Någon som vet om dessa försteg fixar DD+?

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
JonasB
 
Inlägg: 680
Blev medlem: 2012-06-20

Någon som vet om dessa försteg fixar DD+?

Inläggav JonasB » 2019-03-13 21:24

Tjo!
Jag hittar inte detta i specarna. Tycker det skulle vara konstigt om de inte klarar formatet Dolby Digital +
Funderingen gäller IOTAVX AVX1 och Emotiva BasX MC-700.

Användarvisningsbild
idea
 
Inlägg: 772
Blev medlem: 2010-12-14
Ort: Gbg

Re: Någon som vet om dessa försteg fixar DD+?

Inläggav idea » 2019-03-13 21:54

Har en Emotiva och enligt specen skall den klara "all popular surround sound formats, including Dolby Digital, Dolby TrueHD, Dolby Pro Logic IIx, DTS, DTS HD Master Audio, DTS Neo:6, and S/PDIF and multi-channel PCM digital audio". Eftersom jag har den i en enklare 4.1 uppställning så kan jag inte kolla om den klarar DD+ (7.1 istf 5.1 om jag förstått det rätt) men den har ju 7.1 och klarar DD TrueHD så jag ser ingen anledning till att den inte skulle klara +.
För övrigt mycket nöjd med den. Ljudmässigt mycket bra, i mina öron, för det jag vill att den skall klara. Dvs enklare processor men med möjlighet att ställa individuell EQ på varje kanal, klarar alla ljudformat utom Atmos o liknande samt basic bildbehandling till TVn den är kopplad till.
Ljudet är viktigast i denna uppsättning = "min HiFi-rigg" med ett bryggkopplat slutsteg NuPrime MCH-K38, 4x400W, samt Sonus Faber Elipsa i fronten och Elipsa Auditor som surround samt en SF Gravis Domus sub.
Idea what a great ID

Användarvisningsbild
JonasB
 
Inlägg: 680
Blev medlem: 2012-06-20

Re: Någon som vet om dessa försteg fixar DD+?

Inläggav JonasB » 2019-03-13 23:26

Tack för svar idea! Du har inte möjlighet att prova med Netflix som har dd+ som standard? I så fall syns det en 5.1-symbol när man går in på filmen/serien.

Användarvisningsbild
idea
 
Inlägg: 772
Blev medlem: 2010-12-14
Ort: Gbg

Re: Någon som vet om dessa försteg fixar DD+?

Inläggav idea » 2019-03-14 08:49

Tyvärr inte eftersom jag inte har Netflix. Men om det står 5.1 är det väl vanligt DD o inte + (som vad jag kunnat utläsa skall vara 7.1).
Idea what a great ID

Kraniet
 
Inlägg: 12543
Blev medlem: 2003-10-04
Ort: Umeå

Re: Någon som vet om dessa försteg fixar DD+?

Inläggav Kraniet » 2019-03-14 09:59

Atmos/Auro/NeoX fixas ju inte. Men det kanske inte är intressant?
Mvh
Magnus

Användarvisningsbild
Johan_Lindroos
Mr Cliffhanger
 
Inlägg: 9638
Blev medlem: 2003-09-17
Ort: Stockholm

Re: Någon som vet om dessa försteg fixar DD+?

Inläggav Johan_Lindroos » 2019-03-14 11:01

idea skrev:Tyvärr inte eftersom jag inte har Netflix. Men om det står 5.1 är det väl vanligt DD o inte + (som vad jag kunnat utläsa skall vara 7.1).


Dolby Digital Plus (E-AC-3) stödjer alla kanalkonfigurationer upp till 7.1.

Det är t.o.m så att Dolby använder E-AC-3 som en kontainer för Dolby Atmos-ljud då bandbreddsbegränsningar gör att det inte går att köra Dolby True HD (som är en kontainer för Atmos-ljud), exempelvis Netflix.
//Johan Lindroos

Användarvisningsbild
Johan_Lindroos
Mr Cliffhanger
 
Inlägg: 9638
Blev medlem: 2003-09-17
Ort: Stockholm

Re: Någon som vet om dessa försteg fixar DD+?

Inläggav Johan_Lindroos » 2019-03-14 11:05

idea skrev:Har en Emotiva och enligt specen skall den klara "all popular surround sound formats, including Dolby Digital, Dolby TrueHD, Dolby Pro Logic IIx, DTS, DTS HD Master Audio, DTS Neo:6, and S/PDIF and multi-channel PCM digital audio". Eftersom jag har den i en enklare 4.1 uppställning så kan jag inte kolla om den klarar DD+ (7.1 istf 5.1 om jag förstått det rätt) men den har ju 7.1 och klarar DD TrueHD så jag ser ingen anledning till att den inte skulle klara +.
För övrigt mycket nöjd med den. Ljudmässigt mycket bra, i mina öron, för det jag vill att den skall klara. Dvs enklare processor men med möjlighet att ställa individuell EQ på varje kanal, klarar alla ljudformat utom Atmos o liknande samt basic bildbehandling till TVn den är kopplad till.
Ljudet är viktigast i denna uppsättning = "min HiFi-rigg" med ett bryggkopplat slutsteg NuPrime MCH-K38, 4x400W, samt Sonus Faber Elipsa i fronten och Elipsa Auditor som surround samt en SF Gravis Domus sub.


Ja, ungefär så. Man kan säga att Dolbny bygger på sina dekodrar vartefter. Så fort den klarar något nyare än Dolby Digital Plus, så klarar den allt äldre också.

För min del är et försteg/hemmabioreceiver som inte klarar mer än 7.1 GAMMALT och TRÅÅÅÅÅKIGT! :wink:
//Johan Lindroos

Användarvisningsbild
dali
 
Inlägg: 91
Blev medlem: 2003-08-04
Ort: Luleå

Re: Någon som vet om dessa försteg fixar DD+?

Inläggav dali » 2019-03-14 18:45

IOTAVX AVX1 stöder DD+, har ett själv och tittar på Netflix. Rekommenderar starkt att firmware uppgraderas, många buggfixar sedan jag köpte mitt (november 2018), se https://www.iotaenterprises.co.uk/pages/support-1. Lite bökigt att uppdatera, fick det aldrig att lira med USB-sticka men med SD-kort och en USB-ansluten kortläsare (https://www.deltaco.eu/en/products/delt ... rs/UCR-147) funkade det.

AVX1 har klarat allt jag testat utom flac i 192 kHz/24-bitar. Kan ev vara kombinationen Nvidia Shield och AVX1 som strular, Shield skickar 192 kHz/32 bitar.
Har ingen relation till danska högtalare.

Användarvisningsbild
JonasB
 
Inlägg: 680
Blev medlem: 2012-06-20

Re: Någon som vet om dessa försteg fixar DD+?

Inläggav JonasB » 2019-03-14 21:52

Kraniet skrev:Atmos/Auro/NeoX fixas ju inte. Men det kanske inte är intressant?


Det är inte intressant.

dali skrev:IOTAVX AVX1 stöder DD+, har ett själv och tittar på Netflix. Rekommenderar starkt att firmware uppgraderas, många buggfixar sedan jag köpte mitt (november 2018), se https://www.iotaenterprises.co.uk/pages/support-1. Lite bökigt att uppdatera, fick det aldrig att lira med USB-sticka men med SD-kort och en USB-ansluten kortläsare (https://www.deltaco.eu/en/products/delt ... rs/UCR-147) funkade det.

AVX1 har klarat allt jag testat utom flac i 192 kHz/24-bitar. Kan ev vara kombinationen Nvidia Shield och AVX1 som strular, Shield skickar 192 kHz/32 bitar.


Tack, då vet jag. Det borde gälla för Emotivan också.


Återgå till Generellt om hifi


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 14 gäster