Bullerdrabbad

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Cortado
Redaktör
 
Inlägg: 2242
Blev medlem: 2012-01-08

Re: Bullerdrabbad

Inläggav Cortado » 2019-04-03 13:42

URL skrev:
jockewe skrev:Häng en skruv i ett ca 40cm snöre och håll snöret (med skruven hängande) mot fönstren, ett mkt enkelt sätt att kolla vibration.


Jag har testat nu. Kunde inte se några vibrationer. Skruven rörde sig inte. Kanske hade jag fel tråd, fel tyngd på skruven men inget hände.


Tanken är nog att det som hänger i snöret, gärna något metalliskt, ska ligga an lätt mot fönstret. Om fönstret vibrerar så ska föremålet "studsa" och således "knacka" på fönstret.

URL
 
Inlägg: 66
Blev medlem: 2019-04-02

Re: Bullerdrabbad

Inläggav URL » 2019-04-03 13:53

Thomas_A skrev:
Cortado skrev:Jag hade nog börjat med att prata med Socialstyrelsen (Folkhälsomyndigheten) för att fråga vad man bör göra. Kanske skulle kommunen kunna veta något också.

https://www.folkhalsomyndigheten.se/con ... nomhus.pdf

Sid 16 börjar prata om lågfrekvent ljud.


Jag kan höra mig för på miljöhälsa här på Folkhälsomyndigheten och återkomma.

:D

idea skrev:Spektra av den inspelning som finns på byggahus ser ut så här
spectra_lin.jpg

Dvs toppar vid 13, 18 och 40 Hz med i princip ingenting över 100 Hz.
A-vägt spektra (kan diskuteras hur bra det är att A-väga lågfrekventa ljud men det ger en liten hint om hur vi uppfattar ljudet) ger en lite annan bild.
spectra_Avägt.jpg

Nu trycks det under 30 Hz ner och istället syns toppar även vid 70, 100 och 150 Hz.

För att koppla detta till störkällan behöver man mäta på tänkbara källor och se vilka som kan ha en frekvenssignatur som stämmer med detta.
"Tidssignaturen" kan möjligen också berätta en del
Tidsdata.jpg

men topparna man ser kan lika gärna vara störningar typ vind eller avlägsen trafik. Det är svårt att höra någon form av "signatur" på lågfrekvent ljud och det är svårt att gissa processen som skapar ljudet. Har man tillgång till mätningar på tänkbara störkällor så kan man filtrera dessa till samma frekvensomfång och troligen identifiera källan. Det är dock inte säkert att det bara är en källa.

40 Hz tonen är den som skapar obehaget och tyvärr ligger den troligen under alla gränsvärden, möjligen att den tonala karaktären kan ge att man kommer nära något gränsvärde (om det är en ton så skärper man kravet med 5 eller om det var 10 dB). För att veta om något gränsvärde överskrids måste man göra en kalibrerad ljudmätning - i inspelningen finns ingen kalibreringston som man kan referera till och därmed få fram ljudnivån vid inspelningen.


Tack för din analys. Jag förstår att den riktiga mätningen är den enda tillförlitliga och vi måste vänta på den fast väntan är olidlig. Ljudinspelningarna var främst till för att bevisa att ljudet ens finns. Folk tror mig inte och jag står inte ut med det. Dom har sprungit här och lyssnat, jag har stått som en dirigent och viftat med armarna för att visa vad jag hör (som en galen kärring). Kan jag spela in det så måste det finnas. Är det sedan under gränsvärden, ja det vore katastrof men har heller inga höga förväntningar.

Ska försöka förstå mig på din text. Åkt på feber och skit och var jag inte trögtänkt innan så..

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann
 
Inlägg: 39779
Blev medlem: 2007-04-17
Ort: Härnösand

Re: Bullerdrabbad

Inläggav petersteindl » 2019-04-03 14:02

Amplituden hos Ljudvågor i luft följer avståndslagen. Det betyder att då man närmar sig ljudkällan så ökar amplituden. Detta faktum kan man använda sig av för att mäta eller om möjligt höra ljudkällan då man flyttar mikrofon eller sig själv, under förutsättning att ljudvågorna propagerar i luft. Dock tror jag att i så fall skulle ljudnivån skulle vara tillräckligt låg på avstånd från ljudkällan.

Men om ljudvågor propagerar i fast material så är de betydligt svårare att följa bakåt mot dess ursprungskälla d v s där energin tillförs systemet. Hela marken vibrerar i så fall och fungerar som ljudkälla, men det är endast på ett ställe som energi tillförs. Detta för i så fall med sig att man får se hela marken och huset som ljudkälla d v s som ett fast material som vibrerar och alstrar ljudvågor i luft på ett stort område men där energi tillföres på ett ställe.

Skulle ljudvågorna vara luftburna så skulle källan vara enkelt detekterbar och jag tippar att fler som bor i dess närhet skulle klaga eftersom ljudnivån blir högre ju närmare man kommer ljudkällan.
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
Kronkan
 
Inlägg: 13676
Blev medlem: 2010-11-05

Re: Bullerdrabbad

Inläggav Kronkan » 2019-04-03 14:06

Idea har gjort bra grafer.

Men det behöver inte vara frekvensen 40 Hz som är det stora problemet. Lägre frekvenser än 20 kan kännas och skapa problem.
https://www.naturvardsverket.se/upload/ ... -05-27.pdf

...........................................................
Det här är inget som man nu behöver fördjupa sig i. Men är det resonanser som får energi från mågon källa så ser längdförhållanden ut som följer.

13 meters rum ger en första resonansfrekvens på 13 Hz, den ändra vid 26 Hz och den tredje vid 40 Hz.

En längd på 9,5 meter ger en första resonans på 18 Hz.

Jag har fått ta fram och sätta igång en gammal dator med ett program för att tillverka kvartsvågspiperesonansabsorbenter.

URL
 
Inlägg: 66
Blev medlem: 2019-04-02

Re: Bullerdrabbad

Inläggav URL » 2019-04-03 14:13

Morello skrev:
URL skrev:
Morello skrev:Vad är syftet med tråden? Jag tycker det är jättemärkligt, URL vet ju redan var källan till bullret finns, men vill inte berätta.
Är det en gissningslek och vad vinner i så fall den som gissar rätt?
Jag gissar på Bharat's smidesverk.


Jag vet inte utan tror jag vet och det är ett stort område. Jag har ingen kunskap om ljud, hur det plötsligt hamnat i mitt hus, om jag kan undersöka det mer själv och hur jag isf ska göra. Det har pgått så länge nu och jag kan inte bo och leva i mitt eget hus. Att vänta på en ljudmätning sedan den 15 mars som fortfarande inte har något datum och som sedan tar 14 dagar att analysera, det är en dryg väntan som jag inte kan hantera om jag inte fortsätter undersöka på egen hand.
Jag förstår att det här inte är ett passande ämne för forumet men glad att det finns dom som är intresserade och kanske kan förklara sånt jag själv inte förstår om ljudet.

Vissa saker vill jag inte skriva ut utan isf ta via privat meddelande. Det är för att skydda oss själva främst, om vi behöver sälja huset.


Så här skrev du på byggforat.

"nga andra av de mindre närliggande industrierna kör 24-timmars alla dagar i veckan heller. På så vis tycker vi att det är rätt självklart vem som är boven, men som jag sagt hela tiden, jag skiter i vems ljudet är, ta bara bort det."

Om du skall få någon bedömning från folk härom din analys är rimlig så måste du ju berätta vem du tror boven är och vad vederbörande ägnar sig åt för verksamhet.


Det jag tror är baserat på det enda jag har kännedom om. Med tanke på att industrin är så förvånade, inte kan förstå hur det skulle kunna komma från dem, ja då måste jag vara öppen för att det finns andra alternativ. Men några andra alternativ utredes inte eftersom ärendet nu ligger hos länsstyrelsen och den specifika industrin.

Jag vill inte öppet skriva mer detaljerat av skäl jag tidigare nämnt men kan ge mer information i privata meddelanden. Jag vill helst inte ha några gissningslekar. Jag förstår att ingen här eller på annat forum kan lösa gåtan åt mig men jag har redan fått en massa ny kunskap tack vara olika forum.
Vi är i ett känsligt läge just nu. Hoppas du förstår mig.

JM
 
Inlägg: 4830
Blev medlem: 2011-08-13

Re: Bullerdrabbad

Inläggav JM » 2019-04-03 14:21

Har inte läst alla in lägg men har erfarenhet av subliminalt ljud vilka primärt är ohörbara men på långt avstånd triggar en kraftig resonans i en byggnad. Resonansens övertoner är hörbara och mycket störande. Möjligen kan du gå runt i huset o kolla är det något som vibrerar och/eller om dina symptom förvärras på någon plats.

Det är ett välkänt faktum att individuella variationen i känslighet för subsonic ljud är stor. När X2000 kom på 1980-talet blev vissa individer kraftigt illamående medan de flesta hade inga problem.

JM
Neuroscientist. Emotional Beauty is in the Ear of the Listener. "Kill your darlings" => scientific evolution.

URL
 
Inlägg: 66
Blev medlem: 2019-04-02

Re: Bullerdrabbad

Inläggav URL » 2019-04-03 14:34

Här kommer en löjligt liten (anonymiserad) kartbild. Jag bor vid det svarta krysset. Svart markering är vid den del av industrin där jag tycker mig kunna följa ljudet om jag tar riktning från huset och går mot det jag hör ute på altanen. Längst bort vid svarta markeringen låter det som mest. Vet inte om detta underlättar förståelsen av ljudspridningen dock.

P.s Behåll eventuell vetskap om området inom er och skriv inte ut det är ni snälla.
Bilagor
karta mini.png
karta mini.png (19.98 KiB) Visad 5668 gånger
Senast redigerad av URL 2019-04-03 15:13, redigerad totalt 1 gång.

JM
 
Inlägg: 4830
Blev medlem: 2011-08-13

Re: Bullerdrabbad

Inläggav JM » 2019-04-03 14:43

On a typical dry season evening in the savannah a temperature inversion forms, potentially increasing the listening area of elephants as much as ten-fold -- from 30 km2 at midday to 300 km2 in the same evening (Larom et al. 1997)
http://www.birds.cornell.edu/brp/elepha ... sound.html
Varierar ljudet med väder, vind och temperatur? Dvs är ljudet luftburet eller förmedlat via solida strukturer?

JM
Neuroscientist. Emotional Beauty is in the Ear of the Listener. "Kill your darlings" => scientific evolution.

URL
 
Inlägg: 66
Blev medlem: 2019-04-02

Re: Bullerdrabbad

Inläggav URL » 2019-04-03 15:06

JM skrev:On a typical dry season evening in the savannah a temperature inversion forms, potentially increasing the listening area of elephants as much as ten-fold -- from 30 km2 at midday to 300 km2 in the same evening (Larom et al. 1997)
http://www.birds.cornell.edu/brp/elepha ... sound.html
Varierar ljudet med väder, vind och temperatur? Dvs är ljudet luftburet eller förmedlat via solida strukturer?

JM


Ja det är min upplevelse. När det kryper ner mot nollan och lägre blir ljudet högre. Samma sak om det blåser v eller sv eller inte alls.

Användarvisningsbild
Cortado
Redaktör
 
Inlägg: 2242
Blev medlem: 2012-01-08

Re: Bullerdrabbad

Inläggav Cortado » 2019-04-03 15:16

Hur upplever dina grannar situationen, de bor väl i likadana (hyfsat lika) hus som ert och borde väl ha samma problem?

URL
 
Inlägg: 66
Blev medlem: 2019-04-02

Re: Bullerdrabbad

Inläggav URL » 2019-04-03 15:29

Cortado skrev:Hur upplever dina grannar situationen, de bor väl i likadana (hyfsat lika) hus som ert och borde väl ha samma problem?


Ja vi har liknande hus från samma årtionde. Det är bara vi som klagar och driver ärendet. Jag vet helt säkert att tre hus till har ljudet borde vara fler) men bara en enda person har upplevt vibrationer och tryck över öronen. Och störs man inte, kanske är borta stora delar av dagarna, ja då kanske det tar längre tid innan irritationen kommer, om den ens gör det. Alla kan ju uppenbarligen inte höra ljudet.

URL
 
Inlägg: 66
Blev medlem: 2019-04-02

Re: Bullerdrabbad

Inläggav URL » 2019-04-03 16:17

Här kommer en ljudfil (från en video filmad med en iphone) som vi tog utanför den misstänkta källan, industrin. Jag säger inte att det är samma ljud men det är i mina öron likt och det enda vi kan spåra utomhus som liknar ljudet så pass mycket. Detta ljud hörs lång väg men maskeras bitvis av trafikljud.
Det var först hemma när jag förstärkte de lägre frekvenserna som jag hörde likheten. Vad tycker ni? Är jag på helt fel spår? Jag har inte förmågan att analyser ljudet på djupet.

https://soundcloud.com/url-oljud/indust ... la/s-nCGYs

Användarvisningsbild
Adhoc
 
Inlägg: 3708
Blev medlem: 2005-06-29
Ort: Göteborg

Re: Bullerdrabbad

Inläggav Adhoc » 2019-04-03 16:35

Du har skrivit bl.a. följande: Att det är värst i sovrummet och inte lika illa i köket, att fönstren i sovrummet är 3-glas och de andra rummen 2-glas, att du har en relativt nyinstallerad luft-vattenvärmepump, att huset är ett stenhus.

Luftburen 40 Hz-resonans kan uppstå mellan 2 motstående plana väggar om dom är hyfsat stabila. 40 Hz skulle motsvara ett avstånd emellan på 4,3 m (344 / 40 / 2 = 4,3 m). Sovrummet kan vara så stort, medan köket kanske har mindre avstånd och därför är mindre drabbat? Du kan räkna ut avstånden för dom andra värsting-frekvenserna på samma sätt. För 13 och 18 Hz kan det motsvara innermåtten på ytterväggarna, där 13 och 18 Hz är så låga frekvenser att dom passerar igenom normala innerväggar utan några som helst problem eller större dämpning. Värst oljud från frekvensen är nära vägg och vid hörn, mildare eller helt borta i mitten av rummet. Har du en liten toa så får du sova i badkaret. :wink: :) Andra hus i närheten kan vara mindre drabbade. 18 Hz har våglängden 19 m, är en annan kåk ”rätt placerad” avståndsmässigt kan den drabbas mindre. Mot 40-Hz:aren kan det vara andra inre väggavstånd som spelar roll och dom därför stör mindre.

Fler än 2 glas i fönstret ljudisolerar sämre än 2-glas fönster (om det är samma tjocklek och densitet på glasen samt att totalt yttermått mellan glasen är lika plus att tätningslister, montage etc är likvärdiga). Följer MAM-lagen, ”mass-air-mass”, 1 glas +1 stor luftspalt + 1 glas ger bättre fönster än om luftspalten avdelas med en glasskiva emellan och totalt 3 glas som resulterar i högre resonansfrekvens pga 2 korta luftspalter och att frekvenser därunder passerar igenom.

När jag installerade luft-vattenvärmepump tidigare var det ett fasligt liv i början med flera olika frekvenser. Efter någon vecka hade den ”kört in sig” en del enligt någon programvara och den blev mindre ljudlig. Kommer ihåg att jag kunde mäta upp peakar vid 17 och 30-talet Hz och multiplar däröver av dom som var svagare. Oljudskällor var bl.a. pump och kompressor i inomhushusdelen, stum koppling mellan kopparrör-stålrör till radiatorerna i kåken samt flödeshastigheten på vattnet igenom som gav kavitation (stark resonans med ett jävla oljud). Vi uppföljande service/injustering någon vecka senare sattes industriella vibrationsdämpande fötter på inomhusdelen samt att dom stumma kopplingarna mellan rören plockades bort och ersattes av 2 st DN25 gummikompensatorer (gummirörsbälg med gängade ändstycken med längd 20 cm). Resultat: Det mesta av oljudet försvann och det blev drägligt inomhusklimat. (Nu har du iofs skrivit att du kopplat bort allt utom kyl och frys och oljudet har ändå funnits kvar.)

Om du mäter med mobilapp eller ”billig” mikrofon kan dom vara opålitliga vid låga frekvenser och det kan vara svårt att med öronen höra någon egentlig skillnad för hur starkt det är när man förflyttar sig. En ovetenskaplig metod som kanske kan märkas av mer är med känseln och en uppblåst ballong. Vibrationsförändringar i den kanske du känner av enklare med fingertopparna än du noterar med hörseln. En flirtkula eller bit stanniolpapper på en sytråd kanske studsar ut från ballongytan? Billigt och simpelt men kanske ger en indikation i alla fall om du saknar bra mikrofon

URL
 
Inlägg: 66
Blev medlem: 2019-04-02

Re: Bullerdrabbad

Inläggav URL » 2019-04-03 16:46

Adhoc skrev:Du har skrivit bl.a. följande: Att det är värst i sovrummet och inte lika illa i köket, att fönstren i sovrummet är 3-glas och de andra rummen 2-glas, att du har en relativt nyinstallerad luft-vattenvärmepump, att huset är ett stenhus.

Luftburen 40 Hz-resonans kan uppstå mellan 2 motstående plana väggar om dom är hyfsat stabila. 40 Hz skulle motsvara ett avstånd emellan på 4,3 m (344 / 40 / 2 = 4,3 m). Sovrummet kan vara så stort, medan köket kanske har mindre avstånd och därför är mindre drabbat? Du kan räkna ut avstånden för dom andra värsting-frekvenserna på samma sätt. För 13 och 18 Hz kan det motsvara innermåtten på ytterväggarna, där 13 och 18 Hz är så låga frekvenser att dom passerar igenom normala innerväggar utan några som helst problem eller större dämpning. Värst oljud från frekvensen är nära vägg och vid hörn, mildare eller helt borta i mitten av rummet. Har du en liten toa så får du sova i badkaret. :wink: :) Andra hus i närheten kan vara mindre drabbade. 18 Hz har våglängden 19 m, är en annan kåk ”rätt placerad” avståndsmässigt kan den drabbas mindre. Mot 40-Hz:aren kan det vara andra inre väggavstånd som spelar roll och dom därför stör mindre.

Fler än 2 glas i fönstret ljudisolerar sämre än 2-glas fönster (om det är samma tjocklek och densitet på glasen samt att totalt yttermått mellan glasen är lika plus att tätningslister, montage etc är likvärdiga). Följer MAM-lagen, ”mass-air-mass”, 1 glas +1 stor luftspalt + 1 glas ger bättre fönster än om luftspalten avdelas med en glasskiva emellan och totalt 3 glas som resulterar i högre resonansfrekvens pga 2 korta luftspalter och att frekvenser därunder passerar igenom.

När jag installerade luft-vattenvärmepump tidigare var det ett fasligt liv i början med flera olika frekvenser. Efter någon vecka hade den ”kört in sig” en del enligt någon programvara och den blev mindre ljudlig. Kommer ihåg att jag kunde mäta upp peakar vid 17 och 30-talet Hz och multiplar däröver av dom som var svagare. Oljudskällor var bl.a. pump och kompressor i inomhushusdelen, stum koppling mellan kopparrör-stålrör till radiatorerna i kåken samt flödeshastigheten på vattnet igenom som gav kavitation (stark resonans med ett jävla oljud). Vi uppföljande service/injustering någon vecka senare sattes industriella vibrationsdämpande fötter på inomhusdelen samt att dom stumma kopplingarna mellan rören plockades bort och ersattes av 2 st DN25 gummikompensatorer (gummirörsbälg med gängade ändstycken med längd 20 cm). Resultat: Det mesta av oljudet försvann och det blev drägligt inomhusklimat. (Nu har du iofs skrivit att du kopplat bort allt utom kyl och frys och oljudet har ändå funnits kvar.)

Om du mäter med mobilapp eller ”billig” mikrofon kan dom vara opålitliga vid låga frekvenser och det kan vara svårt att med öronen höra någon egentlig skillnad för hur starkt det är när man förflyttar sig. En ovetenskaplig metod som kanske kan märkas av mer är med känseln och en uppblåst ballong. Vibrationsförändringar i den kanske du känner av enklare med fingertopparna än du noterar med hörseln. En flirtkula eller bit stanniolpapper på en sytråd kanske studsar ut från ballongytan? Billigt och simpelt men kanske ger en indikation i alla fall om du saknar bra mikrofon


Oj, tack, tack! Får ta fram pyssellådan och testa.
Den enda mikrofon jag har tillgång till nu rundar av vid 40hz så den är inte pålitlig. Jag gissar att mobilen är något sämre. Jag ska också kika lite på måtten, har dom inte i huvudet. Köket är betydligt mindre och där kan jag som sagt vara och sova med huvudet mot gaveln som vetter mot norrsidan (nästan precis bakom luftpumpen :evil: men det oljudet står jag ut med, det har blivit bättre efter dom satte dit ett ljudisoleringskit och lite annat).

URL
 
Inlägg: 66
Blev medlem: 2019-04-02

Re: Bullerdrabbad

Inläggav URL » 2019-04-03 16:52

Adhoc skrev:Du har skrivit bl.a. följande: Att det är värst i sovrummet och inte lika illa i köket, att fönstren i sovrummet är 3-glas och de andra rummen 2-glas, att du har en relativt nyinstallerad luft-vattenvärmepump, att huset är ett stenhus.

Luftburen 40 Hz-resonans kan uppstå mellan 2 motstående plana väggar om dom är hyfsat stabila. 40 Hz skulle motsvara ett avstånd emellan på 4,3 m (344 / 40 / 2 = 4,3 m).


Snabbt mätt. Sovrummet är 4,35 x 3,15 (kanske 3,10 låg lite grejer i vägen). 8O

URL
 
Inlägg: 66
Blev medlem: 2019-04-02

Re: Bullerdrabbad

Inläggav URL » 2019-04-03 17:18

Här är ytterligare en inspelning: https://soundcloud.com/url-oljud/rafil- ... at/s-3sL12
Jag filmade samtidigt med mobilen för att ingen skulle kunna säga att jag mixtrat med ljudet, därav prat och ljudet när jag lägger en kudde på mikrofonen samt tar bort den och avslutar inspelningen. Detta var den värsta av nätter. Jag kunde inte sova på hela natten. Inspelningen gjordes i tv-rummet natten till en måndag. (med snowball mikrofon)

Användarvisningsbild
paa
Sökaren
 
Inlägg: 35497
Blev medlem: 2005-01-10

Re: Bullerdrabbad

Inläggav paa » 2019-04-03 17:54

URL skrev: där kan jag som sagt vara och sova med huvudet mot gaveln som vetter mot norrsidan (nästan precis bakom luftpumpen :evil: men det oljudet står jag ut med, det har blivit bättre efter dom satte dit ett ljudisoleringskit och lite annat).

Det finns spiralfjädrar för att sätta utedelen till värmepumpen på, dom är mycket mjukare än gummifjädrarna som är standard och isolerar bullret från kompressorn bättre, speciellt när det är kallt.
Bild
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
paa
Sökaren
 
Inlägg: 35497
Blev medlem: 2005-01-10

Re: Bullerdrabbad

Inläggav paa » 2019-04-03 17:57

URL skrev:Här är ytterligare en inspelning: https://soundcloud.com/url-oljud/rafil- ... at/s-3sL12
Jag filmade samtidigt med mobilen för att ingen skulle kunna säga att jag mixtrat med ljudet, därav prat och ljudet när jag lägger en kudde på mikrofonen samt tar bort den och avslutar inspelningen. Detta var den värsta av nätter. Jag kunde inte sova på hela natten. Inspelningen gjordes i tv-rummet natten till en måndag. (med snowball mikrofon)

Där hörs inget som liknar de andra inspelningarna. Kan nog räknas som en misslyckad inspelning.
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

URL
 
Inlägg: 66
Blev medlem: 2019-04-02

Re: Bullerdrabbad

Inläggav URL » 2019-04-03 18:05

paa skrev:
URL skrev: där kan jag som sagt vara och sova med huvudet mot gaveln som vetter mot norrsidan (nästan precis bakom luftpumpen :evil: men det oljudet står jag ut med, det har blivit bättre efter dom satte dit ett ljudisoleringskit och lite annat).

Det finns spiralfjädrar för att sätta utedelen till värmepumpen på, dom är mycket mjukare än gummifjädrarna som är standard och isolerar bullret från kompressorn bättre, speciellt när det är kallt.
[ Bild ]

Lite ot men... Vi har fristående stativ till utedelen (luft/vatten), inget som sitter fast på väggen. Problemet här var en skadad plåt, en halvmeter elkabel som låg och slog mot kompressorn, ljudisoleringen satt inte ordentligt på kompressorn utan var bortvikt samt att det var något med kondens som frös och gjorde hela installationen stum varpå allt vibrerade. Kompressorn tjöt så vi fick skämmas för grannarna och tillslut skramlade hela pumpen som en gammal skördetröska. Nu är plåten utbytt, kabel kortad, ljudisoleringen utbytt och kompletterad samt tätningar vid plasten på fläktens utsida. Som natt och dag. Nu låter den mer normalt men låter gör den fortfarande och fläkten ger ifrån sig lågfrekventa ljud som man inte kunde höra tidigare. En piss i mississippi i jämförelse med oljudet dock. Skulle inte tacka nej till mer ljudisolering dock.

URL
 
Inlägg: 66
Blev medlem: 2019-04-02

Re: Bullerdrabbad

Inläggav URL » 2019-04-03 18:16

paa skrev:
URL skrev:Här är ytterligare en inspelning: https://soundcloud.com/url-oljud/rafil- ... at/s-3sL12
Jag filmade samtidigt med mobilen för att ingen skulle kunna säga att jag mixtrat med ljudet, därav prat och ljudet när jag lägger en kudde på mikrofonen samt tar bort den och avslutar inspelningen. Detta var den värsta av nätter. Jag kunde inte sova på hela natten. Inspelningen gjordes i tv-rummet natten till en måndag. (med snowball mikrofon)

Där hörs inget som liknar de andra inspelningarna. Kan nog räknas som en misslyckad inspelning.


Ljudfilen är inte manipulerad, alltså naturell (förutom att jag behövde exportera den som MP3). På de två första jag delade, på andra forumet först, är ljudnivån höjd för att göra ljudet hörbart (har även delat originalfilen till en av de inspelningarna i wav-format). Skulle det höras väl så hade nog alla hört det som varit här och lyssnat. Ljudet finns där precis som på de andra inspelningarna men utan någon förstärkning är det nog svårt att höra. Kunde kanske gjort det tydligare i texten till filen.

Användarvisningsbild
jockewe
 
Inlägg: 1564
Blev medlem: 2004-10-24
Ort: Salem

Re: Bullerdrabbad

Inläggav jockewe » 2019-04-03 21:15

URL skrev:
jockewe skrev:Häng en skruv i ett ca 40cm snöre och håll snöret (med skruven hängande) mot fönstren, ett mkt enkelt sätt att kolla vibration.


Jag har testat nu. Kunde inte se några vibrationer. Skruven rörde sig inte. Kanske hade jag fel tråd, fel tyngd på skruven men inget hände.


Skönt att se att du får så bra tips av proffsen härinne!

Om du såg min film så tror jag att du förstod hur fönster som vibrerar märks. Om dina inte vibrerar så är problemet något annat.
I dotterns rum så (det lågfrekventa i vårt fall var ca 17Hz) förstärkte fönsterrutorna frekvensen (som membran), så om man mätte blev
det betydligt mindre energi på 17Hz om man höll emot fönstret. Om man öppnar dörren i det huset mot källan och öppnar badrumsdörren
och lyssnar därinne så är det ett riktigt starkt ljud, så att man inte alls vill vara därinne!

Min tanke är att något rum eller altanen resonerar med problemfrekvenserna och därför blir det olidligt.

De tips du får om rumsvolym härinne på forat är guld värda! (och infon om 3-glas inte minst!)
/J
- - -
Kika in på min hemsida om du har lust

http://www.violinist.nu

URL
 
Inlägg: 66
Blev medlem: 2019-04-02

Re: Bullerdrabbad

Inläggav URL » 2019-04-03 21:55

jockewe skrev:
URL skrev:
jockewe skrev:Häng en skruv i ett ca 40cm snöre och håll snöret (med skruven hängande) mot fönstren, ett mkt enkelt sätt att kolla vibration.


Jag har testat nu. Kunde inte se några vibrationer. Skruven rörde sig inte. Kanske hade jag fel tråd, fel tyngd på skruven men inget hände.


Skönt att se att du får så bra tips av proffsen härinne!

Om du såg min film så tror jag att du förstod hur fönster som vibrerar märks. Om dina inte vibrerar så är problemet något annat.
I dotterns rum så (det lågfrekventa i vårt fall var ca 17Hz) förstärkte fönsterrutorna frekvensen (som membran), så om man mätte blev
det betydligt mindre energi på 17Hz om man höll emot fönstret. Om man öppnar dörren i det huset mot källan och öppnar badrumsdörren
och lyssnar därinne så är det ett riktigt starkt ljud, så att man inte alls vill vara därinne!

Min tanke är att något rum eller altanen resonerar med problemfrekvenserna och därför blir det olidligt.

De tips du får om rumsvolym härinne på forat är guld värda! (och infon om 3-glas inte minst!)
/J
''
Just ja, jag glömde kommentera det! Det var inga dåliga vibrationer det där! Läskigt! Finurligt hur du kom på hur du kunde "bevisa" det.

Jag har nog inte alls den typen av vibrationer hos mig. Testade med snöre och skruv, märkte inget. Tejpade fast en reflex med snöre på fönstret, hände inget. Har blåst upp en ballong och gått runt med (det andra tipset jag fick). Hade ingen direkt partystämning kring mig och visste inte riktigt hur jag skulle använda ballongen (tur bara familjen såg mig). Blev lite som att gå med slagruta, jag tror jag överförde mina rörelser till ballongen. Får försöka googla mer på hur jag ska göra men hittills är inga vibrationer detekterade.

Jag är hemskt tacksam för alla tips och analyser! Helt otroligt vilket engagemang. Vet inte hur jag ska sortera allt bara och vilken ände jag ska börja, det är mycket nu och hjärnan seg som kola.

Användarvisningsbild
Thomas_A
Mätdoktorn
 
Inlägg: 7328
Blev medlem: 2003-06-14
Ort: Uppsala

Re: Bullerdrabbad

Inläggav Thomas_A » 2019-04-04 11:43

Hörde lite för mg här och inget nytt kanske men det är Naturvårdsverket som hanterar riktlinjer för buller från industri och utomhus. Folkhälsomyndigheten om det är inomhus. Hursomhelst måste utredning göras så bara att invänta mätningar.
Marantz NR1506, Rotel RB971 Mk2, Cambridge Azur 640C, Panasonic Blue-Ray, Apple-TV, Panasonic P65VT60, NG8, NG8B/LFE, NG8 surround, Linn Axis/Moerch UP4/Shure V15Vx/SAS JICO, Muffsy RIAA.

JM
 
Inlägg: 4830
Blev medlem: 2011-08-13

Re: Bullerdrabbad

Inläggav JM » 2019-04-04 12:47

För 40 dagarsedan började jag höra ett lågfrekvent dovt ljud i sovrummet. När jag lade fötterna mot madrassen kunde jag känna vibrationer som kom och gick i takt med ljudet. Det var bara början på mitt livs mardröm...

Jag ringde hem sambon från jobbet och bad honom ringa psyk eller vad som helst. Det slutade med att fräldrarna fick komma och hämta mig. Hämta mig, vuxna människa, ett totalt jävla vrak.

Jag höll på att gå under av terrorn och jag skojar inte, jag hade inte fått sova mer än ett fåtal sammanhängande timmar på flera veckor. Eftersom jag är sjuk och inte arbetar gick jag i oljudet dygnet runt. Och det är inte bara ljud utan beroende på frekvenser och intensitet vibrerar det i allt från fötter till mage och bröstkorg samt trycker mot trumhinnorna mer eller mindre konstant.

Det är inte ens tyst i garderoberna, tro mig, jag har testa varenda liten vrå i huset för att slippa bullret men det finns inte en millimeter av lugn i hemmet, och öronproppar, aktiv brusreducering, glöm det. INGET tar bort oljudet! Tror ni mig inte så googla, den typen av ljud funkar så.

Samtidigt som jag försökte uthärda dagar och nätter och inte bli galen och bara hyperventilera, hålla för öronen och gråta, så gjorde jag allt som stod i min makt för att hitta källan till ljudet, eller ljuden, det låter som ett jävla flygplan som hovrar över huset men aldrig kommer iväg eller som en dieselmotor som går upp och ned i varvtal.

Det ska tilläggas att ljudet har en ganska lång utbredning över stadsdelen. Man kan höra det flera gator från oss, särskilt kvällar och nätter när annat har tystnat.

Folk har varit här och lyssnat, varför kan man undra. Jag är den enda som hör allt.


Om jag har uppfattat det rätt är det i stort sätt bara du som hör och framför allt lider av ljudet.
Utifrån min erfarenhet av hur hjärnan fungerar finns det 2 olika sannolika förklaringar.
1. Du är känsligare än de flesta för vissa låga frekvenser. Mycket ovanligt med ökad känslighet vid låga frekvenser. Vanligare med ökad patologisk känslighet vid högre frekvenser. Är den ökade känslighet förvärvad utvecklas ofta efter ca 10 år tinnitus. Den som har denna patologiskt ökade känslighet är ofta omedveten och skapar vanliogen inget lidande. Har faktiskt inte träffat på någon förvärvad hyperakusi vid så låga frekvenser.
2. Du förlägger i hjärnan skapade ljud i din omgivning. Inte helt ovanligt. Behöver inte vara korrelerat med psykisk sjukdom. Ofta plågsamt. Medicinsk utredning kan möjligen hjälpa.

JM
Neuroscientist. Emotional Beauty is in the Ear of the Listener. "Kill your darlings" => scientific evolution.

URL
 
Inlägg: 66
Blev medlem: 2019-04-02

Re: Bullerdrabbad

Inläggav URL » 2019-04-04 12:53

Kronkan skrev:
Jag kan visa hemma oss mig att man kan sätta igång resonanser under 20 Hz inne i en lägenhet vilket kommer att upplevas som obehagliga.

Men även om det skulle vara så är det den som orsakar ljudet som är ansvarig. Men för att förstå vad som hände för en månad sedan ..


Jag har funderat på det du skrev. Du får gärna utveckla det där med hur du kan skapa resonanser, jag vill kunna förstå och skulle nog ha nytta av ett mer konkret exempel.

Användarvisningsbild
Cortado
Redaktör
 
Inlägg: 2242
Blev medlem: 2012-01-08

Re: Bullerdrabbad

Inläggav Cortado » 2019-04-04 13:10

URL skrev:
Kronkan skrev:
Jag kan visa hemma oss mig att man kan sätta igång resonanser under 20 Hz inne i en lägenhet vilket kommer att upplevas som obehagliga.

Men även om det skulle vara så är det den som orsakar ljudet som är ansvarig. Men för att förstå vad som hände för en månad sedan ..


Jag har funderat på det du skrev. Du får gärna utveckla det där med hur du kan skapa resonanser, jag vill kunna förstå och skulle nog ha nytta av ett mer konkret exempel.


Sätta igång - att man t.ex spelar den frekvens där man har en resonans. Har man ett rum med vissa mått så kommer vissa frekvenser få plats mellan väggarna - resonansfrekvenser. Skapa resonanser gör de som ritar/bygger huset.. kanske man kan säga. Alla normala rum har en multitud av resonanser som kommer av rummets mått och andra beskaffenheter.

Ljud färdas 343,4m/s i 20-gradig luft, våglängden blir då hastigheten genom frekvensen. Tar vi 20Hz som exempel så är helperiodsvåglängden ~17,2m - halvperioden är hälften dvs ungefär 8,5m. Har du några mått som korresponderar med 8,5m så kan du ha resonanser där.

Kanske kan detta vara intressant: https://www.hunecke.de/en/calculators/r ... modes.html

Dock ska sägas att detta är förenklingar. Varken den där räknaren eller mitt räkneexempel kommer vara exakt, eftersom rummets resonanta egenskaper beror på många olika saker. Se de som estimeringar.

URL
 
Inlägg: 66
Blev medlem: 2019-04-02

Re: Bullerdrabbad

Inläggav URL » 2019-04-04 15:27

JM skrev:För 40 dagarsedan började jag höra ett lågfrekvent dovt ljud i sovrummet. När jag lade fötterna mot madrassen kunde jag känna vibrationer som kom och gick i takt med ljudet. Det var bara början på mitt livs mardröm...

Jag ringde hem sambon från jobbet och bad honom ringa psyk eller vad som helst. Det slutade med att fräldrarna fick komma och hämta mig. Hämta mig, vuxna människa, ett totalt jävla vrak.

Jag höll på att gå under av terrorn och jag skojar inte, jag hade inte fått sova mer än ett fåtal sammanhängande timmar på flera veckor. Eftersom jag är sjuk och inte arbetar gick jag i oljudet dygnet runt. Och det är inte bara ljud utan beroende på frekvenser och intensitet vibrerar det i allt från fötter till mage och bröstkorg samt trycker mot trumhinnorna mer eller mindre konstant.

Det är inte ens tyst i garderoberna, tro mig, jag har testa varenda liten vrå i huset för att slippa bullret men det finns inte en millimeter av lugn i hemmet, och öronproppar, aktiv brusreducering, glöm det. INGET tar bort oljudet! Tror ni mig inte så googla, den typen av ljud funkar så.

Samtidigt som jag försökte uthärda dagar och nätter och inte bli galen och bara hyperventilera, hålla för öronen och gråta, så gjorde jag allt som stod i min makt för att hitta källan till ljudet, eller ljuden, det låter som ett jävla flygplan som hovrar över huset men aldrig kommer iväg eller som en dieselmotor som går upp och ned i varvtal.

Det ska tilläggas att ljudet har en ganska lång utbredning över stadsdelen. Man kan höra det flera gator från oss, särskilt kvällar och nätter när annat har tystnat.

Folk har varit här och lyssnat, varför kan man undra. Jag är den enda som hör allt.


Om jag har uppfattat det rätt är det i stort sätt bara du som hör och framför allt lider av ljudet.
Utifrån min erfarenhet av hur hjärnan fungerar finns det 2 olika sannolika förklaringar.
1. Du är känsligare än de flesta för vissa låga frekvenser. Mycket ovanligt med ökad känslighet vid låga frekvenser. Vanligare med ökad patologisk känslighet vid högre frekvenser. Är den ökade känslighet förvärvad utvecklas ofta efter ca 10 år tinnitus. Den som har denna patologiskt ökade känslighet är ofta omedveten och skapar vanliogen inget lidande. Har faktiskt inte träffat på någon förvärvad hyperakusi vid så låga frekvenser.
2. Du förlägger i hjärnan skapade ljud i din omgivning. Inte helt ovanligt. Behöver inte vara korrelerat med psykisk sjukdom. Ofta plågsamt. Medicinsk utredning kan möjligen hjälpa.

JM

Förtydligande: Jag är den enda som hör och känner allt. Det jag definierar som allt är vad jag de facto hör och känner (även om det är subjektivt) som avviker från andras upplevelser. Men jag är inte den enda som hör eller den enda som känner det. Dessutom så hör jag inte ljudet på exakt samma sätt som mikrofonerna fångar upp ljudet. Jag hör tex inte de där jättesnabba pulsarna utan i mina öron blir det mer ett konstant men svajigt burrigt ljud. Det jag kallar att jag hör pulsar är när det blir som "avbrott". Lite som när man borrar i en betongvägg och trycker borren mot väggen och lättar på trycket. Det blir lättare och det blir tyngre i både känsla och ljudupplevelse. Trycket mot trumhinnorna går i takt med det ljudet. Sambon tex känner inget tryck i öronen men har känt vibrationer i kroppen när ljudet varit så högt så han kan höra det. Dock hör han inte "hela" ljudet utan typ de övre högre ljudet som han då upplever som brummigt och svajigt. Utomhus hör han det på ett annat sätt. I källaren mellan två betongväggar hörde han en gång mer som jag och kände obehag i öronen. Det som skiljer oss åt är att jag verkar höra mycket mer och jag kan inte sluta höra det.

Kunde hjärnan koppla bort detta så jag blir mer som sambon och andra vore det skönt (han har nedsättningar i lägre frekvenser pga industribuller, det vill jag inte ha dock). Och jag skulle ändå inte vilja fortsätta leva i detta oljud. Det ska inte vara här över huvud taget så jag förstår inte hur en medicinsk utredning skulle hjälpa mig så länge jag befinner mig i ljudet. Eller hur tänker du att det skulle gå till? Jag vill inte påstå att jag egentligen kan något alls om sånt här.

Inför framtiden, när vi kommit till en lösning, kommer jag nog behöva hjälp om jag inte återgår till mitt normaltillstånd. Vanligtvis noterar jag inte kompressorerna i affärernas kyldiskar. Jag har tidigare aldrig noterat grannarnas värmepumpar när jag går förbi. Min förmåga att filtrera bort ljuden verkar bortblåst. Blir dock bättre när jag varit hemifrån i några dagar så jag tror inte det är obotbart, bara det här inte pågår för länge.

Användarvisningsbild
Kronkan
 
Inlägg: 13676
Blev medlem: 2010-11-05

Re: Bullerdrabbad

Inläggav Kronkan » 2019-04-04 16:07

Cortado skrev:
URL skrev:
Kronkan skrev:
Jag kan visa hemma oss mig att man kan sätta igång resonanser under 20 Hz inne i en lägenhet vilket kommer att upplevas som obehagliga.

Men även om det skulle vara så är det den som orsakar ljudet som är ansvarig. Men för att förstå vad som hände för en månad sedan ..


Jag har funderat på det du skrev. Du får gärna utveckla det där med hur du kan skapa resonanser, jag vill kunna förstå och skulle nog ha nytta av ett mer konkret exempel.


Sätta igång - att man t.ex spelar den frekvens där man har en resonans. Har man ett rum med vissa mått så kommer vissa frekvenser få plats mellan väggarna - resonansfrekvenser. Skapa resonanser gör de som ritar/bygger huset.. kanske man kan säga. Alla normala rum har en multitud av resonanser som kommer av rummets mått och andra beskaffenheter.

Ljud färdas 343,4m/s i 20-gradig luft, våglängden blir då hastigheten genom frekvensen. Tar vi 20Hz som exempel så är helperiodsvåglängden ~17,2m - halvperioden är hälften dvs ungefär 8,5m. Har du några mått som korresponderar med 8,5m så kan du ha resonanser där.

Kanske kan detta vara intressant: https://www.hunecke.de/en/calculators/r ... modes.html

Dock ska sägas att detta är förenklingar. Varken den där räknaren eller mitt räkneexempel kommer vara exakt, eftersom rummets resonanta egenskaper beror på många olika saker. Se de som estimeringar.


Känns som klokt skrivit.

URL, Du har gjort inspelningar som tidigare är analyserade i tråden. Det finns förhöjda nivåer kring vissa frekvenser. Jag skrev att de grovt sett kunde motsvara resonanser som kan uppstå mellan två väggar som befinner sig på 13 meters avstånd och 9,5 meter. Lite grovt. Sedan har Adhoc också beskrivit resonanser som kan uppstå i mindre rum. Då med 40 Hz som exempel.

Resonanser uppstår lättare om väggarna består av hårda materiel. Ljudvågen studsar då tillbaka mellan väggarna då. Det blir dock försluster. Så det behövs en motor i form av någon inkommande ljud/vibration. Motorn som håller igång resonanser kan vara vad som helst utanför huset eller inne i huset.



Det här är bara en tes. Men mät upp huset mellan ytterväggarna. Alltså innermåttet. Så kan vi avfärda eller styrka tesen.

Sovrummet? vilka väggar är av hårda material typ sten, betong.

En fråga kring fönstret. Var du eller din man med när det installerades. Är det ordentligt drevat med bra drev? Ventiler är ju också något man kan titta på.
De andra fönstren kanske kan förbättras med lite meck?

.....................................

Men här lite om fönster och buller

En förbättring av ljudisoleringen hos befintliga fönster kan göras på flera olika sätt. Ett sätt är att förse fönstren med nya tätningslister mellan karm och båge samt att se till att drevningen mellan fönster och vägg är ordentligt utförd och att fogen på insidan är tätad. Oftast krävs det dubbla tätningslister för att uppnå mycket god ljudisolering.



Om fönstret är i gott skick kan det vara idé att sätta in en tilläggsruta för att förbättra ljudisoleringen. Hur detta kan utföras varierar från fönster till fönster beroende på fönstrets konstruktion. Tilläggsrutan har störst effekt när den relativa glastjockleksförändringen är som störst. Att montera in en tilläggsruta i ett fönster bidrar inte bara till att ljudisoleringen förbättras utan även att värmeisoleringen blir bättre.



Slutligen kan det gamla fönstret bytas mot ett nytt med bättre ljudisolerande egenskaper. Vid alla fönsterbyten är det viktigt att anpassa de nya fönstrens utseende till byggnadens arkitektur så att inte den estetiska helheten förstörs. Enligt Plan- och bygglagen (PBL) skall ändringar i en byggnad göras varsamt så att byggnadens karaktär beaktas.



De flesta fönstertillverkare har idag ljudisolerade fönster i sin produktion. Ljudisoleringen redovisas som reduktionstal, som anger hur mycket ljud som fönstret stänger ute uttryckt i dB inom ett bestämt frekvensområde. Den angivna ljudreduktionen gäller under förutsättning att fönstret är rätt monterat och väl tätat mellan karm och vägg. Ett äldre 2-glasfönster har en ljudreduktion på ca 30 dB medan ett ljudisolerat fönster kan ha en ljudreduktion på upp mot 45dB.



Några enkla regler för ett väl ljudisolerat fönster:

Fönstret skall vara lufttätt i sig självt och monteras med god tätning mot väggen
Glasen i fönstret bör ha olika tjocklek
Friskluftsventiler skall undvikas i karmen
I fönster med tre eller fler glas skall den största spaltbredden maximeras, minst 30 mm
Fönsterbeslagen skall gärna utgöra rörliga förband


.......................................................

Jag har själv gjort vissa åtgärder på mina fönster som är av typen 2+1.

URL
 
Inlägg: 66
Blev medlem: 2019-04-02

Re: Bullerdrabbad

Inläggav URL » 2019-04-04 17:30

äsch, raderade citeringen nu men här kommer lite siffror:

Huset ytterväggar (innermåttet) ska vara ungefär 9,50 x 10,5
Alla ytterväggar är i durox-gasbetong 25 cm (volymvikt 0,6) + tilläggsisolering med träpanel förutom utanför sovrummet (ca 14 kvm snabbt räknat)

Sovrummet (det värsta rummet) enligt kalkylatorn så blir frekvensen 37,3Hz
Innerväggar: 4,6 x 3,1 (kalkylatorn rundade nog av lite)
Ytterväggar 2 st är i durox-gasbetong 25 cm (volymvikt 0,6)
De andra väggarna durox 20 cm (volymvikt 0,7). 15mm puts om vardera sida.
Rummet har två dörrar klassiska 50-talsdörrar med teakfaner, och tre inbyggda garderober samt ett relativt nytt sk energifönster.
Jag tittade inte så noga när det installerades, hade precis haft inbrott men det ska inte ha varit någon klåpare som utförde arbetet. När vi fick fönstret insatt så blev rummet jättetyst, nästan lite obehagligt i början och det stänger ute det mesta av ljudet när det blåser. Vi störs vanligtvis inte av några ljud utifrån i just det rummet. Vi har en spaltventil under fönstret.

Blir vi klokare av den informationen tro?

JM
 
Inlägg: 4830
Blev medlem: 2011-08-13

Re: Bullerdrabbad

Inläggav JM » 2019-04-04 17:42

Föreslår att du tar en mikrofon och direkt utan fördröjning spelar upp det störande ljudet i en subbas men fasvänt. Mikrofonen, du och subbasen bör vara så nära som möjligt. Med låga frekvenser borde du få en destruktiv interferens och dina subjektiva besvär borde minska/upphöra om det är ett yttre ljud du hör. Ett inre ljud skall inte påverkas.

JM
Neuroscientist. Emotional Beauty is in the Ear of the Listener. "Kill your darlings" => scientific evolution.

FöregåendeNästa

Återgå till Generellt om hifi


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 18 gäster