Undviker du vissa skivor på din anläggning?

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait
 
Inlägg: 26670
Blev medlem: 2011-09-17
Ort: Metropolen Hallstahammar

Re: Undviker du vissa skivor på din anläggning?

Inläggav hifikg » 2019-03-17 14:55

music4ever skrev:
Conan skrev:Du har aldrig varit med om att lyssnat på musik med vännerna på semester, njutit av upplevelsen i fulla drag på playan med en drink i näven för att sen komma hem och finna att musiken tappat nästan all sin charm när du sitter framför HiFi-systemet i lyssningsfåtöljen?

Du har aldrig lyssnat på en låt i bilradion, diggat låten och tyckt att det låter helt OK, för att sen bli besviken hemma framför HiFi-anläggningen när låtens alla inspelningsmässiga brister kommer upp i dagen?


Nej, det har jag inte. Jag skulle rekommendera att man undersöker sitt hifi-system om detta sker.


Eller skaffar sig roligare vänner och längre semestrar :)
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann
 
Inlägg: 39772
Blev medlem: 2007-04-17
Ort: Härnösand

Re: Undviker du vissa skivor på din anläggning?

Inläggav petersteindl » 2019-03-17 15:02

Innan det ens går att bena upp i subjektivt/objektivt-träsket i frågan så bör någon form av gemensamma definitioner sättas upp. Ordet ”bäst” kan uppfattas helt olika. Jag anser personligen att min klockradio är världens näst bästa stereoanläggning. Den bästa är min iPhone. Nu är ju mitt kriterium i det här fallet vilken stereoanläggning som funkar bäst att väcka mig kl 07:12 tisdag morgon.

Ordet ”bäst” är ett helt och fullt subjektivt uttryck. Vilken bil är bäst? Vilken maträtt är bäst? Vilken stereo är bäst? Vilken dryck är bäst? Vilket vin är bäst? Var och en har sina kriterier på vad som är bäst och så måste det vara. Vilken medicin är bäst? Det är individuellt och beror på. Används ordet ”bäst” så finns inget universellt svar. Det finns endast individuella svar. Även detta jag skriver är del av vetenskapliga resonemang som måste till innan vetenskaplighet kan appliceras och därmed inget flummigt.

När ordet bäst används så måste det noggrant specificeras. Då kan man välja att införa objektiva mätresultat och framför allt att specificera objektiva kriterier för hur dessa mätningar skall gå till som är det allra viktigaste. Det senare kallas för att införa någon form av standard för att få standardiserade mätresultat så att mätningar av olika objekt kan användas vid jämförelse mellan objekten. Jag kan med lätthet på ett helt objektivt sätt mäta fram att en fullastad långtradare accelererar snabbare än en Ferrari.

Hela resonemanget i tråden gällande vad som skulle vara ”bäst” är som jag ser det, ett icke-resonemang d v s det talas förbi varandra.

Även återgivning av källmaterial är mycket svårt att definiera objektivt.

Jag vill med emfas poängtera att objektivt har med objektet att göra medans subjektivt har med subjektet att göra.

Exempel: Om Subjektet 001 anser att Objektet XYZ får betyget 3,5 på en femgradig skala där 5 är högst betyg och Subjektet 003 anser att Objektet XYZ får betyget 2,0 samt att du som Subjekt 005 anser att Objektet XYZ får betyget 3,5 så är ju Objektet XYZ hela tiden densamma och konstant. Det betyder att skillnaden ligger i Subjekten.

Du som Subjektet 005 kan nu klassificera de andra Subjekten. Du kan som subjekt beräkna de andra subjektens betyg och som Subjekt 005 beräknas Subjektet 001 till betyget 5 och med samma formel räkna fram Subjektet 003 till betyget 3 (2,85 avrundat). Dock är denna betygsättning helt relativ mellan de olika Subjekten, men helt objektiv ur var och en Subjekts synvinkel. Man har så att säga objektiviserat Subjekten.

För det fall att man för hela befolkningen d v s alla subjekt skulle kunna ge betyget 5 enligt samma formel så har en universell värdesättning uppnåtts av det subjektiva d v s av subjekten. Detta kallas universellt subjektivt.

Själva upplevelsen i sig är dock helt och hållet enkom relaterat till var och ett specifikt Subjekt. Subjekt 001 har sin egen upplevelse kallad Upplevelse 001 och ingen annans upplevelse och Subjekt 003 har Upplevelse 003 och ingen annans upplevelse och Subjekt 005 har Upplevelse 005 och ingen annans upplevelse.

Vill man däremot få ett objektivt resultat på Objektet XYZ så måste fysikaliska egenskaper mätas enligt en specifik standard som dessutom är oberoende av subjekten.

Mvh
Peter
Senast redigerad av petersteindl 2019-03-17 16:44, redigerad totalt 1 gång.
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
mx
 
Inlägg: 10814
Blev medlem: 2010-09-18
Ort: Luleå

Re: Undviker du vissa skivor på din anläggning?

Inläggav mx » 2019-03-17 16:39

petersteindl skrev:[...] Hela resonemanget i tråden gällande vad som skulle vara ”bäst” är som jag ser det, ett icke-resonemang d v s det talas förbi varandra. [...]

Tråden handlar om ifall man undviker att lyssna på vissa skivor i sin anläggning. Den ställer inte frågan om vilken stereoapparat som är bäst. Det är en subdiskussion som uppstått i och med att några som svarat i tråden har svårt att acceptera att så är fallet för en del personer.
Alea iacta est.

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann
 
Inlägg: 39772
Blev medlem: 2007-04-17
Ort: Härnösand

Re: Undviker du vissa skivor på din anläggning?

Inläggav petersteindl » 2019-03-17 16:46

mx skrev:
petersteindl skrev:[...] Hela resonemanget i tråden gällande vad som skulle vara ”bäst” är som jag ser det, ett icke-resonemang d v s det talas förbi varandra. [...]

Tråden handlar om ifall man undviker att lyssna på vissa skivor i sin anläggning. Den ställer inte frågan om vilken stereoapparat som är bäst. Det är en subdiskussion som uppstått i och med att några som svarat i tråden har svårt att acceptera att så är fallet för en del personer.


Korrekt.

Förtydligande: Hela subdiskussionen i tråden gällande vad som skulle vara ”bäst” är som jag ser det, ett icke-resonemang d v s det talas förbi varandra.
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
Headfi
 
Inlägg: 176
Blev medlem: 2011-06-24
Ort: Där jag befinner mig:-)

Re: Undviker du vissa skivor på din anläggning?

Inläggav Headfi » 2019-03-19 22:38

Conan skrev:
Headfi skrev:Spännande inställning. Då utnämner jag en klockradio till världens bästa stereoanläggning då och då är den det....

Du har aldrig varit med om att lyssnat på musik med vännerna på semester, njutit av upplevelsen i fulla drag på playan med en drink i näven för att sen komma hem och finna att musiken tappat nästan all sin charm när du sitter framför HiFi-systemet i lyssningsfåtöljen?

Du har aldrig lyssnat på en låt i bilradion, diggat låten och tyckt att det låter helt OK, för att sen bli besviken hemma framför HiFi-anläggningen när låtens alla inspelningsmässiga brister kommer upp i dagen?

Du har aldrig skrikit dig hes på en skränig, varm och totalt fullpackad Björk-konsert och aldrig fått samma upplevelse hemma i lysssningssoffan?

Kan du tänka dig att skillnaden mellan en bra inspelning och en dålig blir mindre på en klockradio än på en högpresterande HiFi-anläggning (blir den inte det så har du antingen en sjuhelvetes fin klockradio eller en sjuhelvetes dålig HiFi-anläggning :wink: ).

(Och med tanke på ditt alias här på forumet): Du har aldrig fått en bättre upplevelse av musiken i hörlurar, trots den, jämfört med stereolyssning i högtalare, totalt underlägsna prestandan lurar har ur ett återgivningsperspektiv? :)


Jag har inte haft det problemet att jag hört musik jag gillar via en radio och sedan haft sämre upplevelse hemma vid anläggningen, nej. Det kan i.o.f också bero på att jag undviker loudness war-infekterade utgåvor (remasters etc).

Så nej, den musik jag lyssnar på har aldrig låtit bättre i bilradion eller via en klockradio alternativt bergsprängare än med anläggningen. Den musik jag lyssnar på låter däremot bättre ju bättre utrustningen är.

När det gäller lyssning i hörlurar vs högtalare kan jag enbart konstatera att jag inte har något problem med det (är van vid lurlyssning) och kan inte hålla med om att det ger "sämre återgivning" (t.ex att återgivningen via ett par bra lurar är sämre än via högtalare ur rent ljudkvalitetsmässigt perspektiv, däremot ger högtalarna en riktverkan och djup som det dock finns en lösning på för hörlurarnas del, nämligen Smyth Virtualizer).

Det man kan säga om hörlurar vs högtalare är att ja, det blir en annan presentation av musiken, båda har sina fördelar och nackdelar. Rent ljudkvalitetsmässigt är dock min klara uppfattning och erfarenhet att båda varianterna är goda återgivare inom sina givna ramar och förutsättningar.

Musik som "låter bättre" via bilradion än en bra HiFi-anläggning (eller ett par bra hörlurar) betraktar jag inte som speciellt bra sådan (den kan vara musiktekniskt bra men levereras i undermålig kvalitet till konsumenten, lite som en hummer dränkt i ketchup).

Ett nålsöga all musik måste passera hos mig är Foobars DR-plugin och gränsen går vid DR 9-10. Under DR 9-10? Radering.

iPhone måste jag också säga är en enhet som befinner sig på min svarta lista (betraktar den som en tämligen undermålig produkt fast det gäller egentligen samtliga smartphones lanserade 2018/2019 som av mig är betraktade som skräp oavsett tillverkare).

Om musiken verkligen "låter bättre" via bilradion kan jag inte annat än betrakta den som undermålig och därmed ingenting som platsar i samlingen när jag har tusentals album där som låter bra och som har helt normal kvalitet.

Edit: När det gäller "bäst" inom avspelning av inspelat ljud är det komplext men en grundläggande princip jag har är att "kunna återge frekvensregistret 20 Hz-20 KHz med så lite störande artefakter som möjligt", d.v.s inte ha hög distortion redan vid 250 Hz eller oförmåga till att ge användbara toner under 100 Hz etc, alternativt att registret över 10 KHz saknas etc.

Nu är inte världen perfekt och den perfekta anläggningen uppfunnen ännu men "förmågan att återge 20 Hz-20 KHz utan störande distortion och andra artefakter" är en utgångspunkt här.

Om någon menar att musiken låter bättre om den spelas upp via utrustning vars frekvensomfång är 200 Hz-8 KHz t.ex och med hög dist och andra artefakter och att detta då blir "bäst" eller att en iPhone (denna enhet....) via sina inbyggda högtalare låter "bättre" får jag säga att subjektiviteten allt gått lite för långt.

Huruvida Denon, Marantz eller Pioneer, alternativt McIntosh etc föredras är en annan sak, man kan föredra den ena före den andra utan att det blir vare sig rätt eller fel men talar vi iPhonehögtalaren vs en HiFi-anläggning som återger hela registret hamnar vi i ett annat läge (mer som att argumentera för att en korv med bröd är en mycket bättre, mer njutbar rätt än en sofistikerad sak tillagad enligt ett bra recept av en duktig kock). Man kan subjektivt föredra korven men faktum kvarstår att alternativet är gastronomiskt bättre.

Användarvisningsbild
Headfi
 
Inlägg: 176
Blev medlem: 2011-06-24
Ort: Där jag befinner mig:-)

Re: Undviker du vissa skivor på din anläggning?

Inläggav Headfi » 2019-03-19 22:58

music4ever skrev:
mx skrev:Verkar som att en del har svårt att skilja på bästa återgivning av källmaterialet och vad som man personligen föredrar. Med mening kanske.


Jag föredrar en återgivning utan att man medvetet lägger på fel. Det vill säga, jag föredrar inte en pick-up som adderar ett extra "skimmer" på ljudet, eller en högtalare som låter detaljer drunkna i sunkig återgivning. Felen i inspelningen försvinner inte för man adderar fler fel.


Jag håller med om detta till 100%.

Man kan inte förbättra ljudet genom att försämra det.

Återgivningen blir inte bättre av 250 Hz-8 KHz med hög dist jämfört med ett system som klarar av hela registret i god kvalitet.

Skit in-skit ut gäller - en sunkig inspelning kommer inte att bli en vacker ljudsvan i andra änden. Det blir som TV-tillverkarna med alla sina "bildförbättrare" som närmast sägs kunna plocka fram icke-existerande detaljer (t.ex en Sonyreklamskylt jag såg som i princip sade "stoppa in 240p här så kommer det ut 2160p där och den pixlade tigern blir en skarp, detaljerad tiger").

Användarvisningsbild
goat76
 
Inlägg: 6641
Blev medlem: 2012-08-25

Re: Undviker du vissa skivor på din anläggning?

Inläggav goat76 » 2019-03-19 23:02

Headfi, vad använder du för hörlurar/hörlursförstärkare för mobilt bruk och i hemmamiljö om man får fråga?

RogerJoensson
 
Inlägg: 5287
Blev medlem: 2006-10-22

Re: Undviker du vissa skivor på din anläggning?

Inläggav RogerJoensson » 2019-03-20 01:50

Headfi skrev:
music4ever skrev:
mx skrev:Verkar som att en del har svårt att skilja på bästa återgivning av källmaterialet och vad som man personligen föredrar. Med mening kanske.


Jag föredrar en återgivning utan att man medvetet lägger på fel. Det vill säga, jag föredrar inte en pick-up som adderar ett extra "skimmer" på ljudet, eller en högtalare som låter detaljer drunkna i sunkig återgivning. Felen i inspelningen försvinner inte för man adderar fler fel.


Jag håller med om detta till 100%.

Man kan inte förbättra ljudet genom att försämra det.

Återgivningen blir inte bättre av 250 Hz-8 KHz med hög dist jämfört med ett system som klarar av hela registret i god kvalitet.

Skit in-skit ut gäller - en sunkig inspelning kommer inte att bli en vacker ljudsvan i andra änden.

Visst kan det bli bättre i enskilda fall tex när man spelar upp en vasst ljudande inspelning genom högtalare som egentligen låter sumpigt. Eller så kan man använda EQ, eller så kan man skita i det, bita ihop och intala sig att det inte alls låter vasst, inte ens när örona blöder. :)
-På självvald "semester".

Användarvisningsbild
2-ch
 
Inlägg: 5792
Blev medlem: 2008-05-07
Ort: Stockholm

Re: Undviker du vissa skivor på din anläggning?

Inläggav 2-ch » 2019-03-20 13:33

Headfi skrev:iPhone måste jag också säga är en enhet som befinner sig på min svarta lista (betraktar den som en tämligen undermålig produkt fast det gäller egentligen samtliga smartphones lanserade 2018/2019 som av mig är betraktade som skräp oavsett tillverkare).

Jag tycker att de flesta telefoner är förvånansvärt goda återgivare.
Men du kanske menar lyssning via lurar, något jag inte ägnar mig åt utom i nödfall på flyg/tåg.

För mig lider lurar av för många störande brister. Det enda hyggliga undantaget jag kommer på är en Abyss-lur.
Men för det priset kan jag skaffa en anläggning som låter mer naturtroget.

Användarvisningsbild
Headfi
 
Inlägg: 176
Blev medlem: 2011-06-24
Ort: Där jag befinner mig:-)

Re: Undviker du vissa skivor på din anläggning?

Inläggav Headfi » 2019-03-21 23:27

goat76 skrev:Headfi, vad använder du för hörlurar/hörlursförstärkare för mobilt bruk och i hemmamiljö om man får fråga?


För mobilt bruk: Grado SR225i och hemma kör jag Grado RS-2 (originalmodellen), PS1000 och Sennheiser HD600 kopplade med antingen Vincent KHV-1pre eller Little Dot I+.

Signalkälla är datorn via en MF-DAC, kör lite olika varianter av spelare (Foobar och Kodi framförallt samt en del MPC-HC). Använder Plex som mediaserver.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör
 
Inlägg: 57225
Blev medlem: 2003-10-28
Ort: Grå Hamnarna

Re: Undviker du vissa skivor på din anläggning?

Inläggav Nattlorden » 2019-03-21 23:51

Headfi skrev:Musik som "låter bättre" via bilradion än en bra HiFi-anläggning (eller ett par bra hörlurar) betraktar jag inte som speciellt bra sådan (den kan vara musiktekniskt bra men levereras i undermålig kvalitet till konsumenten, lite som en hummer dränkt i ketchup).


Absolut bättre än det nog ingen som syftar på.... men i alla fall jag stänger av mitt lyssningsfokus ganska mycket när jag lyssnar på något med allmänt kass återgivning.... och då kan jag nog tycka att en låt som låtit ungefär lika illa som det mesta annat kan överraska negativt hemma om jag skulle leta upp och provlyssna.

För att ta en mat-analogi.... om all mat på restaurangen smakar skit så är det lätt hänt att man inte tänker på bismaken.... men får man samma bismak på en god restaurang så blir den väsentligt mer uppenbar.
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
goat76
 
Inlägg: 6641
Blev medlem: 2012-08-25

Re: Undviker du vissa skivor på din anläggning?

Inläggav goat76 » 2019-03-23 11:38

Headfi skrev:
goat76 skrev:Headfi, vad använder du för hörlurar/hörlursförstärkare för mobilt bruk och i hemmamiljö om man får fråga?


För mobilt bruk: Grado SR225i och hemma kör jag Grado RS-2 (originalmodellen), PS1000 och Sennheiser HD600 kopplade med antingen Vincent KHV-1pre eller Little Dot I+.

Signalkälla är datorn via en MF-DAC, kör lite olika varianter av spelare (Foobar och Kodi framförallt samt en del MPC-HC). Använder Plex som mediaserver.


Har varit nära på att köpa Grado-lurar flertalet gånger men det har alltid fallit på att de flesta av deras modeller är öppna, vilket inte passat mina ändamål. Har de någon sluten modell du skulle rekommendera?

Jag tycker de iPhone modeller jag haft har presterat bra ljudmässigt men som med alla andra mobiler så orkar de inte alltid driva alla lurar men då använder jag en VentureCraft SounDroid Typhoon hörlursförstärkare. Det är dock sällan jag behöver den då jag mest använder hyfsat lättdrivna hörlurar som DUNU DN-1000 eller Sennheiser HD 25 utanför hemmet.

Hemma föredrar jag att lyssna via mitt vanliga ljudsystem med högtalare, men sent på kvällen/natten för att inte störa grannarna så blir det hörlurar. Musiken ligger på NAS, Linn Akurate DSM till en Violectric HPA V200 hörlursförstärkare och MrSpeakers Mad Dog PRO hörlurar. Det låter riktigt bra.

Användarvisningsbild
Headfi
 
Inlägg: 176
Blev medlem: 2011-06-24
Ort: Där jag befinner mig:-)

Re: Undviker du vissa skivor på din anläggning?

Inläggav Headfi » 2019-03-31 21:51

Grado är öppna men har även in-ear.

Jag är generellt van vid att lyssna med lurar och gillar att man kommer ifrån hela rumsproblematiken, en lurbaserad anläggning är avsevärt enklare att få in i olika miljöer där det av olika skäl är bökigt med en vettigt installerad (akustikanpassning etc) högtalarbaserad lösning.

Mina invändningar mot bl.a. iPhone handlar mer om mjukvaran etc snarare än ljudåtergivningen (Apple har tidigare haft enheter som är utmärkta signalkällor, bl.a. iPad 2 som lät riktigt bra).

nigthdreamerssky
 
Inlägg: 148
Blev medlem: 2018-01-15

Re: Undviker du vissa skivor på din anläggning?

Inläggav nigthdreamerssky » 2019-04-29 21:54

Kul.. jag har varit på väg åt det hållet att jag gjort mig av med skivor för att de inte håller någon hög studiokvalitet såsom äldre Metallica album, Ramones etc..

Jag skaffade mig en äldre Nad 3020 förstärkare på kul för inte länge sedan och vilken musikalisk spelglädje den ger alltså, dessutom fungerar den bra ihop med inte alltför komprimerade cd skivor till skillnad från andra 70/80-tals vintage förstärkare jag har.. jag har inte hunnit införskaffa mig Ramones och Metallica igen, men det kommer..,

Summa sumarum är att jag tycker att det är värt att ha olika system beroende på musikval man lyssnar på, man får ta den plats det kräver helt enkelt!

Tycker det är kul också.. håller på just och fixar ihop en audioanläggning som skall kännas tidstypiskt 60-tal för just äldre musik från före 60-talet och en bit in och främst då för gammal jazz och blues.. det skall höras att soundet är från rörinspelningar minsann..

Användarvisningsbild
mx
 
Inlägg: 10814
Blev medlem: 2010-09-18
Ort: Luleå

Re: Undviker du vissa skivor på din anläggning?

Inläggav mx » 2019-05-01 09:28

nigthdreamerssky skrev:Kul.. jag har varit på väg åt det hållet att jag gjort mig av med skivor för att de inte håller någon hög studiokvalitet såsom äldre Metallica album, Ramones etc..

Jag skaffade mig en äldre Nad 3020 förstärkare på kul för inte länge sedan och vilken musikalisk spelglädje den ger alltså, dessutom fungerar den bra ihop med inte alltför komprimerade cd skivor till skillnad från andra 70/80-tals vintage förstärkare jag har.. jag har inte hunnit införskaffa mig Ramones och Metallica igen, men det kommer..,

Summa sumarum är att jag tycker att det är värt att ha olika system beroende på musikval man lyssnar på, man får ta den plats det kräver helt enkelt!

Tycker det är kul också.. håller på just och fixar ihop en audioanläggning som skall kännas tidstypiskt 60-tal för just äldre musik från före 60-talet och en bit in och främst då för gammal jazz och blues.. det skall höras att soundet är från rörinspelningar minsann..

Kul att du hittat ett sätt att njuta av musik du gillar igen. :)
Alea iacta est.

Föregående

Återgå till Generellt om hifi


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Bing [Bot] och 7 gäster