Inte konstigt att folk tror vinyl är bra

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Belker
 
Inlägg: 5353
Blev medlem: 2003-07-16
Ort: Hill St. Pct

Inte konstigt att folk tror vinyl är bra

Inläggav Belker » 2019-04-21 17:56

Man blir ju lite ledsen. Rippade vinylutgåvan av Israel Nash's Rain Plans för att slippa mecka med skivspelarn varje gång. Trots knaster, brus och dist låter den bättre än CD. Passade på att masvisa en låt och man får förklaringen... Fy f-n! Jag hatar skivindustrin.
Bilagor
Israle Nash Vinyl vs CD.gif
Israle Nash Vinyl vs CD.gif (56.02 KiB) Visad 6188 gånger

Användarvisningsbild
peterh
 
Inlägg: 3503
Blev medlem: 2016-04-15
Ort: Göteborg förstås !

Re: Inte konstigt att folk tror vinyl är bra

Inläggav peterh » 2019-04-21 18:29

Detta stämmer med mina iakttagelser. Vinyl och hembrända CD från vinyl är bättre än köpta vinyl.
Älskar musik, driver numera Tubular-well, välljud med garanti.

PekkaJohansson
Popkulturist
 
Inlägg: 11473
Blev medlem: 2004-02-09

Re: Inte konstigt att folk tror vinyl är bra

Inläggav PekkaJohansson » 2019-04-21 18:41

Jag har för länge sedan, med enstaka undantag, slutat köpa nya cd-skivor på grund av den närmast standardiserade förstörelsen av musiken på väg till ett extremt bra medium. Vinyl är ett högst bristfälligt medium som inte kan eller bör ses som ett substitut. Intressant i exemplet ovan är att även vinylen ser ut att vara relativt hårt komprimerad. Synd för den som gillar musiken. Och som Belker påpekar: tragiskt att folk luras att tro att vinyl är bra.

Med vänlig hälsning

Pekka
Senast redigerad av PekkaJohansson 2019-04-21 19:01, redigerad totalt 1 gång.
Kan inte leva utan pop

Användarvisningsbild
goat76
 
Inlägg: 6642
Blev medlem: 2012-08-25

Re: Inte konstigt att folk tror vinyl är bra

Inläggav goat76 » 2019-04-21 19:00

PekkaJohansson skrev:Jag har för länge sedan, med enstaka undantag, slutat köpa nya cd-skivor på grund av den närmast standardiserade förstörelsen av musiken på väg till ett extremt bra medium. Vinyl är ett skräpmedium som inte kan eller bör ses som ett substitut. Intressant här är att även vinylen ser ut att vara relativt hårt komprimerad. Synd för den som gillar musiken. Och som Belker påpekar: tragiskt att folk luras att tro att vinyl är bra.

Med vänlig hälsning

Pekka


Jag säger inte att det är CD-formatets fel men tänk all den musik de senaste 30 åren som hade varit hyfsat oförstörd om vinyl fortfarande hade varit det rådande formatet, trots de tekniska bristerna så hade det ändå varit bättre.

Att vissa instrument på den skivan möjligen är komprimerade kan ändå inte ses som ett fel, det har ju gjorts för att uppnå ett visst sound. Artisten/bandet måste väl få skapa musiken så som de vill att den ska låta?

Användarvisningsbild
Ronnie
 
Inlägg: 2993
Blev medlem: 2006-05-26
Ort: Gustavsberg, Stockholm

Re: Inte konstigt att folk tror vinyl är bra

Inläggav Ronnie » 2019-04-21 19:02

Tjosan Kerstin!

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör
 
Inlägg: 57252
Blev medlem: 2003-10-28
Ort: Grå Hamnarna

Re: Inte konstigt att folk tror vinyl är bra

Inläggav Nattlorden » 2019-04-21 19:48

Belker skrev:Man blir ju lite ledsen. Rippade vinylutgåvan av Israel Nash's Rain Plans för att slippa mecka med skivspelarn varje gång. Trots knaster, brus och dist låter den bättre än CD. Passade på att masvisa en låt och man får förklaringen... Fy f-n! Jag hatar skivindustrin.


Returnera CD:n med medföljande MASVIS och hävda att den är defekt då mediat borde vara lika bra eller bättre.

Man skulle nästan starta en rörelse.... om de fick tillbaka tusentals skivor i månaden kanske någon skulle heja till?
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
Belker
 
Inlägg: 5353
Blev medlem: 2003-07-16
Ort: Hill St. Pct

Re: Inte konstigt att folk tror vinyl är bra

Inläggav Belker » 2019-04-21 20:11

Jag orkar inte fajtas med den väderkvarnen. Hans senaste, Lifted, låter faktiskt bättre. Jag brukar ju försiktigt antyda att peak loudness är passerad. Det betyder inte att jag menar att allt är bra! Apropå Billie Eilish-tråden :wink:

Användarvisningsbild
DVD-ai
 
Inlägg: 15357
Blev medlem: 2008-03-30
Ort: Stockholms skärgård

Re: Inte konstigt att folk tror vinyl är bra

Inläggav DVD-ai » 2019-04-21 22:08

Ja alltså den lilla rutan näst längst ner till höger, där är ju bubblorna alldeles för långt upp.
Och tätt intill så blir ju tutten platt och får tre pinnar...
Verkligen inget vidare! :x
Mvh//David
Klar och nyfiken på annat !

"Att mäta är att få svar på hur det man mäter, mäter"

Användarvisningsbild
Ronnie
 
Inlägg: 2993
Blev medlem: 2006-05-26
Ort: Gustavsberg, Stockholm

Re: Inte konstigt att folk tror vinyl är bra

Inläggav Ronnie » 2019-04-21 22:11

DVD-ai skrev:Ja alltså den lilla rutan näst längst ner till höger, där är ju bubblorna alldeles för långt upp.
Och tätt intill så blir ju tutten platt och får tre pinnar...
Verkligen inget vidare! :x


Men du det är inte så stor skillnad på bubblorna i "strecket" längst ner...

Användarvisningsbild
ottovonkopp
 
Inlägg: 926
Blev medlem: 2013-10-09
Ort: Kalmar

Re: Inte konstigt att folk tror vinyl är bra

Inläggav ottovonkopp » 2019-04-21 22:11

https://www.yoursoundmatters.com/measur ... mplicated/


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Less is more, end the loudnesswar!

Hegel H90, Larsen 4.2, Squeezebox Touch.

Användarvisningsbild
DVD-ai
 
Inlägg: 15357
Blev medlem: 2008-03-30
Ort: Stockholms skärgård

Re: Inte konstigt att folk tror vinyl är bra

Inläggav DVD-ai » 2019-04-21 22:12

Ronnie skrev:
DVD-ai skrev:Ja alltså den lilla rutan näst längst ner till höger, där är ju bubblorna alldeles för långt upp.
Och tätt intill så blir ju tutten platt och får tre pinnar...
Verkligen inget vidare! :x


Men du det är inte så stor skillnad på bubblorna i "strecket" längst ner...


Jo men du ser väll att majoriteten har samlats som ett kluster längst upp?

Edit: Precis under Level
Senast redigerad av DVD-ai 2019-04-21 22:14, redigerad totalt 1 gång.
Mvh//David
Klar och nyfiken på annat !

"Att mäta är att få svar på hur det man mäter, mäter"

Användarvisningsbild
Ronnie
 
Inlägg: 2993
Blev medlem: 2006-05-26
Ort: Gustavsberg, Stockholm

Re: Inte konstigt att folk tror vinyl är bra

Inläggav Ronnie » 2019-04-21 22:14

DVD-ai skrev:
Ronnie skrev:
DVD-ai skrev:Ja alltså den lilla rutan näst längst ner till höger, där är ju bubblorna alldeles för långt upp.
Och tätt intill så blir ju tutten platt och får tre pinnar...
Verkligen inget vidare! :x


Men du det är inte så stor skillnad på bubblorna i "strecket" längst ner...


Jo men du ser väll att majoriteten har samlats som ett kluster längst upp?
Precis under RMS.


Du menar från 400 till s?
Edit: Ah! Du menar i den diagonala bubbelrutan såklart.
Senast redigerad av Ronnie 2019-04-21 22:16, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
DVD-ai
 
Inlägg: 15357
Blev medlem: 2008-03-30
Ort: Stockholms skärgård

Re: Inte konstigt att folk tror vinyl är bra

Inläggav DVD-ai » 2019-04-21 22:16

Ronnie skrev:
DVD-ai skrev:
Ronnie skrev:
Men du det är inte så stor skillnad på bubblorna i "strecket" längst ner...


Jo men du ser väll att majoriteten har samlats som ett kluster längst upp?
Precis under RMS.


Du menar från 400 till s?


Nej jag han redigera mitt inlägg då jag insåg att det var otydligt :)

Maskbubblorna som du tänker på längst ner till höger skiljer i och försig dom med.

Edit: ja vi pratar förbi varandra, men nu verkar vi vara i samförstånd. :)
Mvh//David
Klar och nyfiken på annat !

"Att mäta är att få svar på hur det man mäter, mäter"

Tell
 
Inlägg: 2111
Blev medlem: 2015-10-27

Re: Inte konstigt att folk tror vinyl är bra

Inläggav Tell » 2019-04-21 23:56

Låt er inte luras av varken Masvisen eller era öron, den där vinylen kan mycket väl vara exakt samma master grundmaster som CDn, plus ett högpass och lågpassfilter. Ska vara ganska vanligt på vinyler nuförtiden. Läs mer här bl a.

Här är ett album som jag ville ha i betydligt bättre kvalle än vad den horribelt dåliga CDn gav o som jag tyckte lät lite bättre på vinyl vid första lyssningen. Meen när jag lyssnade lite nogrannare så var skillnaden från vinylen inte stor alls, faktiskt ingen skillnad alls egentligen, o det även om MasVisandet sa gav helt olika grafer. Men gjorde jag sen samma enkla bandpass-vinylaserings-grej som i länken ovan så ser CDn och vinylen betydligt mer lika ut.
(Var dock lite glad att jag först trodde vinylen lät bättre, för det var första gången jag lyckades placebo-lura mig själv till att tro att nåt lät bättre än nåt annat ;) )

She Moves Like a Knife (cd).gif
She Moves Like a Knife (cd).gif (29.47 KiB) Visad 5687 gånger

She Moves Like a Knife (vinyl).gif
She Moves Like a Knife (vinyl).gif (30.17 KiB) Visad 5687 gånger

She Moves Like a Knife (cd vinylized).gif
She Moves Like a Knife (cd vinylized).gif (29.44 KiB) Visad 5687 gånger


Även Ian Shepherd pratar om att man inte kan använd dynamikmätare etc på vinyl för att jämföra med CD.



Fast med det sagt så kan det såklart faktiskt låta olika på albumet som Belker jämförde med. Ville bara slänga ut det här utifall att då jag hört att dom flesta vinyler nuförtiden utgår från exakt samma master som CDn för att spara både tid o pengar.

Användarvisningsbild
Belker
 
Inlägg: 5353
Blev medlem: 2003-07-16
Ort: Hill St. Pct

Re: Inte konstigt att folk tror vinyl är bra

Inläggav Belker » 2019-04-22 00:09

Ingen vore gladare än jag om du och ottovonkopp har rätt!

Användarvisningsbild
goat76
 
Inlägg: 6642
Blev medlem: 2012-08-25

Re: Inte konstigt att folk tror vinyl är bra

Inläggav goat76 » 2019-04-22 09:11

Tell skrev:Låt er inte luras av varken Masvisen eller era öron, den där vinylen kan mycket väl vara exakt samma master grundmaster som CDn, plus ett högpass och lågpassfilter. Ska vara ganska vanligt på vinyler nuförtiden. Läs mer här bl a.


Superbra inlägg Tell :!:

Innan jag läste den där länken så insåg jag inte hur mycket ett högpassfilter påverkar vågformens utseende, tänkte att det bara skulle synas i en betydligt mer inzoomad vågform än den väldigt ihoptryckta variant som MasVis visar.

Frågan som kvarstår är dock hur ofta eller sällan det görs separata masters från grunden för vinyl respektive CD, man kan nog gissa att det oftast, för att slippa göra två separata mastringsjobb är en och samma CD-master från grunden, att det endast lagts på lågpass- och högpassfitler samt mono-anpassad bas.

MEN... Det måste ändå finnas flertalet guldkorn att hitta bland vinyl-släppen, det måste ändå finnas några masteringstudios som jobbar med helt separata masters för de olika formaten. Kan tänka mig att det finns mastringstudios med audiofil-tänk som av beställaren tvingas tokpressa nivåerna till CD-släppet men som sen passar på att göra en separat vinyl-master med ett högre äkta dynamiskt omfång till vinyl då det formatet ändå har sina nivå-begränsningar.

Finns det någon sida på nätet där de sållat fram guldkornen måntro?
Senast redigerad av goat76 2019-04-22 09:17, redigerad totalt 1 gång.

Tangband
Semesterfirare
 
Inlägg: 8841
Blev medlem: 2017-11-28

Re: Inte konstigt att folk tror vinyl är bra

Inläggav Tangband » 2019-04-22 09:11

Tell: Detdär stämmer inte, att mastringarna numera görs likadant för att spara tid och pengar.
Vinylen är nästan alltid mindre komprimerad även i nutid.

Jag kan ta ett tiotal exempel , men jag orkar inte länka.
Som ett exempel kan tas Black sabbath 13.

Användarvisningsbild
goat76
 
Inlägg: 6642
Blev medlem: 2012-08-25

Re: Inte konstigt att folk tror vinyl är bra

Inläggav goat76 » 2019-04-22 09:37

Tangband skrev:Tell: Detdär stämmer inte, att mastringarna numera görs likadant för att spara tid och pengar.
Vinylen är nästan alltid mindre komprimerad även i nutid.

Jag kan ta ett tiotal exempel , men jag orkar inte länka.
Som ett exempel kan tas Black sabbath 13.


Läs sidan som Tell länkade till så kommer du förstå att Black Sabbath "13" är ett ypperligt exempel på det han visade. Den skivan har så låg dynamik även på vinyl så att vi med nästan full säkerhet kan påstå att den kommer från samma master som gjorts för CD.

Det är liksom inte till någon fördel alls med en separat master om den ändå hamnar så lågt som DR 10. Den dynamiska höjningen på vinylen jämnfört med CD;n kan du tacka högpassfiltret för. :)
http://dr.loudness-war.info/album/list? ... +&album=13
Senast redigerad av goat76 2019-04-22 09:47, redigerad totalt 2 gånger.

Användarvisningsbild
Kronkan
 
Inlägg: 13681
Blev medlem: 2010-11-05

Re: Inte konstigt att folk tror vinyl är bra

Inläggav Kronkan » 2019-04-22 09:44

http://dr.loudness-war.info/album/list/ ... ohnny+cash

Ursäkta urvalet av artister men detta p g a att kunna följa sedvänjorna i musikindustrin. Själv kan jag dock lyssna på sådant.

Det stora problemet är att utvecklingen gått åt fel håll. Exemplet ovan visar att utgivningen av Johnny Cash :D var närmast problemfri fram till år 2000, med något undantag.

Sedan kan det vara så att det förekommer vinyler som faktiskt är bättre. Jag har nog några sådana exempel. Men jag har också exempel där de är jämbördiga gällande dynamiken.

Men gamla vinyler kan dock upplevas som väldigt friska. De var ju gjorda i rätt tid. :D

Sedan att cd är ett bättre medium rent tekniskt är en helt annan fråga.

Gå in i länken och titta själv på de artister, utgivningar och år du är intresserad av.

Elvis verkar ha likartade problem. Tittar snabbt och hittar sådana där nedladdningsbara utgivningar :D .
http://dr.loudness-war.info/album/list/ ... tist=Elvis

För Beatles verkar de grava problemen mera markant dyka upp efter 1990 och sedan en viss variation

Kraftwerk :D verkar haft problematiska utgivningar åren efter 2000 men sedan i viss mån rättat till saken. Men titta på deras tidiga år så blir det aldrig igen.
http://dr.loudness-war.info/album/list/ ... =Kraftwerk

Tell
 
Inlägg: 2111
Blev medlem: 2015-10-27

Re: Inte konstigt att folk tror vinyl är bra

Inläggav Tell » 2019-04-22 10:47

goat76 skrev:
Tell skrev:Låt er inte luras av varken Masvisen eller era öron, den där vinylen kan mycket väl vara exakt samma master grundmaster som CDn, plus ett högpass och lågpassfilter. Ska vara ganska vanligt på vinyler nuförtiden. Läs mer här bl a.


Superbra inlägg Tell :!:

Innan jag läste den där länken så insåg jag inte hur mycket ett högpassfilter påverkar vågformens utseende, tänkte att det bara skulle synas i en betydligt mer inzoomad vågform än den väldigt ihoptryckta variant som MasVis visar.

Frågan som kvarstår är dock hur ofta eller sällan det görs separata masters från grunden för vinyl respektive CD, man kan nog gissa att det oftast, för att slippa göra två separata mastringsjobb är en och samma CD-master från grunden, att det endast lagts på lågpass- och högpassfitler samt mono-anpassad bas.

MEN... Det måste ändå finnas flertalet guldkorn att hitta bland vinyl-släppen, det måste ändå finnas några masteringstudios som jobbar med helt separata masters för de olika formaten. Kan tänka mig att det finns mastringstudios med audiofil-tänk som av beställaren tvingas tokpressa nivåerna till CD-släppet men som sen passar på att göra en separat vinyl-master med ett högre äkta dynamiskt omfång till vinyl då det formatet ändå har sina nivå-begränsningar.

Finns det någon sida på nätet där de sållat fram guldkornen måntro?


Ja alltså jag vet egentligen inte alls i hur stor utsträckning som det snålas på såhär idag, men jag läste först om det här på ett forum på en torrentsida (krävs inbjudan och login för att kunna läsa, så kan tyvärr inte länka), o där har folk gjort en del stickprover o testat lite olika vinyler mot CDs och större delen då verkar vara samma masters. O skulle såklart inte förvåna mig om det var så då det gärna snålas mycket idag inom alla branscher. O så vill väl många idag faktiskt ha det där komprimerade soundet även på vinyl :\

Tangband skrev:Tell: Detdär stämmer inte, att mastringarna numera görs likadant för att spara tid och pengar.
Vinylen är nästan alltid mindre komprimerad även i nutid.

Jag kan ta ett tiotal exempel , men jag orkar inte länka.
Som ett exempel kan tas Black sabbath 13.

Hur vet du att det inte stämmer? Läste du inte mitt inlägg o kollade länkarna om att du inte kan lita på vad dynamikmätarna säger? För enda sättet att veta om det finns nån skillnad är att göra en direkt A/B-lyssning, nivåmatchad och allt.
Dock säger jag inte att alla vinyler är samma som CD-mastern, och jag vet inte heller när dom i så fall började med det här. Men det görs, det är ett som är säkert!

Användarvisningsbild
jockewe
 
Inlägg: 1566
Blev medlem: 2004-10-24
Ort: Salem

Re: Inte konstigt att folk tror vinyl är bra

Inläggav jockewe » 2019-04-22 10:55

Tack Tell! Så härligt att läsa och så konsisa förklaringar!
- - -
Kika in på min hemsida om du har lust

http://www.violinist.nu

Användarvisningsbild
Belker
 
Inlägg: 5353
Blev medlem: 2003-07-16
Ort: Hill St. Pct

Re: Inte konstigt att folk tror vinyl är bra

Inläggav Belker » 2019-04-22 11:41

Det här är pinsamt... Jag gjorde en high pass 50Hz/12dB och level -4dB på CD och resultatet kan beskådas nedan. Tell och ottovonkopp verkar ha rätt. Riktigt bra länk du hade hittat, Tell! Jag ville verkligen att vinylen skulle låta bättre. Den var ganska dyr och DR visade att den skulle låta bra, så det gjorde den! Till mitt försvar ska sägas att jag bara spelat den en gång, men ändå. På det hela taget en vinst dock, för nu lägger jag av med vinyl om det inte landar något alldeles extra smarrigt på tallriken.

Vinyl är livsstilsstereo i samma kategori som Bose och Sonos. Så var det konstaterat en gång för alla.
Bilagor
Vinylized vs Rip.gif
Vinylized vs Rip.gif (85.55 KiB) Visad 5454 gånger

Användarvisningsbild
Morello
 
Inlägg: 34928
Blev medlem: 2003-05-19
Ort: Stockholm/Täby

Re: Inte konstigt att folk tror vinyl är bra

Inläggav Morello » 2019-04-22 11:52

Även jag bojkottar förstörd musik; det finns fler kvalitetesfonogram än vad jag hinner lyssna på ändå.
Driver: SYBARITE AUDIO
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
Belker
 
Inlägg: 5353
Blev medlem: 2003-07-16
Ort: Hill St. Pct

Re: Inte konstigt att folk tror vinyl är bra

Inläggav Belker » 2019-04-22 12:04

Här är lite EQ i mellanregistret på CD för att mer efterlikna Vinyl. Kanske är det det det höjda mellanregistret på CD som gör att vinylen låter mysigare (men också murrigare). Billigt trick isf.
Bilagor
VinylizedEQ vs Rip.gif
VinylizedEQ vs Rip.gif (86.61 KiB) Visad 5434 gånger

Användarvisningsbild
Cortado
Redaktör
 
Inlägg: 2242
Blev medlem: 2012-01-08

Re: Inte konstigt att folk tror vinyl är bra

Inläggav Cortado » 2019-04-22 12:21

Att säga att vinyler har samma mastring är nog en case-by-case. Det jag dock tycker blir sådär fånigt i rekordnivå är när man släpper en vinylrip i 96/24 och så har man remastrat den.. så man får HD-BAJS™.

Här kan man ju hitta fingervisningar på artister/skivor/utgåvor. Visst inte lika djuplodande som en Masvisad skiva men en hyfsad fingervisning.

Användarvisningsbild
Belker
 
Inlägg: 5353
Blev medlem: 2003-07-16
Ort: Hill St. Pct

Re: Inte konstigt att folk tror vinyl är bra

Inläggav Belker » 2019-04-22 12:26

Cortado skrev:Att säga att vinyler har samma mastring är nog en case-by-case. Det jag dock tycker blir sådär fånigt i rekordnivå är när man släpper en vinylrip i 96/24 och så har man remastrat den.. så man får HD-BAJS™.

Här kan man ju hitta fingervisningar på artister/skivor/utgåvor. Visst inte lika djuplodande som en Masvisad skiva men en hyfsad fingervisning.

Den här tråden handlar om att siten du länkar till inte är att lita på.

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare
 
Inlägg: 14496
Blev medlem: 2013-03-20
Ort: Trosa

Re: Inte konstigt att folk tror vinyl är bra

Inläggav Perfector » 2019-04-22 12:29

Led Zeppelin II från vinyl till CD är en direkt överföring utan ommastering
Teldec gjorde en stor grej av att INTE mastra om när man överförde vinyltejpen till det då nya formatet CD.
Idag kanske det är annorlunda då det mesta samplas digitalt från början och därför kanske en vinyl från det ursprunget måste mastras ner ett steg för att inte pick-up'en skall hoppa ur spåret.
Gamla monstervinyler med så stora tvärhastigheter att de flesta standardpick-up'er inte kunde spåra alls vore trevligt att se som digital utgåva.
Telarc 1812 är ju en digital inspelning som även gjordes som analog vinyl, och spåren är nästan 90 grader vid starka ljud som kanonerna när dom skjuter saluter.
Fd. högtalarbyggare i samarbete med Monacor AB under 10 år, HiFi Kit Stockholm sedan 1973, Visaton, Inertia AB, Sinus. Sveriges Radio. Deltagit i HiFi och musik, Elektronikvärlden och Teknik för alla.

Tell
 
Inlägg: 2111
Blev medlem: 2015-10-27

Re: Inte konstigt att folk tror vinyl är bra

Inläggav Tell » 2019-04-22 12:39

Belker skrev:Det här är pinsamt... Jag gjorde en high pass 50Hz/12dB och level -4dB på CD och resultatet kan beskådas nedan. Tell och ottovonkopp verkar ha rätt. Riktigt bra länk du hade hittat, Tell! Jag ville verkligen att vinylen skulle låta bättre. Den var ganska dyr och DR visade att den skulle låta bra, så det gjorde den! Till mitt försvar ska sägas att jag bara spelat den en gång, men ändå. På det hela taget en vinst dock, för nu lägger jag av med vinyl om det inte landar något alldeles extra smarrigt på tallriken.

Vinyl är livsstilsstereo i samma kategori som Bose och Sonos. Så var det konstaterat en gång för alla.


Pinsamt men intressant imo! Jag gjorde ju som sagt samma misstag o jag tycker det ändå var lärorikt. För även om det här med placebo är välkänt lite överallt så hade jag själv inte verkligen upplevt det själv, så då fick jag det lite svart på vitt :)

Cortado skrev:Att säga att vinyler har samma mastring är nog en case-by-case. Det jag dock tycker blir sådär fånigt i rekordnivå är när man släpper en vinylrip i 96/24 och så har man remastrat den.. så man får HD-BAJS™.

Här kan man ju hitta fingervisningar på artister/skivor/utgåvor. Visst inte lika djuplodande som en Masvisad skiva men en hyfsad fingervisning.


Ja det är nog lite case-by-case. Kanske. Vore intressant o se lite statistik på det, lär dock vara omöjligt att skaka fram nån vettig sådan om man själv inte sitter o undersöker det just iom att dynamikmätarna inte går att lita på.
Men ja, många vinylrippar jag ser på internet håller just 24bit 96khz vilket är redigt overkill då varken dynamiken eller bandbredden behövs för vinyler. 16/48 skulle funka precis lika bra.

Användarvisningsbild
Cortado
Redaktör
 
Inlägg: 2242
Blev medlem: 2012-01-08

Re: Inte konstigt att folk tror vinyl är bra

Inläggav Cortado » 2019-04-22 12:48

Belker skrev:
Cortado skrev:Att säga att vinyler har samma mastring är nog en case-by-case. Det jag dock tycker blir sådär fånigt i rekordnivå är när man släpper en vinylrip i 96/24 och så har man remastrat den.. så man får HD-BAJS™.

Här kan man ju hitta fingervisningar på artister/skivor/utgåvor. Visst inte lika djuplodande som en Masvisad skiva men en hyfsad fingervisning.

Den här tråden handlar om att siten du länkar till inte är att lita på.


Hoppsan, lämpligt att nu medge att jag inte läst allt. :oops: :mrgreen:

Användarvisningsbild
Belker
 
Inlägg: 5353
Blev medlem: 2003-07-16
Ort: Hill St. Pct

Re: Inte konstigt att folk tror vinyl är bra

Inläggav Belker » 2019-04-22 12:55

Vi har alla varit där! :D

RogerJoensson
 
Inlägg: 5287
Blev medlem: 2006-10-22

Re: Inte konstigt att folk tror vinyl är bra

Inläggav RogerJoensson » 2019-04-22 13:04

Belker skrev:Det här är pinsamt... Jag gjorde en high pass 50Hz/12dB och level -4dB på CD och resultatet kan beskådas nedan. Tell och ottovonkopp verkar ha rätt. Riktigt bra länk du hade hittat, Tell! Jag ville verkligen att vinylen skulle låta bättre. Den var ganska dyr och DR visade att den skulle låta bra, så det gjorde den! Till mitt försvar ska sägas att jag bara spelat den en gång, men ändå. På det hela taget en vinst dock, för nu lägger jag av med vinyl om det inte landar något alldeles extra smarrigt på tallriken.

Vinyl är livsstilsstereo i samma kategori som Bose och Sonos. Så var det konstaterat en gång för alla.


Att en klippt kurva framstår som spikigare och mer visuellt levande efter högpassfiltrering var ingen nyhet för mig, men att "allpassed crest factor"-grafen förändras så drastiskt i diskanten var inte något jag förväntat mig. Riktigt lurigt ! De sträckade linjerna förstärker dessutom lurigheten.
-På självvald "semester".

Användarvisningsbild
goat76
 
Inlägg: 6642
Blev medlem: 2012-08-25

Re: Inte konstigt att folk tror vinyl är bra

Inläggav goat76 » 2019-04-22 13:04

Gjorde precis ett eget test med låten "Exodus" (The Very Best Of Bob Marley & The Wailers - 2001 CD) och resultatet är minst sagt intressant.

Första filen är original-filen (Peak 0 dB).
Andra filen är original-filen som endast sänkts med 5 dB för att lämna headroom (Peak -5 dB).
Tredje filen är ursprungligen den filen som sänkts men har nu ett högpassfilter vid 50 Hz/12 dB/oct (Peak -0,3 dB).

Endast tack vare högpassfiltret så ser filen helt okej ut och Crest-värdet har gått från 12,5 dB till 17,7 dB. :o

Overview.gif
Overview.gif (5.86 KiB) Visad 4157 gånger

Bob Marley & The Wailers - Exodus.gif
Bob Marley & The Wailers - Exodus.gif (30.02 KiB) Visad 4157 gånger

Exodus DOWN -5 dB.gif
Exodus DOWN -5 dB.gif (26.68 KiB) Visad 4157 gånger

Exodus DOWN -5 dB WITH HP 50Hz.gif
Exodus DOWN -5 dB WITH HP 50Hz.gif (30.52 KiB) Visad 4157 gånger


Jag fick en liten hemsk tanke:
Om det nu kommer en ny trend där det blir allt vanligare att tidigare söndermastrad musik släpps med högre dynamik, hur kan vi då vara säkra på att de inte bara kastar på ett högpassfilter av ren slöhet? :?
Senast redigerad av goat76 2019-04-22 13:15, redigerad totalt 1 gång.

RogerJoensson
 
Inlägg: 5287
Blev medlem: 2006-10-22

Re: Inte konstigt att folk tror vinyl är bra

Inläggav RogerJoensson » 2019-04-22 13:10

-Eller lite fasvridning (så att man inte behöver förändra tonkurvan). Dom här verktygen kan uppenbarligen vara rejält bedrägliga. Risken är att folk mäter först, lyssnar sedan och låter mätningen påverka lyssningsbedömningen samt betalar extra för ingenting (eller rent av sämre på vinyl i tron att det låter bättre)... :evil:
-På självvald "semester".

Användarvisningsbild
Belker
 
Inlägg: 5353
Blev medlem: 2003-07-16
Ort: Hill St. Pct

Re: Inte konstigt att folk tror vinyl är bra

Inläggav Belker » 2019-04-22 13:21

Eller så kan vi betrakta glaset som halvfullt: Kanske loudness war inte är så farligt som mätningarna visar?
Oj, nu svor jag visst i kyrkan. Går genast och sköljer munnen med en blandning av destvatten, balsam och isopropylalkohol.

RogerJoensson
 
Inlägg: 5287
Blev medlem: 2006-10-22

Re: Inte konstigt att folk tror vinyl är bra

Inläggav RogerJoensson » 2019-04-22 13:28

:mrgreen: Nej, för eländet hörs ju liksom inte, eller?
-På självvald "semester".

Användarvisningsbild
Belker
 
Inlägg: 5353
Blev medlem: 2003-07-16
Ort: Hill St. Pct

Re: Inte konstigt att folk tror vinyl är bra

Inläggav Belker » 2019-04-22 13:47

RogerJoensson skrev::mrgreen: Nej, för eländet hörs ju liksom inte, eller?

Jo, det var med viss ironi. MEN! Kolla här nedan. Känner att jag får viss upprättelse här från tråden där jag påstår att Billie Eilish nya skiva är ett steg i rätt riktning, och att disten ligger i mixen och således är en del av soundet. Sen kan man gilla det eller gammal jazz, men det är en annan fråga.

Dessutom, ni som tycker digital musik klipper och låter hårt och illa, har ni koll på nivåerna? Särskilt om ni streamar till separat dac. Jag upplever att ljudet blir bättre från datorn/Roon om man inte kör den digitala signalen så het till DAC. Sänk några dB! Jag använder Roons normalisering - mycket bra.
Bilagor
Billie Xanny.gif
Billie Xanny.gif (60.79 KiB) Visad 4136 gånger

Användarvisningsbild
Johan_Lindroos
Mr Cliffhanger
 
Inlägg: 9639
Blev medlem: 2003-09-17
Ort: Stockholm

Re: Inte konstigt att folk tror vinyl är bra

Inläggav Johan_Lindroos » 2019-04-22 14:20

Belker skrev:
RogerJoensson skrev::mrgreen: Nej, för eländet hörs ju liksom inte, eller?

Jo, det var med viss ironi. MEN! Kolla här nedan. Känner att jag får viss upprättelse här från tråden där jag påstår att Billie Eilish nya skiva är ett steg i rätt riktning, och att disten ligger i mixen och således är en del av soundet. Sen kan man gilla det eller gammal jazz, men det är en annan fråga.

Dessutom, ni som tycker digital musik klipper och låter hårt och illa, har ni koll på nivåerna? Särskilt om ni streamar till separat dac. Jag upplever att ljudet blir bättre från datorn/Roon om man inte kör den digitala signalen så het till DAC. Sänk några dB! Jag använder Roons normalisering - mycket bra.


Den nivåsänkta kurvan är missvisande!

För att visa det du skriver i texten måste du TA BORT högpassfiltret. Då borde det inte "bli bättre".
//Johan Lindroos

Användarvisningsbild
Belker
 
Inlägg: 5353
Blev medlem: 2003-07-16
Ort: Hill St. Pct

Re: Inte konstigt att folk tror vinyl är bra

Inläggav Belker » 2019-04-22 14:37

Jag fattar inte. Originalfilen är ju utan högpass. Varför ska jag ta bort högpass från den ”vinylmastrade”? Då blir de ju samma, förutom nivåsänkningen.

Edit: det andra stycket om att inte köra signalen så het har inget med kurvorna och tråden att göra. Det var en allmän reflexion bara.

Användarvisningsbild
hcl
 
Inlägg: 2054
Blev medlem: 2013-07-16

Re: Inte konstigt att folk tror vinyl är bra

Inläggav hcl » 2019-04-22 15:38

Belker skrev:..., ni som tycker digital musik klipper och låter hårt och illa, har ni koll på nivåerna? Särskilt om ni streamar till separat dac. Jag upplever att ljudet blir bättre från datorn/Roon om man inte kör den digitala signalen så het till DAC. Sänk några dB!

Ja, det är en mina även mer initierade går på. Digitala signaler kan ofta få höjd amplitud efter filtrering, f.f.a. signaler som råkat ut för någon olinjär operation i synnerhet om den skett i den digitala domänen. Hårt dynamikreducerad musik är ett sådant exempel, ju hårdare limitering desto mer kan signalen växa till i topparna efter filtrering. Om detta inte hanteras (otillräcklig headroom efter filtrering) så får man digital hårdlimitering, vilket låter tämligen illa.
- - - - - - - - - - - - - - - - - -
Rocred Production AB
www.rocred.se
info@rocred.se

Användarvisningsbild
Johan_Lindroos
Mr Cliffhanger
 
Inlägg: 9639
Blev medlem: 2003-09-17
Ort: Stockholm

Re: Inte konstigt att folk tror vinyl är bra

Inläggav Johan_Lindroos » 2019-04-22 19:27

Belker skrev:Jag fattar inte. Originalfilen är ju utan högpass. Varför ska jag ta bort högpass från den ”vinylmastrade”? Då blir de ju samma, förutom nivåsänkningen.

Edit: det andra stycket om att inte köra signalen så het har inget med kurvorna och tråden att göra. Det var en allmän reflexion bara.


Aha, jag fattade inte att kurvan visade en inspelad LP.
Min text syftade på det du skrev om Roon (att dämpa nivån), och jag trodde att det var det som din kurva handlade om. Om det var det du skulle visa så blir ju en dämpning, ...bara en dämpning.
//Johan Lindroos

Användarvisningsbild
Belker
 
Inlägg: 5353
Blev medlem: 2003-07-16
Ort: Hill St. Pct

Re: Inte konstigt att folk tror vinyl är bra

Inläggav Belker » 2019-04-22 20:28

Ja och nej. Min senaste masvis hör ovan visar samma låt direkt från digital källa respektive av mig ”fejkmastrad” samma fil för att efterlikna vinyl. Dvs high pass och nivåsänkning. För att visa hur en på forat kontroversiell brickwallad låt ser riktigt bra ut om man ”lurar” masvis. Eller om det nu är det brickwallade originalet som lurar masvis?
Skulle inte tagit upp det där med Roon och normalisering, det blev bara förvirrande inser jag. Har inte med ämnet att göra riktigt.

Användarvisningsbild
music4ever
 
Inlägg: 3312
Blev medlem: 2012-04-18

Re: Inte konstigt att folk tror vinyl är bra

Inläggav music4ever » 2019-04-23 01:00

En hel del nya LPs är nog baserad på samma master som CD/digital utgåvan. Det finns självklart undantag, men är nog inte lika vanligt som många tror.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör
 
Inlägg: 57252
Blev medlem: 2003-10-28
Ort: Grå Hamnarna

Re: Inte konstigt att folk tror vinyl är bra

Inläggav Nattlorden » 2019-04-23 07:46

Belker skrev:Jag upplever att ljudet blir bättre från datorn/Roon om man inte kör den digitala signalen så het till DAC. Sänk några dB!


Finns DAC:ar som inte klarar full utstyrnings utan att klippa de helt nödvändiga "överslängar" som kan behövas. Påstår inte att det är det du menar - men det kan potentiellt vara så. Alternativet till en sänkning är i så fall en bättre DAC.
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
goat76
 
Inlägg: 6642
Blev medlem: 2012-08-25

Re: Inte konstigt att folk tror vinyl är bra

Inläggav goat76 » 2019-04-23 10:28

Jag blev lite intresserad av att se vad som sker om man lägger samma typ av högpassfilter på några spår som inte är speciellt limiterade.
På de spår jag testade så händer det inte speciellt mycket så det är uppenbart att basen i dessa låtar redan är filtrerad, det blir som att lägga ett högpassfilter på något som redan har ett liknande högpassfilter.

Det man kan fundera lite på är om den där fina tiden av oförstörd musik i begynnelsen av produktionen av CD (80- 90-tal) möjligtvis visar ännu bättre Crest-faktor än vad de borde ha p.g.a. att mastring fortfarande gjordes efter gamla vanor, kanske de av ren automatik fortsatte att lägga ett högpassfilter på 50 Hz vilket de var vana vid från vinyl-tiden?

Den sönderproducerade musiken som dominerar idag är i överlag klart basigare så det sker betydligt mer med Crest-faktorn då man sänker nivån och kastar på ett högpassfilter, efter det ser t.o.m. de mest bedrövliga produktioner fullt acceptabla ut av de mätningar vi sett i den här tråden.


Här är några exempel som visar att det inte är någon gigantisk vinst i Crest på musik som inte limiterats så mycket:

Overview.gif
Overview.gif (12.28 KiB) Visad 3869 gånger

Användarvisningsbild
Belker
 
Inlägg: 5353
Blev medlem: 2003-07-16
Ort: Hill St. Pct

Re: Inte konstigt att folk tror vinyl är bra

Inläggav Belker » 2019-04-23 10:53

Intressant!

Här är något jag inte fattar (igen). Ta Billie Eilish-låten ovan. Den har Peak -0,29 i original digital (Left). I Audacity sänker jag sedan nivån 6dB. Peak är således -6,29 dB då. Sen kör jag HP-filtret. Peak ökar då till -2,06 dB! Varför? Var kommer dessa dryga 4 dB ifrån? Höjer Audacity när det gör HP, eller vad? Om man inte sänker nivån innan HP klipper det givetvis massor.
Vad gör egentligen HP? Och vad gör masvis Allpass? Det vekar ju "simulera" okomprimerad master och jämför med den analyserade filen. Ur manualen:

"Allpassed crest factor
This graph probably is the most revealing graph in MasVis. It gives an estimate of how much the crest factor has been lowered by processing of the 2-channel master. In the graph, there are four curves, two red for the right channel, and two blue for the left channel. The dashed line shows the crest factor, ie the same information as above the waveform graphs. The solid line shows the crest factor of the signal after it has passed an allpass filter. This second crest factor is a rough, and typically underestimated value of how large the crest factor was prior to level maximation of the 2-channel master.
At first, it may seem impossible to make such an estimate, but experience shows that the method works. Of course it does not give an exact value of the original crest factor, but it is good enough to tell when the track has been subjected to destructive loudness maximation.
The difference between maximum in the solid line and the dashed line correlates quite well with the amount of crest factor loss that is a result of level maximation of the 2-channel mix.
Here is the method that MasVis uses to make the graph:
1. Draw a dashed line at the crest factor of the track.
2. Run the track through seven different first order allpass filters at 20, 60, 200, 600, 2000, 6000 and 20000 Hz
3. For each of the seven filtered signals, calculate a new crest factor value
4. Plot a solid line representing the crest factors of the seven signals as a function of filter frequency"


Vad är egentligen steg 2 ovan? Var är Svante?!

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann
 
Inlägg: 39789
Blev medlem: 2007-04-17
Ort: Härnösand

Re: Inte konstigt att folk tror vinyl är bra

Inläggav petersteindl » 2019-04-23 11:48

Kan tänka mig att q-värdet på filtret är högst väsentligt. Ett högt q-värde innebär att vissa frekvenser hamnar på högre nivå efter filtret än före.

Mvh
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
goat76
 
Inlägg: 6642
Blev medlem: 2012-08-25

Re: Inte konstigt att folk tror vinyl är bra

Inläggav goat76 » 2019-04-23 12:27

Belker skrev:Intressant!

Här är något jag inte fattar (igen). Ta Billie Eilish-låten ovan. Den har Peak -0,29 i original digital (Left). I Audacity sänker jag sedan nivån 6dB. Peak är således -6,29 dB då. Sen kör jag HP-filtret. Peak ökar då till -2,06 dB! Varför? Var kommer dessa dryga 4 dB ifrån? Höjer Audacity när det gör HP, eller vad? Om man inte sänker nivån innan HP klipper det givetvis massor.
Vad gör egentligen HP? Och vad gör masvis Allpass? Det vekar ju "simulera" okomprimerad master och jämför med den analyserade filen.


Jag förstår inte heller varför peak-värdet höjs?
Man tar ju bort information med högpassfiltret, inte lägger till.

Jag gjorde en ny MasVis-analys av Bob Marleys låt Exodus för att det tidigare låg ett annat spår i mitt studioprogram vilket gjorde att de nya renderade filerna blev något längre så att crest-värdet blev aningen missvisande.Nu är de lika långa.

Peak-värdet på original-filen är 0 dB med Crest-värde på 12,5 dB. Den filen sänkte jag det med 5 dB som jag sedan renderade ut till en ny fil som mycket riktigt ligger på peak -5 dB med samma Crest-värde på 12,5 dB som originalfilen. Denna fil lade jag sedan ett högpassfilter vid 50 Hz med 12 dB/oct och renderade ut till en ny fil.

Denna fil har nu ett Peak-värde på -0,3 dB och ett Crest-värde på 17,2 dB.
Mattematiken säger mig att 17,2 + 0,3 blir 17,5 vilket är precis det jag sänkte originalfilen med, alltså 5 dB.
Är detta en slump?

Overview new.gif
Overview new.gif (5.84 KiB) Visad 3817 gånger


Vill även nämna att om jag lägger på den plugin jag använder som högpassfilter men inte slår på högpassfilter-funktionen och renderar ut filen så sker ingen höjning av peak-värdet alls. Vill bara påpeka detta då det finns många plugins som höjer nivån för att luras att det sker mer med ljudet än vad det verkligen gör.

Tell
 
Inlägg: 2111
Blev medlem: 2015-10-27

Re: Inte konstigt att folk tror vinyl är bra

Inläggav Tell » 2019-04-23 13:43

Borde väl kanske vara fasen som påverkar?

Användarvisningsbild
RogerGustavsson
 
Inlägg: 22710
Blev medlem: 2004-05-02
Ort: Huskvarna

Re: Inte konstigt att folk tror vinyl är bra

Inläggav RogerGustavsson » 2019-04-23 14:27

goat76 skrev:Här är några exempel som visar att det inte är någon gigantisk vinst i Crest på musik som inte limiterats så mycket:

Bilagan Overview.gif finns inte längre



Vilken version av Flying Cowboys är det? Om jag tankar ner den från Tidal, blir det så här:

flying cowboys.gif
flying cowboys.gif (31.81 KiB) Visad 3762 gånger

Användarvisningsbild
goat76
 
Inlägg: 6642
Blev medlem: 2012-08-25

Re: Inte konstigt att folk tror vinyl är bra

Inläggav goat76 » 2019-04-23 14:44

RogerGustavsson skrev:
goat76 skrev:Här är några exempel som visar att det inte är någon gigantisk vinst i Crest på musik som inte limiterats så mycket:

Overview.gif



Vilken version av Flying Cowboys är det? Om jag tankar ner den från Tidal, blir det så här:

flying cowboys.gif


Den jag har ska vara originalet från 1989.

Användarvisningsbild
Morello
 
Inlägg: 34928
Blev medlem: 2003-05-19
Ort: Stockholm/Täby

Re: Inte konstigt att folk tror vinyl är bra

Inläggav Morello » 2019-04-23 15:18

Tidal har alltså en söndskruvad version -"stor förvåning"
Driver: SYBARITE AUDIO
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
RogerGustavsson
 
Inlägg: 22710
Blev medlem: 2004-05-02
Ort: Huskvarna

Re: Inte konstigt att folk tror vinyl är bra

Inläggav RogerGustavsson » 2019-04-23 15:28

Nja, det är samma crest men nivån är lagd närmare 0dBFS. Kanske "geten" kan lägga upp en fullanalys på sin CD?

Användarvisningsbild
Morello
 
Inlägg: 34928
Blev medlem: 2003-05-19
Ort: Stockholm/Täby

Re: Inte konstigt att folk tror vinyl är bra

Inläggav Morello » 2019-04-23 15:31

Histogrammet vittnar om en mosad utgåva. :cry:
Driver: SYBARITE AUDIO
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
goat76
 
Inlägg: 6642
Blev medlem: 2012-08-25

Re: Inte konstigt att folk tror vinyl är bra

Inläggav goat76 » 2019-04-23 16:07

RogerGustavsson skrev:Nja, det är samma crest men nivån är lagd närmare 0dBFS. Kanske "geten" kan lägga upp en fullanalys på sin CD?


Ska bli men jag jobbar sent idag så du får vänta på analysen till ikväll. :)

Användarvisningsbild
goat76
 
Inlägg: 6642
Blev medlem: 2012-08-25

Re: Inte konstigt att folk tror vinyl är bra

Inläggav goat76 » 2019-04-23 21:53

Här är Flying Cowboys.

07 - Flying Cowboys.gif
07 - Flying Cowboys.gif (28.15 KiB) Visad 3631 gånger


Morello skrev:Tidal har alltså en söndskruvad version -"stor förvåning"


Hur är det Tidals fel, eller vad menar du?
De har det som tillhandahålls av skivbolagen. Ibland bra versioner, ibland dålig versioner och ibland flera versioner.

Användarvisningsbild
RogerGustavsson
 
Inlägg: 22710
Blev medlem: 2004-05-02
Ort: Huskvarna

Re: Inte konstigt att folk tror vinyl är bra

Inläggav RogerGustavsson » 2019-04-24 07:25

Det är rätt stora skillnader mellan de två versionerna. Den som ligger hos Tidal har en annan tonal balans, lägre nivå i registret ca 100-500 Hz och en högre nivå under 100 Hz. Testade att sänka nivån med 6 dB. Ändrade inte crest. Kanske skulle man köra lite eq och se vad som händer?

Skillnaderna blev mindre!

flying cowboys -6dB eq.gif
flying cowboys -6dB eq.gif (28.15 KiB) Visad 3576 gånger

Användarvisningsbild
Belker
 
Inlägg: 5353
Blev medlem: 2003-07-16
Ort: Hill St. Pct

Re: Inte konstigt att folk tror vinyl är bra

Inläggav Belker » 2019-04-24 08:02

Om du eq’ar basen med ett HP kanske crest åker upp?

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert
 
Inlägg: 17898
Blev medlem: 2005-01-01
Ort: Göteborg

Re: Inte konstigt att folk tror vinyl är bra

Inläggav Almen » 2019-04-24 08:14

goat76 skrev:
Morello skrev:Tidal har alltså en söndskruvad version -"stor förvåning"


Hur är det Tidals fel, eller vad menar du?

Det är ju Tidal som skriver "Best sound quality available", vilket är en uppenbar lögn, eller hur?
Nämn tre av de köttätande växter som vid mässan i Hannover med hull och hår slukade den då ditresta gosskören. Svara!

Användarvisningsbild
goat76
 
Inlägg: 6642
Blev medlem: 2012-08-25

Re: Inte konstigt att folk tror vinyl är bra

Inläggav goat76 » 2019-04-24 08:32

Belker skrev:Om du eq’ar basen med ett HP kanske crest åker upp?


Jag har börjat fundera på om crest-värdet ens är en speciellt viktig parameter för att avgöra kvalitén på musik?
Musik med starkt dominerande bas kommer aldrig upp i samma crest som glesare och basfattigare musik, ska det då anses vara en kvalitéts-stämpel?

Den viktigaste parametern är kanske att man kollar så att det inte är några toppar vid -1/1 på Histogrammet och av det helt enkelt konstatera att verket är som det var tänkt att låta.

Kan någon locka tillbaka och övertyga mig om varför man ska titta på crest-faktorn som en värdemätare? :)

Användarvisningsbild
goat76
 
Inlägg: 6642
Blev medlem: 2012-08-25

Re: Inte konstigt att folk tror vinyl är bra

Inläggav goat76 » 2019-04-24 08:39

Almen skrev:
goat76 skrev:
Morello skrev:Tidal har alltså en söndskruvad version -"stor förvåning"


Hur är det Tidals fel, eller vad menar du?

Det är ju Tidal som skriver "Best sound quality available", vilket är en uppenbar lögn, eller hur?


Kanske får de ändra texten till ”Best available sound quality provided by the record companies”, men det dom skriver är inte en lögn så länge det inte är meningen att de själva ska leta upp bästa upplagan av allt och rippa det själva.

Användarvisningsbild
Belker
 
Inlägg: 5353
Blev medlem: 2003-07-16
Ort: Hill St. Pct

Re: Inte konstigt att folk tror vinyl är bra

Inläggav Belker » 2019-04-24 08:42

goat76 skrev:
Belker skrev:Om du eq’ar basen med ett HP kanske crest åker upp?


Jag har börjat fundera på om crest-värdet ens är en speciellt viktig parameter för att avgöra kvalitén på musik?
Musik med starkt dominerande bas kommer aldrig upp i samma crest som glesare och basfattigare musik, ska det då anses vara en kvalitéts-stämpel?

Den viktigaste parametern är kanske att man kollar så att det inte är några toppar vid -1/1 på Histogrammet och av det helt enkelt konstatera att verket är som det var tänkt att låta.

Kan någon locka tillbaka och övertyga mig om varför man ska titta på crest-faktorn som en värdemätare? :)


Vill bara tillägga att jag inte inbillar mig att det låter bättre bara för att man ”lurar” upp crestvärdet i masvis. Även om det vore en fantastisk sensation om så var fallet!

Användarvisningsbild
Cortado
Redaktör
 
Inlägg: 2242
Blev medlem: 2012-01-08

Re: Inte konstigt att folk tror vinyl är bra

Inläggav Cortado » 2019-04-24 08:43

Fan, geten hann före.. så går det när man måste jobba mitt i inläggssskivandet.. :)

Almen skrev:
goat76 skrev:
Morello skrev:Tidal har alltså en söndskruvad version -"stor förvåning"


Hur är det Tidals fel, eller vad menar du?

Det är ju Tidal som skriver "Best sound quality available", vilket är en uppenbar lögn, eller hur?


Available för dem kanske? :D

Behöver ju inte vara, även om det kan, så att Morello menat att det är Tidals fel att kvaliten inte är av acceptabel nivå. Kan ju vara en jabb mot hela industrin som lyder under loudnesspiskan. Men det är ett sidospår.

Jag tror att det ligger något i detta med vinylens ansedda överlägsenhet, att det mixas (mixats kanske snarare) snällare. Sen är väl det begränsade dynamikomfånget (jämfört med CD tex) något att ha i åtanke - det ställer väl lite högre krav på inspelningen. Kan dock medge att jag knappt är amatör (ens) när det kommer till vinylvärlden.

RogerJoensson
 
Inlägg: 5287
Blev medlem: 2006-10-22

Re: Inte konstigt att folk tror vinyl är bra

Inläggav RogerJoensson » 2019-04-24 10:07

Belker skrev:Intressant!

Här är något jag inte fattar (igen). Ta Billie Eilish-låten ovan. Den har Peak -0,29 i original digital (Left). I Audacity sänker jag sedan nivån 6dB. Peak är således -6,29 dB då. Sen kör jag HP-filtret. Peak ökar då till -2,06 dB! Varför? Var kommer dessa dryga 4 dB ifrån? Höjer Audacity när det gör HP, eller vad? Om man inte sänker nivån innan HP klipper det givetvis massor.

Signalen fasvrids så det blir förskjutning mellan deltonerna den är uppbyggd av. T ex fykrkantsvåg (klippt signal) påverkas starkt av detta vilket gör att peakarna svingar högre, när denna oordning uppstår. En fykantsvågs förut platta tak blir sluttande och då framstår den som toppigare, spikigare och topparna tar alltså MER plats nivåmässigt. -Även med första ordningens filter (= lågt Q-värde).

Snabbgooglade fram ett par bilder (mostsvarande påverkan vid olika frekvenser, höga resp låga):
Bild Bild
https://studentboxoffice.in/jntuh/notes ... haping/273
-På självvald "semester".

Användarvisningsbild
Belker
 
Inlägg: 5353
Blev medlem: 2003-07-16
Ort: Hill St. Pct

Re: Inte konstigt att folk tror vinyl är bra

Inläggav Belker » 2019-04-24 10:42

Bra! Hör man detta?!

Användarvisningsbild
goat76
 
Inlägg: 6642
Blev medlem: 2012-08-25

Re: Inte konstigt att folk tror vinyl är bra

Inläggav goat76 » 2019-04-24 10:45

Belker skrev:
goat76 skrev:
Belker skrev:Om du eq’ar basen med ett HP kanske crest åker upp?


Jag har börjat fundera på om crest-värdet ens är en speciellt viktig parameter för att avgöra kvalitén på musik?
Musik med starkt dominerande bas kommer aldrig upp i samma crest som glesare och basfattigare musik, ska det då anses vara en kvalitéts-stämpel?

Den viktigaste parametern är kanske att man kollar så att det inte är några toppar vid -1/1 på Histogrammet och av det helt enkelt konstatera att verket är som det var tänkt att låta.

Kan någon locka tillbaka och övertyga mig om varför man ska titta på crest-faktorn som en värdemätare? :)


Vill bara tillägga att jag inte inbillar mig att det låter bättre bara för att man ”lurar” upp crestvärdet i masvis. Även om det vore en fantastisk sensation om så var fallet!


Jag har inte ens tänkt tanken att du trodde att det skulle låta bättre av att crest-värdet går upp p.g.a. högpassfiltret, vi vet ju båda två att den informationen som gått förlorad vid limitering för alltid är förlorad.

Det enda jag vill påpeka är att om det nu är så lätt att lura upp crest-värdet så pass mycket bara genom att lägga på ett högpassfiter så undrar jag hur mycket värde vi egentligen bör lägga på just den siffra crest-värdet visar.

RogerJoensson
 
Inlägg: 5287
Blev medlem: 2006-10-22

Re: Inte konstigt att folk tror vinyl är bra

Inläggav RogerJoensson » 2019-04-24 10:51

Belker skrev:Bra! Hör man detta?!

Effekten av "spikarna"? -Nej, inte så länge de får fortsätta leva opåverkade. Att man dämpar låga frekvenser hörs naturligtvis, men i förekommade fall kanske bara något lite.
-På självvald "semester".

RogerJoensson
 
Inlägg: 5287
Blev medlem: 2006-10-22

Re: Inte konstigt att folk tror vinyl är bra

Inläggav RogerJoensson » 2019-04-24 10:58

goat76 skrev:eka är att om det nu är så lätt att lura upp crest-värdet så pass mycket bara genom att lägga på ett högpassfiter så undrar jag hur mycket värde vi egentligen bör lägga på just den siffra crest-värdet visar.

Ja, det är lurigt, men användbar vid jämförelse av cd-utgåvor där det än så länge (väl) inte är så vanligt att man gör dylika trick eftersom det sänker medelnivån om man behåller fasvridningstopparna. Det är liksom ingen poäng att mastra så.
-Möjligen skulle man kunna använda dylika snabbgrepp för att luras, nu när en del börjat mäta med D.R.-verktyg... :twisted:
-På självvald "semester".

Användarvisningsbild
goat76
 
Inlägg: 6642
Blev medlem: 2012-08-25

Re: Inte konstigt att folk tror vinyl är bra

Inläggav goat76 » 2019-04-24 12:37

RogerJoensson skrev:
goat76 skrev:eka är att om det nu är så lätt att lura upp crest-värdet så pass mycket bara genom att lägga på ett högpassfiter så undrar jag hur mycket värde vi egentligen bör lägga på just den siffra crest-värdet visar.

Ja, det är lurigt, men användbar vid jämförelse av cd-utgåvor där det än så länge (väl) inte är så vanligt att man gör dylika trick eftersom det sänker medelnivån om man behåller fasvridningstopparna. Det är liksom ingen poäng att mastra så.
-Möjligen skulle man kunna använda dylika snabbgrepp för att luras, nu när en del börjat mäta med D.R.-verktyg... :twisted:


Nu är väl inte crest-faktorn en värdemätare för så många runt om i världen, men här på faktiskt är det rätt uppenbart att många jämnför vitt skilda album och värdesätter dom efter just det värdet, men det är nästan mer bara en indikation att det är ett glesare och eventuellt basfattigare musikverk, förutsatt att det inte komprimerats eller limiterats hårt.

Crest-värdet kan vara lågt helt naturligt om musiken i fråga är väldigt tät med många instrument som spelas samtidigt och då kan nog den siffran vara ända nere på 13-14 utan att något fuffens har skett i produktionen.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör
 
Inlägg: 57252
Blev medlem: 2003-10-28
Ort: Grå Hamnarna

Re: Inte konstigt att folk tror vinyl är bra

Inläggav Nattlorden » 2019-04-24 13:02

goat76 skrev:Nu är väl inte crest-faktorn en värdemätare för så många runt om i världen, men här på faktiskt är det rätt uppenbart att många jämnför vitt skilda album och värdesätter dom efter just det värdet, men det är nästan mer bara en indikation att det är ett glesare och eventuellt basfattigare musikverk, förutsatt att det inte komprimerats eller limiterats hårt.

Crest-värdet kan vara lågt helt naturligt om musiken i fråga är väldigt tät med många instrument som spelas samtidigt och då kan nog den siffran vara ända nere på 13-14 utan att något fuffens har skett i produktionen.


Klart att det bara är en indiktator. Men har du någon bättre indikator på att man har limiterat/komprimerat? (Speciellt intressant är ju värdet när det mäts på olika utgåvor av samma inspelning.)
It's all fun and games until Darth Vader comes.

PekkaJohansson
Popkulturist
 
Inlägg: 11473
Blev medlem: 2004-02-09

Re: Inte konstigt att folk tror vinyl är bra

Inläggav PekkaJohansson » 2019-04-24 13:17

MasVis visar vad det visar, det vill säga vad som finns på skivan. Toppfaktorn är ett av flera sätt att mäta. Den som studerar hundratals MasVis-bilder ur pop- och rockhistorien blir varse att hög toppfaktor ofta och allt annat lika indikerar dynamiskt, rent och icke-processat ljud. Toppfaktorn är värdefull också för jämförelse mellan olika utgåvor av samma verk, självklart tillsammans med övriga bilder i MasVis. Jag har sällan eller aldrig sett eller hört en rimligt välljudande pop- eller rockproduktion med toppfaktor under 15 dB. De goda, oförstörda produktionerna ligger erfarenhetsmässigt mellan 17 och 22 dB, i undantagsfall ännu något högre. De är i förkrossande majoritet utgivna före 1990.

Med vänlig hälsning

Pekka
Kan inte leva utan pop

Användarvisningsbild
goat76
 
Inlägg: 6642
Blev medlem: 2012-08-25

Re: Inte konstigt att folk tror vinyl är bra

Inläggav goat76 » 2019-04-24 14:28

Nattlorden skrev:
goat76 skrev:Nu är väl inte crest-faktorn en värdemätare för så många runt om i världen, men här på faktiskt är det rätt uppenbart att många jämnför vitt skilda album och värdesätter dom efter just det värdet, men det är nästan mer bara en indikation att det är ett glesare och eventuellt basfattigare musikverk, förutsatt att det inte komprimerats eller limiterats hårt.

Crest-värdet kan vara lågt helt naturligt om musiken i fråga är väldigt tät med många instrument som spelas samtidigt och då kan nog den siffran vara ända nere på 13-14 utan att något fuffens har skett i produktionen.


Klart att det bara är en indiktator. Men har du någon bättre indikator på att man har limiterat/komprimerat? (Speciellt intressant är ju värdet när det mäts på olika utgåvor av samma inspelning.)


Den bättre indikatorn på att det inte limiterats vid mastring är histogrammet i MasVis, om det där visar toppar vid -1/1 så har nivån överskridit den digitala nollgränsen.
Som du säger så är crest-värdet bara intressant i jämnförelsen av olika utgåvor av samma mixning, den utgåvan som har högst crest är den minst komprimerade.

PekkaJohansson
Popkulturist
 
Inlägg: 11473
Blev medlem: 2004-02-09

Re: Inte konstigt att folk tror vinyl är bra

Inläggav PekkaJohansson » 2019-04-24 17:05

Nej, inte bara. Toppfaktorn fungerar utmärkt även som indikator på ljudkvalitetsskillnader - se mitt inlägg ovan! Vadan detta plötsliga korståg mot toppfaktormätning? Inse att taffliga och odynamiska produktioner avslöjas i alla MasVis-bilder!

Med vänlig hälsning

Pekka
Kan inte leva utan pop

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör
 
Inlägg: 57252
Blev medlem: 2003-10-28
Ort: Grå Hamnarna

Re: Inte konstigt att folk tror vinyl är bra

Inläggav Nattlorden » 2019-04-24 17:36

goat76 skrev:Den bättre indikatorn på att det inte limiterats vid mastring är histogrammet i MasVis, om det där visar toppar vid -1/1 så har nivån överskridit den digitala nollgränsen.
Som du säger så är crest-värdet bara intressant i jämnförelsen av olika utgåvor av samma mixning, den utgåvan som har högst crest är den minst komprimerade.


Jo, om man limiterar hårt....förhoppningsvis toppklipper man inte lika ofta nu, det går ju att runda topparna snyggare om man så vill...
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
goat76
 
Inlägg: 6642
Blev medlem: 2012-08-25

Re: Inte konstigt att folk tror vinyl är bra

Inläggav goat76 » 2019-04-24 17:59

PekkaJohansson skrev:Nej, inte bara. Toppfaktorn fungerar utmärkt även som indikator på ljudkvalitetsskillnader - se mitt inlägg ovan! Vadan detta plötsliga korståg mot toppfaktormätning? Inse att taffliga och odynamiska produktioner avslöjas i alla MasVis-bilder!

Med vänlig hälsning

Pekka


Pekka, vad tycker du om följande MasVis-analys?

Beskriv vad du tycker om analysen och om du anser att den visar en acceptabel produktion, om inte, vilka fel och brister hittar du?

Exodus -5 dB HP 50 Hz new.gif
Exodus -5 dB HP 50 Hz new.gif (30.75 KiB) Visad 3677 gånger

Användarvisningsbild
Morello
 
Inlägg: 34928
Blev medlem: 2003-05-19
Ort: Stockholm/Täby

Re: Inte konstigt att folk tror vinyl är bra

Inläggav Morello » 2019-04-24 18:27

Ser ut som en HP-filtrerad version som kan varit hårdkomprimerad.
Driver: SYBARITE AUDIO
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
goat76
 
Inlägg: 6642
Blev medlem: 2012-08-25

Re: Inte konstigt att folk tror vinyl är bra

Inläggav goat76 » 2019-04-24 18:38

Morello skrev:Ser ut som en HP-filtrerad version som kan varit hårdkomprimerad.


Sluta, vi alla vet det bara av att kolla vad den heter. :)

Ge mig istället en detaljerad beskrivning av alla mätfönster och berätta vilka fel du ser.

Användarvisningsbild
Morello
 
Inlägg: 34928
Blev medlem: 2003-05-19
Ort: Stockholm/Täby

Re: Inte konstigt att folk tror vinyl är bra

Inläggav Morello » 2019-04-24 19:19

Låten är för mig obekant, men tittar man i masvis så syns tydligt att någon lagt på ett HP-filter vid 50 Hz.
Det går alltså att dra fel slutsatser, men som Pekka mycket riktigt påpekat kan man med lite erfarenhet pricka rätt i väldigt många fall.
Driver: SYBARITE AUDIO
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
Belker
 
Inlägg: 5353
Blev medlem: 2003-07-16
Ort: Hill St. Pct

Re: Inte konstigt att folk tror vinyl är bra

Inläggav Belker » 2019-04-24 19:33

Morello skrev:Låten är för mig obekant, men tittar man i masvis så syns tydligt att någon lagt på ett HP-filter vid 50 Hz.
Det går alltså att dra fel slutsatser, men som Pekka mycket riktigt påpekat kan man med lite erfarenhet pricka rätt i väldigt många fall.

Hur kan du se det utan att läsa filnamnet? Tror inte Goat la upp den som fälla eller kuggfråga. Alla vet att den är HPfiltrerad vid 50 hz. Hur kan man se det i graferna?

Användarvisningsbild
Morello
 
Inlägg: 34928
Blev medlem: 2003-05-19
Ort: Stockholm/Täby

Re: Inte konstigt att folk tror vinyl är bra

Inläggav Morello » 2019-04-24 19:36

Titta på spketrumet.
Driver: SYBARITE AUDIO
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör
 
Inlägg: 57252
Blev medlem: 2003-10-28
Ort: Grå Hamnarna

Re: Inte konstigt att folk tror vinyl är bra

Inläggav Nattlorden » 2019-04-24 19:56

Ok, allvarlig kik då!

Crestfaktorn skulle jag säga är ok, den ser ut att låta lite väl energisk i övre registren. Histogrammet ser väl ok ut, liten påverkan i allpassgrafen, men det som stör mig enskilt mest är att hur signalen ser ut när den är som starkast... inte vad jag skulle vänta mig. Och sen naturligtvis.... "falukorven"....
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
Belker
 
Inlägg: 5353
Blev medlem: 2003-07-16
Ort: Hill St. Pct

Re: Inte konstigt att folk tror vinyl är bra

Inläggav Belker » 2019-04-24 20:00

Morello skrev:Titta på spketrumet.

Du menar på fullt allvar att den lilla, lilla bassänkningen i spektrumet gör att du kan säga att det ligger ett 12dB HP vid 50 Hz? Jämför gärna med den omanipulerade bilden på sid 2 i tråddn. Eller ännu bättre, om goat76 kan giffa dem överlagrat.

Användarvisningsbild
goat76
 
Inlägg: 6642
Blev medlem: 2012-08-25

Re: Inte konstigt att folk tror vinyl är bra

Inläggav goat76 » 2019-04-24 20:10

Titta på original-filen, den har också ett högpassfilter.

Skillnaden är att jag sänkt nivån i den andra filen med 5 dB och sen lagt ett högpassfilter på en fil som redan har ett högpassfilter.

Voila! Crest-värdet har gått från 12,5 dB till 17,2 dB.

07 - Bob Marley & The Wailers - Exodus.gif
07 - Bob Marley & The Wailers - Exodus.gif (30.02 KiB) Visad 3588 gånger

Användarvisningsbild
Morello
 
Inlägg: 34928
Blev medlem: 2003-05-19
Ort: Stockholm/Täby

Re: Inte konstigt att folk tror vinyl är bra

Inläggav Morello » 2019-04-24 20:39

Ett helt förväntat resultat. Detta experiment gör masvis per automatik genom att allpass-filtrera spåret. Om du tittar på allpassgrafen i originalfilen syns detta med all önskvärd tydlighet.

Att en masteringsstudio först skulle vansinneskomprimera spåret för att sedan HP- och/eller allpassfiltrera bär knappast sannolikhetens prägel.
Driver: SYBARITE AUDIO
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
goat76
 
Inlägg: 6642
Blev medlem: 2012-08-25

Re: Inte konstigt att folk tror vinyl är bra

Inläggav goat76 » 2019-04-24 22:14

Morello skrev:Ett helt förväntat resultat. Detta experiment gör masvis per automatik genom att allpass-filtrera spåret. Om du tittar på allpassgrafen i originalfilen syns detta med all önskvärd tydlighet.


Ett helt förväntat resultat hur då?
Vad är det du specifikt syftar på när du säger att det syns med all önskvärd tydlighet i allpassgrafen, kan du förklara på ett enkelt sätt vad den grafen egentligen visar och vad som där visar på en oförvanskad fil?

-------

Hur lyder din analys av den här då du inte får en beskrivning i filnamnet?

NO NAME 2.gif
NO NAME 2.gif (31.54 KiB) Visad 3529 gånger

Användarvisningsbild
Morello
 
Inlägg: 34928
Blev medlem: 2003-05-19
Ort: Stockholm/Täby

Re: Inte konstigt att folk tror vinyl är bra

Inläggav Morello » 2019-04-24 22:19

Det som händer när man applicerar ett HP-,LP- eller allpassfilter (eller något annat som fasvrider i audioregistret) är att fasen stökas om, vilket gör att tex fyrkantvåg (ser Rogers bilder) får en annan spetsfaktor.

Samt återigen, Masvis är inget vattentätt redskap för att avslöja misshandlade fonogram, men det avslöjar praktiskt taget allt och missar något enstaka. Det tycker jag ändå är ett kraftfullt verktyg som Svante skall ha en stor eloge för att utvecklat.
Driver: SYBARITE AUDIO
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
goat76
 
Inlägg: 6642
Blev medlem: 2012-08-25

Re: Inte konstigt att folk tror vinyl är bra

Inläggav goat76 » 2019-04-24 22:31

Morello skrev:Det som händer när man applicerar ett HP-,LP- eller allpassfilter (eller något annat som fasvrider i audioregistret) är att fasen stökas om, vilket gör att tex fyrkantvåg (ser Rogers bilder) får en annan spetsfaktor.

Samt återigen, Masvis är inget vattentätt redskap för att avslöja misshandlade fonogram, men det avslöjar praktiskt taget allt och missar något enstaka. Det tycker jag ändå är ett kraftfullt verktyg som Svante skall ha en stor eloge för att utvecklat.


Jag kritiserar inte MasVis, det är suveränt.
Det jag kritiserar är det överdrivna tittandet på crest-värdet som värdemätare så som Pekka gör.

Vad var det du såg i original-spåret av Exodus?
Märk väl, högpassfiltret i det spåret har inte jag lagt dit om du trodde det, det ligger redan där från studion.

Hade du någon förklaring för hur man önskar att Allpassed Crest Factor bör se ut?

Och vad är din analys på NO NAME-låten i mitt förra inlägg?

Användarvisningsbild
Morello
 
Inlägg: 34928
Blev medlem: 2003-05-19
Ort: Stockholm/Täby

Re: Inte konstigt att folk tror vinyl är bra

Inläggav Morello » 2019-04-24 22:35

Spetsfaktorn efter allpassfiltret är väldigt mycket högre vilket typiskt sett indikerar att spåret är hårdkomprimerat.

Vidare är inte histogrammet monotont fallande till höger samt vänster om nollan, utan har massor med samples omkring +/-1, vilket också indikerar att materialet är "klippt".
Driver: SYBARITE AUDIO
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
goat76
 
Inlägg: 6642
Blev medlem: 2012-08-25

Re: Inte konstigt att folk tror vinyl är bra

Inläggav goat76 » 2019-04-24 23:03

Morello skrev:Spetsfaktorn efter allpassfiltret är väldigt mycket högre vilket typiskt sett indikerar att spåret är hårdkomprimerat.

Vidare är inte histogrammet monotont fallande till höger samt vänster om nollan, utan har massor med samples omkring +/-1, vilket också indikerar att materialet är "klippt".


Vilken av MasVis-analyserna kommenterar du nu, Exodus eller NO NAME-spåret?

PekkaJohansson
Popkulturist
 
Inlägg: 11473
Blev medlem: 2004-02-09

Re: Inte konstigt att folk tror vinyl är bra

Inläggav PekkaJohansson » 2019-04-24 23:40

goat76 skrev:Det jag kritiserar är det överdrivna tittandet på crest-värdet som värdemätare så som Pekka gör.


Que? Jag har ju förklarat ett otal gånger att toppfaktorn ska studeras tillsammans med övriga bilder. Det är de facto du som har hakat upp dig på toppfaktorn. Är det möjligen för att den sätter ljuset på de skräpproduktioner som du verkar föredra? Läs gärna mina inlägg igen!

Med vänlig hälsning

Pekka
Kan inte leva utan pop

Användarvisningsbild
goat76
 
Inlägg: 6642
Blev medlem: 2012-08-25

Re: Inte konstigt att folk tror vinyl är bra

Inläggav goat76 » 2019-04-25 00:07

PekkaJohansson skrev:
goat76 skrev:Det jag kritiserar är det överdrivna tittandet på crest-värdet som värdemätare så som Pekka gör.


Que? Jag har ju förklarat ett otal gånger att toppfaktorn ska studeras tillsammans med övriga bilder. Det är de facto du som har hakat upp dig på toppfaktorn. Är det möjligen för att den sätter ljuset på de skräpproduktioner som du verkar föredra? Läs gärna mina inlägg igen!

Med vänlig hälsning

Pekka


Här får du chansen. Ge en detaljerad analys av alla bilder i följande MasVis:

NO NAME 2.gif
NO NAME 2.gif (31.54 KiB) Visad 3466 gånger

Användarvisningsbild
Cortado
Redaktör
 
Inlägg: 2242
Blev medlem: 2012-01-08

Re: Inte konstigt att folk tror vinyl är bra

Inläggav Cortado » 2019-04-25 12:01

Vill bara påminna om att det är en bra idé att inte låta känslor av irritation påverka era inlägg - fokusera på sakligheten. Ta en promenad i solen om så behövs för att hitta tillbaka till lugnet.

Användarvisningsbild
goat76
 
Inlägg: 6642
Blev medlem: 2012-08-25

Re: Inte konstigt att folk tror vinyl är bra

Inläggav goat76 » 2019-04-25 12:38

Detta inlägg indikerade på att man själv inte tagit föreslagen promenad. //Cortado

Fast nu tror kanske någon som läser detta inlägg att jag skrev något elakt, är det inte bättre att min text står kvar???

Jag tog inte åt mig av inlägget ovan med uppmaningen att ta en promenad, då jag inte skrivit något som kan betraktas som argt eller irriterat och har heller inte varit det.
Senast redigerad av goat76 2019-04-25 13:48, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
Morello
 
Inlägg: 34928
Blev medlem: 2003-05-19
Ort: Stockholm/Täby

Re: Inte konstigt att folk tror vinyl är bra

Inläggav Morello » 2019-04-25 12:38

goat76 skrev:
PekkaJohansson skrev:
goat76 skrev:Det jag kritiserar är det överdrivna tittandet på crest-värdet som värdemätare så som Pekka gör.


Que? Jag har ju förklarat ett otal gånger att toppfaktorn ska studeras tillsammans med övriga bilder. Det är de facto du som har hakat upp dig på toppfaktorn. Är det möjligen för att den sätter ljuset på de skräpproduktioner som du verkar föredra? Läs gärna mina inlägg igen!

Med vänlig hälsning

Pekka


Här får du chansen. Ge en detaljerad analys av alla bilder i följande MasVis:

NO NAME 2.gif


Du har en illa dold agenda, som gör det tämligen meningslöst att diskutera detta med dig.

Men visst, det gå att manipulera filer och kanske hitta några enstaka exempel där Masvis inte ger en bra indikation på kvaliteten, men i de allra flesta fall fungerar masvis-analys väl.
Driver: SYBARITE AUDIO
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
goat76
 
Inlägg: 6642
Blev medlem: 2012-08-25

Re: Inte konstigt att folk tror vinyl är bra

Inläggav goat76 » 2019-04-25 13:31

Morello, jag försöker inte dölja något.

Jag försöker med tydlighet visa att det i många fall finns många orsaker till ett lägre crest-värde och att den siffran inte är en tillförlitlig värdemätare.

Olika orsaker till lägre crest kan vara:
- Mer bas i musikstycket.
- Inte lika brant högpassfilter eller kanske inget alls.
- Tätare musik med färre tomrum eller lågmälda partier.
- Fler distade instrument som då av sin natur är mer komprimerade utan att det lagts på kompression.
- Sättet musiken spelas på.

Alla ovanstående punkter förutom högpassfiltret är saker som aldrig någonsin borde ingå som värdemätare på kvalitén av musiken eller inspelningen, ändå görs det det av många här på Faktiskt då det alltid pratas om Crest-faktorn.

MasVis ÄR ett bra program men det stirras alldeles för mycket på crest-värdet, det vet vi alla bara genom att läsa runt på forumet.
En ensamt inspelad cello med sitt hyfsat stora frekvensomfång kommer även om den är kasst inspelad visa ett högre crest-värde än en hårt distad elgitarr även om den inspelningen är av högsta tänkbara inspelningskvalitét.

Högsta tänkbara crest-värde får man om musiiken är basfattig, ändå har ett högpassfilter, är gles där instrumenten ”turas om” att spela, musiken är glest instrumenterad med långa eller många tysta partier.
Förutsatt att denna musik inte limiterats eller komprimerats så kan den vara hur dåligt som helst inspelad men ändå ha ett skyhögt crest-värde, alla andra parameterar i MasVis-analysen kan ändå se helt perfekta ut.

Det är orsakerna till att jag tycker att det läggs ett alldeles för stort fokus på crest-värdet, det finns ingen dold agenda alls från min sida. :)

Mvh, Mathias

Tell
 
Inlägg: 2111
Blev medlem: 2015-10-27

Re: Inte konstigt att folk tror vinyl är bra

Inläggav Tell » 2019-04-25 15:18

Ja precis, hela den där dynamic range database är ju nåt som alldeles för många pekar på när det handlar om ljudkvalle. Sen blir det ju som sagt extra fel när ALLA vinylreleaser på sidan inte går att använda att jämföra med.
O ja Morello, du och andra kanske vet exakt hur man ska tolka graferna :) Men nu handlar det ändå mer generellt sett också, att typ KEF_fan_no1 på americanaudiophileforum.com refererar till Dynamic Range DB när han påstår att vinyl X låter bättre än cd Y.

Btw, är det nån som har koll på nån VST eller program som kan utföra lite fasrotation? Jag menar, det ska ju också vara en av anledningarna till att vinyl mäter annorlunda trots att inget annat är gjort med det, så jag är nyfiken på hur sånt påverkar MasVis och liknande mätprogram.

Användarvisningsbild
Morello
 
Inlägg: 34928
Blev medlem: 2003-05-19
Ort: Stockholm/Täby

Re: Inte konstigt att folk tror vinyl är bra

Inläggav Morello » 2019-04-25 15:43

Goat76, spetsfaktorn växer om HP-filtret appliceras efter mastering/kompression - ett scenario helt i dissonans med verkligheten.
Driver: SYBARITE AUDIO
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
goat76
 
Inlägg: 6642
Blev medlem: 2012-08-25

Re: Inte konstigt att folk tror vinyl är bra

Inläggav goat76 » 2019-04-25 15:51

Morello skrev:Goat76, spetsfaktorn växer om HP-filtret appliceras efter mastering/kompression - ett scenario helt i dissonans med verkligheten.


Nej, det är precis det som görs i anpassningen till vinyl från CD-master, vilket vi har sett i den här tråden.

Användarvisningsbild
matssvensson
 
Inlägg: 1375
Blev medlem: 2010-11-30
Ort: Stockholm

Re: Inte konstigt att folk tror vinyl är bra

Inläggav matssvensson » 2019-04-25 16:00

Morello skrev:Goat76, spetsfaktorn växer om HP-filtret appliceras efter mastering/kompression - ett scenario helt i dissonans med verkligheten.

Skulle det innebära att spetsfaktorn INTE växer om samma HP-filter istället appliceras innan mastring/kompression - allt annat lika? Varför blir det i så fall skillnad om ett HP-filter appliceras innan, under eller efter mastring/kompression? Det skulle jag gärna vilja förstå bättre.

mvh, mats
Skivaffär, IC kretsar, mobiltelefoner, hifi-skribent, näringslivsanalyser i CV:t. Har snöat in på dipolära högtalare, Stig Carlsson och psykoakustik

RogerJoensson
 
Inlägg: 5287
Blev medlem: 2006-10-22

Re: Inte konstigt att folk tror vinyl är bra

Inläggav RogerJoensson » 2019-04-25 18:13

Det är främst tillplattning från klippning som kommer att typ vinklas och sticka upp efter ett HP-filters fasvridning (vanliga mastringsobearbetade ljud har inte vanligen mycket av den kapade kurformen och framförallt brukar man inte få den formen på det ihopmixade materialet). Masvis visar på på just denna typ av peak-kapning, vanlig på digitala format, men om någon slarvigt mastrar om till Vinyl och kör genom HP-filter, så detekteras stympningen inte lika väl.

Jag kör en repris på denna (spetsarna sticker alltså upp över fyrkantsvågen):
Bild
-På självvald "semester".

Användarvisningsbild
Belker
 
Inlägg: 5353
Blev medlem: 2003-07-16
Ort: Hill St. Pct

Re: Inte konstigt att folk tror vinyl är bra

Inläggav Belker » 2019-04-25 18:31

Kan man reversera den processen och på så sätt få fram en klippt våg igen? Tillämpning skulle vara att avslöja en rippad vinyl för att vara en HP-filtrerad digitalmaster.

Användarvisningsbild
Belker
 
Inlägg: 5353
Blev medlem: 2003-07-16
Ort: Hill St. Pct

Re: Inte konstigt att folk tror vinyl är bra

Inläggav Belker » 2019-04-25 20:38

För övrigt verkar Roon inte vara lika lättlurat som Masvis när det gäller att redovisa dynamikomfång. Här nedan de båda filerna som tråden började med saxade ur Roon (vinyl överst):
734AA249-B095-4D56-BD7E-3E6A3638BD74.jpeg
734AA249-B095-4D56-BD7E-3E6A3638BD74.jpeg (260.17 KiB) Visad 3928 gånger

ADB2637B-A351-4876-A187-55E3FB6B880C.jpeg
ADB2637B-A351-4876-A187-55E3FB6B880C.jpeg (257.53 KiB) Visad 3928 gånger


Samma med Lorde. Vinyl resp. digital:
01A22B01-1D2A-4810-BF01-0AFE90BE32E2.jpeg
01A22B01-1D2A-4810-BF01-0AFE90BE32E2.jpeg (128.33 KiB) Visad 3928 gånger

638D1469-F6E8-4FA7-B359-55CAFDFD7B8E.jpeg
638D1469-F6E8-4FA7-B359-55CAFDFD7B8E.jpeg (246.64 KiB) Visad 3928 gånger


As with Volume Leveling Roon's dynamic range calculation is done based on R128 standards. In technical terms, Roon's "Dynamic Range" is the same as R128's "Loudness Range".

That there are older methods of computing Dynamic range out there--most commonly by measuring the "Crest Factor".

Crest Factor measurements reflect the difference between the average volume and the peak volume--so they are easily swayed by periods of silence or near-silence (which distorts the average), and by short-duration peaks--which may not represent the volume of the loudest parts of the track accurately.

The R128 method is more resillient. It begins by computing the statistical distribution of loudness values present at different points in the track, ignoring periods of silence. The computed dynamic range represents the difference between the 10th percentile and the 95th percentile of that distribution. In other words, the "top" of the range is the volume level that 95% of the track sits below, and the "bottom" is the volume level that 10% of the track sits above.

Though both methods portray roughly the same information, Crest Factor values aren't directly comparable to values produced using the R128 method.

Användarvisningsbild
goat76
 
Inlägg: 6642
Blev medlem: 2012-08-25

Re: Inte konstigt att folk tror vinyl är bra

Inläggav goat76 » 2019-04-25 21:59

Belker skrev:Crest Factor measurements reflect the difference between the average volume and the peak volume--so they are easily swayed by periods of silence or near-silence (which distorts the average), and by short-duration peaks--which may not represent the volume of the loudest parts of the track accurately.
[/i]


Det där var en bra kortfattad beskrivning varför Crest-värdet kan vara lite lurigt.

Ett musikstycke som har väldigt lugna delar drar ner medelvärdet och om det inte skett så mycket editering av spåret så är det också mycket troligt att det innehåller starka pikar som faktiskt inte hör till musiken.
Dessa "inspelningsfel" som exempelvis kan bestå utav små men starka knäppningar kan ibland sträcka sig flera decibell över själva musikens pikar, och trots att denna starkaste peak varar i en millisekund så har den alltså satt taket för inspelningen och har blivit den parametern crest-faktorn går på.

Peaken behöver så klart inte vara ett inspelningsfel, den kan ju som exempel vara ett ensamt trumslag eller liknande som stuckit iväg, men att en sådan kort liten detalj kan ta crest-värdet flera dB högre är liksom inget vi borde värdera våra skivor efter. :)

Jag vill också påpeka att det numera sker betydligt mer editering av inspelade spår än det gjordes förr, så även om det är ett fint icke limiterat spår så kommer det ofta ha ett lägre crest-värde bara på grund av det.
Senast redigerad av goat76 2019-04-25 22:36, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
Morello
 
Inlägg: 34928
Blev medlem: 2003-05-19
Ort: Stockholm/Täby

Re: Inte konstigt att folk tror vinyl är bra

Inläggav Morello » 2019-04-25 22:18

Ni har väl inte missat att Masvis redovisar spetsfaktor integrerat över delar av spåret? (short term.....)

Ur detta kan man enkelt se om tex ett längre, lugnt parti trissar upp spetsfaktorn integrerat över hela spåret.
Driver: SYBARITE AUDIO
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
goat76
 
Inlägg: 6642
Blev medlem: 2012-08-25

Re: Inte konstigt att folk tror vinyl är bra

Inläggav goat76 » 2019-04-25 22:48

Morello skrev:Ni har väl inte missat att Masvis redovisar spetsfaktor integrerat över delar av spåret? (short term.....)

Ur detta kan man enkelt se om tex ett längre, lugnt parti trissar upp spetsfaktorn integrerat över hela spåret.


Det är nog den minst använda grafen i MasVis skulle jag tro, den är aningen svår att jämnföra med andra.
Jag ser framför mig ett samtal mellan två audiofiler där den ena beskriver resultatet av "Short Term crest factor" över telefon... :D

Användarvisningsbild
matssvensson
 
Inlägg: 1375
Blev medlem: 2010-11-30
Ort: Stockholm

Re: Inte konstigt att folk tror vinyl är bra

Inläggav matssvensson » 2019-04-25 23:38

RogerJoensson skrev:Det är främst tillplattning från klippning som kommer att typ vinklas och sticka upp efter ett HP-filters fasvridning (vanliga mastringsobearbetade ljud har inte vanligen mycket av den kapade kurformen och framförallt brukar man inte få den formen på det ihopmixade materialet). Masvis visar på på just denna typ av peak-kapning, vanlig på digitala format, men om någon slarvigt mastrar om till Vinyl och kör genom HP-filter, så detekteras stympningen inte lika väl.

Jag kör en repris på denna (spetsarna sticker alltså upp över fyrkantsvågen):
[ Bild ]

Ja men det där visste jag ju egentligen, och det hade du, Morello och andra redan berört tidigare i tråden. :oops:

Tack för repetitionen.
Skivaffär, IC kretsar, mobiltelefoner, hifi-skribent, näringslivsanalyser i CV:t. Har snöat in på dipolära högtalare, Stig Carlsson och psykoakustik

Användarvisningsbild
Kronkan
 
Inlägg: 13681
Blev medlem: 2010-11-05

Re: Inte konstigt att folk tror vinyl är bra

Inläggav Kronkan » 2019-04-26 09:29

Jag läser i tråden. Minst dissonans uppstår gentemot bl a Morello och Pekka. Sedan att det är ett ytterst komplicerat problem ju uppenbart.

Ett litet enkel synpunkt är att det i tråden länkas till artiklar men utan att jag kan hitta egen skriven text. Jag är av uppfattningen att man bör sammanfatta själv och sedan göra en länk. Annars blir det lite oförståeligt för läsaren.

Användarvisningsbild
Belker
 
Inlägg: 5353
Blev medlem: 2003-07-16
Ort: Hill St. Pct

Re: Inte konstigt att folk tror vinyl är bra

Inläggav Belker » 2019-04-26 20:25

Kronkan skrev:Jag läser i tråden. Minst dissonans uppstår gentemot bl a Morello och Pekka. Sedan att det är ett ytterst komplicerat problem ju uppenbart.

Ett litet enkel synpunkt är att det i tråden länkas till artiklar men utan att jag kan hitta egen skriven text. Jag är av uppfattningen att man bör sammanfatta själv och sedan göra en länk. Annars blir det lite oförståeligt för läsaren.

Sorry, jag har vad jag minns citerat två texter utan att ange källa, men jag trodde det framgick av kontexten var de kom ifrån: MasVis ”manual” på lts hemsida resp. Roons ”knowledge base” på Roons hemsida.

Användarvisningsbild
Belker
 
Inlägg: 5353
Blev medlem: 2003-07-16
Ort: Hill St. Pct

Re: Inte konstigt att folk tror vinyl är bra

Inläggav Belker » 2019-04-26 20:26

Tjatar:
Belker skrev:Kan man reversera den processen och på så sätt få fram en klippt våg igen? Tillämpning skulle vara att avslöja en rippad vinyl för att vara en HP-filtrerad digitalmaster.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör
 
Inlägg: 57252
Blev medlem: 2003-10-28
Ort: Grå Hamnarna

Re: Inte konstigt att folk tror vinyl är bra

Inläggav Nattlorden » 2019-04-26 20:55

Belker skrev:Tjatar:
Belker skrev:Kan man reversera den processen och på så sätt få fram en klippt våg igen? Tillämpning skulle vara att avslöja en rippad vinyl för att vara en HP-filtrerad digitalmaster.


Nej, det skulle betyda att processen var oförstörande.... nu är den ett filter och att veta vad som filtrerats bort kontra vad som inte ändrats är en omöjlighet att veta. Därför som det i stå extrema ordalag gnälls över Pioneers försök att återställa vågformer till ett utseende som om de inte "klippts" genom att samplas till CD (Legato Link).

Reversera, nej... Syntetisera.... möjligtvis, men forumets emfas verkar ligga på "inte".
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
Belker
 
Inlägg: 5353
Blev medlem: 2003-07-16
Ort: Hill St. Pct

Re: Inte konstigt att folk tror vinyl är bra

Inläggav Belker » 2019-04-26 21:32

Så fasvridningen som får fyrkanten att svinga går alltså inte att vrida tillbaka? Betyder inte det att den tillspetsade och ”lagade” klippningen borde höras som ett mer dynamiskt ljud? Jag fick svaret tidigare i tråden att så inte var fallet. Konstigt i så fall att två helt olika vågformer inte låter olika. Kan det ändå inte vara detta som gör att vissa föredrar vinyl, trots att de kommer från samma (klippta) master? Att det hörs och låter behagligt att ett allpassfilter spetsat till de klippta topparna, alltså.

Användarvisningsbild
Johan_Lindroos
Mr Cliffhanger
 
Inlägg: 9639
Blev medlem: 2003-09-17
Ort: Stockholm

Re: Inte konstigt att folk tror vinyl är bra

Inläggav Johan_Lindroos » 2019-04-26 21:47

Vår mänskliga hörsel har svårt att ge hörbarhet av olika fasvridninar. Det måste till särskilda testsignaler för att det ska lyckas höras under kontrollerade omständigheter. Vår hörsel hör inte vågform, d v s det är ofta(st) olämpligt att försöka dra slutatser om hur något låter jämfört med hur vågformen ser ut. Jämför även snålkodat ljud som inte är vågformsåterskapande, men där man har mycket svårt att höra någon skillnad om bithastigheten är tillräckligt hög.
//Johan Lindroos

Användarvisningsbild
Belker
 
Inlägg: 5353
Blev medlem: 2003-07-16
Ort: Hill St. Pct

Re: Inte konstigt att folk tror vinyl är bra

Inläggav Belker » 2019-04-26 22:10

Tack Johan, det låter rimligt. Men det öppnar väl dock för en teoretisk möjlighet att en fasvriden, klippt vågform, läs vinyl, kan låta bättre än det klippta, digitala originalet? Svårt att höra men inte omöjligt för ett inrökt guldöra?

Användarvisningsbild
Johan_Lindroos
Mr Cliffhanger
 
Inlägg: 9639
Blev medlem: 2003-09-17
Ort: Stockholm

Re: Inte konstigt att folk tror vinyl är bra

Inläggav Johan_Lindroos » 2019-04-26 22:16

Så fort en signal hamnar på en LP handlar det om betydligt större förvrängningar av allehanda slag än enbart t ex ett allpassfilter, så nej, jag ser det som väldigt tveksamt/osannolikt att det skulle låta bättre. Man kan nog säga att det per definition blir sämre. Jag tycker mig skönja ett slags önsketänkande. Eller?
//Johan Lindroos

Användarvisningsbild
Belker
 
Inlägg: 5353
Blev medlem: 2003-07-16
Ort: Hill St. Pct

Re: Inte konstigt att folk tror vinyl är bra

Inläggav Belker » 2019-04-26 22:54

Inget önsketänkande från mitt håll. Bara glad att slippa krångla med vinyl. Putsade upp svarven för att jag sett att vinylutgåvor i allmänhet verkar vara bättre mastrade, men den här tråden har ju visat att det är tveksamt att så är fallet. Jag närde en konspirationsteori om att skivbolagen släppte bra mastrar på undermåligt, men kopieringskyddat medium (vinyl), som de kunde ta rejält betalt för, men det verkar inte stämma. Bra för att de inte släpper bra utgåvor endast på dyr och dålig vinyl. Dåligt för att de bara släpper dåliga utgåvor...

Användarvisningsbild
Johan_Lindroos
Mr Cliffhanger
 
Inlägg: 9639
Blev medlem: 2003-09-17
Ort: Stockholm

Re: Inte konstigt att folk tror vinyl är bra

Inläggav Johan_Lindroos » 2019-04-26 23:03

Fast det kan ju vara en bättre, annan, master. Det är typ det som är det svåra att utröna från fall till fall.
Personligen gillar jag LP, nog mest för att tjusningen är just att det är så svårt att få det bra. Lite kul mek helt enkelt. De skivor jag spelar är mestadels mina jag redan har. Vissa utgåvor har nog inte funnits på cd heller så det var därför jag köpt dem, t ex 12" maxisinglar.
//Johan Lindroos

RogerJoensson
 
Inlägg: 5287
Blev medlem: 2006-10-22

Re: Inte konstigt att folk tror vinyl är bra

Inläggav RogerJoensson » 2019-04-26 23:23

Belker skrev:Så fasvridningen som får fyrkanten att svinga går alltså inte att vrida tillbaka?

Det är ju inte så att basen är helt bortfiltrerad i normala fall, den är ju bara dämpad och kan därför återfås med rätt åtgärd (tillsammans med ev brus och dist från vinylen etc). Om du gör ett filter som är tvärtom så får du även tillbaka fasen. Men. Det går bara delvis eftersom det som sagt även tillkommer basbrus från vinylen etc och det är dessutom svårt att veta exakt vad filtret som användes gjorde med signalen. Jag gissar att man åtminstone delvis kan rekonstruera kurvformen genom att använda vanlig parametrisk eq och samtidigt titta på vågformen som man får ur processen. Om man har möjlighet att göra spektrumanalys och jämföra Cd-utgåvan med vinylen så ger det en fingervisning om var man ska börja.
-På självvald "semester".

Användarvisningsbild
goat76
 
Inlägg: 6642
Blev medlem: 2012-08-25

Re: Inte konstigt att folk tror vinyl är bra

Inläggav goat76 » 2019-04-26 23:42

Johan_Lindroos skrev:Fast det kan ju vara en bättre, annan, master. Det är typ det som är det svåra att utröna från fall till fall.


Det enklaste sättet kan väl vara att göra sig insatt i vilka mastering-studios som jobbar med helt separata mastringar för de olika formaten.

Användarvisningsbild
music4ever
 
Inlägg: 3312
Blev medlem: 2012-04-18

Re: Inte konstigt att folk tror vinyl är bra

Inläggav music4ever » 2019-04-28 23:01

Man får undersöka innan så kan man få info eller iaf ett hum om vinylutgåvan är en bättre master. T ex Rammstein vinylutgåvorna som kom för några år sedan står det klart och tydligt att det är nya remasteringar från originalkällan, och det är tveklöst bättre ljud på flera av dem (har inte jämfört alla, därför kan jag inte säga att alla är bättre).

Mycket av nya skivor så är ljudet redan så kasst att det spelar föga roll om man köper de på LP eller CD. Fördelen med LP är snyggare omslag/booklet/etc. Oftast så är det med koder så man kan ladda ner skivan digitalt, dvs man får både den LPn och digitala versionen.

Användarvisningsbild
Belker
 
Inlägg: 5353
Blev medlem: 2003-07-16
Ort: Hill St. Pct

Re: Inte konstigt att folk tror vinyl är bra

Inläggav Belker » 2019-04-29 06:57

music4ever skrev:Man får undersöka innan så kan man få info eller iaf ett hum om vinylutgåvan är en bättre master. T ex Rammstein vinylutgåvorna som kom för några år sedan står det klart och tydligt att det är nya remasteringar från originalkällan, och det är tveklöst bättre ljud på flera av dem (har inte jämfört alla, därför kan jag inte säga att alla är bättre).

Mycket av nya skivor så är ljudet redan så kasst att det spelar föga roll om man köper de på LP eller CD. Fördelen med LP är snyggare omslag/booklet/etc. Oftast så är det med koder så man kan ladda ner skivan digitalt, dvs man får både den LPn och digitala versionen.

Men får man verkligen den digitala versionen av den bra LP-mastringen? I så fall köper jag gärna LP igen. Min erfarenhet är att man får en mp3-fil av CD- utgåvan, som redan ligger lossless på Tidal. Inte konstigt att folk tror vinyl låter bättre när man jämför då. Nej, bolagen släpper inte high res digitala filer av fina vinylmastringar, då har de ju tappat kopieringsskyddet och missar intäkter från medelålders audiophools.

Användarvisningsbild
Thomas_A
Mätdoktorn
 
Inlägg: 7328
Blev medlem: 2003-06-14
Ort: Uppsala

Re: Inte konstigt att folk tror vinyl är bra

Inläggav Thomas_A » 2019-04-29 11:40

Alltså är det inte samma problem med dåliga produktioner på både CD och LP? Jag har mestadels äldre LP som kan låta bra eller dåligt. Precis som motsvarande CD som jag har dubletter av.

Eftersom jag numera har en digital vinylrigg med realtids knäpp- och knasterborttagning så har ljudkvaliteten ökat rejält ffa när jag spelar gles musik och klassiskt. Jag ser inga behov att ersätta dessa LP med motsvarande CD med den kvalitet som jag nu upplever.
Marantz NR1506, Rotel RB971 Mk2, Cambridge Azur 640C, Panasonic Blue-Ray, Apple-TV, Panasonic P65VT60, NG8, NG8B/LFE, NG8 surround, Linn Axis/Moerch UP4/Shure V15Vx/SAS JICO, Muffsy RIAA.

Användarvisningsbild
RogerGustavsson
 
Inlägg: 22710
Blev medlem: 2004-05-02
Ort: Huskvarna

Re: Inte konstigt att folk tror vinyl är bra

Inläggav RogerGustavsson » 2019-04-29 11:57

Thomas_A skrev:Eftersom jag numera har en digital vinylrigg med realtids knäpp- och knasterborttagning så har ljudkvaliteten ökat rejält ffa när jag spelar gles musik och klassiskt.


Vad är det för digital knäpp- och knasterborttagning du kör?

Användarvisningsbild
Thomas_A
Mätdoktorn
 
Inlägg: 7328
Blev medlem: 2003-06-14
Ort: Uppsala

Re: Inte konstigt att folk tror vinyl är bra

Inläggav Thomas_A » 2019-04-29 13:38

RogerGustavsson skrev:
Thomas_A skrev:Eftersom jag numera har en digital vinylrigg med realtids knäpp- och knasterborttagning så har ljudkvaliteten ökat rejält ffa när jag spelar gles musik och klassiskt.


Vad är det för digital knäpp- och knasterborttagning du kör?


Det är ClickrepairRT som ligger på en Mac mini. Kör med en USB DAC i 16/44,1.
Marantz NR1506, Rotel RB971 Mk2, Cambridge Azur 640C, Panasonic Blue-Ray, Apple-TV, Panasonic P65VT60, NG8, NG8B/LFE, NG8 surround, Linn Axis/Moerch UP4/Shure V15Vx/SAS JICO, Muffsy RIAA.

Användarvisningsbild
Morello
 
Inlägg: 34928
Blev medlem: 2003-05-19
Ort: Stockholm/Täby

Re: Inte konstigt att folk tror vinyl är bra

Inläggav Morello » 2019-04-29 13:46

Du svär i kyrkan, Thomas ;)
Driver: SYBARITE AUDIO
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
Thomas_A
Mätdoktorn
 
Inlägg: 7328
Blev medlem: 2003-06-14
Ort: Uppsala

Re: Inte konstigt att folk tror vinyl är bra

Inläggav Thomas_A » 2019-04-29 14:25

Morello skrev:Du svär i kyrkan, Thomas ;)


Japp! Bikten är nära. :D
Marantz NR1506, Rotel RB971 Mk2, Cambridge Azur 640C, Panasonic Blue-Ray, Apple-TV, Panasonic P65VT60, NG8, NG8B/LFE, NG8 surround, Linn Axis/Moerch UP4/Shure V15Vx/SAS JICO, Muffsy RIAA.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör
 
Inlägg: 57252
Blev medlem: 2003-10-28
Ort: Grå Hamnarna

Re: Inte konstigt att folk tror vinyl är bra

Inläggav Nattlorden » 2019-04-29 14:28

Morello skrev:Du svär i kyrkan, Thomas ;)


bara att bygga en en mac mini i RIAA:n då ;-)
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
Belker
 
Inlägg: 5353
Blev medlem: 2003-07-16
Ort: Hill St. Pct

Re: Inte konstigt att folk tror vinyl är bra

Inläggav Belker » 2019-04-29 15:19

Thomas_A skrev:
RogerGustavsson skrev:
Thomas_A skrev:Eftersom jag numera har en digital vinylrigg med realtids knäpp- och knasterborttagning så har ljudkvaliteten ökat rejält ffa när jag spelar gles musik och klassiskt.


Vad är det för digital knäpp- och knasterborttagning du kör?


Det är ClickrepairRT som ligger på en Mac mini. Kör med en USB DAC i 16/44,1.

Hur AD-omvandlar du? Direkt i macen?

Användarvisningsbild
CODY
 
Inlägg: 10003
Blev medlem: 2008-06-23
Ort: étoile

Re: Inte konstigt att folk tror vinyl är bra

Inläggav CODY » 2019-04-29 15:41

Man bör unna sig det bästa. När det gäller återutgivningar är kan CD vara att föredra eftersom de ofta innehåller mer outgivet material. Ljudkvalitén bjuder oftast att man köper LPn, framförallt nya skivor. Tycker man allt är skit kan man nöja sig med Spotify eller liknande. Det knäpper ju t ex inte.
Oh, by jingo!

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör
 
Inlägg: 57252
Blev medlem: 2003-10-28
Ort: Grå Hamnarna

Re: Inte konstigt att folk tror vinyl är bra

Inläggav Nattlorden » 2019-04-29 15:46

CODY skrev:Man bör unna sig det bästa. När det gäller återutgivningar är kan CD vara att föredra eftersom de ofta innehåller mer outgivet material. Ljudkvalitén bjuder oftast att man köper LPn, framförallt nya skivor. Tycker man allt är skit kan man nöja sig med Spotify eller liknande. Det knäpper ju t ex inte.


det knäpper inte och man behöver inte vara hyperexpert på inmätningar; även på sweetspot fick vi höra musik i en kanal innan för att de inte satt på pickup rätt... cd som använder alla bits vinner hela dagen...
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
CODY
 
Inlägg: 10003
Blev medlem: 2008-06-23
Ort: étoile

Re: Inte konstigt att folk tror vinyl är bra

Inläggav CODY » 2019-04-29 17:32

Sorry, menade verkligheten :)
Oh, by jingo!

Användarvisningsbild
Thomas_A
Mätdoktorn
 
Inlägg: 7328
Blev medlem: 2003-06-14
Ort: Uppsala

Re: Inte konstigt att folk tror vinyl är bra

Inläggav Thomas_A » 2019-04-29 19:22

Belker skrev:
Thomas_A skrev:
RogerGustavsson skrev:
Vad är det för digital knäpp- och knasterborttagning du kör?


Det är ClickrepairRT som ligger på en Mac mini. Kör med en USB DAC i 16/44,1.

Hur AD-omvandlar du? Direkt i macen?


Just nu tar jag vad jag haver och det är en M-Audio Transit som ägerar DA omvandlare.

Ett klipp hur det kan låta:

https://www.dropbox.com/s/di46dy4gkc2f6f3/eva1.wav?dl=0
Marantz NR1506, Rotel RB971 Mk2, Cambridge Azur 640C, Panasonic Blue-Ray, Apple-TV, Panasonic P65VT60, NG8, NG8B/LFE, NG8 surround, Linn Axis/Moerch UP4/Shure V15Vx/SAS JICO, Muffsy RIAA.

Användarvisningsbild
Thomas_A
Mätdoktorn
 
Inlägg: 7328
Blev medlem: 2003-06-14
Ort: Uppsala

Re: Inte konstigt att folk tror vinyl är bra

Inläggav Thomas_A » 2019-04-29 19:28

Har nog använt lite för hög inställningen i tidigare klipp. Skivan är väldigt brusig från början.
Marantz NR1506, Rotel RB971 Mk2, Cambridge Azur 640C, Panasonic Blue-Ray, Apple-TV, Panasonic P65VT60, NG8, NG8B/LFE, NG8 surround, Linn Axis/Moerch UP4/Shure V15Vx/SAS JICO, Muffsy RIAA.

Användarvisningsbild
Thomas_A
Mätdoktorn
 
Inlägg: 7328
Blev medlem: 2003-06-14
Ort: Uppsala

Re: Inte konstigt att folk tror vinyl är bra

Inläggav Thomas_A » 2019-04-29 20:29

Här kommer en stycke ur Gynt med den inställning har har i realtid.

https://www.dropbox.com/s/q1y3cu64h0pffd5/gynt.wav?dl=0
Marantz NR1506, Rotel RB971 Mk2, Cambridge Azur 640C, Panasonic Blue-Ray, Apple-TV, Panasonic P65VT60, NG8, NG8B/LFE, NG8 surround, Linn Axis/Moerch UP4/Shure V15Vx/SAS JICO, Muffsy RIAA.

Användarvisningsbild
music4ever
 
Inlägg: 3312
Blev medlem: 2012-04-18

Re: Inte konstigt att folk tror vinyl är bra

Inläggav music4ever » 2019-05-01 19:48

Belker skrev:Men får man verkligen den digitala versionen av den bra LP-mastringen? I så fall köper jag gärna LP igen. Min erfarenhet är att man får en mp3-fil av CD- utgåvan, som redan ligger lossless på Tidal. Inte konstigt att folk tror vinyl låter bättre när man jämför då. Nej, bolagen släpper inte high res digitala filer av fina vinylmastringar, då har de ju tappat kopieringsskyddet och missar intäkter från medelålders audiophools.


Det är oftast den vanliga mastering på de filerna. Poängen var att (jag) inte ser någon nackdel att köpa ny musik på LP.
1. Är det bättre mastering än den digitala så är det kalas.
2. Är det inte bättre utan samma mastering, så kan man spela de digitala filerna om man vill slippa strula med LP.
3. Jag får alltid den trevligare omslaget, med kanske utvik mm.

Användarvisningsbild
music4ever
 
Inlägg: 3312
Blev medlem: 2012-04-18

Re: Inte konstigt att folk tror vinyl är bra

Inläggav music4ever » 2019-05-01 19:49

Thomas_A skrev:Det är ClickrepairRT som ligger på en Mac mini. Kör med en USB DAC i 16/44,1.


Jag väntar på att SugarCube släpper den nya versionen. Funkar den som de har sagt, så blir det ett nytt köp.

Användarvisningsbild
RogerGustavsson
 
Inlägg: 22710
Blev medlem: 2004-05-02
Ort: Huskvarna

Re: Inte konstigt att folk tror vinyl är bra

Inläggav RogerGustavsson » 2019-05-02 11:41

Thomas_A skrev:
Belker skrev:
Thomas_A skrev:
Det är ClickrepairRT som ligger på en Mac mini. Kör med en USB DAC i 16/44,1.

Hur AD-omvandlar du? Direkt i macen?


Just nu tar jag vad jag haver och det är en M-Audio Transit som ägerar DA omvandlare.

Ett klipp hur det kan låta:

https://www.dropbox.com/s/di46dy4gkc2f6f3/eva1.wav?dl=0


Det bör väl finnas en AD-omvandlare någonstans i den kedjan?

Användarvisningsbild
Thomas_A
Mätdoktorn
 
Inlägg: 7328
Blev medlem: 2003-06-14
Ort: Uppsala

Re: Inte konstigt att folk tror vinyl är bra

Inläggav Thomas_A » 2019-05-02 12:02

Ja det är också M-Audio Transit som agerar AD såväl som DA.
Marantz NR1506, Rotel RB971 Mk2, Cambridge Azur 640C, Panasonic Blue-Ray, Apple-TV, Panasonic P65VT60, NG8, NG8B/LFE, NG8 surround, Linn Axis/Moerch UP4/Shure V15Vx/SAS JICO, Muffsy RIAA.

Användarvisningsbild
RogerGustavsson
 
Inlägg: 22710
Blev medlem: 2004-05-02
Ort: Huskvarna

Re: Inte konstigt att folk tror vinyl är bra

Inläggav RogerGustavsson » 2019-05-02 12:12

Är det den gamla modellen M-Audio Transit? Finns idag en som heter Transit Pro.

Användarvisningsbild
Thomas_A
Mätdoktorn
 
Inlägg: 7328
Blev medlem: 2003-06-14
Ort: Uppsala

Re: Inte konstigt att folk tror vinyl är bra

Inläggav Thomas_A » 2019-05-02 12:16

music4ever skrev:
Thomas_A skrev:Det är ClickrepairRT som ligger på en Mac mini. Kör med en USB DAC i 16/44,1.


Jag väntar på att SugarCube släpper den nya versionen. Funkar den som de har sagt, så blir det ett nytt köp.


Ja den vore intressant att höra mer om. Just när det gäller realtidsprocess så finns ju ingen fortsatt utveckling för Clickrepair. Jag spelulerar i att det finns något avtal mellan dem där algoritmen kanske köpts upp och vidareutvecklas på Sweet Vinyl.

Hursomhelst är jag nöjd med ClickrepairRT och den går ju att stänga av om man spelar ”problematisk” musiik.
Marantz NR1506, Rotel RB971 Mk2, Cambridge Azur 640C, Panasonic Blue-Ray, Apple-TV, Panasonic P65VT60, NG8, NG8B/LFE, NG8 surround, Linn Axis/Moerch UP4/Shure V15Vx/SAS JICO, Muffsy RIAA.

Användarvisningsbild
Thomas_A
Mätdoktorn
 
Inlägg: 7328
Blev medlem: 2003-06-14
Ort: Uppsala

Re: Inte konstigt att folk tror vinyl är bra

Inläggav Thomas_A » 2019-05-02 12:17

RogerGustavsson skrev:Är det den gamla modellen M-Audio Transit? Finns idag en som heter Transit Pro.


Ja det är den gamla. Tror inte den nya stöder både AD och DA.
Marantz NR1506, Rotel RB971 Mk2, Cambridge Azur 640C, Panasonic Blue-Ray, Apple-TV, Panasonic P65VT60, NG8, NG8B/LFE, NG8 surround, Linn Axis/Moerch UP4/Shure V15Vx/SAS JICO, Muffsy RIAA.

Användarvisningsbild
Thomas_A
Mätdoktorn
 
Inlägg: 7328
Blev medlem: 2003-06-14
Ort: Uppsala

Re: Inte konstigt att folk tror vinyl är bra

Inläggav Thomas_A » 2019-05-02 12:24

Lustigt att mätningen på den låg på faktiskt.

http://user.faktiskt.io/bosco/Ljudkort/ ... 4.1kHz.htm
Marantz NR1506, Rotel RB971 Mk2, Cambridge Azur 640C, Panasonic Blue-Ray, Apple-TV, Panasonic P65VT60, NG8, NG8B/LFE, NG8 surround, Linn Axis/Moerch UP4/Shure V15Vx/SAS JICO, Muffsy RIAA.

Användarvisningsbild
Thomas_A
Mätdoktorn
 
Inlägg: 7328
Blev medlem: 2003-06-14
Ort: Uppsala

Re: Inte konstigt att folk tror vinyl är bra

Inläggav Thomas_A » 2019-05-03 08:09

By the way,

har någon sett mätningar/ljudkvalitet på Mac Mini's AD och DA omvandling? Köpte en tidigare modell med 3.5 mm kombo- in/utgång för ljud in och ut, alltså de med analog/optisk digital in och utgång. Tänkte kolla om det går att förenkla kopplingarna och hoppa över Transit som kan användas till annat. Vet ju att Apple iPhone mäter bra.
Marantz NR1506, Rotel RB971 Mk2, Cambridge Azur 640C, Panasonic Blue-Ray, Apple-TV, Panasonic P65VT60, NG8, NG8B/LFE, NG8 surround, Linn Axis/Moerch UP4/Shure V15Vx/SAS JICO, Muffsy RIAA.

Användarvisningsbild
Belker
 
Inlägg: 5353
Blev medlem: 2003-07-16
Ort: Hill St. Pct

Re: Inte konstigt att folk tror vinyl är bra

Inläggav Belker » 2019-05-03 16:34

Thomas_A skrev:By the way,

har någon sett mätningar/ljudkvalitet på Mac Mini's AD och DA omvandling? Köpte en tidigare modell med 3.5 mm kombo- in/utgång för ljud in och ut, alltså de med analog/optisk digital in och utgång. Tänkte kolla om det går att förenkla kopplingarna och hoppa över Transit som kan användas till annat. Vet ju att Apple iPhone mäter bra.

Har också letat efter precis det, så hojta till den som hittar! Går ju knappt att hitta tekniska data på ljudkortet.

Användarvisningsbild
Thomas_A
Mätdoktorn
 
Inlägg: 7328
Blev medlem: 2003-06-14
Ort: Uppsala

Re: Inte konstigt att folk tror vinyl är bra

Inläggav Thomas_A » 2019-05-03 23:29

Inte hittat något bra annat än diskussioner. Har dock prövat några album ikväll genom att använda Mac minis egna in och ut-portar analogt. Alltså både AD och DA omvandling i Maten. Brus ok, möjligen upplevde jag något sämre dynamik, men det ska vara osagt. Behöver provlyssna andra kombinationer, nästa blir AD i maten och DA i Marantz via optisk ut.
Marantz NR1506, Rotel RB971 Mk2, Cambridge Azur 640C, Panasonic Blue-Ray, Apple-TV, Panasonic P65VT60, NG8, NG8B/LFE, NG8 surround, Linn Axis/Moerch UP4/Shure V15Vx/SAS JICO, Muffsy RIAA.


Återgå till Generellt om hifi


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Kevin_Mitnick och 23 gäster