Moderator: Redaktörer
PekkaJohansson skrev:Jag har för länge sedan, med enstaka undantag, slutat köpa nya cd-skivor på grund av den närmast standardiserade förstörelsen av musiken på väg till ett extremt bra medium. Vinyl är ett skräpmedium som inte kan eller bör ses som ett substitut. Intressant här är att även vinylen ser ut att vara relativt hårt komprimerad. Synd för den som gillar musiken. Och som Belker påpekar: tragiskt att folk luras att tro att vinyl är bra.
Med vänlig hälsning
Pekka
Belker skrev:Man blir ju lite ledsen. Rippade vinylutgåvan av Israel Nash's Rain Plans för att slippa mecka med skivspelarn varje gång. Trots knaster, brus och dist låter den bättre än CD. Passade på att masvisa en låt och man får förklaringen... Fy f-n! Jag hatar skivindustrin.
DVD-ai skrev:Ja alltså den lilla rutan näst längst ner till höger, där är ju bubblorna alldeles för långt upp.
Och tätt intill så blir ju tutten platt och får tre pinnar...
Verkligen inget vidare!
Ronnie skrev:DVD-ai skrev:Ja alltså den lilla rutan näst längst ner till höger, där är ju bubblorna alldeles för långt upp.
Och tätt intill så blir ju tutten platt och får tre pinnar...
Verkligen inget vidare!
Men du det är inte så stor skillnad på bubblorna i "strecket" längst ner...
DVD-ai skrev:Ronnie skrev:DVD-ai skrev:Ja alltså den lilla rutan näst längst ner till höger, där är ju bubblorna alldeles för långt upp.
Och tätt intill så blir ju tutten platt och får tre pinnar...
Verkligen inget vidare!
Men du det är inte så stor skillnad på bubblorna i "strecket" längst ner...
Jo men du ser väll att majoriteten har samlats som ett kluster längst upp?
Precis under RMS.
Ronnie skrev:DVD-ai skrev:Ronnie skrev:
Men du det är inte så stor skillnad på bubblorna i "strecket" längst ner...
Jo men du ser väll att majoriteten har samlats som ett kluster längst upp?
Precis under RMS.
Du menar från 400 till s?
Tell skrev:Låt er inte luras av varken Masvisen eller era öron, den där vinylen kan mycket väl vara exakt samma master grundmaster som CDn, plus ett högpass och lågpassfilter. Ska vara ganska vanligt på vinyler nuförtiden. Läs mer här bl a.
Tangband skrev:Tell: Detdär stämmer inte, att mastringarna numera görs likadant för att spara tid och pengar.
Vinylen är nästan alltid mindre komprimerad även i nutid.
Jag kan ta ett tiotal exempel , men jag orkar inte länka.
Som ett exempel kan tas Black sabbath 13.
goat76 skrev:Tell skrev:Låt er inte luras av varken Masvisen eller era öron, den där vinylen kan mycket väl vara exakt samma master grundmaster som CDn, plus ett högpass och lågpassfilter. Ska vara ganska vanligt på vinyler nuförtiden. Läs mer här bl a.
Superbra inlägg Tell
Innan jag läste den där länken så insåg jag inte hur mycket ett högpassfilter påverkar vågformens utseende, tänkte att det bara skulle synas i en betydligt mer inzoomad vågform än den väldigt ihoptryckta variant som MasVis visar.
Frågan som kvarstår är dock hur ofta eller sällan det görs separata masters från grunden för vinyl respektive CD, man kan nog gissa att det oftast, för att slippa göra två separata mastringsjobb är en och samma CD-master från grunden, att det endast lagts på lågpass- och högpassfitler samt mono-anpassad bas.
MEN... Det måste ändå finnas flertalet guldkorn att hitta bland vinyl-släppen, det måste ändå finnas några masteringstudios som jobbar med helt separata masters för de olika formaten. Kan tänka mig att det finns mastringstudios med audiofil-tänk som av beställaren tvingas tokpressa nivåerna till CD-släppet men som sen passar på att göra en separat vinyl-master med ett högre äkta dynamiskt omfång till vinyl då det formatet ändå har sina nivå-begränsningar.
Finns det någon sida på nätet där de sållat fram guldkornen måntro?
Tangband skrev:Tell: Detdär stämmer inte, att mastringarna numera görs likadant för att spara tid och pengar.
Vinylen är nästan alltid mindre komprimerad även i nutid.
Jag kan ta ett tiotal exempel , men jag orkar inte länka.
Som ett exempel kan tas Black sabbath 13.
Cortado skrev:Att säga att vinyler har samma mastring är nog en case-by-case. Det jag dock tycker blir sådär fånigt i rekordnivå är när man släpper en vinylrip i 96/24 och så har man remastrat den.. så man får HD-BAJS™.
Här kan man ju hitta fingervisningar på artister/skivor/utgåvor. Visst inte lika djuplodande som en Masvisad skiva men en hyfsad fingervisning.
Belker skrev:Det här är pinsamt... Jag gjorde en high pass 50Hz/12dB och level -4dB på CD och resultatet kan beskådas nedan. Tell och ottovonkopp verkar ha rätt. Riktigt bra länk du hade hittat, Tell! Jag ville verkligen att vinylen skulle låta bättre. Den var ganska dyr och DR visade att den skulle låta bra, så det gjorde den! Till mitt försvar ska sägas att jag bara spelat den en gång, men ändå. På det hela taget en vinst dock, för nu lägger jag av med vinyl om det inte landar något alldeles extra smarrigt på tallriken.
Vinyl är livsstilsstereo i samma kategori som Bose och Sonos. Så var det konstaterat en gång för alla.
Cortado skrev:Att säga att vinyler har samma mastring är nog en case-by-case. Det jag dock tycker blir sådär fånigt i rekordnivå är när man släpper en vinylrip i 96/24 och så har man remastrat den.. så man får HD-BAJS™.
Här kan man ju hitta fingervisningar på artister/skivor/utgåvor. Visst inte lika djuplodande som en Masvisad skiva men en hyfsad fingervisning.
Belker skrev:Cortado skrev:Att säga att vinyler har samma mastring är nog en case-by-case. Det jag dock tycker blir sådär fånigt i rekordnivå är när man släpper en vinylrip i 96/24 och så har man remastrat den.. så man får HD-BAJS™.
Här kan man ju hitta fingervisningar på artister/skivor/utgåvor. Visst inte lika djuplodande som en Masvisad skiva men en hyfsad fingervisning.
Den här tråden handlar om att siten du länkar till inte är att lita på.
Belker skrev:Det här är pinsamt... Jag gjorde en high pass 50Hz/12dB och level -4dB på CD och resultatet kan beskådas nedan. Tell och ottovonkopp verkar ha rätt. Riktigt bra länk du hade hittat, Tell! Jag ville verkligen att vinylen skulle låta bättre. Den var ganska dyr och DR visade att den skulle låta bra, så det gjorde den! Till mitt försvar ska sägas att jag bara spelat den en gång, men ändå. På det hela taget en vinst dock, för nu lägger jag av med vinyl om det inte landar något alldeles extra smarrigt på tallriken.
Vinyl är livsstilsstereo i samma kategori som Bose och Sonos. Så var det konstaterat en gång för alla.
RogerJoensson skrev::mrgreen: Nej, för eländet hörs ju liksom inte, eller?
Belker skrev:RogerJoensson skrev::mrgreen: Nej, för eländet hörs ju liksom inte, eller?
Jo, det var med viss ironi. MEN! Kolla här nedan. Känner att jag får viss upprättelse här från tråden där jag påstår att Billie Eilish nya skiva är ett steg i rätt riktning, och att disten ligger i mixen och således är en del av soundet. Sen kan man gilla det eller gammal jazz, men det är en annan fråga.
Dessutom, ni som tycker digital musik klipper och låter hårt och illa, har ni koll på nivåerna? Särskilt om ni streamar till separat dac. Jag upplever att ljudet blir bättre från datorn/Roon om man inte kör den digitala signalen så het till DAC. Sänk några dB! Jag använder Roons normalisering - mycket bra.
Belker skrev:..., ni som tycker digital musik klipper och låter hårt och illa, har ni koll på nivåerna? Särskilt om ni streamar till separat dac. Jag upplever att ljudet blir bättre från datorn/Roon om man inte kör den digitala signalen så het till DAC. Sänk några dB!
Belker skrev:Jag fattar inte. Originalfilen är ju utan högpass. Varför ska jag ta bort högpass från den ”vinylmastrade”? Då blir de ju samma, förutom nivåsänkningen.
Edit: det andra stycket om att inte köra signalen så het har inget med kurvorna och tråden att göra. Det var en allmän reflexion bara.
Belker skrev:Jag upplever att ljudet blir bättre från datorn/Roon om man inte kör den digitala signalen så het till DAC. Sänk några dB!
Belker skrev:Intressant!
Här är något jag inte fattar (igen). Ta Billie Eilish-låten ovan. Den har Peak -0,29 i original digital (Left). I Audacity sänker jag sedan nivån 6dB. Peak är således -6,29 dB då. Sen kör jag HP-filtret. Peak ökar då till -2,06 dB! Varför? Var kommer dessa dryga 4 dB ifrån? Höjer Audacity när det gör HP, eller vad? Om man inte sänker nivån innan HP klipper det givetvis massor.
Vad gör egentligen HP? Och vad gör masvis Allpass? Det vekar ju "simulera" okomprimerad master och jämför med den analyserade filen.
goat76 skrev:Här är några exempel som visar att det inte är någon gigantisk vinst i Crest på musik som inte limiterats så mycket:
RogerGustavsson skrev:goat76 skrev:Här är några exempel som visar att det inte är någon gigantisk vinst i Crest på musik som inte limiterats så mycket:
Vilken version av Flying Cowboys är det? Om jag tankar ner den från Tidal, blir det så här:
RogerGustavsson skrev:Nja, det är samma crest men nivån är lagd närmare 0dBFS. Kanske "geten" kan lägga upp en fullanalys på sin CD?
Morello skrev:Tidal har alltså en söndskruvad version -"stor förvåning"
goat76 skrev:Morello skrev:Tidal har alltså en söndskruvad version -"stor förvåning"
Hur är det Tidals fel, eller vad menar du?
Belker skrev:Om du eq’ar basen med ett HP kanske crest åker upp?
Almen skrev:goat76 skrev:Morello skrev:Tidal har alltså en söndskruvad version -"stor förvåning"
Hur är det Tidals fel, eller vad menar du?
Det är ju Tidal som skriver "Best sound quality available", vilket är en uppenbar lögn, eller hur?
goat76 skrev:Belker skrev:Om du eq’ar basen med ett HP kanske crest åker upp?
Jag har börjat fundera på om crest-värdet ens är en speciellt viktig parameter för att avgöra kvalitén på musik?
Musik med starkt dominerande bas kommer aldrig upp i samma crest som glesare och basfattigare musik, ska det då anses vara en kvalitéts-stämpel?
Den viktigaste parametern är kanske att man kollar så att det inte är några toppar vid -1/1 på Histogrammet och av det helt enkelt konstatera att verket är som det var tänkt att låta.
Kan någon locka tillbaka och övertyga mig om varför man ska titta på crest-faktorn som en värdemätare?
Almen skrev:goat76 skrev:Morello skrev:Tidal har alltså en söndskruvad version -"stor förvåning"
Hur är det Tidals fel, eller vad menar du?
Det är ju Tidal som skriver "Best sound quality available", vilket är en uppenbar lögn, eller hur?
Belker skrev:Intressant!
Här är något jag inte fattar (igen). Ta Billie Eilish-låten ovan. Den har Peak -0,29 i original digital (Left). I Audacity sänker jag sedan nivån 6dB. Peak är således -6,29 dB då. Sen kör jag HP-filtret. Peak ökar då till -2,06 dB! Varför? Var kommer dessa dryga 4 dB ifrån? Höjer Audacity när det gör HP, eller vad? Om man inte sänker nivån innan HP klipper det givetvis massor.
Belker skrev:goat76 skrev:Belker skrev:Om du eq’ar basen med ett HP kanske crest åker upp?
Jag har börjat fundera på om crest-värdet ens är en speciellt viktig parameter för att avgöra kvalitén på musik?
Musik med starkt dominerande bas kommer aldrig upp i samma crest som glesare och basfattigare musik, ska det då anses vara en kvalitéts-stämpel?
Den viktigaste parametern är kanske att man kollar så att det inte är några toppar vid -1/1 på Histogrammet och av det helt enkelt konstatera att verket är som det var tänkt att låta.
Kan någon locka tillbaka och övertyga mig om varför man ska titta på crest-faktorn som en värdemätare?
Vill bara tillägga att jag inte inbillar mig att det låter bättre bara för att man ”lurar” upp crestvärdet i masvis. Även om det vore en fantastisk sensation om så var fallet!
Belker skrev:Bra! Hör man detta?!
goat76 skrev:eka är att om det nu är så lätt att lura upp crest-värdet så pass mycket bara genom att lägga på ett högpassfiter så undrar jag hur mycket värde vi egentligen bör lägga på just den siffra crest-värdet visar.
RogerJoensson skrev:goat76 skrev:eka är att om det nu är så lätt att lura upp crest-värdet så pass mycket bara genom att lägga på ett högpassfiter så undrar jag hur mycket värde vi egentligen bör lägga på just den siffra crest-värdet visar.
Ja, det är lurigt, men användbar vid jämförelse av cd-utgåvor där det än så länge (väl) inte är så vanligt att man gör dylika trick eftersom det sänker medelnivån om man behåller fasvridningstopparna. Det är liksom ingen poäng att mastra så.
-Möjligen skulle man kunna använda dylika snabbgrepp för att luras, nu när en del börjat mäta med D.R.-verktyg...
goat76 skrev:Nu är väl inte crest-faktorn en värdemätare för så många runt om i världen, men här på faktiskt är det rätt uppenbart att många jämnför vitt skilda album och värdesätter dom efter just det värdet, men det är nästan mer bara en indikation att det är ett glesare och eventuellt basfattigare musikverk, förutsatt att det inte komprimerats eller limiterats hårt.
Crest-värdet kan vara lågt helt naturligt om musiken i fråga är väldigt tät med många instrument som spelas samtidigt och då kan nog den siffran vara ända nere på 13-14 utan att något fuffens har skett i produktionen.
Nattlorden skrev:goat76 skrev:Nu är väl inte crest-faktorn en värdemätare för så många runt om i världen, men här på faktiskt är det rätt uppenbart att många jämnför vitt skilda album och värdesätter dom efter just det värdet, men det är nästan mer bara en indikation att det är ett glesare och eventuellt basfattigare musikverk, förutsatt att det inte komprimerats eller limiterats hårt.
Crest-värdet kan vara lågt helt naturligt om musiken i fråga är väldigt tät med många instrument som spelas samtidigt och då kan nog den siffran vara ända nere på 13-14 utan att något fuffens har skett i produktionen.
Klart att det bara är en indiktator. Men har du någon bättre indikator på att man har limiterat/komprimerat? (Speciellt intressant är ju värdet när det mäts på olika utgåvor av samma inspelning.)
goat76 skrev:Den bättre indikatorn på att det inte limiterats vid mastring är histogrammet i MasVis, om det där visar toppar vid -1/1 så har nivån överskridit den digitala nollgränsen.
Som du säger så är crest-värdet bara intressant i jämnförelsen av olika utgåvor av samma mixning, den utgåvan som har högst crest är den minst komprimerade.
PekkaJohansson skrev:Nej, inte bara. Toppfaktorn fungerar utmärkt även som indikator på ljudkvalitetsskillnader - se mitt inlägg ovan! Vadan detta plötsliga korståg mot toppfaktormätning? Inse att taffliga och odynamiska produktioner avslöjas i alla MasVis-bilder!
Med vänlig hälsning
Pekka
Morello skrev:Ser ut som en HP-filtrerad version som kan varit hårdkomprimerad.
Morello skrev:Låten är för mig obekant, men tittar man i masvis så syns tydligt att någon lagt på ett HP-filter vid 50 Hz.
Det går alltså att dra fel slutsatser, men som Pekka mycket riktigt påpekat kan man med lite erfarenhet pricka rätt i väldigt många fall.
Morello skrev:Titta på spketrumet.
Morello skrev:Ett helt förväntat resultat. Detta experiment gör masvis per automatik genom att allpass-filtrera spåret. Om du tittar på allpassgrafen i originalfilen syns detta med all önskvärd tydlighet.
Morello skrev:Det som händer när man applicerar ett HP-,LP- eller allpassfilter (eller något annat som fasvrider i audioregistret) är att fasen stökas om, vilket gör att tex fyrkantvåg (ser Rogers bilder) får en annan spetsfaktor.
Samt återigen, Masvis är inget vattentätt redskap för att avslöja misshandlade fonogram, men det avslöjar praktiskt taget allt och missar något enstaka. Det tycker jag ändå är ett kraftfullt verktyg som Svante skall ha en stor eloge för att utvecklat.
Morello skrev:Spetsfaktorn efter allpassfiltret är väldigt mycket högre vilket typiskt sett indikerar att spåret är hårdkomprimerat.
Vidare är inte histogrammet monotont fallande till höger samt vänster om nollan, utan har massor med samples omkring +/-1, vilket också indikerar att materialet är "klippt".
goat76 skrev:Det jag kritiserar är det överdrivna tittandet på crest-värdet som värdemätare så som Pekka gör.
PekkaJohansson skrev:goat76 skrev:Det jag kritiserar är det överdrivna tittandet på crest-värdet som värdemätare så som Pekka gör.
Que? Jag har ju förklarat ett otal gånger att toppfaktorn ska studeras tillsammans med övriga bilder. Det är de facto du som har hakat upp dig på toppfaktorn. Är det möjligen för att den sätter ljuset på de skräpproduktioner som du verkar föredra? Läs gärna mina inlägg igen!
Med vänlig hälsning
Pekka
goat76 skrev:PekkaJohansson skrev:goat76 skrev:Det jag kritiserar är det överdrivna tittandet på crest-värdet som värdemätare så som Pekka gör.
Que? Jag har ju förklarat ett otal gånger att toppfaktorn ska studeras tillsammans med övriga bilder. Det är de facto du som har hakat upp dig på toppfaktorn. Är det möjligen för att den sätter ljuset på de skräpproduktioner som du verkar föredra? Läs gärna mina inlägg igen!
Med vänlig hälsning
Pekka
Här får du chansen. Ge en detaljerad analys av alla bilder i följande MasVis:
Morello skrev:Goat76, spetsfaktorn växer om HP-filtret appliceras efter mastering/kompression - ett scenario helt i dissonans med verkligheten.
Morello skrev:Goat76, spetsfaktorn växer om HP-filtret appliceras efter mastering/kompression - ett scenario helt i dissonans med verkligheten.
Belker skrev:Crest Factor measurements reflect the difference between the average volume and the peak volume--so they are easily swayed by periods of silence or near-silence (which distorts the average), and by short-duration peaks--which may not represent the volume of the loudest parts of the track accurately.
[/i]
Morello skrev:Ni har väl inte missat att Masvis redovisar spetsfaktor integrerat över delar av spåret? (short term.....)
Ur detta kan man enkelt se om tex ett längre, lugnt parti trissar upp spetsfaktorn integrerat över hela spåret.
RogerJoensson skrev:Det är främst tillplattning från klippning som kommer att typ vinklas och sticka upp efter ett HP-filters fasvridning (vanliga mastringsobearbetade ljud har inte vanligen mycket av den kapade kurformen och framförallt brukar man inte få den formen på det ihopmixade materialet). Masvis visar på på just denna typ av peak-kapning, vanlig på digitala format, men om någon slarvigt mastrar om till Vinyl och kör genom HP-filter, så detekteras stympningen inte lika väl.
Jag kör en repris på denna (spetsarna sticker alltså upp över fyrkantsvågen):
[ Bild ]
Kronkan skrev:Jag läser i tråden. Minst dissonans uppstår gentemot bl a Morello och Pekka. Sedan att det är ett ytterst komplicerat problem ju uppenbart.
Ett litet enkel synpunkt är att det i tråden länkas till artiklar men utan att jag kan hitta egen skriven text. Jag är av uppfattningen att man bör sammanfatta själv och sedan göra en länk. Annars blir det lite oförståeligt för läsaren.
Belker skrev:Kan man reversera den processen och på så sätt få fram en klippt våg igen? Tillämpning skulle vara att avslöja en rippad vinyl för att vara en HP-filtrerad digitalmaster.
Belker skrev:Tjatar:Belker skrev:Kan man reversera den processen och på så sätt få fram en klippt våg igen? Tillämpning skulle vara att avslöja en rippad vinyl för att vara en HP-filtrerad digitalmaster.
Belker skrev:Så fasvridningen som får fyrkanten att svinga går alltså inte att vrida tillbaka?
Johan_Lindroos skrev:Fast det kan ju vara en bättre, annan, master. Det är typ det som är det svåra att utröna från fall till fall.
music4ever skrev:Man får undersöka innan så kan man få info eller iaf ett hum om vinylutgåvan är en bättre master. T ex Rammstein vinylutgåvorna som kom för några år sedan står det klart och tydligt att det är nya remasteringar från originalkällan, och det är tveklöst bättre ljud på flera av dem (har inte jämfört alla, därför kan jag inte säga att alla är bättre).
Mycket av nya skivor så är ljudet redan så kasst att det spelar föga roll om man köper de på LP eller CD. Fördelen med LP är snyggare omslag/booklet/etc. Oftast så är det med koder så man kan ladda ner skivan digitalt, dvs man får både den LPn och digitala versionen.
Thomas_A skrev:Eftersom jag numera har en digital vinylrigg med realtids knäpp- och knasterborttagning så har ljudkvaliteten ökat rejält ffa när jag spelar gles musik och klassiskt.
RogerGustavsson skrev:Thomas_A skrev:Eftersom jag numera har en digital vinylrigg med realtids knäpp- och knasterborttagning så har ljudkvaliteten ökat rejält ffa när jag spelar gles musik och klassiskt.
Vad är det för digital knäpp- och knasterborttagning du kör?
Morello skrev:Du svär i kyrkan, Thomas
Morello skrev:Du svär i kyrkan, Thomas
Thomas_A skrev:RogerGustavsson skrev:Thomas_A skrev:Eftersom jag numera har en digital vinylrigg med realtids knäpp- och knasterborttagning så har ljudkvaliteten ökat rejält ffa när jag spelar gles musik och klassiskt.
Vad är det för digital knäpp- och knasterborttagning du kör?
Det är ClickrepairRT som ligger på en Mac mini. Kör med en USB DAC i 16/44,1.
CODY skrev:Man bör unna sig det bästa. När det gäller återutgivningar är kan CD vara att föredra eftersom de ofta innehåller mer outgivet material. Ljudkvalitén bjuder oftast att man köper LPn, framförallt nya skivor. Tycker man allt är skit kan man nöja sig med Spotify eller liknande. Det knäpper ju t ex inte.
Belker skrev:Thomas_A skrev:RogerGustavsson skrev:
Vad är det för digital knäpp- och knasterborttagning du kör?
Det är ClickrepairRT som ligger på en Mac mini. Kör med en USB DAC i 16/44,1.
Hur AD-omvandlar du? Direkt i macen?
Belker skrev:Men får man verkligen den digitala versionen av den bra LP-mastringen? I så fall köper jag gärna LP igen. Min erfarenhet är att man får en mp3-fil av CD- utgåvan, som redan ligger lossless på Tidal. Inte konstigt att folk tror vinyl låter bättre när man jämför då. Nej, bolagen släpper inte high res digitala filer av fina vinylmastringar, då har de ju tappat kopieringsskyddet och missar intäkter från medelålders audiophools.
Thomas_A skrev:Det är ClickrepairRT som ligger på en Mac mini. Kör med en USB DAC i 16/44,1.
Thomas_A skrev:Belker skrev:Thomas_A skrev:
Det är ClickrepairRT som ligger på en Mac mini. Kör med en USB DAC i 16/44,1.
Hur AD-omvandlar du? Direkt i macen?
Just nu tar jag vad jag haver och det är en M-Audio Transit som ägerar DA omvandlare.
Ett klipp hur det kan låta:
https://www.dropbox.com/s/di46dy4gkc2f6f3/eva1.wav?dl=0
music4ever skrev:Thomas_A skrev:Det är ClickrepairRT som ligger på en Mac mini. Kör med en USB DAC i 16/44,1.
Jag väntar på att SugarCube släpper den nya versionen. Funkar den som de har sagt, så blir det ett nytt köp.
RogerGustavsson skrev:Är det den gamla modellen M-Audio Transit? Finns idag en som heter Transit Pro.
Thomas_A skrev:By the way,
har någon sett mätningar/ljudkvalitet på Mac Mini's AD och DA omvandling? Köpte en tidigare modell med 3.5 mm kombo- in/utgång för ljud in och ut, alltså de med analog/optisk digital in och utgång. Tänkte kolla om det går att förenkla kopplingarna och hoppa över Transit som kan användas till annat. Vet ju att Apple iPhone mäter bra.
Användare som besöker denna kategori: Kevin_Mitnick och 23 gäster