Varför låter avmagnetiserad CD bättre?

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

jansch
 
Inlägg: 3675
Blev medlem: 2009-05-01

Re: Varför låter avmagnetiserad CD bättre?

Inläggav jansch » 2019-03-15 13:30

bomellberg skrev:Våra kroppar är inte magnetiska, men vattenmolekylerna kan arrangeras mha ett starkt magnetfält, tex i en MR-maskin.

Kanske CD-skivan har samma egenskaper? Personligen tror jag att det är humbug. :-)


Alla, eller åtminstone nästan alla material påverkas av magnetfält. Det som dock i detta fall är viktigt är att CD-skivan inte blir magnetiserad. Alltså efter man har försökt magnetisera skivan återgår skivan till "normaltillstånd" så fort magnetfältet inte längre påverkar skivan.
Se också mitt enkla "idiottest" i tidigare inlägg i denna tråd.

Tell
 
Inlägg: 2087
Blev medlem: 2015-10-27

Re: Varför låter avmagnetiserad CD bättre?

Inläggav Tell » 2019-03-15 14:01

Ni som tror på att avmagnetisering funkar, tror ni att ost blir godare av att få lyssna på hiphop också? Ligger ungefär på samma nivå tycker jag ;)

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann
 
Inlägg: 39703
Blev medlem: 2007-04-17
Ort: Härnösand

Re: Varför låter avmagnetiserad CD bättre?

Inläggav petersteindl » 2019-03-15 14:13

Viss ost smakar godare ihop med vin. :)
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick
 
Inlägg: 32008
Blev medlem: 2004-07-15
Ort: Bromma-Stockholm

Re: Varför låter avmagnetiserad CD bättre?

Inläggav Bill50x » 2019-03-15 14:33

Tell skrev:Ni som tror på att avmagnetisering funkar, tror ni att ost blir godare av att få lyssna på hiphop också? Ligger ungefär på samma nivå tycker jag ;)

Det finns ingenting som blir godare med hiphop. Möjligen kan hiphop bli smakligare med alkoholintag.

/ B
När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet.

MorganM
 
Inlägg: 1717
Blev medlem: 2008-11-15
Ort: Enköping

Re: Varför låter avmagnetiserad CD bättre?

Inläggav MorganM » 2019-03-15 14:36

Jag tror på eventuellt statisk elektricitet.
Oppo 105D,Holografic Audio pre two fullbredd,Cr 80es,Ulc 1,2,pi60,px2,2st Holographic Audio Amp twenty.

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick
 
Inlägg: 32008
Blev medlem: 2004-07-15
Ort: Bromma-Stockholm

Re: Varför låter avmagnetiserad CD bättre?

Inläggav Bill50x » 2019-03-15 14:41

MorganM skrev:Jag tror på eventuellt statisk elektricitet.

:mrgreen:
När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet.

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer
 
Inlägg: 19053
Blev medlem: 2003-10-03
Ort: Metropolis, men passet är från Moskva

Re: Varför låter avmagnetiserad CD bättre?

Inläggav Max_Headroom » 2019-03-15 15:08

petersteindl skrev:Viss ost smakar godare ihop med vin. :)


Ja, och musik. Här har vi ett bra exempel (hip hop, eftersom det nämndes):

Denna signatur är endast för privat bruk. Vänligen läs ej!

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann
 
Inlägg: 39703
Blev medlem: 2007-04-17
Ort: Härnösand

Re: Varför låter avmagnetiserad CD bättre?

Inläggav petersteindl » 2019-03-15 15:12

Alla vet väl att luft har massa. Alltså påverkas luftmolekylerna av gravitationen. Det får ju till följd att ljudvågor och partikelhastighet påverkas av höjden över havsnivå. Därför borde man konstruera ett feedbacksystem som åtgärdar och normaliserar gravitationspåverkan på luften. Annars fås gravitationella distorsionsfenomen som äventyrar de vackra tonernas rike. Pisksnärtsresponsen i basen riskerar att bli sunkig som Floridas träskmarker.
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Kralle
 
Inlägg: 1509
Blev medlem: 2018-01-07

Re: Varför låter avmagnetiserad CD bättre?

Inläggav Kralle » 2019-03-15 15:30

petersteindl skrev:Alla vet väl att luft har massa. Alltså påverkas luftmolekylerna av gravitationen. Det får ju till följd att ljudvågor och partikelhastighet påverkas av höjden över havsnivå. Därför borde man konstruera ett feedbacksystem som åtgärdar och normaliserar gravitationspåverkan på luften. Annars fås gravitationella distorsionsfenomen som äventyrar de vackra tonernas rike. Pisksnärtsresponsen i basen riskerar att bli sunkig som Floridas träskmarker.

Märks ju klart att ljudet påverkas vid fullmåne. Kan aldrig lyssna då utan att störas av fenomenet.

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait
 
Inlägg: 26593
Blev medlem: 2011-09-17
Ort: Metropolen Hallstahammar

Re: Varför låter avmagnetiserad CD bättre?

Inläggav hifikg » 2019-03-15 15:59

Det är därför jag har grävt ner mitt lyssningsrum ca 2,70 under marknivån :)
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
darkg
Ljushuvud
 
Inlägg: 8651
Blev medlem: 2011-12-11
Ort: Kristianstad

Re: Varför låter avmagnetiserad CD bättre?

Inläggav darkg » 2019-03-15 19:21

olaume skrev:Såvitt jag vet innehåller inte våra kroppar något magnetiskt material, såvida man inte har spik i foten förstås. Ändå lär det finnas flygande djur som navigerar med hjälp av jordens magnetfält. Hur är det möjligt?


Helt omagnetiska är vi inte, läste just om nåt extra välskärmat rum där eventuellt närvarande människokropp var den kraftigaste källan :-) storleksordningen (djurs magnetfält) är 10−9 T till 10−6 T säger Wikipedia. Svagt, men inte obetydligt, man mäter på det ibland, mest hjärnan och hjärtat tror jag. I psykologisk forskning förekommer det att man bombar valda delar av hjärnan med magnetfält och får tillfälliga effekter, fast det är nog mer fråga om induktion.

("Magnetsinnet" verkar vara kopplat till cytokromer i [främst?] ögonen.)
Don’t just do something, sit there.

Användarvisningsbild
olaume
 
Inlägg: 273
Blev medlem: 2011-05-14

Re: Varför låter avmagnetiserad CD bättre?

Inläggav olaume » 2019-03-15 22:39

darkg skrev:
olaume skrev:Såvitt jag vet innehåller inte våra kroppar något magnetiskt material, såvida man inte har spik i foten förstås. Ändå lär det finnas flygande djur som navigerar med hjälp av jordens magnetfält. Hur är det möjligt?


Helt omagnetiska är vi inte, läste just om nåt extra välskärmat rum där eventuellt närvarande människokropp var den kraftigaste källan :-) storleksordningen (djurs magnetfält) är 10−9 T till 10−6 T säger Wikipedia. Svagt, men inte obetydligt, man mäter på det ibland, mest hjärnan och hjärtat tror jag. I psykologisk forskning förekommer det att man bombar valda delar av hjärnan med magnetfält och får tillfälliga effekter, fast det är nog mer fråga om induktion.

("Magnetsinnet" verkar vara kopplat till cytokromer i [främst?] ögonen.)

Visst är det så. Och det är faktiskt en liten poäng i sammanhanget. Även i våra högst organiska kroppar finns det metall, även om vi så drar ut alla plomper i käften, i form av spårämnen. Det förvånar mig lite att ingen av alla naturvetare som gärna excellerar här kunde nämna att det redan i vår arvsmassa finns järn, i förbindelsen mellan DNA-spiralerna. Om detta är skälet till att vissa djur (och möjligen också människor) reagerar på och kan dra nytta av jordens magnetfält tror jag inte forskningen ännu har svar på. Men att material som har sin grund i fossiliserade organismer (plast) också innehåller metalliska spårämnen förefaller tämligen sannolikt. Gränserna är inte fullt så knivskarpa som de vid en första anblick kan verka. Om det sedan alls har någon betydelse i sammanhanget eller om det handlar om något helt annat, får nog också vara en fråga för spekulationer. Jag nöjer mig med att jag själv har upplevt att avmagnetisering ger den mest påtagliga ljudförbättringen näst efter uppgradering av högtalare, långt bättre än betydligt dyrare byte av d/a-omvandlare och kablar. Men jag vet fortfarande inte varför.

jansch
 
Inlägg: 3675
Blev medlem: 2009-05-01

Re: Varför låter avmagnetiserad CD bättre?

Inläggav jansch » 2019-03-15 23:22

olaume skrev:
darkg skrev:
olaume skrev:Såvitt jag vet innehåller inte våra kroppar något magnetiskt material, såvida man inte har spik i foten förstås. Ändå lär det finnas flygande djur som navigerar med hjälp av jordens magnetfält. Hur är det möjligt?


Helt omagnetiska är vi inte, läste just om nåt extra välskärmat rum där eventuellt närvarande människokropp var den kraftigaste källan :-) storleksordningen (djurs magnetfält) är 10−9 T till 10−6 T säger Wikipedia. Svagt, men inte obetydligt, man mäter på det ibland, mest hjärnan och hjärtat tror jag. I psykologisk forskning förekommer det att man bombar valda delar av hjärnan med magnetfält och får tillfälliga effekter, fast det är nog mer fråga om induktion.

("Magnetsinnet" verkar vara kopplat till cytokromer i [främst?] ögonen.)

Visst är det så. Och det är faktiskt en liten poäng i sammanhanget. Även i våra högst organiska kroppar finns det metall, även om vi så drar ut alla plomper i käften, i form av spårämnen. Det förvånar mig lite att ingen av alla naturvetare som gärna excellerar här kunde nämna att det redan i vår arvsmassa finns järn, i förbindelsen mellan DNA-spiralerna. Om detta är skälet till att vissa djur (och möjligen också människor) reagerar på och kan dra nytta av jordens magnetfält tror jag inte forskningen ännu har svar på. Men att material som har sin grund i fossiliserade organismer (plast) också innehåller metalliska spårämnen förefaller tämligen sannolikt. Gränserna är inte fullt så knivskarpa som de vid en första anblick kan verka. Om det sedan alls har någon betydelse i sammanhanget eller om det handlar om något helt annat, får nog också vara en fråga för spekulationer. Jag nöjer mig med att jag själv har upplevt att avmagnetisering ger den mest påtagliga ljudförbättringen näst efter uppgradering av högtalare, långt bättre än betydligt dyrare byte av d/a-omvandlare och kablar. Men jag vet fortfarande inte varför.


Menar du att det går att magnetisera det järn som människokroppen har?
Nästan alla ämnen påverkas av magnetfält men få är magnetiska.

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick
 
Inlägg: 32008
Blev medlem: 2004-07-15
Ort: Bromma-Stockholm

Re: Varför låter avmagnetiserad CD bättre?

Inläggav Bill50x » 2019-03-15 23:58

olaume skrev:Även i våra högst organiska kroppar finns det metall...

Själv tar jag mig gärna ett järn då och då :-)

/ B
När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet.

Användarvisningsbild
Laila
 
Inlägg: 10937
Blev medlem: 2005-05-31
Ort: Nattmössan

Re: Varför låter avmagnetiserad CD bättre?

Inläggav Laila » 2019-03-16 00:09

Kan ju förklara ena heler deler . . . typ. :wink:
Sterio . . . krävs dä tvillingar för å lyssna på´t åsså, typ . . . ?
Sedan mitt andra jag gick bort lyssnar jag mest på monio . . . typ.

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick
 
Inlägg: 32008
Blev medlem: 2004-07-15
Ort: Bromma-Stockholm

Re: Varför låter avmagnetiserad CD bättre?

Inläggav Bill50x » 2019-03-16 16:56

Laila skrev:Kan ju förklara ena heler deler . . . typ. :wink:

Ja, det är då jag är trevlig...

/ B
När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet.

Användarvisningsbild
thiel
 
Inlägg: 247
Blev medlem: 2006-02-23
Ort: Gotland

Re: Varför låter avmagnetiserad CD bättre?

Inläggav thiel » 2019-03-16 17:07

Så kanten på CD.n skall målas med blod och sedan avmagnetiseras? 8)

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann
 
Inlägg: 39703
Blev medlem: 2007-04-17
Ort: Härnösand

Re: Varför låter avmagnetiserad CD bättre?

Inläggav petersteindl » 2019-03-16 17:09

Förr var rekommendationen att kyla ner CD-skivor i kylskåp eller frys innan man spelar dem. Kanske kan vara nåt?
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
darkg
Ljushuvud
 
Inlägg: 8651
Blev medlem: 2011-12-11
Ort: Kristianstad

Re: Varför låter avmagnetiserad CD bättre?

Inläggav darkg » 2019-03-16 17:43

Är det så att just hifi är särskilt drabbat av sånt här - det känns verkligen så! Kost/hälsa/kroppsvård och hifi. Varför? :?
Don’t just do something, sit there.

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann
 
Inlägg: 39703
Blev medlem: 2007-04-17
Ort: Härnösand

Re: Varför låter avmagnetiserad CD bättre?

Inläggav petersteindl » 2019-03-16 19:24

Det är nåt psykologiskt, tror jag.
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

jansch
 
Inlägg: 3675
Blev medlem: 2009-05-01

Re: Varför låter avmagnetiserad CD bättre?

Inläggav jansch » 2019-03-16 20:36

Varför låter min anläggning alltid bäst, utan avmagnetisering, kabellyftare och ormolja, såhär efter en torskrygg med kokta rödbetor, stora kapris och riven pepparot med ett (hmm) glas ekad chardonnay från Sonoma County.....

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann
 
Inlägg: 39703
Blev medlem: 2007-04-17
Ort: Härnösand

Re: Varför låter avmagnetiserad CD bättre?

Inläggav petersteindl » 2019-03-16 21:02

jansch skrev:Varför låter min anläggning alltid bäst, utan avmagnetisering, kabellyftare och ormolja, såhär efter en torskrygg med kokta rödbetor, stora kapris och riven pepparot med ett (hmm) glas ekad chardonnay från Sonoma County.....


Det beror på de intrinsiska egenskaperna i vågekvationen.
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

jansch
 
Inlägg: 3675
Blev medlem: 2009-05-01

Re: Varför låter avmagnetiserad CD bättre?

Inläggav jansch » 2019-03-16 21:08

petersteindl skrev:
jansch skrev:Varför låter min anläggning alltid bäst, utan avmagnetisering, kabellyftare och ormolja, såhär efter en torskrygg med kokta rödbetor, stora kapris och riven pepparot med ett (hmm) glas ekad chardonnay från Sonoma County.....


Det beror på de intrinsiska egenskaperna i vågekvationen.


Är det den inneboende egenskapen i torsken, vinet eller stereoanläggningen? Känner att jag just nu befinner mej på toppen av vågen....efter ytterligare ett glas vin.

Kanske är det kaprisen är som innehåller någon form av ormolja....

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann
 
Inlägg: 39703
Blev medlem: 2007-04-17
Ort: Härnösand

Re: Varför låter avmagnetiserad CD bättre?

Inläggav petersteindl » 2019-03-16 21:14

jansch skrev:
petersteindl skrev:
jansch skrev:Varför låter min anläggning alltid bäst, utan avmagnetisering, kabellyftare och ormolja, såhär efter en torskrygg med kokta rödbetor, stora kapris och riven pepparot med ett (hmm) glas ekad chardonnay från Sonoma County.....


Det beror på de intrinsiska egenskaperna i vågekvationen.


Är det den inneboende egenskapen i torsken, vinet eller stereoanläggningen? Känner att jag just nu befinner mej på toppen av vågen....efter ytterligare ett glas vin.

Kanske är det kaprisen är som innehåller någon form av ormolja....


Nej, det är i vågekvationen. Det är viskositeten som funktion av derivatan på temperaturen Laplacetransformerad i frekvensdomänen.
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

jansch
 
Inlägg: 3675
Blev medlem: 2009-05-01

Re: Varför låter avmagnetiserad CD bättre?

Inläggav jansch » 2019-03-16 21:46

petersteindl skrev:
jansch skrev:
petersteindl skrev:
Det beror på de intrinsiska egenskaperna i vågekvationen.


Är det den inneboende egenskapen i torsken, vinet eller stereoanläggningen? Känner att jag just nu befinner mej på toppen av vågen....efter ytterligare ett glas vin.

Kanske är det kaprisen är som innehåller någon form av ormolja....


Nej, det är i vågekvationen. Det är viskositeten som funktion av derivatan på temperaturen Laplacetransformerad i frekvensdomänen.


Men..... temperaturen är det inget fel på.....ca 12 grader på vinet. Och att det slinker ner med lätthet tyder på att viskositeten är helt OK.
Undrar om farbror de Laplace drack vin? Han var väl fransman med tanke på efternamnet, men oavsett det hade han nog ingen aning om att Amerikanarna skulle bli experter på att tillverka hårt ekade viner. Till skillnad från fransmännen som tjafsar om gamla ekfat har ju kaliforniska vingårdar insett att man enkelt gör hårt ekade viner med ekspån i rostfria ståltankar....

Användarvisningsbild
Helmut
 
Inlägg: 1467
Blev medlem: 2007-07-24

Re: Varför låter avmagnetiserad CD bättre?

Inläggav Helmut » 2019-03-25 21:44

Var på semester och när flygplanet gick in för landning kände jag trycket i örat och plötsligt knäppte det till och jag kunde uppfatta vindbruset tydligare. Samma sak om jag håller för näsan och blåser så att trycket i innerörat ökar så kan jag höra högre frekvenser tydligare.
Har aldrig testat men funderar på om det inte skulle vara helt fel att täta lyssningsrummet så man kunde ställa in lufttrycket i lyssningsrummet för att trumhinnorna kommer i optimalt läge.
Kanske finns det några hörseltester på nätet som visar hur vi ställer in ett Eq filter i ett rum beroende på lufttrycket?
Ps. Var det inte peerlees som monterade en aluminium kon på magneten under dammskyddet för att minska magnetiska turbulensen mellan magneten och talspolen?

Användarvisningsbild
sprudel
ADHB
 
Inlägg: 9565
Blev medlem: 2008-01-20
Ort: Göteborg

Re: Varför låter avmagnetiserad CD bättre?

Inläggav sprudel » 2019-03-25 22:05

jansch skrev:Varför låter min anläggning alltid bäst, utan avmagnetisering, kabellyftare och ormolja, såhär efter en torskrygg med kokta rödbetor, stora kapris och riven pepparot med ett (hmm) glas ekad chardonnay från Sonoma County.....


Perfekt recept det där, om du hade bakat rödbetorna i ugnen och haft brynt smör till. Det är verkligen ingen ormolja o gifter sig sagolikt till en ekad Chardonnay. :)
It ain't what you don't know that gets you into trouble. It's what you know for sure that just ain't so.

M.Twain

Perhaps you say that it's not accurate? I say it's entertainment!

© 2012 Nelson Pass

jansch
 
Inlägg: 3675
Blev medlem: 2009-05-01

Re: Varför låter avmagnetiserad CD bättre?

Inläggav jansch » 2019-03-26 18:25

Helmut skrev:Var på semester och när flygplanet gick in för landning kände jag trycket i örat och plötsligt knäppte det till och jag kunde uppfatta vindbruset tydligare. Samma sak om jag håller för näsan och blåser så att trycket i innerörat ökar så kan jag höra högre frekvenser tydligare.
Har aldrig testat men funderar på om det inte skulle vara helt fel att täta lyssningsrummet så man kunde ställa in lufttrycket i lyssningsrummet för att trumhinnorna kommer i optimalt läge.
Kanske finns det några hörseltester på nätet som visar hur vi ställer in ett Eq filter i ett rum beroende på lufttrycket?
Ps. Var det inte peerlees som monterade en aluminium kon på magneten under dammskyddet för att minska magnetiska turbulensen mellan magneten och talspolen?


Helmut - i vanliga fall är det inget problem..

Du vet säkert, men jag skriver ändå.
Vad du gör är att du tryckutjämnar mellan yttre och inre sidan av trumhinnan. Detta sker genom örontrumpeten som är ett "rör" mellan munhåla och insidan av trumhinnan (mellanörat).
När trummhinnan bågnar av olika tryck på insida och utsida hör du vissa frekvenser sämre. I normalfall, när lufttrycket ändras sker tryckutjämningen naturligt. Dock inte om du är förkyld och örontrumpeten "svullnar ihop".

Det är samma sak med slutna högtalarlådor, dom bör också ha "en liten örontrumpet". Framförallt vid flygtransporter då trycket ändras snabbt. I de flesta fall räcker det att det finns någon form av litet läkage i konstruktionen. Alternativt ett litet borrat hål med lång tidskonstant.

Dock. I ett normalt lyssningsrum är det nog bäst att det är likvärdigt lufttryck dvs motsvarande de andra rummen i lägenheten/huset och köra med lite Rinexin eller liknande om man har "svullen örontrumpet".
I moderna hus/lägenheter har man nästan alltid lite lägre lufttryck än utomhus. Beror på ventilationslösning och vissa byggtekniska fördelar.

jansch
 
Inlägg: 3675
Blev medlem: 2009-05-01

Re: Varför låter avmagnetiserad CD bättre?

Inläggav jansch » 2019-03-26 18:34

sprudel skrev:
jansch skrev:Varför låter min anläggning alltid bäst, utan avmagnetisering, kabellyftare och ormolja, såhär efter en torskrygg med kokta rödbetor, stora kapris och riven pepparot med ett (hmm) glas ekad chardonnay från Sonoma County.....


Perfekt recept det där, om du hade bakat rödbetorna i ugnen och haft brynt smör till. Det är verkligen ingen ormolja o gifter sig sagolikt till en ekad Chardonnay. :)


Sprudel - givetvis bryner jag smöret för att få lite "knäcksmak". Jag kör oftast rödbetor i ångugnen till fisk, det gjorde jag då också... alltså i praktiken koka rödbetorna i sin egna vätska för att behålla smaken.
Till kött väljer jag gärna att göra rotsaker i vanlig ugn, så då även rödbetor och gärna med lite timjankvistar...

För att detta inte skall bli off topic kan jag konstatera att jag aldrig avmagnetiserar rödbetor före tillagning....kanske ett stort misstag

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait
 
Inlägg: 26593
Blev medlem: 2011-09-17
Ort: Metropolen Hallstahammar

Re: Varför låter avmagnetiserad CD bättre?

Inläggav hifikg » 2019-03-26 19:07

jansch skrev:... jag aldrig avmagnetiserar rödbetor före tillagning ,,,


VA!?
Sitter nöjd :)

FöregåendeNästa

Återgå till Generellt om hifi


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 12 gäster