Varför är det så gubbigt på HiFi-mässor?

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Johan_Lindroos
Mr Cliffhanger

Inläggav Johan_Lindroos » 2005-07-12 18:38

Kan det ha med åldern att göra kanske...

Eller har det med detta att göra?:
Varför är det extra fint att sitta och klia sig i hakan, och humma: Hm ja det där lät ju vackert, hum-hum. ? Och så tyst i publiken, sällan frågor. Demaren är nästan präst och publiken väntar andaktsfullt. Och sen kommer plinget. Aahh! (anläggningen låter skräp, tyvärr ofta p.g.a. kasst lyssningsrum tyvärr)
Ordförande i Ljudtekniska Sällskapet sedan 17:e april 2025

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2005-07-12 18:46

Hmm... precis som för detta forumet så behövs det en Flint? 8)
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2005-07-12 19:05

Nattlorden skrev:Hmm... precis som för detta forumet så behövs det en Flint? 8)

Japp. HiFi och anhängarna blir ju inte sämre för att man skämtar lite med dem. Man kan ju vara seriös ändå. Ibland. Just nu börjar jag doch känna mig tjatig men jag vet inte vad jag ska göra istället. Bara sitta och svettas lockar inget vidare. Kanske kombinera det med att sparka mig trött.

Användarvisningsbild
Johan_Lindroos
Mr Cliffhanger

Inläggav Johan_Lindroos » 2005-07-12 19:08

Flint, brukar du dyka upp på hajfi-mässor? Det kanske är kloner av dig som sitter minst en av i varje demorum.

Användarvisningsbild
n3mmr

Re: Varför är det så gubbigt på HiFi-mässor?

Inläggav n3mmr » 2005-07-12 19:50

Johan_Lindroos skrev:Varför är det så gubbigt på HiFi-mässor?

Varför är det extra fint att sitta och klia sig i hakan, och humma: Hm ja det där lät ju vackert, hum-hum. ? Och så tyst i publiken, sällan frågor. Demaren är nästan präst och publiken väntar andaktsfullt. Och sen kommer plinget. Aahh! (anläggningen låter skräp, tyvärr ofta p.g.a. kasst lyssningsrum tyvärr)

Därför att demo av hifi helt enkelt är i de flesta fall meningslöst: ospecade inspelningar körs på av publiken okänd anläggning. Och publiken känner att det är så: men vill inte vara helt oartiga.

Bättre demo så blir det bättre publikumgänge. konstruera en fungerande demometod först. 2 års utbildning och träning av publiken är en bra början.

Den enda bra demo jag varit med om var när IÖ visade sina pi60 för mig, och piP. Den kvällen kan nog INTE kopieras till en m ässmiljö.
Alla utom ett eller två argument var helt rationella, och de andra var rimliga ändå (refererade till upplevelse av klang för "normala" inspelningar vid operfekt lyssningsplacering).
Om du inte förstår vad författaren skriver kan det vara så att du behöver bli bättre på att läsa.
Självbevarelsedriften säger mig att jag bör uttrycka mig försiktigare på ett sånt här forum.

EngelholmAudio_inaktiv

Inläggav EngelholmAudio_inaktiv » 2005-07-12 20:03

Johan_Lindroos skrev:Varför är det så gubbigt på HiFi-mässor?

Är det gubbigt? Vad är det som är gubbigt? Är alla som demar överpräster? Hur lättsam tillställning kan det bli i ett rum där ingen känner alla utan folk känner varandra 2 och 2?

Jag håller med i att det är mycket som kan bli bättre på mässor...men vill gärna ha förtydligande.
vänligen
// Pär Engelholm
// Engelholm Audio (.com)
// info@engelholmaudio.com

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2005-07-12 20:21

Johan_Lindroos skrev:Flint, brukar du dyka upp på hajfi-mässor? Det kanske är kloner av dig som sitter minst en av i varje demorum.
Inte riktigt. Jag brukade ställa en massa dumma frågor så att livlig diskussion uppstod. På gränsen till upplopp. Men sista mässan jag var på var 86 så du har nog inte sett mig på någon. Annars delar jag din uppfattning om torra eller "gubbiga" mässor. Segt och kvalmigt. Roligast var första kvarten när man kom och när man fick gå därifrån.

Användarvisningsbild
Johan_Lindroos
Mr Cliffhanger

Inläggav Johan_Lindroos » 2005-07-12 20:24

Engelholm, bara ett subjektivt inlägg, som inte måste tas på fullt allvar eller tolkas rent bokstavligt.

Det jag tycker är lite för vanligt, är att demaren ofta kör sina egna utvalda skivor och har ett väldigt styrt program. Det känns nästan ibland som om de helst vill slippa dialogen med besökarna. Lite stelt skulle man kunna säga. Jag tror inte bara det beror på att publiken är blyg alltså, utan även demaren kanske är lite blyg. Stämningen kan vara lite tryckt ibland. Då är det kul med demare som bjuder på sig själva. Det lättar upp.

Användarvisningsbild
rhenrics
Inaktiverad

Inläggav rhenrics » 2005-07-12 20:29

n3mmr skrev:
Därför att demo av hifi helt enkelt är i de flesta fall meningslöst: ospecade inspelningar körs på av publiken okänd anläggning. Och publiken känner att det är så: men vill inte vara helt oartiga.

Bättre demo så blir det bättre publikumgänge. konstruera en fungerande demometod först. 2 års utbildning och träning av publiken är en bra början.

Nja, jag vet inte. Demar man en anläggning för hundratusentals kronor tycker jag det ska vara en sådan wow-upplevelse att folk trillar av stolen, alldeles oavsett om de hört anläggningen eller musiken förut, eller om de är fullkomliga noviser vad gäller HiFi. Varför ska det vara så förbannat avancerat och ställa mångåriga utbildningskrav på en åhörare bara för att hon ska höra och förstå hur bra en anläggning låter egentligen? Folk som går på konsert brukar inte ha några problem med att uppskatta om det låter bra eller dåligt, utan någon skolning. En anläggning för en halv jävla mille ska ta mig fan låta som en riktigt bra konsert, varken mer eller mindre!

Användarvisningsbild
Haakan_W
HåkanBråkan

Inläggav Haakan_W » 2005-07-12 20:56

för en ggns skull är vi överens rhenrics!

dock kan man ju också fundera över varför ingen å då menar jag
INGEN
ens funderar över att fixa till rummet ?

helt sjukt att ingen ens försöker, och om man inte kan så lär det ju va värt varje krona att leja in nån som kan för att få mässans absolut bästa ljud?

Användarvisningsbild
Johan_Lindroos
Mr Cliffhanger

Inläggav Johan_Lindroos » 2005-07-12 21:07

Haakan, där har du fel!

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2005-07-12 21:10

Vad är "gubbigt" i sammahanget?

Det jag kan irritera mig på är dels att det spelas på tok för mycket sunkiga fonogram, dels undrar jag var den akustiska musiken tog vägen. :?
Driver: www.sybariteaudio.se
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
i

Inläggav i » 2005-07-12 21:13

Tyvärr tycker jag det nästan alltid är dåligt ljud på mässorna. Och ofta är musiken tråkig så det kryper.

Det finns undantag förstås, men de är sällsynta.

Och det inkluderar halvmiljon-anläggningar.
Mundus Vult Decipi

Användarvisningsbild
Haakan_W
HåkanBråkan

Inläggav Haakan_W » 2005-07-12 21:22

Johan_Lindroos skrev:Haakan, där har du fel!

det hoppas jag verkligen inte....hur menar du?

EngelholmAudio_inaktiv

Inläggav EngelholmAudio_inaktiv » 2005-07-12 21:53

Haakan_W skrev:

Johan har akustikbehandlat åt minstonde ett av de rum han varit med och demat i! :lol:

Ok Johan - då är jag med igen.

Kan man klara hålla entusiasmen uppe under en hel mässa?
vänligen
// Pär Engelholm

Användarvisningsbild
rhenrics
Inaktiverad

Inläggav rhenrics » 2005-07-12 22:13

EngelholmAudio skrev:
Haakan_W skrev:

Johan har akustikbehandlat åt minstonde ett av de rum han varit med och demat i! :lol:

Hoppas det inte är rummet från -04 mässan på Sheraton där Budda audio demade (med Acapella högtalare tror jag det var, plasma diskanter) som avses. Det lät nämligen skit! :lol:

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2005-07-12 22:35

HiFi-mässor är väldigt grabbiga/gubbiga företeelser, väldigt få tjejer/kvinnor besöker dem av eget intresse. Och gubbarna kör sitt eget race, mestadels opåverkade av vad som händer runtomkring.

Med tanke på allt arbete som läggs ner på mässorna är resultatet tämligen mediokert. Det låter rent ut sagt skitdåligt på de flesta ställen. Det hindrar inte att det är både intressant och rentav kul att vandra runt och titta på alla prylar och lyssna på allt mumbo-jumbo snack :-)

Men välljud är det oftast inte. Och märkligt nog är det oftast mindre system i rimlig prisklass, OA58 och Pip typ, som låter bäst.

/ B

Användarvisningsbild
Haakan_W
HåkanBråkan

Inläggav Haakan_W » 2005-07-12 22:51

EngelholmAudio skrev:
Haakan_W skrev:

å vilket rum samt mässa snackar vi om`? dom som jag såg i sollentuna senast var det inte mycket gjort i (såg inte alla iofs)

Användarvisningsbild
Magnuz

Inläggav Magnuz » 2005-07-12 22:55

"Varför är det så gubbigt på HiFi-mässor?"

Hifi är gubbigt. Det är väl inte svårare än så.

Användarvisningsbild
Rydberg
Rörlig

Inläggav Rydberg » 2005-07-12 22:57

rhenrics skrev:
EngelholmAudio skrev:
Haakan_W skrev:

Hoppas det inte är rummet från -04 mässan på Sheraton där Budda audio demade (med Acapella högtalare tror jag det var, plasma diskanter) som avses. Det lät nämligen skit! :lol:
När Morello bad om att få diskanten nedskruvad lite så lät det väldigt bra i det rummet vill jag minnas. Detta var efter den ordinarie mässan hade stängt 8)

Bild
Class only looks like arrogance from below.

Hetsporren
Spolar Kröken!

Inläggav Hetsporren » 2005-07-13 08:36

Magnuz skrev:"Varför är det så gubbigt på HiFi-mässor?"
Hifi är gubbigt. Det är väl inte svårare än så.

:mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2005-07-13 09:42

Hmm, gubbigt. Nja, det tycker inte jag.
Däremot tycker jag att besökarna generellt har en väldigt negativ förväntning på hur det kommer att låta. Och blir nästan lättade när dom får rätt. Tänk att en dyr Krell kan låta så jävla dåligt, typ.
Sedan är väl inte alla säljare vana att prata inför folk. Personligen tycker jag det är bättre att dom håller tyst än kommer med en massa nonsens och försöker förklara hur dom upplever musik eller hur deras arbetsdag ser ut under halva demon.
Men nog borde utställarna besöka rummen i förväg så att dom vet vilka rumsakustiska grejor dom ska släpa med sig när det blir allvar.

Användarvisningsbild
Ranefjord
Lillhövdingen/redaktör

Inläggav Ranefjord » 2005-07-13 10:13

Så gubbigt är det inte. :) Manligt är det däremot, men det är ju ingen nyhet.

...och jag har aldrig fattat det där med att det låter så fruktansvärt illa på mässor. Överlag låter det helt ok, vissa rum riktigt bra. (ok, vissa mindre bra också). Det är ju trots allt en mässa. Man får ha lite överseende.

Har man ett fast program så har man, men jag har iallafalll fått en hel del medtagna skivor spelade av olika utställare, även vinyl. Brukar inte vara några problem. Hade jag ställt ut hade jag helst endast spelat egna bra skivor för folk på mässor, precis som att jag gärna spelar egna skivor för folk hemma också. Att sprida sitt evangelium liksom. Egna skivor smakar bäst. :)
Glöm inte #faktiskt.se @ quakenet :). IRC är ju trots allt IRC.

EngelholmAudio_inaktiv

Inläggav EngelholmAudio_inaktiv » 2005-07-13 10:22

Ranefjord skrev:Brukar inte vara några problem. Hade jag ställt ut hade jag helst endast spelat egna bra skivor för folk på mässor, precis som att jag gärna spelar egna skivor för folk hemma också. Att sprida sitt evangelium liksom. Egna skivor smakar bäst. :)
Själv brukar jag vid hemmademo spela några av mina egna skivor för att visa just vad jag anser är bra musik, bra ljud, vad högtalarna och systemet klarar att prestera, osv. Men sen måste det vara lite annarki och alla får (den mest högljudde) spela sin(/a) skiva(/or).

Jag håller med Harryup i att det är många sura miner kring mässorna. Det låter dåligt. Demokillen var okunnig. Demokillen var oentusiastiskt. För dyrt. Ointressanta apparater. Etc.
vänligen
// Pär Engelholm

Kraniet

Inläggav Kraniet » 2005-07-13 10:31

kanske är det så gubbigt och stelt för att de flesta gubbarna är introverta navelskådare som för länge sen bestämt sig för vad som är bra och dåligt (utifrån pris, hyping, konstiga pseudovetenskapliga flummargument, märkesbögeri och andra helt irrelevanta saker då det kommer till avgörandet av kvalitén "bra ljud"/korrekt återgivning) samtidigt som de flesta yngre antingen redan indoktrinerats av dessa äldre gubbar eller konstiga hifitidningar eller inte vågar säga att "det där låter så jävla dåligt att jag skulle vilja sticka en kniv genom mebranen!"

samtidigt spelas det tråkig skitmusik som låter bra på all existerande ljudalstrande utrustning inkld det man köper från ellos så ingen riktigt kan avgöra om det låter bra eller dåligt.

varför är det så? tja jag vet inte men visst är det tråkigt men samtidigt behöver man ju inte gå dit.

(obs lite tilltaget men själva andemeningen står jag för :wink: )

edit: samtidigt som alla kommer dit med inställningen att det inte är nån skillnad mellan olika produkter *egentligen*
Senast redigerad av Kraniet 2005-07-13 10:32, redigerad totalt 1 gång.
Mvh
Magnus

Användarvisningsbild
Ranefjord
Lillhövdingen/redaktör

Inläggav Ranefjord » 2005-07-13 10:32

Engelholm: Absolut.

Sen har jag varit med om skräckexempel på hur det inte får gå till på en mässor, men det är ytterst få fall. Bara ett egentligen:

HEJ REGA I DANMARK! :D VILKEN VANSINNIGT DÅLIG PRESENTATION I KÖPENHAMN! JAG ÄR GLAD ATT VI HAR EN RIKTIGT BRA OCH TREVLIG GENERALAGENT I SVERIGE, DIGITALBILD!

Användarvisningsbild
Ranefjord
Lillhövdingen/redaktör

Inläggav Ranefjord » 2005-07-13 10:33

Kraniet: Vi lever nog inte på samma planet. :)

Användarvisningsbild
Johan_Lindroos
Mr Cliffhanger

Inläggav Johan_Lindroos » 2005-07-13 10:35

Folk kanske är tysta för att de helt enkelt vill vara snälla, och inte vågar diskutera det mindre lyckade ljudande resultatet?

(i.o.f.s. har det alltid varit ganska livliga diskussioner de tillfällen jag och Budha Audio har demat. Mycket trevligt. Så gott som alltid finns det potential att förbättra ljudet. T.ex. får leverantörerna oftast bara tillgång till sina rum kvällen innan, man har ingen aning om hur de rumsakustiska egenskaperna är. Har man riktig tur så vet man rumsytan och kanske även fått en ritning. Ofta har leverantörerna med sig så mycket grejor att de helt enkelt inte orkar ta med sig material för akustikbehandling. I ärlighetens namn saknar de ibland även kunskap inom det området. Mig veterligen var det rum som Budha och jag hade på Sheraton det minsta som gick att få, tyvärr. I och med högtalarnas relativt höga direktivitet och rätt stora avstånd mellan mellanregister och diskant, lät det egentligen bara halvhyfsat på en enda plats, men det var ändå på tok för nära.)

RHenrics, morsade vi på varandra? Om inte, så gör vi det nästa gång, (om vi ställer ut förstås)! Och säg absolut vad du tycker!

Kraniet

Inläggav Kraniet » 2005-07-13 10:38

men sen är nog väldigt många redan bekanta med produkterna när de går till mässan. kanske tom lyssnat på sakerna i butik redan. lämnar inte så mycket övrigt att säga när man väl är där..
Mvh
Magnus

Användarvisningsbild
rhenrics
Inaktiverad

Inläggav rhenrics » 2005-07-14 11:05

Johan_Lindroos skrev:
RHenrics, morsade vi på varandra? Om inte, så gör vi det nästa gång, (om vi ställer ut förstås)! Och säg absolut vad du tycker!

Vi hade ett litet snack, men det var ju innan jag blev medlem här, innan vi blivit formellt presenterade alltså :wink:

Jag nämnde bl a att ljudbilden lät komprimerad och inte lika öppen som hemma.

Nästa

Återgå till Generellt om hifi