Bullerdrabbad

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Kronkan
 
Inlägg: 13676
Blev medlem: 2010-11-05

Re: Bullerdrabbad

Inläggav Kronkan » 2019-04-02 23:29

URL skrev:Hej!
Vill bara tala om att jag är här nu, "den bullerdrabbade".
Ska läsa igenom kommentarerna ordentligt innan jag utvecklar något, om någon är intresserad av att veta mer. Dock kommer jag inte skriva ut stad eller namn på verksamheten, jag vågar helt enkelt inte. Om det är viktigt för att kunna luska ut mer kring ljudet så tar jag gärna det via privat meddelande (om forumet har den funktionen?).


Välkommen till Faktiskt.

Tror att forat skulle vara hjälpt av att du lägger ut ljudfilerna här. Det är lite svårt att gräva i det andra forat.

Jag tror mig förstå att ljudet/vibrationerna upptäcktes för någon månad sedan. Har ni gjort någon ändring i ert hus i samband med detta. Jag misstänker inte att ljudet är skapat inne i huset men har det uppstått någon "resonanslåda". Ändras ljudet när ni har dörrar öppna eller stängda?

Jag kan visa hemma oss mig att man kan sätta igång resonanser under 20 Hz inne i en lägenhet vilket kommer att upplevas som obehagliga.

Men även om det skulle vara så är det den som orsakar ljudet som är ansvarig. Men för att förstå vad som hände för en månad sedan ..

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick
 
Inlägg: 32020
Blev medlem: 2004-07-15
Ort: Bromma-Stockholm

Re: Bullerdrabbad

Inläggav Bill50x » 2019-04-02 23:34

Kronkan skrev:
URL skrev:Hej!
Vill bara tala om att jag är här nu, "den bullerdrabbade".
Ska läsa igenom kommentarerna ordentligt innan jag utvecklar något, om någon är intresserad av att veta mer. Dock kommer jag inte skriva ut stad eller namn på verksamheten, jag vågar helt enkelt inte. Om det är viktigt för att kunna luska ut mer kring ljudet så tar jag gärna det via privat meddelande (om forumet har den funktionen?).


Välkommen till Faktiskt.

Tror att forat skulle vara hjälpt av att du lägger ut ljudfilerna här. Det är lite svårt att gräva i det andra forat.

Jag tror mig förstå att ljudet/vibrationerna upptäcktes för någon månad sedan. Har ni gjort någon ändring i ert hus i samband med detta. Jag misstänker inte att ljudet är skapat inne i huset men har det uppstått någon "resonanslåda". Ändras ljudet när ni har dörrar öppna eller stängda?

Jag kan visa hemma oss mig att man kan sätta igång resonanser under 20 Hz inne i en lägenhet vilket kommer att upplevas som obehagliga.

Men även om det skulle vara så är det den som orsakar ljudet som är ansvarig. Men för att förstå vad som hände för en månad sedan ..

Bra tanke!

/ B
När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet.

URL
 
Inlägg: 66
Blev medlem: 2019-04-02

Re: Bullerdrabbad

Inläggav URL » 2019-04-02 23:40

Jag får inte iväg mina svar :? Testat flera gånger nu. Blir detta rätt så vill jag hinna få med att jag ska ladda upp ljudfilerna åt er. Jag har fler ljudfiler än de jag delat i andra forumet. Undrar bara hur ni föredrar att man delar dem? Inte så poppis med sidor som har popup-reklam va?

Användarvisningsbild
Kronkan
 
Inlägg: 13676
Blev medlem: 2010-11-05

Re: Bullerdrabbad

Inläggav Kronkan » 2019-04-02 23:50

Jag skiter i sådant. Tänk nu på dig själv. De som inte vill öppna kan ju undvika att lyssna på dina ljudfiler.

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick
 
Inlägg: 32020
Blev medlem: 2004-07-15
Ort: Bromma-Stockholm

Re: Bullerdrabbad

Inläggav Bill50x » 2019-04-02 23:58

URL skrev:Jag får inte iväg mina svar :? Testat flera gånger nu. Blir detta rätt så vill jag hinna få med att jag ska ladda upp ljudfilerna åt er. Jag har fler ljudfiler än de jag delat i andra forumet. Undrar bara hur ni föredrar att man delar dem? Inte så poppis med sidor som har popup-reklam va?

Ett sätt är att dela sina filer är vi Dropbox, det finns andra vägar också.
Kolla på denna länk tex från min Dropbox-sida...
https://www.dropbox.com/s/t8mtiq1jkemoh ... e.mp3?dl=0

/ B
När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet.

URL
 
Inlägg: 66
Blev medlem: 2019-04-02

Re: Bullerdrabbad

Inläggav URL » 2019-04-03 00:07

Kronkan skrev:
URL skrev:Hej!
Vill bara tala om att jag är här nu, "den bullerdrabbade".
Ska läsa igenom kommentarerna ordentligt innan jag utvecklar något, om någon är intresserad av att veta mer. Dock kommer jag inte skriva ut stad eller namn på verksamheten, jag vågar helt enkelt inte. Om det är viktigt för att kunna luska ut mer kring ljudet så tar jag gärna det via privat meddelande (om forumet har den funktionen?).


Välkommen till Faktiskt.

Tror att forat skulle vara hjälpt av att du lägger ut ljudfilerna här. Det är lite svårt att gräva i det andra forat.

Jag tror mig förstå att ljudet/vibrationerna upptäcktes för någon månad sedan. Har ni gjort någon ändring i ert hus i samband med detta. Jag misstänker inte att ljudet är skapat inne i huset men har det uppstått någon "resonanslåda". Ändras ljudet när ni har dörrar öppna eller stängda?

Jag kan visa hemma oss mig att man kan sätta igång resonanser under 20 Hz inne i en lägenhet vilket kommer att upplevas som obehagliga.

Men även om det skulle vara så är det den som orsakar ljudet som är ansvarig. Men för att förstå vad som hände för en månad sedan ..


Tack!
Den började den 19 feb. Vi hade då precis installerat ny luft/vatten samt installerat element i källaren. Det är också en lång historia, jag trodde det var utedelen/pannen eller elementen jag hörde i sovrummet, så drog hela varvet med rörmockarn först. Allt som var fel med den installationen är åtgärdat sedan en tid tillbaka. Det var olyckligt att allt kom typ samtidigt eller så var det den nya installationen som väckte liv i odjuret/oljudet.

Jag har funderat på om värmen i källaren kan skapa tryckförhållanden som gynnar oljudet på något vis (vi har självdrag i huset), det är det enda jag kan komma på samt att jag hade öronen extra på spets just då i början. Oljudet kan ha funnits längre, vi har sovit dåligt ganska länge nu och vaknat på nätterna både jag och sambon, utan att veta varför.

Enda förändringen i huset är alltså nytt värmesystem om lite fisvärme i källaren. Allt har stängts av helt säkert ett 20-tal gånger för att lyssna efter oljudet som är kvar. Inget annat, ingen renovering eller ommöblering, inget utvändigt. Ingen skillnad om jag öppnar dörrar och fönster när jag testat men jag har märkt att jag föredrar att ha sovrumsdörren öppen på nätterna (när jag sover där vilket jag inte gör längre). Luften känns tjock där inne på något vis. Jag upplever det som tryckande så fort jag går in där, obehagligt i öronen.

Det låter på samma sätt på den inglasade altanen som inne, fast mindre tryckande och mer "utspätt", blandad med andra ljud. Ljudet hörs även utanför altanen. Men som sagt, det är värst inne, på alla våningar.

I området så har man byggt en idrottshall väldigt nära oss. Den skymmer nu sikten för några industribyggnader. Väggarna kom upp redan i höstas dock, nu är den nästan klar utvändigt. Hallen var nästan min första misstanke men det är helt utesluten.

Jag har frågat både kommun och länsstyrelsen om den kan påverka ljudet, om ljudet studsar mot den, svar nej. Sedan kan man såklart undra varför jag inte märkte av det tidigare om det nu skulle ha något samband.

Jag upplever att trafikljuden förstärks i oljudet. Jag har aldrig upplevt så mycket buller tidigare men vet om att det kan vara ren inbillning också.

URL
 
Inlägg: 66
Blev medlem: 2019-04-02

Re: Bullerdrabbad

Inläggav URL » 2019-04-03 00:26

Jag får inte ordning på mitt dropbox alls nu.

Här är ljudinspelningen gjort med IK multimedia Arc 2. Ljudet inspelat i sovrummet vid min säng ca 1,5 meter ovan golv. Mikrofonen sitter riktad uppåt på ett stativ. Ljudet är inte redigerat i denna version utan original, man hör steg och dörr som går igen. Ladda ner direkt så ska ni slippa en massa popup förhoppningsvis.
https://minfil.com/n2k3o3X7m1/Originali ... 2kcrd0JF2E

Återkommer med mer inspelningslänkar imorgon. Tack för alla svar, hinner inte med att svara överallt men det kommer en morgondag. Hoppas jag :)

Användarvisningsbild
Kronkan
 
Inlägg: 13676
Blev medlem: 2010-11-05

Re: Bullerdrabbad

Inläggav Kronkan » 2019-04-03 00:28

Ursäkta dum fråga. Har ni stängt av all el när ni provat? Bara för att utesluta.

Tack för svaret nedan :D .
Senast redigerad av Kronkan 2019-04-03 00:37, redigerad totalt 2 gånger.

URL
 
Inlägg: 66
Blev medlem: 2019-04-02

Re: Bullerdrabbad

Inläggav URL » 2019-04-03 00:33

Kronkan skrev:Ursäkta dum fråga. Har ni stängt av all el när ni provat?


Svar ja, har till och med brutit inkommande vatten. Ljudet är där oavsett, det kan inte komma från huset. Och jag har lyssnat med skruvmejsel mot alla rör som finns, lagt örat mot brunnarna ute, lyssnat på grannarnas pumpar.

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann
 
Inlägg: 39779
Blev medlem: 2007-04-17
Ort: Härnösand

Re: Bullerdrabbad

Inläggav petersteindl » 2019-04-03 00:50

Det låter inte som de fläktsystem jag hört. Det är dov karaktär.
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

URL
 
Inlägg: 66
Blev medlem: 2019-04-02

Re: Bullerdrabbad

Inläggav URL » 2019-04-03 01:08

Lite kort info:

Det är inget stålverk. Industrin smälter och formar järn i sin verksamhet, bla. Jag har läst att de har kupolugnar och kyltorn som kan skapa buller. Jag har såklart sett vanliga skorstenar som jag vet har rökgasfläktar i sig och antagligen grejer som renar luften från föroreningar + vanlig ventilation då.

Vid ett område sägs det att hela byggnaden vibrerar och även marken runtomkring kan göra det.

Vid en specifik byggnad som vi siktat in oss på har man något som kallas för flis eller spån-transport. Jag vet inte om det är järn eller något för eldning. Men det låter rätt bra där i dess närhet. Dels är det ett högt pysande ljud (har med vacuum att göra sägs det) och sedan de där dundrande pulsationerna, som jag känner igen från hemma men där liksom försvinner det i ett dån. Det krävdes att jag spelade in ljudet och höjde de lägre frekvenserna för att känna igen ljudet. Helt säker kan jag såklart inte vara ändå, att det är mitt oljud, men det är min bästa gissning. Jag vet inte vart ljudet hör hemma och till vilka processer. Ingen vill heller förklara det för mig Jag har iaf ringat in ett område som jag promenerat runt otaliga gånger.

När man promenerar runt i området närmast oss så hör man allt från tunga dunkande ljud, metalliska ljud (pisksnärtar nästan), ibland låter det som att man tappar metall i marken, och ett flaskblåsljud som följs åt med pulsarna jag hör hela tiden ända hem. Ute hör jag hur tonerna ändras och jag brukar sjunga dem i huvudet. Det brukar låta typ dunk dunk dunk dunk DUUUNK (lång ton som antingen går upp eller ner på slutet.) Så går det tills det byter takt/tempo och ton. Hemma hos oss så verkar det gröta ihop sig och förmodligen studsa runt. Man hör liksom grunden i ljudet utifrån men jag upplever det som att det måste reflekteras eller bli någon slags resonans hemma. Använder säkert helt fel termer, men jag har ett favoritord, dissonans, det skär så i kroppen när det uppstår. Sånt väcker mig på nätterna. Förutom dundrandet som får hjärtat att vilja byta takt så är det nästan värst.

Användarvisningsbild
Cortado
Redaktör
 
Inlägg: 2242
Blev medlem: 2012-01-08

Re: Bullerdrabbad

Inläggav Cortado » 2019-04-03 01:30

Bullret verkar vara rätt bredbandigt, även om jag gissar att det drunknar i bruset (som också är bredbandigt). Skulle vara intressant att se det inspelat med en mikrofon som har lite större membran, men ja. För mig lät det som att det är något som brinner i en "kammare" - ungefär som ett vedeldat bastuaggregat. Sen började jag fantisera lite om att bostaden beter sig som en Helmholtzresonator, eftersom det är värre inomhus än utomhus.

Nu måste jag verkligen sova. Skulle dock vara kul att se kommentarer från våra akustiker. :)

URL
 
Inlägg: 66
Blev medlem: 2019-04-02

Re: Bullerdrabbad

Inläggav URL » 2019-04-03 01:32

Sista för i natt. Ett filmklipp från altanen. Filmat med mobil och lurar jabra elit 65e. Här brukar vi sitta och fika och njuta av fågelkvitter. Blir inte mycket med det nu.
Finns mer info i beskrivningen: https://youtu.be/vbNxzk0OK8s

Användarvisningsbild
Morello
 
Inlägg: 34918
Blev medlem: 2003-05-19
Ort: Stockholm/Täby

Re: Bullerdrabbad

Inläggav Morello » 2019-04-03 07:30

Thomas_A skrev:
Morello skrev:Det går ju inte att avgöra hur starkt/rejält det är.


Visserligen inte, men även om man bara just kan höra/uppleva ljudet/vibrationen så kan det leda till att man har svårt att koppla bort det och att det snarare blir värre.


Jag menar bara att filen inte ger någon information om styrkan och huruvida du, jag eller någon annan här skulle störas av bullret.
Driver: SYBARITE AUDIO
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
Kronkan
 
Inlägg: 13676
Blev medlem: 2010-11-05

Re: Bullerdrabbad

Inläggav Kronkan » 2019-04-03 10:01

Morello skrev:
Thomas_A skrev:
Morello skrev:Det går ju inte att avgöra hur starkt/rejält det är.


Visserligen inte, men även om man bara just kan höra/uppleva ljudet/vibrationen så kan det leda till att man har svårt att koppla bort det och att det snarare blir värre.


Jag menar bara att filen inte ger någon information om styrkan och huruvida du, jag eller någon annan här skulle störas av bullret.


Nu är det hon som avgör om hon och partner har besvär. Om de är extra känsliga vet vi inte och behöver inte just nu veta detta.

Vi bör vara inne i en undersökande del där så mycket fakta som möjligt kan hjälpa. Man kan senare alltid också fråga om det är möjligt att bättre skydda innemiljön från bullret som kommer utifrån. Detta bör ju prövas fast senare. Thomas har också beskrivit att 10 Hz kan vara en problematisk frekvens.

Vad vi vet är att ljudet kommerr utifrån åtminstone delvis luftburet. Kan dock inte utesluta vibrationer genom mark.

Hon har verkligen försökt undersöka saken. Men vilken är riktningen på ljudet. Vår hörsel kan ha svårt att med två öron avgöra riktning på låga frekvenser. Så då är att lyssna på variationer i styrkan. Mindre parabolmikrofon kanske inte räcker men en större parabol från skroten som utrustas med mikrofon? Men det här bör nog den hälsoskyddet göra. Men gå i olika riktningar från huset kan eventuellt hjälpa.

Kommunen har satt vibrationsmätare i Adhocs källare. Kan det vara något om man kan misstänka detta?

Hur långt är det från den tänkta bullerkällan? Det är väl inte helt otänkbart att en stor vägg i den nya idrottshallen kan reflektera långa vågor?? Detta bör väl också gå att mäta?

Lite mer dumma frågor.

Användarvisningsbild
Morello
 
Inlägg: 34918
Blev medlem: 2003-05-19
Ort: Stockholm/Täby

Re: Bullerdrabbad

Inläggav Morello » 2019-04-03 10:10

Vad är syftet med tråden? Jag tycker det är jättemärkligt, URL vet ju redan var källan till bullret finns, men vill inte berätta.
Är det en gissningslek och vad vinner i så fall den som gissar rätt?
Jag gissar på Bharat's smidesverk.
Driver: SYBARITE AUDIO
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
paa
Sökaren
 
Inlägg: 35497
Blev medlem: 2005-01-10

Re: Bullerdrabbad

Inläggav paa » 2019-04-03 10:12

Jag har vid ett par tillfällen fått ett extremt jobbigt lågfrekvent brum i hörnet av sovrummet. Jag kollade om det kunde vara cirkulationspumpen eller fläktsystemet som gav ljudet, men döm om min förvåning när jag kom på att det var akvariepumpen som kommit i ogynnsamt läge i akvariet. Det var nästan ingen likhet mellan ljudet vid akvariet och i hörnet i sovrummet.
Jag nämner detta bara som exempel på hur svårt det kan vara att söka efter källan på ett lågfrekvent ljud som ger resonans i huset, och vad lite det kan vara som skapar stora besvär.
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
jockewe
 
Inlägg: 1564
Blev medlem: 2004-10-24
Ort: Salem

Re: Bullerdrabbad

Inläggav jockewe » 2019-04-03 10:34

Jag har precis flyttat ifrån ett boende med lågfrekvent buller. Det är ett riktigt elände att vara i!

De år som jag försökte förändra situationen så försökte jag hitta information men det är verkligen inte lätt, det enda
var en amerikansk studie om människor som vistas/jobbar i ubåtar där det bekräftas att det kan vara ångestframkallande
med buller under 17Hz.(tyvärr hittar jag ingen länk till studien nu)

I just vårt fall förstärktes det lågfrekventa bullret av en uppförsbacke med lerjord fram mot vårt hus, direkt ifrån källan.
Den andra delen av vårt buller kan man likna vid ljudet av en fors (som är precis lika illa i bulleravseende) i närheten, det
är mycket lättare att "tänka bort" eftersom det låter mer naturligt.

Vissa rum resonerar med det lågfrekventa om man t.ex öppnar en dörr, det blir som en förstärkning av bullret.

Jag har inga lösningar tyvärr förutom det jag gjorde som förbättrade situationen något, täta alla dörrar och framför allt
kolla era fönster, jag märkte att vissa rutor vibrerade väldigt och blev som membran för att föra in bullret i huset, det
blev ordentligt mycket bättre med nytt kitt på fönstren faktiskt, kolla dem!

Det kan inte vara idrottshallens fläktar (brukar stå stora lådor utanför) som sprider vibrationer genom marken?
Det andra ljudet (som man så tydligt hör) är ju riktigt ledsamt men kanske inte fysiskt ohälsosamt om än så irriterande!

Håll ut ett tag och kolla om något hjälper, (jag ställde in 4 stora "basfällor" i minsta dotterns rum men de hjälpte minimalt
medan det blev helt ok sedan vi fixade hennes fönsterrutor och fönstren slutade vibrera) men i längden skulle jag rekommendera
att byta boende för hälsans skull.

Bästa hälsningar
/Joakim

Jag glömde det som gjorde att jag ville skriva något öht...
Inglasad altan, min tanke var att DE fönstren vibrerar och producerar en förstärkning av eländet?

Häng en skruv i ett ca 40cm snöre och håll snöret (med skruven hängande) mot fönstren, ett mkt enkelt sätt att kolla vibration.
Senast redigerad av jockewe 2019-04-03 10:57, redigerad totalt 2 gånger.
- - -
Kika in på min hemsida om du har lust

http://www.violinist.nu

URL
 
Inlägg: 66
Blev medlem: 2019-04-02

Re: Bullerdrabbad

Inläggav URL » 2019-04-03 10:38

Morello skrev:Vad är syftet med tråden? Jag tycker det är jättemärkligt, URL vet ju redan var källan till bullret finns, men vill inte berätta.
Är det en gissningslek och vad vinner i så fall den som gissar rätt?
Jag gissar på Bharat's smidesverk.


Jag vet inte utan tror jag vet och det är ett stort område. Jag har ingen kunskap om ljud, hur det plötsligt hamnat i mitt hus, om jag kan undersöka det mer själv och hur jag isf ska göra. Det har pgått så länge nu och jag kan inte bo och leva i mitt eget hus. Att vänta på en ljudmätning sedan den 15 mars som fortfarande inte har något datum och som sedan tar 14 dagar att analysera, det är en dryg väntan som jag inte kan hantera om jag inte fortsätter undersöka på egen hand.
Jag förstår att det här inte är ett passande ämne för forumet men glad att det finns dom som är intresserade och kanske kan förklara sånt jag själv inte förstår om ljudet.

Vissa saker vill jag inte skriva ut utan isf ta via privat meddelande. Det är för att skydda oss själva främst, om vi behöver sälja huset.

Användarvisningsbild
paa
Sökaren
 
Inlägg: 35497
Blev medlem: 2005-01-10

Re: Bullerdrabbad

Inläggav paa » 2019-04-03 10:45

Jag tycker ämnet med lågfrekvensstörningar är intressant och absolut inom ramen för detta forum. Här finns ju många ljudintresserade, varav i alla fall några är akustiskt kunniga.
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

URL
 
Inlägg: 66
Blev medlem: 2019-04-02

Re: Bullerdrabbad

Inläggav URL » 2019-04-03 11:23

jockewe skrev:
Häng en skruv i ett ca 40cm snöre och håll snöret (med skruven hängande) mot fönstren, ett mkt enkelt sätt att kolla vibration.


Jag ska testa med snöre och skruv, återkommer med resultat.

Fönstret i sovrummet är ett nytt treglasfönster, sovrummet är värst. Alla andra fönster är två-glas. Är jätterädd för att de andra rummen ska bli som sovrummet om det blir tätare men jag ska se vad vi kan göra.

Idrottshallen kan inte vara källan till ljudet. När allt började fanns där bara maskiner och en byggtork. Allt stängdes av men oljudet var kvar.

Användarvisningsbild
jockewe
 
Inlägg: 1564
Blev medlem: 2004-10-24
Ort: Salem

Re: Bullerdrabbad

Inläggav jockewe » 2019-04-03 11:40

URL skrev:
jockewe skrev:
Häng en skruv i ett ca 40cm snöre och håll snöret (med skruven hängande) mot fönstren, ett mkt enkelt sätt att kolla vibration.


Jag ska testa med snöre och skruv, återkommer med resultat.

Fönstret i sovrummet är ett nytt treglasfönster, sovrummet är värst. Alla andra fönster är två-glas. Är jätterädd för att de andra rummen ska bli som sovrummet om det blir tätare men jag ska se vad vi kan göra.


Jag gjorde en liten film för några år sedan, bullret hörs inte men fönstren...
http://www.canit.se/~jw.nm/windowshake.mov
- - -
Kika in på min hemsida om du har lust

http://www.violinist.nu

Användarvisningsbild
Cortado
Redaktör
 
Inlägg: 2242
Blev medlem: 2012-01-08

Re: Bullerdrabbad

Inläggav Cortado » 2019-04-03 11:47

Jag hade nog börjat med att prata med Socialstyrelsen (Folkhälsomyndigheten) för att fråga vad man bör göra. Kanske skulle kommunen kunna veta något också.

https://www.folkhalsomyndigheten.se/con ... nomhus.pdf

Sid 16 börjar prata om lågfrekvent ljud.

Användarvisningsbild
Morello
 
Inlägg: 34918
Blev medlem: 2003-05-19
Ort: Stockholm/Täby

Re: Bullerdrabbad

Inläggav Morello » 2019-04-03 11:55

URL skrev:
Morello skrev:Vad är syftet med tråden? Jag tycker det är jättemärkligt, URL vet ju redan var källan till bullret finns, men vill inte berätta.
Är det en gissningslek och vad vinner i så fall den som gissar rätt?
Jag gissar på Bharat's smidesverk.


Jag vet inte utan tror jag vet och det är ett stort område. Jag har ingen kunskap om ljud, hur det plötsligt hamnat i mitt hus, om jag kan undersöka det mer själv och hur jag isf ska göra. Det har pgått så länge nu och jag kan inte bo och leva i mitt eget hus. Att vänta på en ljudmätning sedan den 15 mars som fortfarande inte har något datum och som sedan tar 14 dagar att analysera, det är en dryg väntan som jag inte kan hantera om jag inte fortsätter undersöka på egen hand.
Jag förstår att det här inte är ett passande ämne för forumet men glad att det finns dom som är intresserade och kanske kan förklara sånt jag själv inte förstår om ljudet.

Vissa saker vill jag inte skriva ut utan isf ta via privat meddelande. Det är för att skydda oss själva främst, om vi behöver sälja huset.


Så här skrev du på byggforat.

"nga andra av de mindre närliggande industrierna kör 24-timmars alla dagar i veckan heller. På så vis tycker vi att det är rätt självklart vem som är boven, men som jag sagt hela tiden, jag skiter i vems ljudet är, ta bara bort det."

Om du skall få någon bedömning från folk härom din analys är rimlig så måste du ju berätta vem du tror boven är och vad vederbörande ägnar sig åt för verksamhet.
Driver: SYBARITE AUDIO
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
Thomas_A
Mätdoktorn
 
Inlägg: 7328
Blev medlem: 2003-06-14
Ort: Uppsala

Re: Bullerdrabbad

Inläggav Thomas_A » 2019-04-03 11:58

Cortado skrev:Jag hade nog börjat med att prata med Socialstyrelsen (Folkhälsomyndigheten) för att fråga vad man bör göra. Kanske skulle kommunen kunna veta något också.

https://www.folkhalsomyndigheten.se/con ... nomhus.pdf

Sid 16 börjar prata om lågfrekvent ljud.


Jag kan höra mig för på miljöhälsa här på Folkhälsomyndigheten och återkomma.
Marantz NR1506, Rotel RB971 Mk2, Cambridge Azur 640C, Panasonic Blue-Ray, Apple-TV, Panasonic P65VT60, NG8, NG8B/LFE, NG8 surround, Linn Axis/Moerch UP4/Shure V15Vx/SAS JICO, Muffsy RIAA.

Användarvisningsbild
RogerGustavsson
 
Inlägg: 22703
Blev medlem: 2004-05-02
Ort: Huskvarna

Re: Bullerdrabbad

Inläggav RogerGustavsson » 2019-04-03 12:10

paa skrev:Jag tycker ämnet med lågfrekvensstörningar är intressant och absolut inom ramen för detta forum. Här finns ju många ljudintresserade, varav i alla fall några är akustiskt kunniga.


Det var så jag tänkte när jag startade tråden. Kan vi dessutom hjälpa någon i nöd är det väl inget fel i det? Tror det kan vara svårt att få gehör för ett problem som detta även hos de myndigheter som bör kopplas in. I större orter brukar det finns ansvariga för bullerutredningar inför stadsplanering (vi har haft en sådan tjänst där jag arbetar).

Användarvisningsbild
Cortado
Redaktör
 
Inlägg: 2242
Blev medlem: 2012-01-08

Re: Bullerdrabbad

Inläggav Cortado » 2019-04-03 12:37

Thomas_A skrev:
Cortado skrev:Jag hade nog börjat med att prata med Socialstyrelsen (Folkhälsomyndigheten) för att fråga vad man bör göra. Kanske skulle kommunen kunna veta något också.

https://www.folkhalsomyndigheten.se/con ... nomhus.pdf

Sid 16 börjar prata om lågfrekvent ljud.


Jag kan höra mig för på miljöhälsa här på Folkhälsomyndigheten och återkomma.


Sånt här gör Faktiskt.io så jävla bra. :)

Användarvisningsbild
Kronkan
 
Inlägg: 13676
Blev medlem: 2010-11-05

Re: Bullerdrabbad

Inläggav Kronkan » 2019-04-03 12:49

Det är väl ett intressant ämne. Själv har jag ljudsanerat lägenheten även mot utifrån kommande skitljud så kallat buller :wink: . JAg har mycket trafik i området men inte som nu hörs inomhus. Däremot kylskåp och frys.

Jag hittar inte aktuell Metod för immissionsmätning av externt industribuller. Men här är en remissutgåva. Vindriktning och dess hastighet skall vara rätt.
http://www.swedishepa.se/upload/stod-i- ... etoder.pdf

Tyvärr är det nog bara att vänta på mätteknikerna. Så verkar det vara. Men det är nog värdefullt att i mötet med myndigheter och företag vara påläst.

Användarvisningsbild
idea
 
Inlägg: 772
Blev medlem: 2010-12-14
Ort: Gbg

Re: Bullerdrabbad

Inläggav idea » 2019-04-03 13:12

Spektra av den inspelning som finns på byggahus ser ut så här
spectra_lin.jpg
Log frekvensspektra - log amplitud - ingen frekvensvägning
spectra_lin.jpg (43.4 KiB) Visad 5217 gånger

Dvs toppar vid 13, 18 och 40 Hz med i princip ingenting över 100 Hz.
A-vägt spektra (kan diskuteras hur bra det är att A-väga lågfrekventa ljud men det ger en liten hint om hur vi uppfattar ljudet) ger en lite annan bild.
spectra_Avägt.jpg
Log frekvensspektra - log amplitud - A-vägt spektra
spectra_Avägt.jpg (88.08 KiB) Visad 5217 gånger

Nu trycks det under 30 Hz ner och istället syns toppar även vid 70, 100 och 150 Hz.

För att koppla detta till störkällan behöver man mäta på tänkbara källor och se vilka som kan ha en frekvenssignatur som stämmer med detta.
"Tidssignaturen" kan möjligen också berätta en del
Tidsdata.jpg
Tidsdata.jpg (69.59 KiB) Visad 5217 gånger

men topparna man ser kan lika gärna vara störningar typ vind eller avlägsen trafik. Det är svårt att höra någon form av "signatur" på lågfrekvent ljud och det är svårt att gissa processen som skapar ljudet. Har man tillgång till mätningar på tänkbara störkällor så kan man filtrera dessa till samma frekvensomfång och troligen identifiera källan. Det är dock inte säkert att det bara är en källa.

40 Hz tonen är den som skapar obehaget och tyvärr ligger den troligen under alla gränsvärden, möjligen att den tonala karaktären kan ge att man kommer nära något gränsvärde (om det är en ton så skärper man kravet med 5 eller om det var 10 dB). För att veta om något gränsvärde överskrids måste man göra en kalibrerad ljudmätning - i inspelningen finns ingen kalibreringston som man kan referera till och därmed få fram ljudnivån vid inspelningen.
Idea what a great ID

URL
 
Inlägg: 66
Blev medlem: 2019-04-02

Re: Bullerdrabbad

Inläggav URL » 2019-04-03 13:36

jockewe skrev:Häng en skruv i ett ca 40cm snöre och håll snöret (med skruven hängande) mot fönstren, ett mkt enkelt sätt att kolla vibration.


Jag har testat nu. Kunde inte se några vibrationer. Skruven rörde sig inte. Kanske hade jag fel tråd, fel tyngd på skruven men inget hände.

FöregåendeNästa

Återgå till Generellt om hifi


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 26 gäster