Rådfråga - ersättare till en trasig SB duet

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Tompa_39
 
Inlägg: 1412
Blev medlem: 2005-05-11
Ort: Söder om söder

Rådfråga - ersättare till en trasig SB duet

Inläggav Tompa_39 » 2019-04-08 11:12

Hej, kort rådfråga, min SB Duet verkar ha packat ihop, så nu behöver jag en ersättare. Skulle gärna fortsätta med servern som rullar,dvs, DLNA kompatibel och en bra app till tfn/surfplatta är nödvändig.

Nån som har ett bra förslag?

..och förstås, vill inte lägga så mycket flis på den, kan ju jaga rätt på en beggad SB variant som ersättning annars.

Tack!
Senast redigerad av Tompa_39 2019-04-09 11:16, redigerad totalt 1 gång.
Original A8T CD player / Squeezebox Classic -> ONKYO Tx-8220 -->Audiovector Mi3 Super

Användarvisningsbild
rqu
 
Inlägg: 5171
Blev medlem: 2004-02-24
Ort: Mörtnäs/Värmdö

Re: Rådfråga - ersättning för SB duet

Inläggav rqu » 2019-04-08 11:29

Hej, du kan ju testa med en Raspberry.
rqu skrev:Jag testade en Raspberry Pi för något år sedan. Tror det var en sån här guide jag följde. https://forums.slimdevices.com/showthread.php?106910-HOW-TO-Squeezebox-player-on-Raspberry-Pi-with-(or-without)-HiFiBerry-board

Då jag anslutit den med HDMI till receivern fungerade det inte så bra. Receivern bytte ingång hela tiden då jag aktiverat styrning av apparaterna via HDMI. Avaktiverar man det eller kör digitalt eller analogt ut funkar den nog bra. Den dök upp som en klämbox i servern och den kunde spela musik.

Användarvisningsbild
Cortado
Redaktör
 
Inlägg: 2242
Blev medlem: 2012-01-08

Re: Rådfråga - ersättning för SB duet

Inläggav Cortado » 2019-04-08 11:41

Jag har funderingar på att ha nått annat än min dator inkopplad i stereon så jag kan spela musik utan datorn. Tror lösningen blir en raspberry pi med nån digitalgrunka som kopplas in i minidsp'n. Som programvara tänker jag musicpd och spotify om den går att köra så att pajen är inloggad och att jag kan välja den "alltid". Musicpd har app - åtminstone för android.

Frisk
 
Inlägg: 2233
Blev medlem: 2008-10-27

Re: Rådfråga - ersättning för SB duet

Inläggav Frisk » 2019-04-08 12:33

Jag skaffade "peecis" en pi med Volumio, fungerar mycket tillfredsställande! MYCKET bättre än min yamaha WXC-50. Websidan som den genererar funkar väldigt väl och känner inget behov av att installera appen. Sen finns både app för den och plugin för touch-display. kan både montera nätverksdiskar där den cachear filstrukturen för snabb bläddring och sökning men klarar även DLNA. Stödjer Spotify m.fl. och finns plugin för Squeeze-box, både server och annat, inget jag testat. Finns multiroom-möjlighet men inte heller något jag testat.

Beror ju på hur du kopplar den också, min går direkt till HDMI och blir väldigt avskalat, men finns ju även DACar att köpa till pajen.

Tycker den funkar väldigt bra som musikspelare, osäker hur den tar höga bithastigheter och bitdjup, inte ordentligt utvärderat.

Annars fungerar Nvidia Shield väldigt bra, men då ska man nog vilja streama lite rörlig bild också. Kodi med Yatse-fjärr funkar bra utan bild, så länge allt är rätt igång på Shielden. Men Android TV verkar uppsmpla allt från 44kHz till 48, inte märkt några bekymmer av det, men känns inte riktigt "snyggt"

Användarvisningsbild
PerStromgren
 
Inlägg: 28041
Blev medlem: 2005-03-25
Ort: Karlstad

Re: Rådfråga - ersättning för SB duet

Inläggav PerStromgren » 2019-04-08 13:27

Tompa_39 skrev:Hej, kort rådfråga, min SB Duet verkar ha packat ihop, så nu behöver jag en ersättare. Skulle gärna fortsätta med servern som rullar,dvs, DLNA kompatibel och en bra app till tfn/surfplatta är nödvändig.

Nån som har ett bra förslag?

..och förstås, vill inte lägga så mycket flis på den, kan ju jaga rätt på en beggad SB variant som ersättning annars.



Det är nog det absolut enklaste. SB Duet dyker upp rätt ofta på Tradera. Skapa en bevakning på "Squeezebox" där, så behöver du nog inte vänta länge. Just nu finns bara SB-radio till salu, men det kommer säkert nya annonser.

PS. Är det "fjärren" eller mottagaren som packat ihop? Fjärren kan ju enkelt ersättas med valfri dator eller surfplatta.
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
Tompa_39
 
Inlägg: 1412
Blev medlem: 2005-05-11
Ort: Söder om söder

Re: Rådfråga - ersättning för SB duet

Inläggav Tompa_39 » 2019-04-08 13:35

Det är mottagaren som slutat funka nu...fjärren la av för flera år sen, kör orangeSqueeze appen som jag tycker funkar riktigt bra.

Glömde säga att det 'måste' finnas digital - ut , helst optical, eftersom jag bara har 1st analog ingång på förstärkaren och den används av RIAA:t. Om man ska ha en Raspberry behöver man nåt slags DAC-kort va?
Original A8T CD player / Squeezebox Classic -> ONKYO Tx-8220 -->Audiovector Mi3 Super

Användarvisningsbild
PerStromgren
 
Inlägg: 28041
Blev medlem: 2005-03-25
Ort: Karlstad

Re: Rådfråga - ersättning för SB duet

Inläggav PerStromgren » 2019-04-08 13:46

Tompa_39 skrev:Det är mottagaren som slutat funka nu...fjärren la av för flera år sen, kör orangeSqueeze appen som jag tycker funkar riktigt bra.


En fråga till, bara. Har du kollat att det inte bara är nätaggregatet som lagt av?
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
Cortado
Redaktör
 
Inlägg: 2242
Blev medlem: 2012-01-08

Re: Rådfråga - ersättning för SB duet

Inläggav Cortado » 2019-04-08 13:49

Tompa_39 skrev:Om man ska ha en Raspberry behöver man nåt slags DAC-kort va?


Digitalutgång, finns hattar för det. En intressant variant har du här: TinyToslink

Användarvisningsbild
Tompa_39
 
Inlägg: 1412
Blev medlem: 2005-05-11
Ort: Söder om söder

Re: Rådfråga - ersättning för SB duet

Inläggav Tompa_39 » 2019-04-08 13:56

PerStromgren skrev:
Tompa_39 skrev:Det är mottagaren som slutat funka nu...fjärren la av för flera år sen, kör orangeSqueeze appen som jag tycker funkar riktigt bra.


En fråga till, bara. Har du kollat att det inte bara är nätaggregatet som lagt av?


Jo det har jag, finns spänning där, och om man lyssnar noga så börjar det 'tjuta' lite i mottagaren när man ansluter spänningen till den, men LED:en är helt svart - och OrangeSqueeze playern hittar ingen enhet ansluten till servern - men det kan ju vara nåt fel med nätagget ändå, ger kanske för lite ström helt plötsligt...kanske ska dubbelkolla....
Original A8T CD player / Squeezebox Classic -> ONKYO Tx-8220 -->Audiovector Mi3 Super

Användarvisningsbild
ottovonkopp
 
Inlägg: 926
Blev medlem: 2013-10-09
Ort: Kalmar

Re: Rådfråga - ersättning för SB duet

Inläggav ottovonkopp » 2019-04-08 15:51

https://picoreplayer.org/

https://www.kjell.com/se/sortiment/dato ... -pi-p87323

Så kan du fortsätta använda den bästa musik-servern.

Installera även Material-skin. Funkar kanon på mobilen.

Användarvisningsbild
ottovonkopp
 
Inlägg: 926
Blev medlem: 2013-10-09
Ort: Kalmar

Re: Rådfråga - ersättning för SB duet

Inläggav ottovonkopp » 2019-04-08 15:54

Ett tips till. Har du en AirPlay enhet så kan den simulera en SB med pluginet AirPlay bridge och nej, du behöver inte en iPhone för att det ska funka. OBS! begränsat till 16/44.

Användarvisningsbild
rqu
 
Inlägg: 5171
Blev medlem: 2004-02-24
Ort: Mörtnäs/Värmdö

Re: Rådfråga - ersättning för SB duet

Inläggav rqu » 2019-04-08 16:05

ottovonkopp skrev:Ett tips till. Har du en AirPlay enhet så kan den simulera en SB med pluginet AirPlay bridge och nej, du behöver inte en iPhone för att det ska funka. OBS! begränsat till 16/44.

Min AirPlay-brygga funkar sådär. Man får starta om bryggan titt som tätt. Osäker på var problemet ligger. Kör mot OD-11 som har AirPlay. Men som någon sa, testa först att byta väggbulan.

Frisk
 
Inlägg: 2233
Blev medlem: 2008-10-27

Re: Rådfråga - ersättning för SB duet

Inläggav Frisk » 2019-04-08 20:56

Tompa_39 skrev:Det är mottagaren som slutat funka nu...fjärren la av för flera år sen, kör orangeSqueeze appen som jag tycker funkar riktigt bra.

Glömde säga att det 'måste' finnas digital - ut , helst optical, eftersom jag bara har 1st analog ingång på förstärkaren och den används av RIAA:t. Om man ska ha en Raspberry behöver man nåt slags DAC-kort va?


Alternativt om du plockar optisk ut från en HDMI-adapter. Finns billiga som skarvar HDMI och ger en Toslink, de har fungerat mycket bra för mig till gamla receivern, HDMI- signalen behöver du inte använda.
Men en hatt är väl en snyggare lösning.

Användarvisningsbild
Tompa_39
 
Inlägg: 1412
Blev medlem: 2005-05-11
Ort: Söder om söder

Re: Rådfråga - ersättning för SB duet

Inläggav Tompa_39 » 2019-04-09 10:20

ottovonkopp skrev:https://picoreplayer.org/

https://www.kjell.com/se/sortiment/dato ... -pi-p87323

Så kan du fortsätta använda den bästa musik-servern.

Installera även Material-skin. Funkar kanon på mobilen.


Ok, så du menar en sådan Raspberry känns igen av LMS och kan styras med samma appar som styr en 'riktig' Squeezebox?
Original A8T CD player / Squeezebox Classic -> ONKYO Tx-8220 -->Audiovector Mi3 Super

Användarvisningsbild
PerStromgren
 
Inlägg: 28041
Blev medlem: 2005-03-25
Ort: Karlstad

Re: Rådfråga - ersättning för SB duet

Inläggav PerStromgren » 2019-04-09 10:47

En Raspberry kan fungera fint som en Squeezebox. Problemet är väl att när allt är ihopbyggt i låda och strömförsörjt kostar det som en beggad Squeezebox.
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann
 
Inlägg: 39651
Blev medlem: 2007-04-17
Ort: Härnösand

Re: Rådfråga - ersättning för SB duet

Inläggav petersteindl » 2019-04-09 10:58

Ersättning? 1000 kr är en lagom ersättning. :)

Men du kanske söker en ersättare till SB? :)
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
PerStromgren
 
Inlägg: 28041
Blev medlem: 2005-03-25
Ort: Karlstad

Re: Rådfråga - ersättning för SB duet

Inläggav PerStromgren » 2019-04-09 11:01

petersteindl skrev:Ersättning? 1000 kr är en lagom ersättning. :)

Men du kanske söker en ersättare till SB? :)


Var inte taskig, Peter. Vi har en kompis i nöd här!
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
Tompa_39
 
Inlägg: 1412
Blev medlem: 2005-05-11
Ort: Söder om söder

Re: Rådfråga - ersättning för SB duet

Inläggav Tompa_39 » 2019-04-09 11:03

Frisk skrev:
Tompa_39 skrev:Det är mottagaren som slutat funka nu...fjärren la av för flera år sen, kör orangeSqueeze appen som jag tycker funkar riktigt bra.

Glömde säga att det 'måste' finnas digital - ut , helst optical, eftersom jag bara har 1st analog ingång på förstärkaren och den används av RIAA:t. Om man ska ha en Raspberry behöver man nåt slags DAC-kort va?


Alternativt om du plockar optisk ut från en HDMI-adapter. Finns billiga som skarvar HDMI och ger en Toslink, de har fungerat mycket bra för mig till gamla receivern, HDMI- signalen behöver du inte använda.
Men en hatt är väl en snyggare lösning.


hmm, vore kanske enklast och billigast, har en raspberry pi som skulle kunna användas och en sån här borde väl duga då?

https://www.wish.com/search/HDMI%20toslink%20adapter/product/5c526fc11652f12605219ab4?&source=search
Original A8T CD player / Squeezebox Classic -> ONKYO Tx-8220 -->Audiovector Mi3 Super

Användarvisningsbild
Tompa_39
 
Inlägg: 1412
Blev medlem: 2005-05-11
Ort: Söder om söder

Re: Rådfråga - ersättning för SB duet

Inläggav Tompa_39 » 2019-04-09 11:15

petersteindl skrev:Ersättning? 1000 kr är en lagom ersättning. :)

Men du kanske söker en ersättare till SB? :)


Ja, sorry...men jag tar gärna en tusing som ersättning för min trasiga SB duet :mrgreen:
Original A8T CD player / Squeezebox Classic -> ONKYO Tx-8220 -->Audiovector Mi3 Super

Användarvisningsbild
NADifierad
inaktiv
 
Inlägg: 15267
Blev medlem: 2009-01-04
Ort: Karlskrona

Re: Rådfråga - ersättare till en trasig SB duet

Inläggav NADifierad » 2019-04-09 14:55

Jag skaffade en PI med Volumio förra året. Den är seg att använda i jämförelse med min ordinarie lösning. Dvs PC optiskt kopplat till stereon, och Groove music som mediaspelare på datorn. Och sedan HDMI från datorn till TV’n för navigering, samt en trådlös mus på soffbordet.
Direkt respons och inget lagg vid bläddring/zappande.
Stereo = Dator, TV, Optiskt, Najda, InterM R300plus, Fukdist och 2 x 18” infra.

Användarvisningsbild
PerStromgren
 
Inlägg: 28041
Blev medlem: 2005-03-25
Ort: Karlstad

Re: Rådfråga - ersättare till en trasig SB duet

Inläggav PerStromgren » 2019-04-09 16:33

Det finns en SB "classic" på hifitorget för 300:-, kan det va' nå't?
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
David_A
 
Inlägg: 1332
Blev medlem: 2003-08-04

Re: Rådfråga - ersättare till en trasig SB duet

Inläggav David_A » 2019-04-09 18:59

Jag har en liggandes här. Med orginallåda och allt

Användarvisningsbild
staffanw
 
Inlägg: 1999
Blev medlem: 2007-06-22

Re: Rådfråga - ersättning för SB duet

Inläggav staffanw » 2019-04-09 19:36

Tompa_39 skrev:
PerStromgren skrev:
Tompa_39 skrev:Det är mottagaren som slutat funka nu...fjärren la av för flera år sen, kör orangeSqueeze appen som jag tycker funkar riktigt bra.


En fråga till, bara. Har du kollat att det inte bara är nätaggregatet som lagt av?


Jo det har jag, finns spänning där, och om man lyssnar noga så börjar det 'tjuta' lite i mottagaren när man ansluter spänningen till den, men LED:en är helt svart - och OrangeSqueeze playern hittar ingen enhet ansluten till servern - men det kan ju vara nåt fel med nätagget ändå, ger kanske för lite ström helt plötsligt...kanske ska dubbelkolla....

Min Classic dog också med helt svart display. PSU gav 5v i pluggen så jag köpte en beggad Classic och när jag provade med PSU:n från den så fungerade min gamla och mätte jag lite längre in i kedjan så sjönk strömmen vilket gjorde att spelaren inte startade. Köpte en ny PSU på ebay så nu har jag två fungerande Classic!

Användarvisningsbild
Tompa_39
 
Inlägg: 1412
Blev medlem: 2005-05-11
Ort: Söder om söder

Re: Rådfråga - ersättare till en trasig SB duet

Inläggav Tompa_39 » 2019-04-10 10:32

Låter som att dubbelkolla PSU:n inte är nån dum idé...har inte hunnit ännu...
Original A8T CD player / Squeezebox Classic -> ONKYO Tx-8220 -->Audiovector Mi3 Super

Användarvisningsbild
Tompa_39
 
Inlägg: 1412
Blev medlem: 2005-05-11
Ort: Söder om söder

Re: Rådfråga - ersättare till en trasig SB duet

Inläggav Tompa_39 » 2019-04-12 11:33

Jag slog till på en beggad SB-classic.

Testade med raspberry pi och picorealplayer, funkade direkt, men hörlursutgången lät inte så kul, samt med den lösningen krävs ju antingen en HDMI-splitter eller ett hifiberry+ kort för att få till det.

En SB classic som ersättare för duet:en kändes ändå enklast i detta läget.
Original A8T CD player / Squeezebox Classic -> ONKYO Tx-8220 -->Audiovector Mi3 Super

Användarvisningsbild
ottovonkopp
 
Inlägg: 926
Blev medlem: 2013-10-09
Ort: Kalmar

Re: Rådfråga - ersättare till en trasig SB duet

Inläggav ottovonkopp » 2019-04-12 11:42

Tompa_39 skrev:Jag slog till på en beggad SB-classic.

Testade med raspberry pi och picorealplayer, funkade direkt, men hörlursutgången lät inte så kul, samt med den lösningen krävs ju antingen en HDMI-splitter eller ett hifiberry+ kort för att få till det.

En SB classic som ersättare för duet:en kändes ändå enklast i detta läget.


Det går att använda USB också men tydligen så delar NIC och USB på chippet vilket ska försämra ljudet. Inget jag märkte när jag testade men så har jag inga High End prylar heller.

Användarvisningsbild
Tompa_39
 
Inlägg: 1412
Blev medlem: 2005-05-11
Ort: Söder om söder

Re: Rådfråga - ersättare till en trasig SB duet

Inläggav Tompa_39 » 2019-04-12 12:30

ottovonkopp skrev:
Tompa_39 skrev:Jag slog till på en beggad SB-classic.

Testade med raspberry pi och picorealplayer, funkade direkt, men hörlursutgången lät inte så kul, samt med den lösningen krävs ju antingen en HDMI-splitter eller ett hifiberry+ kort för att få till det.

En SB classic som ersättare för duet:en kändes ändå enklast i detta läget.


Det går att använda USB också men tydligen så delar NIC och USB på chippet vilket ska försämra ljudet. Inget jag märkte när jag testade men så har jag inga High End prylar heller.


Jaså....det måste jag testa......nåja, vi får se om det kommer en SB på posten....
Original A8T CD player / Squeezebox Classic -> ONKYO Tx-8220 -->Audiovector Mi3 Super

Användarvisningsbild
hcl
 
Inlägg: 2048
Blev medlem: 2013-07-16

Re: Rådfråga - ersättare till en trasig SB duet

Inläggav hcl » 2019-04-12 19:04

Om medlen tillåter skulle jag köpa en ”riktig” nätverksspelare, inte någon Rasperry-pryl eller så. En ny eller beg. Linn nätverksspelare är väl värda sina pengar (även de i högre prisklasser). Stabila som tåg (om nätverk och NAS håller måttet) och låter bättre än det mesta annat, helt överlägsna samtliga Squeezbox om du frågar mig.
- - - - - - - - - - - - - - - - - -
Rocred Production AB
www.rocred.se
info@rocred.se

Tangband
Semesterfirare
 
Inlägg: 8841
Blev medlem: 2017-11-28

Re: Rådfråga - ersättare till en trasig SB duet

Inläggav Tangband » 2019-04-13 07:52

Jag är partisk , men Yamaha wxc50 som jag själv äger fungerar och låter väldigt bra. Dacen kunde inte detekteras i LTS test. Den har även digital och analog ingång, samt digital utgång. Har själv haft olika Squeezebox och tycker yamahan är betydligt bättre. Mycket mer stabil förbindelse via trådlös överföring och inga buggar i interfacet. Snabbare.

Det som ofta skiljer mellan en del billigare nätverkspelare är den inbyggda routern. På Sb duet är den ganska dålig och ger ibland dropouts.

Sb touch begagnat är en riktigt bra spelare som är bättre än duet, mycket mer stabil.

Kör du trådat så spelar den inbyggda routerns duglighet ingen roll förstås.

Vad gäller ljudkvalitet låter Yamaha wxc 50 använd som komplett nätverkspelare med försteget påkopplat och med FLAC-material från NAS bättre än Linn sneaky ds ( vi har jämfört ! ).

Ska det bli bättre behövs det nog en Akurate DS , men det är inte heller säkert att wxc50 och en sådan går att skilja åt.

Ett populärt alternativ är Bluesound node 2i senaste modellen. Den mäter mindre bra och det kan möjligen påverka ljudet.
https://www.audiosciencereview.com/foru ... amer.6631/

Användarvisningsbild
hcl
 
Inlägg: 2048
Blev medlem: 2013-07-16

Re: Rådfråga - ersättare till en trasig SB duet

Inläggav hcl » 2019-04-13 15:09

Tangband skrev:Jag är partisk , men Yamaha wxc50 som jag själv äger fungerar och låter väldigt bra. Dacen kunde inte detekteras i LTS test. Den har även digital och analog ingång, samt digital utgång. Har själv haft olika Squeezebox och tycker yamahan är betydligt bättre. Mycket mer stabil förbindelse via trådlös överföring och inga buggar i interfacet. Snabbare.

Det som ofta skiljer mellan en del billigare nätverkspelare är den inbyggda routern. På Sb duet är den ganska dålig och ger ibland dropouts.

Sb touch begagnat är en riktigt bra spelare som är bättre än duet, mycket mer stabil.

Kör du trådat så spelar den inbyggda routerns duglighet ingen roll förstås.

Vad gäller ljudkvalitet låter Yamaha wxc 50 använd som komplett nätverkspelare med försteget påkopplat och med FLAC-material från NAS bättre än Linn sneaky ds ( vi har jämfört ! ).

Ska det bli bättre behövs det nog en Akurate DS , men det är inte heller säkert att wxc50 och en sådan går att skilja åt.

Ett populärt alternativ är Bluesound node 2i senaste modellen. Den mäter mindre bra och det kan möjligen påverka ljudet.
https://www.audiosciencereview.com/foru ... amer.6631/

Yamaha:n är intressant. Den har jag inte hört. De olika Linn spelarna är alla bra, men skillnaden dom emellan är långt ifrån försumbar. Sneaky (inte Sneaky DSM) är billigast, bra, men inte utan tillkortakommanden jämfört med de dyrare varianterna. Det finns dessutom två varianter (generationer) av Majik och tre varianter av Akurate och Klimax. Där de två senare även finns som enbart nätverksselare resp. integrerade ihop med försteg. För att sammanfatta det hela så kan man med säkerhet säga att men får prestanda efter ökande pris. Man kan konstatera att Linn har koll på vad som spelar roll i konstruktionerna. Prisskillnaden mellan apparaterna är möjligen i väldsammaste laget. Om prestandaskillnaderna är värda prisskillnaden är upp till var och en att bedöma. De flesta konkurrenterna till Linn, när det gäller nätverksspelare, tycker jag verkar ligga ungefär på Majik-nivå. Redan före Katalyst var Klimax i en egen liga och skillnaden upp till spelare med Katalyst-DAC arkitekturen är påtaglig.

- - - - - - - - - -

Notera att jag inte har någon direkt koppling till Linn, men jag har hjälpt till vid ett par mässor (både Linn-återförsäljare och icke Linn-återförsäljare). Dock har jag haft både Linn och annan utrustning under lång tid. Sedan länge består hemanläggningen av 100% Linn. På senare år har dock alla medel gått till inspelningsutrustning.
- - - - - - - - - - - - - - - - - -
Rocred Production AB
www.rocred.se
info@rocred.se

Nästa

Återgå till Generellt om hifi


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Bing [Bot], JanneX och 4 gäster