligen undersöks och vilka betingelser som gäller.
Med den information som jag i detta inlägg förmedlar följer en hel del underliggande speciella konsekvenser och det gäller speciellt skillnaden mellan direktljud och tidig reflex och det är inte bara skillnad i tid ms, utan infallsvinkeln mot lyssnaren är högst väsentlig. För de extremt insatta i ämnet så kanske vissa saker kan skönjas då man lägger ihop ett och annat. Jag har dock tänkt att återkomma till detta.
För er som är vetgiriga finns det en hel del matnyttigt på denna site. https://www.hauptmikrofon.de/
Med vänlig hälsning
Peter
hifikg skrev:Hur ofta hittar man programmaterial som är optimerat för en viss högtalartyp? Och hur får man veta det? Idag får man vara glad om man hittar ett vax som inte är förstört i tillverkningen
Allt det som JM skriver ser väldigt vederhäftigt ut, med alla referenser till vetenskap osv, men hur värderar man praktisk erfarenhet och vana att lyssna i olika rum och på olika konstruktioner? Går det, utifrån vetenskapliga principer, att bygga "världens bästa högtalare"? Går det att bygga högtalare överhuvudtaget utan att känna till de vetenskapliga principerna? Kan man bygga bra högtalare enbart på gehör? Enbart på vetenskap? Om det sista fungerar borde en hyfsad dator kunna plocka fram den optimala högtalaren. Tror den ser ut som en liten fåtölj med utrymme för en trött katt, golvstående mot vägg.
Tangband skrev:hifikg skrev:Hur ofta hittar man programmaterial som är optimerat för en viss högtalartyp? Och hur får man veta det? Idag får man vara glad om man hittar ett vax som inte är förstört i tillverkningen
Allt det som JM skriver ser väldigt vederhäftigt ut, med alla referenser till vetenskap osv, men hur värderar man praktisk erfarenhet och vana att lyssna i olika rum och på olika konstruktioner? Går det, utifrån vetenskapliga principer, att bygga "världens bästa högtalare"? Går det att bygga högtalare överhuvudtaget utan att känna till de vetenskapliga principerna? Kan man bygga bra högtalare enbart på gehör? Enbart på vetenskap? Om det sista fungerar borde en hyfsad dator kunna plocka fram den optimala högtalaren. Tror den ser ut som en liten fåtölj med utrymme för en trött katt, golvstående mot vägg.
Att en rejäl golvmatta behövs märker man om man provat att spela in en flygel själv i en konsertsal med stengolv. Dubbla golv ( om lyssningsgolvet hemma är odämpat ) låter inte verklighetstroget.
Detta har tex Toole missat helt- tyvärr. JM fortsätter hävda att det inte behövs någon matta i lyssningsrummet. Jag råder honom att prova spela in ett akustiskt instrument i en konsertlokal och sedan spela upp det hemmavid.
För att svara på din fundering- jag tror det går att konstruera en högtalare som passar bäst i ett specifikt rum. Det är alltförmycket som påverkar med köpe-högtalare, tex baffelstegskompensationens storlek. Denna kan sättas exakt om man konstruerar specifikt efter rummet ’, högtalarnas placering och lyssningsplatsen.
2-kanals återgivning är bara en illusion av en akustisk händelse, det kanske man borde komma ihåg.
Tangband skrev:hifikg skrev:Hur ofta hittar man programmaterial som är optimerat för en viss högtalartyp? Och hur får man veta det? Idag får man vara glad om man hittar ett vax som inte är förstört i tillverkningen
Allt det som JM skriver ser väldigt vederhäftigt ut, med alla referenser till vetenskap osv, men hur värderar man praktisk erfarenhet och vana att lyssna i olika rum och på olika konstruktioner? Går det, utifrån vetenskapliga principer, att bygga "världens bästa högtalare"? Går det att bygga högtalare överhuvudtaget utan att känna till de vetenskapliga principerna? Kan man bygga bra högtalare enbart på gehör? Enbart på vetenskap? Om det sista fungerar borde en hyfsad dator kunna plocka fram den optimala högtalaren. Tror den ser ut som en liten fåtölj med utrymme för en trött katt, golvstående mot vägg.
Att en rejäl golvmatta behövs märker man om man provat att spela in en flygel själv i en konsertsal med stengolv. Dubbla golv ( om lyssningsgolvet hemma är odämpat ) låter inte verklighetstroget.
Detta har tex Toole missat helt- tyvärr. JM fortsätter hävda att det inte behövs någon matta i lyssningsrummet. Jag råder honom att prova spela in ett akustiskt instrument i en konsertlokal och sedan spela upp det hemmavid.
JM skrev:Peter nu får du skärpa dig. Kom med riktiga referenser och försök att strukturera dig. Ditt inlägg är bara ett ostrukturerat sammelsurium. Du skiljer inte på teknisk och psykologisk värld. Försök att fokusera på en sak i taget.
Thomas_A skrev:Jag funderar på vad detta rörand reflexer och maskering betyder i praktiken. Jag brukar jämföra rum/högtalare med hörlurar och ibland kan man höra mer detaljer med hörlurar. Jag antar att detta är något som skulle vara resultat av maskering och reflexer. Detta gäller ffa basområdet. Det finns för övrigt inget som stör avsende att jag upplever att ljud kommer från sidan utom när det är Q-sound mastrat. Inte heller är det enkelt att höra att ljud kommer från två högtalare.
goat76 skrev:Thomas_A skrev:Jag funderar på vad detta rörand reflexer och maskering betyder i praktiken. Jag brukar jämföra rum/högtalare med hörlurar och ibland kan man höra mer detaljer med hörlurar. Jag antar att detta är något som skulle vara resultat av maskering och reflexer. Detta gäller ffa basområdet. Det finns för övrigt inget som stör avsende att jag upplever att ljud kommer från sidan utom när det är Q-sound mastrat. Inte heller är det enkelt att höra att ljud kommer från två högtalare.
Det där med mer detaljer i hörlurar kanske inte bara har att göra med frånvaron av reflexer, kanske påverkas det även av att ljudet kommer från så extremt nära håll från små rappa membran (eller vad det nu heter i hörlurar)?
Thomas_A skrev:goat76 skrev:Thomas_A skrev:Jag funderar på vad detta rörand reflexer och maskering betyder i praktiken. Jag brukar jämföra rum/högtalare med hörlurar och ibland kan man höra mer detaljer med hörlurar. Jag antar att detta är något som skulle vara resultat av maskering och reflexer. Detta gäller ffa basområdet. Det finns för övrigt inget som stör avsende att jag upplever att ljud kommer från sidan utom när det är Q-sound mastrat. Inte heller är det enkelt att höra att ljud kommer från två högtalare.
Det där med mer detaljer i hörlurar kanske inte bara har att göra med frånvaron av reflexer, kanske påverkas det även av att ljudet kommer från så extremt nära håll från små rappa membran (eller vad det nu heter i hörlurar)?
Jag skulle nog tro ändå att det mesta handlar om reflexer som maskerar detaljer. Utan att veta dock. Min huvudfråga är mer vad det är som skiljer, och med de experiment jag gjort med dämpning på väggen bakom högtalarna så blir ljudet mer artikulerat och dynamiskt ("tyst" när det ska vara tyst), och mer detaljer hörs. Har dock inte hört särskilt mycket effekter av dämpning på sidoväggar eller vägg bakom mig, annat att det kan låta sämre i vissa fall. Får studiokänsla, men i fel del för lyssning, dvs den delen som är "dead" och inte "live".
JM skrev:Följande fakta är utifrån hur vi hör delvis ledstjärnan till bättre ljudupplevelse.
Idealt upplevda ljudet erhålls när en ej hörselskadad individ lyssnar på en en manlig talare 3,5 m framför och vänd mot dig mitt på en rak skogsväg med täta, tjocka o höga trädstammar ca 3 m på var sida. Ljudet har inga störande av maskerande reflexer. Reflexerna förhöjer upplevelsen av direktljudet genom maximalt bidrag av bla precedence-effekten.
Tas sidoreflexerna bort blir det som att lyssna på talaren på ett öppet fält. Direktljudet har ingen störande maskering men det finns inga nyttiga reflexer vilka ger den önskvärda spatiala upplevelsen via bla precedence effekten.
Smalnar skogsvägen av så de täta träden står 0,2 m invid talaren/lyssnaren på bägge sidor blir ljudet likt ljudet i en smal grotta med rikligt med reflexer som dränker direktljudet. Uttalad maskering av direktljudet. Ingen precedence effekt.
Slutar den 3,5 m breda skogsvägen med täta trädstammar i en brant lodrät bergvägg och en manlig talare står invid bergväggen kommer reflexerna från berget att maskera direktljudet till viss del. Suboptimal precedence effekt. Detta gäller även vid bergvägg alldeles bakom lyssnaren och/eller vid tänkt oändlig bergvägg 2 m ovan talaren och lyssnaren.
Ovan gäller ffa gles musik och tal. Klickljud och tät musik ger ekoljud resp mindre upplevd maskering i första exemplet. Även lättare hörselskador förändrar upplevelsen ffa genom att reflexerna delvis förlorar sin precedence effekt och maskeringen ökar. Typ cocktail-effekten. Gäller många hifi-nördar.
Utifrån ovan beskrivna vetenskapliga reproducerade fakta om hur vi hör kan var och en extrapolera fynden till respektive lyssningsrum.
Multipla referenser finns i mina tidigare inlägg. Moore, Barron o Toole har också flera av dessa referenser.
JM
Baffel skrev:Kan inte låta bli att ta upp detta igen :
https://youtu.be/_lmXi1y1fzs
System som säkerligen kostar multum $ . Leverar inte alls. Jag är fortfarande helt paff hur kass det låter. Är det så illa kan jag lika gärna knata ned till varfri hifibutik och köpa ett system för 10 000 pix. System för för mljonen är ju ändå så långt ifrån verkligheten.
Kanske hörlurar? Ska man satsa på det? Eller?
goat76 skrev:Baffel skrev:Kan inte låta bli att ta upp detta igen :
https://youtu.be/_lmXi1y1fzs
System som säkerligen kostar multum $ . Leverar inte alls. Jag är fortfarande helt paff hur kass det låter. Är det så illa kan jag lika gärna knata ned till varfri hifibutik och köpa ett system för 10 000 pix. System för för mljonen är ju ändå så långt ifrån verkligheten.
Kanske hörlurar? Ska man satsa på det? Eller?
Men vad är det egentligen för jämnförelse vi hör, har slaginstrumenten närmickats och är det den inspelningen vi först får höra från våra högtalare, alltså själva inspelningen?
Sen har den inspelningen spelats upp i det där ljudsystemet och spelats in på nytt, men hur då, jag ser inga nära mikrofoner som tagit upp ljudet från de högtalarna uppe på scenen?
Det här är uppenbart ett test som gjordes för en live-publik och om de först hörde live-framträdandet utan något PA-ljud så är jag ganska säker på att det på plats från dessa högtalare visade sig låta väldigt likt själva live-framträdande. Det hade nog framgått tydligt och klart om den första delen i videon bestod utav samma ljudupptagning som vi i den andra hälften av videon fick höra på.
goat76 skrev:Baffel skrev:Kan inte låta bli att ta upp detta igen :
https://youtu.be/_lmXi1y1fzs
System som säkerligen kostar multum $ . Leverar inte alls. Jag är fortfarande helt paff hur kass det låter. Är det så illa kan jag lika gärna knata ned till varfri hifibutik och köpa ett system för 10 000 pix. System för för mljonen är ju ändå så långt ifrån verkligheten.
Kanske hörlurar? Ska man satsa på det? Eller?
Men vad är det egentligen för jämnförelse vi hör, har slaginstrumenten närmickats och är det den inspelningen vi först får höra från våra högtalare, alltså själva inspelningen?
Sen har den inspelningen spelats upp i det där ljudsystemet och spelats in på nytt, men hur då, jag ser inga nära mikrofoner som tagit upp ljudet från de högtalarna uppe på scenen?
Det här är uppenbart ett test som gjordes för en live-publik och om de först hörde live-framträdandet utan något PA-ljud så är jag ganska säker på att det på plats från dessa högtalare visade sig låta väldigt likt själva live-framträdande. Det hade nog framgått tydligt och klart om den första delen i videon bestod utav samma ljudupptagning som vi i den andra hälften av videon fick höra på.
Johan_Lindroos skrev:goat76 skrev:Baffel skrev:Kan inte låta bli att ta upp detta igen :
https://youtu.be/_lmXi1y1fzs
System som säkerligen kostar multum $ . Leverar inte alls. Jag är fortfarande helt paff hur kass det låter. Är det så illa kan jag lika gärna knata ned till varfri hifibutik och köpa ett system för 10 000 pix. System för för mljonen är ju ändå så långt ifrån verkligheten.
Kanske hörlurar? Ska man satsa på det? Eller?
Men vad är det egentligen för jämnförelse vi hör, har slaginstrumenten närmickats och är det den inspelningen vi först får höra från våra högtalare, alltså själva inspelningen?
Sen har den inspelningen spelats upp i det där ljudsystemet och spelats in på nytt, men hur då, jag ser inga nära mikrofoner som tagit upp ljudet från de högtalarna uppe på scenen?
Det här är uppenbart ett test som gjordes för en live-publik och om de först hörde live-framträdandet utan något PA-ljud så är jag ganska säker på att det på plats från dessa högtalare visade sig låta väldigt likt själva live-framträdande. Det hade nog framgått tydligt och klart om den första delen i videon bestod utav samma ljudupptagning som vi i den andra hälften av videon fick höra på.
Låten finns utgiven på en CD-skiva och det låter precis som att det är den som spelas. Sedan gissar jag att det är samma band som spelar låten live, fast i första halvan alltså.
Baffel skrev:Det är i så fall väldigt fascinerad. Vi levererar detta higend system. Vi kan allt visa att vi låter som live. Aha ni spelar in med Kalle Anka mickar och tafflighet över lag. Spelar ingen roll kör på...... Mysko.
JM skrev:Tyvärr är våra vanliga lyssningsrum för små med för många bergväggar och saknar träd på rätt plats.
Många gör vissa ingrepp, med absorbenter, för att minska maskeringen men där vissa trädens positiva effekter försvinner.
Att ta bort reflexer bakom högtalarna och lyssnaren är alltid bra! Men kanske inte den viktigaste åtgärden. Tak-reflexen finns inte i naturen men är enligt vissa studier den minst störande reflexen efter golvreflexen.
Ingreppen invid sidoväggarna minskar problem/maskering av för hög ljudstyrka på laterala reflexerna men framhäver andra maskerings effekter med bla med frekvens olika reflexer och för tidiga reflexer. Ingreppen är som att lägga höbalar invid träden som står för nära talaren och lyssnaren. Ingreppen minskar känslan av att lyssna i en smal kal korridor men ljudupplevelsen är fortfarande suboptimal.
Personligen är alla dessa tillkortakommanden av maskeringseffekter i ljudupplevelsen klart störande vid tex lyssning på senaste hifi-mässan i Stockholm. Endast MBL och till viss del någon dipol högtalare gav hyfsad ljudupplevelse.
Jag är bortskämd med få maskeringsproblem med mina Quad dipoler i mitt stora lyssningsrum. Rummet är inte perfekt men möjligen något bättre än vad MBL presterade på senaste mässan.
Hur gör vi då?
JM
goat76 skrev:Johan_Lindroos skrev:goat76 skrev:
Men vad är det egentligen för jämnförelse vi hör, har slaginstrumenten närmickats och är det den inspelningen vi först får höra från våra högtalare, alltså själva inspelningen?
Sen har den inspelningen spelats upp i det där ljudsystemet och spelats in på nytt, men hur då, jag ser inga nära mikrofoner som tagit upp ljudet från de högtalarna uppe på scenen?
Det här är uppenbart ett test som gjordes för en live-publik och om de först hörde live-framträdandet utan något PA-ljud så är jag ganska säker på att det på plats från dessa högtalare visade sig låta väldigt likt själva live-framträdande. Det hade nog framgått tydligt och klart om den första delen i videon bestod utav samma ljudupptagning som vi i den andra hälften av videon fick höra på.
Låten finns utgiven på en CD-skiva och det låter precis som att det är den som spelas. Sedan gissar jag att det är samma band som spelar låten live, fast i första halvan alltså.
Men visst förstår du problematiken jag beskrev med att göra jämnförelsen genom att bara se det där videoklippet?
Har du inte sett sånna där videoklipp som någon audiofil lagt upp där de försöker visa hur bra deras ljudsystem låter genom att spela in det från soffan, det blir ju aldrig bra och det blir samma problem här.
Live-spelningen med artisterna och uppspelningen från högtalarna lät nog jämnbördiga för alla de som var på plats, men för oss som ser videon så är ju problemet med hur ljudet av högtalarna spelades in och det är det ljudet vi får höra som endast ser jämnförelsen i videoklippet.
Baffel skrev:Kan inte låta bli att ta upp detta igen :
https://youtu.be/_lmXi1y1fzs
System som säkerligen kostar multum $ . Leverar inte alls. Jag är fortfarande helt paff hur kass det låter. Är det så illa kan jag lika gärna knata ned till varfri hifibutik och köpa ett system för 10 000 pix. System för mljonen är ju ändå så långt ifrån verkligheten. De tillför väl lite bättre ljud men inte så mycket.
goat76 skrev:Johan_Lindroos skrev:goat76 skrev:
Men vad är det egentligen för jämnförelse vi hör, har slaginstrumenten närmickats och är det den inspelningen vi först får höra från våra högtalare, alltså själva inspelningen?
Sen har den inspelningen spelats upp i det där ljudsystemet och spelats in på nytt, men hur då, jag ser inga nära mikrofoner som tagit upp ljudet från de högtalarna uppe på scenen?
Det här är uppenbart ett test som gjordes för en live-publik och om de först hörde live-framträdandet utan något PA-ljud så är jag ganska säker på att det på plats från dessa högtalare visade sig låta väldigt likt själva live-framträdande. Det hade nog framgått tydligt och klart om den första delen i videon bestod utav samma ljudupptagning som vi i den andra hälften av videon fick höra på.
Låten finns utgiven på en CD-skiva och det låter precis som att det är den som spelas. Sedan gissar jag att det är samma band som spelar låten live, fast i första halvan alltså.
Men visst förstår du problematiken jag beskrev med att göra jämnförelsen genom att bara se det där videoklippet?
Har du inte sett sånna där videoklipp som någon audiofil lagt upp där de försöker visa hur bra deras ljudsystem låter genom att spela in det från soffan, det blir ju aldrig bra och det blir samma problem här.
Live-spelningen med artisterna och uppspelningen från högtalarna lät nog jämnbördiga för alla de som var på plats, men för oss som ser videon så är ju problemet med hur ljudet av högtalarna spelades in och det är det ljudet vi får höra som endast ser jämnförelsen i videoklippet.
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 16 gäster