Bättre ljud i trähus?

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait
 
Inlägg: 26593
Blev medlem: 2011-09-17
Ort: Metropolen Hallstahammar

Bättre ljud i trähus?

Inläggav hifikg » 2019-03-11 10:02

Bilagor
Skärmklipp 2019-03-11 09.53.59.png
Skärmklipp 2019-03-11 09.53.59.png (366.46 KiB) Visad 2105 gånger
Senast redigerad av hifikg 2019-03-11 10:55, redigerad totalt 1 gång.
Sitter nöjd :)

Kraniet
 
Inlägg: 12534
Blev medlem: 2003-10-04
Ort: Umeå

Re: Bättre ljud i trähus?

Inläggav Kraniet » 2019-03-11 10:49

Det var en plusartikel. Men jag säger absolut. Trähus är mycket trevligare :)
Mvh
Magnus

Användarvisningsbild
juanth
 
Inlägg: 3575
Blev medlem: 2012-04-18
Ort: Sthlm

Re: Bättre ljud i trähus?

Inläggav juanth » 2019-03-11 13:47

Var på kokpunkten med familjen för några dagar sedan. Efteråt gick vi in och drack kaffe på Steam hotel (heter det så?)
och såg på vägen dit trähuset tvärsöver. Fantastiskt fint bygge. Säkert trevlig ljudmiljö.
Mina döttrar ville att vi skulle bosätta oss på hotellet. Imponerande lobby..
Mvh Johan


Orthoakustiska öron. Bor i Sörmland och ibland i Sthlm

MorganM
 
Inlägg: 1717
Blev medlem: 2008-11-15
Ort: Enköping

Re: Bättre ljud i trähus?

Inläggav MorganM » 2019-03-11 15:07

Är inte Ingvar`s källare i betong?
Oppo 105D,Holografic Audio pre two fullbredd,Cr 80es,Ulc 1,2,pi60,px2,2st Holographic Audio Amp twenty.

Användarvisningsbild
DVD-ai
 
Inlägg: 15350
Blev medlem: 2008-03-30
Ort: Stockholms skärgård

Re: Bättre ljud i trähus?

Inläggav DVD-ai » 2019-03-11 15:28

Inte alla väggar i dalla fall, det är tydlig eftergivlighet på i alla fall bakre väggen och golvet.
Taket är ju dessutom trä :)
Mvh//David
Klar och nyfiken på annat !

"Att mäta är att få svar på hur det man mäter, mäter"

Användarvisningsbild
Kronkan
 
Inlägg: 13601
Blev medlem: 2010-11-05

Re: Bättre ljud i trähus?

Inläggav Kronkan » 2019-03-11 15:44

Min egen erfarenhet är att mycket betong kan vara problematiskt i basområdet genom att energin i hög grad återkastas in i rummet och kan om betongväggarna är motstående skapa noder/moder (eller vad nomenklaturen bör vara).

Sedan om överhörning mellan lägenheter m m är värre i trähus kan jag inte bedömma. Beror kanske på.

...........................................................
(En önskan mot framtiden orsakad av att jag indirekt är med att eldar med gamla trähus är att användningen av metaller i färger m m minskar. Höga halter av metaller minskar ju möjligheten att använda askorna. Dels kan askor användas som ersättning för andra material i exempelvis väggbyggen. De bästa askorna kan återföras som näring till skog. Men det kanske är bättre ordning på sakerna numera än förr? Hoppas så.)

Tangband
Semesterfirare
 
Inlägg: 8841
Blev medlem: 2017-11-28

Re: Bättre ljud i trähus?

Inläggav Tangband » 2019-03-11 18:49

Jag tror det är omöjligt att säga generellt. Jag upplever att det finns risk för otydligare bas i en betongbunker, samtidigt äter många träväggar bas och då kan det krävas mer basmoduler.

Jag upplever dock att det fördel med en vägg av stabil betong eller annat stabilt material bakom högtalaren- det mår basen bra av.
Det bästa lyssningsrum jag haft var på 90-talet och det var med endast en vägg av betong, ( den bakom högtalarna ) resten trä.

Kraniet
 
Inlägg: 12534
Blev medlem: 2003-10-04
Ort: Umeå

Re: Bättre ljud i trähus?

Inläggav Kraniet » 2019-03-11 19:59

Det stora problemet med trähus är att det saknar massas som ett betonghus har. Det är därför väldigt svårt att ljudisolera (speciellt bas) mellan lägenheter. Akustikerna på min förra arbetsplats (Tyréns) jobbar jättemycket med just den frågan.
Mvh
Magnus

Användarvisningsbild
Helmut
 
Inlägg: 1467
Blev medlem: 2007-07-24

Re: Bättre ljud i trähus?

Inläggav Helmut » 2019-03-11 20:14

Huset är till största delen uppbyggd av tjocka limträbalkar både till golv och väggar. Så inga plankor eller gipsskivor i i väggarna. Möjligtvis kan det finnas tunna gipsskivor för att minska brandrisken.
Orsaken till att huset blev dyrare än ett betonghus berodde nog på att man använde massiv trä.

Användarvisningsbild
bassman
 
Inlägg: 4284
Blev medlem: 2007-01-01
Ort: Piteå

Re: Bättre ljud i trähus?

Inläggav bassman » 2019-03-12 10:41

Mitt rum i källaren var i princip omöjligt att lyssna på musik innan akustikregleringen, hårda väggar hela vägen.

När Ingvar konsulterade här uppe frågade jag om problemen med hårda väggar och enligt IÖ är dom rummen enklare att beräkna eftersom materialen är styva och är som dom är.

Om man T.ex jämför med ett rum som har enkelgips vissa väggar och betong i vissa då blir det bökigare att beräkna hur rummet beter sig. Ganska logiskt tycker jag. Antar att i de fallen blir det att förstärka gipsväggar med tätare regling och stadigare underlagskiva.

Men det finns kåkar med råspånt och mjuk träskiva/porös board, dom är ofta oproblematiska och rockar direkt :-)

edit -så ofta är träkåkars rum enklare att få att låta bra.
Skidåkarens rättesnöre, är att tänka efter före. © R Eriksson

Användarvisningsbild
Helmut
 
Inlägg: 1467
Blev medlem: 2007-07-24

Re: Bättre ljud i trähus?

Inläggav Helmut » 2019-03-25 22:19

Varför inte plåt? Hittade den här teatern långt ut på östra sidan av Madeira. Det fanns ingen väg till den kombinerade biografen, teatern och utsiktstornet. Gissar att byggnaden är till för militären eftersom det finns några radiomaster i närheten. Byggnaden är helt i plåt och på insidan finns en metallkonstruktion som varit klädd med speglar. har alltid funderat på hur det lät i den här salongen. Numera är byggnaden borta. Troligtvis för att scenpartiet hängde över klipp kanten och kanske riskerade att falla ner för stupet ner i havet.
Det mystiska med salongen är att golvet lutar mot fel håll!
Besökte Paris för några år sedan då man körde en Roling Stonse film i the Globe 2 Paris Imax biograf. Var en fantastisk bas på utsidan när globen svängde med i basen.
Bild

Bild

Bild
Kanske någon som har mer information om huset eller fler bilder?

Användarvisningsbild
ChristianAndersson
 
Inlägg: 6685
Blev medlem: 2009-03-25
Ort: Saxtorpsskogen

Re: Bättre ljud i trähus?

Inläggav ChristianAndersson » 2019-03-25 23:50

kanske i tråden gissa bilden?
Shatterer of words

Användarvisningsbild
i
 
Inlägg: 9862
Blev medlem: 2004-07-12
Ort: Heby

Re: Bättre ljud i trähus?

Inläggav i » 2019-03-26 00:14

Brinna, brann, brunnit.
Mundus Vult Decipi

Användarvisningsbild
paa
Sökaren
 
Inlägg: 35482
Blev medlem: 2005-01-10

Re: Bättre ljud i trähus?

Inläggav paa » 2019-03-28 09:37

Helmut skrev:Huset är till största delen uppbyggd av tjocka limträbalkar både till golv och väggar. Så inga plankor eller gipsskivor i i väggarna. Möjligtvis kan det finnas tunna gipsskivor för att minska brandrisken.
Orsaken till att huset blev dyrare än ett betonghus berodde nog på att man använde massiv trä.

En liten artikel om utvecklingen av KL-trä:
https://www.woodnet.se/article/view/653 ... aign=daily
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.


Återgå till Generellt om hifi


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 15 gäster