Bullerdrabbad

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

URL
 
Inlägg: 66
Blev medlem: 2019-04-02

Re: Bullerdrabbad

Inläggav URL » 2019-04-08 17:17

Så här ser det ut just nu i spectroid-appen som jag har på mobilen. Översta bilden är precis i mitten av rummet. Nedersta är i hörnet där jag sover.

Det är knappt någon trafik ute, ingen blåst. Inget annat väsnas i huset. Oljudet är relativt lugnt. Jag hörde det inte tydligt alls i ett annat rum. Gick till sovrummet och fick gå till min säng för att höra det ordentligt.

Det är alltid en peak runt 40hz oavsett ljudnivå, väder och vind vid min säng. Kan det finnas någon annan förklaring till varför appen visar det så än att det faktiskt är mer ljud där?
Bilagor
IMG_2019-04-08_17-05-22.JPG
IMG_2019-04-08_17-05-22.JPG (140.98 KiB) Visad 5832 gånger

JM
 
Inlägg: 4817
Blev medlem: 2011-08-13

Re: Bullerdrabbad

Inläggav JM » 2019-04-08 18:29

-
Senast redigerad av JM 2019-04-08 19:36, redigerad totalt 1 gång.
Neuroscientist. Emotional Beauty is in the Ear of the Listener. "Kill your darlings" => scientific evolution.

Användarvisningsbild
Cortado
Redaktör
 
Inlägg: 2242
Blev medlem: 2012-01-08

Re: Bullerdrabbad

Inläggav Cortado » 2019-04-08 19:07

JM skrev:Jag tycker inte om vad du beskriver. Du har en reaktion på ljud som inte verkar vara normal. Det spelar ingen roll vilka kurvor du än mäter fram - dina symptom oroar mig. Du är primärt inte frisk. Du har tinnitus med vanliga höga frekvenser, pulssynkron intermittent dubbelsidig tinnitus samt sannolikt en intermittent lågfrekvent tinnitus (ovanligt). Sömnproblem, ljuddistortion, ljudöverkänslighet och illamående gör bilden allvarligare.
Det finns många diagnoser vilka är förenliga med dina symptom. Utifrån vad du beskriver går det inte att utesluta tumör på hörsel och/eller balansnerven.
Sannolikheten för tumör är mycket låg och det finns många mer troliga diagnoser vilka kräver medicinsk utredning/behandling.
Föreslår att du snarast kontaktar en öronläkare.

JM


URL - ser det ut som JM beskriver ovan även när du är hos dina föräldrar?

Om du mot förmodan inte vart och kollat hörseln så kan det väl inte vara en dålig idé.

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann
 
Inlägg: 39703
Blev medlem: 2007-04-17
Ort: Härnösand

Re: Bullerdrabbad

Inläggav petersteindl » 2019-04-08 19:07

Jag föreslår att admin tar bort JMs inlägg och att JM istället skickar texten som PM till url. Tror det är bäst för båda parter.
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

URL
 
Inlägg: 66
Blev medlem: 2019-04-02

Re: Bullerdrabbad

Inläggav URL » 2019-04-08 19:10

JM skrev:Jag tycker inte om vad du beskriver. Du har en reaktion på ljud som inte verkar vara normal. Det spelar ingen roll vilka kurvor du än mäter fram - dina symptom oroar mig. Du är primärt inte frisk. Du har tinnitus med vanliga höga frekvenser, pulssynkron intermittent dubbelsidig tinnitus samt sannolikt en intermittent lågfrekvent tinnitus (ovanligt). Sömnproblem, ljuddistortion, ljudöverkänslighet och illamående gör bilden allvarligare.
Det finns många diagnoser vilka är förenliga med dina symptom. Utifrån vad du beskriver går det inte att utesluta tumör på hörsel och/eller balansnerven.
Sannolikheten för tumör är mycket låg och det finns många mer troliga diagnoser vilka kräver medicinsk utredning/behandling.
Föreslår att du snarast kontaktar en öronläkare.

JM


Det här är sista gången jag bemöter något som har med medicinska saker att göra. Jag går inte omkring med balansrubbningar, illamående, hjärtklappningar, ångest, panik och buller i öronen osv förutom när jag varit utsatt för ljudet länge och är i ljudet. Som i över 20 dagar konstant tex. Nu har jag varit hemifrån i två veckor och sedan dess utsatt mig minimalt för ljudet. Nu klarar jag mindre doser om det inte blir för högt ljud men då reagerar inte bara jag utan även sambon. Är han också sjuk då?

Jag är väl utredd från topp till tå såväl invärtes som utvärtes men det är inget som jag tänker dela med mig av eftersom det inte hör hit och jag har genomgått MR av skallen pga pulsen i mitt ENA öra, jag är utredd av öron och utskriven. Jag är inte här för medicinsk rådgivning även om den ur din synvinkel är välmenad.

Bästa medicinen som dessutom är botande är att lämna huset. Behövs varken läkemedel eller skallröntgen för att konstatera det.

URL
 
Inlägg: 66
Blev medlem: 2019-04-02

Re: Bullerdrabbad

Inläggav URL » 2019-04-08 19:26

Cortado skrev:
JM skrev:Jag tycker inte om vad du beskriver. Du har en reaktion på ljud som inte verkar vara normal. Det spelar ingen roll vilka kurvor du än mäter fram - dina symptom oroar mig. Du är primärt inte frisk. Du har tinnitus med vanliga höga frekvenser, pulssynkron intermittent dubbelsidig tinnitus samt sannolikt en intermittent lågfrekvent tinnitus (ovanligt). Sömnproblem, ljuddistortion, ljudöverkänslighet och illamående gör bilden allvarligare.
Det finns många diagnoser vilka är förenliga med dina symptom. Utifrån vad du beskriver går det inte att utesluta tumör på hörsel och/eller balansnerven.
Sannolikheten för tumör är mycket låg och det finns många mer troliga diagnoser vilka kräver medicinsk utredning/behandling.
Föreslår att du snarast kontaktar en öronläkare.

JM


URL - ser det ut som JM beskriver ovan även när du är hos dina föräldrar?

Om du mot förmodan inte vart och kollat hörseln så kan det väl inte vara en dålig idé.


Nej, absolut inte! Ljudet förföljer mig inte, inte upplevelserna heller och mina öron är utredda. Som mycket annat i min kropp. Är det något jag har stenkoll på så är det min hälsa.

Användarvisningsbild
Cortado
Redaktör
 
Inlägg: 2242
Blev medlem: 2012-01-08

Re: Bullerdrabbad

Inläggav Cortado » 2019-04-08 19:28

Det där blev (förhoppningsvis) en bra anledning att låta inlägget vara kvar.

Mitt intryck, kanske lite cyniskt, är att situationen är ofixbar. Alla akustiska åtgärder, öronproppar etc kommer vara ohållbara i längden. Det enda jag ser som lösning är att TS flyttar till en plats som har goda förutsättningar till tystnad.

Ett klart tråkigt läge och det är åtminstone min förhoppning att TS snart får en positiv vändning på detta kapitel, kanske genom att få Naturvårdsverket etc på sin sida.

JM
 
Inlägg: 4817
Blev medlem: 2011-08-13

Re: Bullerdrabbad

Inläggav JM » 2019-04-08 19:38

Ta bort mitt senaste inlägg i citeringar. Ny information bekräftar mina farhågor och gör inlägget omotiverat.
Hoppas att URL hittar en godtagbar lösning på problemen.

JM
Neuroscientist. Emotional Beauty is in the Ear of the Listener. "Kill your darlings" => scientific evolution.

jansch
 
Inlägg: 3675
Blev medlem: 2009-05-01

Re: Bullerdrabbad

Inläggav jansch » 2019-04-08 20:14

URL, har du kollat alla ev. möjlligheter att ljudet/vibrationerna inte kommer från något i huset? Jag ber om ursäkt om jag "trampar dej på tårna" men ibland råkar man ut för "ologiska" fenomen. Gör en enkel test - slå av huvudbrytaren i elcentralen och lyssna t.ex.

Största problemet med lågfrekvent stomljud är att det vanligtvis är väldigt svårt att mäta sig fram till ljudkällan. Det är dock enklare med accelermeter än mikrofon.
En del har varit inne på att det är övertoner och att då grundtonen hamnar i infraljudsområdet (under 20Hz). Det är inga problem att mäta med vanliga mätmikrofoner eller accelerometrar så länge det är över ca 3Hz. Dilemmar är dock att hitta källan och framförallt sålla bort "naturliga" ljud.
Med accelerometer kan man hitta den vägg/golv/ tak/yta som kommer i resonans av störningarna vilket är en förutsättning för åtgärd.

Med mobilapp hittar du inte infraljud,

URL
 
Inlägg: 66
Blev medlem: 2019-04-02

Re: Bullerdrabbad

Inläggav URL » 2019-04-08 20:16

JM skrev:Ta bort mitt senaste inlägg i citeringar. Ny information bekräftar mina farhågor och gör inlägget omotiverat.
Hoppas att URL hittar en godtagbar lösning på problemen.

JM


Vilken ny information bekräftar dina farhågor menar du?

För min del kan allt stå kvar.

Användarvisningsbild
Cortado
Redaktör
 
Inlägg: 2242
Blev medlem: 2012-01-08

Re: Bullerdrabbad

Inläggav Cortado » 2019-04-08 20:19

JM skrev:Ta bort mitt senaste inlägg i citeringar. Ny information bekräftar mina farhågor och gör inlägget omotiverat.
Hoppas att URL hittar en godtagbar lösning på problemen.

JM


Jag tycker personligen att det var bra att du postade din frågeställning och att den blev besvarad. Att låta det stå kvar tänker jag kan ge andra svar på samma frågeställning, för det ser inte ut att vara konstigt att tänka att det ligger något medicinskt bakom allt detta. Med lite tur så är det någon som läser detta och URL slipper få frågan en gång mindre - eller fler. :)


Helt OT är att det idag var en riktigt bra måndag för tacos.

RogerJoensson
 
Inlägg: 5287
Blev medlem: 2006-10-22

Re: Bullerdrabbad

Inläggav RogerJoensson » 2019-04-08 20:49

URL, jag vet inte riktigt vad du vill säga eller fråga, men om du har mätbar buller runt 40Hz så borde du kunna identifiera det med öronen också?

Hur som helst så brukar bas-bullret vara starkare nära en vägg, och väldigt mycket starkare i ett hörn. Av den anledningen har jag vänt på sängen så att jag har huvudet mera mitt i rummet, för att slippa störas av bullret (jag bor nära en väg). Det är nästan outhärdligt på vissa platser längs väggarna och hörnen, men hörs nästan inte alls efter att ha vänt sängen.
Använd din mät-app och se om kanske skulle hjälpa att vända sängen (eller flytta huvudkudden till andra sängänden).

Det finns kanske alla möjliga närliggande avlägsna ljudkällor att upptäcka. Motorerna på min Ikea-säng t ex, den drivs av en transformator som ligger och viberar konstant så att lågfrekvent buller uppstår. Synnerligen irriterande. Därför sover jag med kontakten utdragen! Vägar långt bort, vindkraftverk eller någon maskin kan också ge hyggligt konstant buller i perioder kan vara väldigt svåra att identifiera. Varje rum har dock sina buller-berg och dalar, så om man störs av buller så är det en poäng att leta och hitta ställena där det är tyst och se till att huvudet hamnar där!
-På självvald "semester".

JM
 
Inlägg: 4817
Blev medlem: 2011-08-13

Re: Bullerdrabbad

Inläggav JM » 2019-04-08 20:55

URL skrev:
JM skrev:Ta bort mitt senaste inlägg i citeringar. Ny information bekräftar mina farhågor och gör inlägget omotiverat.
Hoppas att URL hittar en godtagbar lösning på problemen.

JM


Vilken ny information bekräftar dina farhågor menar du?

För min del kan allt stå kvar.

Någon läkare har gjort samma medicinska bedömning som jag att MRT av hjärnan krävs för att utesluta behandlingsbar tumör och kärlmissbildning.

JM
Neuroscientist. Emotional Beauty is in the Ear of the Listener. "Kill your darlings" => scientific evolution.

URL
 
Inlägg: 66
Blev medlem: 2019-04-02

Re: Bullerdrabbad

Inläggav URL » 2019-04-08 21:25

JM skrev:
URL skrev:
JM skrev:Ta bort mitt senaste inlägg i citeringar. Ny information bekräftar mina farhågor och gör inlägget omotiverat.
Hoppas att URL hittar en godtagbar lösning på problemen.

JM


Vilken ny information bekräftar dina farhågor menar du?

För min del kan allt stå kvar.

Någon läkare har gjort samma medicinska bedömning som jag att MRT av hjärnan krävs för att utesluta behandlingsbar tumör och kärlmissbildning.

JM


MR var u.a om du vill veta det. Och detta har inget samband med bullret att göra så då kan vi lämna de medicinska detaljerna för gott. Bra.

URL
 
Inlägg: 66
Blev medlem: 2019-04-02

Re: Bullerdrabbad

Inläggav URL » 2019-04-08 21:40

jansch skrev:URL, har du kollat alla ev. möjlligheter att ljudet/vibrationerna inte kommer från något i huset? Jag ber om ursäkt om jag "trampar dej på tårna" men ibland råkar man ut för "ologiska" fenomen. Gör en enkel test - slå av huvudbrytaren i elcentralen och lyssna t.ex.

Största problemet med lågfrekvent stomljud är att det vanligtvis är väldigt svårt att mäta sig fram till ljudkällan. Det är dock enklare med accelermeter än mikrofon.
En del har varit inne på att det är övertoner och att då grundtonen hamnar i infraljudsområdet (under 20Hz). Det är inga problem att mäta med vanliga mätmikrofoner eller accelerometrar så länge det är över ca 3Hz. Dilemmar är dock att hitta källan och framförallt sålla bort "naturliga" ljud.
Med accelerometer kan man hitta den vägg/golv/ tak/yta som kommer i resonans av störningarna vilket är en förutsättning för åtgärd.

Med mobilapp hittar du inte infraljud,


Ja självklart har jag gjort det. Säkert 20 ggr utan att ta i! Det här har pågått i sedan den 19 februari så jag har hunnit med ganska mycket.

Jag antar att det är en sk. accelerometer man sk sätta på ena väggen när de mäter ljudet (utöver någon typ av ljudmätare). Det ska även sitta något på utsidan. Det är ett seriöst företag som ska genomföra mätningen så tror/hoppas de har tänkt på allt. Man kommer att mäta från 31,5Hz så någon infraljudmätning är det inte frågan om. Jag själv har ingen aning om vad ljudet består av förutom vissa indikationer när man analyserat ljudinspelningarna, vilket jag fått hjälp med här bla. Jag hoppas verkligen (infraljud eller ej) att eventuella övertoner isf räcker och leder till åtgärd. Det enda jag vill är att bli av med det. Själv tror jag att det är luftburet men vad vet jag. Jag är ingen expert.

Har du någon vetskap om hur lågt ljud och hur låga frekvenser en mobil kan fånga upp? Vad är det mobilen och appen mäter? Är det vanligt att ljud beter sig så i ett rum, att det "stockas" i ett hörn eller vad finns det för möjliga felkällor till resultatet (allt som alstrar ljud har i huset har varit avstängt)? Att ljudet varit högst vid just en vägg/hörn upplevde jag långt innan appen kom in i bilden. I början var det bara där jag hörde ljudet, sedan blev det mer och värre och i resten av huset. Har ett enda litet hörn jag kan sova i.

RogerJoensson
 
Inlägg: 5287
Blev medlem: 2006-10-22

Re: Bullerdrabbad

Inläggav RogerJoensson » 2019-04-08 22:02

URL skrev:Har du någon vetskap om hur lågt ljud och hur låga frekvenser en mobil kan fånga upp?

Jag gissar att det inte ovanligt att den klarar 40Hz i alla fall (med utgångspunkt från inspelningar gjorda med mobil som jag hört). Men det är säkert olika och beroende på modell.
Vad är det mobilen och appen mäter?

Ljudnivå vid resp frekvens gissar jag. Du sa att peaken hamnade vid 40Hz och då gissar jag att x-axeln visar frekvensen och y-axeln nivån.
Är det vanligt att ljud beter sig så i ett rum, att det "stockas" i ett hörn

Ja. För basljud nästan alltid. Nära vägg = ökning, hörn = STOR ökning!
I början var det bara där jag hörde ljudet, sedan blev det mer och värre och i resten av huset. Har ett enda litet hörn jag kan sova i.

Du får ge dig ut på jakt med din mobil och app-mätare. Om det rör sig om en vibration i byggnaden är det inte alls säkert att det mäter starkast vid källan dock. Själva ljudtrycket kan hamna någon annanstans där väggar/golv råkar ha en "gynnsam" resonansfrekvens, kombinerat med närhet till ytor och att olyckliga avstånd mellan väggar, tak och golv ger förstärkning.
Och som jag sa tidigare. Leta efter en punkt i sovrummet där det är tyst (bullret utläckt) och om en sådan plats finns, placera då om möjligt huvudkudden där.
-På självvald "semester".

URL
 
Inlägg: 66
Blev medlem: 2019-04-02

Re: Bullerdrabbad

Inläggav URL » 2019-04-08 22:36

Cortado skrev:
JM skrev:Ta bort mitt senaste inlägg i citeringar. Ny information bekräftar mina farhågor och gör inlägget omotiverat.
Hoppas att URL hittar en godtagbar lösning på problemen.

JM


Jag tycker personligen att det var bra att du postade din frågeställning och att den blev besvarad. Att låta det stå kvar tänker jag kan ge andra svar på samma frågeställning, för det ser inte ut att vara konstigt att tänka att det ligger något medicinskt bakom allt detta. Med lite tur så är det någon som läser detta och URL slipper få frågan en gång mindre - eller fler. :)


Helt OT är att det idag var en riktigt bra måndag för tacos.


Det hoppas jag med, att vi kan lämna det kapitlet. Kanske diskussionen har nått vägs ändå ändå, det märker vi.

Alla dagar är bra dagar för Tacos :)

RogerJoensson skrev:URL, jag vet inte riktigt vad du vill säga eller fråga, men om du har mätbar buller runt 40Hz så borde du kunna identifiera det med öronen också?

Hur som helst så brukar bas-bullret vara starkare nära en vägg, och väldigt mycket starkare i ett hörn. Av den anledningen har jag vänt på sängen så att jag har huvudet mera mitt i rummet, för att slippa störas av bullret (jag bor nära en väg). Det är nästan outhärdligt på vissa platser längs väggarna och hörnen, men hörs nästan inte alls efter att ha vänt sängen.
Använd din mät-app och se om kanske skulle hjälpa att vända sängen (eller flytta huvudkudden till andra sängänden).

Det finns kanske alla möjliga närliggande avlägsna ljudkällor att upptäcka. Motorerna på min Ikea-säng t ex, den drivs av en transformator som ligger och viberar konstant så att lågfrekvent buller uppstår. Synnerligen irriterande. Därför sover jag med kontakten utdragen! Vägar långt bort, vindkraftverk eller någon maskin kan också ge hyggligt konstant buller i perioder kan vara väldigt svåra att identifiera. Varje rum har dock sina buller-berg och dalar, så om man störs av buller så är det en poäng att leta och hitta ställena där det är tyst och se till att huvudet hamnar där!


I det här forumet hamnade jag pga en vänlig själ och jag hoppade in. Min ursprungliga fråga var kortfattat "Vad ska jag ta mig till, vad kan jag göra?" och här har den mer kommit att handla med om vad ljudet består av och hur huset påverkar.

Tror jag har förklarat ett par gånger att ljudet är i hela huset och att jag hittat ett hörn, i köket, där jag kan sova. Men problemet kvarstår och det är många saker jag inte begriper varför, voffer då, då? Varför och hur kan ett hörn av alla hörn i hela huset vara värst, varför inte samma i alla hörn i samma rum? Det är en av många frågor. Önskar jag kunde förstå det där med buller-berg och dalar bättre.

URL
 
Inlägg: 66
Blev medlem: 2019-04-02

Re: Bullerdrabbad

Inläggav URL » 2019-04-08 22:44

RogerJoensson skrev:
URL skrev:Har du någon vetskap om hur lågt ljud och hur låga frekvenser en mobil kan fånga upp?

Jag gissar att det inte ovanligt att den klarar 40Hz i alla fall (med utgångspunkt från inspelningar gjorda med mobil som jag hört). Men det är säkert olika och beroende på modell.
Vad är det mobilen och appen mäter?

Ljudnivå vid resp frekvens gissar jag. Du sa att peaken hamnade vid 40Hz och då gissar jag att x-axeln visar frekvensen och y-axeln nivån.
Är det vanligt att ljud beter sig så i ett rum, att det "stockas" i ett hörn

Ja. För basljud nästan alltid. Nära vägg = ökning, hörn = STOR ökning!
I början var det bara där jag hörde ljudet, sedan blev det mer och värre och i resten av huset. Har ett enda litet hörn jag kan sova i.

Du får ge dig ut på jakt med din mobil och app-mätare. Om det rör sig om en vibration i byggnaden är det inte alls säkert att det mäter starkast vid källan dock. Själva ljudtrycket kan hamna någon annanstans där väggar/golv råkar ha en "gynnsam" resonansfrekvens, kombinerat med närhet till ytor och att olyckliga avstånd mellan väggar, tak och golv ger förstärkning.
Och som jag sa tidigare. Leta efter en punkt i sovrummet där det är tyst (bullret utläckt) och om en sådan plats finns, placera då om möjligt huvudkudden där.


Tack för svaren (hann kommentera din förra kommentar innan jag läste denna).
Appen har jag ingen glädje av utomhus i ett industriområde, det insåg jag rätt snart. Men det var värt ett försök.

gissar jag att x-axeln visar frekvensen och y-axeln nivån
Stämmer bra det

Så att jag fattat rätt, det är inte omöjligt att ETT av fyra hörn i ett rum är mer bullerdrabbat än resterande tre? För mig finns det ingen logik i det men så ter det sig här. Räcker med att du kommenterar om det inte stämmer, vill bara vara helt säker på att vi har förstått varandra.

Användarvisningsbild
paa
Sökaren
 
Inlägg: 35482
Blev medlem: 2005-01-10

Re: Bullerdrabbad

Inläggav paa » 2019-04-08 23:02

Fasr ett rum har ju egentligen åtta hörn. Nivån borde bli högst längst in i hörnen, dvs högst upp vid taket och längst ner vid golvet. Om man jämför så bör man alltså mäta på samma höjd. Hörnen som ligger diagonalt mot varann borde ha liknande ljudtryck. Dvs längst ner mot högst upp diagonalt över rummet.
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

URL
 
Inlägg: 66
Blev medlem: 2019-04-02

Re: Bullerdrabbad

Inläggav URL » 2019-04-08 23:22

paa skrev:Fasr ett rum har ju egentligen åtta hörn. Nivån borde bli högst längst in i hörnen, dvs högst upp vid taket och längst ner vid golvet. Om man jämför så bör man alltså mäta på samma höjd. Hörnen som ligger diagonalt mot varann borde ha liknande ljudtryck. Dvs längst ner mot högst upp diagonalt över rummet.


8O Jag säger inte att jag hände med på mattelektionerna i skolan men så tänkte inte jag. Men förstår vad du menar. Jag har lyssnat och "mätt" på samma höjder och testat olika höjder. Det är likt förbaskat i ett hörn (eller om vi nu ska räkna det som två då).

Fönstret är placerat i mitten av den längsta ytterväggen. Fotändan på sängen börjar ungefär en 20 cm innan fönstrets ena kant. Sedan står den (ca 70 cm ut från den ytterväggen, längs med väggen och huvudändan är placerad mot husets gavel. Det värsta området börjar längs väggen där fönstret slutar och sedan blir det värre ju närmre hörnet man kommer. Det går som en vinkel och snett ut över min sänghalva. Diagonalt över rummet finns en dörr till hallen och det kanske förklarar varför ljudet inte är lika starkt där? Om det är så det brukar bete sig? Då kanske det inte är så himla konstigt ändå.

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann
 
Inlägg: 39703
Blev medlem: 2007-04-17
Ort: Härnösand

Re: Bullerdrabbad

Inläggav petersteindl » 2019-04-08 23:56

paa skrev:Fasr ett rum har ju egentligen åtta hörn. Nivån borde bli högst längst in i hörnen, dvs högst upp vid taket och längst ner vid golvet. Om man jämför så bör man alltså mäta på samma höjd. Hörnen som ligger diagonalt mot varann borde ha liknande ljudtryck. Dvs längst ner mot högst upp diagonalt över rummet.


Det behöver inte vara så. Säg att man har ett stort rum där väggarna är i sten eller bärande betongväggar. Säg att man spänner upp en glad pack i mitten på rummet mellan långväggarna. Då kommer denna glad pack röra sig i takt med ljudvågen. Och ljudvågens rörelse är dess rörelse på halva avståndet mellan väggarna d v s väldigt liten. Nu kan man göra denna glad pack tjockare, tyngre och stelare ända tills väggen är att ses som en helt stel stenvägg. då kan man se att reflektion i första fallet är 0 och i andra fallet 100. Sedan kan man ha vägg nånstans mittemellan. Vid så låga frekvenser går en stor andel av energin rakt igenom vissa typer av väggar.

Med vänlig hälsning
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

RogerJoensson
 
Inlägg: 5287
Blev medlem: 2006-10-22

Re: Bullerdrabbad

Inläggav RogerJoensson » 2019-04-09 00:12

URL skrev:Så att jag fattat rätt, det är inte omöjligt att ETT av fyra hörn i ett rum är mer bullerdrabbat än resterande tre?

Det kan vara olika, ja.
-På självvald "semester".

Användarvisningsbild
Adhoc
 
Inlägg: 3708
Blev medlem: 2005-06-29
Ort: Göteborg

Re: Bullerdrabbad

Inläggav Adhoc » 2019-04-09 00:48

URL skrev:... snip... Är det vanligt att ljud beter sig så i ett rum, att det "stockas" i ett hörn eller vad finns det för möjliga felkällor till resultatet (allt som alstrar ljud har i huset har varit avstängt)? Att ljudet varit högst vid just en vägg/hörn upplevde jag långt innan appen kom in i bilden. I början var det bara där jag hörde ljudet, sedan blev det mer och värre och i resten av huset. Har ett enda litet hörn jag kan sova i. ... snip


Varför oljudet är starkast tätt intill en vägg och i hörn? Lång förklaring / liknelse och en del gissningar istf kort svar: En ton, tex 40 Hz, har en bestämd våglängd i meter. Hur lång ljudvåglängden i meter är i luft beror på hur snabbt den passerar via luften. Ljudhastigheten i luft är ca 340 m / sekund. (Kan variera lite beroende på temperaturen och lufttrycket). Du har säkert räknat antal sekunder mellan du ser en blixt och du sedan hör åskmuller. 3 sekunder ger 3 x ca 340 m/s = att blixten slog ned ca 1 km bort. Tonen (frekvensen) 40 Hz betyder att 40 hela våglängder ”får plats” inom sekund, alltså prick 40 st utefter sträckan 340 m. Längden för 1 våglängd av tonen 40 Hz blir då 340 / 40 = 8,5 meter.

Om du hoppar ”bomben” ned i en simbassäng blir det en rejäl våg, när vågen når bassängkanten tar det stopp och den växer ordentligt i höjd, skvimpar sedan tillbaks med lägre höjd på färden över bassängen, når nästa bassängkant och växer i höjd igen. Om ditt sovrum var en bassäng med 4,25 m mellan väggarna och du hela tiden släppte ned en vikt vid ena väggen i en helt jämn takt med 40 gånger per sekund, så kommer vågskvalpet ganska snart växa sig högre och högre vid bassängkanterna. Släpper du vikten lite hipp som happ blir det vågskvalp men inte att våghöjden byggs upp mer och mer vid bassängkanten.

Längden 4,25 motsvarar en halv våglängd av tonen 40 Hz som ju var 8,5 m. Har du oljudstonen 40 Hz stadigvarande (som att släppa ned vikten 40 gånger per sekund) så kommer den snart höras mycket starkare direkt invid väggarna med 4,25 m än andra toner. 54 Hz har våglängden 340/54 = 6,3 m. Den tonen hörs också starkare invid 4,25 m-väggen men det är inte att den förstärks, blir starkare och starkare med tiden, därför att dess våglängd ”passar inte ihop” bra mellan väggarna med 4,25 m emellan. Ditt rum var väl ca 3,15 m mellan dom andra väggarna? Skulle du stå i ditt simbassängssovrum och släppa ned 2 vikter i ena hörnet, ena vikten 40 gånger / sekund, den andra vikten med 54 gånger / sekund så skulle det bli högt vågskvalp vi alla 4 väggarna. -I hörnet tar det dock stopp både för 40 Hz och 54 Hz, -där kommer vågskvalpet bli som allra högst, högre än utefter någon av väggarna. För i hörnet förstärks både 40 Hz och 54 Hz pga av avstånden emelllan väggarna.

Höjden på vågskvalpet vid bassängkantten är alltså en lite fånig liknelse med ljudstyrkan på oljudsfrekvensen ca 40 Hz i sovrummet, den är ganska säkert som högst mellan 2 väggar och vid hörn.

Om 40 Hz:aren är luftburen och precis en halv våglängd kommer in precis vid din sovrumsvägg så kommer den förstärkas mellan rumsväggarna. Om 40 Hz:aren kommer genom marken och ytterväggen har en egenresonans på 40 Hz kommer den väggen snabbt och enkelt i resonans (börjar vibrera). När väggen vibrerar med 40 Hz sänder den ut ljudvågor som kommer förstärkas i sovrummet pga av avståndet mellan ytter- och innervägg. Det hörn du hittat i huset med minst oljud, där finns det ett annat avstånd än 4,25 till närmast reflekterande vägg. 40 Hz:aren ”passar inte in” lika bra (dåligt) där. Att det kommer oljud från sovrummet hör du väl fortfarande men inte lika starkt som i själva sovrummet. Det kan vara så att du kan mildra oljudet genom att öppna dörren till sovrummet, kan också vara att det blir sämre i lugna hörnet. -Pröva om det ger någon skillnad.

ps Det Peter skriver stämmer bra. Ju styvare /stabilare / tyngre vägg, desto starkare reflektion = desto starkare resonanser i rummet. Styvaste vägg-vägg-hörnet i ditt sovrum är rimligtvis det vid ytterväggen som är längst bort från fönstret, där borde oljudet vara starkare än i något annat hörn.
Senast redigerad av Adhoc 2019-04-09 01:06, redigerad totalt 2 gånger.

jansch
 
Inlägg: 3675
Blev medlem: 2009-05-01

Re: Bullerdrabbad

Inläggav jansch » 2019-04-09 00:51

URL skrev:[...............Det är ett seriöst företag som ska genomföra mätningen så tror/hoppas de har tänkt på allt. Man kommer att mäta från 31,5Hz så någon infraljudmätning är det inte frågan om. Jag själv har ingen aning om vad ljudet består av förutom vissa indikationer när man analyserat ljudinspelningarna, vilket jag fått hjälp med här bla. Jag hoppas verkligen (infraljud eller ej) att eventuella övertoner isf räcker och leder till åtgärd. Det enda jag vill är att bli av med det. Själv tror jag att det är luftburet men vad vet jag. Jag är ingen expert.

Har du någon vetskap om hur lågt ljud och hur låga frekvenser en mobil kan fånga upp? Vad är det mobilen och appen mäter? Är det vanligt att ljud beter sig så i ett rum, att det "stockas" i ett hörn eller vad finns det för möjliga felkällor till resultatet (allt som alstrar ljud har i huset har varit avstängt)? Att ljudet varit högst vid just en vägg/hörn upplevde jag långt innan appen kom in i bilden. I början var det bara där jag hörde ljudet, sedan blev det mer och värre och i resten av huset. Har ett enda litet hörn jag kan sova i.


31,5Hz är en standardiserad "centerfrekvens" för oktavbandsanalyser och tersbandsanalyser. Dom kommer då, vid mätning,att täcka in frekvenser från 22 Hz (oktavband) eller alternativt 25 Hz (tersband).

En mobiltelefons mic är begränsad i framförallt infraområdet, både av tekniska skäl men inte minst också av användarskäl. Spridningen är säkert också stor, vissa kanske går hyffsat till t.ex. 20Hz, andra kanske till 70-80Hz. För ren telefoni behövs inte lägre än 150-200Hz.

Om ljud (vissa frekvenser "stockas i ett hörn" beror på rummets dimensioner i relation till aktuell frekvens.
Att du kan hitta tysta områden i rummet är helt naturligt då utsläckning sker om ljud kommer från 2 håll och fasförskjutning finns mellan ljudvågorna.
Vid låga frekvense kan dessa "utsläckta" områden vara ganska stora p g a våglängd ( och lite andra förutsättningar).
Dina iaktagelse är naturliga (teori o verklighet stämmer!)
Viktigt! Se det i 3 dimensioner, alltså även i höjdled i rummet.

Du skriver "luftburet" - Det krävs ju att ljud som kommer utifrån (ljudkällan utanför kåken) skall komma in i huset och då måste överföring ske via stomljud, d v s avgränsningsytor typ väggar eller kanske mark/betongplatta. "Läkage" i dörrar/nyckelhål/ventilation/mm räcker inte för en "luftburen" störning av denna typ.
Dessutom är det säkert resonans som uppstår, dvs exempelvis att en vägg har en egenresonans som motsvarar störningen. OBS! Detta får man inte blanda ihop med resonans i själva rummet som bygger på rummets fysiska mått i förhållande till frekvensen/våglängden. Dock sammanfaller dessa 2 resonanser kan det nog bli riktigt "eländigt.

URL
 
Inlägg: 66
Blev medlem: 2019-04-02

Re: Bullerdrabbad

Inläggav URL » 2019-04-09 01:14

petersteindl skrev:
paa skrev:Fasr ett rum har ju egentligen åtta hörn. Nivån borde bli högst längst in i hörnen, dvs högst upp vid taket och längst ner vid golvet. Om man jämför så bör man alltså mäta på samma höjd. Hörnen som ligger diagonalt mot varann borde ha liknande ljudtryck. Dvs längst ner mot högst upp diagonalt över rummet.


Det behöver inte vara så. Säg att man har ett stort rum där väggarna är i sten eller bärande betongväggar. Säg att man spänner upp en glad pack i mitten på rummet mellan långväggarna. Då kommer denna glad pack röra sig i takt med ljudvågen. Och ljudvågens rörelse är dess rörelse på halva avståndet mellan väggarna d v s väldigt liten. Nu kan man göra denna glad pack tjockare, tyngre och stelare ända tills väggen är att ses som en helt stel stenvägg. då kan man se att reflektion i första fallet är 0 och i andra fallet 100. Sedan kan man ha vägg nånstans mittemellan. Vid så låga frekvenser går en stor andel av energin rakt igenom vissa typer av väggar.

Med vänlig hälsning
Peter


Underbar pedagogisk förklaring! Sånt gillar jag och har lättare att förstå. Den och en liknelse jag fick med vattnet i ett badkar och hur man kunde skapa vågrörelser, det är på min nivå. Fast jag kanske behöver höra dem flera gånger... måste kunna peta in tankesättet i rätt sammanhang också. Tack även om kommentaren inte var primärt var riktad till mig.

RogerJoensson skrev:
URL skrev:Så att jag fattat rätt, det är inte omöjligt att ETT av fyra hörn i ett rum är mer bullerdrabbat än resterande tre?

Det kan vara olika, ja.

Bra, en pollett till har trillat ner om man summerar förklaringarna jag tror mig ha förstått idag.
Den som inte frågar får inga svar. Frågar man dubbelt kanske man fattar det också :wink:

URL
 
Inlägg: 66
Blev medlem: 2019-04-02

Re: Bullerdrabbad

Inläggav URL » 2019-04-09 02:00

Adhoc skrev:
URL skrev:... snip... Är det vanligt att ljud beter sig så i ett rum, att det "stockas" i ett hörn eller vad finns det för möjliga felkällor till resultatet (allt som alstrar ljud har i huset har varit avstängt)? Att ljudet varit högst vid just en vägg/hörn upplevde jag långt innan appen kom in i bilden. I början var det bara där jag hörde ljudet, sedan blev det mer och värre och i resten av huset. Har ett enda litet hörn jag kan sova i. ... snip


Varför oljudet är starkast tätt intill en vägg och i hörn? Lång förklaring / liknelse och en del gissningar istf kort svar: En ton, tex 40 Hz, har en bestämd våglängd i meter. Hur lång ljudvåglängden i meter är i luft beror på hur snabbt den passerar via luften. Ljudhastigheten i luft är ca 340 m / sekund. (Kan variera lite beroende på temperaturen och lufttrycket). Du har säkert räknat antal sekunder mellan du ser en blixt och du sedan hör åskmuller. 3 sekunder ger 3 x ca 340 m/s = att blixten slog ned ca 1 km bort. Tonen (frekvensen) 40 Hz betyder att 40 hela våglängder ”får plats” inom sekund, alltså prick 40 st utefter sträckan 340 m. Längden för 1 våglängd av tonen 40 Hz blir då 340 / 40 = 8,5 meter.

Om du hoppar ”bomben” ned i en simbassäng blir det en rejäl våg, när vågen når bassängkanten tar det stopp och den växer ordentligt i höjd, skvimpar sedan tillbaks med lägre höjd på färden över bassängen, når nästa bassängkant och växer i höjd igen. Om ditt sovrum var en bassäng med 4,25 m mellan väggarna och du hela tiden släppte ned en vikt vid ena väggen i en helt jämn takt med 40 gånger per sekund, så kommer vågskvalpet ganska snart växa sig högre och högre vid bassängkanterna. Släpper du vikten lite hipp som happ blir det vågskvalp men inte att våghöjden byggs upp mer och mer vid bassängkanten.

Längden 4,25 motsvarar en halv våglängd av tonen 40 Hz som ju var 8,5 m. Har du oljudstonen 40 Hz stadigvarande (som att släppa ned vikten 40 gånger per sekund) så kommer den snart höras mycket starkare direkt invid väggarna med 4,25 m än andra toner. 54 Hz har våglängden 340/54 = 6,3 m. Den tonen hörs också starkare invid 4,25 m-väggen men det är inte att den förstärks, blir starkare och starkare med tiden, därför att dess våglängd ”passar inte ihop” bra mellan väggarna med 4,25 m emellan. Ditt rum var väl ca 3,15 m mellan dom andra väggarna? Skulle du stå i ditt simbassängssovrum och släppa ned 2 vikter i ena hörnet, ena vikten 40 gånger / sekund, den andra vikten med 54 gånger / sekund så skulle det bli högt vågskvalp vi alla 4 väggarna. -I hörnet tar det dock stopp både för 40 Hz och 54 Hz, -där kommer vågskvalpet bli som allra högst, högre än utefter någon av väggarna. För i hörnet förstärks både 40 Hz och 54 Hz pga av avstånden emelllan väggarna.

Höjden på vågskvalpet vid bassängkantten är alltså en lite fånig liknelse med ljudstyrkan på oljudsfrekvensen ca 40 Hz i sovrummet, den är ganska säkert som högst mellan 2 väggar och vid hörn.

Om 40 Hz:aren är luftburen och precis en halv våglängd kommer in precis vid din sovrumsvägg så kommer den förstärkas mellan rumsväggarna. Om 40 Hz:aren kommer genom marken och ytterväggen har en egenresonans på 40 Hz kommer den väggen snabbt och enkelt i resonans (börjar vibrera). När väggen vibrerar med 40 Hz sänder den ut ljudvågor som kommer förstärkas i sovrummet pga av avståndet mellan ytter- och innervägg. Det hörn du hittat i huset med minst oljud, där finns det ett annat avstånd än 4,25 till närmast reflekterande vägg. 40 Hz:aren ”passar inte in” lika bra (dåligt) där. Att det kommer oljud från sovrummet hör du väl fortfarande men inte lika starkt som i själva sovrummet. Det kan vara så att du kan mildra oljudet genom att öppna dörren till sovrummet, kan också vara att det blir sämre i lugna hörnet. -Pröva om det ger någon skillnad.

ps Det Peter skriver stämmer bra. Ju styvare /stabilare / tyngre vägg, desto starkare reflektion = desto starkare resonanser i rummet. Styvaste vägg-vägg-hörnet i ditt sovrum är rimligtvis det vid ytterväggen som är längst bort från fönstret, där borde oljudet vara starkare än i något annat hörn.


Tack, det där ska jag läsa många gånger!

jansch skrev:
URL skrev:[...............Det är ett seriöst företag som ska genomföra mätningen så tror/hoppas de har tänkt på allt. Man kommer att mäta från 31,5Hz så någon infraljudmätning är det inte frågan om. Jag själv har ingen aning om vad ljudet består av förutom vissa indikationer när man analyserat ljudinspelningarna, vilket jag fått hjälp med här bla. Jag hoppas verkligen (infraljud eller ej) att eventuella övertoner isf räcker och leder till åtgärd. Det enda jag vill är att bli av med det. Själv tror jag att det är luftburet men vad vet jag. Jag är ingen expert.

Har du någon vetskap om hur lågt ljud och hur låga frekvenser en mobil kan fånga upp? Vad är det mobilen och appen mäter? Är det vanligt att ljud beter sig så i ett rum, att det "stockas" i ett hörn eller vad finns det för möjliga felkällor till resultatet (allt som alstrar ljud har i huset har varit avstängt)? Att ljudet varit högst vid just en vägg/hörn upplevde jag långt innan appen kom in i bilden. I början var det bara där jag hörde ljudet, sedan blev det mer och värre och i resten av huset. Har ett enda litet hörn jag kan sova i.


31,5Hz är en standardiserad "centerfrekvens" för oktavbandsanalyser och tersbandsanalyser. Dom kommer då, vid mätning,att täcka in frekvenser från 22 Hz (oktavband) eller alternativt 25 Hz (tersband).

En mobiltelefons mic är begränsad i framförallt infraområdet, både av tekniska skäl men inte minst också av användarskäl. Spridningen är säkert också stor, vissa kanske går hyffsat till t.ex. 20Hz, andra kanske till 70-80Hz. För ren telefoni behövs inte lägre än 150-200Hz.

Om ljud (vissa frekvenser "stockas i ett hörn" beror på rummets dimensioner i relation till aktuell frekvens.
Att du kan hitta tysta områden i rummet är helt naturligt då utsläckning sker om ljud kommer från 2 håll och fasförskjutning finns mellan ljudvågorna.
Vid låga frekvense kan dessa "utsläckta" områden vara ganska stora p g a våglängd ( och lite andra förutsättningar).
Dina iaktagelse är naturliga (teori o verklighet stämmer!)
Viktigt! Se det i 3 dimensioner, alltså även i höjdled i rummet.

Du skriver "luftburet" - Det krävs ju att ljud som kommer utifrån (ljudkällan utanför kåken) skall komma in i huset och då måste överföring ske via stomljud, d v s avgränsningsytor typ väggar eller kanske mark/betongplatta. "Läkage" i dörrar/nyckelhål/ventilation/mm räcker inte för en "luftburen" störning av denna typ.
Dessutom är det säkert resonans som uppstår, dvs exempelvis att en vägg har en egenresonans som motsvarar störningen. OBS! Detta får man inte blanda ihop med resonans i själva rummet som bygger på rummets fysiska mått i förhållande till frekvensen/våglängden. Dock sammanfaller dessa 2 resonanser kan det nog bli riktigt "eländigt.


Tack, den blir också läst flera gånger. Imorgon ska jag banne mig aldrig mer behöva fråga samma sak igen.

Tack alla som tar sig tiden att skriva!
Nu återstår det uppenbara, att lära mig korta citeringarna utan att radera dem helt.

URL
 
Inlägg: 66
Blev medlem: 2019-04-02

Re: Bullerdrabbad

Inläggav URL » 2019-04-10 19:21

Vem det än var som skickade mig en tjock bok på posten om akustik. Oändligt mycket tack. TACK!
Så mycket fina människor det finns i denna värld.

Jag har börjat snegla i den redan.

Användarvisningsbild
Michael
LEDaren
 
Inlägg: 5765
Blev medlem: 2005-05-18
Ort: Linköping

Re: Bullerdrabbad

Inläggav Michael » 2019-04-10 23:30

Visst hör du oljudet även utanför huset?
Är det rätt så samma typ av oljud, eller annorlunda? Kanske inte allt oljud, utan delar av det?
Du skrev oljudet är olika på olika sidor av huset. Hur är det längre bort från huset, hörs det samma oljud och mer eller mindre i styrka?

Det är lite konstigt om 'proffsen' som tänker mäta, inte ens kommer att mäta allt oljud som du redan visat på finns. Jag tänker på låga frekvenser.

Om ljudet kommer i luften. Så går det mäta och avgöra i vilken riktning det kommer ifrån. Har en kompis som jobbat med sådant.

//Michaell

URL
 
Inlägg: 66
Blev medlem: 2019-04-02

Re: Bullerdrabbad

Inläggav URL » 2019-04-11 00:37

Michael skrev:Visst hör du oljudet även utanför huset?
Är det rätt så samma typ av oljud, eller annorlunda? Kanske inte allt oljud, utan delar av det?
Du skrev oljudet är olika på olika sidor av huset. Hur är det längre bort från huset, hörs det samma oljud och mer eller mindre i styrka?

Det är lite konstigt om 'proffsen' som tänker mäta, inte ens kommer att mäta allt oljud som du redan visat på finns. Jag tänker på låga frekvenser.

Om ljudet kommer i luften. Så går det mäta och avgöra i vilken riktning det kommer ifrån. Har en kompis som jobbat med sådant.

//Michaell


Det stämmer, jag hör det utanför huset. Främst på baksidan. Där på altanen låter det väldigt likt det jag hör inne men det är starkare inne, mycket mer påträngande, lite komprimerat på något vis och mer tryck mot trumhinnor och kroppen. Utanför altanen blir det mer utspätt, längre ner i trädgården är det svårare att höra men ljudet kommer tillbaka igen när man går ett tiotal meter och kommer upp lite i höjd. Trädgården ligger i en liten svacka., Jag följer sedan pulsarna i bullret och ett ljud som påminner om när man blåser i en flaska när jag går mot ljudet. Beroende på väder och vind kan jag följa det till ett visst industriområde. Det som får mig att tro att det är samma ljud är övertonerna som går upp och ned precis som hemma. Har som platser där det hörs starkare och där det tycks studsa mot andra byggnader så att man tappar riktningen då och då. Det krävdes att jag spelade in ljudet vid industrin och meckande med det i Audacity för att känna igen pulsarna (dumdurudumdurudum som jag kallar det). Närmare (vad vi tror är källan) är det så mycket andra ljud också.

På motsatt sida av huset (framsidan) kan man bara höra det när man kommer ett par meter ut på gatan vid vissa väderförhållanden. Vid ett tillfälle hördes det även starkt närmare fasaden. Annars behöver vi gå kanske 10-20 m för att få korn på det igen. Det känns inte som att ljudet kommer från framsidan men grannen mittemot har ljudet i sitt hus. Jag vet inte om det alltid är där. Den som hade upplevt det mest där säger sig inte höra och känna det jämt utan då och då. Kanske mitt hus dämpar ljudet eller att de bara har ljudet när vinden blåser i en viss riktning, jag vet inte.

Jag vet inte om avsaknaden av indikationsmätning betyder att de själva fattar att ljudet hör till industrin eller om de insett att de inte kommer att bli av med mig och länsstyrelsen först de gjort en ordentlig utredning. Oavsett så spelar en indikationsmätning ingen som helst roll för dem, de kommer ändå få bekosta en ordentlig utredning. Men det hade ju varit skönt för mig att få bekräftat att ljudet ens finns. Nu blev jag lämnad att bara vänta utan att veta om någon ens tror på mig och mina "bevis" är ointressanta. Tycker som du att de kunde gått på det ljud som hörs ute och börjat spåra den vägen. Jag vallade dem ändå runt på alla platser och ritade in dem på en karta. Helt i onödan. De var bara här för att hålla mig lugn uppenbarligen. Jag har inte direkt lust att behöva vänta i månader på att mätningen ska bli av men se det får jag vackert göra.

Tror du inte att det är svårt att spåra det utomhus när det är så mycket olika ljud och dessutom väderberoende? Krävs det inte väldigt avancerade instrument? Vill gärna veta mer. Var tidigt inne på en riktmikrofon men det var alldeles för dyrt. Även om mina bevis inte duger åt dem hade det varit skönt att för egen skull veta. Och jag hade kanske kunnat gå på lite hårdare då.

Användarvisningsbild
Kronkan
 
Inlägg: 13600
Blev medlem: 2010-11-05

Re: Bullerdrabbad

Inläggav Kronkan » 2019-04-11 10:01

Så här bedömer jag att det är gällande mätningen.

De som mäter har fått ett uppdrag från en myndighet. En myndighet är de som har rätt och möjligheter att fatta beslut enligt, i detta fall, miljölagstiftningen.

En myndighet har alltså lagar och regler att följa. Deras möjlighet att tvinga fram åtgärder är helt beroende på om olika gränsvärden överskrids.

Så min bedömning är att denna mätning som skall göras är för att kontrollera om de bullerstörningar du har överskrider gällande gräänsvärden. Är du inte nöjd med att de inte avser att mäta lågfrekvent buller så skall du påpeka detta till myndigheten som beställt mätningen. De är skyldiga att svara dig.

Överskrids något gränsvärde så är det högst troligt att den som orsakar problemen döms att minska problemet. Då kommer man dock utreda orsaker. Om gränsvärdet inte överskrids så blir ju problemet ditt.

Att ett gränsvärde inte överskrids innebär inte att ingen störs eller har problem.

FöregåendeNästa

Återgå till Generellt om hifi


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Harryup och 13 gäster