Läsa in SACD till dator

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Morello
 
Inlägg: 34918
Blev medlem: 2003-05-19
Ort: Stockholm/Täby

Läsa in SACD till dator

Inläggav Morello » 2019-03-13 21:10

Som tråden lyder - hur "rippar" man en SACD?

Köpte ett album med Krall på SACD i hopp om att SACD-utgåvan är mindre komprimerad än dito CD.

Tacksam för tips.
Driver: SYBARITE AUDIO
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
mx
 
Inlägg: 10814
Blev medlem: 2010-09-18
Ort: Luleå

Re: Läsa in SACD till dator

Inläggav mx » 2019-03-13 21:21

På den tiden jag försökte rippa en SACD så fick man spela av skivan analogt. Skivorna innehåller väl även PCM-data och rippar du den med EAC till FLAC blir det väl en vanlig skiva?

Följer tråden med intresse. Nu för tiden finns det säkert stöd för att rippa DSD på något bra sätt. Kanske måste det resamplas dock?
Alea iacta est.

Användarvisningsbild
AndersP
 
Inlägg: 2246
Blev medlem: 2004-07-14
Ort: Gävle

Re: Läsa in SACD till dator

Inläggav AndersP » 2019-03-13 21:25

Har svårt att tänka mig att SACD'n är bättre. Pekka har mycket erfarenhet av detta. Satsa på en CD i förstautgåva.

Att rippa SACD är jävulskt meckigt. Jag tror man måste ha en första generationens jailbreakad Play Station 3 och även med denna mycket speciella utrustning är det svårt.
Om skivan har ett CD-lager kan din CD-rom känna igen detta och läsa åt dig, men alla SACD har inte detta.
Linkwitz Orion, Ino Audio a2 och piM

"I see you've got the blues in your alligator shoes"

Användarvisningsbild
mx
 
Inlägg: 10814
Blev medlem: 2010-09-18
Ort: Luleå

Re: Läsa in SACD till dator

Inläggav mx » 2019-03-13 21:26

AndersP skrev:Har svårt att tänka mig att SACD'n är bättre. Pekka har mycket erfarenhet av detta. Satsa på en CD i förstautgåva.

Att rippa SACD är jävulskt meckigt. Jag tror man måste ha en första generationens jailbreakad Play Station 3 och även med denna mycket speciella utrustning är det svårt.
Om skivan har ett CD-lager kan din CD-rom känna igen detta och läsa åt dig, men alla SACD har inte detta.

CD-lagret är väl PCM-data som är till för vanliga CD-spelare?
Alea iacta est.

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus
 
Inlägg: 19298
Blev medlem: 2005-07-15
Ort: Karlstad

Re: Läsa in SACD till dator

Inläggav AndreasArvidsson » 2019-03-13 21:30

Det går med speciel mjukvara på ett usb minne att rippa sacd via en oppo. Googla så hittar du.

Användarvisningsbild
mx
 
Inlägg: 10814
Blev medlem: 2010-09-18
Ort: Luleå

Re: Läsa in SACD till dator

Inläggav mx » 2019-03-13 21:34

AndreasArvidsson skrev:Det går med speciel mjukvara på ett usb minne att rippa sacd via en oppo. Googla så hittar du.

Vad får man för slutresultat? Blir varje rip identisk eller gör den någon typ av analog avläsning och sedan skapar en datafil?
Alea iacta est.

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus
 
Inlägg: 19298
Blev medlem: 2005-07-15
Ort: Karlstad

Re: Läsa in SACD till dator

Inläggav AndreasArvidsson » 2019-03-13 21:36

Det är inget digitalt analogt inrblandat så det bör bli samma var gång, men denna process är inget jag testat själv utan bara läst om. Man kan ju alltid använda en checksumma om verifiera.

Användarvisningsbild
mx
 
Inlägg: 10814
Blev medlem: 2010-09-18
Ort: Luleå

Re: Läsa in SACD till dator

Inläggav mx » 2019-03-13 21:37

AndreasArvidsson skrev:Det är inget digitalt iblandat så det bör bli samma var gång, men denna process är inget jag testat själv utan bara läst om. Man kan ju alltid använda en checksumma om verifiera.

Någonstans måste det ju vara digitalt inblandat? 8O

I övrigt tänker jag tvärtom, att filerna kanske skiljer lite om det är en analog avläsning. Inte i hur det låter, men checksumman blir kanske annorlunda.
Alea iacta est.

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus
 
Inlägg: 19298
Blev medlem: 2005-07-15
Ort: Karlstad

Re: Läsa in SACD till dator

Inläggav AndreasArvidsson » 2019-03-13 22:38

Skev fel, menade inget analogt.

Användarvisningsbild
Morello
 
Inlägg: 34918
Blev medlem: 2003-05-19
Ort: Stockholm/Täby

Re: Läsa in SACD till dator

Inläggav Morello » 2019-03-13 23:32

Det verkar krångligt, men tack för all respons!

Enligt Dr loudness så verkar SACD'n vara mindre mosat än CD-utgåvan på detta album.
Jag läste in CD-lagret från SACD-hybriden och jämförde med CD'n - dessa spår är identiska och söndermosade.
Jag hade givetvis hoppats på att även CD-lagret på hybriden skulle vara mindre stympat.

200 kr i runda arkivet. :)
Driver: SYBARITE AUDIO
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
Morello
 
Inlägg: 34918
Blev medlem: 2003-05-19
Ort: Stockholm/Täby

Re: Läsa in SACD till dator

Inläggav Morello » 2019-03-13 23:36

CD-lagret på hybriden
Bilagor
krall-gintor-3.png
krall-gintor-3.png (67.17 KiB) Visad 3527 gånger
Driver: SYBARITE AUDIO
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert
 
Inlägg: 17897
Blev medlem: 2005-01-01
Ort: Göteborg

Re: Läsa in SACD till dator

Inläggav Almen » 2019-03-14 09:58

Morello skrev:Jag läste in CD-lagret från SACD-hybriden och jämförde med CD'n - dessa spår är identiska och söndermosade.
Jag hade givetvis hoppats på att även CD-lagret på hybriden skulle vara mindre stympat.

Det är nog oftast så man gör, lägger en sämre version på CD-lagret och en mer orörd på SACD-lagret; annars hör man ju inte att SACD är bättre än CD!

Finns ju även till exempel en BiA-SACD med förskräckande CD-lager. 8O :? :x
Nämn tre av de köttätande växter som vid mässan i Hannover med hull och hår slukade den då ditresta gosskören. Svara!

Användarvisningsbild
Morello
 
Inlägg: 34918
Blev medlem: 2003-05-19
Ort: Stockholm/Täby

Re: Läsa in SACD till dator

Inläggav Morello » 2019-03-14 10:28

Det låter som att det är dags att anskaffa en SACD-maskin sisådär 20 år för sent. :mrgreen:
Driver: SYBARITE AUDIO
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert
 
Inlägg: 17897
Blev medlem: 2005-01-01
Ort: Göteborg

Re: Läsa in SACD till dator

Inläggav Almen » 2019-03-14 11:06

Ja, om jag tänker efter så är det nog nästan 20 år sedan jag köpte min första SACD-spelande manick. :)
Nämn tre av de köttätande växter som vid mässan i Hannover med hull och hår slukade den då ditresta gosskören. Svara!

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait
 
Inlägg: 26678
Blev medlem: 2011-09-17
Ort: Metropolen Hallstahammar

Re: Läsa in SACD till dator

Inläggav hifikg » 2019-03-14 11:22

Kan en sån här vara till nytta? Jag har en Sony Bluray-spelare som kan läsa SACD, men får inte ut ljudet till min DAC/försteg då det (väl) bara går ut via HDMI eller analogt (min DAC saknar analoga ingångar)

https://www.kjell.com/se/sortiment/ljud-bild/kablar-adaptrar/hdmi/signalomvandlare/hdmi-extractor-p69116

Med kjelleprylen får man ut optisk signal från HDMI o DET kan min DAC/försteg hantera. Kan det ge mig möjlighet att (äntligen) lyssna på SACD-lagren?
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
mx
 
Inlägg: 10814
Blev medlem: 2010-09-18
Ort: Luleå

Re: Läsa in SACD till dator

Inläggav mx » 2019-03-14 14:22

Morello skrev:Det låter som att det är dags att anskaffa en SACD-maskin sisådär 20 år för sent. :mrgreen:

Är det motiverat? De bra utgåvor som finns på CD är tillräckligt bra anser jag.
Alea iacta est.

Användarvisningsbild
PJo
 
Inlägg: 403
Blev medlem: 2014-10-25
Ort: Stockholm

Re: Läsa in SACD till dator

Inläggav PJo » 2019-03-14 17:26

Här finns kanske något: https://hifihaven.org/index.php?threads ... ayer.3652/
eller på andra platser. Google: "rip sacd"
/Patrik
Scientia Potentia Est

Användarvisningsbild
Johan_Lindroos
Mr Cliffhanger
 
Inlägg: 9638
Blev medlem: 2003-09-17
Ort: Stockholm

Re: Läsa in SACD till dator

Inläggav Johan_Lindroos » 2019-03-14 22:27

hifikg skrev:Kan en sån här vara till nytta? Jag har en Sony Bluray-spelare som kan läsa SACD, men får inte ut ljudet till min DAC/försteg då det (väl) bara går ut via HDMI eller analogt (min DAC saknar analoga ingångar)

https://www.kjell.com/se/sortiment/ljud-bild/kablar-adaptrar/hdmi/signalomvandlare/hdmi-extractor-p69116

Med kjelleprylen får man ut optisk signal från HDMI o DET kan min DAC/försteg hantera. Kan det ge mig möjlighet att (äntligen) lyssna på SACD-lagren?


Det funkar inte efter SACD inte är lagrat som PCM, det är DSD. DSD har för hög bandbredd för att kunna transporteras över S/PDIF. En hembioreceiver brukar klara att avkoda DSD över HDMI, så det är en sån du ska ha. :)
//Johan Lindroos

Frisk
 
Inlägg: 2235
Blev medlem: 2008-10-27

Re: Läsa in SACD till dator

Inläggav Frisk » 2019-03-14 23:46

Johan_Lindroos skrev:
hifikg skrev:Kan en sån här vara till nytta? Jag har en Sony Bluray-spelare som kan läsa SACD, men får inte ut ljudet till min DAC/försteg då det (väl) bara går ut via HDMI eller analogt (min DAC saknar analoga ingångar)

https://www.kjell.com/se/sortiment/ljud-bild/kablar-adaptrar/hdmi/signalomvandlare/hdmi-extractor-p69116

Med kjelleprylen får man ut optisk signal från HDMI o DET kan min DAC/försteg hantera. Kan det ge mig möjlighet att (äntligen) lyssna på SACD-lagren?


Det funkar inte efter SACD inte är lagrat som PCM, det är DSD. DSD har för hög bandbredd för att kunna transporteras över S/PDIF. En hembioreceiver brukar klara att avkoda DSD över HDMI, så det är en sån du ska ha. :)

Precis börjat grotta ner mig lite i det, verkar vara rätt få som faktiskt klarar DSD rätt in, eller har jag missat någon specifikation? Många verkar förespråka att ställa spelaren/streamern på att konvertera DSD till PCM innan det skickas. Även om DACar som klarar DSD-strömen används stödjer inte alla receivers det då deras digitala filer bara hanterar PCM :evil: (t.ex. Anthem).

Användarvisningsbild
dewpo
 
Inlägg: 5180
Blev medlem: 2016-08-01

Re: Läsa in SACD till dator

Inläggav dewpo » 2019-03-14 23:59

Morello skrev:Det låter som att det är dags att anskaffa en SACD-maskin sisådär 20 år för sent. :mrgreen:


Denna har samma chipset som Oppo´n
https://www.brl.se/sv/artiklar/arcam-fmj-cds27.html
Köp den så slår du kanske två flugor i en smäll 8)
Framtiden är här... men har den blivit som vi önskade den?
Läs innan du beaktar Disclaimer-> https://docs.google.com/document/d/1r6nhk1SOIF9_WThdKJTa5q4e-4MKohMeitCpN2yEhrc/edit?usp=sharing

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait
 
Inlägg: 26678
Blev medlem: 2011-09-17
Ort: Metropolen Hallstahammar

Re: Läsa in SACD till dator

Inläggav hifikg » 2019-03-15 00:12

Johan_Lindroos skrev:
hifikg skrev:Kan en sån här vara till nytta? Jag har en Sony Bluray-spelare som kan läsa SACD, men får inte ut ljudet till min DAC/försteg då det (väl) bara går ut via HDMI eller analogt (min DAC saknar analoga ingångar)

https://www.kjell.com/se/sortiment/ljud-bild/kablar-adaptrar/hdmi/signalomvandlare/hdmi-extractor-p69116

Med kjelleprylen får man ut optisk signal från HDMI o DET kan min DAC/försteg hantera. Kan det ge mig möjlighet att (äntligen) lyssna på SACD-lagren?


Det funkar inte efter SACD inte är lagrat som PCM, det är DSD. DSD har för hög bandbredd för att kunna transporteras över S/PDIF. En hembioreceiver brukar klara att avkoda DSD över HDMI, så det är en sån du ska ha. :)


Ajdå, jag slog till o beställde en sån där tingest, visserligen i ett stort land i öst, men ändå. Vad kommer att hoppa ut ur den optiska utgången då? CD-ljudet? Sprak och brak?
Sitter nöjd :)

Frisk
 
Inlägg: 2235
Blev medlem: 2008-10-27

Re: Läsa in SACD till dator

Inläggav Frisk » 2019-03-15 00:21

hifikg skrev:
Johan_Lindroos skrev:
hifikg skrev:Kan en sån här vara till nytta? Jag har en Sony Bluray-spelare som kan läsa SACD, men får inte ut ljudet till min DAC/försteg då det (väl) bara går ut via HDMI eller analogt (min DAC saknar analoga ingångar)

https://www.kjell.com/se/sortiment/ljud-bild/kablar-adaptrar/hdmi/signalomvandlare/hdmi-extractor-p69116

Med kjelleprylen får man ut optisk signal från HDMI o DET kan min DAC/försteg hantera. Kan det ge mig möjlighet att (äntligen) lyssna på SACD-lagren?


Det funkar inte efter SACD inte är lagrat som PCM, det är DSD. DSD har för hög bandbredd för att kunna transporteras över S/PDIF. En hembioreceiver brukar klara att avkoda DSD över HDMI, så det är en sån du ska ha. :)


Ajdå, jag slog till o beställde en sån där tingest, visserligen i ett stort land i öst, men ändå. Vad kommer att hoppa ut ur den optiska utgången då? CD-ljudet? Sprak och brak?

Ställer du spelaren på att skicka DSD -spåret som PCM ska det funka. Men det kräver ju att spelaren klarar det. Hur bra den konverteringen blir vet jag inte, säkert inte helt förlustfri.

Jag har spelat både stereo och flerkanals dsd/dsf med en liknande manick.

Användarvisningsbild
lennartj
 
Inlägg: 6392
Blev medlem: 2007-10-03
Ort: Göteborg

Re: Läsa in SACD till dator

Inläggav lennartj » 2019-03-15 03:16

Jag har gjort en besvärande iakttagelse beträffande multikanals SACD, åtminstone vissa. RCA Living Stereo som spelades in med tre kanaler i slutet av 50-talet och i början av 60-talet hade aldrig varit tillgängliga för vanliga konsumenter annat än som nedmixningar till två kanaler innan slutet av 00-talet, då de återutgavs som multi-channel SACD fast de bara utnyttjade tre av de 5.1 kanalerna som systemet innehåller, nämligen vänster front, center och höger front d.v.s. 3.0

Hembioreceivrar har jag aldrig gillat för seriös musiklyssning, så för att lyssna på dessa aktiverade jag volymkontrollen i min Oppo BDP-95 och anslöt ett Dynaco Mk.III slutsteg direkt till Oppons analoga single end utgångar och Carlsson OA52.2 till höger och vänster samt en specialbyggd center med snarlik bestyckning.
Jag hade trott att en centerhögtalare var överflödig när man har Carlssonhögtalare, men jag hade fel.
Senare har jag upptäckt att jag har ganska många multikanals SACD, bl.a. BIS som knappt nämner det . Man får leta efter symbolen Multi-CH och Stereo i en liten ruta under. Sådana innehåller tre versioner, en multikanals DSD som oftast är häpnadsväckande bra när man uteslutit en grumlig hembioreceiver i signalvägen, en tvåkanals DSD som verkar framställas automatiskt i processen för att mastra en SACD "enligt boken".
Tråkigt nog låter tvåkanals DSD oftast klart sämre än multikanals, kvalitetsmässigt är steget ner till det vanliga PCM-lagret mindre än upp till multikanal.

Det är väl bäst att påpeka att mina iakttagelser angående ljudkvalitetsskillnader bara gäller just för min anläggning och mina skivor.
Nu finns det ju ganska många riktigt dyra 2-kanals CD+SACD och om de går miste om det kvalitetslyftet jag upplever från 2-kanals till multikanals-DSD tycker jag det är tragiskt.

Jag avvaktar med att försöka rippa SACD, för då vill jag ju kunna lagra multikanalsversionen men för att kunna återge den behövs tre styck 2-kanalsDACar.
Det blir för dyrt.
[size=50]Lyra Delos-Jelco SA-750D-Systemdek IIS, Oppo BDP-95, Mytek Stereo 192 DSD DAC, McIntosh C2300, ino cr80s+infra,Ezon PowerAmp,2x McIntosh MC75,Yamaha A-320, 4xOB52, 2xOA52.2,(2xB&W DM4),OD11[/size]

Användarvisningsbild
Headfi
 
Inlägg: 176
Blev medlem: 2011-06-24
Ort: Där jag befinner mig:-)

Re: Läsa in SACD till dator

Inläggav Headfi » 2019-03-15 06:19

RCA Living Stereo låter intressant, vill minnas att de första utkasten till ett stereosystem var just trekanaliga i syfte att få med en diskret centerdito.

När det gäller att ta ut multikanalssignalen ur en SACD-spelare utan att blanda in en hembioreceiver skulle kanske ett försteg i stil med Holfi 5.1 VCS eventuellt kunna vara en lösning (detta förutsätter att spelaren har analoga multikanalsutgångar). Man kan ju då koppla SACD-spelaren till Holfin och därifrån vidare till slutstegen.

Har ibland funderat på den lösningen för egen del då receivrar inte lockar mig.

Användarvisningsbild
lennartj
 
Inlägg: 6392
Blev medlem: 2007-10-03
Ort: Göteborg

Re: Läsa in SACD till dator

Inläggav lennartj » 2019-03-15 18:53

Headfi skrev:
När det gäller att ta ut multikanalssignalen ur en SACD-spelare utan att blanda in en hembioreceiver skulle kanske ett försteg i stil med Holfi 5.1 VCS eventuellt kunna vara en lösning (detta förutsätter att spelaren har analoga multikanalsutgångar). Man kan ju då koppla SACD-spelaren till Holfin och därifrån vidare till slutstegen.

Headfi,
kan du förklara för mig vad jag skulle vinna på att blanda in en sådan Holfi 5.1 VCS i signalvägen från de obalanserade analogutgångarna på min Oppo BDP-95 till de tre direktanslutna monoslutstegen. Oppon har som sagt volymreglering från fjärrkontrollen för alla de 7.1 kanalerna fast jag i det här fallet bara använder 3.0.
Enligt min erfarenhet låter den kortaste signalvägen oftast bäst (om man har koll på in- och utimpedanser)
[size=50]Lyra Delos-Jelco SA-750D-Systemdek IIS, Oppo BDP-95, Mytek Stereo 192 DSD DAC, McIntosh C2300, ino cr80s+infra,Ezon PowerAmp,2x McIntosh MC75,Yamaha A-320, 4xOB52, 2xOA52.2,(2xB&W DM4),OD11[/size]

Användarvisningsbild
dewpo
 
Inlägg: 5180
Blev medlem: 2016-08-01

Re: Läsa in SACD till dator

Inläggav dewpo » 2019-03-15 19:24

Jag har ägt en (1) flerkanals SACD skiva i 7 år, Den inköptes våren 2012 :D
Och i dag för första gången så kopplade jag min SACD-spelare till receivern och lyssnade på flerkanalsspåret :oops:

Och ja jag var faktiskt mycket imponerad, Man börjar smått undra varför flerkanals musik aldrig slog igenom :roll:

SACD.jpg
SACD.jpg (252.19 KiB) Visad 3083 gånger
Framtiden är här... men har den blivit som vi önskade den?
Läs innan du beaktar Disclaimer-> https://docs.google.com/document/d/1r6nhk1SOIF9_WThdKJTa5q4e-4MKohMeitCpN2yEhrc/edit?usp=sharing

Användarvisningsbild
Headfi
 
Inlägg: 176
Blev medlem: 2011-06-24
Ort: Där jag befinner mig:-)

Re: Läsa in SACD till dator

Inläggav Headfi » 2019-03-15 20:04

lennartj skrev:
Headfi skrev:
När det gäller att ta ut multikanalssignalen ur en SACD-spelare utan att blanda in en hembioreceiver skulle kanske ett försteg i stil med Holfi 5.1 VCS eventuellt kunna vara en lösning (detta förutsätter att spelaren har analoga multikanalsutgångar). Man kan ju då koppla SACD-spelaren till Holfin och därifrån vidare till slutstegen.

Headfi,
kan du förklara för mig vad jag skulle vinna på att blanda in en sådan Holfi 5.1 VCS i signalvägen från de obalanserade analogutgångarna på min Oppo BDP-95 till de tre direktanslutna monoslutstegen. Oppon har som sagt volymreglering från fjärrkontrollen för alla de 7.1 kanalerna fast jag i det här fallet bara använder 3.0.
Enligt min erfarenhet låter den kortaste signalvägen oftast bäst (om man har koll på in- och utimpedanser)


Tanken med Holfin var mer som en generell observation kring det hypotetiska scenariot: "Hur man får ut multikanalsljudet från en spelares analogutgångar utan att vilja koppla in en receiver i systemet" men i ditt fall behövs den helt klart inte eftersom du skickar ut ljudet direkt från Oppon till slutstegen.

Holfin har jag däremot funderat på ibland för eget bruk som analogt multikanaligt försteg.

Oppons funktionalitet låter väldigt tilltalande, det du beskriver låter som en dröm för mig (multikanalsljud utan receiver genom att köra spelare-slutsteg direkt). Slipper mer än gärna en receiver.

Användarvisningsbild
lennartj
 
Inlägg: 6392
Blev medlem: 2007-10-03
Ort: Göteborg

Re: Läsa in SACD till dator

Inläggav lennartj » 2019-03-15 23:38

Om de som nu blivit intresserade av en riktigt bra multiformatsspelare inte uppmärksammat att Oppo lade ner tillverkningen av sådana för snart ett år sedan
så kommer här en länk https://www.oppodigital.com/farewell.aspx
och ett meddelande från Hifi-handlaren i mitt kvarter,
Tele-Hå https://www.tele-ha.se/produkter/visa/bild/dvd-blu-ray-spelare/blu-ray-spelare/oppo-udp-205
De första spelarna med 80 eller 82 i modellnamnet kostade bara 1.000 till 2.000 SEK och var väldigt "Tweakbara",
men Oppo insåg snart att de kunde sälja färdigtweakade audiofilmodeller till mycket högre priser och ta hand om
förtjänsten själva.
De har en 5'a som slutsiffra i modellbeteckningen och är endast avsedda för audiofiler som
vill ha analogt ljud direkt från spelaren.
De som väljer att besudla återgivningen med HDMI-ansluten hembioreceiver har ingen anledning att spendera
pengar på "fin"-DACar i spelaren, som inte kommer att användas, utan kan välja modeller med en 3'a som slutsiffra.
Båda varianterna (från samma generation) har likadana kretsar för video, men de sistnämnda kostar ungefär hälften.

Förresten, är det någon i tråden som har förslag på vilken nyproducerad spelare jag bör köpa om min BDP-95 dör i morgon?
[size=50]Lyra Delos-Jelco SA-750D-Systemdek IIS, Oppo BDP-95, Mytek Stereo 192 DSD DAC, McIntosh C2300, ino cr80s+infra,Ezon PowerAmp,2x McIntosh MC75,Yamaha A-320, 4xOB52, 2xOA52.2,(2xB&W DM4),OD11[/size]

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann
 
Inlägg: 39779
Blev medlem: 2007-04-17
Ort: Härnösand

Re: Läsa in SACD till dator

Inläggav petersteindl » 2019-03-17 16:56

lennartj skrev: Förresten, är det någon i tråden som har förslag på vilken nyproducerad spelare jag bör köpa om min BDP-95 dör i morgon?


Just nu i alla fall. https://www.faktiskt.io/phpBB3/viewtopic.php?p=2040236#p2040236
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
lennartj
 
Inlägg: 6392
Blev medlem: 2007-10-03
Ort: Göteborg

Re: Läsa in SACD till dator

Inläggav lennartj » 2019-03-17 19:37

Jag har sett annonsen:
Oppo 103 Darbee Edition säljes, spelaren är dessutom regionsfri för både Blu-ray och DVD!
Prisidé 4500kr.

Men den duger inte, den har visserligen de bästa bildkretsarna, men den saknar de dubbla ESS-DACarna,
Det har bara modellerna med slutsiffra 5 i modellbeteckningen, som jag skrev i mitt förra inlägg.
[size=50]Lyra Delos-Jelco SA-750D-Systemdek IIS, Oppo BDP-95, Mytek Stereo 192 DSD DAC, McIntosh C2300, ino cr80s+infra,Ezon PowerAmp,2x McIntosh MC75,Yamaha A-320, 4xOB52, 2xOA52.2,(2xB&W DM4),OD11[/size]

Nästa

Återgå till Generellt om hifi


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Bill50x, Bing [Bot], Google [Bot] och 22 gäster