The Hum.

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

JM
 
Inlägg: 4817
Blev medlem: 2011-08-13

The Hum.

Inläggav JM » 2019-04-08 20:42

"The hum°är en ovanlig "slasktrattsdiagnos". Gemensamt för The Hum är en stark nästan obehaglig extern upplevelse av lågfrekvent repetitivt ljud på vissa platser. Det ofta oklart det finns en fysikalisk, medicinsk eller psykologisk orsak. Kanske tinnitus - kanske en fjärran maskin - kanske hallucination eller "smittsam" masspsykos hos i övrigt friska individer.

Low-frequency tinnitus: Perhaps the most confusing type of tinnitus because sufferers aren’t sure whether the sound is being produced internally or externally. Often, the tones correspond to the two lowest octaves on a piano and are described as a humming, murmuring, rumbling, or deep droning. This type of noise seems to affect people most strongly.
https://www.audiology-associates.com/bl ... -tinnitus/

The Hum is a phenomenon, or collection of phenomena, involving widespread reports of a persistent and invasive low-frequency humming, rumbling, or droning noise not audible to all people. Hums have been widely reported by national media in the UK and the United States. The Hum is sometimes prefixed with the name of a locality where the problem has been particularly publicized: e.g., the "Bristol Hum" or the "Taos Hum" or the "Windsor Hum[1]". It is unclear whether it is a single phenomenon; different causes have been attributed. In some cases, it may be a manifestation of tinnitus.
https://en.wikipedia.org/wiki/The_Hum


Vanlig högfrekvent tinnitus är efter vad jag förstått inte ovanligt hos individerna på faktiskt.io. Jag har en släng av högfrekvent tinnitus. Sannolikt rest efter för hög volym för många gånger. Någon lågfrekvent tinnitus har jag inte.
Vore intressant om någon har denna ovanliga lågfrekventa tinnitus och beskriva lite hur det yttrar sig och när problemen uppstod.

JM
Senast redigerad av JM 2019-04-08 22:30, redigerad totalt 1 gång.
Neuroscientist. Emotional Beauty is in the Ear of the Listener. "Kill your darlings" => scientific evolution.

Användarvisningsbild
paa
Sökaren
 
Inlägg: 35482
Blev medlem: 2005-01-10

Re: The Hum.

Inläggav paa » 2019-04-08 20:58

Jag har upplevt detta ibland när jag kört bil lång tid. När jag stannat och stängt av motorn och suttit kvar en stund i bilen så har det funnits ett sådant lågfrekvent hum/brum som låter som det kommer utifrån, inte ifrån öronen. Det låter inte som något billjud, utan mycket mer lågfrekvent. Efter en minut eller så så har det dock bleknat bort.
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

JM
 
Inlägg: 4817
Blev medlem: 2011-08-13

Re: The Hum.

Inläggav JM » 2019-04-08 21:07

paa skrev:Jag har upplevt detta ibland när jag kört bil lång tid. När jag stannat och stängt av motorn och suttit kvar en stund i bilen så har det funnits ett sådant lågfrekvent hum/brum som låter som det kommer utifrån, inte ifrån öronen. Det låter inte som något billjud, utan mycket mer lågfrekvent. Efter en minut eller så så har det dock bleknat bort.

Har du alltid haft ljudet? Kommer ljudet i vissa situationer?

JM
Neuroscientist. Emotional Beauty is in the Ear of the Listener. "Kill your darlings" => scientific evolution.

Användarvisningsbild
paa
Sökaren
 
Inlägg: 35482
Blev medlem: 2005-01-10

Re: The Hum.

Inläggav paa » 2019-04-08 21:13

JM skrev:
paa skrev:Jag har upplevt detta ibland när jag kört bil lång tid. När jag stannat och stängt av motorn och suttit kvar en stund i bilen så har det funnits ett sådant lågfrekvent hum/brum som låter som det kommer utifrån, inte ifrån öronen. Det låter inte som något billjud, utan mycket mer lågfrekvent. Efter en minut eller så så har det dock bleknat bort.

Har du alltid haft ljudet? Kommer ljudet i vissa situationer?

JM

Nej jag har inte alltid haft det ljudet. Det kanske dök upp efter 60-årsstrecket. Det kommer inte alltid efter jag kört bil, men jag känner inte efter så noga heller längre, eftersom jag vet att det försvinner ganska kvickt.
Jag har lite vanlig högfrekvent tinnitus också, mest när jag är trött. Inget större problem på det hela taget dock.
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Bridge
Semesterfirare
 
Inlägg: 19
Blev medlem: 2019-01-01

Re: The Hum.

Inläggav Bridge » 2019-04-08 21:21

Jag har ett lågfrekvent oljud, en ton som ligger runt 120 hz. Det kommer och går, det kan vara borta en månad - sen är det där igen. Inte hela tiden, det låter varannan sekund eller så. Det är alltså inte bundet till en plats utan jag bär det med mig.

Bridge
Semesterfirare
 
Inlägg: 19
Blev medlem: 2019-01-01

Re: The Hum.

Inläggav Bridge » 2019-04-08 21:31

The Hum är en rätt bra titel på en skräckfilm också.

JM
 
Inlägg: 4817
Blev medlem: 2011-08-13

Re: The Hum.

Inläggav JM » 2019-04-08 22:01

Bridge skrev:Jag har ett lågfrekvent oljud, en ton som ligger runt 120 hz. Det kommer och går, det kan vara borta en månad - sen är det där igen. Inte hela tiden, det låter varannan sekund eller så. Det är alltså inte bundet till en plats utan jag bär det med mig.

Har du haft någon episod där du exponerats för hög energi kring 120 Hz där du först efter ett tag återfått hörseln runt 120 Hz.

JM
Neuroscientist. Emotional Beauty is in the Ear of the Listener. "Kill your darlings" => scientific evolution.

Bridge
Semesterfirare
 
Inlägg: 19
Blev medlem: 2019-01-01

Re: The Hum.

Inläggav Bridge » 2019-04-09 10:27

Inte direkt, men jag gillar att lyssna på musik iförd den här custombyggda boomboxen. (Min egen idé).

Bild


Återgå till Generellt om hifi


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 13 gäster