Sweetspot 2019

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
genstruktur
 
Inlägg: 5080
Blev medlem: 2013-01-25
Ort: Kingriver

Re: Sweetspot 2019

Inläggav genstruktur » 2019-04-29 14:41

Tycker också att norska högtalarna Ø Audio Icon lät fint!

De röda golvhögtalarna på bild var Larsen väl? Vilken modell? Lät också rätt trevligt.

Holographic Audio lät ju fint med och TAD.
Att leva ett liv, inte vinna ett krig

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör
 
Inlägg: 57179
Blev medlem: 2003-10-28
Ort: Grå Hamnarna

Re: Sweetspot 2019

Inläggav Nattlorden » 2019-04-29 14:46

genstruktur skrev:Tycker också att norska högtalarna Ø Audio Icon lät fint!

De röda golvhögtalarna på bild var Larsen väl? Vilken modell? Lät också rätt trevligt.

Holographic Audio lät ju fint med och TAD.


Larsen 9

(känns som vi är överrens)
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
genstruktur
 
Inlägg: 5080
Blev medlem: 2013-01-25
Ort: Kingriver

Re: Sweetspot 2019

Inläggav genstruktur » 2019-04-29 14:49

Nattlorden skrev:
genstruktur skrev:Tycker också att norska högtalarna Ø Audio Icon lät fint!

De röda golvhögtalarna på bild var Larsen väl? Vilken modell? Lät också rätt trevligt.

Holographic Audio lät ju fint med och TAD.


Larsen 9

(känns som vi är överrens)


Aha tack, går ej att köpa Larsen 9? Hittar ingen affär som säljer.

Skönt 8)
Att leva ett liv, inte vinna ett krig

Användarvisningsbild
Vovven
 
Inlägg: 385
Blev medlem: 2007-12-17

Re: Sweetspot 2019

Inläggav Vovven » 2019-04-29 14:53

Tusen tack till alla Er utställare som anstränger Er så mycket. Tack till alla Er betalande besökare. Även ett stort tack till Leif Ojensa med personal. Ni är bäst (Yes we do), tack Linn Hestner och Pär Tjärnström, det skulle inte funka utan Er. Tack även till DJ Gunnel Dr Vinyl, Anders Sahlsten och Kiss The Exhibition. Ni var alla med och förgyllde helgens tillställnig. Tack för alla snälla kommentarer, lovord och ryggdunkningar. (nästan så att jag rodnar)

Vänligen

Generalen
IMPROVED XPO
Oberoende arrangör av events inom hemunderhållning

https://www.sweetspotevents.se/

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör
 
Inlägg: 57179
Blev medlem: 2003-10-28
Ort: Grå Hamnarna

Re: Sweetspot 2019

Inläggav Nattlorden » 2019-04-29 14:55

genstruktur skrev:
Aha tack, går ej att köpa Larsen 9? Hittar ingen affär som säljer.

Skönt 8)


lite tidigt kanske. är du seriös spekulant på något så dyrt, så tag kontakt med Larsen direkt så kan de säkert hjälpa dig.
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
genstruktur
 
Inlägg: 5080
Blev medlem: 2013-01-25
Ort: Kingriver

Re: Sweetspot 2019

Inläggav genstruktur » 2019-04-29 14:57

Nattlorden skrev:
genstruktur skrev:
Aha tack, går ej att köpa Larsen 9? Hittar ingen affär som säljer.

Skönt 8)


lite tidigt kanske. är du seriös spekulant på något så dyrt, så tag kontakt med Larsen direkt så kan de säkert hjälpa dig.


Hittade tråden här på faktiskt nu. $15,000 8)
Att leva ett liv, inte vinna ett krig

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait
 
Inlägg: 26593
Blev medlem: 2011-09-17
Ort: Metropolen Hallstahammar

Re: Sweetspot 2019

Inläggav hifikg » 2019-04-29 15:01

Tack för bilder och beskrivningar. Visst är det ett lovvärt kulturarbete att producera nya Carlssonhögtalare, gäller både N och 61 (Ja, Larsen ska ha cred han med), kanske kan nya generationer få upp öronen för dem. Mina är bokade till nästa släktled och ibland tycker jag att min dotter tittar konstigt på mig, men hoppas hon kan vänta ett tag till :)

Annars verkar de där Sumi ha fattat galoppen. Funkar inte högtalarna i rummet så anpassas... högtalarna :)
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör
 
Inlägg: 57179
Blev medlem: 2003-10-28
Ort: Grå Hamnarna

Re: Sweetspot 2019

Inläggav Nattlorden » 2019-04-29 15:08

hifikg skrev:Annars verkar de där Sumi ha fattat galoppen. Funkar inte högtalarna i rummet så anpassas... högtalarna :)


konceptet var spännande; men den/de moduler som spelade på när jag var där lät ganska illa tyvärr...
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Tangband
Semesterfirare
 
Inlägg: 8841
Blev medlem: 2017-11-28

Re: Sweetspot 2019

Inläggav Tangband » 2019-04-29 15:55

genstruktur skrev:
Nattlorden skrev:
genstruktur skrev:
Aha tack, går ej att köpa Larsen 9? Hittar ingen affär som säljer.

Skönt 8)


lite tidigt kanske. är du seriös spekulant på något så dyrt, så tag kontakt med Larsen direkt så kan de säkert hjälpa dig.


Hittade tråden här på faktiskt nu. $15,000 8)


Nu känns plötsligt OA 61 billig :)

Användarvisningsbild
STDI
Carlssonsk apostel
 
Inlägg: 2493
Blev medlem: 2009-10-06
Ort: ho-acoustic

Re: Sweetspot 2019

Inläggav STDI » 2019-04-29 15:57

Tangband skrev:
genstruktur skrev:
Nattlorden skrev:
lite tidigt kanske. är du seriös spekulant på något så dyrt, så tag kontakt med Larsen direkt så kan de säkert hjälpa dig.


Hittade tråden här på faktiskt nu. $15,000 8)


Nu känns plötsligt OA 61 billig :)

Det är bättre att jämföra med svenska priser. 125 000 kr har AVR700 skrivit.
OD-11(T22+B65OAII), 3xOA12(T22+B65OAII), OA52.N, 3xL8, SC6, SC6.2

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör
 
Inlägg: 57179
Blev medlem: 2003-10-28
Ort: Grå Hamnarna

Re: Sweetspot 2019

Inläggav Nattlorden » 2019-04-29 16:12

Tangband skrev:
genstruktur skrev:
Nattlorden skrev:
lite tidigt kanske. är du seriös spekulant på något så dyrt, så tag kontakt med Larsen direkt så kan de säkert hjälpa dig.


Hittade tråden här på faktiskt nu. $15,000 8)


Nu känns plötsligt OA 61 billig :)


Och uppgradera till OA51.N snorbilligt. 8)
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
Baffel
Semesterfirare
 
Inlägg: 5660
Blev medlem: 2018-11-26

Re: Sweetspot 2019

Inläggav Baffel » 2019-04-29 16:15

Tyckte i alla fall synd om x. Ni vet mer. Elektrostater för en dryg kvarts mille. Se detta lilla rum . Man sitter typ 1,5 m från högtalarna. Han som demar (ni vet säkert mer om märke och vem som demade är) berättar att det bara fanns ett jordat uttag så det var därför det brusade i högtalarna (han körde allt via ett uttag) när man inte spelade musik, som även hördes på väldigt låg volym. Ett jordat uttag? Finns det inte fler i moderna byggnader?

Jag som inte är van vid denna typer av mässor måste bara fråga. Varför drogs det inte på med volym? Det var mest finlir och man var tvungen att spetsa öronen. Är mitt intryck i alla fall. Det skulle förklaras och berättas. Visst absolut det är intressant, men ljudet puttar bara på lite i bakgrunden. Sen kommer det in några fler besökare och det ska förklaras igen. Kommer liksom inte igång ordentligt. Det dras inte på. Jag var där tidigt lördag . Det kanske ändrade sig?

P.s jag har full förståelse för om man vill berätta och förklara och att man är extremt taggad. Jag kanske skulle anlänt senare efter det att den mest entusiastiska förklaringsenergin lagd sig.

P.p.s Rauna . Satans snygga och prisvärda . Tyckte jag i alla fall.
Bilagor
largest.jpg
largest.jpg (128.47 KiB) Visad 4889 gånger

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör
 
Inlägg: 57179
Blev medlem: 2003-10-28
Ort: Grå Hamnarna

Re: Sweetspot 2019

Inläggav Nattlorden » 2019-04-29 17:52

två av tre anläggningar i mitt hus kommer ur ett uttag - inte brusar det för det. Svepskäl för dålig utrustning skulle jag säga. Du har ju typiskt mer jordproblem om du har flera och de inte är helt överrens...
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
PerStromgren
 
Inlägg: 28050
Blev medlem: 2005-03-25
Ort: Karlstad

Re: Sweetspot 2019

Inläggav PerStromgren » 2019-04-29 17:54

Brus pga nätproblem låter väldigt osannolikt. Hade de pratat om brum, hade saken kommit i ett annat läge!
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
Baffel
Semesterfirare
 
Inlägg: 5660
Blev medlem: 2018-11-26

Re: Sweetspot 2019

Inläggav Baffel » 2019-04-29 18:12

Tja. Typ susande, kanske brumljud. Typ högre frekvens vad jag minns. Jag var inte den enda han förklarade detta för. Var fler framme vid högtalarna och satt örat till. Kanske har något med elektrostater att göra. Har ingen aning. Det var knappt märkbart men för en kvarts mille högtalare så nja. Det borde väl inte hörts. Han kanske fick det att lira bra sen. Kanske var något annat än jordade uttag. Han kunde väl sprungit in till de som höll på med sladdmagi och isolering av uttag eller vad det nu var. De var ju rakt över. De verkade inte ha problem med jordade uttag i alla fall.

Det jag hörde av högtalarna så lär de kanon. Kristallklart , rappt och tydlighet. Men som sagt att sitta 1,5 m från dessa bjässar var kanske inte det mest optimala.

Användarvisningsbild
gflar
 
Inlägg: 1628
Blev medlem: 2012-05-13

Re: Sweetspot 2019

Inläggav gflar » 2019-04-29 19:15

Härligt att läsa om OA51N Nattlorden! :)
Senast redigerad av gflar 2019-04-29 19:18, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
RogerGustavsson
 
Inlägg: 22665
Blev medlem: 2004-05-02
Ort: Huskvarna

Re: Sweetspot 2019

Inläggav RogerGustavsson » 2019-04-29 19:17

Det spelades starkare när jag var där. Bad om det och en CD med Pink Floyd's "Dark side of the moon" kördes. De högtalarna kräver ett större rum. Brus var inget jag noterade men jag gick rätt snabbt när jag insett hur illa rummet passade för stora dipoler.

48IDA
 
Inlägg: 607
Blev medlem: 2005-02-23
Ort: Borggård, Finspång

Re: Sweetspot 2019

Inläggav 48IDA » 2019-04-29 19:34

Om man ska ge lite kritik så har jag sällan blivit så besviken på en hamburgare som den som serverades där. Knappt fickjummen och med torrt bröd och lite ihopslarvad sallad för 110 kronor. Hade jag inte varit så hungrig hade de fått tillbaka den. Den var knappt lämpad som mänsklig föda.
LP12, Ittok
Sentec SC8, TU8, SCA-1, ACM1, ACM1A
OA51.3
VW 1302 -72

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör
 
Inlägg: 57179
Blev medlem: 2003-10-28
Ort: Grå Hamnarna

Re: Sweetspot 2019

Inläggav Nattlorden » 2019-04-29 19:37

48IDA skrev:Om man ska ge lite kritik så har jag sällan blivit så besviken på en hamburgare som den som serverades där. Knappt fickjummen och med torrt bröd och lite ihopslarvad sallad för 110 kronor. Hade jag inte varit så hungrig hade de fått tillbaka den. Den var knappt lämpad som mänsklig föda.


Håller med om att den inte såg kul ut; hade nog gått på bakad potatis istället om jag hade ätit något där- eller kikat vad golfklubben hade en bit uppför backen...
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
sportbilsentusiasten
Nej, Sporthojsentusiasten
 
Inlägg: 11858
Blev medlem: 2008-07-01

Re: Sweetspot 2019

Inläggav sportbilsentusiasten » 2019-04-29 20:20

Ursäkta hårda citeringar, men ville foka på det jag ville svara på.

Nattlorden skrev:Sen kom jag in på något som överraskade mig positivt.... ATC SCM40 .

De lät inte bra alls i rumet, de är mycket bättre korrekt installerade.
Och helst efter Naim-stärkare.
Mellanregister-elementet är i världsklass!

Nattlorden skrev:Bilstereofolket blev jag inte klok på - inte en enda som tog upp en konversation när man gick runt och spanade in deras bilar...

Stannade du till och tittade in?
Då kom de fram. Lät kanon i Mercan i silver. Den gamla Golfen hade vunnit EM, den satte jag i en god stund.
Tycker bilstereo-grabbarna är skitkola grabbar. Är några tjejer med o bygger med. Förra året var det en as-cool tjej ca 70-år. "tumme upp"

Nattlorden skrev:JoKaSpeakers ! Mässans feelgood-award från min del... (kortat citat)

Fast det var utvecklingsprototyperna (eller vad de skall kallas för) i traktorskjulet som var den riktiga fullträffen här.... två huvudsakligen svarta kylskåp till högtalarmonster á 192kilo pumpandes ut hårdrock i parti och minut med dödskalle som dekoration, stearinljus i Jack Daniels-flaska.... Ett av de stora dragplåstren för en del av oss efter middagen.
(kortat citat)
Det får vara KUL med hifi! Det måste inte vara inredningspretto mest hela tiden. Kudos Johan och all lycka till! For those about to rock - we salute you!

Stora talare är BALL, ball på allvar.
Bra tryck!
Skitkul.

Blandade kommentarer:
- KEF blade är bra
- de blå hornen hos Akkelis är kul, hört de vid flera tillfällen. bra smäll och live-känsla

Användarvisningsbild
genstruktur
 
Inlägg: 5080
Blev medlem: 2013-01-25
Ort: Kingriver

Re: Sweetspot 2019

Inläggav genstruktur » 2019-04-29 20:21

48IDA skrev:Om man ska ge lite kritik så har jag sällan blivit så besviken på en hamburgare som den som serverades där. Knappt fickjummen och med torrt bröd och lite ihopslarvad sallad för 110 kronor. Hade jag inte varit så hungrig hade de fått tillbaka den. Den var knappt lämpad som mänsklig föda.


Haha filade på ett inlägg om det men hann aldrig klart förut! :D

Håller helt med. Taffliga tillbehör som såg ut att vara skurna av någon utan kökskunskap över huvud taget.
Att leva ett liv, inte vinna ett krig

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör
 
Inlägg: 57179
Blev medlem: 2003-10-28
Ort: Grå Hamnarna

Re: Sweetspot 2019

Inläggav Nattlorden » 2019-04-29 20:27

sportbilsentusiasten skrev:Ursäkta hårda citeringar, men ville foka på det jag ville svara på.

Nattlorden skrev:Sen kom jag in på något som överraskade mig positivt.... ATC SCM40 .

De lät inte bra alls i rumet, de är mycket bättre korrekt installerade.
Och helst efter Naim-stärkare.
Mellanregister-elementet är i världsklass!


jo, beror på hur man lyssnar och på vad. har ju portabel akustikdevice med för att bedöma akustiken - så jag vet vad sidoreflexerna gjorde i det rummet.
(kallas även ’hatt’)
så oavsett rummet så var det nog resultat för mig att gilla.

Stannade du till och tittade in?
Då kom de fram. Lät kanon i Mercan i silver. Den gamla Golfen hade vunnit EM, den satte jag i en god stund.
Tycker bilstereo-grabbarna är skitkola grabbar. Är några tjejer med o bygger med. Förra året var det en as-cool tjej ca 70-år. "tumme upp”


hängde med huvudet in i bagage och kupé och läste teknikpappren på samtliga - ingen som helst intresse från någon.
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg
 
Inlägg: 29934
Blev medlem: 2009-03-30

Re: Sweetspot 2019

Inläggav MagnusÖstberg » 2019-04-30 00:27

ATC var mässans besvikelse, märkbart sämre än allt jag hört med dem. Blev grötiga med komplexa signaler och skrikiga. Det var inte bara rummet.
Jag saknar dig.
Medlem på www.faktiskt.se sedan 2006

Användarvisningsbild
Vinylcalle
 
Inlägg: 3089
Blev medlem: 2008-12-24
Ort: Lund

Re: Sweetspot 2019

Inläggav Vinylcalle » 2019-04-30 00:42

genstruktur skrev:
48IDA skrev:Om man ska ge lite kritik så har jag sällan blivit så besviken på en hamburgare som den som serverades där. Knappt fickjummen och med torrt bröd och lite ihopslarvad sallad för 110 kronor. Hade jag inte varit så hungrig hade de fått tillbaka den. Den var knappt lämpad som mänsklig föda.


Haha filade på ett inlägg om det men hann aldrig klart förut! :D

Håller helt med. Taffliga tillbehör som såg ut att vara skurna av någon utan kökskunskap över huvud taget.


Själv tog jag bilen ner till City gross och handlade 2 räkmackor till mig och kompanjon. Fick sedan en tillsägelse att det fick jag minsann inte äta inne på hotellet (satt inte vid serveringen).
Kunde kanske hänvisat till hur hemskt det dom serverade såg ut?

I övrigt ska jag inte klaga på personal/hotellet.

Var inte så taggad på mässan egentligen (för fullt upp redan) men det blev en rätt trevlig tillställning.

Mvh Carl
VD och ägare
www.rehifi.se

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg
 
Inlägg: 29934
Blev medlem: 2009-03-30

Re: Sweetspot 2019

Inläggav MagnusÖstberg » 2019-04-30 00:53

Tänk vad grymt om det hade ordnas en BBQ utomhus.

Riktigt bra burgare fanns dock i stan.

https://www.badabingburger.se/
Jag saknar dig.
Medlem på www.faktiskt.se sedan 2006

Obizzz
 
Inlägg: 42
Blev medlem: 2008-04-18
Ort: Jönköping

Re: Sweetspot 2019

Inläggav Obizzz » 2019-04-30 03:22

MagnusÖstberg skrev:Tänk vad grymt om det hade ordnas en BBQ utomhus.

Riktigt bra burgare fanns dock i stan.

https://www.badabingburger.se/


Bada Bing finns representerat på Asecs (Köpcentret A6 alltså)

Kör man höger i rondellen när man kommit nedför backen från hotellet så hamnar man på rätt ingång i köpcentret för restaurangdelen. Lite off topic kanske men som mattips till framtida mässor. Det bästa är naturligtvis om maten på plats görs bättre.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör
 
Inlägg: 57179
Blev medlem: 2003-10-28
Ort: Grå Hamnarna

Re: Sweetspot 2019

Inläggav Nattlorden » 2019-04-30 06:58

MagnusÖstberg skrev:ATC var mässans besvikelse, märkbart sämre än allt jag hört med dem. Blev grötiga med komplexa signaler och skrikiga. Det var inte bara rummet.


Låter nästan som att något ändrats på 8O Jag körde "Five Miles Out" där och det var mindre mängd gröt på den än de flesta högtalare brukar producera.
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
RogerGustavsson
 
Inlägg: 22665
Blev medlem: 2004-05-02
Ort: Huskvarna

Re: Sweetspot 2019

Inläggav RogerGustavsson » 2019-04-30 07:11

Lite märkligt att våra intryck diffar så mycket när det gäller ATC och även Ø Audio Icon. Det lät förvånansvärt/uppseendeväckande skrikigt om båda vid mina lyssningar.

Nattlorden, vilken utgåva av "Five miles out" är det du kör? De som ligger på Tidal låter inget kul.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör
 
Inlägg: 57179
Blev medlem: 2003-10-28
Ort: Grå Hamnarna

Re: Sweetspot 2019

Inläggav Nattlorden » 2019-04-30 07:19

RogerGustavsson skrev:Lite märkligt att våra intryck diffar så mycket när det gäller ATC och även Ø Audio Icon. Det lät förvånansvärt/uppseendeväckande skrikigt om båda vid mina lyssningar.

Nattlorden, vilken utgåva av "Five miles out" är det du kör? De som ligger på Tidal låter inget kul.


Det de kunde uppbringa. Lyssnar specifikt på talförståelsen på vocoderpartierna.
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
genstruktur
 
Inlägg: 5080
Blev medlem: 2013-01-25
Ort: Kingriver

Re: Sweetspot 2019

Inläggav genstruktur » 2019-04-30 07:20

Obizzz skrev:
MagnusÖstberg skrev:Tänk vad grymt om det hade ordnas en BBQ utomhus.

Riktigt bra burgare fanns dock i stan.

https://www.badabingburger.se/


Bada Bing finns representerat på Asecs (Köpcentret A6 alltså)

Kör man höger i rondellen när man kommit nedför backen från hotellet så hamnar man på rätt ingång i köpcentret för restaurangdelen. Lite off topic kanske men som mattips till framtida mässor. Det bästa är naturligtvis om maten på plats görs bättre.


Såg trevligt ut! Tack för tips :)
Att leva ett liv, inte vinna ett krig

FöregåendeNästa

Återgå till Generellt om hifi


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Bing [Bot] och 20 gäster