Se mitt sound - Baaas - döv - SVT pressrelease

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Johan_Lindroos
Mr Cliffhanger
 
Inlägg: 9639
Blev medlem: 2003-09-17
Ort: Stockholm

Se mitt sound - Baaas - döv - SVT pressrelease

Inläggav Johan_Lindroos » 2019-04-23 10:18

SVT pressrelease: Se mitt sound

---------------------------------
Med basen i kroppen och språket i händerna tog den döve rapparen Signmark från Finland sitt hemland med storm när han kom tvåa i den finska motsvarigheten till Melodifestivalen 2009. Nu är han redo för revansch, i Sverige. Målet är att vinna Melodifestivalen, kanske till och med Eurovision Song Contest och han ger sig ut på jakt efter svenska medmusikanter.

I Se Mitt Sound lär vi känna Marko Vuoriheimo som Signmark egentligen heter, på hans resa mot succé i Sverige. Han är inte bara en rappare som sprider sitt budskap på scener över hela världen. Han är också entreprenör, föreläsare och pappa och har en stor passion för idrott. Bland döva är han en megakändis, men nu vill han också övertyga den hörande publiken i Sverige.

- Som barn ville han alltid ha musik på i bilen och vi bytte till större och större högtalare med tyngre bas, ja oj oj det vibrerade överallt när man satt i bilen! skrattar Rauno Vuoriheimo, far till Marko.

Under hela sin uppväxt lyssnade Marko på musik och översatte de stora artisternas texter till teckenspråk. När han var 14 år sa en lärare till honom att sluta med musiken för att han aldrig skulle kunna ha en framtid inom musiken p g a sitt handikapp.

- Men jag kände att jag inte kunde sluta och en kompis pappa lärde mig hur man spelar trummor och det var skitkul! Och sen har det bara rullat på, berättar Marko, som idag har turnerat i 46 olika länder med sin musik.
(Anm: Min fetning.)

I det första avsnittet av Se mitt sound letar artisten Signmark efter svenska musikproducenter som kan hjälpa honom att göra en låt att tävla med. Det visar sig vara svårare än han först trott. Målet är tydligt, men tiden är knapp och var ska han börja?

SVT2 tisdag 23 april 2019 kl 22:15: Se mitt sound (1:6)
-----------------------------------------------

Väl mött.
//Johan Lindroos

Användarvisningsbild
Cortado
Redaktör
 
Inlägg: 2242
Blev medlem: 2012-01-08

Re: Se mitt sound - Baaas - döv - SVT pressrelease

Inläggav Cortado » 2019-04-23 10:29

Tuff snubbe denna Marko - måste ju se det där.


Återgå till Generellt om hifi


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Bing [Bot], dewpo och 24 gäster