Infektion i hifivärlden.

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
VelociRaptor

Infektion i hifivärlden.

Inläggav VelociRaptor » 2003-10-15 10:52

På ett par olika Forum finns det några saker som är så känsliga att om man inte hade suttit bakom en dator utan stått framför varandra, hade det nog blivit handgemäng.

De mest infekterade tre ämnena är. LTS och ino högtalare, Linn och icke att förglömma kablar.

Jag kan för mitt liv inte begripa att man kan vara så insnöad på bara en grej.

Linn är den ledande tillverkaren.
Ino är den absolut ända högtalaren man vill ha
Kablar i den övre prisklassen är bara båg

Hur kan man bli så fanatisk på någon enstaka grej.
Men visst luktar det hjäntvätt, eller???

dimitri

Inläggav dimitri » 2003-10-15 11:00

Måhända är det så på vissa fora, dock icke på detta 8)
Beviset har du i den av dig startade tråden "om du hade en mille..."

om man inte hade suttit bakom en dator utan stått framför varandra, hade det nog blivit handgemäng.

Varför tror du det? :wink:
Dimitri

Användarvisningsbild
NNord
Användare

Inläggav NNord » 2003-10-15 11:01

Nja Njo..

Jag tycker nog inte att det är så hemskt. Det kommer alltid
finnas motpoler och motparter, människor med olika värderingar,
tycke och smak osv.. Allt det dära förstår du..

:wink:

Eller ja hemskt, det är iaf hemskt TRÅKIGT när det blir tjaffs om
kablar och annat tjafsande. Faktiskt.

Sedan är det faktiskt så, att det finns olia människor, sådanna som
är mer individuella i sitt gilla eller inte gilla ljud av olika karaktärer,
sedan folk som är mer eller mindre tekniskt insatta, och folk som
är mer eller mindre öppen för självkritik samt/eller nya nya infalls-
vinklar att ta till sig.

jag har sagt det förut, och säger det igen. NN tror att många som
sysslar med HIFI är lite perfektionister, det ligger varmt om hjärtat,
och när någons fot trampas blå - ja då brister det, och det gör det
eftersom någon angriper det som ligger en mkt varmt om hjärtat,
någonting man gärna försvarar tills sista blodsdroppen. Ibland
blir det kanske hett, personangrepp - ja då spårar det ur. :?

Användarvisningsbild
Tank
Redaktör

Inläggav Tank » 2003-10-15 11:23

Jag tror nog vi skulle slippa handgemänget. I varje fall om man inte blandade in ohyggliga mängder alkohol.

Alla har ju gjort sina val utifrån vad som är bäst för en själv. Det kan man ju inte klandra någon för. :) (Med de vanliga undantagen, det kan ju ske på andras bekostnad...) Problemen kommer när man börjar ventilera varför man gjort ett visst val. Tillvägagångssätt vid utvärdering, tycke och smak, sättet man uttrycker sina val. Allt påverkar reaktionen hos människorna som läser. Största skillnaderna ligger väl mest mellan de som utvärderar hifi på en emotionell basis och de som försöker gå sakligt och vetenskapligt tillväga. Det hävdas givetvis hit och dit en massa. Så länge man lugnt uttrycker det som att man tycker eller upplever något på ett visst sätt så är det väldigt få som reagerar starkt på något. Men när ena (eller andra) lägret hävdar att så här är det, då blir risken stor att det slår eld och lågor om någon.

Men så länge vi diskuterar lugnt och sansat kan vi nog kom fram till något. Eller i varje fall skiljas i fred. Det är väl lite av syftet med det här forumet.

Respekt.
Både för tyckandet OCH forskandet. 8)
Signatur under konstruktion - vänligen avvakta skarpt läge...

Användarvisningsbild
norman

Inläggav norman » 2003-10-15 11:28

Egentligen är det ganska komiskt att man kan bli upprörd över att nån annan inte tycker likadant som en själv när det gäller hifi... :)

Velociraptor: Det är ju bara din uppfattning att man är insnöad om man t.ex. tror att det inte går att höra skillnad mellan olika vettiga kablar. Jag kontrar då med att man är insnöad om man verkligen tror att det är stor skillnad! :)
Vad är då rätt? ja, i mitt huvud är det sista rätt. I många andras så är det det första som gäller...

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer

Inläggav Max_Headroom » 2003-10-15 11:47

Nog skulle det bli bråk alltid. Det gamla klassiska talestättet att vill man ha bråk ska man ta upp ämnena politik eller religon. Nu kan vi kanske lägga till hifi till detta.

Jag ser det som två läger. Subjektivister och obejktivister. Båda har helt olika mål med sitt ljudintresse och därför råkar man ofta i luven på varandra. Man är oense om testmetoder och allt möjligt. Men man diskuterar inte med insikten att målen är helt olika. Och båda har därför rätt, för man är ute efter helt olika saker.

Att Linn skulle vara så infekterat förstår jag inte. Att kablar är det är inte så konstigt när det säljs kablage för 100kkr...
Att LTS inte är poppis är ju inte så märkligt eftersom man (LTS) ofta kritiserar saker och ting som många tycker är självklart. Samtidigt tycker jag att LTS skulle kunna vara lite mer ödmjuka i sin attiyd. Alla är intresserad av neutral återgivning. En del gillar att hålla på med kablage och spikfötter och stoff. Själva knåpnade är ett mål i sig.

Själv tycker jag att många hifi-intresserade konsumenter inte är tillräckligt kritiska till olika tillverkares påståeenden. Om en tillverkare säljer en produkt som påstås ha vissa egenskaper vill jag att tillverkaren ska kunna redovisa hur det hela fungerar och att det alls fungerar. Inte bara säga "den och den kopplade in och lyssande och tyckte att det lät jättebra".

Som det är nu finns det väldigt mycket mystifiering i hifi-svängen. Dom som är ute efter klara fakta och/eller har fatiskta kunskaper viftas ofta bort.

dimitri

Inläggav dimitri » 2003-10-15 12:26

Nog skulle det bli bråk alltid. Det gamla klassiska talestättet att vill man ha bråk ska man ta upp ämnena politik eller religon. Nu kan vi kanske lägga till hifi till detta.

Behövs inte. Religion och politik räcker långt även här 8) (favorit smiley)

Jag har varit med tillräckligt länge för att notera att LTS-are, Linnister och objektivister inte startar de värsta bråken. Däremot är de utmärkta som avreageringsobjekten eller scapegoats.
Det låter ungefär så här "så fort man säger ngt negativt om Linn så går de till häftiga angrepp..." Med denna påhittade och bekväma förevändning har man låst många trådar på HF.
Som Norman klokt påpekar, kräver subjektivister "respekt" för sina åsikter, ofta utan en tanke på att visa samma "respekt" gentemot objektivisterna.
Dimitri
Citationstecken avsiktligt

Användarvisningsbild
hepcat

Inläggav hepcat » 2003-10-15 12:31

Linn är infekterat pågrund av deras annorlunda sätt att se på återgivningen med det att signalkällan anses som viktigast men det finns andra företag som också ser det så.
och för mig så är det självklart att det är så så länge som resten håller en viss minimi kvalitet.
Men ledande tillverkare nja det beror ju på vad man vill ha.
Jag gillar dem men jag gillar Naim och Rega också som exempel.
Kablar har jag svårt att se vitsen med en för typ 100000:- men jag tror inte det är bluff och båg med att det är skillnad på kablar. men olika kablar har för mig gjort större skillnad när det är olika mikrofonkablar till elgitarren.

Så som sagt vi har alla olika mål med våra saker men förhoppningsvis ändå samma mål MUSIKEN.

MVH
Mikael

Användarvisningsbild
Bamsefar

Inläggav Bamsefar » 2003-10-15 12:54

Jag tycker personligen att det skulle vara bra trist om alla tyckte lika dant om allt. Mångfald förespråkas, och då måste man också klara av att acceptera att andra inte delar ens åsikt. Freedom of speach and all that !!!

:twisted: :roll: :roll: :wink:
Best Regards
Bamsefar

Användarvisningsbild
Jensevik

Inläggav Jensevik » 2003-10-15 16:29

Vi har egna öron och egna värderingar. Altså kommer vi alltid ha egna åsikter.
Så är det bara!! Det är det ju ingen ide att bråka om.

Mvh Johan

Användarvisningsbild
Audiomanikern
A*sterix

Inläggav Audiomanikern » 2003-10-16 01:53

Hej VR!

Vi kan nog uttöööka listan på fanatiska ämnen inom den svenska Hifisfären men
varför?? samt varför är du så upprörd och A*rg :wink: ?? Du kan för ditt liv inte
begripa att man kan vara så insnöad? I tråd efter tråd... I inlägg efter inlägg...
Inkonsekvens som livstil 8) ??

Mvh A*

Användarvisningsbild
Rydberg
Rörlig

Inläggav Rydberg » 2003-10-16 02:22

Kan fatta VR är upprörd, det är jag också, sitter en massa tror sig vetare och sägar att det ena kan man höra skillnad på och inte det andra för det är bara psykologiskt. Skitsnack! Lyssna, prova, hör du ingen skillnad kan du fundera på att byta hobby.

Dyra kablar är ett måste för att få en bra och neutral återgivning, har aldrig hört ett system med hög upplösning och dåliga kablar. På Hififorum så var det en lång tråd om denon 625 och där kom vi fram till att typ 50% inte hörde skillnad på olika cdspelare. Hade en forum träff i Norrköping här om helgen då vi jämförde bland annat Meridian 588 och Wadia 6, hör man inte skillnad på dessa så är det bara att lägga ner det där med hifi och då till öronläkaren.

Har 5 st signalkabelpar hemma som kostar mellan 10 och 22 tsuen paret, har efter att ha bytt nu i ett halvår har jag ringat in alla kablarnas egenhet och exakt hur de olika låter, som vanligt är det de dyraste som låter bäst. Ni som säger att det inte är någon skillnad mellan olika kablar måste har grymt dåliga anläggningar eller också en urusel hörsel, hmm kan det tom vara placebo? ni vill inte höra skillnad. Jag jag vet inte då det är tydliga skillnader. Tragiskt att se så många förståsigpåare som inte ens provat men som ändå dömmer ut kablar, mycket märkligt beteende då det är ett måste för god återgivning. Och NEJ RG62 låter inte bra!! Har tom BT testat den, suck
Class only looks like arrogance from below.

Användarvisningsbild
Audiomanikern
A*sterix

Inläggav Audiomanikern » 2003-10-16 02:41

Hej R!

Men du kan ju lika gärna vända på allt, som då blir till omvända angående:
"förståsigpåare", "urusel hörsel", "lägga ner hifi", "öronläkaren" samt "suck"!!

Du utgår ifrån att du har rätt i allt och därefter formulerar/konstruerar du
regler för hur du anser att en debatt "bör" hållas!

Inkonsekvens som livstil :wink: !?!

Mvh A*

Användarvisningsbild
Bamsefar

Inläggav Bamsefar » 2003-10-16 03:56

Nu tror jag vi tar och lugnar ned oss: referensen för återgivning av musik är givetvis live musik. Så hur en kabel kan låta bättre, vare sig det är en dyr (t.ex. Transparent) eller billig (t.ex. RG62), är igentligen irrelevant - det viktiga är att den personen som använder kabeln är nöjd.

Och det skall ALLA klara av att acceptera!!!

Vare sig man delar uppfattning eller ej om t.ex. en kabels karaktär.

(btw jag gillar också t.ex. Transparents kablar, jag bara anser att för de pengarna så kan jag få himla många skivor, och tullar då hellre lite på den "perfekta återgivningen med de där svindyra kablarna" till förmån för att få lyssa på massor av flera skivor och titta på massor av bra (och dåliga) DVD-video filmer)
Best Regards
Bamsefar

dimitri

Inläggav dimitri » 2003-10-16 08:56

jag har inte läst här något inlägg där det hävdas att det inte är skillnad mellan kablar. OAS hinner jag inte läsa alla trådar.
Jag hör klara skillnader mellan mina diy kablar och de jag haft tidigare. Hoppas att jag kan höra skillnad i en BT också. 8O
Dimitri

Användarvisningsbild
Vee-Eight
Admin emeritus

Inläggav Vee-Eight » 2003-10-16 09:31

Enligt mitt tycke så skall man lyssna på ett egoistiskt sätt... Tycker JAG att det låter bra? Tycker JAG att det är prisvärt? Rekommendationer skall tas med en medveten nypa salt, de är intet mer än rekommendationer. Det är tips på vad man kanske skall prova.

T.ex. använder jag Biltemas rosa signalkabel, den är jag nöjd med, i mitt system funkar den suveränt, men varför skall jag för den skull bli, kanske inte utskrattad, men nära nog, av en jeppe som lagt större del av sin inkomst på sin elektronik? Det är ju JAG som skall bli nöjd, eller hur? Man skall komma ihåg att så länge alla är nöjda med sina grejjer så skall man aldrig ifrågasätta detta. Men, man kan ju komma med tips! :P
- Carlsson Illuminati -
"Frågetecknet är hur många det är som vet hur man njuter av livet." - Sista Ordet

Ständig sekreterare VästerGÖK

Användarvisningsbild
RobinFischer

Inläggav RobinFischer » 2003-10-16 09:38

Är inte detta en "Bin there done that" tråd?
Har inte de flesta hört detta förr?
Har vi inte snackat å debbaterat om detta förr?
Behövs det en tråd till om detta ämmne?
Vi vet ju redan att det finns två sidor att ställa sig på!

Kommer detta att leda till nåt bättre?

Användarvisningsbild
VelociRaptor

Inläggav VelociRaptor » 2003-10-16 10:00

A*
Jag är varken A*rg eller speciellt upprörd.
Snarare förbryllad.

"Men va f*n den mäter ju inte nå annorlund måste vara samma sak som min RG62"

"va f*n den kostar ju trehundratusen den måste vara bättre"

etc, etc, etc.

Robin
Ämnet är avhandlat tidigare men inte på detta forum,eller? :wink:

Om det kommer att leda till något bättre det får tiden utvisa.

Mvh VR

Användarvisningsbild
Rydberg
Rörlig

Inläggav Rydberg » 2003-10-16 10:20

Hej A

Blev bara så trött på den senaste debatten att jag var tvungen att skriva av mig. Resonemanget: "Köper jag inte dyra kablar kan jag köpa mer skivor", tja det är ju helt sant men då kommer även de extra skivorna låta undermåligt. Problemet jag har är snarare att jag inte hitta nån musik jag vill än pengaproblem (även om jag är student).

Jag anser att kommer man upp i klassen 50kkr per pryl i stereon så begår man ett gigantikst mistag om man inte titta till kablaget, där finns mycket att hämta oavsett vad andra säger. Ett annat argument som ständigt kommer upp då det pratas kablar är: Fixa rummet istället, det gör mycket större skillnad. Även det håller jag med om men det ena utesluter inte det andra och dessutom är det åtgärder som komplementerat varandra utan att var utbytbara.

Användarvisningsbild
Hotspur

Inläggav Hotspur » 2003-10-16 10:30

Och NEJ RG62 låter inte bra!!

Jo, för de löjliga pengar den kostar tycker jag den presterar bra...
Men OJ vad otroligt mycket bättre det blev att köra PAD Venustas!
Jo, jag testade nyligen med såväl Accuphase E-211 som NAD S200..
Kanske spelade även skillnaden mellan RCA och XLR roll i dessa fall?
Audiolab 9000 CDT - Audiolab DC BLOCK 6 - Hegel H390 - Marten Oscar Duo

Användarvisningsbild
LarsR

Inläggav LarsR » 2003-10-16 10:37

Det som är jobbigt är att Kabelfantasten vet absolut. Men försöker någon annan säga att vid kontrollerade testförsök där alla felfaktorer är minimerade så är det väldigt väldigt svårt
att pricka in dessa kabelegenskaper.

Kablarna är plötsligt inte hästlängder bättre.

Orsaker man får höra är då är:

* Lyssnings stress!! Detta kommer oftast ifrån att prestigen att man har misslyckats totalt måste vara beroende på stress. DET KAN ABSOLUT INTE VARA SÅ ATT MAN INTE KUNDE HÖRA SKILLNAD!!!

* Kring utrustningen är för dålig. Jaha då kan man väl testa med den utrustning som har påvisat skillnad.

* Kabel måste ligga till sig, (???) det går inte att byta så snabbt.

* ..... Listan kan göras mycket lång...........

Det pratas väldigt mycket om upplösning, kabeln bidrar med uplösning......
Dom personer jag har träffat har haft eländiga rum som låter som kyrkklockor, det finns inte mycket till upplösning. Allt ljud är smetigt och man kan inte höra den inspelade källans amibiens. Men ändå kan dom sitta och snacka om högupplösning.

Med detta vill jag säga att JAG tycker att kan man inte uppfatta hur mycket rummets negativa
inverkan (STORT) påverkar ljudet men kan höra skillnaden i upplösning på en kabel (LITEN på grund av BT) så är man Gravt insnöad...

Och att då få höra att man borde uppsöka läkare är inte kul :(

Detta var vad JAG tyckte...... Hoppas att ingen behöver ta illa vid sig.

//Lars

Användarvisningsbild
VelociRaptor

Inläggav VelociRaptor » 2003-10-16 10:50

LarsR

Kabel måste ligga till sig, (???) det går inte att byta så snabbt

Har avfärdat detta som humbug enda tills att jag testade Kimber Select 1130.

Mycket mysko men om man flyttade kabel lät det vasst och äckligt. 8O

Och det tog ett dygn innan den lät mjukare igen. :?: 8O 8O 8O :?: :?:

Jag har absolut ingen förklaring till varför det blev så, men det blev det.

Användarvisningsbild
norman

Inläggav norman » 2003-10-16 10:51

En liten tanke är varför det, för båda "sidor", är så otroligt viktigt att övertyga den andra om vad som är rätt. Kan man inte bara låta "dom andra" få skylla sig själva om dom inte tror på det "rätta"? :)

Användarvisningsbild
VelociRaptor

Inläggav VelociRaptor » 2003-10-16 10:53

norman
En liten tanke är varför det, för båda "sidor", är så otroligt viktigt att övertyga den andra om vad som är rätt. Kan man inte bara låta "dom andra" få skylla sig själva om dom inte tror på det "rätta"?

Helt klart en poäng. 8O

:wink: :wink: :wink:

Användarvisningsbild
Rydberg
Rörlig

Inläggav Rydberg » 2003-10-16 11:01

Fridefors> Rg62 låter inte bra om den så skulle kostar 10 öre, hur bra något låter har inget med priset att göra. Om sedan pris/prestand anses bra bryr jag mig inte om. :wink:

Användarvisningsbild
LarsR

Inläggav LarsR » 2003-10-16 11:03

Ja! Varför visa omtanke! 8O

Varför hälpa andra......

Varför komma framåt, varför lära av varandra?

Forumet har väl inget berättigande till existens om man inte vill att det ska leda fram till något eller?

Jag vill lära mig saker? Inte hitta på en massa! :wink:

//Lars

Användarvisningsbild
Rydberg
Rörlig

Inläggav Rydberg » 2003-10-16 11:06

LarsR> Jag har provat kablar på ett så förnuftig sätt som möjligt, jag vill inte betla massa dyra pengar för något som inte betyder en stor skillnad. Jag har blindtestat kablar och även gjort öppna tester för att komma fram till vad jag tycker låter bra. Jag har även testat kablar som är dyra och som låter dåligt, däremot har jag aldrig provat en budget kabel som låtit tillräckligt bra.

Rummet: Nästa projekt är att bygga diffusorer och absorbenter i mitt rum så det området är otroligt viktigt, de som inte vet det helelr bör även de byta hobby :wink:

Användarvisningsbild
norman

Inläggav norman » 2003-10-16 11:17

LarsR: Såklart man skall hjälpa varandra. Jag menade mest att man kan tumma lite på den regeln när det blir milslånga trådar där bägge "lägren" hela tiden nämner samma saker om och om igen utan att lyssna på vad den andra säger.

Dessutom tror jag att man kan lära sig saker även fast man inte lyckas övertyga alla andra att man själv har rätt....(alltså oavsett om man tror på placeboeffekt eller dyra kablars förträfflighet)

Från och med nu skall jag bli en bättre människa!! :) (det där trodde jag inte ens på själv..)

Callisto
Saknad † 2017

Inläggav Callisto » 2003-10-16 11:37

Den här debatten kommer alltid att vålla stora svallningar åt bägge håll är bara att konstatera. Vi har alla olika uppfattningar beroende på erfarenheter osv. Det är som politik, vänster mot höger, det kommer alltid finnas folk i bägge lägren som hävdar att "dom" har rätt.

Case closed!

Användarvisningsbild
Rydberg
Rörlig

Inläggav Rydberg » 2003-10-16 12:01

Det ät ju inte som politik då det defacto finns en påverkan, hörbar eller inte. Det finns ju så att säga ett svar, men vilket det är tvistar vi om.

Det finns å ena sidan oss som provat åtskiliga märken och som kan urskilja hur olika märken brukar låta, Transparent ljud, Audioquest ljud, Pad ljud etc Det roliga är att ens egna erfarenhet i princip alltid sammanfaller med andras som oberoende av man själv kommit fram till har upplevt samma sak, mycket konstigt. PAD, AQ och Nordost har jag lyssnat på och nu efter har jag sett massor av inlägg på folk som beskriver dem exakt likadant . Att alla skulle påverkats genom läsning att de skulle låta på ett visst sätt är föga troligt. Nordost, rappt, lufttig detaljerat, stämmer precis, PAD laidback, lungt, stämmer precis med mina erfarenheter oxå. Självklart finns det skillnader och dessutom betydande sådana mellan olika kabelmärken.

Nästa

Återgå till Generellt om hifi