Läsa in SACD till dator

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann
 
Inlägg: 39779
Blev medlem: 2007-04-17
Ort: Härnösand

Re: Läsa in SACD till dator

Inläggav petersteindl » 2019-03-17 19:51

lennartj skrev:Jag har sett annonsen:
Oppo 103 Darbee Edition säljes, spelaren är dessutom regionsfri för både Blu-ray och DVD!
Prisidé 4500kr.

Men den duger inte, den har visserligen de bästa bildkretsarna, men den saknar de dubbla ESS-DACarna,
Det har bara modellerna med slutsiffra 5 i modellbeteckningen, som jag skrev i mitt förra inlägg.


Jag trodde inte du använde de inbyggda dacarna d v s att du använde extern dac.
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
sprudel
ADHB
 
Inlägg: 9599
Blev medlem: 2008-01-20
Ort: Göteborg

Re: Läsa in SACD till dator

Inläggav sprudel » 2019-03-17 21:00

lennartj skrev:Jag har sett annonsen:
Oppo 103 Darbee Edition säljes, spelaren är dessutom regionsfri för både Blu-ray och DVD!
Prisidé 4500kr.

Men den duger inte, den har visserligen de bästa bildkretsarna, men den saknar de dubbla ESS-DACarna,
Det har bara modellerna med slutsiffra 5 i modellbeteckningen, som jag skrev i mitt förra inlägg.


Du kan köpa min gamla Oppo 105 av Andreas som köpte den av mig, dock är lasern kass. Hade offert på 5000 kr att laga den, ersätta.
It ain't what you don't know that gets you into trouble. It's what you know for sure that just ain't so.

M.Twain

Perhaps you say that it's not accurate? I say it's entertainment!

© 2012 Nelson Pass

Användarvisningsbild
lennartj
 
Inlägg: 6392
Blev medlem: 2007-10-03
Ort: Göteborg

Re: Läsa in SACD till dator

Inläggav lennartj » 2019-03-17 23:39

petersteindl skrev:
lennartj skrev:Jag har sett annonsen:
Oppo 103 Darbee Edition säljes, spelaren är dessutom regionsfri för både Blu-ray och DVD!
Prisidé 4500kr.

Men den duger inte, den har visserligen de bästa bildkretsarna, men den saknar de dubbla ESS-DACarna,
Det har bara modellerna med slutsiffra 5 i modellbeteckningen, som jag skrev i mitt förra inlägg.


Jag trodde inte du använde de inbyggda dacarna d v s att du använde extern dac.

Nej, inte när jag spelar SACD, för Oppon (åtminstone min BDP-95) vägrar släppa ut någon DSD-data på
något interface, utan bara dekodade signaler, 2 kanaler balanserat via XLR och upp till 5.1 på de analoga
obalanserade utgångarna vilket är just vad jag vill åt.
Vad jag vet finns det ytterst få DACar på marknaden som kan hantera mer än 2 kanaler.

Min Mytek Stereo 192 DSD DAC använder jag för att spela PCM och 2-kanals DSD från NAS eller strömmande från PC.
Just Mytek har faktiskt en lösning för att spela multikanals DSD. Den finns i den vanliga Windows-drivrutinen
för USB-anslutning som kan hantera tre separata DACar, där man fritt kan allokera vilka kanaler man vill till
respektive DAC. Det blir minst sagt komplext och dyrt även om man inte köper tre nya Manhattan-DACar för
ca. 60.000 SEK/styck. Hittills har jag inte hittat något som säger att DACarna måste vara identiska.
En möjlig lösning vore i så fall att bara komplettera med en Brooklyn+ DAC (för 21.500 SEK) som jag ändå
är nyfiken på för dess MQA och roon-stöd, och låta den ta hand om de vanliga vänster- och högerkanalerna
och allokera centerkanalen till min gamla DAC.
[size=50]Lyra Delos-Jelco SA-750D-Systemdek IIS, Oppo BDP-95, Mytek Stereo 192 DSD DAC, McIntosh C2300, ino cr80s+infra,Ezon PowerAmp,2x McIntosh MC75,Yamaha A-320, 4xOB52, 2xOA52.2,(2xB&W DM4),OD11[/size]

Användarvisningsbild
Johan_Lindroos
Mr Cliffhanger
 
Inlägg: 9638
Blev medlem: 2003-09-17
Ort: Stockholm

Re: Läsa in SACD till dator

Inläggav Johan_Lindroos » 2019-03-18 09:42

Frisk skrev:Ställer du spelaren på att skicka DSD -spåret som PCM ska det funka. Men det kräver ju att spelaren klarar det. Hur bra den konverteringen blir vet jag inte, säkert inte helt förlustfri.

Jag har spelat både stereo och flerkanals dsd/dsf med en liknande manick.


Går det att få en (multikanals) DSD-ström som (multikanals) PCM över HDMI? Kan du visa något exempel på en sådan spelare? Alternativt, kan du ge ett exempel på en spelare som kan t.ex. nedmixa en multikanals SACD till tvåkanalig PCM och sedan mata ut detta på S/PDIF?

Vad jag minns så behöver man välja CD-lagret som man vill ha ut någon signal som PCM över S/PDIF, vilket då kan vara en annan mastring dessutom. Men det kanske numera kan tillåtas fungera annorlunda på nyare Ultra-HD Bluray-spelare.

Själv har jag inte så många SACD så jag glömmer liksom bort hur det brukar vara att spela dem.
//Johan Lindroos

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden
 
Inlägg: 15188
Blev medlem: 2003-10-08
Ort: 08

Re: Läsa in SACD till dator

Inläggav Harryup » 2019-03-18 14:42

Jag har för mig att man digitalt inte får skicka ut något okodat med högre upplösning än 24/48 efter avtal med innehållsleverantörerna. Så därför kör leverantörer med HDMI och med olika specialkopplingar mellan sina gamla DVD-spelare och sina hembioreceivers. Eller som typ Meridian om man skall köra med dacar i högtalarna så är det inte okodat pcm som går i kabeln.

SACD går ju däremot att få ut ifrån en Oppo över HDMI även som PCM annars analogt, vill jag minnas.

/Harryup

Användarvisningsbild
lennartj
 
Inlägg: 6392
Blev medlem: 2007-10-03
Ort: Göteborg

Re: Läsa in SACD till dator

Inläggav lennartj » 2019-03-19 13:15

Harryup skrev:Jag har för mig att man digitalt inte får skicka ut något okodat med högre upplösning än 24/48 efter avtal med innehållsleverantörerna.
SACD går ju däremot att få ut ifrån en Oppo över HDMI även som PCM annars analogt, vill jag minnas.

/Harryup

Vilken Oppo är (var) det?
Jag har för mig att Oppo tog bort möjligheten från och med någon firmwarenivå?
Dessutom fanns det en fiffig konverterare från Atlona AT-HD577, liknande denna.
https://atlona.com/product/at-hd560dvi
som kunde ta in HDMI med både ljud och bild och separera dem till
var sitt interface och därmed leverera multikanalsljudet, troligen som PCM,
via toslink.
SPDIF har för dålig bandbredd.
Tyvärr utgick den snart ur sortimentet, troligen p.g.a. påtryckningar från mediabranschen.
En bekant hann dock köpa en innan de drogs in.
Dessvärre levererar Atlonan bara ljuddatat, men inga metadata, så processen att skapa
ett album per SACD som blir lika sökbart på den egna NASen som en vanlig CD
är så omständlig att han gav upp.
Jag vet inte om han har sålt den.
[size=50]Lyra Delos-Jelco SA-750D-Systemdek IIS, Oppo BDP-95, Mytek Stereo 192 DSD DAC, McIntosh C2300, ino cr80s+infra,Ezon PowerAmp,2x McIntosh MC75,Yamaha A-320, 4xOB52, 2xOA52.2,(2xB&W DM4),OD11[/size]

Föregående

Återgå till Generellt om hifi


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Adhoc och 16 gäster