Undviker du vissa skivor på din anläggning?

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
mx
 
Inlägg: 10814
Blev medlem: 2010-09-18
Ort: Luleå

Undviker du vissa skivor på din anläggning?

Inläggav mx » 2019-03-05 23:06

Undviker du att lyssna på vissa skivor för att de inte låter bra på din anläggning? Skivor här får ni tolka som Tidal, vinyl, rullband... ja, allt som går att spela upp.

Jag har följt lite olika diskussioner genom åren på forumet och i det verkliga livet där jag uppfattar det som att jakten på den perfekta hifi-anläggningen fått folk att byta musiksmak.

Jag har själv ett flertal gånger hört låtar på radion i bilen som låtit riktigt trist när jag spelat dem hemma. Jag har till och med en spellista med låtar som jag tycker är svinbra och bara spelar i bilen, men som jag aldrig skulle kunna njuta av hemma då alla brister kommer fram.

Skjuter man sig själv i foten om man skaffar en sån bra stereo att man inte kan njuta av all sin musik? Eller är svaret att man måste ha många olika stereoapparater för olika musik?
Alea iacta est.

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick
 
Inlägg: 32019
Blev medlem: 2004-07-15
Ort: Bromma-Stockholm

Re: Undviker du vissa skivor på din anläggning?

Inläggav Bill50x » 2019-03-05 23:30

mx skrev:Skivor här får ni tolka som Tidal, vinyl, rullband... ja, allt som går att spela upp.

Här på Faktiskt säger vi fonogram :-)

/ B
När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet.

Användarvisningsbild
mx
 
Inlägg: 10814
Blev medlem: 2010-09-18
Ort: Luleå

Re: Undviker du vissa skivor på din anläggning?

Inläggav mx » 2019-03-05 23:32

Bill50x skrev:
mx skrev:Skivor här får ni tolka som Tidal, vinyl, rullband... ja, allt som går att spela upp.

Här på Faktiskt säger vi fonogram :-)

/ B

Uppenbarligen gör inte vi alla det.
Alea iacta est.

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer
 
Inlägg: 19059
Blev medlem: 2003-10-03
Ort: Metropolis, men passet är från Moskva

Re: Undviker du vissa skivor på din anläggning?

Inläggav Max_Headroom » 2019-03-05 23:37

Ja, faktiskt. Men jag kommer bara på en skiva just nu. Låter apa. Otroligt påfrestande "ljudkvalitet".

Bild

Ougah bouga! Roiihhh roihh, hurr hurr-hurr!
Denna signatur är endast för privat bruk. Vänligen läs ej!

Användarvisningsbild
Morello
 
Inlägg: 34917
Blev medlem: 2003-05-19
Ort: Stockholm/Täby

Re: Undviker du vissa skivor på din anläggning?

Inläggav Morello » 2019-03-05 23:52

mx skrev:
Bill50x skrev:
mx skrev:Skivor här får ni tolka som Tidal, vinyl, rullband... ja, allt som går att spela upp.

Här på Faktiskt säger vi fonogram :-)

/ B

Uppenbarligen gör inte vi alla det.


Man är aldrig för gammal för att utöka vokabuläret! :mrgreen:
Driver: SYBARITE AUDIO
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait
 
Inlägg: 26674
Blev medlem: 2011-09-17
Ort: Metropolen Hallstahammar

Re: Undviker du vissa skivor på din anläggning?

Inläggav hifikg » 2019-03-05 23:53

Absolut. Jag har svårt att spela en del musik som jag trots allt gillar, pga fruktansvärda inspelningar. Tänker t ex på Eva Dahlgrens senaste skiva, eller hon, den där blonda, som vi diskuterade ett tag. Säkert bra innehåll, men ljudkvaliteten får mig att rygga, hver gang. Ett tag försökte jag lära mig lyssna på Meshuggah, men det projektet gick i graven, det låter hemskt, men det ska väl göra det, lär inte bero på anläggningen. Testar ibland skivor utgivna av Sony, men för det mesta undviker jag att köpa dem.
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
Morello
 
Inlägg: 34917
Blev medlem: 2003-05-19
Ort: Stockholm/Täby

Re: Undviker du vissa skivor på din anläggning?

Inläggav Morello » 2019-03-05 23:54

mx skrev:
Eller är svaret att man måste ha många olika stereoapparater för olika musik?


Låt oss en gång för alla begrava myten om att taffliga och sönderkomprimerade fonogram kan räddas med en specifik anläggning - så är ingalunda fallet.
Driver: SYBARITE AUDIO
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
Morello
 
Inlägg: 34917
Blev medlem: 2003-05-19
Ort: Stockholm/Täby

Re: Undviker du vissa skivor på din anläggning?

Inläggav Morello » 2019-03-05 23:55

Bill50x skrev:
mx skrev:Skivor här får ni tolka som Tidal, vinyl, rullband... ja, allt som går att spela upp.

Här på Faktiskt säger vi fonogram :-)

/ B


:mrgreen: Ganz genau!
Driver: SYBARITE AUDIO
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
music4ever
 
Inlägg: 3312
Blev medlem: 2012-04-18

Re: Undviker du vissa skivor på din anläggning?

Inläggav music4ever » 2019-03-06 00:24

Ja, tyvärr så finns det flertal skivor som jag inte pallar att lyssna på då de låter helt förskräckligt. T ex Baroness skiva Purple. Och då är den inte en av de värsta.

Användarvisningsbild
Morello
 
Inlägg: 34917
Blev medlem: 2003-05-19
Ort: Stockholm/Täby

Re: Undviker du vissa skivor på din anläggning?

Inläggav Morello » 2019-03-06 00:25

Smashing Pumpkins "Zeitgeist" skulle jag gärna lyssna på, men det går faktiskt inte. Den låter fördjävligt illa.
Driver: SYBARITE AUDIO
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

PekkaJohansson
Popkulturist
 
Inlägg: 11466
Blev medlem: 2004-02-09

Re: Undviker du vissa skivor på din anläggning?

Inläggav PekkaJohansson » 2019-03-06 00:42

Meshuggah blev kortvariga i cd-spelaren men gav mig åtminstone ett gott skratt. Jag kan inte tro annat än att det är ett branschskämt. Volymkontrollen och öppna-knappen är bra att ta till ibland!

Med vänlig hälsning

Pekka
Senast redigerad av PekkaJohansson 2019-03-06 00:56, redigerad totalt 1 gång.
Kan inte leva utan pop

Användarvisningsbild
matssvensson
 
Inlägg: 1375
Blev medlem: 2010-11-30
Ort: Stockholm

Re: Undviker du vissa skivor på din anläggning?

Inläggav matssvensson » 2019-03-06 00:48

Ja, men bara för att de som andra redan varit inne på - för att de alltför smärtsamt dåligt producerade. Inte för att huvudanläggningen inte klarar det, men jag står inte ut. Smärttröskeln är högre genom lurar på mobiltelefon. Innebär det att jag borde sälja riggen och alla skivor 8O?
Skivaffär, IC kretsar, mobiltelefoner, hifi-skribent, näringslivsanalyser i CV:t. Har snöat in på dipolära högtalare, Stig Carlsson och psykoakustik

Användarvisningsbild
PerStromgren
 
Inlägg: 28067
Blev medlem: 2005-03-25
Ort: Karlstad

Re: Undviker du vissa skivor på din anläggning?

Inläggav PerStromgren » 2019-03-06 09:11

Ja, jag undviker historiska inspelningar, före mitten an femtitalet. Det är ofta fantastiska framföranden, men jag står inte ut med ljudkvaliteten. Beskuret omfång och hög störnivå gör det mycket svårlyssnat för mig.
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden
 
Inlägg: 15188
Blev medlem: 2003-10-08
Ort: 08

Re: Undviker du vissa skivor på din anläggning?

Inläggav Harryup » 2019-03-06 09:21

Jag undviker all rap. Sen finns det några stycken skivor som jag tycker låter för modernt ointressanta också men många gånger får man kompromissa en aningen men ibland går det inte.

Användarvisningsbild
thiel
 
Inlägg: 247
Blev medlem: 2006-02-23
Ort: Gotland

Re: Undviker du vissa skivor på din anläggning?

Inläggav thiel » 2019-03-06 09:23

Nej

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus
 
Inlägg: 19298
Blev medlem: 2005-07-15
Ort: Karlstad

Re: Undviker du vissa skivor på din anläggning?

Inläggav AndreasArvidsson » 2019-03-06 09:29

Nej inte direkt. Finns någon enstaka inspelning jag stängt av för att det låter för dåligt, men generellt så lyssnar jag på det mesta iaf.

Att dåliga inspelningar går lättare att lyssna på i bilen är nog pga störnivån. Dra igång mixern i köket så skall du se att det löser sig :D

Användarvisningsbild
ottovonkopp
 
Inlägg: 926
Blev medlem: 2013-10-09
Ort: Kalmar

Re: Undviker du vissa skivor på din anläggning?

Inläggav ottovonkopp » 2019-03-06 09:32

Ja, tyvärr. Nästan all "nyare" inspelad pop\rock musik. Oerhört frustrerande då det finns så mycket ny bra musik. Har till och med svårt att sova pga det. Borde nog uppsöka någon att prata med. :cry:

Användarvisningsbild
goat76
 
Inlägg: 6642
Blev medlem: 2012-08-25

Re: Undviker du vissa skivor på din anläggning?

Inläggav goat76 » 2019-03-06 09:35

Mitt svar på trådfrågan är NEJ.

Ni andra, läser ni huvudinlägget och förstår ni frågan?
Frågan är inte om det existerar musik som låter fruktansvärt illa, frågan trådskaparen ställer är om dessa dåliga produktioner låter extra dåliga på just eran huvud-anläggning, musik ni annars kan avnjuta i sämre ljudsystem.

Användarvisningsbild
Morello
 
Inlägg: 34917
Blev medlem: 2003-05-19
Ort: Stockholm/Täby

Re: Undviker du vissa skivor på din anläggning?

Inläggav Morello » 2019-03-06 09:39

PekkaJohansson skrev:Meshuggah blev kortvariga i cd-spelaren men gav mig åtminstone ett gott skratt. Jag kan inte tro annat än att det är ett branschskämt. Volymkontrollen och öppna-knappen är bra att ta till ibland!

Med vänlig hälsning

Pekka


Även det cirkulära arkivet är bra att ha. :)
Driver: SYBARITE AUDIO
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
nuffe
 
Inlägg: 2340
Blev medlem: 2010-09-28
Ort: Lerum

Re: Undviker du vissa skivor på din anläggning?

Inläggav nuffe » 2019-03-06 10:09

Var på konsert med Nisse Landgren och köpte ett av hans phonogram som var till försäljning.
Körde ett halvt spår på kvällen när jag kom hem sen aldrig mer! Helt söndertuggat :!:

Men har förstått att de flesta phonogram från ACT är gruvligt förstörda.

Henrik

Har väldigt svårt för rap, dansband, Hellström o liknande. Men det var inte frågan i denna tråd...

Användarvisningsbild
Morello
 
Inlägg: 34917
Blev medlem: 2003-05-19
Ort: Stockholm/Täby

Re: Undviker du vissa skivor på din anläggning?

Inläggav Morello » 2019-03-06 10:12

Ja, ACT är ett skräpbolag - tyvärr. Har ganska många av Nisses album och de låter mer eller vansinneskomprimerade hela bunten.
Driver: SYBARITE AUDIO
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
steveo1234
 
Inlägg: 7795
Blev medlem: 2005-06-26
Ort: Helsingborg

Re: Undviker du vissa skivor på din anläggning?

Inläggav steveo1234 » 2019-03-06 10:20

mx skrev:Undviker du att lyssna på vissa skivor för att de inte låter bra på din anläggning? Skivor här får ni tolka som Tidal, vinyl, rullband... ja, allt som går att spela upp.

Jag har följt lite olika diskussioner genom åren på forumet och i det verkliga livet där jag uppfattar det som att jakten på den perfekta hifi-anläggningen fått folk att byta musiksmak.

Jag har själv ett flertal gånger hört låtar på radion i bilen som låtit riktigt trist när jag spelat dem hemma. Jag har till och med en spellista med låtar som jag tycker är svinbra och bara spelar i bilen, men som jag aldrig skulle kunna njuta av hemma då alla brister kommer fram.

Skjuter man sig själv i foten om man skaffar en sån bra stereo att man inte kan njuta av all sin musik? Eller är svaret att man måste ha många olika stereoapparater för olika musik?


Ja det gör jag. Lyssnar mycket på olika former av metal och de har nästan alla gemensamt att de låter illa. RÄddnigne är att lyssna på det på gymmet i headset eller se livekonserter på bluray istället som vanlgitvis har rätt bra ljud..
You are entitled to your own opinion. You are however not entitled to your own facts.

Användarvisningsbild
DVD-ai
 
Inlägg: 15357
Blev medlem: 2008-03-30
Ort: Stockholms skärgård

Re: Undviker du vissa skivor på din anläggning?

Inläggav DVD-ai » 2019-03-06 10:25

Jag undviker alla skivor som jag inte vill lyssna på pga det musikaliska innehållet, jag känner inte till att jag undvikit att lyssna på någon skiva med bra musik pga ljudkvaliteten... :)
Mvh//David
Klar och nyfiken på annat !

"Att mäta är att få svar på hur det man mäter, mäter"

MorganM
 
Inlägg: 1717
Blev medlem: 2008-11-15
Ort: Enköping

Re: Undviker du vissa skivor på din anläggning?

Inläggav MorganM » 2019-03-06 10:31

Ja!Det mesta (dock inte allt) som pressats på cd efter år -92.
Oppo 105D,Holografic Audio pre two fullbredd,Cr 80es,Ulc 1,2,pi60,px2,2st Holographic Audio Amp twenty.

Användarvisningsbild
goat76
 
Inlägg: 6642
Blev medlem: 2012-08-25

Re: Undviker du vissa skivor på din anläggning?

Inläggav goat76 » 2019-03-06 10:34

MorganM skrev:Ja!Det mesta (dock inte allt) som pressats på cd efter år -92.


Helt uppenbart att du liksom många andra i tråden bara läst trådens rubrik och sen bara svarat på den frågan ,utan att ha läst första inlägget och förstått vad frågan går ut på. :?

PekkaJohansson
Popkulturist
 
Inlägg: 11466
Blev medlem: 2004-02-09

Re: Undviker du vissa skivor på din anläggning?

Inläggav PekkaJohansson » 2019-03-06 10:43

Ett skäl till att de flesta svarar endast på frågan i trådrubriken kan vara att de två sista frågorna bygger på ett felaktigt antagande. Det har ett otal gånger påpekats på forumet - och i den här tråden - att dåliga produktioner inte blir bättre eller mer njutbara för att de spelas i vissa anläggningar eller i bilen. Det har också framhållits att det går utmärkt att lyssna på taffliga inspelningar i en god anläggning så länge man inte spelar starkare än vad inspelningen tillåter. Det innebär förstås inte att man inte kan välja sina skivor med omsorg.

Med vänlig hälsning

Pekka
Kan inte leva utan pop

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör
 
Inlägg: 57238
Blev medlem: 2003-10-28
Ort: Grå Hamnarna

Re: Undviker du vissa skivor på din anläggning?

Inläggav Nattlorden » 2019-03-06 10:54

mx skrev:Undviker du att lyssna på vissa skivor för att de inte låter bra på din anläggning?


Anläggningen har egentligen inte med det att göra... det är för att de inte låter bra som jag undviker dem.
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
matssvensson
 
Inlägg: 1375
Blev medlem: 2010-11-30
Ort: Stockholm

Re: Undviker du vissa skivor på din anläggning?

Inläggav matssvensson » 2019-03-06 11:07

goat76 skrev:Ni andra, läser ni huvudinlägget och förstår ni frågan?
Frågan är inte om det existerar musik som låter fruktansvärt illa, frågan trådskaparen ställer är om dessa dåliga produktioner låter extra dåliga på just eran huvud-anläggning, musik ni annars kan avnjuta i sämre ljudsystem.

Nej, jag undviker inte musik på min huvudanläggning om jag finner den musikaliskt intressant. Nej, dåliga produktioner låter inte extra dåligt på huvudanläggningen, men de kan låta så dåligt som de är gjorda. Genom mindre kvalificerad utrustning/i mindre lämplig lyssningsmiljö verkar min tröskel höjas för vad jag stör mig på i produktionshänseende.

/mats
Skivaffär, IC kretsar, mobiltelefoner, hifi-skribent, näringslivsanalyser i CV:t. Har snöat in på dipolära högtalare, Stig Carlsson och psykoakustik

Användarvisningsbild
music4ever
 
Inlägg: 3312
Blev medlem: 2012-04-18

Re: Undviker du vissa skivor på din anläggning?

Inläggav music4ever » 2019-03-06 12:02

mx skrev:Jag har själv ett flertal gånger hört låtar på radion i bilen som låtit riktigt trist när jag spelat dem hemma. Jag har till och med en spellista med låtar som jag tycker är svinbra och bara spelar i bilen, men som jag aldrig skulle kunna njuta av hemma då alla brister kommer fram.

Skjuter man sig själv i foten om man skaffar en sån bra stereo att man inte kan njuta av all sin musik? Eller är svaret att man måste ha många olika stereoapparater för olika musik?


Missa detta. Nej, jag tror aldrig jag upplevt att något låter sämre på min huvudanläggning än på en "sämre" anläggning. Vilket är logiskt då den adderar mycket mindre andel egna fel än de sämre anläggningarna.

MorganM
 
Inlägg: 1717
Blev medlem: 2008-11-15
Ort: Enköping

Re: Undviker du vissa skivor på din anläggning?

Inläggav MorganM » 2019-03-06 12:13

goat76 skrev:
MorganM skrev:Ja!Det mesta (dock inte allt) som pressats på cd efter år -92.


Helt uppenbart att du liksom många andra i tråden bara läst trådens rubrik och sen bara svarat på den frågan ,utan att ha läst första inlägget och förstått vad frågan går ut på. :?


-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Och hur svarade du?..................................Mer än att klaga på andra.
Oppo 105D,Holografic Audio pre two fullbredd,Cr 80es,Ulc 1,2,pi60,px2,2st Holographic Audio Amp twenty.

Nästa

Återgå till Generellt om hifi


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Froggy och 8 gäster