Är WAV-filer framtidssäkra?

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
olaume
 
Inlägg: 275
Blev medlem: 2011-05-14

Är WAV-filer framtidssäkra?

Inläggav olaume » 2019-03-29 00:40

Efter att nu ha rippat ett antal CD i olika format är jag tyvärr övertygad om att resultatet ljudmässigt i vissa fall faktiskt blir något bättre i Wave-format än Flac. Tyvärr, eftersom det dels knappt lär vara någon här som tror mig, dels är det ett på flera sätt knöligare format. Att filerna blir lite större är ingen direkt huvudvärk såvida man inte har tusentals skivor, men hanteringen av metadata och omslag är klart mer handpåläggningskrävande i WAV. Det tycker jag dock också att det kan vara värt. Däremot blir jag osäker på hur framtidssäkert formatet är. Läser mig till att det är en tämligen gammal teknik. Finns det någon risk att man i framtiden inte kommer att kunna läsa dem? Bör jag för säkerhets skull också göra en flac-version av alla?
Jag gissar att åtskilliga vid det här laget har ruskat på huvudet så mycket att det börjar smärta i nacken. Det VET man väl att flac är förlustfritt, det komprimerar inte, det bara förpackar. Alltså är det bara inbillning att det skulle låta annorlunda. Det kan det omöjligt göra. Ettor och nollor är och förblir ettor och nollor. Tyvärr tror jag inte att det enbart handlar om placebo. Första gången jag upplevde skillnaden var en ren slump, när jag tyckte att ett rippat stycke lät sämre än förra gången. Jag kollade och det visade sig att jag hade råkat rippat samma skiva i olika format. Sedan har jag testat med några skivor till och tycker mig fortfarande höra skillnad. Den är absolut inte stor, nätt och jämnt förnimbar, men ändå. Jag har googlat runt och sett att detta faktiskt är ett diskussionsämne i vida världen. Den som har en stund över och vill sätta sig in i det hela kan jag rekommendera att läsa https://www.hificritic.com/uploads/2/8/ ... ormats.pdf
Men min fråga var alltså egentligen inte huruvida det är möjligt att höra någon skillnad. För mig räcker det att jag gör det, hur omöjligt det än må vara. Frågan är om det är ett format som man törs lagra i inför framtiden, eller om man ska ha både hängslen och livrem.

Tell
 
Inlägg: 2111
Blev medlem: 2015-10-27

Re: Är WAV-filer framtidssäkra?

Inläggav Tell » 2019-03-29 01:00

Din tredje topic på kort tid där du påstår rätt liknande saker. Ber om ursäkt, men det är nästan så jag tror du bara är här för att trolla?

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait
 
Inlägg: 26691
Blev medlem: 2011-09-17
Ort: Metropolen Hallstahammar

Re: Är WAV-filer framtidssäkra?

Inläggav hifikg » 2019-03-29 01:10

Du får väl behålla filerna, en DAC och en anläggning som spelar det nu, så ska det väl fungera i framtiden också. Köp dubbel uppsättning för säkerhets skull. Själv lagrar jag allt i aiff och håller tummarna.
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann
 
Inlägg: 39789
Blev medlem: 2007-04-17
Ort: Härnösand

Re: Är WAV-filer framtidssäkra?

Inläggav petersteindl » 2019-03-29 01:24

Själv har jag all musik på CD. Det är varken WAV eller FLAC. En del finns på min dropbox.
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait
 
Inlägg: 26691
Blev medlem: 2011-09-17
Ort: Metropolen Hallstahammar

Re: Är WAV-filer framtidssäkra?

Inläggav hifikg » 2019-03-29 01:46

petersteindl skrev:Själv har jag all musik på CD. Det är varken WAV eller FLAC. En del finns på min dropbox.


Old school (förutom dropbox då, och där har du väl något format, som Flac eller mp3?)
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann
 
Inlägg: 39789
Blev medlem: 2007-04-17
Ort: Härnösand

Re: Är WAV-filer framtidssäkra?

Inläggav petersteindl » 2019-03-29 01:59

hifikg skrev:
petersteindl skrev:Själv har jag all musik på CD. Det är varken WAV eller FLAC. En del finns på min dropbox.


Old school (förutom dropbox då, och där har du väl något format, som Flac eller mp3?)


Japp, old school där jag vet vilken utgåva av CD jag har och kommer lyssna på.

Skulle jag ha streaming från operatör och de bytte ut gammal utgåva mot ny sämre så skulle jag känna det som nederlag, dels för musiken dels för mitt lyssningsengagemang.

På dropbox, mest WAV, en del FLAC och någon MP3.
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait
 
Inlägg: 26691
Blev medlem: 2011-09-17
Ort: Metropolen Hallstahammar

Re: Är WAV-filer framtidssäkra?

Inläggav hifikg » 2019-03-29 02:19

petersteindl skrev:
hifikg skrev:
petersteindl skrev:Själv har jag all musik på CD. Det är varken WAV eller FLAC. En del finns på min dropbox.


Old school (förutom dropbox då, och där har du väl något format, som Flac eller mp3?)


Japp, old school där jag vet vilken utgåva av CD jag har och kommer lyssna på.

Skulle jag ha streaming från operatör och de bytte ut gammal utgåva mot ny sämre så skulle jag känna det som nederlag, dels för musiken dels för mitt lyssningsengagemang.

På dropbox, mest WAV, en del FLAC och någon MP3.


Jag håller med angående streaming, däremot rippar jag mina CD och lägger in mina köpta filer i musikbiblioteket på datorn av bekvämlighetsskäl. Det ger också samma version vid varje lyssning och CD´n tjänar som fysisk backup, men jag hoppas jag slipper göra om jobbet från grunden.
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann
 
Inlägg: 39789
Blev medlem: 2007-04-17
Ort: Härnösand

Re: Är WAV-filer framtidssäkra?

Inläggav petersteindl » 2019-03-29 02:48

hifikg skrev:
petersteindl skrev:
hifikg skrev:
Old school (förutom dropbox då, och där har du väl något format, som Flac eller mp3?)


Japp, old school där jag vet vilken utgåva av CD jag har och kommer lyssna på.

Skulle jag ha streaming från operatör och de bytte ut gammal utgåva mot ny sämre så skulle jag känna det som nederlag, dels för musiken dels för mitt lyssningsengagemang.

På dropbox, mest WAV, en del FLAC och någon MP3.


Jag håller med angående streaming, däremot rippar jag mina CD och lägger in mina köpta filer i musikbiblioteket på datorn av bekvämlighetsskäl. Det ger också samma version vid varje lyssning och CD´n tjänar som fysisk backup, men jag hoppas jag slipper göra om jobbet från grunden.


Jag funderar på att rippa alla mina CD till hårddisk. Hästjobb. Men då kan jag ha hela samlingen med mig, på t.ex. mässor. Det slog mig just, tänk om hifiutställarna blir tvungna att betala stimavgifter för spelandes av musik på mässor. :|
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
sprudel
ADHB
 
Inlägg: 9600
Blev medlem: 2008-01-20
Ort: Göteborg

Re: Är WAV-filer framtidssäkra?

Inläggav sprudel » 2019-03-29 07:18

Tell skrev:Din tredje topic på kort tid där du påstår rätt liknande saker. Ber om ursäkt, men det är nästan så jag tror du bara är här för att trolla?


Fast det gör ju du också Tell, men åt andra hållet genom att ständigt påstå att det inte finns några skillnader, allt är placebo. :wink:
Den ultimata formen av placebo är ju när man utan någon anläggning alls sätter sig i lyssningsstolen och hör musiken från minnet.
It ain't what you don't know that gets you into trouble. It's what you know for sure that just ain't so.

M.Twain

Perhaps you say that it's not accurate? I say it's entertainment!

© 2012 Nelson Pass

Rollo
 
Inlägg: 389
Blev medlem: 2003-08-28
Ort: Stockholm

Re: Är WAV-filer framtidssäkra?

Inläggav Rollo » 2019-03-29 08:23

olaume skrev:Första gången jag upplevde skillnaden var en ren slump, när jag tyckte att ett rippat stycke lät sämre än förra gången. Jag kollade och det visade sig att jag hade råkat rippat samma skiva i olika format. Sedan har jag testat med några skivor till och tycker mig fortfarande höra skillnad. Den är absolut inte stor, nätt och jämnt förnimbar, men ändå. Jag har googlat runt och sett att detta faktiskt är ett diskussionsämne i vida världen.

Andra felkällor:
  • Läsningen från skivan blev olika i de två fallen, så indata skiljer sig. Det här är enkelt att åtgärda: lagra CD-innehållet i wav-format och skapa en flac-version av wavfilen senare i stället för att repetera rippningen. (...men om man ska kopiera hela sin skivsamling vore det så klart roligare att veta att man använder utrustning som ger samma resultat vid olika avläsningstillfällen, så det kan ju vara något att testa också.)
  • Någon egenhet i implementation av komprimering, dekomprimering eller uppspelning skiljer sig mellan formaten. Det här är lite trixigare att testa, men några steg på vägen kan vara att jämföra ljuddata efter avkodning av bägge formaten för att eliminera skillnader i uppspelningssteget.
plaume skrev:Frågan är om det är ett format som man törs lagra i inför framtiden, eller om man ska ha både hängslen och livrem.

Inget arkivformat är gratis eller riskfritt att använda. Antingen betalar du genom att lyfta arkivet till nya media och dataformat när de gamla slutar tillverkas, eller så flyttar du problemet genom att bygga konverterare.

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait
 
Inlägg: 26691
Blev medlem: 2011-09-17
Ort: Metropolen Hallstahammar

Re: Är WAV-filer framtidssäkra?

Inläggav hifikg » 2019-03-29 08:37

petersteindl skrev:
hifikg skrev:
petersteindl skrev:
Japp, old school där jag vet vilken utgåva av CD jag har och kommer lyssna på.

Skulle jag ha streaming från operatör och de bytte ut gammal utgåva mot ny sämre så skulle jag känna det som nederlag, dels för musiken dels för mitt lyssningsengagemang.

På dropbox, mest WAV, en del FLAC och någon MP3.


Jag håller med angående streaming, däremot rippar jag mina CD och lägger in mina köpta filer i musikbiblioteket på datorn av bekvämlighetsskäl. Det ger också samma version vid varje lyssning och CD´n tjänar som fysisk backup, men jag hoppas jag slipper göra om jobbet från grunden.


Jag funderar på att rippa alla mina CD till hårddisk. Hästjobb. Men då kan jag ha hela samlingen med mig, på t.ex. mässor. Det slog mig just, tänk om hifiutställarna blir tvungna att betala stimavgifter för spelandes av musik på mässor. :|


Det är väl självklart att de ska, gör ni inte det? Här har STIM missat en bransch. Ljudbutiker borde ha något slags avtal som kan omfatta mässor också.
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
peterh
 
Inlägg: 3503
Blev medlem: 2016-04-15
Ort: Göteborg förstås !

Re: Är WAV-filer framtidssäkra?

Inläggav peterh » 2019-03-29 08:50

WAv formatet är dokumenterat och det finns opensource källkod för att läsa det. Så du kan
lugnt spara i wav. Detta förutsatt att du sparar i grundformen och undviker microsoft extensions som
kanske inte är dokumenterade.

wav är en microsoft skapelse, och som sådan usel och tvetydig. Men specen är dokumenterad och beprövad.

Se https://en.wikipedia.org/wiki/WAV

Se även https://en.wikipedia.org/wiki/Compact_D ... ital_Audio ( red book ) om hur data lagras
på CD, det är inte som många tror wav utan red book audio beskrivet ovan.
Älskar musik, driver numera Tubular-well, välljud med garanti.

Användarvisningsbild
PJo
 
Inlägg: 403
Blev medlem: 2014-10-25
Ort: Stockholm

Re: Är WAV-filer framtidssäkra?

Inläggav PJo » 2019-03-29 11:31

olaume skrev:Efter att nu ha rippat ett antal CD i olika format är jag tyvärr övertygad om att resultatet ljudmässigt i vissa fall faktiskt blir något bättre i Wave-format än Flac. Tyvärr, eftersom det dels knappt lär vara någon här som tror mig, dels är det ett på flera sätt knöligare format. Att filerna blir lite större är ingen direkt huvudvärk såvida man inte har tusentals skivor, men hanteringen av metadata och omslag är klart mer handpåläggningskrävande i WAV. Det tycker jag dock också att det kan vara värt. Däremot blir jag osäker på hur framtidssäkert formatet är. Läser mig till att det är en tämligen gammal teknik. Finns det någon risk att man i framtiden inte kommer att kunna läsa dem? Bör jag för säkerhets skull också göra en flac-version av alla?
Jag gissar att åtskilliga vid det här laget har ruskat på huvudet så mycket att det börjar smärta i nacken. Det VET man väl att flac är förlustfritt, det komprimerar inte, det bara förpackar. Alltså är det bara inbillning att det skulle låta annorlunda. Det kan det omöjligt göra. Ettor och nollor är och förblir ettor och nollor. Tyvärr tror jag inte att det enbart handlar om placebo. Första gången jag upplevde skillnaden var en ren slump, när jag tyckte att ett rippat stycke lät sämre än förra gången. Jag kollade och det visade sig att jag hade råkat rippat samma skiva i olika format. Sedan har jag testat med några skivor till och tycker mig fortfarande höra skillnad. Den är absolut inte stor, nätt och jämnt förnimbar, men ändå. Jag har googlat runt och sett att detta faktiskt är ett diskussionsämne i vida världen. Den som har en stund över och vill sätta sig in i det hela kan jag rekommendera att läsa https://www.hificritic.com/uploads/2/8/ ... ormats.pdf
Men min fråga var alltså egentligen inte huruvida det är möjligt att höra någon skillnad. För mig räcker det att jag gör det, hur omöjligt det än må vara. Frågan är om det är ett format som man törs lagra i inför framtiden, eller om man ska ha både hängslen och livrem.

Håller med en del andra här utan att nämna.
Men tänk dig följande scenario:
# Du skapar en md5 hash eller liknade av din original WAV.
# Du konverterar till flac.
# Du konverterar flac-fil till wav i en annan katalog än original.
# Du ser att (flac) wav-filen klarar md5-testet.

Vad gör du då?
A: Kommer med irrelevanta inlägg/påståenden om upplev ändring utan att beskriva förutsättningar.
B: Lever gott med det.
C: Lever gott med det men börjar oroa sig för "Den digitala döden" = Vad händer med samlig i händelse av katastrof.

PCM kommer att finns under lång tid framöver och eftersom jag ej har någon palantir kan jag ej komma med datum då du skall börja oroa dig.
/Patrik
Scientia Potentia Est

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden
 
Inlägg: 15188
Blev medlem: 2003-10-08
Ort: 08

Re: Är WAV-filer framtidssäkra?

Inläggav Harryup » 2019-03-29 11:42

Wav är nog framtidssäkert, taggning av Wav är det verkligen inte. Finns ingen standard för det eftersom det inte är tänkt att man skall göra det. Så byter du uppspelningsprogram så skulle jag bli förvånad om taggningen funkar. I synnerhet om det får gå någon tid.

Finns diskussioner om varför det kan finnas skillnader på Wav och Flac och det kan vara alltifrån nätverksbelastning till att streamern inte har så kapabel processor för att packa upp flac.

Personligen använder jag flac då jag ser det som framtidssäkert för taggningen och att det är en öppen standard.

/Harryup

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick
 
Inlägg: 32023
Blev medlem: 2004-07-15
Ort: Bromma-Stockholm

Re: Är WAV-filer framtidssäkra?

Inläggav Bill50x » 2019-03-29 12:44

Harryup skrev:Personligen använder jag flac då jag ser det som framtidssäkert för taggningen och att det är en öppen standard.

+1 på det. Jag har säkert över 90 % flac i min samling (ca 8 TB) men trots allt är musiken det viktiga och då får man ibland acceptera mp3...

/ B
När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet.

P Arvidsson
 
Inlägg: 18
Blev medlem: 2018-05-14

Re: Är WAV-filer framtidssäkra?

Inläggav P Arvidsson » 2019-03-29 13:56

Vill man tagga wav brukar man använda Bwav, eller broadcast wav. Finns t.ex. BEX som är väldokumenterat, även IXML och liknande finns implementerat. Vet inte om det är så vanligt i konsumentledet dock.
Wav är väldigt simpelt uppbyggt, man kan enkelt skapa wav-filer i Notepad eller liknande. Lite jobbigt bara att skriva alla sampel-värden för hand ... ;)

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden
 
Inlägg: 15188
Blev medlem: 2003-10-08
Ort: 08

Re: Är WAV-filer framtidssäkra?

Inläggav Harryup » 2019-03-29 14:00

Nej, det är inte vanligt att man taggar Wav i konsumentled eftersom inte alla spelare klarar av det och inte så många har ambitionen att se till att deras program klarar det. Men att spela upp en vanlig wav-fil klarar ju de flesta om inte alla streamers.


/Harryup

Användarvisningsbild
i
 
Inlägg: 9862
Blev medlem: 2004-07-12
Ort: Heby

Re: Är WAV-filer framtidssäkra?

Inläggav i » 2019-03-29 17:05

Harryup skrev:Nej, det är inte vanligt att man taggar Wav i konsumentled eftersom inte alla spelare klarar av det och inte så många har ambitionen att se till att deras program klarar det. Men att spela upp en vanlig wav-fil klarar ju de flesta om inte alla streamers.


/Harryup


Okunnigs fråga: om man taggar en wav-fil, kan den spelas upp ändå av en streamer som inte klarar taggningen?
Mundus Vult Decipi

P Arvidsson
 
Inlägg: 18
Blev medlem: 2018-05-14

Re: Är WAV-filer framtidssäkra?

Inläggav P Arvidsson » 2019-03-29 17:58

Ja, broadcast wave kan spelas upp i alla spelare som kan spela wav.

Rollo
 
Inlägg: 389
Blev medlem: 2003-08-28
Ort: Stockholm

Re: Är WAV-filer framtidssäkra?

Inläggav Rollo » 2019-03-29 18:02

i skrev:Okunnigs fråga: om man taggar en wav-fil, kan den spelas upp ändå av en streamer som inte klarar taggningen?

Min praktiska erfarenhet är att, nej, sån't händer inte. Det finns en massa sätt att knosa in metadata i wav-filer och det är tänkbart att någon kombination av metadataformat, metadatainnehåll och wav-avkodare inte klarar att spela upp ljudet.

P Arvidsson
 
Inlägg: 18
Blev medlem: 2018-05-14

Re: Är WAV-filer framtidssäkra?

Inläggav P Arvidsson » 2019-03-29 21:27

Har du något exempel på spelare som inte kan spela upp ljudet från en wav-fil med metadata?
Jag har aldrig stött på någon.

Användarvisningsbild
olaume
 
Inlägg: 275
Blev medlem: 2011-05-14

Re: Är WAV-filer framtidssäkra?

Inläggav olaume » 2019-03-30 21:34

Det vore intressant om någon som är kunnig på ämnet ville gå igenom artikeln https://www.hificritic.com/uploads/2/8/ ... ormats.pdf
Jag är rädd att mina kunskaper i såväl teknik som engelska är alltför bristfälliga för att kunna dra några slutsatser.

Användarvisningsbild
peterh
 
Inlägg: 3503
Blev medlem: 2016-04-15
Ort: Göteborg förstås !

Re: Är WAV-filer framtidssäkra?

Inläggav peterh » 2019-03-30 22:01

Det saknas lite info. Har du del 1 av samma artikel ?

Jag förstår inte vad det är de mäter, och de verkar ha många led överhoppade i slutsatserna.
Älskar musik, driver numera Tubular-well, välljud med garanti.

Användarvisningsbild
olaume
 
Inlägg: 275
Blev medlem: 2011-05-14

Re: Är WAV-filer framtidssäkra?

Inläggav olaume » 2019-03-30 22:07

Blir nog så illa tvungen att kapitulera i detta fall. Plex beter sig väldigt besynnerligt med streamade skivor med wav-filer. Läsaren verkar inte fatta att låtarna hör till samma skiva, utan man får vackert starta varje låt för sig. Ingen tvekan om att flac är mycket läsvänligare. Visserligen offrar jag gärna en del för konsten, men det finns gränser. Eller kan någon tipsa om en app som är smartare än Plex, eller något annat sätt att komma runt problemet?

Användarvisningsbild
Belker
 
Inlägg: 5353
Blev medlem: 2003-07-16
Ort: Hill St. Pct

Re: Är WAV-filer framtidssäkra?

Inläggav Belker » 2019-03-30 22:15

Roon listar för det mesta ut vad wav-lagrade album har för id utan taggar, men albumet bör vara sparat i en och samma folder.

Användarvisningsbild
sprudel
ADHB
 
Inlägg: 9600
Blev medlem: 2008-01-20
Ort: Göteborg

Re: Är WAV-filer framtidssäkra?

Inläggav sprudel » 2019-03-30 22:16

olaume skrev:Blir nog så illa tvungen att kapitulera i detta fall. Plex beter sig väldigt besynnerligt med streamade skivor med wav-filer. Läsaren verkar inte fatta att låtarna hör till samma skiva, utan man får vackert starta varje låt för sig. Ingen tvekan om att flac är mycket läsvänligare. Visserligen offrar jag gärna en del för konsten, men det finns gränser. Eller kan någon tipsa om en app som är smartare än Plex, eller något annat sätt att komma runt problemet?


Om jag konverterar en flac fil till waw? Skulle det duga som material för test? Eller måste jag ta en CD ocg rippa till waw och jämföra med samma CD rippad till flac?
It ain't what you don't know that gets you into trouble. It's what you know for sure that just ain't so.

M.Twain

Perhaps you say that it's not accurate? I say it's entertainment!

© 2012 Nelson Pass

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait
 
Inlägg: 26691
Blev medlem: 2011-09-17
Ort: Metropolen Hallstahammar

Re: Är WAV-filer framtidssäkra?

Inläggav hifikg » 2019-03-30 22:23

sprudel skrev:
olaume skrev:Blir nog så illa tvungen att kapitulera i detta fall. Plex beter sig väldigt besynnerligt med streamade skivor med wav-filer. Läsaren verkar inte fatta att låtarna hör till samma skiva, utan man får vackert starta varje låt för sig. Ingen tvekan om att flac är mycket läsvänligare. Visserligen offrar jag gärna en del för konsten, men det finns gränser. Eller kan någon tipsa om en app som är smartare än Plex, eller något annat sätt att komma runt problemet?


Om jag konverterar en flac fil till waw? Skulle det duga som material för test? Eller måste jag ta en CD ocg rippa till waw och jämföra med samma CD rippad till flac?


Finns säkert någon som påstår sig höra skillnad på det också :)
Fast bäst av allt låter förstås Aiff :)
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
sprudel
ADHB
 
Inlägg: 9600
Blev medlem: 2008-01-20
Ort: Göteborg

Re: Är WAV-filer framtidssäkra?

Inläggav sprudel » 2019-03-30 23:28

hifikg skrev:
sprudel skrev:
olaume skrev:Blir nog så illa tvungen att kapitulera i detta fall. Plex beter sig väldigt besynnerligt med streamade skivor med wav-filer. Läsaren verkar inte fatta att låtarna hör till samma skiva, utan man får vackert starta varje låt för sig. Ingen tvekan om att flac är mycket läsvänligare. Visserligen offrar jag gärna en del för konsten, men det finns gränser. Eller kan någon tipsa om en app som är smartare än Plex, eller något annat sätt att komma runt problemet?


Om jag konverterar en flac fil till waw? Skulle det duga som material för test? Eller måste jag ta en CD ocg rippa till waw och jämföra med samma CD rippad till flac?


Finns säkert någon som påstår sig höra skillnad på det också :)
Fast bäst av allt låter förstås Aiff :)


Möjligt, men det kan ju vara kul att prova.
It ain't what you don't know that gets you into trouble. It's what you know for sure that just ain't so.

M.Twain

Perhaps you say that it's not accurate? I say it's entertainment!

© 2012 Nelson Pass


Återgå till Generellt om hifi


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Mirage och 19 gäster