Bullerdrabbad

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
RogerGustavsson
 
Inlägg: 22701
Blev medlem: 2004-05-02
Ort: Huskvarna

Bullerdrabbad

Inläggav RogerGustavsson » 2019-04-02 07:20

Kanske någon som kan vara behjälplig och reda ut detta bullerfall, http://tinyurl.com/y27cz8oa

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick
 
Inlägg: 32019
Blev medlem: 2004-07-15
Ort: Bromma-Stockholm

Re: Bullerdrabbad

Inläggav Bill50x » 2019-04-02 11:03

RogerGustavsson skrev:Kanske någon som kan vara behjälplig och reda ut detta bullerfall, http://tinyurl.com/y27cz8oa

Usch vad tråkigt. Vi som älskar organiserat buller lång ner i frekvens kan åtminstone stänga av och få det tyst när så önskas.

Vad jag undrar över är om inte ljudmätningarna skulle behöva kompletteras med vibrationsmätningar. Jag kan ju inte sådant här men jag föreställer mig om att riktigt lågfrekventa vibrationer sätter hela huset i rörelse så kan 2:a och 3:e ton hamna i en obehaglig frekvens. Det har ju även gjorts undersökningar med riktigt lågfrekvent ljud och hos många personer skapar det illamående, yrsel och allmänt obehag även vid frekvenser vi inte hör och knappt ens känner som vibrationer. Kanske det finns något att hämta här?

/ B
När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet.

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann
 
Inlägg: 39775
Blev medlem: 2007-04-17
Ort: Härnösand

Re: Bullerdrabbad

Inläggav petersteindl » 2019-04-02 11:37

Tänkte samma sak, att det är mycket lågfrekventa vibrationer med övertoner kring 15-35 Hz. För att skaka om i marken krävs nog en extremt stor och tung vibrationskälla. Kan tänka mig att större vindkraft kan ge mycket lågfrekventa vibrationer. I kombination med resonans så kan det bli nog så störande.
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare
 
Inlägg: 14496
Blev medlem: 2013-03-20
Ort: Trosa

Re: Bullerdrabbad

Inläggav Perfector » 2019-04-02 11:46

En infraljudsmätare borde både kunna höra och spåra varifrån ljudet kommer.
Kopplar man till en skrivare så kan man tom få diagram över hur det låter.
Det borde vara mycket svårt för andra att bortförklara.
Fd. högtalarbyggare i samarbete med Monacor AB under 10 år, HiFi Kit Stockholm sedan 1973, Visaton, Inertia AB, Sinus. Sveriges Radio. Deltagit i HiFi och musik, Elektronikvärlden och Teknik för alla.

Användarvisningsbild
Fostex
 
Inlägg: 2710
Blev medlem: 2003-10-09
Ort: Stockholm

Re: Bullerdrabbad

Inläggav Fostex » 2019-04-02 12:07

Usch vad hemsk läsning, jag kan verkligen känna med hur TS@byggahus känner. Har själv varit med om ett bedrövligt konstant ljud i en tidigare lägenhet, som förstörde både sömn, humör och trivsel i hemmet.

Hoppas verkligen att det finns någon lösning.
Mycket kul - lite tid

Användarvisningsbild
Morello
 
Inlägg: 34916
Blev medlem: 2003-05-19
Ort: Stockholm/Täby

Re: Bullerdrabbad

Inläggav Morello » 2019-04-02 12:20

Låter som det finns någon smidesanläggning i närheten. Tex Bharat i Kilsta eller liknande.
Driver: SYBARITE AUDIO
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
Kronkan
 
Inlägg: 13672
Blev medlem: 2010-11-05

Re: Bullerdrabbad

Inläggav Kronkan » 2019-04-02 12:49

Uppenbart är det en person som är svårt stressad av något hon upplever som buller. Kan det vara vibrationer? är en fråga som jag ställer mig. Vi kan känna mera lågfrekventa vibrationer än ljud. Lånar lite text:

Människan påverkas av vibrationer på flera olika sätt. En viktig mekanism är via känselceller i huden som
direkt kan känna av vibration eller deformation, men även andra nervceller är viktiga för förnimmelsen av vibrationer, till exempel via kroppens känslighet för förflyttning av kroppsdelar vid leder. Beroende på vår kroppsställning är vi olika känsliga för vibrationer i olika riktningar och vid olika frekvenser. För att avgöra om en
vibration är förnimbar eller störande används därför olika filter som motsvarar dessa olika känsligheter. I termer
av hastighet så är kroppen mest känslig i området 0,5 – 10 Hz beroende på kroppsställning och vibrationsriktning.
Om vi utsätts för vibrationer i vår hemmiljö nattetid finns det risk för negativ påverkan på vår sömn. Uttryckt
i svenska mått så ser man i laboratorieförsök påverkan på fysiologiska parametrar som hjärn- och hjärtaktivitet
vid ungefär 0,3 – 0,4 mm/s komfortvägd maximal vibrationshastighet. Vibrationer på alla tider på dygnet kan ge
störning. I enkätundersökningar för svenska förhållanden så är ungefär 20% av de boende störda vid 0,3 mm/s,
men siffrorna bygger oftast på vibrationsvärden skattade från ett fåtal stickprovsmätningar och är relativt osäkra


https://www.naturvardsverket.se/upload/ ... -05-27.pdf

Nu vet jag inte heller om det är vibrationer men rent tekniskt skulle de kunna överföras dels genom mark men också genom luft. Tror jag.

Om det är markvibrationer åtgärdas väl sådana genom att man skjuter ner kalk m m ner i marken. Men det beror ju på de geologiska förutsättningarna.

Lite knepigt problem genom att grundtonen är bortanför vad vi kan höra men hon känner den. Så kan det ju vara.

JAg skulle råda henne att skriva lite mera kortfattat. Allt någon behöver veta om hennes problem är att hon inte kan sova på grund av att hon känner vibrationer och lite till.

Man behöver också veta mera om vad det är för fabrik. Någon kanske kan få någon misstanke om själva källan. För att lösa detta måste man ju veta detta.

Buller hör vi, vibrationer känner vi.

Användarvisningsbild
paa
Sökaren
 
Inlägg: 35497
Blev medlem: 2005-01-10

Re: Bullerdrabbad

Inläggav paa » 2019-04-02 12:56

Märkligt att hon inte vet vad fabriken tillverkar. Är det någon försvarsindustri eller hur kan det vara så hemligt?
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
i
 
Inlägg: 9862
Blev medlem: 2004-07-12
Ort: Heby

Re: Bullerdrabbad

Inläggav i » 2019-04-02 12:58

Hon har bifogat en ljudfil av fenomenet. Kanske någon med tillgång till baskapabel anläggning kan lyssna?
Mundus Vult Decipi

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör
 
Inlägg: 57235
Blev medlem: 2003-10-28
Ort: Grå Hamnarna

Re: Bullerdrabbad

Inläggav Nattlorden » 2019-04-02 13:04

paa skrev:Märkligt att hon inte vet vad fabriken tillverkar. Är det någon försvarsindustri eller hur kan det vara så hemligt?


Problemet är nog att det är ett "stort" företag och att de sagt ett eller annat om vad hon "får" säga för att de över huvud taget ska ställa upp på "undersökningar".

Var det inte ja någonstans i tråden ang. "järnsmältning" ? Så ett stort stålverk kanske?
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
paa
Sökaren
 
Inlägg: 35497
Blev medlem: 2005-01-10

Re: Bullerdrabbad

Inläggav paa » 2019-04-02 13:41

i skrev:Hon har bifogat en ljudfil av fenomenet. Kanske någon med tillgång till baskapabel anläggning kan lyssna?

Jag har lyssnat med baskapabla lurar, och det låter faktiskt som ett ljudspår från en dystopisk skräckfilm.
Det måste vara från nån sorts kontinuerlig process för det jommar på precis hela tiden, med lite variationer upp och ner. Det finns även lågfrekventa resonanser som ligger kvar ett tag i ljudet, troligen från resonans mellan fundament och berggrund.
Nån sorts valsverk skulle jag gissa, men det är svårt att säga för alla högre frekvenser är ju bortfiltrerade genom transmissionen i marken.
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare
 
Inlägg: 14496
Blev medlem: 2013-03-20
Ort: Trosa

Re: Bullerdrabbad

Inläggav Perfector » 2019-04-02 13:48

Vill minnas att en rullpress för plåt låter ungefär så där.
Om man har sett processen av att rulla en plåt till en rund struktur för exempelvis grova rör som sedan svetsas eller rent av en ubåt som är i flera sektioner.
Någon form av valsverk tycker jag det påminner om.
Fd. högtalarbyggare i samarbete med Monacor AB under 10 år, HiFi Kit Stockholm sedan 1973, Visaton, Inertia AB, Sinus. Sveriges Radio. Deltagit i HiFi och musik, Elektronikvärlden och Teknik för alla.

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick
 
Inlägg: 32019
Blev medlem: 2004-07-15
Ort: Bromma-Stockholm

Re: Bullerdrabbad

Inläggav Bill50x » 2019-04-02 13:59

Någon som är medlem på den länkade sajten och kanske kan länka till denna diskussion? Tycker som det finns en hel del att gripa tag i för de drabbade.

/ B
När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet.

Användarvisningsbild
Kronkan
 
Inlägg: 13672
Blev medlem: 2010-11-05

Re: Bullerdrabbad

Inläggav Kronkan » 2019-04-02 14:07

Det kan ju låta som kraftig förbränning men hittar ingen ljudinspelning från något sådant. Men pannor låter väl vanligtvis inte så mycket utanför förbränningsrummet.
Hittar dock denna ångblåsning på ett kraftvärmeverk. Det låter lite åt det hållet. Nu tror jag väl inte att någon ångblåser hela tiden. Utan det är mera typen av ljud. Mekaniskt? Hittar tyvärr ingen ljudfil från när Borealis i Stenungsund tvingades till full fackling. Det lät mil.

Senast redigerad av Kronkan 2019-04-02 14:25, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
spiii
 
Inlägg: 257
Blev medlem: 2013-06-18
Ort: Kungsäter

Re: Bullerdrabbad

Inläggav spiii » 2019-04-02 14:24

Bill50x skrev:Någon som är medlem på den länkade sajten och kanske kan länka till denna diskussion? Tycker som det finns en hel del att gripa tag i för de drabbade.

/ B


Jag har lagt upp en länk i tråden.

/Sam
Det är tur att fantasier är gratis. Undrar vad jag skulle ha råd att äta annars?

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann
 
Inlägg: 39775
Blev medlem: 2007-04-17
Ort: Härnösand

Re: Bullerdrabbad

Inläggav petersteindl » 2019-04-02 15:10

Kronkan skrev:Uppenbart är det en person som är svårt stressad av något hon upplever som buller. Kan det vara vibrationer? är en fråga som jag ställer mig. Vi kan känna mera lågfrekventa vibrationer än ljud. Lånar lite text:

Människan påverkas av vibrationer på flera olika sätt. En viktig mekanism är via känselceller i huden som
direkt kan känna av vibration eller deformation, men även andra nervceller är viktiga för förnimmelsen av vibrationer, till exempel via kroppens känslighet för förflyttning av kroppsdelar vid leder. Beroende på vår kroppsställning är vi olika känsliga för vibrationer i olika riktningar och vid olika frekvenser. För att avgöra om en
vibration är förnimbar eller störande används därför olika filter som motsvarar dessa olika känsligheter. I termer
av hastighet så är kroppen mest känslig i området 0,5 – 10 Hz beroende på kroppsställning och vibrationsriktning.
Om vi utsätts för vibrationer i vår hemmiljö nattetid finns det risk för negativ påverkan på vår sömn. Uttryckt
i svenska mått så ser man i laboratorieförsök påverkan på fysiologiska parametrar som hjärn- och hjärtaktivitet
vid ungefär 0,3 – 0,4 mm/s komfortvägd maximal vibrationshastighet. Vibrationer på alla tider på dygnet kan ge
störning. I enkätundersökningar för svenska förhållanden så är ungefär 20% av de boende störda vid 0,3 mm/s,
men siffrorna bygger oftast på vibrationsvärden skattade från ett fåtal stickprovsmätningar och är relativt osäkra


https://www.naturvardsverket.se/upload/ ... -05-27.pdf

Nu vet jag inte heller om det är vibrationer men rent tekniskt skulle de kunna överföras dels genom mark men också genom luft. Tror jag.

Om det är markvibrationer åtgärdas väl sådana genom att man skjuter ner kalk m m ner i marken. Men det beror ju på de geologiska förutsättningarna.

Lite knepigt problem genom att grundtonen är bortanför vad vi kan höra men hon känner den. Så kan det ju vara.

JAg skulle råda henne att skriva lite mera kortfattat. Allt någon behöver veta om hennes problem är att hon inte kan sova på grund av att hon känner vibrationer och lite till.

Man behöver också veta mera om vad det är för fabrik. Någon kanske kan få någon misstanke om själva källan. För att lösa detta måste man ju veta detta.

Buller hör vi, vibrationer känner vi.


Om jag väljer att använda den nomenklatur du använder så kan grundtonen vara vibrationer, medans övertonerna kan vara buller. Dessutom kan nog vibrationer bli buller i resonanta system, tex i ett hus.
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
paa
Sökaren
 
Inlägg: 35497
Blev medlem: 2005-01-10

Re: Bullerdrabbad

Inläggav paa » 2019-04-02 15:26

Jag tror det blir svårt att hävda sin rätt mot en stor industri i ett sådant här fall.
Risken är att man slutar som rättshaverist. Och bättre fly än illa fäkta heter det ju.
Det finns många som måst flytta av olika orsaker, och jag skulle nog dragit och skapat mig ett bättre liv någon annan stans.
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
Morello
 
Inlägg: 34916
Blev medlem: 2003-05-19
Ort: Stockholm/Täby

Re: Bullerdrabbad

Inläggav Morello » 2019-04-02 15:36

Jag skulle sälja och flytta. Den där konflikten vinner hon inte utan vidare.
Driver: SYBARITE AUDIO
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
Kronkan
 
Inlägg: 13672
Blev medlem: 2010-11-05

Re: Bullerdrabbad

Inläggav Kronkan » 2019-04-02 15:43

Peter :D
Det är nog helt riktigt

Det här skrev jag innan jag lyssnade på hennes ljudfil. Men självklart så finns det vibrationer eftersom hon nämner sådana. Jag skrev lite tyvärr att vibrationer är under 20 Hz men det är inte sant. Ibland skriver man utan eftertanke. Men det vi kan kalla ljud är ju under ca 20 Hz ej hörbart men kännbart.
Detta ville jag visa genom ett citat och länk.


Men det var ett påpekande att vi kan känna och ha besvär av frekvenser som vi inte kan höra men vi känner dem. Om det finns sådana ej hörbara "ljud" i hennes sovrum går ju inte att höra i ljudfilen. Men att det finns störande ljud/buller i hennes sovrum är ju uppenbart efter att ha hört hennes ljudfil.

En ren och grov gissning efter att ha hört denna ljudfil kanske det inte är ett rent mekaniskt ljud från en maskin utan mera något skapat av kraftigt turbulenta gaser typ kraftig förbränning eller ånga.

Men jag har lyssnat på hennes ljudfil och lagt ut ljud från kraftiga gasströmmar. Vad säger ni andra?
Har svårt att hitta bra ljudfiler från smältverk m m.

Användarvisningsbild
RogerGustavsson
 
Inlägg: 22701
Blev medlem: 2004-05-02
Ort: Huskvarna

Re: Bullerdrabbad

Inläggav RogerGustavsson » 2019-04-02 15:44

Hade en gång i tiden en lärare i teknologi som tidigare arbetat som ingenjör på Landsverk och där med sockercentrifuger. De hade ett liknande problem att centrifugerna störde ett bostadsområde en bit bort. Lösningen där bestod i att vibrationsisolera de stora maskinerna från underlaget - med träklossar!

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann
 
Inlägg: 39775
Blev medlem: 2007-04-17
Ort: Härnösand

Re: Bullerdrabbad

Inläggav petersteindl » 2019-04-02 16:01

RogerGustavsson skrev:Hade en gång i tiden en lärare i teknologi som tidigare arbetat som ingenjör på Landsverk och där med sockercentrifuger. De hade ett liknande problem att centrifugerna störde ett bostadsområde en bit bort. Lösningen där bestod i att vibrationsisolera de stora maskinerna från underlaget - med träklossar!


Ja, jag tror att enda lösningen är något sådant. Träklossarna kan helt enkelt inte överföra denna stora energimängd till marken skulle jag tro.

Med vänlig hälsning
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
Adhoc
 
Inlägg: 3708
Blev medlem: 2005-06-29
Ort: Göteborg

Re: Bullerdrabbad

Inläggav Adhoc » 2019-04-02 19:43

För ett par månader sedan skruvades det fast vibrationsmätare i grunden på min kåk. Mölndals kommun gjorde det i "förebyggande syfte" för att kolla hur mycket vibrationer den vanliga trafiken på gatan ger, före dom satte igång med att gräva upp hela gatan och restaurera gamla vattenrör. Det har varit ett jäkla oljud från grävmaskiner och paddor men firmorna har faktiskt varit väldigt försiktiga med att dumpa större massor rakt ned i backen. Marken är ca 50-100 m lera rakt ned så det kan bli präktiga lågfrekventa vibrationer som vidarebefordras långa sträckor med svajjig lermark.

Jag har ingen aning om vad det kan vara för fart på maskineriet i ett valsverk men säg att valsarna går med 600 varv / minut då blir ju det 10 Hz (600/60 sek). För att avisolera 10 Hz från att gå vidare till omgivningen behövs vibrationsdämpare som fungerar ned till lägre än 10 / rot(2) = 7 Hz, helst 2 oktaver ned = 2,5 Hz. Om det är ett valsverk så är det väldigt tunga maskiner och det kräver en jäkligt tjock betongplatta som in sin tur ska ha ännu lägre resonansfrekvens än maskineriet som ställs ovanpå. Plattan ska vara genomskuren så den inte är i direktkontakt med stående väggarna / omgivande markplan. Det är väl också troligt att det körs med olika varvtal (frekvenser) och då är det den lägsta frekvensen som dimensioneringen av vibrationsdämparna bör gå mot. Blir inte enkelt /billigt för företaget att åtgärda, kanske billigare att köpa ut dom som drabbas värst i omgivningen?

Det Peter var inne på, att vibrationer utifrån kan väcka resonanser i husstommen som för oljud rådde jag bot på för 2 veckor sedan. Från luft-vattenvärmepumpen utanför kåken går det rör in huset som installatören mycket prydligt drog fast med skruv och plastklammor i trossbotten i källaren. = 2 fel för mig, prydligt = helt jämna avstånd emellan klammorna + stum förbindning med rör-klammor-skruv-brädor väckte resonanser i brädorna som vidarebefordras väldigt tydligt en trappa upp i vardagsrummet. Plockade bort alla skruv och klammor och satte dit gummistroppar med lite ojämna avstånd som rörupphängning i stället. Fulare? Javisst,men nu är det jävlar i mig tyst i alla fall, inget vinande oljud, oavsett vad det är för varvtal på "propellern" på värmepumpsaggregatet.

Användarvisningsbild
philipbtz
 
Inlägg: 2708
Blev medlem: 2010-11-18

Re: Bullerdrabbad

Inläggav philipbtz » 2019-04-02 20:28

Har varit med om liknande. Det är ett helvete helt enkelt och flyttade ganska snabbt därifrån. Vissa situationer går bara inte att vinna så hade flyttat direkt.

URL
 
Inlägg: 66
Blev medlem: 2019-04-02

Re: Bullerdrabbad

Inläggav URL » 2019-04-02 22:10

Hej!
Vill bara tala om att jag är här nu, "den bullerdrabbade".
Ska läsa igenom kommentarerna ordentligt innan jag utvecklar något, om någon är intresserad av att veta mer. Dock kommer jag inte skriva ut stad eller namn på verksamheten, jag vågar helt enkelt inte. Om det är viktigt för att kunna luska ut mer kring ljudet så tar jag gärna det via privat meddelande (om forumet har den funktionen?).

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait
 
Inlägg: 26674
Blev medlem: 2011-09-17
Ort: Metropolen Hallstahammar

Re: Bullerdrabbad

Inläggav hifikg » 2019-04-02 22:16

URL skrev:Hej!
Vill bara tala om att jag är här nu, "den bullerdrabbade".
Ska läsa igenom kommentarerna ordentligt innan jag utvecklar något, om någon är intresserad av att veta mer. Dock kommer jag inte skriva ut stad eller namn på verksamheten, jag vågar helt enkelt inte. Om det är viktigt för att kunna luska ut mer kring ljudet så tar jag gärna det via privat meddelande (om forumet har den funktionen?).


Välkommen till Faktiskt. Hoppas du hittar en lösning så att du kan njuta av det vi egentligen jagar på det här forumet, välljud :)
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
Thomas_A
Mätdoktorn
 
Inlägg: 7327
Blev medlem: 2003-06-14
Ort: Uppsala

Re: Bullerdrabbad

Inläggav Thomas_A » 2019-04-02 22:35

Lyssnade på ljudet och det låter rejält. Skulle jag inte klara av heller, dominerar mellan 0-100 Hz. Peakar lite här och var bland annat ca 10 Hz.
Marantz NR1506, Rotel RB971 Mk2, Cambridge Azur 640C, Panasonic Blue-Ray, Apple-TV, Panasonic P65VT60, NG8, NG8B/LFE, NG8 surround, Linn Axis/Moerch UP4/Shure V15Vx/SAS JICO, Muffsy RIAA.

Användarvisningsbild
Morello
 
Inlägg: 34916
Blev medlem: 2003-05-19
Ort: Stockholm/Täby

Re: Bullerdrabbad

Inläggav Morello » 2019-04-02 22:49

Det går ju inte att avgöra hur starkt/rejält det är.
Driver: SYBARITE AUDIO
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
Conan
 
Inlägg: 5175
Blev medlem: 2003-11-18
Ort: Stockholm

Re: Bullerdrabbad

Inläggav Conan » 2019-04-02 22:54

URL skrev:Hej!
Vill bara tala om att jag är här nu, "den bullerdrabbade".
Ska läsa igenom kommentarerna ordentligt innan jag utvecklar något, om någon är intresserad av att veta mer. Dock kommer jag inte skriva ut stad eller namn på verksamheten, jag vågar helt enkelt inte. Om det är viktigt för att kunna luska ut mer kring ljudet så tar jag gärna det via privat meddelande (om forumet har den funktionen?).


Flytta därifrån. Folk är olika känsliga och det är troligt att andra (majoriteten?) inte upplever ljudet lika störande som du. Du får svårt att påverka en storindustri att ändra i sina processer och "sanering" av det ljudet kan kosta mångmiljonbelopp. Går du till pressen eller på annat sätt drar uppmärksamhet till frågan så ökar risken att ni får mindre betalt för boendet vid försäljning. Bara flytta därifrån på en gång!

Användarvisningsbild
Thomas_A
Mätdoktorn
 
Inlägg: 7327
Blev medlem: 2003-06-14
Ort: Uppsala

Re: Bullerdrabbad

Inläggav Thomas_A » 2019-04-02 23:21

Morello skrev:Det går ju inte att avgöra hur starkt/rejält det är.


Visserligen inte, men även om man bara just kan höra/uppleva ljudet/vibrationen så kan det leda till att man har svårt att koppla bort det och att det snarare blir värre.
Marantz NR1506, Rotel RB971 Mk2, Cambridge Azur 640C, Panasonic Blue-Ray, Apple-TV, Panasonic P65VT60, NG8, NG8B/LFE, NG8 surround, Linn Axis/Moerch UP4/Shure V15Vx/SAS JICO, Muffsy RIAA.

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick
 
Inlägg: 32019
Blev medlem: 2004-07-15
Ort: Bromma-Stockholm

Re: Bullerdrabbad

Inläggav Bill50x » 2019-04-02 23:26

URL skrev:Hej!
Vill bara tala om att jag är här nu, "den bullerdrabbade".
Ska läsa igenom kommentarerna ordentligt innan jag utvecklar något, om någon är intresserad av att veta mer. Dock kommer jag inte skriva ut stad eller namn på verksamheten, jag vågar helt enkelt inte. Om det är viktigt för att kunna luska ut mer kring ljudet så tar jag gärna det via privat meddelande (om forumet har den funktionen?).

Hej
Hoppas att ni kan hitta rätt. Framför alt om det handlar om att mäta ljud och förklara dess ursprung så tror jag det finns några stycken här (Ingenjör Öhman är en vänlig själ, precis som Peter Steind, som kanske kan vara behjälpliga) som kan förklara hur det ligger till. Att bara sälja och flytta är väl kanske inte den mest uppenbara möjligheten, även om den ur bullersynpunkt är den enklaste. Det bästa vore givetvis att kunna fixa till källan, för gissningsvis är ni inte de enda drabbade.

Problemet med standardiserade mätningar är just det - att de är standardiserade. De tar inte hänsyn till enskilda individer. Vi upplever saker olika, vi upplever dem olika beroende på tidsaspekter osv. Problemet med vibrationer och ljud hade kanske varit annorlunda hos er om huset varit annorlunda byggt? Oavsett, de som orsakar problemet ska åtgärda problemen!

/ B
När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet.

Nästa

Återgå till Generellt om hifi


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 6 gäster