Varför låter avmagnetiserad CD bättre?

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
olaume
 
Inlägg: 273
Blev medlem: 2011-05-14

Varför låter avmagnetiserad CD bättre?

Inläggav olaume » 2019-03-12 21:20

Av alla hokuspokus-ljudförbättringar jag har prövat, är avmagnetisering av CD-skivor den enda som haft någon märkbar effekt (utöver att tvätta vinylskivorna förstås, men det räknar jag dock inte som hokuspokus). Ljudet blir större, rumsåtergivningen mer transparent och basen mer fokuserad. Kort sagt, det är roligare att lyssna. Idén fick jag efter en artikel i Hifi&Musik under tidigt 90-tal. Övriga tidstypiska metoder, typ att måla skivorna med grön penna, gav mindre eller ingen märkbar effekt. Jag har även testat på en opartisk lyssnare som direkt märkte skillnaden. Jag tror alltså inte att det enbart handlar om placebo.
Det ena kruxet är att få tag på en kraftig avmagnetiserare, de växer inte på träd längre. Det andra kruxet är att jag absolut inte begriper hur ljudförbättringen uppstår. Visst, magnetism kan kanske störa några kretsar i spelaren. Men en CD kan väl inte bli magnetisk? Därför kallar jag metoden för hokuspokus, men kör numera regelbundet skivorna i en avmagnetiserare som är så kraftig att säkringarna ibland brinner. Kan någon förklara hur detta fungerar?
Senast redigerad av olaume 2019-03-13 11:24, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer
 
Inlägg: 19053
Blev medlem: 2003-10-03
Ort: Metropolis, men passet är från Moskva

Re: Varför låter avmagnetiserad CD bättre?

Inläggav Max_Headroom » 2019-03-12 22:07

Skillnaden uppstår i lyssnaren, inte i skivorna.
Denna signatur är endast för privat bruk. Vänligen läs ej!

Användarvisningsbild
olaume
 
Inlägg: 273
Blev medlem: 2011-05-14

Re: Varför låter avmagnetiserad CD bättre?

Inläggav olaume » 2019-03-12 22:15

Max_Headroom skrev:Skillnaden uppstår i lyssnaren, inte i skivorna.

Vanlig förklaring. Men i detta fall tror jag inte på den. Om det bara handlar om placebo finns det andra åtgärder som borde göra större skillnad eftersom de är lättare att förstå fysikaliskt.

Användarvisningsbild
Cortado
Redaktör
 
Inlägg: 2242
Blev medlem: 2012-01-08

Re: Varför låter avmagnetiserad CD bättre?

Inläggav Cortado » 2019-03-12 22:20

Den här kommer nog förr eller senare;

"Ställer du upp på ett blindtest?"

Om svaret på den frågan är nej så kan man nog se tråden som avklarad. Folk här kommer vilja vetenskapligt ta reda på om du kan höra skillnaden och/eller vetenskapligt bevisa eller åtminstone förklara varför det inte går att höra skillnaden. Skulle nog överväga om detta bör diskuteras. :)

jansch
 
Inlägg: 3675
Blev medlem: 2009-05-01

Re: Varför låter avmagnetiserad CD bättre?

Inläggav jansch » 2019-03-12 22:48

olaume skrev:Av alla hokuspokus-ljudförbättringar jag har prövat, är avmagnetisering av CD-skivor den enda som haft någon märkbar effekt (utöver att tvätta vinylskivorna förstås, men det räknar jag dock inte som hokuspokus). Ljudet blir större, rumsåtergivningen mer transparent och basen mer fokuserad. Kort sagt, det är roligare att lyssna. Idén fick jag efter en artikel i Hifi&Musik under tidigt 90-tal. Övriga tistypiska metoder, typ att måla skivorna med grön penna, gav mindre eller ingen märkbar effekt. Jag har även testat på en opartisk lyssnare som direkt märkte skillnaden. Jag tror alltså inte att det enbart handlar om placebo.
Det ena kruxet är att få tag på en kraftig avmagnetiserare, de växer inte på träd längre. Det andra kruxet är att jag absolut inte begriper hur ljudförbättringen uppstår. Visst, magnetism kan kanske störa några kretsar i spelaren. Men en CD kan väl inte bli magnetisk? Därför kallar jag metoden för hokuspokus, men kör numera regelbundet skivorna i en avmagnetiserare som är så kraftig att säkringarna ibland brinner. Kan någon förklara hur detta fungerar?


CD skivor lagrar digitalt och har en felkorrigering, dvs CIRC. CIRC är enkelt uttryckt en kontroll av att ALLA bit:s (alla "ettor" och alla "nollor") är rätt avlästa. I normalfall kommer alla bit:s ( ettor o nollor) bli korrekt lästa. Det finns ca 5 miljarder bit:s på en CD!

Du kan jämföra säkerheten med att t.ex skriva ditt personnummer fel eller en OCR kod fel i en bankgiroinbetalning - mottagaren kommer aldrig acceptera detta utan ber dej prova igen tills det blir rätt.

Dessutom, CD Läsaren är optisk o påverkas inte av magnetism .Skivan kan ej heller magnetiseras.

Varför går då säkringen ibland? jo, en enkel avmagnetiserare består av en spole med järnkärna. När du slår på den har den väldigt stor "startström".

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait
 
Inlägg: 26589
Blev medlem: 2011-09-17
Ort: Metropolen Hallstahammar

Re: Varför låter avmagnetiserad CD bättre?

Inläggav hifikg » 2019-03-12 23:00

Blindtestat?

Dags att dra fram den gamla defluxern ur gömmorna :)
nää...
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
Morello
 
Inlägg: 34863
Blev medlem: 2003-05-19
Ort: Stockholm/Täby

Re: Varför låter avmagnetiserad CD bättre?

Inläggav Morello » 2019-03-12 23:01

olaume skrev:
Max_Headroom skrev:Skillnaden uppstår i lyssnaren, inte i skivorna.

Vanlig förklaring. Men i detta fall tror jag inte på den. Om det bara handlar om placebo finns det andra åtgärder som borde göra större skillnad eftersom de är lättare att förstå fysikaliskt.


Undersök medelst blindtest istället för att efterfråga förklaringar på sådant som inte existerar.
Driver: SYBARITE AUDIO
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
PerStromgren
 
Inlägg: 28050
Blev medlem: 2005-03-25
Ort: Karlstad

Re: Varför låter avmagnetiserad CD bättre?

Inläggav PerStromgren » 2019-03-12 23:03

Det är ju rätt att kolla om det blir någon skillnad på datat som kommer från CD:n. Rippa den först utan avmagnetisering. Avmagnetisera och rippa igen till en annan fil. Jämför filerna. Är de inte identiska har avmagnetiseringen ändrat något, som möjligen går att höra. Om detta skett, bör man då också börja undersöka experimentet mer noga...
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
Cortado
Redaktör
 
Inlägg: 2242
Blev medlem: 2012-01-08

Re: Varför låter avmagnetiserad CD bättre?

Inläggav Cortado » 2019-03-12 23:16

PerStromgren skrev:Det är ju rätt att kolla om det blir någon skillnad på datat som kommer från CD:n. Rippa den först utan avmagnetisering. Avmagnetisera och rippa igen till en annan fil. Jämför filerna. Är de inte identiska har avmagnetiseringen ändrat något, som möjligen går att höra. Om detta skett, bör man då också börja undersöka experimentet mer noga...


+1

jansch
 
Inlägg: 3675
Blev medlem: 2009-05-01

Re: Varför låter avmagnetiserad CD bättre?

Inläggav jansch » 2019-03-12 23:44

olaume skrev:
Max_Headroom skrev:Skillnaden uppstår i lyssnaren, inte i skivorna.

Vanlig förklaring. Men i detta fall tror jag inte på den. Om det bara handlar om placebo finns det andra åtgärder som borde göra större skillnad eftersom de är lättare att förstå fysikaliskt.


Se mitt förra inlägg.

Det som kan vara svårt för personer som inte har kunskapen om tekniken är att förstå hur enkel och genialisk digital teknik är. En CIRC är löjligt bra kontroll på att CD:n är rätt avläst.
Dålig liknelse: "Jag har anställt 3500 korrekturläsare så att ja ska kunna vara någorlunda säker på att ordet/förkortningen "CD" är rättstavat.

Det som också är svårt att förstå är att fel i den digitala världen inte kan "översättas till ord som "bättre mellanregister" eller "basen låter fastare" eller "nu framträder cymbalerna bättre." eller "ljudet är luftigare o mer trasparent"
Dålig liknelse: "Bilen går mycket bättre i kurvorna nu när jag har installerat elektrisk garageport"

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick
 
Inlägg: 32008
Blev medlem: 2004-07-15
Ort: Bromma-Stockholm

Re: Varför låter avmagnetiserad CD bättre?

Inläggav Bill50x » 2019-03-13 00:57

Avmagnetisering av CD's har figurerat tidigare. Jag tänkte redan då att det kan finnas en möjlig förklaring (som ju då borde kunna detekteras med PS förslag eller bara lysg på de två filerna). Min tanke då var att om en CD är uppladdad med statisk elektricitet, vilket då skapar ett magnetiskt fält, så kommer detta att variera kraftigt över skivans yta. Detta eftersom plast inte leder ström och någon utjämning inte sker i materialet. Man kan mao ha ett par tusen volt plus i ena änden av skivan och ett antal volt minus bara en liten bit ifrån eller på motstående sida.

Vad händer då när denna skiva roterar inne i cd-spelaren? Jo, det kommer bli ett växlande fält i takt med skivans rotation. Dvs fältet kan växla multipla gånger under ett skivvarv, eller bara en gång, beroende på hur den negativa och positiva uppladdningen är spridd på skivytan. Detta växlande fält borde rent teoretiskt kunna påverka kringliggande elektronik. Om detta är hörbart eller inte kan ni andra strida om :-)

Men, plast kan man inte ladda ur med en avmagnetiseringsapparat, till detta behövs en jonisator. Och nu handlade det om avmagnetisering. Detta förutsätter ju att skivan innehåller magnetisk metall som då ska neutraliseras. Aluminium och guld tillhör inte sådana metaller såvitt jag vet, även om jag läst om att det kan finnas spår av sådant (magnetisk metall) i en CD.

/ B
När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet.

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait
 
Inlägg: 26589
Blev medlem: 2011-09-17
Ort: Metropolen Hallstahammar

Re: Varför låter avmagnetiserad CD bättre?

Inläggav hifikg » 2019-03-13 02:00

Jag tror mer på Patricks klumpar

Bild
Sitter nöjd :)

JM
 
Inlägg: 4817
Blev medlem: 2011-08-13

Re: Varför låter avmagnetiserad CD bättre?

Inläggav JM » 2019-03-13 08:08

olaume skrev:Av alla hokuspokus-ljudförbättringar jag har prövat, är avmagnetisering av CD-skivor den enda som haft någon märkbar effekt (utöver att tvätta vinylskivorna förstås, men det räknar jag dock inte som hokuspokus). Ljudet blir större, rumsåtergivningen mer transparent och basen mer fokuserad. Kort sagt, det är roligare att lyssna. Idén fick jag efter en artikel i Hifi&Musik under tidigt 90-tal. Övriga tistypiska metoder, typ att måla skivorna med grön penna, gav mindre eller ingen märkbar effekt. Jag har även testat på en opartisk lyssnare som direkt märkte skillnaden. Jag tror alltså inte att det enbart handlar om placebo.
Det ena kruxet är att få tag på en kraftig avmagnetiserare, de växer inte på träd längre. Det andra kruxet är att jag absolut inte begriper hur ljudförbättringen uppstår. Visst, magnetism kan kanske störa några kretsar i spelaren. Men en CD kan väl inte bli magnetisk? Därför kallar jag metoden för hokuspokus, men kör numera regelbundet skivorna i en avmagnetiserare som är så kraftig att säkringarna ibland brinner. Kan någon förklara hur detta fungerar?

Jag är glad att du tar upp ämnet med dina personliga erfarenheter av vad som ger ett bättre ljud!

Du är inte ensam. Många inte helt obekanta aktörer beskriver liknande erfarenheter av ljudförbättrande åtgärder här på faktiskt.io utan få den kritiska granskning du utsätts för. Dessa erfarenheter har inte heller skärskådats med dubbel blindstudier.
Erfarenheterna har till skillnad från dina erfarenheter upphöjts till fakta. Kontexten hur de ur en objektiv synvinkel likvärdiga erfarenheterna presenteras är helt avgörande om erfarenheterna skall uppfattas som sanna eller falska i en objektiv mening.

JM
Neuroscientist. Emotional Beauty is in the Ear of the Listener. "Kill your darlings" => scientific evolution.

Användarvisningsbild
Morello
 
Inlägg: 34863
Blev medlem: 2003-05-19
Ort: Stockholm/Täby

Re: Varför låter avmagnetiserad CD bättre?

Inläggav Morello » 2019-03-13 08:34

Vad syftar du på JM?
Driver: SYBARITE AUDIO
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer
 
Inlägg: 19053
Blev medlem: 2003-10-03
Ort: Metropolis, men passet är från Moskva

Re: Varför låter avmagnetiserad CD bättre?

Inläggav Max_Headroom » 2019-03-13 09:21

olaume skrev:
Max_Headroom skrev:Skillnaden uppstår i lyssnaren, inte i skivorna.

Vanlig förklaring. Men i detta fall tror jag inte på den. Om det bara handlar om placebo finns det andra åtgärder som borde göra större skillnad eftersom de är lättare att förstå fysikaliskt.


Som t.ex.?
Denna signatur är endast för privat bruk. Vänligen läs ej!

MorganM
 
Inlägg: 1717
Blev medlem: 2008-11-15
Ort: Enköping

Re: Varför låter avmagnetiserad CD bättre?

Inläggav MorganM » 2019-03-13 09:31

Hur avmagnitiserar du en cd skiva?
Oppo 105D,Holografic Audio pre two fullbredd,Cr 80es,Ulc 1,2,pi60,px2,2st Holographic Audio Amp twenty.

JM
 
Inlägg: 4817
Blev medlem: 2011-08-13

Re: Varför låter avmagnetiserad CD bättre?

Inläggav JM » 2019-03-13 09:33

Morello skrev:Vad syftar du på JM?

Kritiskt tänkande!
Det subjektiva går i vissa fall göra objektivt.
Det skenbart objektiva är i flera fall ytterst subjektivt.
Med upprepade pseudovetenskaplika ord och resonemang har vissa aktörer skapat en svans av troende. Mellan de skenbart objektiva generella erfarenheterna finns inslag av sanna objektiva inlägg vilka försvårar bedömningen.

JM
Neuroscientist. Emotional Beauty is in the Ear of the Listener. "Kill your darlings" => scientific evolution.

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait
 
Inlägg: 26589
Blev medlem: 2011-09-17
Ort: Metropolen Hallstahammar

Re: Varför låter avmagnetiserad CD bättre?

Inläggav hifikg » 2019-03-13 10:09

Ska man ljuga/fabulera så bör man hålla sig nära sanningen, i den mån den finns, och gärna väva in oomkullrunkeliga fakta i sin "story".
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
DVD-ai
 
Inlägg: 15350
Blev medlem: 2008-03-30
Ort: Stockholms skärgård

Re: Varför låter avmagnetiserad CD bättre?

Inläggav DVD-ai » 2019-03-13 11:00

Kan denna tråd gärna INTE blir en ”JM råkar i luvven på en svansföljd, självutnämda auktoritet och fabulerande aktör för femhundratretiofjärde gången”....

Enklast för att undvika detta är att JM slutar att skriva sådant som här över, forumet skulle bli mycket mer trivsamt om JM istället bemöter denna/ dessa fabulerande tomtar med argument och sakfrågor istället, och inte vänder ryggen till när han tycker det är för mycket egna erfarenheter eller tester (som ej hänvisas till en forskningsrapport som just JM kan få tag på) inblandat i diskussionen.
Och ej heller kastar skrit omkring sig... det är så onödigt och tråkigt när någon kastar skit på någon, oavsett vem som kastar skit på någon annan.
Oavsett vem som började... skiten kladdar liksom av sig även på andra som bara råkar vara inärheten också och det är inte speciellt omtänksamt eller trevligt.
Ska det kastas skit så är det bäst att sådant avhandlas mellan fyra ögon eller som minst över telefon direkt med personan ifråga, då förbättras siktet och skiten hamnar exakt där den ska !
Och alla orsaker till skitkastandet kan ju kanske råka lösas på en gång också :)
Senast redigerad av DVD-ai 2019-03-13 11:04, redigerad totalt 2 gånger.
Mvh//David
Klar och nyfiken på annat !

"Att mäta är att få svar på hur det man mäter, mäter"

jansch
 
Inlägg: 3675
Blev medlem: 2009-05-01

Re: Varför låter avmagnetiserad CD bättre?

Inläggav jansch » 2019-03-13 11:01

Bill50x skrev:Avmagnetisering av CD's har figurerat tidigare. Jag tänkte redan då att det kan finnas en möjlig förklaring (som ju då borde kunna detekteras med PS förslag eller bara lysg på de två filerna). Min tanke då var att om en CD är uppladdad med statisk elektricitet, vilket då skapar ett magnetiskt fält, så kommer detta att variera kraftigt över skivans yta. Detta eftersom plast inte leder ström och någon utjämning inte sker i materialet. Man kan mao ha ett par tusen volt plus i ena änden av skivan och ett antal volt minus bara en liten bit ifrån eller på motstående sida.

Vad händer då när denna skiva roterar inne i cd-spelaren? Jo, det kommer bli ett växlande fält i takt med skivans rotation. Dvs fältet kan växla multipla gånger under ett skivvarv, eller bara en gång, beroende på hur den negativa och positiva uppladdningen är spridd på skivytan. Detta växlande fält borde rent teoretiskt kunna påverka kringliggande elektronik. Om detta är hörbart eller inte kan ni andra strida om :-)

Men, plast kan man inte ladda ur med en avmagnetiseringsapparat, till detta behövs en jonisator. Och nu handlade det om avmagnetisering. Detta förutsätter ju att skivan innehåller magnetisk metall som då ska neutraliseras. Aluminium och guld tillhör inte sådana metaller såvitt jag vet, även om jag läst om att det kan finnas spår av sådant (magnetisk metall) i en CD.

/ B


Det reflekterade materialet i CD:n är väl metall ? Om så borde CD:n inte kunna bli ojämt statiskt uppladdad.

Är det nickel i det reflekterande materialet? Ser oftast ut som silver men det är en gissning.

En statisk urladddning som du pratar om måste då ske efter CIRC annars spelar det nog ingen roll. Man tar ju också i skivan så förutsättningarna för statisk laddning är ju inte bra.

Det som dock är viktigast: Musiken låter inte bättre eller sämre, det kanske kan "knastra till" av en störning i de analoga delarna i cd-spelaren. Fortfarande dock väldigt osannolikt enligt min mening.

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick
 
Inlägg: 32008
Blev medlem: 2004-07-15
Ort: Bromma-Stockholm

Re: Varför låter avmagnetiserad CD bättre?

Inläggav Bill50x » 2019-03-13 11:28

jansch skrev:Det reflekterade materialet i CD:n är väl metall ? Om så borde CD:n inte kunna bli ojämt statiskt uppladdad.

Är det nickel i det reflekterande materialet? Ser oftast ut som silver men det är en gissning.

En statisk urladddning som du pratar om måste då ske efter CIRC annars spelar det nog ingen roll. Man tar ju också i skivan så förutsättningarna för statisk laddning är ju inte bra.

Det som dock är viktigast: Musiken låter inte bättre eller sämre, det kanske kan "knastra till" av en störning i de analoga delarna i cd-spelaren. Fortfarande dock väldigt osannolikt enligt min mening.

Det reflekterande materialet i en CD är normalt aluminium. Oavsett att aluminium leder ström så gör inte plasten det. Du kan tex koppla (uppladdad) plast till jord men en uppladdning kvarstår. Förutom jonisering finns även alternativet fukt. Med fukt på plastytan (statisk elektricitet är ett ytfenomen) så avges eventuell laddning till den omgivande luften. Det är precis vad sk antistatvätskor gör, de binder fukt till den yta där sådan applicerats. Sköljmedel till tvätten innehåller bland annat sådan vätska men även smörjmedel så fibrerna i textilen glider lättare mot varandra och därmed inte laddas upp lika lätt.

Av samma anledning laddas en skiva inte ur bara för att tu tar i den. Och nej, det kommer inte bara att "knastra till" för jag pratade/skrev inte om en statisk urladdning av en skiva (även OM en sådan kan ske under ogynsamma förhållanden), jag skrev om det växlande fält som skapas av en skiva som har olika laddningar i olika delar och som roterar med några hundra varv i minuten, vilket är något helt annat. Jag har testat att gnida på en vinylskiva och därefter uppmätt över 5 tusen volt i ena änden och nära noll i den andra. Jag ska någon gång testa med en CD, när jag orkar uppbringa tillräckligt med energi för detta.

/ B

PS - För att vara extra tydlig: Jag har inte testat några av mina teorier och har alltså inga lyssningsintryck att redovisa. Vad jag menar är att man inte automatiskt ska avfärda alla upplevda skillnader med tweaks utan kanske vara lite öppen för förklaringar.
Senast redigerad av Bill50x 2019-03-13 11:37, redigerad totalt 1 gång.
När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet.

Användarvisningsbild
sprudel
ADHB
 
Inlägg: 9562
Blev medlem: 2008-01-20
Ort: Göteborg

Re: Varför låter avmagnetiserad CD bättre?

Inläggav sprudel » 2019-03-13 11:34

jansch skrev:
Bill50x skrev:Avmagnetisering av CD's har figurerat tidigare. Jag tänkte redan då att det kan finnas en möjlig förklaring (som ju då borde kunna detekteras med PS förslag eller bara lysg på de två filerna). Min tanke då var att om en CD är uppladdad med statisk elektricitet, vilket då skapar ett magnetiskt fält, så kommer detta att variera kraftigt över skivans yta. Detta eftersom plast inte leder ström och någon utjämning inte sker i materialet. Man kan mao ha ett par tusen volt plus i ena änden av skivan och ett antal volt minus bara en liten bit ifrån eller på motstående sida.

Vad händer då när denna skiva roterar inne i cd-spelaren? Jo, det kommer bli ett växlande fält i takt med skivans rotation. Dvs fältet kan växla multipla gånger under ett skivvarv, eller bara en gång, beroende på hur den negativa och positiva uppladdningen är spridd på skivytan. Detta växlande fält borde rent teoretiskt kunna påverka kringliggande elektronik. Om detta är hörbart eller inte kan ni andra strida om :-)

Men, plast kan man inte ladda ur med en avmagnetiseringsapparat, till detta behövs en jonisator. Och nu handlade det om avmagnetisering. Detta förutsätter ju att skivan innehåller magnetisk metall som då ska neutraliseras. Aluminium och guld tillhör inte sådana metaller såvitt jag vet, även om jag läst om att det kan finnas spår av sådant (magnetisk metall) i en CD.

/ B


Det reflekterade materialet i CD:n är väl metall ? Om så borde CD:n inte kunna bli ojämt statiskt uppladdad.

Är det nickel i det reflekterande materialet? Ser oftast ut som silver men det är en gissning.

En statisk urladddning som du pratar om måste då ske efter CIRC annars spelar det nog ingen roll. Man tar ju också i skivan så förutsättningarna för statisk laddning är ju inte bra.

Det som dock är viktigast: Musiken låter inte bättre eller sämre, det kanske kan "knastra till" av en störning i de analoga delarna i cd-spelaren. Fortfarande dock väldigt osannolikt enligt min mening.


Hur har du kommit fram till din slutsats? Empiriskt? Alltså provat detta experimentellt?
It ain't what you don't know that gets you into trouble. It's what you know for sure that just ain't so.

M.Twain

Perhaps you say that it's not accurate? I say it's entertainment!

© 2012 Nelson Pass

jansch
 
Inlägg: 3675
Blev medlem: 2009-05-01

Re: Varför låter avmagnetiserad CD bättre?

Inläggav jansch » 2019-03-13 11:45

PerStromgren skrev:Det är ju rätt att kolla om det blir någon skillnad på datat som kommer från CD:n. Rippa den först utan avmagnetisering. Avmagnetisera och rippa igen till en annan fil. Jämför filerna. Är de inte identiska har avmagnetiseringen ändrat något, som möjligen går att höra. Om detta skett, bör man då också börja undersöka experimentet mer noga...


Per - Detta är ju ett jättebra sätt att visa hur bra digitaltekniken är. Jag tror dock inte att en sådan test påverka personer som tror på att ljudet/ljudkvaliten blir bättre med avmagnetisering. Ett sådant test uppvisar ju bara vad som gäller för den testmiljön, inte deras CD:ar och CDspelare.

Egen kunskap och egna "aha upplevelser" brukar oftast vara bättre än att behöva lita på någon annan. Att själv konstatera att det här inte kan stämma.
Att som i mitt dåliga exempel i tidigare inlägg konstatera: "bilen kan väl inte gå bättre i kurvorna för att jag har installerat elektrisk garageport.

Viktigt!
Tråden handlar om att ljudet skulle bli bättre..... inte t.ex om något enskilt statiskt knaster eller liknande. OM nu någon skulle upptäcka i test att ett par 100 bits trots allt är felaktiga - skulle ljudet /lyssningsintrycket/musiken bli bättre utan dessa bitfel?

Tangband
Semesterfirare
 
Inlägg: 8841
Blev medlem: 2017-11-28

Re: Varför låter avmagnetiserad CD bättre?

Inläggav Tangband » 2019-03-13 12:15

olaume skrev:Av alla hokuspokus-ljudförbättringar jag har prövat, är avmagnetisering av CD-skivor den enda som haft någon märkbar effekt (utöver att tvätta vinylskivorna förstås, men det räknar jag dock inte som hokuspokus). Ljudet blir större, rumsåtergivningen mer transparent och basen mer fokuserad. Kort sagt, det är roligare att lyssna. Idén fick jag efter en artikel i Hifi&Musik under tidigt 90-tal. Övriga tidstypiska metoder, typ att måla skivorna med grön penna, gav mindre eller ingen märkbar effekt. Jag har även testat på en opartisk lyssnare som direkt märkte skillnaden. Jag tror alltså inte att det enbart handlar om placebo.
Det ena kruxet är att få tag på en kraftig avmagnetiserare, de växer inte på träd längre. Det andra kruxet är att jag absolut inte begriper hur ljudförbättringen uppstår. Visst, magnetism kan kanske störa några kretsar i spelaren. Men en CD kan väl inte bli magnetisk? Därför kallar jag metoden för hokuspokus, men kör numera regelbundet skivorna i en avmagnetiserare som är så kraftig att säkringarna ibland brinner. Kan någon förklara hur detta fungerar?


Min egen erfarenhet med avmagnetiserande av en cd-skiva skedde i en hifibutik på 90-talet.
Jag fick först lyssna på en låt- försäljaren bjöd mig sedan på en kopp kaffe med scottska kakor medan han avmagnetiserade cd-skivan.
Jag drack kaffet och upplevde att den avmagnetiserade skivan lät bättre :) .

Såhär i efterhand har jag förstått att det förbättrade upplevda ljudet inte berodde på avmagnetiseringen utan på kaffets inverkan. Dessutom - lyssnar du på okänd musik två gånger kommer du alltid föredra den andra lyssningen- hjärnan lär sig tolka musiken bättre andra gången. Vissa butiker använder tekniken vid försäljning. Inga namn nämnda.

Resultatet hade troligen blivit likadant om jag haft höga förväntning på tweaken, druckit juice eller scottsk whiskey 8)
Det är väldigt lätt att lura hjärnan.

Om du är säker på att avmagnetisering fungerar- bjud in en kompis och jämför två identiska skivor varav en är avmagnetiserad utan att kompisen vet vilken han lyssnar på. Spela den avmagnetiserade skivan först. Din kompis kommer att föredra den andra lyssningen 8)
Senast redigerad av Tangband 2019-03-13 12:36, redigerad totalt 4 gånger.

MorganM
 
Inlägg: 1717
Blev medlem: 2008-11-15
Ort: Enköping

Re: Varför låter avmagnetiserad CD bättre?

Inläggav MorganM » 2019-03-13 12:26

MorganM skrev:Hur avmagnitiserar du en cd skiva?


Ingen som vet?
Tänkte man åtminstone kunde prova :) .
Oppo 105D,Holografic Audio pre two fullbredd,Cr 80es,Ulc 1,2,pi60,px2,2st Holographic Audio Amp twenty.

Tangband
Semesterfirare
 
Inlägg: 8841
Blev medlem: 2017-11-28

Re: Varför låter avmagnetiserad CD bättre?

Inläggav Tangband » 2019-03-13 12:28

MorganM skrev:
MorganM skrev:Hur avmagnitiserar du en cd skiva?


Ingen som vet?
Tänkte man åtminstone kunde prova :) .


Man använder en defluxer för tonhuvudet i kassettbandspelare. Rotera den i cirklar en halv cm från skivan.
Du ska absolut prova- testa gärna med två likadana cd-skivor, avmagnetisera den ena.

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann
 
Inlägg: 39703
Blev medlem: 2007-04-17
Ort: Härnösand

Re: Varför låter avmagnetiserad CD bättre?

Inläggav petersteindl » 2019-03-13 12:31

Om det skulle gå att avmagnetisera en cd-skiva så skulle det även kunna gå att magnetisera en cd-skiva. :)
Ni får gärna berätta hur ni magnetiserar cd-skivor.

Mvh
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

jansch
 
Inlägg: 3675
Blev medlem: 2009-05-01

Re: Varför låter avmagnetiserad CD bättre?

Inläggav jansch » 2019-03-13 12:40

sprudel - bitfel som uppträder sporadisk går inte att jämföra med distorsion som uppstår i den analoga världen. Detta handlar ju inte om ett "statiskt" fel i t.ex. en D/A omvandlare.
En CIRC är matematiskt så bra på att hitta fel och rätta till (omläsning) att felaktiga bitar uppstår är små på icke föstörda skivor. Om jag minns rätt görs ibland etrapolering men inte systematiskt.

Återigen, tråden handlar om musiken låter bättre/sämre.

Är skivan skadad vet du ju vad som händer .

Varför inte göra ett prov!
Ta en cd och"tumma på den" och lyssna av den. Dra lite stålull försiktigt över de inre spåren - lyssna. Lite mer stålull på samma ställe - lyssna. Håll på så tills du får problem med ljudet.

Hur lät de när ljudet inte längre "blev rätt"?

Innan du hör nåt fel på skivan har CIRC "jobbat skiten ur sig" och gjort otroliga mängder av omläsningar ända tills det inte funkar längre.

Svaret blir:
- Digitala världen går inte att översätta till hur vi hör - t.ex harmonisk dist, alltså "statisk"
- lyssna på när det blir "felläsning" av en CD. Bästa sättet att uppleva det själv.

Användarvisningsbild
olaume
 
Inlägg: 273
Blev medlem: 2011-05-14

Re: Varför låter avmagnetiserad CD bättre?

Inläggav olaume » 2019-03-13 12:59

Tangband skrev:
MorganM skrev:
MorganM skrev:Hur avmagnitiserar du en cd skiva?


Ingen som vet?
Tänkte man åtminstone kunde prova :) .


Man använder en defluxer för tonhuvudet i kassettbandspelare. Rotera den i cirklar en halv cm från skivan.
Du ska absolut prova- testa gärna med två likadana cd-skivor, avmagnetisera den ena.


Min erfarenhet är att effekten på avmagnetiseraren har stor betydelse för skillnaden i ljud. Tvivlar därför på att en liten defluxer gör någon märkbar skillnad. Nu kör jag med en 35 kilos "Forsmark"-bulk eraser för band av märket Weircliffe från tidigt 60-tal. De är tyvärr inte lätta att få tag på numera, jag lyckades hitta denna i Tyskland. Har man gott om pengar kan man annars köpa en ny maskin från Svalander för samma ändamål, https://www.svalander.se/tips_fakta/hif ... tisera-lp/. Furutech är bra på att ta hutlöst betalt för självklarheter. I High fidelity presenterades ett försök till teori till hur det fungerar https://www.svalander.se/local/site/fil ... eljud2.pdf. Ingen aning om den fysikaliska grunden, men min upplevelse är att det faktiskt gör skillnad. Vilket inte exempelvis grön penna gör, fast det är lättare att förklara fysiken bakom den, att dämpa reflexer som kan störa optiken.

Användarvisningsbild
ErikAndersson
 
Inlägg: 588
Blev medlem: 2006-04-02

Re: Varför låter avmagnetiserad CD bättre?

Inläggav ErikAndersson » 2019-03-13 13:05

Magnetisk plast! För ett antal år sedan var det på tapeten att avmagnetisera vinylskivor, naturligtvis fanns de som upplevde en skillnad. hur blir det med oss som spelar från datafiler, skall hårdisken avmagnetiseras?
Delansvarig för den "nya rörvågen" på 1980 talet. erikasson@telia.com

Nästa

Återgå till Generellt om hifi


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 12 gäster