Sweetspot 2019

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
juanth
 
Inlägg: 3644
Blev medlem: 2012-04-18
Ort: Sthlm

Re: Sweetspot 2019 - deltagarlista

Inläggav juanth » 2019-04-27 11:49

hifikg skrev:
juanth skrev:
hifikg skrev:Och i norr väntar vi på bilder och mobilinspelningar av hur bra 51.N låter


Du kunde ju ha åkt med oss i bil...tänker inte avslöja något... :wink:


Och det säger du nu...


Det har jag ju sagt hela tiden: viewtopic.php?f=9&t=68929

AVR7000/Stefan in action
Bilagor
C8A4C0BA-F990-4019-991F-08A416B1F6E0.jpeg
C8A4C0BA-F990-4019-991F-08A416B1F6E0.jpeg (1.43 MiB) Visad 5608 gånger
Mvh Johan


Orthoakustiska öron. Bor i Sörmland och ibland i Sthlm

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör
 
Inlägg: 57239
Blev medlem: 2003-10-28
Ort: Grå Hamnarna

Re: Sweetspot 2019 - deltagarlista

Inläggav Nattlorden » 2019-04-27 18:33

Trevligt med alla som sagt hej idag.... uppenbarligen funkade t-shirten och faktiskt-namnbrickan. :mrgreen:

En timme till middagen med utställarna nu, hoppas på en trevlig kväll.... och sen gör vi om det imorgon igen - tyvärr färre att träffa då enl. listan.
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait
 
Inlägg: 26676
Blev medlem: 2011-09-17
Ort: Metropolen Hallstahammar

Re: Sweetspot 2019 - deltagarlista

Inläggav hifikg » 2019-04-27 18:47

juanth skrev:
hifikg skrev:
juanth skrev:
Du kunde ju ha åkt med oss i bil...tänker inte avslöja något... :wink:


Och det säger du nu...


Det har jag ju sagt hela tiden: viewtopic.php?f=9&t=68929

AVR7000/Stefan in action


Jo, den tråden såg jag faktiskt, men det skulle bli en avsevärd omväg både i mil och timmar att åka den här vägen, så jag lät den passera.
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
RogerGustavsson
 
Inlägg: 22701
Blev medlem: 2004-05-02
Ort: Huskvarna

Re: Sweetspot 2019 - deltagarlista

Inläggav RogerGustavsson » 2019-04-27 19:44

Nattlorden skrev:Tänkte vi kanske skulle dra ihop en liten deltagarlista för de som tänker sig dit

Lördag
(Utställare) avr7000 *
(Utställare) HolographicAudio™ *
(Utställare?) magnus2
(Utställare) Vinylcalle

48IDA
bja47
Foffe (nog)
Grahnbarr (troligen)
hifikg (förhoppningsvis)
juanth
Kristian
lennartj
Nattlorden
nuffe
Martinlkpg
Radelius
Roger Gustavsson (troligaste dagen)
solhaga (en stund)
UrSv



Jo, så har man varit där och några bekanta träffade man ju. Möjligt att man träffade någon man inte kände igen.
Dessa stötte jag på förrutom utställarna själva:

Nattlorden
nuffe
Lennartj
Solhaga

Har ungefär 75 bilder från årets Sweetspot. Vet inte hur man smidigast lägger in dem med kommentarer nu när ftp:n är knas. Bilderna är stora i original.

Användarvisningsbild
juanth
 
Inlägg: 3644
Blev medlem: 2012-04-18
Ort: Sthlm

Re: Sweetspot 2019 - deltagarlista

Inläggav juanth » 2019-04-28 02:24

Nattlorden skrev:Trevligt med alla som sagt hej idag.... uppenbarligen funkade t-shirten och faktiskt-namnbrickan. :mrgreen:

En timme till middagen med utställarna nu, hoppas på en trevlig kväll.... och sen gör vi om det imorgon igen - tyvärr färre att träffa då enl. listan.


Bra med namnskylt!

Supertrevlig dag.
Kul att ses. Så mycket trevligt folk. En bra mässa som förtjänar fler besökare.
Mvh Johan


Orthoakustiska öron. Bor i Sörmland och ibland i Sthlm

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör
 
Inlägg: 57239
Blev medlem: 2003-10-28
Ort: Grå Hamnarna

Re: Sweetspot 2019

Inläggav Nattlorden » 2019-04-28 20:32

Nu när det har varit så har jag tagit ned tråden från anslag till en vanlig och justerat namnet lite.... så kan vi fortsätta prata om den här, så slipper vi starta en ny.
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg
 
Inlägg: 29939
Blev medlem: 2009-03-30

Re: Sweetspot 2019

Inläggav MagnusÖstberg » 2019-04-28 21:24

Idag var jag, Sanny_x och Mike34 på plats.
Jag saknar dig.
Medlem på www.faktiskt.se sedan 2006

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör
 
Inlägg: 57239
Blev medlem: 2003-10-28
Ort: Grå Hamnarna

Re: Sweetspot 2019

Inläggav Nattlorden » 2019-04-28 22:50

För mig var det första gången jag besökte Sweetspot, hade läst på dåligt på hemsidan men fick ganska snabbt info om var man kunde ställa bilen och åka shuttlebuss istället och det fungerade ju utmärkt. Väldigt annorlunda setup med de flesta utställarna i utomhus-bostadslängor snarare än huvudsakligen konferensrum. Tyckte det fungerade bra och rummen var mindre kritiska än de varit i Malmö/Lund. Små, självklart - så det blev mindre lyssninggrupper också.

Var med på utställarmiddagen efteråt och sen på kvällen efteråt - och det är roligt att se att det kan umgås med sådan glädje - konkurrenter emellan. Go'a gubbar!

Personligen var det en sak som drog mig dit över allt annat - nämligen OA-51.N - men den lämnar jag därhän tills vidare och skriver av mig om lite annat först.

Bland det första jag sprang på när jag kom det var ett anslag om att vår - alldeles för sällan synliga - faktisktmedlem Ola-68 skulle spela sig runt världen - fick ju verkligen inte missas - få demar musik som Ola och inget undantag.

Bild

Det var Lasses Hifi som stod för utrustningen och det mesta spelades på skotska ART Loudspeaker med elektronik från Mimetism. Lät utmärkt, själv skulle jag gärna fått det presenterat något högre, men det skyller vi inte Ola för - han skötte inte volymen. Blev flera noteringar på "inskaffas-listan" - av det jag redan har spelades underbara Getz/Gilberto "The Girl from Ipenama". Leendet var således på fullpredd redan här på dagen.

Av det övriga inne i huset kunde noteras ett par hornhögtalare i med fantastiskt snyggt blålackade trattar och en TAD-anläggning på "fel" sida millen som det var dåligt att ta ut demo-svängarna på...

Bild
Att det skall vara så svårt att våga visa vad prylarna går för. Fick i alla fall till en halv-demo av Planet Dada (Flamboyant), fast utställaren klippte av på mitten. Tror dock det sade mer för övriga lyssnare om vad högtalarna och övrigt verkligen var kapabla att göra.

Första spännande "saken" jag sprang på vad nog de norska högtalarna Ø Audio Icon. Kompressionsdriver i ett horn delade ganska lågt mot en stor bas. Hög känslighet och spelade på bra med rörsteg från Line Magnetic (22W?). Lyckades inte få höra dem med något komplext material tyvärr. Fick agent (konstruktör?) vid bordet på kvällen så fick snackat lite om dem där också.

Kabeldemo och "med-utan mjukfötter under RIAA"-demo tackade jag snabbt för mig ifrån... skall det över huvud taget göras behövs bra mycket mer kontrollerade former för det.

Mangold Innovation var en kul prick - hade honom till bords också sen - hans idé med ett färdigt attefallshus med inbyggt ljudsystem låter precis som en idé som bollats här på forumet någon gång då och då under åren.

Xavian Perla var en liten högtalare i ett mycket vackert träarbete, som jag mycket väl skulle se framför mig som lite mysljud i ett bibliotek medans man sitter där och läser. Spelade vackert opressat. Vet inte helt varför men fick Chario-association.

Rehifi, ja det var som brukligt mer en presentation av dem än någon enskild pryl. Spelades med Edison One vet jag i alla fall... och hörde någon säga att de hade den bästa vinylspelaren på mässan... jag har ingen aning - väl utanför mitt kompetensområde...

Sen kom jag in på något som överraskade mig positivt.... ATC SCM40 . En stor mellanregisterdome intresserad i sig själv och försökte pressa den lite grand - men den gjorde bra ifrån sig. Fast, fin bas också - dock närmade vi oss nog effektbegränsning i slutsteg (100W) så gick inte att gå högre. Skall man köpa högtalare i den prisklassen, så skulle jag nog ta i den på listan av vad man borde ha skänkt ett öra åt.

Hagto Audio Trym - ja, vad säger man? Det var helt klart ett val att vilja vara annorlunda som en grundkomponent. Konstig formfaktor, ett enda element mitt i en kvadratisk frontbaffel. Komiskt nog spelande den Malia/Boris Blank och Rammstein förvånande bra på förvånande volymnivåer. Också vid min sida på middagen, så efter han sett mina basar så försökte han övertyga mig om att det var ett välkänt fakta att röda högtalare låter bättre än gröna. Hans Trym var röda alltså. :) Go gubbe!

Sen kom man ned till Holographic Audio och då var det självklart "att komma hem" för min del ljudmässigt med pi60s och basstöd (ja, under bänken - bakom skynket). Visade den nya fullbreddselektroniken. Gillar det... det kanske var en skön gimmick med halvbreddarna och de har definitivt hittat in på vissa ställen just för att de varit det, men det ser lite proffsigare ut i fullbredd. Försteget lockade mer ju mer Lars berättade om det.... hade han sagt att man kunde få specialfront i Nattlordsgrönt med grön lysdiod, så hade jag nog inte kunnat motstå. Smart idé med att kunna stoppa i både PEQ och Infra-kort i den... och hembio-passthrough på ena ingången... tickar många boxar.

Larsen visade/spelade på niorna.... (också i rött, så han på Trym kanske hade en poäng?) Lät jättebra och de såg attans läckra ut. Priset är inte sverigeanpassat direkt, men man kan hoppas den slår ordentligt i USA. Solklart bland det som lät bäst.

Ljudombudet hade saker som såg spännande ut.... grandinote, som verkar vara transistorsteg med utgångstrafo... tyvärr höll de på med konstiga tweeks och pratade - i mitt tycke - dynga om vad man får och inte får lyssna på när man jämför och det verkade vara klubben för inbördes beundran som satt där och lyssnade med tanke på hur det instämdes i det. Så tyvärr, ingen direkt lyssning - härifrån skrämdes man fort bort ifrån.

Bilstereofolket blev jag inte klok på - inte en enda som tog upp en konversation när man gick runt och spanade in deras bilar...

Mässans, om inte största, men mest "invasiva":
Bild

Vad som överraskande mest negativt: Devialet och Martin Logan

Mest mysko:
* Små ljudbollar med elektroniklåda bakom som skulle "flygas" upp en bit utanför de vanliga högtalarna och "bättra på" ljudbilden.
* Kabellyftar i våningar som fick det mest att se ut som man byggt en berg-och-dalbana med Meccano

Vackraste högtalare: KEF Blade two

Smolken i bägaren: Hotellet är sålt till nya ägare, så hur de kommer att ställa sig till det hela 2020 står skrivet i stjärnorna, men vi håller tummarna. Skulle det ta slut härmed, så är jag i alla fall glad att ha hunnit vara med en gång.

Middagen var jättetrevlig - roligt att se bakom kulisserna. Mässarangören - extra poäng för att vara namne till mig dessutom - höll ett inledade tal. Tal låter pretto - det var snarare en flock anekdoter baserat på tillställningen och olika deltagare. Om hur han fick tag på den 80+ DJ-damen som spelade skivor i entrén, om hur han hamnade hos fel Dr. Vinyl och hamnade hos någon som fixade båtkapell o.dyl. Om trefas strömdragning tvärs hela konferensen...och lite pinsamheter som stannar bland dem som var där. Lyckades fixa in Juanth+1 till på middagen i sista stund, då vårat hotell var uppbokat för en bröllopsmiddag. Maten för min del såg ut så här... övriga fick någon silltårta till förrätt istället

Bild

Det blev långtifrån enbart hifi-snack... hade även "Familjen Brumfällan" tvärs över, så det blev en hel del författande diskutterat också - minst lika intressant för min del.


OA-51.N då ? Tror faktiskt jag tar om det i en separat post.

Har jag då nu missat något?

Japp... JoKaSpeakers ! Mässans feelgood-award från min del... både för att Johan sprudlar i sig själv och att han låter sig få förbli sig själv hela vägen ut i högtalarna. De normala modellerna, med ovaliga avfasningar som dessutom lackats avvikande är bara så skönt annorlunda.... och att det spelas rock... både hård och vanlig - helt otvunget.

Bild

Fast det var utvecklingsprototyperna (eller vad de skall kallas för) i traktorskjulet som var den riktiga fullträffen här.... två huvudsakligen svarta kylskåp till högtalarmonster á 192kilo pumpandes ut hårdrock i parti och minut med dödskalle som dekoration, stearinljus i Jack Daniels-flaska.... Ett av de stora dragplåstren för en del av oss efter middagen.

Bild

Det får vara KUL med hifi! Det måste inte vara inredningspretto mest hela tiden. Kudos Johan och all lycka till! For those about to rock - we salute you!
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait
 
Inlägg: 26676
Blev medlem: 2011-09-17
Ort: Metropolen Hallstahammar

Re: Sweetspot 2019

Inläggav hifikg » 2019-04-28 23:00

Trevlig läsning Lorden!
Själv plankade jag in på min första Sweetspotmässa. Parkerade bilen o gick ner för en slänt o sen var jag inne i de olika husen, först när jag gick ut på eftermiddagen passerade jag entrén, men då hade de slutat ta betalt, var så kort stund kvar... så kan det gå.
Sitter nöjd :)

Tangband
Semesterfirare
 
Inlägg: 8841
Blev medlem: 2017-11-28

Re: Sweetspot 2019

Inläggav Tangband » 2019-04-29 06:53

hifikg skrev:Trevlig läsning Lorden!
Själv plankade jag in på min första Sweetspotmässa. Parkerade bilen o gick ner för en slänt o sen var jag inne i de olika husen, först när jag gick ut på eftermiddagen passerade jag entrén, men då hade de slutat ta betalt, var så kort stund kvar... så kan det gå.


Medan det väntas på Rogerjohanssons bilder så finns det bilder här : http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=96070

Användarvisningsbild
STDI
Carlssonsk apostel
 
Inlägg: 2504
Blev medlem: 2009-10-06
Ort: ho-acoustic

Re: Sweetspot 2019

Inläggav STDI » 2019-04-29 07:01

Tack Nattis. Härlig sammanställning.

Nattlorden skrev:...
Larsen visade/spelade på niorna.... (också i rött, så han på Trym kanske hade en poäng?) Lät jättebra och de såg attans läckra ut. Priset är inte sverigeanpassat direkt, men man kan hoppas den slår ordentligt i USA. Solklart bland det som lät bäst.
...

Vad är det svenska priset då?
OD-11(T22+B65OAII), 3xOA12(T22+B65OAII), OA52.N, 3xL8, SC6, SC6.2

Användarvisningsbild
Grahnbarr
 
Inlägg: 442
Blev medlem: 2004-01-26
Ort: Trollhättan

Re: Sweetspot 2019

Inläggav Grahnbarr » 2019-04-29 07:07

Slänger upp några av mina bilder.
Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Var en väldigt trevlig mässa och första gången för mig på Sweetspot. Var ju nästan tvungen när ens hifikompisar ställde ut 51.N
Förutom den så var nog dom största intrycken Ø Audio Icon och dom blåa Avantgarde-hornen. Rauna och Larsen lät väldigt bra också.
HTPC - Yamaha RX-V667 - Larsen L6

Användarvisningsbild
RogerGustavsson
 
Inlägg: 22701
Blev medlem: 2004-05-02
Ort: Huskvarna

Re: Sweetspot 2019

Inläggav RogerGustavsson » 2019-04-29 08:10

Varför fungerar inte FTP:n? Login får jag PASS på men sedan kommer failed. Vet inte hur jag ska få in 70 bilder enkelt.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör
 
Inlägg: 57239
Blev medlem: 2003-10-28
Ort: Grå Hamnarna

Re: Sweetspot 2019

Inläggav Nattlorden » 2019-04-29 10:09

STDI skrev:Tack Nattis. Härlig sammanställning.

Nattlorden skrev:...
Larsen visade/spelade på niorna.... (också i rött, så han på Trym kanske hade en poäng?) Lät jättebra och de såg attans läckra ut. Priset är inte sverigeanpassat direkt, men man kan hoppas den slår ordentligt i USA. Solklart bland det som lät bäst.
...

Vad är det svenska priset då?


Tack.

Med risk på att jag minns fel, hörde fel eller blandar ihop med något annat - 140 papp.
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
paa
Sökaren
 
Inlägg: 35497
Blev medlem: 2005-01-10

Re: Sweetspot 2019

Inläggav paa » 2019-04-29 10:14

RogerGustavsson skrev:Varför fungerar inte FTP:n? Login får jag PASS på men sedan kommer failed. Vet inte hur jag ska få in 70 bilder enkelt.

Det är för att det är någon felkod i serverns startupscript, och det måste handpåläggas efter varje omstart. Tyvärr verkar det inte finnas någon admin kvar som tar tag i saken.
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
RogerGustavsson
 
Inlägg: 22701
Blev medlem: 2004-05-02
Ort: Huskvarna

Re: Sweetspot 2019

Inläggav RogerGustavsson » 2019-04-29 10:20

Bilder var det här! Några åt gången.

Larsen L9
IMG_2661.jpg
IMG_2661.jpg (1.15 MiB) Visad 5189 gånger


Rauna
IMG_2663.jpg
IMG_2663.jpg (1.23 MiB) Visad 5189 gånger

IMG_2667.jpg
IMG_2667.jpg (1.33 MiB) Visad 5189 gånger

IMG_2664.jpg
IMG_2664.jpg (1.2 MiB) Visad 5189 gånger

IMG_2666.jpg
IMG_2666.jpg (1.34 MiB) Visad 5189 gånger

IMG_2665.jpg
IMG_2665.jpg (1.28 MiB) Visad 5189 gånger

IMG_2662.jpg
IMG_2662.jpg (1.11 MiB) Visad 5189 gånger


Holographic
IMG_2668.jpg
IMG_2668.jpg (1.13 MiB) Visad 5189 gånger

IMG_2669.jpg
IMG_2669.jpg (1.15 MiB) Visad 5189 gånger

Användarvisningsbild
RogerGustavsson
 
Inlägg: 22701
Blev medlem: 2004-05-02
Ort: Huskvarna

Re: Sweetspot 2019

Inläggav RogerGustavsson » 2019-04-29 10:53

Vinylbutiken visade så klart vinylspelare, fast vi gamlingar säger skivspelare.
IMG_2670.jpg
IMG_2670.jpg (1.32 MiB) Visad 5167 gånger

IMG_2671.jpg
IMG_2671.jpg (1.18 MiB) Visad 5167 gånger

IMG_2672.jpg
IMG_2672.jpg (1.32 MiB) Visad 5167 gånger

IMG_2673.jpg
IMG_2673.jpg (1.27 MiB) Visad 5167 gånger


Det här kommer jag inte riktigt ihåg... De där röda cylindrarna var någon jordgrunka, jordförbättrare av någon slag. Skräpet skulle absorberar på något sätt i de där, om jag förstod rätt.
IMG_2674.jpg
IMG_2674.jpg (1.51 MiB) Visad 5167 gånger

IMG_2675.jpg
IMG_2675.jpg (1.4 MiB) Visad 5167 gånger


Monitor Audio Gold, fast de är silvriga. Spelade en hel del egna spår. Var rätt okej men med prislapp i den högre sfären.
IMG_2676.jpg
IMG_2676.jpg (1.39 MiB) Visad 5167 gånger


KEF och Rega. Lät bättre än vad jags minns från förra årets mässa.
IMG_2677.jpg
IMG_2677.jpg (1.35 MiB) Visad 5167 gånger

IMG_2678.jpg
IMG_2678.jpg (1.38 MiB) Visad 5167 gånger

Användarvisningsbild
avr7000
Dunder-Don
 
Inlägg: 7283
Blev medlem: 2003-08-27
Ort: area 51

Re: Sweetspot 2019

Inläggav avr7000 » 2019-04-29 10:57

Nattlorden skrev:
STDI skrev:Tack Nattis. Härlig sammanställning.

Nattlorden skrev:...
Larsen visade/spelade på niorna.... (också i rött, så han på Trym kanske hade en poäng?) Lät jättebra och de såg attans läckra ut. Priset är inte sverigeanpassat direkt, men man kan hoppas den slår ordentligt i USA. Solklart bland det som lät bäst.
...

Vad är det svenska priset då?


Tack.

Med risk på att jag minns fel, hörde fel eller blandar ihop med något annat - 140 papp.



125000 skulle jag tro att det är i Sverige.

Stefan
Hjälper Larsen HiFi AB lite... inte på kommersiell basis men det kan vara bra att veta för att värdera mina inlägg.

Användarvisningsbild
RogerGustavsson
 
Inlägg: 22701
Blev medlem: 2004-05-02
Ort: Huskvarna

Re: Sweetspot 2019

Inläggav RogerGustavsson » 2019-04-29 11:03

System- Audio högtalare med det mesta inbyggt. Lät trevligt. Väldigt liten elektronik inbyggd, delningsfilter och 4 slutsteg i den lilla klumpen! Min sko som jämförelse.
IMG_2679.jpg
IMG_2679.jpg (1.27 MiB) Visad 5162 gånger

IMG_2681.jpg
IMG_2681.jpg (1.35 MiB) Visad 5162 gånger


Grym högtalare
IMG_2682.jpg
IMG_2682.jpg (1.15 MiB) Visad 5162 gånger


APS-TubeTechnique med KEF högtalare
IMG_2685.jpg
IMG_2685.jpg (1.28 MiB) Visad 5162 gånger


ATC högtalare och Exposure elektronik (var det väl?). Lät lite skumt när jag var där, resonant i mellanregistret på något vis.
IMG_2686.jpg
IMG_2686.jpg (1.44 MiB) Visad 5162 gånger


Sumi var originella högtalare. Moduluppbyggda kan man väl säga.
IMG_2687.jpg
IMG_2687.jpg (1.39 MiB) Visad 5162 gånger

IMG_2688.jpg
IMG_2688.jpg (1.31 MiB) Visad 5162 gånger

IMG_2689.jpg
IMG_2689.jpg (1.46 MiB) Visad 5162 gånger

Användarvisningsbild
RogerGustavsson
 
Inlägg: 22701
Blev medlem: 2004-05-02
Ort: Huskvarna

Re: Sweetspot 2019

Inläggav RogerGustavsson » 2019-04-29 11:12

Här var det dyrgripar som stod i ett alldeles för litet rum. Sound Lab A1 elektrostater, Nagra elektronik och SME skivspelare.
IMG_2690.jpg
IMG_2690.jpg (1.17 MiB) Visad 5149 gånger

IMG_2691.jpg
IMG_2691.jpg (1.49 MiB) Visad 5149 gånger

IMG_2692.jpg
IMG_2692.jpg (1.56 MiB) Visad 5149 gånger


Här var det lite blandning hos ReHifi. Mest exostisk Lyrec-bandaren, så slank och fin. Kan vara rätt dyra de där... Grekiska högtalare. Lenco-skivspelare.
IMG_2696.jpg
IMG_2696.jpg (1.55 MiB) Visad 5149 gånger

IMG_2697.jpg
IMG_2697.jpg (1.34 MiB) Visad 5149 gånger

IMG_2694.jpg
IMG_2694.jpg (1.29 MiB) Visad 5149 gånger


Devialet och Vivid.
IMG_2698.jpg
IMG_2698.jpg (1.34 MiB) Visad 5149 gånger


Svalander-demo av Furutech kablar och tillbehör.
IMG_2699.jpg
IMG_2699.jpg (1.3 MiB) Visad 5149 gånger

IMG_2700.jpg
IMG_2700.jpg (1.39 MiB) Visad 5149 gånger

Tangband
Semesterfirare
 
Inlägg: 8841
Blev medlem: 2017-11-28

Re: Sweetspot 2019

Inläggav Tangband » 2019-04-29 11:18

Kul att se att Rauna fortfarande finns :)

Användarvisningsbild
RogerGustavsson
 
Inlägg: 22701
Blev medlem: 2004-05-02
Ort: Huskvarna

Re: Sweetspot 2019

Inläggav RogerGustavsson » 2019-04-29 11:25

Stephan Mangold gör lite elektronik, här ett aktivt 3-vägs delningsfilter.
IMG_2701.jpg
IMG_2701.jpg (1.63 MiB) Visad 5143 gånger


Kördes med dessa 3-vägare. Tänkt för ett Attefallshus. Han hade en liten discoramp runt det hela.
IMG_2703.jpg
IMG_2703.jpg (1.27 MiB) Visad 5143 gånger


RusselK högtalare.
IMG_2704.jpg
IMG_2704.jpg (1.24 MiB) Visad 5143 gånger


I ett annat hörn stod en skivspelare från Gold Note.
IMG_2705.jpg
IMG_2705.jpg (1.36 MiB) Visad 5143 gånger


Här såldes begagnade prylar.
IMG_2708.jpg
IMG_2708.jpg (1.41 MiB) Visad 5143 gånger

IMG_2706.jpg
IMG_2706.jpg (1.43 MiB) Visad 5143 gånger

IMG_2709.jpg
IMG_2709.jpg (1.44 MiB) Visad 5143 gånger


Ø Audio Icon högtalare och elektronik från PS Audio. Rörriggen spelades det inte på vid mitt besök. Lät rätt "skrikigt" om hornen, där avviker min upplevelse från andras.
IMG_2710.jpg
IMG_2710.jpg (1.41 MiB) Visad 5143 gånger

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör
 
Inlägg: 57239
Blev medlem: 2003-10-28
Ort: Grå Hamnarna

Re: Sweetspot 2019

Inläggav Nattlorden » 2019-04-29 11:25

Har uppdaterat min tidigare post med lite bilder och något lite mer text. OA-51.N still outstanding.
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
RogerGustavsson
 
Inlägg: 22701
Blev medlem: 2004-05-02
Ort: Huskvarna

Re: Sweetspot 2019

Inläggav RogerGustavsson » 2019-04-29 11:34

Avantgarde lät riktigt bra. Inbyggd elektronik, även DAC ombord.
IMG_2711.jpg
IMG_2711.jpg (1.23 MiB) Visad 5131 gånger


Har glömt vad detta var men det lät mediokert. Lenco-verket såg ut att ligga löst i plinten.
IMG_2712.jpg
IMG_2712.jpg (1.48 MiB) Visad 5131 gånger

IMG_2713.jpg
IMG_2713.jpg (1.21 MiB) Visad 5131 gånger


Det här lade jag heller inte på minnet.
IMG_2714.jpg
IMG_2714.jpg (1.28 MiB) Visad 5131 gånger


Heed elektronik
IMG_2715.jpg
IMG_2715.jpg (1.42 MiB) Visad 5131 gånger


Heed och serbisk skivspelare
IMG_2716.jpg
IMG_2716.jpg (1.35 MiB) Visad 5131 gånger


OKA högtalare. Makalös finish på dem!
IMG_2717.jpg
IMG_2717.jpg (1.38 MiB) Visad 5131 gånger


En omgång OKA till. Stora monster för hårdrockare.
IMG_2718.jpg
IMG_2718.jpg (1.37 MiB) Visad 5131 gånger


Lasses HiFI visade flera riggar. Denna lät trevligt.
IMG_2720.jpg
IMG_2720.jpg (1.42 MiB) Visad 5131 gånger

IMG_2721.jpg
IMG_2721.jpg (1.4 MiB) Visad 5131 gånger

Användarvisningsbild
Ranefjord
Lillhövdingen/redaktör
 
Inlägg: 2721
Blev medlem: 2003-03-18
Ort: Åhus

Re: Sweetspot 2019

Inläggav Ranefjord » 2019-04-29 11:42

Furutech berg o dal-bana :). Hur lät SME15-spelaren? Liten fin dyrgrip det där.
Glöm inte #faktiskt.se @ quakenet :). IRC är ju trots allt IRC.

Användarvisningsbild
RogerGustavsson
 
Inlägg: 22701
Blev medlem: 2004-05-02
Ort: Huskvarna

Re: Sweetspot 2019

Inläggav RogerGustavsson » 2019-04-29 11:46

Stylus körde Dynaudio, Moon och VPI.
IMG_2724.jpg
IMG_2724.jpg (1.37 MiB) Visad 5119 gånger

IMG_2725.jpg
IMG_2725.jpg (1.32 MiB) Visad 5119 gånger


Spelades bl.a. detta, https://www.dropbox.com/s/3st1j0ef3ipae ... s.MP4?dl=0


Här lät bra!
IMG_2730.JPG
IMG_2730.JPG (1.93 MiB) Visad 5119 gånger


Muddy Waters, https://www.dropbox.com/s/wnn7r6e47py9i ... a.MP4?dl=0

TAD i det stora/största rummet. Som vanligt Anette Askvik som jag börjar tröttna på. Väldigt basigt och för spelades för högt. Finns ingen saxofon med det basdånet...
IMG_2731.JPG
IMG_2731.JPG (1.9 MiB) Visad 5119 gånger


Har inte med alla utställares rum. Några var tysta när jag var där. Bilstereo intresserar mig inte, det får andra ta. "Fonogramhallen" var nedsläckt när jag tittade in.

Bilderna från rummet med OA51.N på Carlsson-delen av faktiskt.
Senast redigerad av RogerGustavsson 2019-04-29 12:03, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
RogerGustavsson
 
Inlägg: 22701
Blev medlem: 2004-05-02
Ort: Huskvarna

Re: Sweetspot 2019

Inläggav RogerGustavsson » 2019-04-29 11:52

Ranefjord skrev:Furutech berg o dal-bana :). Hur lät SME15-spelaren? Liten fin dyrgrip det där.


Den skivan som lades på var vedervärdig och jag frågade om de hade något bättre på CD. Pink Floyd lät rätt bra, inte minst basen men det blev något knas i det rummet, insjunken ljudbild. Förmodligen beroende på ett alltför lite rum för de högtalarna.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör
 
Inlägg: 57239
Blev medlem: 2003-10-28
Ort: Grå Hamnarna

Re: Sweetspot 2019

Inläggav Nattlorden » 2019-04-29 12:57

OA-51.N

Jag har kunnat tänkt mig att besöka Sweetspot många ggr men det har aldrig blivit av.... Att få höra OA-51.N innan man lägger en flock sedlar på att uppgradera i blindo var precis rätt motivation för att få Nattlorden ur lyssningssoffan...

Personligen är kopplingen väsentligt mycket mer än högtalaren... Jag gick kurs i Teknisk Akustik ihop med Anders/Naqref ett decennium innan jag blev medlem här.... Anders var min hälare att komma in i Ino-världen - hämtade min byggsats medan han bodde hos föräldrarna fortfarande.... hörde en bra basåtergivning för första gången i mitt liv.... var en Ino-bas monterad i en för liten låda men med Anders eget filter för att fixa till problem därvid... Dock bara en av två för han höll på med något annat, men det räckte mer än väl för någon i den normala hifisvängen. Sen var de här från faktiskt och gjorde ett rep när jag spelade mina Canton Digital 1.1 och det som sades då gör mer sense idag än det gjorde då. Getz/Gilberto som Ola spelade på mässan fick jag hört första gången då och skaffade strax efter. Finns många kopplingar... var naturligtvis på minnesstunden efter Anders slutligen fick se sig besegrad efter att ha sträckt ut sin gärning mer än någon trott... och har burit mina hattar betydligt mer frekvent därefter som homage....

Så vad jag vill säga med detta är att det som följer kan vara en del, eller en hel del, biased.... hoppas dock jag kan någotsånär göra det hela rättvisa.

---

När jag hittade till rummet så spelades inte OA-51.N, vilket initialt var en besvikelse - men i efterhand var det kanske bra. Det som spelades vad 0A-51.3. Efter ett spår byttes så till OA-51.LE2 och sedan därefter till OA-51.N. Samtidigt drogs historiken om modellernas tillkomst för lyssnarna. Omställningstiden var SJÄLVKLART alldeles för lång, med demontering av öron, kånkande av högtalare, återmontering av öron.... Styv insats att ge sig på att hålla på med detta i två dagar!

Det var ett jazz-stycke med både 'brass' och sång och en hel del dynamik. Tyckte att brassen var bättre i OA-51.3 än i LE2 som första synpunkt - men allt annat bättre. När sedan OA-51.N kom igång så var det direkt skillnaden i basdjup och kontroll som slog en... riktig Wow-faktor på det. Däremot var brasset fortfarande väldigt snyggt och rörstärkar-jazzdiggar-lättlyssnat jämfört med 51.3. Ingen stor poäng, men gnagde lite. Men att det var en förbättring av tillräckliga mått var redan klart - särskilt personligen då jag sitter på 51.LE som historiskt sett kanske är den sämsta varianten. Spelades lite annat och sedan var det någon som frågade om filtren... det vi lyssnat på var ju det dyra filtret med lyxkomponenter... så då kopplades det mer standardkomponentbetonade filtret in.... och fan-i-mig om jag inte tyckte brass-bettet var kvar.... kanske lite mindre tyngd/kontroll i basen, men dynamiken och better var otvunget. Återkoppling stärkte min hypotes.... Fick med benägen hjälp av medlyssnare fixat till en Bluetooth-strömning av Mike Oldfields "Five miles out" och fick den körd på båda varianterna.... och min uppfattning kvarstod.

Så min bedömning är att om jag skulle bygga denna, så hade jag nog velat göra en mellan variant på dessa filter.... misstänker jag vill ha LP-delen från lyxfiltret och HP-delen från standard.... men det kanske följer någon mer officiell analys på detta efter mässan? Beklagar om jag satt myror i huvudet på någon - man försöker bara hjälpa till.... men det var fler som tyckte samma som jag - även de som inte var där ihop med mig, så kanske det var något på spåret trots allt?

--

Nu hade jag en faktiskt-namnskylt på mig, så jag blev ihopblandad med att "tillhöra rummet" några gånger (vilket jag självklart dementerade), så jag kan ha fått höra mer om dem än jag annars skulle ha gjort, men nu väljer jag jävigt att igorera det... och säger istället att det var det enskilda rum jag hörde nämnas i fler konversationer än något annat. Om det inte var för de redan varit där, så var det för att de såg det som ett ställe de ville besöka. (Två i snack måste vara JoKa)

Mässarrangören var minst sagt gråtmild vid talet på kvällen när det omtalades... han hade inte varit medveten om/förstått vad det gällde när rummet bokades och när han väl förstod det så blödde hans hjärta. Och det var nog inte det enda.

Någon jag inte minns namet på från SSC var där och gillade. John Larsen var där och gillade.... trots jag hört från ett antal olika håll innan "det där kommer Larsen inte att uppskatta".... Var med när Lars från Holographic kom in för första gången och även han blev postitivt överraskad över hur bra det spelade.

Framåt kvällen verkade de som var kvar packa ihop sig mot vissa rum och OA-51.N var packat....
Bild

Jag kan inte tycka annat än att detta var en stor hit.... mässans sensation.... misstänker det kommer att få följder på andrahandsvärdet på OA-51.

Nu vet vi ju att det tagit ett annat kliv på historieträdet med OA-61, som jag inte hört.... Hade jag varit SSC så hade jag tagit mig en god funderare på att ge denna varianten sin välsignelse "officiellt".

Förbaskat styvt jobb grabbar.... alla goda tankar tillbaka till Anders.... hoppas Cancerfonden kommer att få många donationer framledes.

Att ta jobbet att boka rum, åka iväg och ställa ut med allt detta - det ovanligt tuffa demoarbetet..... Fanimig guld värt!

Klart häng på mässans bästa ljud dessutom....
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
nuffe
 
Inlägg: 2340
Blev medlem: 2010-09-28
Ort: Lerum

Re: Sweetspot 2019

Inläggav nuffe » 2019-04-29 13:34

Nattlorden skrev:OA-51.N

Jag har kunnat tänkt mig att besöka Sweetspot många ggr men det har aldrig blivit av.... Att få höra OA-51.N innan man lägger en flock sedlar på att uppgradera i blindo var precis rätt motivation för att få Nattlorden ur lyssningssoffan...

Personligen är kopplingen väsentligt mycket mer än högtalaren... Jag gick kurs i Teknisk Akustik ihop med Anders/Naqref ett decennium innan jag blev medlem här.... Anders var min hälare att komma in i Ino-världen - hämtade min byggsats medan han bodde hos föräldrarna fortfarande.... hörde en bra basåtergivning för första gången i mitt liv.... var en Ino-bas monterad i en för liten låda men med Anders eget filter för att fixa till problem därvid... Dock bara en av två för han höll på med något annat, men det räckte mer än väl för någon i den normala hifisvängen. Sen var de här från faktiskt och gjorde ett rep när jag spelade mina Canton Digital 1.1 och det som sades då gör mer sense idag än det gjorde då. Getz/Gilberto som Ola spelade på mässan fick jag hört första gången då och skaffade strax efter. Finns många kopplingar... var naturligtvis på minnesstunden efter Anders slutligen fick se sig besegrad efter att ha sträckt ut sin gärning mer än någon trott... och har burit mina hattar betydligt mer frekvent därefter som homage....

Så vad jag vill säga med detta är att det som följer kan vara en del, eller en hel del, biased.... hoppas dock jag kan någotsånär göra det hela rättvisa.

---

När jag hittade till rummet så spelades inte OA-51.N, vilket initialt var en besvikelse - men i efterhand var det kanske bra. Det som spelades vad 0A-51.3. Efter ett spår byttes så till OA-51.LE2 och sedan därefter till OA-51.N. Samtidigt drogs historiken om modellernas tillkomst för lyssnarna. Omställningstiden var SJÄLVKLART alldeles för lång, med demontering av öron, kånkande av högtalare, återmontering av öron.... Styv insats att ge sig på att hålla på med detta i två dagar!

Det var ett jazz-stycke med både 'brass' och sång och en hel del dynamik. Tyckte att brassen var bättre i OA-51.3 än i LE2 som första synpunkt - men allt annat bättre. När sedan OA-51.N kom igång så var det direkt skillnaden i basdjup och kontroll som slog en... riktig Wow-faktor på det. Däremot var brasset fortfarande väldigt snyggt och rörstärkar-jazzdiggar-lättlyssnat jämfört med 51.3. Ingen stor poäng, men gnagde lite. Men att det var en förbättring av tillräckliga mått var redan klart - särskilt personligen då jag sitter på 51.LE som historiskt sett kanske är den sämsta varianten. Spelades lite annat och sedan var det någon som frågade om filtren... det vi lyssnat på var ju det dyra filtret med lyxkomponenter... så då kopplades det mer standardkomponentbetonade filtret in.... och fan-i-mig om jag inte tyckte brass-bettet var kvar.... kanske lite mindre tyngd/kontroll i basen, men dynamiken och better var otvunget. Återkoppling stärkte min hypotes.... Fick med benägen hjälp av medlyssnare fixat till en Bluetooth-strömning av Mike Oldfields "Five miles out" och fick den körd på båda varianterna.... och min uppfattning kvarstod.

Så min bedömning är att om jag skulle bygga denna, så hade jag nog velat göra en mellan variant på dessa filter.... misstänker jag vill ha LP-delen från lyxfiltret och HP-delen från standard.... men det kanske följer någon mer officiell analys på detta efter mässan? Beklagar om jag satt myror i huvudet på någon - man försöker bara hjälpa till.... men det var fler som tyckte samma som jag - även de som inte var där ihop med mig, så kanske det var något på spåret trots allt?

--

Nu hade jag en faktiskt-namnskylt på mig, så jag blev ihopblandad med att "tillhöra rummet" några gånger (vilket jag självklart dementerade), så jag kan ha fått höra mer om dem än jag annars skulle ha gjort, men nu väljer jag jävigt att igorera det... och säger istället att det var det enskilda rum jag hörde nämnas i fler konversationer än något annat. Om det inte var för de redan varit där, så var det för att de såg det som ett ställe de ville besöka. (Två i snack måste vara JoKa)

Mässarrangören var minst sagt gråtmild vid talet på kvällen när det omtalades... han hade inte varit medveten om/förstått vad det gällde när rummet bokades och när han väl förstod det så blödde hans hjärta. Och det var nog inte det enda.

Någon jag inte minns namet på från SSC var där och gillade. John Larsen var där och gillade.... trots jag hört från ett antal olika håll innan "det där kommer Larsen inte att uppskatta".... Var med när Lars från Holographic kom in för första gången och även han blev postitivt överraskad över hur bra det spelade.

Framåt kvällen verkade de som var kvar packa ihop sig mot vissa rum och OA-51.N var packat....
[ Bild ]

Jag kan inte tycka annat än att detta var en stor hit.... mässans sensation.... misstänker det kommer att få följder på andrahandsvärdet på OA-51.

Nu vet vi ju att det tagit ett annat kliv på historieträdet med OA-61, som jag inte hört.... Hade jag varit SSC så hade jag tagit mig en god funderare på att ge denna varianten sin välsignelse "officiellt".

Förbaskat styvt jobb grabbar.... alla goda tankar tillbaka till Anders.... hoppas Cancerfonden kommer att få många donationer framledes.

Att ta jobbet att boka rum, åka iväg och ställa ut med allt detta - det ovanligt tuffa demoarbetet..... Fanimig guld värt!

Klart häng på mässans bästa ljud dessutom....



Många tummar upp Nattlorden :!:

Användarvisningsbild
DVD-ai
 
Inlägg: 15357
Blev medlem: 2008-03-30
Ort: Stockholms skärgård

Re: Sweetspot 2019

Inläggav DVD-ai » 2019-04-29 13:50

Tack för så fina beskrivningar, bilder och information om mässan ifråga :)
Och jätte kul om OA51N skulle komma att bli en vitt, hoppas det :)
Mvh//David
Klar och nyfiken på annat !

"Att mäta är att få svar på hur det man mäter, mäter"

FöregåendeNästa

Återgå till Generellt om hifi


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 6 gäster