Varför låter avmagnetiserad CD bättre?

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Michael
LEDaren
 
Inlägg: 5775
Blev medlem: 2005-05-18
Ort: Linköping

Re: Varför låter avmagnetiserad CD bättre?

Inläggav Michael » 2019-03-27 00:13

jansch skrev:I normalfall, när lufttrycket ändras sker tryckutjämningen naturligt. Dock inte om du är förkyld och örontrumpeten "svullnar ihop".

Vad menar du med "naturligt"?

Jag tycker mig sakna lite info, eller har jag missförstått hur det funkar. Kanske jag inte är normal (naturlig). Är det inte så att vi måste svälja för att det skall tryckutjämnas? Nu sväljer vi väl typ då och då, utan att tänka på det. Jag gör dock egna sväljningar vid flygning. Det är väl därför som det är bra att ha med något att äta/eller dricka till små barn i flygplan. För de vet inte om detta med att svälja.

//Michael

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden
 
Inlägg: 15188
Blev medlem: 2003-10-08
Ort: 08

Re: Varför låter avmagnetiserad CD bättre?

Inläggav Harryup » 2019-03-27 09:40

Fick besvär i mitt vänstra öra efter den senaste av mina otaliga flygningar. Lät distorderat och som ett slags lock för örat med kontinuerlig hörselnedsättning. Rådet av en öron- näs- och halsläkare var tryckutjämna 30 gånger om dagen i 14 dagar. Dvs. håll för näsan och bygg upp tryck i öronen och sedan svälj. Finns muskler som kan sluta fungera eller fungera riktigt dåligt om de blir utsatta för lite onormalt tryck ett tag och då går de i "baklås". Men går att återuppväcka med hjälp av tryckutjämning. Nu 5 veckor senare så känns det som att örat snart är bra igen men låter fortfarande lite distat på lite högre nivå vare sig det är tal eller musik. Och 30 ggr om dagen kommer man ihåg jättelätt, not.

/Harryup

jansch
 
Inlägg: 3689
Blev medlem: 2009-05-01

Re: Varför låter avmagnetiserad CD bättre?

Inläggav jansch » 2019-03-27 12:33

Michael skrev:
jansch skrev:I normalfall, när lufttrycket ändras sker tryckutjämningen naturligt. Dock inte om du är förkyld och örontrumpeten "svullnar ihop".

Vad menar du med "naturligt"?

Jag tycker mig sakna lite info, eller har jag missförstått hur det funkar. Kanske jag inte är normal (naturlig). Är det inte så att vi måste svälja för att det skall tryckutjämnas? Nu sväljer vi väl typ då och då, utan att tänka på det. Jag gör dock egna sväljningar vid flygning. Det är väl därför som det är bra att ha med något att äta/eller dricka till små barn i flygplan. För de vet inte om detta med att svälja.

//Michael


Jag menade precis det du skrev - Vi sväljer, gäspar, mm som underlättar tryckutjämningen. Det sköter ju kroppen om utan att vi tänker på det.
Har inte tänkt på det förut men KANSKE är örontrumpeten normalt sluten för att inte få in vätska, mat, etc i den. Det är väl åtminstone i öppningen en slemhinna och känslig för svullnad och då stängd.
Googlade lite men hittade inget svar om den är normalt öppen eller ej.
Någon som vet?

Tell
 
Inlägg: 2108
Blev medlem: 2015-10-27

Re: Varför låter avmagnetiserad CD bättre?

Inläggav Tell » 2019-03-27 13:08

Finns ju nån muskel mellan typ käften o öronen som man använder när man tryckutjämnar. Jag kan iaf öppna o stänga hur jag vill, rätt intressant att öppna där för jag hör min andning väldigt tydligt när jag gör det. Men generellt sett så är det ju stängt men tryckutjämnas väl lite då o då per automatik ja.

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden
 
Inlägg: 15188
Blev medlem: 2003-10-08
Ort: 08

Re: Varför låter avmagnetiserad CD bättre?

Inläggav Harryup » 2019-03-27 13:20

Tell skrev:Finns ju nån muskel mellan typ käften o öronen som man använder när man tryckutjämnar. Jag kan iaf öppna o stänga hur jag vill, rätt intressant att öppna där för jag hör min andning väldigt tydligt när jag gör det. Men generellt sett så är det ju stängt men tryckutjämnas väl lite då o då per automatik ja.


Oja, inte bara en muskel som är inblandad.

Användarvisningsbild
KentLindqvist
fd Korksniff
 
Inlägg: 929
Blev medlem: 2009-04-12

Re: Varför låter avmagnetiserad CD bättre?

Inläggav KentLindqvist » 2019-03-27 18:28

Harryup skrev:Fick besvär i mitt vänstra öra efter den senaste av mina otaliga flygningar. Lät distorderat och som ett slags lock för örat med kontinuerlig hörselnedsättning. Rådet av en öron- näs- och halsläkare var tryckutjämna 30 gånger om dagen i 14 dagar. Dvs. håll för näsan och bygg upp tryck i öronen och sedan svälj. Finns muskler som kan sluta fungera eller fungera riktigt dåligt om de blir utsatta för lite onormalt tryck ett tag och då går de i "baklås". Men går att återuppväcka med hjälp av tryckutjämning. Nu 5 veckor senare så känns det som att örat snart är bra igen men låter fortfarande lite distat på lite högre nivå vare sig det är tal eller musik. Och 30 ggr om dagen kommer man ihåg jättelätt, not.

/Harryup


När jag hade en "flanger" i mitt ena öra botade jag det med nässpray och öronpropp.
Har för mig att det gick över hyfsat snabbt!
HIFI är det nya varg.

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden
 
Inlägg: 15188
Blev medlem: 2003-10-08
Ort: 08

Re: Varför låter avmagnetiserad CD bättre?

Inläggav Harryup » 2019-03-27 19:38

Tyvärr inte samma sak. Var hos farbror doktorn som undersökte noga. Så tryckutjämningar under flera veckor var det som gällde.

Föregående

Återgå till Generellt om hifi


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 23 gäster