Optimala förhållanden för rippning?

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick
 
Inlägg: 32008
Blev medlem: 2004-07-15
Ort: Bromma-Stockholm

Re: Optimala förhållanden för rippning?

Inläggav Bill50x » 2019-03-27 11:01

STDI skrev:Bill50x, vad innebar "olyssningsbart" i det fallet? Kan du beskriva hur det lät?

Det hackade och fräste. Gick knappt att höra/detektera vad man lyssnade på.

/ B
När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet.

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden
 
Inlägg: 15183
Blev medlem: 2003-10-08
Ort: 08

Re: Optimala förhållanden för rippning?

Inläggav Harryup » 2019-03-27 11:15

Har varit med om att rippa med EAC och Plextor drivrar ganska många skivor och alla blir inte bra. En del kan bero på gamla kopieringsskydd t.ex. men också skadade CD-skivor som trots allt en CD som en Cd-spelare spelar utan problem kan vara svår att rippa. Dom är inte många men dom finns. Och EAC kan rapportera dom som felfria men ändå kan en viss låt ha blivit ospelbar.


/Harryup

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait
 
Inlägg: 26593
Blev medlem: 2011-09-17
Ort: Metropolen Hallstahammar

Re: Optimala förhållanden för rippning?

Inläggav hifikg » 2019-03-27 11:18

Det händer, men det är inte som att gitarren börjar låta som en banjo eller att sångaren får vassare s-ljud. Blir det fel så är det rejäla fel. När man läser att folk upplever musik från ett USB-minne som mer välljudande än musik från en HDD blir åtminstone jag en liiiiten aaaaning skeptisk...
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
sprudel
ADHB
 
Inlägg: 9565
Blev medlem: 2008-01-20
Ort: Göteborg

Re: Optimala förhållanden för rippning?

Inläggav sprudel » 2019-03-27 11:48

hifikg skrev:Det händer, men det är inte som att gitarren börjar låta som en banjo eller att sångaren får vassare s-ljud. Blir det fel så är det rejäla fel. När man läser att folk upplever musik från ett USB-minne som mer välljudande än musik från en HDD blir åtminstone jag en liiiiten aaaaning skeptisk...


Tror man spekulerar i läckströmmar från drivenheten som går vidare.
It ain't what you don't know that gets you into trouble. It's what you know for sure that just ain't so.

M.Twain

Perhaps you say that it's not accurate? I say it's entertainment!

© 2012 Nelson Pass

Användarvisningsbild
olaume
 
Inlägg: 273
Blev medlem: 2011-05-14

Re: Optimala förhållanden för rippning?

Inläggav olaume » 2019-03-27 13:57

Michael skrev:Så tråkigt att endel skriver sina felaktiga troenden som fakta i denna tråd också. Snälla, sluta lura andra.

olaume skrev:Det borde strängt taget innebära att så länge som en CD överhuvud taget är läsbar, blir ljudet ut detsamma vad man än gör.

Nu antar jag att du med "ljudet" igentligen menade datat, då du frågar om rippning.

Påståendet du skriver är fel. Det är inte alls säkert du får ut rätt data när du rippar. Audio CD är inte cdrom (alltså skivor med data, de läses alltid korrekt - eller ej). Nu händer det saker med tiden och endel hävdar att alla dagens läsare alltid läser rätt. Jag är mycket tveksam till det. Att alla kina läsarenheter skulle va så och från vilket datum skulle det i så fall vara så? Och har du (eller den som vill rippa) en läsare som är tillverkad efter det datumet. Om de nu funkar så, så skulle det vara helt omöjligt att läsa många skivor som medveten är felaktiga (vissa kopieringsskydd). - nä, jag tror inte på det.

Däremot kanske många läsare nu förtiden är konstruerade för att kunna läsa audio skivor bra och kunna presentera checksumme fel (är väl minst två nivåer). Så som Plextor kunde förr. Nu minns jag inte säkert, men tror det är C2 som man vill ha (se/övervaka).

Ljud cd och data cd har inte samma lagringsformat på skivan. Det är inte alls så att ljudfilerna ligger som data filer på en data cd. Om jag minns rätt så behövs det en extra/annan klocka i hårdvaran för att fixa ljud cd.

Bara en sådan sak som var början är för en låt, blev olika med olika läsare. Kan kompenseras för i rippmjukvaran. Jag skrev själv ett eget program för att kunna jämföra wav filer. Som kunde synka in och hitta början.

PS. Blanda inte ihop att rippa och att lyssna på analoga signalen (från CD-spelaren eller ansluten DAC). Det är två olika saker.

//Michael


Detta var intressant och nytt för mig. Är inte lagringen av ljuddata på CD i princip detsamma som datalagring på CD rom? Låt vara att det är riktigt samma sak, men ettor och nollor är det väl likafullt? Och borde därför kunna läsas av lika bra av vilken läsare som helst som läser ettor och nollor på en skiva? Eller?

Tell
 
Inlägg: 2087
Blev medlem: 2015-10-27

Re: Optimala förhållanden för rippning?

Inläggav Tell » 2019-03-27 14:29

Michael skrev:Så tråkigt att endel skriver sina felaktiga troenden som fakta i denna tråd också. Snälla, sluta lura andra.

olaume skrev:Det borde strängt taget innebära att så länge som en CD överhuvud taget är läsbar, blir ljudet ut detsamma vad man än gör.

Nu antar jag att du med "ljudet" igentligen menade datat, då du frågar om rippning.

Påståendet du skriver är fel. Det är inte alls säkert du får ut rätt data när du rippar. Audio CD är inte cdrom (alltså skivor med data, de läses alltid korrekt - eller ej). Nu händer det saker med tiden och endel hävdar att alla dagens läsare alltid läser rätt. Jag är mycket tveksam till det. Att alla kina läsarenheter skulle va så och från vilket datum skulle det i så fall vara så? Och har du (eller den som vill rippa) en läsare som är tillverkad efter det datumet. Om de nu funkar så, så skulle det vara helt omöjligt att läsa många skivor som medveten är felaktiga (vissa kopieringsskydd). - nä, jag tror inte på det.

Däremot kanske många läsare nu förtiden är konstruerade för att kunna läsa audio skivor bra och kunna presentera checksumme fel (är väl minst två nivåer). Så som Plextor kunde förr. Nu minns jag inte säkert, men tror det är C2 som man vill ha (se/övervaka).

Ljud cd och data cd har inte samma lagringsformat på skivan. Det är inte alls så att ljudfilerna ligger som data filer på en data cd. Om jag minns rätt så behövs det en extra/annan klocka i hårdvaran för att fixa ljud cd.

Bara en sådan sak som var början är för en låt, blev olika med olika läsare. Kan kompenseras för i rippmjukvaran. Jag skrev själv ett eget program för att kunna jämföra wav filer. Som kunde synka in och hitta början.

PS. Blanda inte ihop att rippa och att lyssna på analoga signalen (från CD-spelaren eller ansluten DAC). Det är två olika saker.

//Michael

Ja apporpå att inte lura andra ja.. Audio CD ÄR skivor med data. Vad skulle det annars vara? Magi?

Nu är jag inte säker, men jag har för mig om att ljud och vanlig cd-rom faktiskt är väldigt lika hur datan lagras, bara att man har olika index som talar om hur allt ska läsas. En vanlig ljud-cdspelare kan ju tillomed spela upp fil-data också men att det bara låter som random brus.
Men som sagt, jag är inte säker på det här, men Technology Connections på Youtube har en del intressanta klipp om hur CD, ljud etc funkar på en väldigt teknisk nivå. Det är där jag har för mig om att jag hört om mitt påstående, men har inte tid att kolla upp det nu.

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait
 
Inlägg: 26593
Blev medlem: 2011-09-17
Ort: Metropolen Hallstahammar

Re: Optimala förhållanden för rippning?

Inläggav hifikg » 2019-03-27 15:13

Nä, en ljudcdspelare läser inte dataskivor (finns säkert något undantag) den kräver lead-in spår o ett index som signalerar att det är ljud som gäller. Därför behövs en programvara för rippning, men den påverkar inte ljudet, den organiserar filerna rätt. Men, i tidernas begynnelse, använde man ”fusk” för att få in mer musik på en cd än vad vanlig ”redbook” medgav och om ripprogrammet inte hanterar det så låter rippen fel! Vet inte om man löst det smartare idag, eller om ripprogrammen hanterar det undantagslöst idag.
De gamla kopieringsskydden hade också något hyss för sig.
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden
 
Inlägg: 15183
Blev medlem: 2003-10-08
Ort: 08

Re: Optimala förhållanden för rippning?

Inläggav Harryup » 2019-03-27 17:50

Nu har jag inte rippat CD på många år men senast så fick man ställa ner hastigheten på läsarna för att ripparna skulle bli läsliga till 99% eller mer.
En datadrive kan ju läsa om bitarna tills den blir nöjd men äldre spelare läste ju ljudfilerna med mycket lägre hastighet, och CD-spelare läste ju i regel filen bara en gång. Kanske möjligen beroende på processor också för att skriva ut informationen till disk så var det klar skillnad också mellan olika Cd-skivor.

/HArryup

Användarvisningsbild
Mirage
 
Inlägg: 1325
Blev medlem: 2008-11-17
Ort: Arvika

Re: Optimala förhållanden för rippning?

Inläggav Mirage » 2019-03-27 22:16

Mirage skrev:Jag kör med EZ CD Audio Converter: https://www.poikosoft.com

Det har funktion för att kolla efter läsfel och datafel. Kan rippa till många olika format, omvandla mellan dem samt ändra taggar. Gratis att testa några veckor.


Så här ser rapporten ut när man tippat klart en skiva med programmet ovan.

Felrapport.jpg
Skärmbild från EZ CD Audio Converter
Felrapport.jpg (213.68 KiB) Visad 1381 gånger


Jag kör normalt på "full fart" och det funkar med de flesta skivor. Blir det fel på något spår så kan man rippa om endast detta, då brukar jag köra med lägsta möjliga fart.

Bilden ovan är några år gammal, jag upplever senare versioner av programmet som betydligt snabbare. Det är inte ovanligt att medelfarten för ett album ligger uppåt 20x.
Med vänliga hälsningar
Erik
Medlemspresentation

Tell
 
Inlägg: 2087
Blev medlem: 2015-10-27

Re: Optimala förhållanden för rippning?

Inläggav Tell » 2019-03-28 00:09

hifikg skrev:Nä, en ljudcdspelare läser inte dataskivor (finns säkert något undantag) den kräver lead-in spår o ett index som signalerar att det är ljud som gäller. Därför behövs en programvara för rippning, men den påverkar inte ljudet, den organiserar filerna rätt. Men, i tidernas begynnelse, använde man ”fusk” för att få in mer musik på en cd än vad vanlig ”redbook” medgav och om ripprogrammet inte hanterar det så låter rippen fel! Vet inte om man löst det smartare idag, eller om ripprogrammen hanterar det undantagslöst idag.
De gamla kopieringsskydden hade också något hyss för sig.

Jag tänker på gamla datorspel som fanns på CD o som tog så pass lite plats att dom fick plats med soundtracket som vanliga ljudspår, o körde man in en sån i en vanlig ljud-cdspelare o valde första spåret så fick man brus, eller iofs ingenting på lite nyare spelare som visste att det var ickeljud o hoppade över det istället.

Användarvisningsbild
Hoffen
 
Inlägg: 155
Blev medlem: 2009-06-10
Ort: Latrineholm, the armpit of Sörmland

Re: Optimala förhållanden för rippning?

Inläggav Hoffen » 2019-03-29 09:58

user@system:# dd if=/dev/audioskiva of=~/rip/audioskiva.iso *

Det tar sin lilla stund, men du får en kopia,bit för bit, av din audiocd som en iso-fil. :wink:

Jag har annars goda erfarenheter av SoundJuicer*, för rippning och konvertering till t.ex. FLAC.

* BÅDA alternativen förutsätter Linux av valfri flavour. dd är inbyggt i de flesta (alla?) shells.

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick
 
Inlägg: 32008
Blev medlem: 2004-07-15
Ort: Bromma-Stockholm

Re: Optimala förhållanden för rippning?

Inläggav Bill50x » 2019-03-29 11:14

Tell skrev:Jag tänker på gamla datorspel som fanns på CD o som tog så pass lite plats att dom fick plats med soundtracket som vanliga ljudspår...

Tänk när spelen fick plats på en vanlig diskett (1,4 mb), för att inte tala om de gamla 5 1/4" som var på 700 k. Och på den tiden rymdes ett helt OS på en sådan...

/ B
När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet.

Användarvisningsbild
Michael
LEDaren
 
Inlägg: 5765
Blev medlem: 2005-05-18
Ort: Linköping

Re: Optimala förhållanden för rippning?

Inläggav Michael » 2019-04-01 22:36

Det gavs en länk till en wiki om cdaudioskiv formatet. Verkar ju som det är en del gemensamt med cdrom. Skumt då att datorer har svårt läsa cdljudskivor. Det var länge sedan jag pulade med detta, men kommer ihåg att jag aldrig satte mig in i hur det igentligen serut på skivan. Hade funderingar på det, då jag blev överraskad/arg att det var strul med att läsa (rippa) cdljudskivor. Jag köpte en Plextor och problemet försvann, så jag grävde inte djupare i specar.

Någon skrev om att blockläsa ur skivan och få en iso (med dd). Smart tänkt, ty iso kan man väl ha för både data och ljud skivor. Nu har jag ingen tid att spendera på detta, men det kliade i fingrarna. Jag testade... nähe, det går inte att läsa en cdljudskiva så. En data skiva gick bra. Testade även få ut lite info med isoinfo, men den vägrar för ljudskivor. Sökte lite på internet och andra har även konstaterat detta. Med andra ord, ljudskivor är annorlunda även på lågnivå. Verkar inte ens gå på låg nivå läsa ur ettorånollor från skivan, på samma sätt som för dataskivor (nivå lägre än filsystem). Konstigt men det talar för att formatskillnaden mellan data och ljudskivor är på rätt låg nivå. Eller missar jag något?

//Michael

Föregående

Återgå till Generellt om hifi


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Bing [Bot], Kraniet, sammel, skrotnisse och 25 gäster