Varför är folk så tråkiga och lyssnar på digitalt ..

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

nigthdreamerssky
 
Inlägg: 148
Blev medlem: 2018-01-15

Varför är folk så tråkiga och lyssnar på digitalt ..

Inläggav nigthdreamerssky » 2019-04-30 09:38

Jag vet att detta kommer vara provocerande, men det är meningen.. (skall tas med en nypa humor)!

Varför är ni så tråkiga ni som lyssnar på digitalt och nedvärderar vinyl.. ofta lata dessutom verkar det som då en av sakerna ni klagar på är att man måste gå bort och vända på skivan typ, ja alltså, jag menar att det kan ju inte vara så att alla är rörelsehindrade!?

Nackdelar med digitalt och fjärrkontroll etc:

Gör att man blir kall inombords rent psykiskt av att höra analytiska inspelningar, om nu ljudet är så pass att det inte låter skramligt och burkigt på grund av komprimering, då blir tillägget förmodligen att man blir ilsken av sig och på dåligt humör.. fjärrkontrollen gör dessutom att fettreserverna riskerar att öka om man inte motionerar efter att ha lyssnat på musik. Det är med andra ord lika skadligt som att äta mycket fet mat och sedan bara sitta..

Jag har hört att det är nice när flac gör att det verkligen känns i benmärgen, det låter hälsofarligt tycker jag.. jag vet ett fall där en person tyckte det skulle kännas att ljudet rörde sig i kroppen så köttet och fläsket dallrade vid konserter.. numera är han sjukskriven.. hur blir det inte med flac då; som kirurgiska knivar som går runt i kroppen och rätt som det är är man som ett kolli..

Förresten; ni känner väl till infraröd strålning och hur det orsakar problem vid mycket användning utav mobil; liknande effekter lär uppstå vid mycket bluetoothanvändning; en massa strålning som far genom luften när ni bekvämt lyssnar utan diverse kablar.. tänk när det slutar med att ni måste lägga kablar på toaletten pga illamående; det är inte att leka med..

Sedan är det själva ljudet då i sig självt; transparent, kyligt ungefär som om den ni bor med inte ens pratar med dig, bara behandlar dig som en sak..

När de använder studiomonitorer i studion vid inspelning utav musik, så är det faktiskt bara arbetsverktyg för att få det att låta korrekt, var det tänkt; inte för att det skall vara hemtrevligt.. är det så ni känner det att det måste vara som ett jobb att lyssna på musik och begrunda hur detaljerna låter rätt på ett korrekt sätt, att musikerna har gjort ett bra jobb.. får ni ens lön för det? Konstig hobby måste jag ju säga.. har ni ens funderat på att de nuvarande snubbarna som sitter vid mixerborden kanske tycker att det är kul att jäklas med er som lyssnar.. tänker på komprimeringen de fixar till..

Apropå att sitta och lyssna på studiojobb utan att få betalt för det; ni betalar dessutom ofta stora summor för att få utföra ett låtsasjobb som redan är utfört..

Jag undrar faktiskt ibland om det är en ny art som ser ut som människor, när ni håller på och diskuterar det digitala och dessutom trampar ner på det analoga; en art som vill ta över efter gamla Homo Sapiens.. är ni ens mänskliga!? Kanske är ni snarare aliens förklädda till människor..

Nu hoppas jag att i alla fall en del av er tar sig en funderare på över hur det ser ut i text när ni slänger iväg nedlåtande kommentarer av diverse slag gällande analogt bruk av lyssning till musik..

mvh älskare av vinyl!

Användarvisningsbild
Morello
 
Inlägg: 34927
Blev medlem: 2003-05-19
Ort: Stockholm/Täby

Re: Varför är folk så tråkiga och lyssnar på digitalt ..

Inläggav Morello » 2019-04-30 09:47

Jag lyssnar såväl på kompaktskiva som vinylskiva samt även en mindre mängd från hårddisk.

Jag tycker det är roligare att lyssna på kompaktskiva än vinyl av den enkla anledning att vinylen i mycket högre grad förpestar musiken med knaster, distorsion, svaj, brus, rumble osv.
Driver: SYBARITE AUDIO
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

PekkaJohansson
Popkulturist
 
Inlägg: 11473
Blev medlem: 2004-02-09

Re: Varför är folk så tråkiga och lyssnar på digitalt ..

Inläggav PekkaJohansson » 2019-04-30 09:53

Det handlar inte om att nedvärdera vinyl utan om att utvärdera de alternativ som står till buds. Som jag skrev i en annan tråd var jag med när vinylen var allenarådande och minns vilken fantastisk befrielse det var att med kompaktskivan slippa svaj, distorsion, knaster, knäppar och orenheter. Det är anmärkningsvärt så många inte tycks förmå att höra skillnaderna mellan systemen och inse kompaktskivans överlägsenhet. Det utesluter inte att jag har ett ganska rejält gäng vinylskivor. Det är antingen dubbletter av nostalgiska skäl, musik som inte gavs ut på kompaktskiva eller musik som har processats på vägen dit. Trots fin avspelningskedja blir det dock allt mer sällan jag spelar de svarta plastbitarna. Oljudet från 98 procent av vinylplattorna är helt enkelt alltför jobbigt att utstå. Apropå trådrubriken: musikåtergivning blir som allra roligast när inte tekniska begränsningar står i vägen.

Med vänlig hälsning

Pekka
Kan inte leva utan pop

Användarvisningsbild
Cortado
Redaktör
 
Inlägg: 2242
Blev medlem: 2012-01-08

Re: Varför är folk så tråkiga och lyssnar på digitalt ..

Inläggav Cortado » 2019-04-30 10:06

Skulle nog påstå att de flesta här inte lyssnar digitalt.. :wink:

Skämt åsido, håller med föregående talare. Mediet som används ska bara vara en behållare av musiken, den ska bete sig likadant varje gång och vara tidsbeständig, hållbar etc. Jag ser det nog mer så att en "musikbehållare" ska ge möjlighet till bättre ljudkvalité utan några särskilda begränsningar - varken praktiska eller hörbara.

Om ett stycke låter kallt och sterilt när det levereras med FLAC kontra vinyl så bör man intressera sig för varför det är så - skillnaden måste kunna hittas och förklaras. Det kan vara så att skillnaden är psykologisk - vilket är helt OK det också. Det duger som förklaring som vilken annan förklaring som helst, dock är det inte nödvändigtvis en universiell sanning som gäller alla lyssnare.

Jag kan se en mysighetsfaktor med att lyssna på vinyl - lite som att göra en espresso med manuell espressomaskin (gärna en såndär med manuell pump) kontra en helautomatisk Jura. Det ena måste inte vara bättre än det andra bara för att det är mysigare - det beror på andra saker, helt enkelt.

Användarvisningsbild
Morello
 
Inlägg: 34927
Blev medlem: 2003-05-19
Ort: Stockholm/Täby

Re: Varför är folk så tråkiga och lyssnar på digitalt ..

Inläggav Morello » 2019-04-30 10:23

Frågan är då om intresset i första hand är att spisa musik eller om det snarast är att handha apparater.
Driver: SYBARITE AUDIO
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Tangband
Semesterfirare
 
Inlägg: 8841
Blev medlem: 2017-11-28

Re: Varför är folk så tråkiga och lyssnar på digitalt ..

Inläggav Tangband » 2019-04-30 10:26

Jag lyssnar med en digital streamer pga två saker:

1. Goda inspelningar digitalt i flac låter bättre än vinyl.
2. Det är mycket smidigare.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör
 
Inlägg: 57251
Blev medlem: 2003-10-28
Ort: Grå Hamnarna

Re: Varför är folk så tråkiga och lyssnar på digitalt ..

Inläggav Nattlorden » 2019-04-30 10:27

Fördelen med det digitala är att om man blir sugen på att höra något man inte ännu köpt, så går det oftast.... Men kommer det någon tjänst som levererar vinyl per frisbee-delivery så kanske... 8) :mrgreen:
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
Thomas_A
Mätdoktorn
 
Inlägg: 7328
Blev medlem: 2003-06-14
Ort: Uppsala

Re: Varför är folk så tråkiga och lyssnar på digitalt ..

Inläggav Thomas_A » 2019-04-30 10:41

Jag måste vara dubbelt så tråkig då jag förutom digitalt (CD/hårddisk/spotify) lyssnar på digital vinyl. :)

Vinylen jag lyssnar på låter tonalt väldigt lik motsvarande CD-kopior och har nu vant mig med digitala knasterborttagningen. Återstår då brus/rumble som man oftast hör mer av via hörlurar men mindre av genom högtalarsystemet.
Marantz NR1506, Rotel RB971 Mk2, Cambridge Azur 640C, Panasonic Blue-Ray, Apple-TV, Panasonic P65VT60, NG8, NG8B/LFE, NG8 surround, Linn Axis/Moerch UP4/Shure V15Vx/SAS JICO, Muffsy RIAA.

MorganM
 
Inlägg: 1717
Blev medlem: 2008-11-15
Ort: Enköping

Re: Varför är folk så tråkiga och lyssnar på digitalt ..

Inläggav MorganM » 2019-04-30 13:39

Jag föredrar CD före vinyl.På grund av just det som ovanstående skrivit.
Oppo 105D,Holografic Audio pre two fullbredd,Cr 80es,Ulc 1,2,pi60,px2,2st Holographic Audio Amp twenty.

rajapruk
 
Inlägg: 2832
Blev medlem: 2013-04-23

Re: Varför är folk så tråkiga och lyssnar på digitalt ..

Inläggav rajapruk » 2019-04-30 14:55

Nightdreamerssky, vad rekommenderar du för medium för att avnjuta film? Brusig VHS?

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer
 
Inlägg: 19061
Blev medlem: 2003-10-03
Ort: Metropolis, men passet är från Moskva

Re: Varför är folk så tråkiga och lyssnar på digitalt ..

Inläggav Max_Headroom » 2019-04-30 15:34

nigthdreamerssky skrev:När de använder studiomonitorer i studion vid inspelning utav musik, så är det faktiskt bara arbetsverktyg för att få det att låta korrekt,


Korrekt är ett relativt begrepp. Man lyssnar genom sina högtalare i studion för att hör hur det låter, om det låter som man vill ha det. Påfallande ofta finns inga ambsioner att det skall låta "korrekt" i meningen som det lät vid det akustiska tillfället som man spelade in. Man man nu gjorde det. Allt mer muzak görs hlet utan att något akustisk förlopp spelas in. Och även när så görs så används en massa processing just för att det INTE skall låta som vid inspelningstillfället. Man manipulerar med tinhöjd, tempo, lägger på olika typer av dist mm.
Så det blir "korrekt" så som artisten och eller producenten tänkt sig. Trenden är att kopplingen mellan vad som spelas in och vad som faktiskt ges ut blir allt svagare.
Denna signatur är endast för privat bruk. Vänligen läs ej!

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör
 
Inlägg: 57251
Blev medlem: 2003-10-28
Ort: Grå Hamnarna

Re: Varför är folk så tråkiga och lyssnar på digitalt ..

Inläggav Nattlorden » 2019-04-30 17:05

MorganM skrev:Jag föredrar CD före vinyl.På grund av just det som ovanstående skrivit.


Jag med.... men jag skaffade mig sent en vinylsvarv pga nya CD var så misshandlare - men samma album på vinyl var ok. Så jäkla fel anledning... men påtvunget....
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
jonaz81a
 
Inlägg: 1044
Blev medlem: 2009-04-19

Re: Varför är folk så tråkiga och lyssnar på digitalt ..

Inläggav jonaz81a » 2019-04-30 21:17

För mig spelar musikens betydelse för mig och vad jag vill få ut av den stor roll när det gäller val av medium.



När det gäller musik från 60 och 70 och tidigt 80-tal föredrar jag ofta LP för att det var det medium som var aktuellt när musiken skapades. Det känns rätt helt enkelt, knaster och ev. färgning från pickup och RIAA hör till.

Musik från andra halvan och 80-talet och nyare avnjuter jag gärna från CD (i de fall man kan tala om njutning alls). Nyare elektronisk musik där jag ofta knappt vet vem artisten är brukar spelas från fil med hjälp av datorn.


Undantag finns. Ägde jag eller mina föräldrar CD:n under uppväxten så blir CD:n det naturliga valet, ägde föräldrarna LP:n så är det det naturliga valet nästan oavsett vilken musik det rör sig om.

Sen finns det en del musik som är både är så bra, unik och samtidigt tidstypisk att känslan av att vara där och då infaller sig automatiskt oavsett medium. Exempel är Fleetwood Mac och Pink Floyd, i båda fallen föredrar jag CD oavsett album (har flera tidiga CD-utgåvor).

För mig är det egentligen inte nödvändigt att skapa en illusion av av att vara på en live-spelning (vem vill lyssna på sunkig PA utan att verkligen vara där?) eller ens en illusion av att vara i studion. Ofta duger det med illusionen av att vara i den tid musiken skapades med en känsla av/för den stämning som jag föreställer mig att kombinationen av tidsandan och musiken då skapade. Undantag finns även här t.ex electronica typ Jarre som jag finner helt tidlös och illusionen tar därför en helt annan form.


Ytterligare en annan vinkel är musik med bild, antingen med låtens original video eller själva framträdandet filmat, dessa ser jag gärna på t.ex Youtube. I de fall ljudkvalitén på inspelningen inte är hemsk duger 360p eller 480p samt det komprimerade ljudformat Youtube erbjuder vid den video inställningarna (AAC 128k nu, 96k innan 2011) utmärkt eftersom bilden tar tillräckligt mycket fokus så att hjärnan inte stör sig på de fel komprimeringen eventuellt kan tänkas skapa. Ljudet vid inställningen "240P" är 64kbit MP3 och det låter vanligtvis uppenbart illa men inte alltid helt olyssningsbart.




Inget av ovanstående innebär att jag på något sätt tror att LP eller än värre snålkodad Youtube AAC rippad från en lätt repig LP-skiva uppspelad på en usel skivspelare och inspelad med en brusig Realtek-krets är särskilt bra medium för ljudåtergivning. Inte särskilt bra är för mig ofta tillräckligt bra och jag stör mig mycket mer på dagens superkomprimerade skvalmusik än vad jag stör mig på lite vinylknaster.
Presentation kommer

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick
 
Inlägg: 32023
Blev medlem: 2004-07-15
Ort: Bromma-Stockholm

Re: Varför är folk så tråkiga och lyssnar på digitalt ..

Inläggav Bill50x » 2019-05-01 01:18

PekkaJohansson skrev:Trots fin avspelningskedja blir det dock allt mer sällan jag spelar de svarta plastbitarna. Oljudet från 98 procent av vinylplattorna är helt enkelt alltför jobbigt att utstå. Apropå trådrubriken: musikåtergivning blir som allra roligast när inte tekniska begränsningar står i vägen.

Du har nog ändå inte en tillräckligt bra skivspelare :-)

Jag har nyligen spelat såväl gamla som helt nya vinyler och jag hör inga av de artefakter du (och Morello) hänvisar till. Jo, min senaste vinyl med Ane Brun uppvisar ett mindre godkänt beteende på ett spår men i övrigt låter mina vinyler alldeles utmärkt. Jag har tom fått positiva kommentarer av en närstående musiker (vilka ju iofs är opålitliga i dessa sammanhang... :-)). Knaster, ja någon enstaka gång, brus? Mjae. sällan. Svaj? Nästan aldrig om det inte är en gravt ocentrerad skiva.

Förmodligen är jag halvdöv och djupt begraven i retrodimman men jag hör faktiskt inte några större fel med vinylmediet. Visst har jag vinyler som låter kass, men jag har mängder med cd's (och digitala filer) som låter ännu sämre därför dessa har misshandlats av tondöva tekniker. En CD kan dock låta fantastiskt bra, men det kan faktiskt en vinyl också göra. Att bara tjata om hur dåligt vinylmediet är, det är ganska tröttsamt. Så dåligt är det inte.

/ B
När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet.

Användarvisningsbild
Alexi
 
Inlägg: 16537
Blev medlem: 2003-03-19
Ort: Stockholm

Re: Varför är folk så tråkiga och lyssnar på digitalt ..

Inläggav Alexi » 2019-05-01 10:11

Min tid är dyrbar och de få tillfällen då jag har tid att dedikerat sitta och lyssna på musik, den tiden vill jag inte slösa bort med att hålla på och byta skivor, leta skivor, tvätta skivor osv. Den tiden vill jag bara sitta still och njuta av musiken.
Var med och grundade Faktiskt.se, men är inte involverad i nya .io

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick
 
Inlägg: 32023
Blev medlem: 2004-07-15
Ort: Bromma-Stockholm

Re: Varför är folk så tråkiga och lyssnar på digitalt ..

Inläggav Bill50x » 2019-05-01 10:17

Alexi skrev:Min tid är dyrbar och de få tillfällen då jag har tid att dedikerat sitta och lyssna på musik, den tiden vill jag inte slösa bort med att hålla på och byta skivor, leta skivor, tvätta skivor osv. Den tiden vill jag bara sitta still och njuta av musiken.

Vänta bara tills du blir lika gammal som jag, då har du all tid i värden att njuta av hanteringen av skivor där man faktiskt kan läsa all information utan förstoringsglas ;-)

/ B
När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör
 
Inlägg: 57251
Blev medlem: 2003-10-28
Ort: Grå Hamnarna

Re: Varför är folk så tråkiga och lyssnar på digitalt ..

Inläggav Nattlorden » 2019-05-01 10:21

Bill50x skrev:
Alexi skrev:Min tid är dyrbar och de få tillfällen då jag har tid att dedikerat sitta och lyssna på musik, den tiden vill jag inte slösa bort med att hålla på och byta skivor, leta skivor, tvätta skivor osv. Den tiden vill jag bara sitta still och njuta av musiken.

Vänta bara tills du blir lika gammal som jag, då har du all tid i värden att njuta av hanteringen av skivor där man faktiskt kan läsa all information utan förstoringsglas ;-)


Är man instresserad att läsa något, så är det där en klar poäng, ja. Fast med vettig informationshantering på en surfplatta borde det gå bra också.
It's all fun and games until Darth Vader comes.

PekkaJohansson
Popkulturist
 
Inlägg: 11473
Blev medlem: 2004-02-09

Re: Varför är folk så tråkiga och lyssnar på digitalt ..

Inläggav PekkaJohansson » 2019-05-01 10:52

Bill50x skrev:Förmodligen är jag halvdöv och djupt begraven i retrodimman men jag hör faktiskt inte några större fel med vinylmediet.
/ B


Min ödmjuka gissning är att vi har olika kvalitet och olika krav på vår återgivning samt, som du är inne på, möjligen också olika hörförmåga. Det ändrar förstås inget i sak gällande vinylmediets underlägsenhet gentemot cd.

Jag är fullständigt överens med dig om att diskussionen är tjatig - men när vinylens förmenta förträfflighet dras upp i tråd efter tråd, när hifi-tidningarna ständigt skyltar med rör och vinyl på omslagen och när äldre damer på loppis hörs säga "jag har hört att vinyl är bättre än cd" finns det anledning att invända. Ingen vore gladare än jag om både diskussionen och hifi-branschen såg annorlunda ut.

Med vänlig hälsning

Pekka
Kan inte leva utan pop

Användarvisningsbild
Belker
 
Inlägg: 5353
Blev medlem: 2003-07-16
Ort: Hill St. Pct

Re: Varför är folk så tråkiga och lyssnar på digitalt ..

Inläggav Belker » 2019-05-01 12:46

Nattlorden skrev:
Bill50x skrev:
Alexi skrev:Min tid är dyrbar och de få tillfällen då jag har tid att dedikerat sitta och lyssna på musik, den tiden vill jag inte slösa bort med att hålla på och byta skivor, leta skivor, tvätta skivor osv. Den tiden vill jag bara sitta still och njuta av musiken.

Vänta bara tills du blir lika gammal som jag, då har du all tid i värden att njuta av hanteringen av skivor där man faktiskt kan läsa all information utan förstoringsglas ;-)


Är man instresserad att läsa något, så är det där en klar poäng, ja. Fast med vettig informationshantering på en surfplatta borde det gå bra också.

Det är ju papperstext man behöver förstoringsglas till! Vet inte hur många gånger min hjärna har fått panikstoppa impulsen att pinch-zooma ett papper. Som sagt, surfplatta med bra mediaspelare + internets resurser, så har ett skivomslag lite att komma med.

F-n, nu kommenterade jag i den här idottråden ändå, som enbart var ett inskränkt flame bait.

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait
 
Inlägg: 26691
Blev medlem: 2011-09-17
Ort: Metropolen Hallstahammar

Re: Varför är folk så tråkiga och lyssnar på digitalt ..

Inläggav hifikg » 2019-05-01 13:06

PekkaJohansson skrev:...äldre damer på loppis hörs säga "jag har hört att vinyl är bättre än cd" ...


Säkert att de inte talar om kvällens outfit? Kan nog ana en fördel för vinylen där...
Bilagor
vinylvscd.jpg
vinylvscd.jpg (75.2 KiB) Visad 1460 gånger
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör
 
Inlägg: 57251
Blev medlem: 2003-10-28
Ort: Grå Hamnarna

Re: Varför är folk så tråkiga och lyssnar på digitalt ..

Inläggav Nattlorden » 2019-05-01 13:09

hifikg skrev:
PekkaJohansson skrev:...äldre damer på loppis hörs säga "jag har hört att vinyl är bättre än cd" ...


Säkert att de inte talar om kvällens outfit? Kan nog ana en fördel för vinylen där...


:mrgreen: :lol: :lol:
It's all fun and games until Darth Vader comes.

PP1966
 
Inlägg: 119
Blev medlem: 2018-03-07

Re: Varför är folk så tråkiga och lyssnar på digitalt ..

Inläggav PP1966 » 2019-05-01 15:55

Gillar vinyl !!
Bilagor
image1(12).jpeg
image1(12).jpeg (73.27 KiB) Visad 1404 gånger


Återgå till Generellt om hifi


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Google [Bot] och 9 gäster