Biosalong och konsertlokal kan inte skapa en övertygande intimitet i ljudet likt viskningar kan i verkligheten.
Matt Lieber, vd för Gimlet, som producerat mer än 2000 olika podcaster, vet vad det är som driver den lojala lyssningen:
– Folk vill höra en bra story. De vill lära sig något nytt. De vill ha en vän att hänga med. Det finns en intimitet i podcastmediet som är unik.
– De som lyssnar på podcast hos oss lägger i snitt dubbelt så lång tid på plattformen som icke-podcastlyssnarna. De lyssnar också på mer musik, vilket är intressant, säger Dawn Ostroff (Spotify).
https://www.dn.se/ekonomi/sa-ska-spotif ... marknaden/
Viskningarnas intimitet är svåra att skapa även i våra mindre lyssningsrum. Sannolikt pga för dominerade reflexer i detta sammanhang. I mitt lilla vindsarbetsrum med snedtak på ca 10 m2 med Eneby 30 högtalarna i stereo placerade nära ca 2,2 m från lyssningspositionen och ca 1,2 m från närmaste vägg blir röster mer nära. Rösterna är mer närvarande i rummet. Viss kammarmusik flyttar in i rummet på ett mycket trevligt sätt. Direktljudet upplevs som nära och är klart dominerade relativt till reflexljudet. (Konfigurationen ger även få upplevda artefakter i ljudet hos personer viss partiell hörselnedsättning.)
Intimiteten i mitt lilla rum hämmar spatiala upplevelsen. Finns optimal konfiguration med både intimitet och spatial upplevelse?
Beaktande hur ljudet blir mer intimt med hjälp av högtalarkonfigurationen kan podkastens inneboende intimitet ytterllgare förstärkas.
Potentiell ny marknad?
JM