Artikulation, vad är det exakt?

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
paa
Sökaren
 
Inlägg: 35480
Blev medlem: 2005-01-10

Artikulation, vad är det exakt?

Inläggav paa » 2019-04-06 14:08

Artikulation verka vara ett godtagbart begrepp på något som jag inte sett någon mätmetod för. Hur fastställer man egentligen artikulationen? Är det bara en lyssna och tyck-parameter trots allt, eller finns det gränsvärden som måste uppfyllas för att det ska bli bra eller möjligen perfekt?
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann
 
Inlägg: 39703
Blev medlem: 2007-04-17
Ort: Härnösand

Re: Artikulation, vad är det exakt?

Inläggav petersteindl » 2019-04-06 14:26

Du trycker in artikulationsknappen på senaste AP Audio Precision. Skalan går från 0 till 100 och är linjär. En bra basreflex kan teoretiskt sett komma upp till 37,4. :wink:

Med vänlig hälsning
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
PerStromgren
 
Inlägg: 28050
Blev medlem: 2005-03-25
Ort: Karlstad

Re: Artikulation, vad är det exakt?

Inläggav PerStromgren » 2019-04-06 14:27

Kan det finnas en korrelation till efterklangstid i rummet, eller motsvarande parameter för själva högtalaren?
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann
 
Inlägg: 39703
Blev medlem: 2007-04-17
Ort: Härnösand

Re: Artikulation, vad är det exakt?

Inläggav petersteindl » 2019-04-06 14:30

Artikulation har väl mest med fonetik att göra. Man artikulerar då man pratar. Då ökas tydligheten i budskapet.
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

JM
 
Inlägg: 4817
Blev medlem: 2011-08-13

Re: Artikulation, vad är det exakt?

Inläggav JM » 2019-04-06 16:15

Ett klargörande inlägg från en svensk forskare:

Role of articulation in speech perception: Clues from production
Bjorn Lindblom
Department of Linguistics, Stockholm University, S-10691 Stockholm, Sweden
~Received 26 September 1994; revised 25 January 1995; accepted 22 February 1995!

The relative roles played by signal properties and nonsignal information in speech perception are
first examined. The evidence strongly suggests that phonetic percepts are never knowledge-innocent
records of the raw signal. That conclusion is drawn not only about ‘‘higher’’ levels of language
processing, but is seen to apply also to the perception of elementary phonetic stimuli. A review of
a broad range of facts about production highlights the fact that speech production is adaptively
organized. That circumstance suggests that the signal does not encode articulatory or acoustic/
auditory invariants, but plays the role of supplementing the multimodal information already in place
in the listener’s speech processing system. It is accordingly proposed that phonetic signals are not
invariants wrapped in ‘‘noise,’’ but are products of listener-dependent adaptations that transform
speech patterns in principled and, therefore, interpretable ways. Do listeners form speech percepts
by way of intermediate articulatory representations? There seem to be strong both theoretical and
methodological reasons to doubt that they do.


© 1996 Acoustical Society of America.
PACS numbers: 43.71.An, 43.71.Es, 43.71.Ft, 43.71.Ma

Någon ytterligare diskussion torde vara överflödig.

JM
Neuroscientist. Emotional Beauty is in the Ear of the Listener. "Kill your darlings" => scientific evolution.

JM
 
Inlägg: 4817
Blev medlem: 2011-08-13

Re: Artikulation, vad är det exakt?

Inläggav JM » 2019-04-06 16:38

PerStromgren skrev:Kan det finnas en korrelation till efterklangstid i rummet, eller motsvarande parameter för själva högtalaren?

Grovt förenklat med ökande relativ andel reflexer sjunker perceptionen ett normerat artikulerat fonem. Vid hörselskada sjunker perceptionen ännu tidigare med ökande reflexer med samma artikulerat normerat fonem. Med segmentella artikulerade fonem ökar perceptionsgraden något.

JM
Neuroscientist. Emotional Beauty is in the Ear of the Listener. "Kill your darlings" => scientific evolution.

Användarvisningsbild
paa
Sökaren
 
Inlägg: 35480
Blev medlem: 2005-01-10

Re: Artikulation, vad är det exakt?

Inläggav paa » 2019-04-06 16:47

Jag menar snarare den egenskap som tillskrivs högtalare som återger basområdet, företrädesvis subwoofers (eller basmoduler som några kallar dessa), och som även den kallas artikulation av många, bl.a på detta forum.
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
bassman
 
Inlägg: 4284
Blev medlem: 2007-01-01
Ort: Piteå

Re: Artikulation, vad är det exakt?

Inläggav bassman » 2019-04-06 17:07

I min bok används artikulation mest i inom låga register, "artikulerad bas". Sammanfattningsvis "djup-taktil bas som man hör tydligt". Väldigt långt ifrån buller som det ofta blir när man lyfter in subbar/moduler i rum som skapar oreda.
Skidåkarens rättesnöre, är att tänka efter före. © R Eriksson

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare
 
Inlägg: 14496
Blev medlem: 2013-03-20
Ort: Trosa

Re: Artikulation, vad är det exakt?

Inläggav Perfector » 2019-04-06 17:26

Hasse Alfredsson sa ju Tala tydligt, långt framme i mun.
Taltydlighet.
Kan väl användas inom musikbeskrivning åxå.
Fd. högtalarbyggare i samarbete med Monacor AB under 10 år, HiFi Kit Stockholm sedan 1973, Visaton, Inertia AB, Sinus. Sveriges Radio. Deltagit i HiFi och musik, Elektronikvärlden och Teknik för alla.

JM
 
Inlägg: 4817
Blev medlem: 2011-08-13

Re: Artikulation, vad är det exakt?

Inläggav JM » 2019-04-06 17:37

paa skrev:Jag menar snarare den egenskap som tillskrivs högtalare som återger basområdet, företrädesvis subwoofers (eller basmoduler som några kallar dessa), och som även den kallas artikulation av många, bl.a på detta forum.


Klassiskt beteende av sektledare i sekter.
Med nya begrepp med nästan lika ordalydelse som etablerade vetenskapliga begrepp eller gamla begrepp i ny kontext skapas en skenbar auktoritet.
Sektmedlemmarna går ofta i försvar av sektledaren vid externa angrepp av dessa fantasifoster.
Försvarandet av sektledaren stärker den egna gruppen.
"Det bara vi och sektledaren som har sanningen".

JM

Fullständigt onödigt och överdrivet - speciellt som användingen av ordet på detta sättet förekommer långt utanför denna lilla kroken. En närmare studie av §2 rekommenderas. // Redaktör Nattis
Neuroscientist. Emotional Beauty is in the Ear of the Listener. "Kill your darlings" => scientific evolution.

Tangband
Semesterfirare
 
Inlägg: 8841
Blev medlem: 2017-11-28

Re: Artikulation, vad är det exakt?

Inläggav Tangband » 2019-04-06 17:43

bassman skrev:I min bok används artikulation mest i inom låga register, "artikulerad bas". Sammanfattningsvis "djup-taktil bas som man hör tydligt". Väldigt långt ifrån buller som det ofta blir när man lyfter in subbar/moduler i rum som skapar oreda.


+1.

En bra basartikulation är för mig, att den är tydlig utan bummel och otydligheter.

Detsamma skulle säkert kunna beskrivas i termer av grupplöptid, transientförmåga, Q osv...

Jag är medveten om att det är en hififloskel på så sätt att man ger högtalaren, eller upplevelsen, mänskliga attribut. Vilket ingen apparat i verkligheten kan ha.

Användarvisningsbild
sprudel
ADHB
 
Inlägg: 9564
Blev medlem: 2008-01-20
Ort: Göteborg

Re: Artikulation, vad är det exakt?

Inläggav sprudel » 2019-04-06 19:26

Varför skulle artikulation som ett kvalitetsbegrepp på hur anläggningen presterar inte kunna gälla hela frekvensregistret?
Hur skiljer sig detta från begreppet textur?
Ett annat begrepp för intryck som jag reagerar på handlar om hur diskanten upplevs. Thomas på Radiolagret brukade prata om att det finns inga grader på diskanten med association till en knivsegg som i sista momentet dras över en läderslida för att bli av med de finaste graderna.
Någon annan får ta sig an JM:s demoner, jag jitter inte.
It ain't what you don't know that gets you into trouble. It's what you know for sure that just ain't so.

M.Twain

Perhaps you say that it's not accurate? I say it's entertainment!

© 2012 Nelson Pass

Goldfinger
 
Inlägg: 2784
Blev medlem: 2008-08-20
Ort: En liten bit av Sverige

Re: Artikulation, vad är det exakt?

Inläggav Goldfinger » 2019-04-06 21:28

Som jag ser det kan upplevd god artikulation komma från olika fenomen, tex från tonkurvans beskaffenhet till hur högtalaren sprider, tror även att övertonsdist kan ge en förbättrad upplevd artikulation, med detta sagt menar jag att fenomenet på intet sätt är en kvalitetsfaktor, en övertydlig artikulation som finns där latent oavsett fonogram är nog med största sannolikhet ett resultat av någon form av distorsion.

Goldfinger
 
Inlägg: 2784
Blev medlem: 2008-08-20
Ort: En liten bit av Sverige

Re: Artikulation, vad är det exakt?

Inläggav Goldfinger » 2019-04-06 22:00

Svaret på topic föll visst mellan stolarna lite, artikulation för mig är konsonanttydlighet, det är nog det närmaste jag kan beskriva iaf.

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann
 
Inlägg: 39703
Blev medlem: 2007-04-17
Ort: Härnösand

Re: Artikulation, vad är det exakt?

Inläggav petersteindl » 2019-04-06 22:20

Goldfinger skrev:Svaret på topic föll visst mellan stolarna lite, artikulation för mig är konsonanttydlighet, det är nog det närmaste jag kan beskriva iaf.


Det kan man tro, men tydligheten ligger snarast i vokalernas formanter, om jag förstått saken rätt av det som står i böcker och undervisas om på högskolor.
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer
 
Inlägg: 19053
Blev medlem: 2003-10-03
Ort: Metropolis, men passet är från Moskva

Re: Artikulation, vad är det exakt?

Inläggav Max_Headroom » 2019-04-07 10:13

paa skrev:Artikulation verka vara ett godtagbart begrepp på något som jag inte sett någon mätmetod för. Hur fastställer man egentligen artikulationen? Är det bara en lyssna och tyck-parameter trots allt, eller finns det gränsvärden som måste uppfyllas för att det ska bli bra eller möjligen perfekt?


Man fastställer inte den, men det är vissa faktorer som måste vara uppfyllda för att det skall bli någon artikulation som är värd att nämna.

- Låg dist
- Bra pulssvar
- Rätt spridningskarraktäristik eller vad det heter i förhållande till rummet.

Båda dessa är typsika saker som högtalare har problem med. Det blir man varse den dagen man får höra högatalare som klarar detta på ett bra sätt. Dom flesta högatare är på tok för brett spridande med avseeden på det rum där dom sedan placeras. Dom är alltså byggda för rum med stor dämpning/diffusion men placeras sedan i rum med mycket och lång efterklang. Så artikulationen går rakt i dass. I ett dämpat rum hade det kunnat låta helt OK.
Denna signatur är endast för privat bruk. Vänligen läs ej!

Användarvisningsbild
juanth
 
Inlägg: 3575
Blev medlem: 2012-04-18
Ort: Sthlm

Re: Artikulation, vad är det exakt?

Inläggav juanth » 2019-04-07 10:51

JM skrev:
paa skrev:Jag menar snarare den egenskap som tillskrivs högtalare som återger basområdet, företrädesvis subwoofers (eller basmoduler som några kallar dessa), och som även den kallas artikulation av många, bl.a på detta forum.


Klassiskt beteende av sektledare i sekter.
Med nya begrepp med nästan lika ordalydelse som etablerade vetenskapliga begrepp eller gamla begrepp i ny kontext skapas en skenbar auktoritet.
Sektmedlemmarna går ofta i försvar av sektledaren vid externa angrepp av dessa fantasifoster.
Försvarandet av sektledaren stärker den egna gruppen.
"Det bara vi och sektledaren som har sanningen".

JM


Alltså JM, när du skriver något sånt här....är det inte bättre att bara lämna forumet om du tycker att det är så illa?
Det känns som om du inte har så mycket att tillföra ”sekten”
Mvh Johan


Orthoakustiska öron. Bor i Sörmland och ibland i Sthlm

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare
 
Inlägg: 14496
Blev medlem: 2013-03-20
Ort: Trosa

Re: Artikulation, vad är det exakt?

Inläggav Perfector » 2019-04-07 11:27

juanth skrev:
JM skrev:
paa skrev:Jag menar snarare den egenskap som tillskrivs högtalare som återger basområdet, företrädesvis subwoofers (eller basmoduler som några kallar dessa), och som även den kallas artikulation av många, bl.a på detta forum.


Klassiskt beteende av sektledare i sekter.
Med nya begrepp med nästan lika ordalydelse som etablerade vetenskapliga begrepp eller gamla begrepp i ny kontext skapas en skenbar auktoritet.
Sektmedlemmarna går ofta i försvar av sektledaren vid externa angrepp av dessa fantasifoster.
Försvarandet av sektledaren stärker den egna gruppen.
"Det bara vi och sektledaren som har sanningen".

JM


Alltså JM, när du skriver något sånt här....är det inte bättre att bara lämna forumet om du tycker att det är så illa?
Det känns som om du inte har så mycket att tillföra ”sekten”

Den va väl onödig tycker jag.
Alla har rätt till en uppfattning, och alla andra har rätt att låta bli att lyssna.
Fd. högtalarbyggare i samarbete med Monacor AB under 10 år, HiFi Kit Stockholm sedan 1973, Visaton, Inertia AB, Sinus. Sveriges Radio. Deltagit i HiFi och musik, Elektronikvärlden och Teknik för alla.

Användarvisningsbild
Morello
 
Inlägg: 34863
Blev medlem: 2003-05-19
Ort: Stockholm/Täby

Re: Artikulation, vad är det exakt?

Inläggav Morello » 2019-04-07 11:46

JM skrev:
paa skrev:Jag menar snarare den egenskap som tillskrivs högtalare som återger basområdet, företrädesvis subwoofers (eller basmoduler som några kallar dessa), och som även den kallas artikulation av många, bl.a på detta forum.


Klassiskt beteende av sektledare i sekter.
Med nya begrepp med nästan lika ordalydelse som etablerade vetenskapliga begrepp eller gamla begrepp i ny kontext skapas en skenbar auktoritet.
Sektmedlemmarna går ofta i försvar av sektledaren vid externa angrepp av dessa fantasifoster.
Försvarandet av sektledaren stärker den egna gruppen.
"Det bara vi och sektledaren som har sanningen".

JM


Vem är sektledaren och sekten menar du?
Driver: SYBARITE AUDIO
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
paa
Sökaren
 
Inlägg: 35480
Blev medlem: 2005-01-10

Re: Artikulation, vad är det exakt?

Inläggav paa » 2019-04-07 11:48

Max_Headroom skrev:
paa skrev:Artikulation verka vara ett godtagbart begrepp på något som jag inte sett någon mätmetod för. Hur fastställer man egentligen artikulationen? Är det bara en lyssna och tyck-parameter trots allt, eller finns det gränsvärden som måste uppfyllas för att det ska bli bra eller möjligen perfekt?


Man fastställer inte den, men det är vissa faktorer som måste vara uppfyllda för att det skall bli någon artikulation som är värd att nämna.

- Låg dist
- Bra pulssvar
- Rätt spridningskarraktäristik eller vad det heter i förhållande till rummet.

Båda dessa är typsika saker som högtalare har problem med. Det blir man varse den dagen man får höra högatalare som klarar detta på ett bra sätt. Dom flesta högatare är på tok för brett spridande med avseeden på det rum där dom sedan placeras. Dom är alltså byggda för rum med stor dämpning/diffusion men placeras sedan i rum med mycket och lång efterklang. Så artikulationen går rakt i dass. I ett dämpat rum hade det kunnat låta helt OK.

Det där med för bred spridningen gäller väl inte subwoofers i lådor, eller? Dom är ju rundstrålande allihop, men ändå har en del bättre artikulation än andra!
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
PerStromgren
 
Inlägg: 28050
Blev medlem: 2005-03-25
Ort: Karlstad

Re: Artikulation, vad är det exakt?

Inläggav PerStromgren » 2019-04-07 11:53

Kan vi enas om någon högtalare med (upplevd) riktigt usel artikulation och en i andra änden av skalan, så är vi närmare en analys av problemet. Men det kanske vi inte kan?
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
goat76
 
Inlägg: 6641
Blev medlem: 2012-08-25

Re: Artikulation, vad är det exakt?

Inläggav goat76 » 2019-04-07 11:56

PerStromgren skrev:Kan vi enas om någon högtalare med (upplevd) riktigt usel artikulation och en i andra änden av skalan, så är vi närmare en analys av problemet. Men det kanske vi inte kan?


Jag tror det blir svårt då en och samma högtalare kan prestera så olika beroende på uppställning, rum och elektronik.

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare
 
Inlägg: 14496
Blev medlem: 2013-03-20
Ort: Trosa

Re: Artikulation, vad är det exakt?

Inläggav Perfector » 2019-04-07 12:00

Om man bygger en högtalare och sedan spelar in tex. åska med en egenhändigt tillverkad mikrofon och återger den på högtalarna man byggt och det låter precis likadant med djup, dynamik och transparens i knacken, då har man väl artikulation så det räcker.
Sedan kan man ju förstöra vilken högtalare som helst med tilläggselektronik för att "förbättra och greja" (Shell premium med ACI)
Fd. högtalarbyggare i samarbete med Monacor AB under 10 år, HiFi Kit Stockholm sedan 1973, Visaton, Inertia AB, Sinus. Sveriges Radio. Deltagit i HiFi och musik, Elektronikvärlden och Teknik för alla.

Användarvisningsbild
juanth
 
Inlägg: 3575
Blev medlem: 2012-04-18
Ort: Sthlm

Re: Artikulation, vad är det exakt?

Inläggav juanth » 2019-04-07 12:33

Perfector skrev:
juanth skrev:
JM skrev:
Klassiskt beteende av sektledare i sekter.
Med nya begrepp med nästan lika ordalydelse som etablerade vetenskapliga begrepp eller gamla begrepp i ny kontext skapas en skenbar auktoritet.
Sektmedlemmarna går ofta i försvar av sektledaren vid externa angrepp av dessa fantasifoster.
Försvarandet av sektledaren stärker den egna gruppen.
"Det bara vi och sektledaren som har sanningen".

JM


Alltså JM, när du skriver något sånt här....är det inte bättre att bara lämna forumet om du tycker att det är så illa?
Det känns som om du inte har så mycket att tillföra ”sekten”

Den va väl onödig tycker jag.
Alla har rätt till en uppfattning, och alla andra har rätt att låta bli att lyssna.


Det var mest en fråga utan någon värdering då JM verkar ha en bestämd uppfattning om hur forumet fungerar och inte fungerar. Det han skriver till paa uppfattar jag som elakt och orättvist. Dessutom något av det märkligaste svar någon någonsin skulle kunna lämna som replik på det paa skrev.
Mvh Johan


Orthoakustiska öron. Bor i Sörmland och ibland i Sthlm

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann
 
Inlägg: 39703
Blev medlem: 2007-04-17
Ort: Härnösand

Re: Artikulation, vad är det exakt?

Inläggav petersteindl » 2019-04-07 13:02

Om jag skulle försöka mig på att nysta upp lite i problematiken. Artikulation är ett subjektivt upplevelsebegrepp. Det är således inom området perception och är något som är varseblivet och därmed tillhör det man kallar sensation. Perception och sensation är de engelska uttrycken och i ordet sensation finns då ordet sense/sensing och tillhör våra sensoriska system. Det är så att säga levande mätprobar som skickar signal till en levande dator d v s vårt centrala nervsystem och vår hjärna. Där finns även programvara och reglersystem. På något sätt säger det pliff och en medveten, varsebliven upplevelse infinner sig.
D v s man hör något som man vill klassificera och kommunicera och därmed sätter ett ord på upplevelsen som förhoppningsvis skall vara logiskt och kunna förstås av andra och en själv.

Artikulation används, som jag tidigare nämnt, vid förståelse av tal och därmed gällande ord och fonetik.

Hög nivå på artikulation är förknippat med ökad klarhet och snabbare förståelse. Det betyder att olika nivå ger en kvantifiering och därmed kan vara en kvalificering.

Så, nu gäller det att hitta fysikaliska attribut som subjektivt kan beskrivas just med användandet av ordet Artikulation istället för att använda andra ord. Det gäller även att se om ordet kan projiceras på annat än fonetik och den mänskliga rösten, t.ex. på musikinstrument och återgivning av dessa.

Då vill jag påstå att tidsbegreppet/timing kommer in och man söker då svar i tidsdomän. Där finns begrepp som t.ex. transientåtergivning. Stegsvar och impulssvar är kända mätförfaranden där X-axeln är tid och inte frekvens. Y-axeln är en nivå på amplitud. OBS! Grupplöptid har frekvens på X-axeln och nivå på tid på Y-axeln och mäts i frekvensdomän.

Vad kan tänkas påverka stegsvar och impulssvar i basen? Jo, q-värden och om systemet lagrar energi för att vid senare tidpunkt släppa lös denna energi. Det är klara attribut i tidsdomänen. Det gäller hur väl ett svängande system är dämpat. Höga q-värden ger ringning i tidsdomän. I den fysikaliska värden kan man prata om kritiskt dämpade system då q=0,5.

Höga q-värden fås även vid rumsresonanser. Andra attribut är reaktanser och virvelströmmar som påverkar i tidsdomän. Dessa attribut gör sig gällande i basen och då kan det vara så att ordet artikulerat lämpar sig för projicering just till basområdet.

Då kan man söka ha kontroll på dessa attribut och fysikaliskt ändra dessa attribut och lyssna på resultatet för att om möjligt finna korrelation mellan upplevd skillnad i artikulation då de fysikaliska attributens nivå ändras. Finns korrelation så kan man få fram en kurva eller flera kurvor som ger kurvskaror i tvådimensionell redovisning eller göra en tredimensionell redovisning.

Det är sådana undersökningar som görs inom psykoakustiken.

Mvh
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Tell
 
Inlägg: 2085
Blev medlem: 2015-10-27

Re: Artikulation, vad är det exakt?

Inläggav Tell » 2019-04-07 13:31

JM skrev:
paa skrev:Jag menar snarare den egenskap som tillskrivs högtalare som återger basområdet, företrädesvis subwoofers (eller basmoduler som några kallar dessa), och som även den kallas artikulation av många, bl.a på detta forum.


Klassiskt beteende av sektledare i sekter.
Med nya begrepp med nästan lika ordalydelse som etablerade vetenskapliga begrepp eller gamla begrepp i ny kontext skapas en skenbar auktoritet.
Sektmedlemmarna går ofta i försvar av sektledaren vid externa angrepp av dessa fantasifoster.
Försvarandet av sektledaren stärker den egna gruppen.
"Det bara vi och sektledaren som har sanningen".

JM


Haha, that escalated quickly! Du verkar ha nånting rejält emot Ingvar alltså.

Perfector skrev:Den va väl onödig tycker jag.
Alla har rätt till en uppfattning, och alla andra har rätt att låta bli att lyssna.

Onödigt? Jag tycker JMs alla småpikar mot Ingvar är väldigt onödiga. Vet inte om det bara jag som ser dom, men dom är sådär "smart" subtila så dom får slinka förbi utan att nån moderator gör nånting åt saken.

Användarvisningsbild
paa
Sökaren
 
Inlägg: 35480
Blev medlem: 2005-01-10

Re: Artikulation, vad är det exakt?

Inläggav paa » 2019-04-07 13:35

juanth skrev:
Perfector skrev:
juanth skrev:
Alltså JM, när du skriver något sånt här....är det inte bättre att bara lämna forumet om du tycker att det är så illa?
Det känns som om du inte har så mycket att tillföra ”sekten”

Den va väl onödig tycker jag.
Alla har rätt till en uppfattning, och alla andra har rätt att låta bli att lyssna.


Det var mest en fråga utan någon värdering då JM verkar ha en bestämd uppfattning om hur forumet fungerar och inte fungerar. Det han skriver till paa uppfattar jag som elakt och orättvist. Dessutom något av det märkligaste svar någon någonsin skulle kunna lämna som replik på det paa skrev.

Jag gissar nog att inlägget från JM egentligen inte är riktat mot mig, utan mot någon annan som använt begreppet artikulation om basåtergivning och som flera gånger tidigare blivit beskylld för att vara sektledare.
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
juanth
 
Inlägg: 3575
Blev medlem: 2012-04-18
Ort: Sthlm

Re: Artikulation, vad är det exakt?

Inläggav juanth » 2019-04-07 14:15

Så är det nog paa, men när någon svarar med citat så vad ska man tro.. :|

Tell: Du är nog inte ensam om lägga märke till alla pikar.

Det bästa som kunde hända skulle väl vara om JM kunde lyssna på ett potent Ino-system och utifrån det fortsätta kommunikationen. Swishinsamling till bjudresa? :idea: :)
Mvh Johan


Orthoakustiska öron. Bor i Sörmland och ibland i Sthlm

Användarvisningsbild
goat76
 
Inlägg: 6641
Blev medlem: 2012-08-25

Re: Artikulation, vad är det exakt?

Inläggav goat76 » 2019-04-07 14:22

Man får väl anta att artikulationen redan ligger i inspelningen och inte tillkommer vid uppspelning, annars är det väl inte direkt en önskvärd effekt på det tekniska planet, även om det är önskvärt vid själva lyssningen?

Jag vill tro att artikulationen redan finns i inspelningen och när detta inte framkommer vid lyssning så har man ett ljudsystem som maskerar, som exempel "långsam" och bumlig bas kanske p.g.a. felplacerade högtalare, dålig rumsakustik som maskerar eller dålig utrustning helt enkelt.

Bas är väl det instrument man för det mesta använder artikulation som beskrivning. Hur skönt är det inte med en elbas med tydligt "grit"-ljud, den nästan grymtar som en gris. :)
En liknande men då mer "analog" känsla får jag av en välinspelad kontrabas med sitt djupt darrande/skorrande sound.
Nu blev det nästan lite snuskigt med alla dessa beskrivande ord. :D

Har ni några exempel på bra inspelningar med väl artikulerad bas (eller andra ljud som kan använda den beskrivningen), så kan vi grotta ner oss i målande beskrivningar hur vi alla upplever dessa inspelningar så kanske vi kan hitta den gemensamma nämnaren.

Tangband
Semesterfirare
 
Inlägg: 8841
Blev medlem: 2017-11-28

Re: Artikulation, vad är det exakt?

Inläggav Tangband » 2019-04-07 14:51

goat76 skrev:Man får väl anta att artikulationen redan ligger i inspelningen och inte tillkommer vid uppspelning, annars är det väl inte direkt en önskvärd effekt på det tekniska planet, även om det är önskvärt vid själva lyssningen?

Jag vill tro att artikulationen redan finns i inspelningen och när detta inte framkommer vid lyssning så har man ett ljudsystem som maskerar, som exempel "långsam" och bumlig bas kanske p.g.a. felplacerade högtalare, dålig rumsakustik som maskerar eller dålig utrustning helt enkelt.

Bas är väl det instrument man för det mesta använder artikulation som beskrivning. Hur skönt är det inte med en elbas med tydligt "grit"-ljud, den nästan grymtar som en gris. :)
En liknande men då mer "analog" känsla får jag av en välinspelad kontrabas med sitt djupt darrande/skorrande sound.
Nu blev det nästan lite snuskigt med alla dessa beskrivande ord. :D

Har ni några exempel på bra inspelningar med väl artikulerad bas (eller andra ljud som kan använda den beskrivningen), så kan vi grotta ner oss i målande beskrivningar hur vi alla upplever dessa inspelningar så kanske vi kan hitta den gemensamma nämnaren.


Den här inspelningen till exempel- prova andra låten, " That road ".
På en sämre anläggning så blir det inte samma driv och spelglädje- , men den glädjen finns i inspelningen, mycket beroende på samspelet och den grymma bassisten 8)
På en anläggning med dålig artikulation i basregistret blir det inte lika kul att lyssna .
https://open.spotify.com/album/4aD1wO7pTpFKphOgaRsFo4

(För att basen och andra instrument ska höras med tydlig artikulation, så krävs det bra återgivning i hela registret eftersom basgitarren spelar alla frekvenser på samma gång med övertoner över 8 kHz.)

Nästa

Återgå till Generellt om hifi


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 6 gäster